اهمیت روانشناسی رنگ و اثر آن بر طراحی بیمارستان‌ها

از اهمیت روانشناسی رنگ و اثرگذاری آن در بیمارستان‌ها چقدر اطلاعات دارین؟

رنگ‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما هستند و نبود آن‌ها زندگی را کسل‌کننده و بی‌روح می‌کند.
طبیعت و دنیای اطراف ما از چندین رنگ تشکیل شده است این واقعیت، طراحان داخلی را به استفاده از رنگ ها در محیط های درمانی و بهداشتی ترغیب کرده است. تحقیقات ثابت کرده است که رنگ‌ها می توانند بر پاسخ بیماران نسبت به مراقبت‌های پزشکی و بهبود آن‌ها تاثیر مثبت بگذارد.
کروموتراپی یا رنگ‌شناسی روشی است که به بررسی خواص درمانی رنگ‌ها و رنگ‌هایی که اگر در محیط‌های درمانی و بهداشتی استفاده شوند برای بیماران و پرسنل بسیار سودمندند می پردازد. در متن زیر به بررسی روانشناسی رنگ و اثر آن بر طراحی بیمارستان خواهیم پرداخت.

رنگ ها چه تاثیری بر بیماری های مختلف دارند؟

مدت هاست که آثار روانی و فیزیولوژیکی رنگ ها بر روی انسان‌ها ثابت شده است و این دانش روانشناسی رنگ به محیط های بهداشتی و درمانی قابل انتقال است. انتخاب رنگ مناسب می تواند بر روی روحیه و رفتار بیمار تاثیرات بسیار مثبتی بگذارد. مطالعات علمی ثابت کرده که رنگ‌های مورد استفاده در دیوارها، کف و مبلمان محیط‌های درمانی و بهداشتی می‌تواند در پاسخ بیماران به درمان تاثیر زیادی بگذارد. تاثیر رنگ‌های مختلف در محیط‌های درمانی موارد زیر است:

۱)رنگ‌های با سایه روشن:

وقتی بیمار یا همراهش وارد بیمارستان و محیط درمانی می شوند اولین چیزی که توجه آن ها را جلب می کند بخش بزرگتر دیوار یا سقف است. طبق گفته‌های دکتر فوربس روانشناس نامی دیوارهایی که با سایه های روشن تر رنگ آمیزی شده اند باعث می شود بیمار احساس آرامش و اعتماد کند.

۲)رنگ قرمز:

این رنگ گردش خون را تحریک می کند و فشار خون را بالا می برد از این رنگ برای مراقبت از افراد مبتلا به کم خونی، فلج و خستگی مفرط استفاده می‌شود همچنین این رنگ برای بیماران مبتلا به زوال عقل که به محرک مغز نیاز دارند بسیار مفید است.

۳)رنگ آبی:

آبی رنگی آرامش بخش است که نمادی از آسمان و دریاست. این رنگ ضربان قلب را کاهش می‌دهد بنابراین به فرد کمک می‌کند احساس آرامش پیدا کند علاوه بر این رنگ آبی به کاهش تنش، استرس و اضطراب  کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که رنگ آبی میگرن، بی‌خوابی و فشار خون بالا را تسکین می دهد. استفاده از این رنگ در اتاق انتظار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توصیه می‌شود.

۴)رنگ زرد:

رنگ زرد برای کمک به هضم  بهتر غذا بسیار مفید است. تصور بر این است که رنگ زرد دارای خواص ضد احتقان و ضد باکتری است و می‌تواند به عنوان یک پاک کننده برای بدن عمل کند همچنین تحقیقات نشان داده است که این رنگ باعث تسکین دردهای آرتروز و روماتیسم می شود.

۵)رنگ سبز:

رنگ سبز در بدن تعادل و هماهنگی ایجاد می‌کند مخصوصا برای مشکلات قلبی عروقی و خونی بسیار مفید است و احساس آرامش به فرد می دهد. اتاق‌های عمل معمولا به رنگ های سبز و آبی روشن رنگ آمیزی می‌شوند تا تصور دلهره‌آوری که فرد از اتاق عمل و جراحی دارد با این رنگ‌های ملایم تا حدی از بین برود.

۶)رنگ بنفش:

این رنگ با چشم، گوش، بینی و دهان ارتباط مستقیمی دارد به بهبود احتقان سینوس‌ها کمک می‌کند و به آرامش‌دهنده سیستم عصبی معروف است.

این نتایج چگونه حاصل شده؟

کروموتراپیست رنگ‌ها یا نورهای خاصی را روی نقاط مختلفی از بدن به نام چاکراها اعمال می‌کند و نتایج حاصله ثابت کرده است که به عنوان مثال رنگ قرمز باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و یا رنگ آبی باعث ایجاد آرامش می‌شود و بنابراین برای  تسکین سردردها و استرس‌ها بسیار مفید است.

آیا سن بیماران نیز در انتخاب رنگ برای مراکز درمانی اهمیت دارد؟

رنگ‌ها در واقع می توانند احساس فرد نسبت به محیط اطراف را تغییر دهند و روانشناسی رنگ در این زمینه اهمیت زیادی دارد.گفته می شود که انتخاب رنگ برای اتاق بیماران تا حد زیادی به مدت زمان ماندن فرد در آن جا بستگی دارد. این امر به ویژه در بیماران مسن که قسمت عمده‌ای از جمعیت بیمارستان را تشکیل می دهند و برای مدت طولانی در بیمارستان بستری هستند بسیار مهم است به عنوان مثال استفاده از رنگ‌هایی مانند نارنجی یا قرمز موجب احساس اضطراب و ناامنی در این افراد می‌شود اما همین رنگ‌ها اگر در اتاق‌های بیمارستان کودکان استفاده شود باعث احساس شادی و نشاط در کودکان می‌شود بنابراین توجه به رده سنی افراد نیز در استفاده از رنگ‌ها بسیار اهمیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی رنگ‌ها در مراکز درمانی و نیز استفاده از خدمات نوبت دهی آنلاین پزشکان در سراسر کشور می توانید به سایت www.paziresh24.com مراجعه فرمایید.

 

 

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
simourdesign.comwww.wilkinslinen.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا