علت خواب آلودگی مردان بعد از رابطه جنسی

چرا مردان بعد از رابطه جنسی می خوابند، علت خوابیدن مردان بعد از رابطه جنسی

رابطه جنسی و عکس‌العمل مردان

تفاوت جنسی زن و مرد و احساسی که بعد از نزدیکی به آن‌ها دست می‌دهد، با یکدیگر رابطه مستقیمی دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از تجربه لذت‌بخش یک رابطه زناشویی، همسر خود را خواب‌آلود دیده‌اید و در پی آن سوالات متعددی ذهن شما را به خود درگیر کرده است که آیا دیگر برای او جذابیت ندارم؟ آیا از همبستر شدن با من لذت نمی‌برد؟ علت خواب آلودگی مردان بعد از رابطه جنسی چیست؟ و سوالات دیگری که ممکن است به ذهن هر خانمی خطور کند.

گرچه باید دقت کنید این تصور و گذشتن این سوالات در ذهن اصلا درست نیست و تنها اثر مخرب روی زندگی زناشویی خواهد داشت.

چون این یک امر طبیعی است و اکثر مردان بعد از ارضا شدن در رابطه جنسی، احساس خستگی مفرط می‌کنند و به خواب می‌روند در حالی که همسر آن‌ها بیدار است.

در ادامه این مطلب قصد داریم راجع به این موضوع که چرا مردان بعد از رابطه جنسی می‌خوابند و تفاوتی که از نظر جنسی با زن‌ها دارند، صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

علت خواب آلودگی مردان بعد از رابطه چیست؟

خواب آلودگی مردان بعد از رابطه جنسی یک فرآیند طبیعی است که از نظر علمی ثابت شده است و دلایل متعددی دارد. در زیر به اصلی‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • مداخله هورمون‌ها

خواب آلودگی مردان با انزال و تغییر ترشح هورمون‌ها رابطه مستقیمی دارد. وقتی که مردان بعد از رابطه جنسی به انزال می‌رسند، در بدن آن‌ها هورمون‌های استرس‌زا ترشح می‌شود. این هورمون‌ها عبارت هستند از:

  • پرولاکتین
  • اکسی‌توسین
  • ملاتونین

مداخله این هورمون‌ها با یکدیگر بعد از داشتن یک رابطه جنسی، این هشدار را به مرد می‌دهد که وقت استراحت و خواب فرا رسیده است. البته عوامل متعدد دیگری هم در این زمینه موثر هستند که در بخش‌های بعدی راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

دوپامین یک هورمون تحریک‌کننده بیداری است. زمانی که انزال در مردان اتفاق می‌افتد، پرولاکتین که انتقال‌دهنده عصبی محسوب می‌شود، هورمون دوپامین را به شدت سرکوب می‌کند.

در کنار پرولاکتین، هورمون دیگری با نام اکسی‌توسین وجود دارد که از آن با عنوان هورمون احساس خوب یاد می‌شود. این هورمون با ترشح در زمان رابطه جنسی، سعی بر این دارد تا افکاری را که موجب استرس و نگرانی می‌شوند از مردان دور کنند.

انجام رابطه جنسی در هنگام شب و تاریکی، باعث ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که در کنار پرولاکتین و اکسی‌توسین، شرایط را برای خوابیدن مرد بعد از رابطه جنسی فراهم می‌آورند.

اگر بخواهیم به‌صورت کلی بیان کنیم، بعد از رابطه جنسی ماهیت شیمیایی بدن مردان دستخوش تغییرات می‌شود. در صورتی که این اتفاق کمتر در بدن خانم‌ها بروز پیدا می‌کند.

علل خواب آلودگی مردان بعد سکس

  • تحلیل عضلات

در بعضی از عضلات، گلیکوژن تولید انرژی می‌کند. زمانی که مرد بعد از رابطه جنسی به انزال می‌رسد، این انرژی به‌صورت کامل تخلیه می‌شود.

از آن‌جایی که درصد عضلات موجود در بدن مردان بیشتر از زنان است، تحلیل عضلات بیشتر احساس می‌شود و مردان بعد از رابطه جنسی احساس خواب آلودگی خواهند داشت.

  • ارگاسم انفجاری

اگر بخواهیم به یکی دیگر از دلایلی که علت خواب آلودگی مردان بعد از رابطه و نزدیکی را مشخص می‌کند اشاره کنیم، باید از ارگاسم انفجاری نام ببریم.

در واقع در ارگاسم انفجاری که مخصوص مردان است و نقطه مقابل ارگاسم درون انسدادی مخصوص خانم‌ها قرار می‌گیرد، انرژی به خارج از بدن هدایت خواهد شد.

بنابراین طبیعی است که بعد از دست رفتن انرژی ناشی از ارگاسم انفجاری، مرد احساس خستگی کند و تمایل زیادی به خوابیدن داشته باشد.

اگر در این مورد نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می‌توانید با متخصص آنلاین سلامت جنسی پذیرش ۲۴ به‌صورت آنلاین سوالات خود را مطرح کنید.

اتفاقات بعد از رابطه جنسی در بدن مردان

احساس خواب آلودگی و خستگی در مردان بعد از رابطه جنسی، یکی از ده‌ها اتفاقی است که برای آن‌ها پیش می‌آید. حالا که با علت سست شدن بعد از ارضا در آقایان آشنا شدید، بد نیست اطلاعات کلی در رابطه با اتفاقات دیگر به دست آورید تا تجربه زناشویی شما شیرین‌تر باشد.

از دست رفتن احساس روانی

یکی از چیزهایی که در حین و بعد از رابطه جنسی در زن و مرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد، جنبه‌های روانی است. زمانی که دو بدن ادغام می‌شوند، اتحاد انرژی اتفاق می‌افتد. اما به این خاطر که انرژی مرد به‌صورت انفجاری تخلیه می‌شود، احساس روانی را از دست می‌دهد.

از دست رفتن قدرت صحبت کردن

شاید آسان‌تر بودن بیان احساسات، پردازش تجربیات و برقراری ارتباط در حالت کلی برای خانم‌ها آسان‌تر باشد اما این موضوع که آقایان در مقایسه با خانم‌ها بعد از رابطه جنسی بخش قابل توجهی از انرژی خود را از دست می‌دهند و دیگر قادر به صحبت کردن نیستند، غیر قابل انکار نخواهد بود.

مردانی که هم‌صحبت خوبی به حساب نمی‌آیند، بعد از رابطه جنسی به پشت دراز می‌کشند و اغلب می‌خوابند.

اما باید صادقانه بیان کنیم که هر چند خواب آلودگی بعد از نزدیکی یک امری طبیعی است اما نوازش زن بعد از رابطه جنسی، صمیمیت و دلبستگی بین زوجین را به مراتب افزایش می‌دهد.

بنابراین علاوه بر این که خانم‌ها باید خواب آلودگی مردان بعد از نزدیکی را درک کنند، مردان هم باید بتوانند محدوده زمانی مشخصی را بعد از رابطه جنسی به همسران خود اختصاص دهند و با او صحبت کنند.

تحلیل انرژی جسمی و روحی مردان بعداز سکس

تحلیل رفتن انرژی

یکی دیگر از دلایلی که باعث خوابیدن مردان بعد از به پایان رسیدن رابطه جنسی می‌شود، تحلیل رفتن انرژی آن‌ها است.

به‌طور کلی مردان در رابطه جنسی فعالیت بسیار بیشتری نسبت به زنان دارند و در نتیجه انرژی بیشتری نسبت به طرف مقابل مصرف می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که سطح انرژی آقایان بلافاصله بعد از ارضا شدن به شدت نزول پیدا می‌کند.

این اتفاق باعث می‌شود آقایان احساس خواب آلودگی کنند و در بعضی موارد، طرف مقابل فکر کند علت آن را به جذاب نبودن خود ربط دهد.

ذات خسته کننده رابطه جنسی

صرف نظر از این که رابطه جنسی را به چه مدل و چگونه انجام دهید، ذات رابطه جنسی خسته کننده است و میزان انرژی مصرفی در طول یک رابطه جنسی، با انجام ورزش‌های هوازی برابری می‌کند.

در طول رابطه جنسی، فشار خون بالا افزایش پیدا می‌کند و باعث ترشح مقدار بالایی از هورمون اندورفین می‌شود و احساسی به شما دست می‌دهد که انگار ساعت‌ها در حال انجام ورزش هوازی و ایروبیک بوده‌اید.

از آن‌جایی که بسیاری از افراد ورزشکار نیستند و به این حجم از فعالیت عادت ندارند، بعد از ارضا شدن و به پایان رسیدن رابطه جنسی به شدت احساس خستگی کرده و نیاز به استراحت و خواب پیدا خواهند کرد.

دقت داشته باشید در صورتی که قوای جسمی شما پایین باشد یا مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باشید، حتی ممکن است خستگی بیش از حد معمول را پس از رابطه جنسی تجربه کنید.

مشاوران آنلاین متخصص سلامت جنسی پذیرش ۲۴ می‌توانند برای تجربه یک رابطه جنسی سالم شما را بهتر راهنمایی کنند و سوالات خود را از آن‌ها می‌توانید به‌صورت آنلاین بپرسید.

کاهش شدید ترشح اکسی‌توسین

در طول رابطه جنسی، مغز افراد نوعی هورمون به نام اکسی‌توسین ترشح می‌کند که باعث افزایش شهوت جنسی و لذت بردن از رابطه جنسی می‌شود. شاید بپرسید اکسی‌توسین چه ربطی به خواب آلودگی دارد؟

در پاسخ باید گفت هورمون اکسی‌توسین در طول رابطه جنسی و به‌ویژه زمان ارضا شدن، به بالاترین میزان خود می‌رسد و زمانی که فرد ارضا می‌شود، میزان آن به شدت پایین می‌آید و باعث می‌شود نوعی احساس خواب آلودگی به افراد دست دهد.

علاوه بر این، هورمون اکسی‌توسین علاوه بر زمانی که رابطه جنسی در شب رخ می‌دهد، در روز هم با مقداری از هورمون ملاتونین ترشح می‌شود که آن را به اسم «هورمون خواب» می‌شناسند و باعث نظم بخشیدن به چرخه خواب می‌شود.

بنابراین همان‌طور که حدس می‌زنید، ترشح این هورمون و همچنین اکسی‌توسین دست به دست یکدیگر می‌دهند و باعث می‌شوند فرد احساس خواب آلودگی کند.

همچنین هورمون‌های دیگری مانند وازوپرسین، پرولاکتین، سروتونین، نیتریک اکسید و اندورفین در طول رابطه جنسی ترشح نمی‌شوند و تنها زمانی در بدن تولید و آزاد می‌شوند که شما به ارگاسم برسید. بنابراین ارضا شدن در انتهای رابطه نیز در میزان خواب آلودگی افراد تاثیرگذار است.

دلایل احساسی

زمانی که شما با فردی که احتمالا رابطه احساسی با یکدیگر دارید و اعتماد زیادی بین شما وجود دارد رابطه جنسی برقرار می‌کنید، در واقع بدن خود را در حالت آرامش کامل قرار می‌دهید.

به عبارت دیگر، شما هنگام برقراری رابطه جنسی به مغز خود این موضوع را القا می‌کنید که نیازی نیست در حالت هشدار یا دفاع باشد و می‌تواند به اصطلاح در حالت ریلکس و آرام قرار گیرد که همین موضوع باعث می‌شود هورمون‌های آرامش دهنده و خواب آور در بدنتان ترشح شوند.

تاثیر استرس بر خواب مردان بعد از سکس

میزان استرس بالا

مقادیر بالای استرس نیز تاثیر به‌سزایی در خستگی بعد از رابطه جنسی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند افراد و به‌‌ویژه آقایانی که قبل از برقراری رابطه جنسی و هنگام آن استرس بالایی دارند و احتمالا برای رهایی از آن فشار عصبی رابطه جنسی برقرار می‌کنند، ممکن است بعد از ارضا شدن احساس خستگی چند برابری را نسبت به افراد عادی تجربه کنند.

راه حل خواب آلودگی مردان بعد از نزدیکی چیست؟

شاید یک راه حل کلی برای برطرف کردن این موضوع وجود نداشته باشد، اما زوجین با انجام یک سری از کارها می‌تواند خواب آلودگی در مردان بعد از رابطه جنسی را به تعویق بیندازند. بعضی از این راه حل‌ها عبارت هستند از:

  • انجام رابطه جنسی را به قبل از وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام موکول کنید. چون بعد از غذا مرد احساس سنگینی می‌کند و تحلیل انرژی او بعد از رابطه جنسی، منجر به خوابیدن او خواهد شد.
  • نزدیکی و روابط زناشویی را در ساعات آخر شب انجام ندهید. چون در حالت طبیعی در ساعت‌های آخر شب بدن احساس خستگی می‌کند و انزال مردان به نوعی در خوابیدن آن‌ها بعد از رابطه جنسی کمک خواهد کرد.
  • قبل از برقراری رابطه جنسی، قهوه بنوشید. خوردن قهوه به خاطر کافئینی که در آن وجود دارد، باعث افزایش انرژی، سوخت و ساز و کاهش میزان خستگی خواهد شد.
  • دیدن فیلم مورد علاقه را به بعد از انجام رابطه جنسی موکول کنید. چون این کار کمک می‌کند هیجان دیدن فیلم مورد علاقه اجازه ندهد مرد احساس خستگی کند و بخوابد.
  • درباره زمان بیدار ماندن بعد از انجام رابطه جنسی به توافق برسید. درک طرفین از این موضوع کمک شایانی به سلامت روابط می‌کند، اما با توافق ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بیداری، هم‌صحبتی و هم‌آغوشی بعد از رابطه جنسی، طرفین رضایت کافی به دست خواهند آورد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

ضعف مردان بعد از نزدیکی شاید در حالت عادی یک امر طبیعی باشد اما گاهی ممکن است نوعی بیماری باشد و شخص به خاطر غرور یا ناآگاهی آن را پیگیری نکند. برخی از مردان به سندروم بعد از ارگاسم دچار هستند که با علائم زیر همراه است:

  • خستگی و خواب آلودگی مفرط
  • سوزش چشم‌ها
  • ضعیف شدن حافظه
  • ضعیف شدن و احساس درد در عضلات

متاسفانه این علائم در سندروم بعد از ارگاسم مردان چند روز یا چند هفته به طول می‌انجامد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت خستگی و خواب آلودگی مردان بعد از رابطه جنسی زمانی نگران‌کننده خواهد شد که فرد بعد از هر بار نزدیکی شاهد علائم مذکور باشد. در این حالت حتما باید به پزشک متخصص سلامت جنسی معالج مربوطه مراجعه شود.

درمان خواب آلودگی مرد بعد از رابطه جنسی

عده‌ای ممکن است از رفتن نزد پزشک و مشورت با او در رابطه با مسائلی از این قبیل خجالت بکشند. برای همین، بهترین گزینه برای آن‌ها، استفاده از خدمات مشاوره آنلاین سلامت جنسی پذیرش ۲۴ به‌صورت آنلاین است.

گفتگو با سکسولوژیست آنلاین

این افراد می‌توانند به راحتی از طریق متنی یا تلفنی با مشاورین حرفه‌ای و عالی سلامت جنسی این مجموعه ارتباط برقرار کنند و از راه حل‌های پیشنهادی مشاوران به منظور کنترل یا درمان بیماری نهایت استفاده را ببرند.

۳.۱/۵ (۸ نظر)

منبع
timesofindia.indiatimes.comwww.livescience.comwww.insider.comdaman.co.idwww.psychologytoday.comwww.quora.combestlifeonline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
23 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ع ع
ع ع
16 روز قبل

.

فقده
فقده
1 ماه قبل

۱۲۳۳۴

فقده
فقده
1 ماه قبل

denizli tıkanık açma
denizli tıkanık açma
3 ماه قبل

Denizli tıkanıklık açma servisleri, müşterilere detaylı bilgi ve destek sağlar.

سما
سما
4 ماه قبل

من بیاد وقتی شوهرم اومدم چطور بهش بگم بیا تناسلیت رو بخورم

نیم آ
نیم آ
پاسخ به  سما
1 ماه قبل

هیچ معلوم است چی میگی

نیم آ
نیم آ
پاسخ به  سما
1 ماه قبل

جمله ی بلاغی

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

شوهرم.به.من.خیانت.میکندوشبهاکنارم.نمیخابدوبه.من.بیاحترامی.میکندهمش.باگوشی.ورمیره.افقانی.هست.من.ایرانی.چجوری.ازش.جدابشم.ستا.بچه.دارم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

پاسخ.من.رابدیداس.فرستادم

Sajiman
Sajiman
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

واااای خانوم عزیز چرا با افغانی ازدواج کردی آخه اونها رحم تو وجودشون نیست. به علی اگه من برادرت بودم اون شوهرتو جر میدادم

حفیظ
حفیظ
پاسخ به  Sajiman
4 ماه قبل

همه افغانی ها اینطوری نیست، چقد افکار ضعیف دارید

فروزان
فروزان
پاسخ به  حفیظ
21 روز قبل

دلم میخواد با ی پیر افغانی رابطه داشته باشم ک جرم بده.

سعید
سعید
پاسخ به  فروزان
16 روز قبل

چرا افغانی بیا تا خودم جرت بدم

ع ع
ع ع
پاسخ به  فروزان
16 روز قبل

خب بیا

ع ع
ع ع
پاسخ به  فاطمه
16 روز قبل

کوص نگو

امیر
امیر
پاسخ به  ع ع
10 روز قبل

فاطمه جان کجای

Younes
Younes
پاسخ به  فاطمه
9 روز قبل

کم کم اصلاحش کن نه که سریع طلاق بگیرین. شماها که همش به فکر طلاق هستین اینم شد زندگی

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

شوهرم.به.من.خیانت.میکندیک.ماه.است.شبهاجدامیخابدوهمش.بامن.بدرفتاری.وناسزامیگوید.وبه.من.هیچ.محبتی.نداردچراهی.برای.جدایی.پیداکنم.اون.افقانی.است.من.ایرانی.تراخدابه.من.کمک.کنیدهمش.توی.امووواتساب.بازنهاسحبت.میکند

محمد
محمد
پاسخ به  فاطمه
8 ماه قبل

ازش جدا شوید بهتره

یکی
یکی
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

ترکیدم

م ک
م ک
پاسخ به  یکی
3 ماه قبل

چراشوهر کردی به یه افغان کثیف

Younes
Younes
پاسخ به  م ک
9 روز قبل

کثیف خودتی خبیث نجس مثل آدم حرف بزن حیوون

ساعدی
ساعدی
1 سال قبل

سلام بعداز رابطه احساس خستگی شدید واستخوان درد میشوم حوصله ندارم از جام تکان بخورم

دکمه بازگشت به بالا