پیسی یا برص چیست؟ علائم، علل ابتلا، و انواع راه های درمان آن

درمان قطعی برص، و برای درمان پیسی چه بخوریم؟ و آیا بیماری پیسی واگیردار است؟

برص چیست ؟

آیا هر لکه سفیدی پیسی است؟
در این مطلب قصد داریم شما را با جزئیات این بیماری در قالب بررسی عنوان‌هایی مانند بیماری پوستی پیسی، علائم پیسی، شکل ظاهری بیماری پیسی، پیسی صورت، برص کاذب، علت پیسی پوست، گسترش پیسی، درمان پیسی، پیسی در کودکان، درمان قطعی برص، درمان پیسی با لیزر، نور درمانی برای لک و پیس، جراحی برص، داروی برص، درمان لک و پیس با طب سنتی، مراقبت‌های لازم در بیماری برص، باورهای غلط در برص و غیره آشنا کنیم؛ پس تا پایان آن همراه ما باشید.
در پاسخ به سوالات بیماری برص چیست؟
بیماری ویتیلیگو (Vitiligo)چیست؟
پیسی پوست چیست؟
لک و پیس چیست؟

می‌توان گفت که همگی این‌ها یکی هستند و برص یا همان بیماری پی سی یا ویتیلیگو باعث از بین رفتن رنگ پوست در هر ناحیه‌ای از بدن به صورت لکه‌های بزرگ و کوچک می‌شود. مناطق بی‌رنگ معمولاً با گذشت زمان بزرگتر می‌شوند و حتی می‌توانند روی مو و قسمت داخلی دهان تأثیر بگذارند.

اصولا رنگ مو و پوست به واسطه ملانین یا رنگدانه موجود در آن‌ها تعیین می‌شود و بیماری پوستی برص با از بین بردن سلول‌هایی که ملانین تولید می‌کنند و یا از کار انداختن آن‌ها بروز می‌کند. این بیماری می‌تواند هر نوع پوستی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر دیده می‌شود. خوشبختانه تهدیدکننده زندگی یا مسری نیست؛ اما می‌تواند استرس‌زا باشد و باعث شود فرد نسبت به ظاهر خود حس خوبی نداشته باشد.

به همین دلیل بهتر است پیش از آغاز روند پیشرفت بیماری پیسی، برای درمان با پزشک پوست و مو مشورت کنید.

علائم بیماری برص

علائم و نشانه‌های ویتیلیگو یا مریضی پیسی عبارتند از:

  • از بین رفتن رنگ طبیعی پوست به صورت لک و پیس که معمولاً ابتدا در دست‌ها، صورت (لک و پیس صورت) و نواحی اطراف دهانه‌های بدن و اندام تناسلی ظاهر می‌شوند.
  • سفیدی زودرس رنگ موهای سر، مژه‌ها، ابروها یا ریش
  • از بین رفتن رنگ طبیعی بافت‌هایی داخل دهان و بینی (غشاهای مخاطی)

پیش‌بینی چگونگی روند پیشرفت بیماری برص دشوار است. گاهی اوقات بروز لک و پیس‌ها بدون درمان متوقف می‌شود، اما در بیشتر موارد گسترش می‌یابند و در نهایت بیشتر نواحی پوست را درگیر می‌کنند.

پیسی

علت بروز برص

علت بیماری ویتیلیگو یا برص این است که سلول‌های تولیدکننده رنگدانه (ملانوسیت ها) می‌میرند یا تولید ملانین را متوقف می‌کنند و در نتیجه باعث بروز لکه‌های سفید یا روشن می‌شوند. دقیقاً مشخص نیست که چه عواملی باعث این مساله می‌شوند؛ اما ممکن است مربوط به موارد زیر باشد:

  • اختلال در سیستم ایمنی بدن (شرایط خودایمنی)
  • سابقه خانوادگی (وراثت)
  • یک عامل محرک، مانند استرس، آفتاب‌سوختگی شدید یا ترومای پوستی در اثر تماس با یک ماده شیمیایی

ویتیلیگو و بارداری

با توجه به اینکه ویتیلیگو جنبه ارثی نیز دارد، ممکن است با بزرگ شدن نوزاد بروز کند، اما خوشبختانه پیسی در نوزاد و جنین مشاهده نمی‌شود. ضمنا وجود بیماری ویتیلیگو در مادر، منعی برای بارداری ندارد.

درمان برص

اساسا انتخاب نوع روش درمان ویتیلیگو یا درمان لک و پیس‎های ناشی از آن، بستگی به سن، ناحیه و میزان پوست درگیرشده، سرعت شیوع بیماری پیسی و میزان تأثیر آن بر زندگی فرد دارد. معمولا داروها و روش‌های درمانی مبتنی بر نور یا نوردرمانی برای کمک به بازگرداندن رنگ طبیعی پوست و یا تسکین آن استفاده می‌شوند؛ اگرچه نتایج بهبودیافتگان ویتیلیگو متفاوت و قابل پیش‌بینی نیست و انتظاری برای درمان قطعی پیسی پوست نباید داشت.

برخی از روش‌های درمان پیسی پوست عوارض جانبی جدی دارند؛ بنابراین در ابتدا پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که به جای درمان، با استفاده از محصولات آرایشی و یا برنزه کردن ظاهر پوست خود را تغییر دهید. اما اگر شما و پزشک تصمیم بگیرید که شرایط خود را با انواع داروی پیسی پوست، جراحی یا تراپی‌هایی مثل نوردرمانی و دپیگمنتیشن (رنگزدایی با لیزر برای یک دست کردن) تسکین دهید، ممکن است این روند ماهها طول بکشد یا مجبور شوید بیش از یک روش را قبل از یافتن درمانی مناسب امتحان کنید.

حتی اگر درمان پیسی پوست برای مدتی موفقیت‌آمیز باشد، ممکن است نتایج آن دوام نیاورد یا لکه‌های پی سی جدید و شکل ظاهری بیماری برص دوباره ظاهر شود. به همین دلیل پزشک ممکن است مصرف دارویی را که به عنوان درمان نگه‌دارنده برای جلوگیری از عود مجدد توصیه کند.

درمان برص با طب سنتی

درمان ویتیلیگو با طب سنتی امروزه رایج شده است و بیماران ترجیح می‌دهند که در کنار درمان شیمیایی، طب سنتی را نیز امتحان کنند. مواردی مانند درمان برص با سیر نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. مطالعات محدودی نشان می‌دهد که گیاه دارویی جینگو بیلوبا ممکن است به بازگشت رنگ طبیعی پوست در افراد مبتلا به ویتیلیگو کمک کند.
توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از هرگونه تداخل دارویی، این روند را تحت نظر کارشناسان طب سنتی انجام دهید.

شما می‌توانید با مراجعه به انجمن برص یا انجمن ویتیلیگو محل زندگی خود، از آخرین دستاوردها در زمینه درمان این بیماری و صحبت با مشاوران باتجربه و دیگر بیماران بهره‌مند شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حال حاضر درمان قطعی ویتیلیگو ممکن نیست. اما با روش‌های درمانی موجود می‌توان روند پیشرفت ویتیلیگو را متوقف یا کند کرد و حتی تا حدودی رنگ طبیعی را به پوست بازگرداند. پس در صورت مشاهده اولین علائم بیماری لک و پیس حتما با پزشک خود و یا یکی از صدها دکتر انلاین پوست و مو و زیبایی پذیرش۲۴ صحبت کنید.

سوالات متداول درباره برص

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید اقای دکتر یاسر عسکری متخصص پوست و مو می‌باشد.

برای جلوگیری از پیشرفت لک و پیس چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

لک و پیس یا ویتیلیگو عمدتا منشا ژنتیکی داشته و متاسفانه سیر بیماری قابل پیش بینی نمی‌باشد. از این‌رو راهکار علمی خاصی در پزشکی برای جلوگیری یا پیشگیری از بیماری یا پیشرفت آن وجود ندارد. گزارشات تایید نشده از مصرف مداوم مکمل‌های ویتامین دی وجود دارد که در جلوگیری از پیرفت بیماری موثر میباشد.

سبک زندگی بهبود یافتگان ویتیلیگو پس از درمان به‌چه صورت خواهد بود؟

بهبودیافتگان ویتیلیگو مانند افراد عادی جامعه هستند و هیچ مورد یا نکته خاصی خاصی در ارتباط با فعالیت‌های روزانه یا امورات عادی زندگی ندارند.

برص کاذب چیست؟

برص کاذب یافته پوستی مربوط به بیماری اسکروز سیستمیک است که در این بیماری لکه‌های سفیدرنگ شبیه برص در اندام‌های بیمار ایجاد می‌شود و ارتباطی با خود بیماری ویتیلیگو یا برص ندارد.

آیا مصرف زنجبیل در درمان برس موثر است؟

زنجبیل دارای خواص انتی اکسیدانی است ولی از نظر علمی اثر اثبات شده‌ای در برص یا ویتیلیگو ندارد.

داروی برص چیست؟

درمان‌های برص شامل درمان دارویی و نوردرمانی و همچنین در مراحل پیشرفته عمل جراحی و کاشت سلولهای ملانوسیت است. معمولا اغلب بیماران با درمان دارویی و نوردرمانی بهبودی می‌یابند و تعداد کمی از آن‌ها به مراحل پایانی درمان نیاز پیدا می‌کنند.

شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را درزمینه بیماری برص علل ابتلا و راه های درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. دکتر متخصص پوست آنلاین پذیرش۲۴، به آن ها پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.
مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز است. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست.

از پزشک متخصص پوست و مو درباره برص بپرس

دکتر یاسر عسکری

دکتر یاسر عسکری، متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی و لیزر و عضو انجمن متخصصین پوست ایران هستند. فعالیت و
مشاوره‌های ایشان در در زمینه های :
کاشت مو و ابرو، درمان جوش صورت و بدن، لکه‌های مقاوم صورت و انواع ریزش مو، میکرونیدلینگ، لیفت صورت و
هایفوتراپی، مشاوره زیبایی و جوانسازی پوست شامل میکرودرم، اسکار و جای انواع زخم‌ها و عفونت‌ها و سرطان‌های
پوستی، لیزر موهای زاید، جراحی‌های پوست و اصلاح بافت اضافه پلک، انجام عمل‌های زیبایی شامل ژل، بوتاکس، تزریق
چربی، مزوتراپی، PRP، انواع زگیل‌های پوست و سوختگیها و انجام کرایوتراپی یا سرمادرمانی پوست در درمان زگیل‌های
پوستی، معرفی درمان‌ها و روش‌های جدید در درمان بیماری‌های پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی و شادابی پوست و
مو و ناخن و… است.

۳.۶/۵ (۲۲ نظر)

منبع
vilitgoVitiligo and Loss of Skin Color

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
197 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
سحر
2 ماه قبل

سلام پشت و جلو پیسی دارم ۔۔۔۔ تو رابطہ ک میرم خارش ایجاد میشہ بیشتر تناسلی۔۔۔۔ممنون میشم راھنمایی کنی

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

دو ماه بعد ازدواج متوجه شدیم همسرم این بیماری رو داره .چون حساسه خیلی اذیت شدیم .تا جایی که کارشو از دست داد .محل زندگیمون رو عوض کردیم .با فامیل اکثرا ارتباط رو قطع کردیم .و همچنان همسرم اذیت هست و دوست نداره هیچ جا بریم چون لکه های دور چشمش همچنان هس همیشه عینک میزنه.خیلی سعی کردم بیماریشو بپذیره و باهاش کنار بیاد ولی همچنان هم خودشو عذاب میده هم به من و دخترم سخت میگذره .الان ۱۳ سال گذشته و ما کلی کارای نکرده داریم .خواهش میکنم به اطرافیانتون هم فکر کنید .اونا هم همراه شما واقعا دارن میجنگن

عباس
عباس
2 ماه قبل

سلام عروسم پیسی داره پدرومادرش هم پیسی دارن آیاممکنه پسرم هم مبتلابشه اخه اول مادرش داشت بعدلکه هارودست وصورت پدرش نمایان شد

علی
علی
2 ماه قبل

سلام پسر ۲۳ساله هستم دربعضی از قسمت‌های دست وبدنم لکه های سفید رنگی به وجود آمده برای درمان پیش دکتر پوست رفتم اما نتیجه نگرفتم راه درمانش چیست وباید از چه موادغذای بیشتراستفاده کنم واز چه چیزهای پرهیز داشته باشم

جواد
جواد
پاسخ به  علی
28 روز قبل

درمان نکردی؟

مونا
مونا
2 ماه قبل

من با خانم دکتر شریفی تو ۳ماه با پماد ترکیبی کاملا خوب شدم شمارشو میزارم هرکی خواست استفاده کنه
۰۹۱۹۳۹۷۰۶۹۷

زهرا
زهرا
پاسخ به  مونا
1 ماه قبل

سلام واقعا خوب شدی

جواد
جواد
پاسخ به  زهرا
28 روز قبل

چیشد درمان شدی

محمود
محمود
3 ماه قبل

سلام آقای دکتر ۴روزپیش که صورتم راتیغ زدم متوجه چندلکه سفید شدم لطفا راهنمایی کنید چکاربایدبکنم جهت درمان

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام دوستان تنها راه درمان ویتیلیگو نوردرمانی بیمارستان رازی است

ثمین
ثمین
پاسخ به  مهدی
24 روز قبل

سلام وقتتون بخیر ، نوردرمانی ۱۰۰ درصد درمان میکنه یا برگشت داره؟

سمیه
سمیه
4 ماه قبل

شما رو خدا کمکم کنید خیلی مستاسل شدم و هستم
پسر ۱۰ ساله اسی دارم که حدود ۷ ماهه دچار برص شده و از صورتش شروع شده
لطفا دارو و کرم ها تون و معرفی کنید
آیا میشه بیماری رو متوقف کرد
آیا میشه تا حدوی رنگ دانه ها رو برگردوند

زهرا
زهرا
پاسخ به  سمیه
2 ماه قبل

سلام کسی هست که درمان داره من خودمم تازه دارم استفاده میکنم ولی اینطور که شنیدم خیلی معجزه می‌کنه دکتر زمانی۰۹۰۱۱۹۱۰۴۱۰
اگه خوب شدین منم دعا کنین

شکری
شکری
پاسخ به  سمیه
1 ماه قبل

بله دوست عزیز.تازوده اصلاح مزاج کنید براش ..من خودم درگیر شدم چهار سال پیش ..زندگی برام زهرمار شده بود حتی میخواستم از همسرم جدا بشم چون روی روح و روانم تاثیر بدشو گذاشته بود ..اما به لطف خدا و راهنمایی یه دوست تونستم کنترلش کنم با اصلاح مزاحم ..سه سال لب سردیجات نزدم اما شکر خدا کنترل شد وگرنه همه جای بدنم درگیر میشد

نرگس
نرگس
پاسخ به  شکری
1 ماه قبل

سلام چه جوری اصلاح مزاج کردین تورو خدا بگین دعاتن مکنم

علی احمد امیری
علی احمد امیری
پاسخ به  شکری
11 روز قبل

سلام اگرامکان داره مرا رهنمایی نماید چون پسرم ۱۴ سال سن داره وازسرش لکه سفید نمایان شده را درمانش چیست تشکر

سمیه
سمیه
4 ماه قبل

لطفا کسانی که مشکل شون رو تونستن تا حدود هم حل کنن اسم دارو ها و کرم ها شون و به اشتراک بذارین
بخدا دعاتون میکنم

فرخنده
فرخنده
4 ماه قبل

سلام منم در سن ۳سالگی به این بیماری مبتلا شدم ۳۱سال باهاش زندگی کردم . از مدرسه بیرونم کردن اخه اون موقع کسی این بیماری را نمیشناخت میترسیدن توروستا شرایط فرق میکرد .تمام بدنم لکه لکه شد .هیچ وقت لباس استین کوتاه نمیپوشیدم .با بچه ها بازی نمیکردم کسی باهام دوست نمیشد خیلی چیزها از مردم دیدم ….بچگی نکردم .نوجوانی نکردم .جوانیم نکردم .ولی هیچ وقت ناامید نشدم افسردگیم نگرفتم .چون قبولش کردم .در سن ۳۱ سالگی بدنم کامل سفید شد وحالا ۴۲ سالم هست پوستم زیبا وسفید همه دوس دارن پوست منو داشته باشن .احتیاج به هیچ ارایشی ندارم .بچه ها بیماریتون را قبول کنید باهاش رفیق باشین خوب میشین ناامید نباشین

سمیه
سمیه
پاسخ به  فرخنده
4 ماه قبل

سلام واقعا پوست توم بعد کامل سفید شدن دوباره لکه لکه نشد چون کسانی هستم وه میگن دوباره بعد کامل سفید شدن لکه لکه شده ، من جدیدا پسر ۱۰ سالم به این بیماری مبتلا شده خیلی مستاسل شدم

هانیه
هانیه
پاسخ به  فرخنده
4 ماه قبل

عزیزم میشه بگی برای یک دست شدن پوستت که همش سفید شه دارو یا قرصی مصرف کردی ؟

اکرم
اکرم
پاسخ به  فرخنده
3 ماه قبل
مظاهری
مظاهری
پاسخ به  فرخنده
2 ماه قبل

سلام من ۱۵ساله به این بیماری مبتلا شدم الان ۴۰سالمه چکار باید بکنم تا بدنم کامل سفید بشه بخصوص صورتم ناراحتم کرده تا کی باید ماسک بزنم

محمدی
محمدی
4 ماه قبل

سلام من مادر ۳۸سالش روی پاراستش کم کم لکه ی سفید به وجود آمد الان داره زیاد می شه دلیلش چیه توصیه ای دارین

مریم
مریم
پاسخ به  محمدی
2 ماه قبل

مریم مردانی

مینا
مینا
5 ماه قبل

من خودم بیماری پوستی برص دارم و حدود هشت ساله دارو مصرف میکنم کرم مخصوصش رو میزنم درسته که از صورتم رفته و خوب شده، ولی هنوز قسمت هایی از بدنم هستش ک هنوز خوب نشده،
یه چیزی بگم اگه بیشتر گریه کنید و استرس بگیرید و جاییتون زخمی شه بیماری بیشتر میشه و من بخاطر ایناست که بیماریم خوب نشده هنوز

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مینا
5 ماه قبل

سلام میشه بگین اسم پماد و دارو هات چیه

نریمان خانزاده
نریمان خانزاده
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

اگه امکان داره نام دارتون روبه ماهم معرفی کنید

عمار
عمار
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

من پارسال مبتلا شدم ، از این پمادها استفاده کردم خوب شدم (بتاکلیدوم،کورتام،ویتامین آ+د) به امیدسلامتی و تندروستی فرزندان ایران زمین

الهام
الهام
پاسخ به  عمار
2 ماه قبل

دکتر بهتون داد؟ چه قدر زمان برد تا خوب شدید؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  عمار
2 ماه قبل

ببخشیدکدوم دکترایناروگفت مصرف کنین؟به ماهم داروی ترکیبی دادولی تاثیری نداشت لطف میکنین اسم دکترتون روبگیدماهم برای درمان بریم پیشش؟ ممنون

علی شایسته
علی شایسته
پاسخ به  مینا
4 ماه قبل

۰۹۱۲۸۷۷۱۵۶۱

سمیه
سمیه
پاسخ به  مینا
4 ماه قبل

سلام میشه لطفا بهم بگین چه دارویی استفاده کردین که پوست صورت تون خوب شده ؟؟؟

عمار
عمار
پاسخ به  سمیه
3 ماه قبل

من بالا کامنت گذاشتم .اگه میتوانید دو چیز رعایت بکنید.۱-استرس۲-غذاهای که طبع گرم بخور

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  مینا
4 ماه قبل

سلام من دخترم ۱۰ سالشه همش بی قراری میکنه بدنش خال های سفید زده
میشه کسی راهنماییم کنه که کجا ببرمش

عرفان
عرفان
پاسخ به  سمیرا
14 روز قبل

سلام دکتر پوست و مو ببری فایده ای نداره چونه فقط از روی پوست کم تر میشه ولی بیماریه خود ایمنی داخل بدن هست من رفتم قم ال اسحاق الان دارم بر میگردم دارو داد و چند تا چیز گفت از عطاری گرفتم
انشالله خوب میشیم دعا کنید ۱۵سالمه

سمیه
سمیه
پاسخ به  مینا
3 ماه قبل

لطفا اسم دارو هاتون بفرمایید خواهش میکنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مینا
2 ماه قبل

سلام میشه اسم دارو رو بگین دخترم برص داره ۱۲سالشه دارم دیونه میشم پاهاش وصورتش لطفامنو راهنمایی کنید

ف . را
ف . را
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

حتما فتوتراپی ببرید خوب میشه

سمیه
سمیه
5 ماه قبل

سلام من ۳۸سالمه، زیر بغلم لکه هایی هست که زیاد بزرگ نیستن ولی پوستم در اون قسمت دو رنگ شده به پزشک نشون دادم گفت احتمالا مشکل کبد داری ، کبدم چربی گرید ۳ داره ،اینم بگم حدود یکسالی هست اون لکه ها هستن و بیشتر نشدن ، اما حالا حس میکنم لکه کوچکی پشت پلکم هست ، خیلی نگرانم الان هم دسترسی به پزشک متخصص ندارم ، بنظر شما احتمال داره برص باشه؟ یا درمان داره که از حالا جلوشو بگیرم؟

عرفان
عرفان
پاسخ به  سمیه
14 روز قبل

بله ۱۰۰%برص هست هر چی زود تر درمان رو شروع کنی انشالله زود تر خوب میشی

حافظ
حافظ
8 ماه قبل

سلام
من ی پسر ۱۱ ساله دارم ک چند وقتی هست روی انگشتای دستش و روی پاهاش بخصوص زانوهاش لکه های سفیدی افتاده که البته خیلی بزرگ نیستن ولی لکه های جدیدی روی پوستش به وجود میان
ایا این نشانه ی بیماره‌ی پیس؟

علی شایسته
علی شایسته
پاسخ به  حافظ
4 ماه قبل

۰۹۱۲۸۷۷۱۵۶۱

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  حافظ
4 ماه قبل

سلام بله پیسی هست دختر من از ۵ سالگی لک های سفید افتاد الان ۱۱ سالشه کل بدنشو تیکه تیکه برداشته سری درمان کنید
من نداشتم هزینه کنم تا درمان بشه

قباد
قباد
پاسخ به  سمیرا
2 ماه قبل

بمیرم که نبینم ادمی نیاز مالی داشته باشه

ف . را
ف . را
پاسخ به  سمیرا
2 ماه قبل

منم رویان رفتم اصلا فایده ندارد برید نوردرمانی رازی

افرا
افرا
9 ماه قبل

وقت بخیر. من سه ماه پیش یه آمپول نوربیون تزریق کردم خیلی فشار تو تزریق حس کردم حالا همون رد اول قرمز و حالت فرورفتگی ایجاد شد مثل رد واکسن نوزادی ک الان روی دست خیلی‌ها هست کم کم قرمزی رفت و الان کاملا سفید رنگ شده چند درجه سفیدتر از پوست خودم. آیا پیسی هستش؟؟

مریم
مریم
9 ماه قبل

سلام من ۱۶ سالمه راستش فکر کنم ۱۰ سالم بود که این علائم بوجود اومدن اولش قسمت زیر بغلم بود بعد از چند مدت پشت چشمام بین ران هام زیر شکمم یکم لکه ها بیشتر شدن تا الانم که همچنان داره و پیشرفت میکنه فکر کنم ۱۲ سالم بود ک حدود ۶ ماه نور درمانی رفتم زیر نظر پزشک و برای مدتی کم جلوگیری کرد اما بعدش بخاطر یسری مسائل دیگه نرفتم نور درمانی
الان هم به مدت یکساله مچ دستم خیلی درد می‌کنه و تو دو ماه اخیر خیلی شدید شده و نمیتونم دردش رو تحمل کنم مامانم شنیده یکی از عوارض ویتیلیگو درد مفاصله نمیدونم درسته یا نه
ولی واقعا ممنون میشم اگه راهنماییم کنید واقعا بعضی وقتا جلوی بقیه خجالت میکشم
توی فامیل هم دایی مامانم این بیماری رو داشت
و من هم بین سن ۸ تا ۱۰ سالگی خیلی استرس و تو خانواده تحمل کردم
واقعا دلم میخواد زودتر یا کلا بدنم سفید شه یا خوب بشه
بنظرتون با این شرایط و سن چه کاری از همه بهتره برای من؟

Hamid
Hamid
پاسخ به  مریم
6 ماه قبل

از خداوند شفای عاجل برای شما استدعا دارم.

idhjs
idhjs
9 ماه قبل

با سلام دوستان ارزوی سلامتی دارم برای همه ی شما من تاحدودی جواب گرفتم و میخوام بهتون بگم ‌ک چی کار کردم ، من ۲۱ سالمه و از سن ۷ سالگی این بیماری با من بود اون موقع توی شهر ما هر دکتری میرفتم کسی به اون صورت نمیدونست که این بیماری چی هست چند سال پیش توی همین سایت یک فرد مهربونی گفته بودند پروفسور محمدتقی نوربالا درشهر یزد من یک سال هر ماه به ایشان مراجعه کردم بخش خیلی زیادی از لکه ها از بین رفت ولی چون دارو ها کورتون بود عوارض خیلی بدتری روی جسمم داشت و کل بدنم اعم از سیستم گوارش و همه رو نابود کرد و حتی ۲۰ کیلو اضافه وزن پیدا کردم و بعد از رها کردن دارو ها دوباره تاحدودی برگشت و خب راه واسه ی من خیلی دور بود
ولی به پروفسور شیدا شمس تهران مراجعه کردم تاحدودی نتیجه گرفتم خیلی بیشتر با ویتامین کار میکنن به من دارو مدوپروک یک دهمددرصد رو تجویز کردن و نور درمانی و یکسری ویتامین ها و ملین ولی بعد از ۶ ماه راستش بخاطر درسم رها کردم ولی دوباره ادامه میدم
خلاصه اینکه دوستان حتما ضد افتاب مصرف کنید چون افتاب سمه واسه ی پوست ما افتاب سوخته نمیشیم جزغاله میشیم ویتامین دی ۳ رو غافل نشید خیلی تاثیر داره و سبوس چند غله ی دکتر بیز و سبوس گندمش هم استفاده کنید من هر روط استفاده میکنم
دوستان یک چیز یک من طی چندین سال به تازگی متوجه شدم اون قسمت هایی ک سفید هست رو باید با یک چیزی مثل فلچه کاملا بسابید ک خون توی اون ناحیه جریان پیدا کنه و بعد از اون پماد مدوپروک رو که بزنید لکه ها خود به خود اینطوری خوب میشه من میزان لکه ها در بدنم خیلی زیاد نیست میتونم بگم شاید ۱ درصد اینو از طریق نور درمانی ک میرفتم و بی تاثیر بود واسم از یکی از خانوم ها شنیدم و این کارو ک انجام دادم نتیجه گرفتم
و مورد بعدی ک باید بهتون بگم حتما به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنید چون ریشه ی اصلی استرس و پرخاشگری و عصبانیت افسردگی هست و از روانشناس راجب راه های کنترل استرس کمک بگیرید یکی از راه هایی ک من استفاده میکنم و چند ساله من که خیلی استرسی و عصبی بودم و الان کاملا ریلکس و اروم شدم این هست ک کل اتفاقات رو توی دفتر بنویسید و میگم این کار با کمک روانشناس ممکن هست و حتما از طریق یوتیوب دکتر هلاکویی رو دنبال کنید من خیلی چیز ها از ایشون یادگرفتم و به دردتون میخوره
امیدوارم که همتون نتیجه بگیرید
و لطفا اگر نتیجه گرفتید واسه ی درسم دعا کنید ،ممنونم ازتون

غلامرضا خسروانی فراهانی
غلامرضا خسروانی فراهانی
9 ماه قبل

یه دست سفید بشه. ازاین حالت دورنگی دربیاد چند نفر دیدیم پرسیدم این کار کردن خوب بود ازچه داروی استفاده کنم

هانیه
هانیه
پاسخ به  غلامرضا خسروانی فراهانی
4 ماه قبل

اگر متوجه شدید به منم بگید برای یک دست شدن رنگ پوست چی استفاده کنیم

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  هانیه
2 ماه قبل

کرم منوبنزن

غلامرضا خسروانی فراهانی
غلامرضا خسروانی فراهانی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید من میخوام لک سفید یه بشه ازچه داروی استفاده کنم

جواد
جواد
9 ماه قبل

سلام چند ماه هست روی انگشتم وروی آلت روی رانم لکه های سفیدافتاده دکتر هم رفتم تاثیر نداشت نظر شما چیه

سارا
سارا
پاسخ به  جواد
5 ماه قبل

سلام.مادر من ۲۰سال پیس داشت چندسال دکتر رفت خوب نشد.سه سال پیش فقط با یه پماد دست ساز یه دکتری تو ۶ماه خوب شد این شمارشونه.خوب شدید برام دعا کنید
۰۹۰۱۳۱۰۷۱۲۹

امیر
امیر
9 ماه قبل

برص‌را‌چرا‌از‌همان‌شروع‌سلول‌در‌مانی‌نمی‌کنن

معصومه
معصومه
پاسخ به  امیر
14 روز قبل

کجا باید برا سلول درمانی اقدام کرد

تنها
تنها
10 ماه قبل

من در ناحیه بازوی چپم قبلا دو جای به اندازه خال سفیدی میدیم اما جدی نگرفتم حالی کمی زیاد شدع در نواهی. دیگه

احمد جواد
احمد جواد
10 ماه قبل

تازه ترین راهکار را از بین بردن پیس یا ویتیلیگو را لطفا بیان کنید

حسین اسدی
حسین اسدی
پاسخ به  احمد جواد
9 ماه قبل

باسلام من الان پنجاه و پنج سالمه من از کودکی در پلک سمت راستم حدود ده مژه سفید و تو دستام چند لکه سفید دارم آیا این همان برس هست یا چیز دیگه ،ممنون باتشکر

مریم
مریم
پاسخ به  حسین اسدی
6 ماه قبل

سلام پسر من هم دقیقا یک ماهه مثل شما شده لطفا نتیجه گرفتید به من هم بگویید

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام ایا بیماری ویتیلیگو از پدر به فرزند ارثی است

idhjs
idhjs
پاسخ به  زهرا
9 ماه قبل

بله به نظرم خیلی بیشتر از پدر میرسه تا مادر من ندیدم کسی بگه مادرم داشت خودم از ۲ نسل قبل پدرم گرفتم

محمد
محمد
11 ماه قبل

سیر برای میای مفید است

خدابنده
خدابنده
1 سال قبل

سلام وقت شما بخیر اقای دکتر ایا بیماری پیس در خانواده انتقال داده میشو د

الهه
الهه
1 سال قبل

سلام آقای دکتر
من عشقم روی دستاش تا آرنج و پاهاش تا روی زانو پیسی زده و کم کم داره به صورت و بفیه بدنش هم میرسه باید چکار کنم ؟
آیا روی بچه هم تاثیر داره ؟
ترو خدا راهی هست ؟

محمد
محمد
پاسخ به  الهه
1 سال قبل

سلام دکتر .‌‌جان به قربونت برم برای لکه های سفیدبدنم چکارکنم زنم به خاطر سفیدی بدنم میخواد ازم جدا بشه خیلی ریختم بهم داروگیاهی خیلی استفاده کردم فایده نداشت

رحیم کاظمی
رحیم کاظمی
پاسخ به  محمد
10 ماه قبل

سلام آقای دکتر دخترم ۹سالش است از سه سالگیش روی لب بالایی لک سفید به اندازه عدس در آمد والان بزرگ شده خیلی دکتر بردم پماد بهش میدم فرقی نکرده بزرگتر شده الان چند روزه لب بالایی قرمز شده و خیلی سوزش داره لطفاً راهنمایی کنید چکار کنم

ایوب
ایوب
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

اون زن نیست

سیما
سیما
1 سال قبل

آیا مریضی پیس ثرایت کننده است

شهناز رستمی
شهناز رستمی
1 سال قبل

آیا بیماری پیسی با آزمایش خون نشان داده میشود

سبحان
سبحان
1 سال قبل

من به پیسی مبتلا شدیم حالا چه کنیم

ل. ایوبی
ل. ایوبی
1 سال قبل

سلام . وقت بخیر
دختر من ۸ سال دارد و تازگی به بیماری برص مبتلا شده است . دکتر قرص روفانیب ۵ تجویز کرد که سه ماه متوالی به دخترم دادم و قطع کردم .
سوال اول . آیا کار درستی کردم یا این قرص را ادامه بدم؟
سوال دوم . این بیماری اگر از اختلال سیستم ایمنی بدن هست چکاری انجام بدم تا سیستم ایمنی بدن قوی شود؟
سوال سوم . آیا ممکنه دچار بیماری دیگه ای بشه و من باید چیکار کنم که این اتفاق نیفته
سوال چهارم. در آزمایش ها کبدی که نتیجه آزمایش از حد مجاز بالاتر هست مشکلی پیش نمی آید ؟؟؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام روز بخیر من قسمت کوچیکی از پیشونیم رو گرفته و همون قسمت رنگ موهام تغیر کرده
آیا رنگ کردن موهام رویه مصرف داروهام تعثیر منفی نمیزاره؟یا باعث پیشرفت دوباره اون نمیشه؟چون من حتما بابد موهامو رنگ کنم
ممنون میشم راهنمایی کنید

امیرعلی
امیرعلی
1 سال قبل

سلام ببخشید من هم ۲۲ سال هست که پیسی دارم خیلی دکتر رفتم و همه دکترها داروی کورتون میدن، الان من از قهوه گانودرما و قرص ب۱۲ و سیر سیاه و دمنوش مفرح استفاده میکنم بعد از یک ماه شروع میکنند خوب شدن

یاسمن
یاسمن
پاسخ به  امیرعلی
1 سال قبل

شما نتیجه گرفتین؟

اکبررحمانی
اکبررحمانی
پاسخ به  امیرعلی
9 ماه قبل

درود برشما من حدود ۴۵ سال است که برص دارم وازابتدا تا کنون انواع دارو و نوردرمانی وهرچه که لازم بود انجام دادم فقط توانستم کم و بیش از بیشتر شدن آن جلوگیری کنم ولی باز حدود ۳۰ درصد ازبدنم را گرفته متاسفانه مجددا شروع به پیشرفت دارد لطفا راهنمائی فرمائید متشکرم

دریا
دریا
1 سال قبل

سلام به همگی من چندساله مبتلا به بیماری برص هستم وپیش پرفسور نوربالا تحت درمان هستم خداروشکرلکه هاکمترشدن ‌میگن شیراز یه دکترهست اسمش خلیل الله حامدپور اونم برای برص خوبه

مریم معروف
مریم معروف
1 سال قبل

من سوال ندارم تجربه رومیگم. منم هم این بیماری رودارم خیلی دکترها فتم جواب نداد. من الان یکسال بیخیالش شدم. اصلادکترنمیرم. میخام کامل بدنموبگیره وسفیدشم. بهتون بگم میلیاردهاهم خرج کنید رمان نداره. دکترهابراخودشون دکان بازکردن

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  مریم معروف
1 سال قبل

یه راه داره

امیر
امیر
پاسخ به  مرتضی
9 ماه قبل

چه راهی ؟

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  مریم معروف
9 ماه قبل

لطفا بقیه ناامید نکن من خیلیارو دیدم ک درمان شدن شاید شما ژنتیکی بوده چون اونایی ک عصبیه با برطرف کردن شک عصبی غم غصه وو… خوب میشن همه جاهم که هستن ادمایی ک ناامید کنن بدن ادما باهم متفاوته دوستان ناامید نشید استرس نداشته باشید

Musu
Musu
پاسخ به  مریم معروف
5 ماه قبل

چکار کنیم که ما هم بگیریم؟

محمد
محمد
پاسخ به  Musu
5 ماه قبل

چی؟منظورت چیه

عسگر
عسگر
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من حدودا سه چهار سالی هست به این مشکل برخورد کردم از دو ناحیه هستش یکیش خارش داره اون یکی نداره لطفا راهنمایی کنید ممنون

مدیار
مدیار
پاسخ به  عسگر
1 سال قبل

سلام وعلیکم ایابرص روحاملگی تاثیرداره یانه؟ ایاهمه بچه های مادردرخطرن ؟چکارکنیم به برص دوچارنشن

فائزه
فائزه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۱۴ سالمه سابقه همچین چیزی رو توی فامیل نداریم
من ۷ سالی میشه که دچار بیماری ویتیلوگو هستم
خیلی هم دکتر رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم بعضی موقع ها هم نقطه هایی از سفیدی ها خوب میشد ولی جایی نیست ک کلا خوب شده باشه روی پاهام ،زانوهام،ارنج .است و یه مدتی روی گوشه ای از پیشونی م افتاده بود که زود با مصرف دارو رفت
احساس میکنم جاهایی که مو دارد زودتر خوب میشه
هر روز هم داره بیشتر میشه
کسی هست که کامل خوب شده باشه؟
درمان داره این بیماری؟

یاسمن
یاسمن
پاسخ به  فائزه
1 سال قبل

سلام ، منم تقریبا مث تو شدم و از پنج سالگی داشتم ولی خیلی دکتر رفتم درمان خاصی نداشته صورت آدم کنترل میشه ولی نه کامل و باز برمیگرده ، فکر کنم تنها راهش سفید کردن کامل پوست باشه

صدیقه ر
صدیقه ر
1 سال قبل

سلام مدت ۲۰سال پیش زیر بغل و ناحیه تناسلی من لک سفید افتاد ک با استفاده پماد بتامتازن ان زیر بغلم خوب شد و ناحیه تناسلی کم وجم شده اما هنوز مقداری لک هست اما سر انگشت اشاره من هم لک داشت طوری ک خود من هم متوجه نمشدم اللن داره نوک انگشتانم لک زیاد میشه برا درمان وپیشگیری چیکار کنم

منیره
منیره
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ..چندین سال لکه های سفیدقسمت ناحیه تناسلی و پشت کمر و انگشتان دستم زده..چندین مرحله به متخصص مراجعه کردم ولی جواب نگرفتم..کپسول سلن پلاس و پابا و فولیک اسید هم استفاده میکنم ولی جوابگو نیست لطفا راهنمایی کنید چکار کنم

نسرین واحدی
نسرین واحدی
1 سال قبل

سلام من دو دختر یک ساله دارم که دوقلو هستند موقعی که به دنیا آمدن اطراف ناف هر دوتاشون لک سفید بود یکیشون رنگ پوستش سفیده و لک اطراف نافش بیشتره اون یکی قل سبزه است و لک اطراف نافش خیلی کم هست به نظر شما این لک سفید چیه ممکنه برص باشه ،،، واینکه اصلا نه در فامیل خودم نه همسرم همچین بیماری نیست ،، میشه راهنماییم کنید خیلی نگرانم ممنون میشم

ساحل
ساحل
پاسخ به  نسرین واحدی
3 ماه قبل

سلام خوبید منم پسرم اطراف نافش موقع بدنیا اومدن الانن یه سالش دیگه نیست و پدرش پیسی داره خیلی نگرانم

حافظ عبدالله
حافظ عبدالله
1 سال قبل

محترم داکترصاحب درسن ۱۵سالگی بدنم خارش شده بوده جایش لک سفیدشده است چه قسم درمان خواهدشدلطف نمائیدبا احترام

زهرااکبری
زهرااکبری
1 سال قبل

یک لکه سفید روی پوست درناحیه چشم نزدیک دوسال دارم میخام بدونم درمان میشه یانه حس میکنم جای دیگه بدنم یاصورتم هست میشه ازکرم زیادتوی افتاب زدم باشه؟

Mahboba
Mahboba
پاسخ به  زهرااکبری
1 سال قبل

من داکتر را می‌شناسم که تداوی می‌کند با ضمانت من خودم مریض شان بودم

همتی
همتی
پاسخ به  Mahboba
1 سال قبل

سلام و عرض ادب و احترام ببخشید شماره دکتر رو می‌فرمایید ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

محمد
محمد
پاسخ به  Mahboba
1 سال قبل

سلام بی زحمت شماره یاآدرس شوبگو

احسان
احسان
پاسخ به  Mahboba
1 سال قبل

آدرس بده

مرضیه تقی زاده
مرضیه تقی زاده
پاسخ به  Mahboba
9 ماه قبل

سلام اگه دار‌یی برای ویتیلیگو جواب گرفته اید به من هم
معرفی کنی تا بگیرم اعصابم خورد شده از دست این لکه ها

ف.م
ف.م
پاسخ به  Mahboba
5 ماه قبل

سلام کسی دکتری را میشناسه کرمان باشه برص مداوا کنه ممنون

خانم خیری
خانم خیری
1 سال قبل

سلام خانم خیری هستم در حدود یک هفته میشود در قسمت پیشانی ام لک های سفید خیره بوجود امد رویم هم سوزش و خارشت دارد لطفا نظر تان را میخواهم درین مورد ؟! ممنون

ارمان
ارمان
1 سال قبل

توروخدا یه دکتر خوب برای درمان ویتیلگو معرفی کنید

idhjs
idhjs
پاسخ به  ارمان
9 ماه قبل

پروفسور شیدا شمس تهران

نقطه
نقطه
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من دختر ۲ ماهه دارم و بیماری پیسی دارد آیا در رشد اون تاثیر میگذارد

دلتنگ
دلتنگ
پاسخ به  نقطه
1 سال قبل

نوزاد من سه ماهش هست داره ضما نتیجه گرفتین؟

رُز
رُز
1 سال قبل

با سلام درمطالب بالا گفته شده درمان ندارد
بعد نوشتن با دارو ونور درمانی معالجه میشود لطفا یه توضیح بفرمایید

مهدی
مهدی
پاسخ به  رُز
1 سال قبل

سلام اون برص گفته درمان داره اما بازتحقیق فرمایید

سارا
سارا
پاسخ به  رُز
9 ماه قبل

اگه بیماری کل بدنو نگرفته باشه قطعا درمان داره اما هر کسی قادر به درمانش نیست

شرافت خالدیان
شرافت خالدیان
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من خانمی هستم ۵۳ ساله دانه های سفید ریز روی دست چپم هست چه کارکنم زیاد نشه لطفا راهنمای کنید

فاطمه ام
فاطمه ام
1 سال قبل

سلام خسته نباشین من دچارلکه های پیسی شدم تابه حال چندبارپیش پذشک رفتم دروهاشم استفاده کردم چنتاازخالاهم خوب شدن ولی چون ادامه ندادم وهم خیلی زیادبودن نتونستم بزنم خوب نشدن خاستم بگم راهی برای درمان ایناهست راستی نوزادهم دارم

نقطه
نقطه
2 سال قبل

سلام خسته نبا‌شی نزدیک دوساله اول لکه کوچکی اندازه یه نقطه کم کم بزرگ شدن و کم کم دارن بیشتر میشن خیلی نگرانم من ۲۴ ساله هستم لکه های سفید کنار لب و رو لبم رو بینیم در اومده واوتقدرام سفید نیستن اخه بعضی لکه ها خیلی سفیدن ازمن اونقدسفید نیس یکم از پوستم روشنترن وبیشتر میسوزن تا خارش رفتم دکتر گف حساسیته تحت درمانم هستم دارو بهم داد میخواستم بدونم نظر شماچیه؟ میخواستم نظر شمارم بدونم ممنون میشم

آت نا
آت نا
پاسخ به  نقطه
1 سال قبل

سلام برای جلوگیری از پیشرفت برص چه کارکنیم

نقطه
نقطه
2 سال قبل

سلام خسته نبا‌شی نزدیک دوساله اول لکه کوچکی اندازه یه نقطه کم کم بزرگ شدن و کم کم دارن بیشتر میشن خیلی نگرانم من ۲۴ ساله هستم لکه های سفید کنار لب و رو لبم رو بینیم در اومده واوتقدرام سفید نیستن اخه بعضی لکه ها خیلی سفیدن ازمن اونقدسفید نیس یکم از پوستم روشنترن وبیشتر میسوزن تا خارش رفتم دکتر گف حساسیته تحت درمانم هستم دارو بهم داد میخواستم بدونم نظر شماچیه؟ میخواستم نظر شمارم بدونم ممنون میشم

سیما
سیما
پاسخ به  نقطه
1 سال قبل

آیا اگر کسی از خانواده شوهر مبتلا به بیماری برص باشد احتمال مبتلا شدن نوزاد وجود دارد؟

idhjs
idhjs
پاسخ به  سیما
9 ماه قبل

بله دوست عزیز احتمال خیلی زیاده من از خونواده ی پدرم میگن ک پدر پدربزرگم این بیماری رو داشته

کارو
کارو
پاسخ به  سیما
9 ماه قبل

ارسی میخور۵۰_۵۰

دیلان
دیلان
پاسخ به  سیما
5 ماه قبل

سلام ودرودلطفاجواب بدی سوال منم هست

دکمه بازگشت به بالا