نشانه های بیماری پروستات بزرگ و روش های درمان آن

بزرگ شدن پروستات یکی از بیماری‌های مربوط به آقایان است که با افزایش سن، امکان بروز آن وجود دارد. در این مقاله، قصد داریم مشکل پروستات بزرگ را بررسی کنیم و ضمن توضیح علت و علائم بزرگی پروستات، درباره‌ی درمان آن، نکات آموزشی را خدمت شما ارائه دهیم.

تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پروستات چیست؟

پروستات غده‌ای است که تنها در بدن آقایان وجود دارد و وظیفه‌ی آن، افزایش مایع منی و تنظیم ph مایع منی جهت بالا رفتن شانس بارداری است. این غده، در زیر مثانه و در جلوی مجرای مقعد قرار گرفته است. غده‌ی پروستات در زمان انزال، از شدت اسیدی بودن مایع منی می‌کاهد و سطح قلیایی را افزایش می‌دهد تا شانس باروری تخمک بیشتر شود.

بزرگی پروستات چیست؟

پروستات بزرگ در مردان با سنین بالا، یک بیماری بسیار شایع است، به‌طوری که نیمی از مردان بالای ۵۰ سال دچار این عارضه می‌شوند. غده‌ی پروستات در حالت عادی چیزی حدود ۲۰ گرم وزن دارد، اما در صورت بروز عارضه‌ی پروستات بزرگ، این غده ممکن است تا ۲۰۰ گرم هم بزرگ شود. البته میزان بزرگ شدن پروستات در هر فرد متفاوت خواهد بود و گاهی میزان بزرگ شدن پروستات، در حد اندازه‌ی میکرو باقی می‌ماند.

پروستات بزرگ نشانه چیست؟

پروستات بزرگ نشانه‌ی رشد سلولی بیش از اندازه‌ی غده‌ی پروستات است. این مشکل به خودی خود خطرناک نیست و با تجویز دارویی یا روش جراحی، درمان می‌شود. پروستات بزرگ در صورتی که موجب تنگی مجرای ادراری شود، می‌تواند موجب مشکلات کلیوی گردد.

چرا پروستات بزرگ میشود

همان‌طور که گفتیم، بزرگی پروستات در مردان بالای ۴۵ سال، به وفور رخ می‌دهد و هر چه عامل سنی افزایش یابد، ریسک بروز این بیماری نیز بیشتر است. علت بزرگی پروستات، بجز شرایط سنی، به شرایط فیزیکی فرد نیز برمی‌گردد. البته رابطه‌ی میان افزایش سلولی پروستات یا همان پروستات بزرگ با شرایط محیطی مثل ورزش و تغذیه، همچنان مورد بحث است.

پروستات بزرگ
پروستات بزرگ

عوارض پروستات بزرگ

از آنجا که پروستات در زیر مثانه قرار دارد، پروستات بزرگ به مجرای ادرار فشار می‌آورد که همین موجب اختلال در دفع ادرار می‌شود. معمولاً افرادی که دچار این عارضه می‌شوند، با عوارضی مثل مشکل در دفع ادرار، تاخیر در دفع، تکرر ادرار، سوزش هنگام دفع ادرار، قطع شدن ادرار و یا کامل تخلیه نشدن ادرار مواجه می‌شوند.

این عوارض باعث بالا رفتن ریسک بیماری‌های عفونی مجرای ادرار نیز می‌شود. به همین دلیل، بزرگی پروستات زمانی که به اختلال در دفع ادرار منجر شود، ممکن است با بیماری‌های مجرای ادرار و بیماری‌های کلیه همراه شود که در این شرایط، فرد حتماً باید به دکتر جراح پروستات رجوع کند.

در ادامه، مهم‌ترین علائم پروستات بزرگ را ذکر کرده‌ایم:

  • کامل تخلیه نشدن ادرار
  • تکرر ادرار
  • سوزش و سختی در دفع ادرار
  • تاخیر در دفع ادرار
  • احساس فشار بیش از حد در زمان ادرار
  • بی‌اختیاری ادرار
  • کاهش فشار جریان ادرار

عوارض پروستات در صورتی که بیماری پیشرفته باشد:

بزرگی پروستات خوش خیم

پروستات بزرگتر از حد طبیعی در سنین بالا را پروستات خوش خیم یا هایپرپلازیای پروستات (BPH) می‌گوییم. باید توجه کرد که بزرگی پروستات با سرطان پروستات تفاوت دارد. اما این دو می‌توانند با یکدیگر هم همراه شوند. در واقع با بروز پروستات بزرگ، شرایط به سمت بروز بیماری‌های وخیم‌تر از جمله سرطان پروستات پیش می‌رود.

در صورتی که درمان در زمان مناسب انجام نگیرد، ممکن است غده‌ی پروستات درگیر سرطان شود. البته تشخیص این موضوع بر عهده‌ی پزشک و با انجام آزمایشات تخصصی خواهد بود.

پروستات بزرگ
پروستات بزرگ

بزرگی پروستات در جوانان

همان‌طور که گفتیم، بزرگی پروستات از جمله عارضه‌هایی است که ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارد. به طوری که مردان با سن بالای ۴۰ سال، در معرض آن قرار دارند، اما گاهی دیده می‌شود که آقایان جوان نیز با این مسئله روبرو می‌شوند.

گرچه احتمال بروز بزرگی پروستات در سنین جوان کم است، اما تحت تاثیر عواملی مثل ژنتیک، رژیم غذایی و داشتن اضافه وزن، ممکن است با این عارضه در جوانان نیز روبه‌رو شویم.

در صورت بروز بزرگی پروستات در سنین زیر ۴۰ سال، تا زمانی که مشکل خفیف باشد، می‌توان درمان را به تعویق انداخت. البته این به معنای عدم مراقبت‌های پزشکی نیست. انجام معاینات سالانه توسط دکتر کلیه همچنان ضروری خواهد بود، اما در صورتی که بیمار با مشکل در دفع ادرار یا سوزش ادراری مواجه نباشد، با نظر پزشک می‌توان درمان را به سنین بالاتر موکول کرد.

درمان پروستات بزرگ شده

درمان پروستات بسته به مشخصات بیماری و فرد بیمار، متفاوت خواهد بود. در واقع دکتر سرطان پروستات با توجه به سن بیمار و علائم بیماری، درمان مناسب را تجویز خواهد کرد. اما به طور کلی، پروستات بزرگ از طریق جراحی، درمان سرپایی در مطب و یا با تجویز دارو، قابل درمان است.

اگر می‌خواهید بدانید درمان پروستات بزرگ شده چیست یا چگونه پروستات بزرگ را کوچک کنیم، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

جراحی

جراحی موثرترین روش درمان پروستات بزرگ است اما همیشه بهترین درمان نیست. پزشک در مرحله‌ی اول، در صورتی که نیاز به درمان فوری نباشد، از روش‌های کمتر تهاجمی استفاده می‌کند. اما در زمانی که سن بیمار بالاست و فرد کهنسال محسوب می‌شود، نمی‌توان از درمان‌های زمان‌بر استفاده کرد و پزشک تصمیم می‌گیرد که از طریق جراحی، به درمان سریع پروستات بزرگ بپردازد.

جراحی پروستات نیز مثل همه‌ی جراحی‌ها دارای دوره‌ی نقاهت و عوارض مخصوص به خود است. بی‌اختیاری ادرای و مشکل در نعوظ، از جمله عوارض موقتی جراحی پروستات هستند.

درمان سرپایی در مطب

در صورتی که بیمار علائم ناراحت‌کننده و درد داشته باشد، پزشک می‌تواند از طریق برخی روش‌های درمانی، در مطب اقدام به درمان کند. این روش، نسبت به جراحی، عوارض کمتری دارد و گاهی دکتر پروستات آن را به جراحی ترجیح می‌دهد.

یکی از این روش‌ها، ترموتراپی با پرتو یا TUMT است. در این روش پزشک، از طریق دستگاه مایکرویو مخصوص، به قسمت‌های مورد نظر از بدن، گرمای کنترل‌شده‌ای وارد می‌کند. از طریق گرما، انسداد مجاری ادرار و سایر مشکلات ادراری کاهش پیدا می‌کند.

این درمان ممکن است توسط پزشک چندین بار تکرار شود تا عوارض بیماری کاملاً کاهش یابند. دکتر پروستات درمان TUMT را در مطب انجام می‌دهد و برای آن تنها به بی‌حسی موضعی نیاز است.

درمان دارویی

درمان دارویی نیز برای پروستات بزرگ انجام می‌شود. برای درمان پروستات بزرگ، داروهای مسدودکننده‌ی آلفا یا آلفا بلاکرها، موثر هستند و پزشک می‌تواند در مواردی که بیماری چندان شدید نیست، به تجویز آنها بپردازد. کپسول‌های آلفا بلاکر، با شل کردن مجاری ادراری و کاهش فشار پروستات، علائم بیماری و عوارض آن را کاهش می‌دهند.

در زیر، تعدادی از داروهای آلفا بلاکر برای درمان پروستات بزرگ را نام برده‌ایم:

  • ترازوسین
  • پرازوسین
  • دوکسازوزین
  • ترازوسین
  • آلفوسازین
پروستات بزرگ
پروستات بزرگ

تاثیرگذاری دارو در کاهش علائم پروستات بزرگ، به چند روز تا چند هفته زمان نیاز دارد. از عوارض این داروها می‌توان به سرگیجه، سردرد، خستگی، گرفتگی عضلات، اختلالات خلقی و فشار خون پایین اشاره کرد.

برای بزرگی پروستات چی بخوریم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و پر از آنتی اکسیدان می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به پروستات بزرگ و یا کاهش التهابات پروستات، موثر باشد. در ادامه، مواد غذایی مفید در کاهش ریسک ابتلا به هایپرپلازیای پروستات را ذکر کرده‌ایم:

  • گوشت ماهی: ماهی‌ها از چربی‌های مفید مثل امگا ۳ غنی هستند. این اسید چرب در کاهش التهابات بدن مفید است. به همین دلیل، مصرف ماهی‌هایی مثل سالمون، قزل آلا و ساردین، می‌تواند در کاهش ریسک پروستات بزرگ موثر باشد.
  • گوجه فرنگی: گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن، در حفظ سلامتی غده‌ی پروستات مفید است. بهتر است گوجه فرنگی را به صورت پخته مصرف کنید.
  • بری‌های خوراکی: بری‌ها، مثل توت فرنگی، تمشک و توت سیاه هم از دیگر خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان هستند که مصرف آنها برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها، توصیه می‌شود.
  • کلم‌ها: انواع کلم مثل کلم سفید، کلم بروکلی، گل کلم و غیره، در حفظ سلامت پروستات اثرگذارند چون حاوی یک ماده‌ی ضدسرطان به نام سولفورافان هستند.
  • هندوانه: هنداونه نیز همچون گوجه فرنگی، دارای لیکوپن است. به همین دلیل، مصرف آن برای جلوگیری از BPH توصیه می‌شود.
  • آجیل‌ها: آجیل‌ها به دلیل دارا بودن ماده‌ی روی، نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات دارند. روی در مواد غذایی کمیاب است اما در مغزهای آجیلی، به وفور یافت می‌شود. می‌توانید از مغز گردو، بادام و دانه‌ی کنجد در برنامه‌ غذایی خود استفاده کنید.
پروستات بزرگ
پروستات بزرگ

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر با مشکل در دفع ادرار مواجه هستید و سن شما بالای ۵۰ سال است، احتمال اینکه با عارضه‌ی پروستات بزرگ روبه‌رو شده باشید، زیاد است. در صورتی که دچار مشکل در دفع ادرار هستید، به سونوگرافی پروستات مراجعه کنید چون تنگی مجرای ادرار در بلندمدت ریسک عفونت مجاری ادراری را افزایش می‌دهد.

دکتر اورولوژیست آنلاین با توجه به وضعیت و پیشرفت بیماری، درمان مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند.

در این مطلب، درباره‌ی عارضه‌ی پروستات بزرگ یا هایپرپلازیای پروستات با شما صحبت کردیم. این بیماری کاملاً قابل درمان است اما نباید خطر آن را دست کم گرفت. امیدواریم این مقاله، در حفظ سلامتی شما مفید بوده باشد.

۳.۶/۵ (۴۵ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
67 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید نصرازادانی
سعید نصرازادانی
2 روز قبل

من ۵۸سال دارم در حال درمان پروستات هستم لطفاً از غذاهای مزر نگفتید

۱۳۶۶ابولفضل ملکنژاد
۱۳۶۶ابولفضل ملکنژاد
15 روز قبل

ابولفضل ملکنژاد

۱۳۶۶ابولفضل ملکنژاد
۱۳۶۶ابولفضل ملکنژاد
پاسخ به  ۱۳۶۶ابولفضل ملکنژاد
15 روز قبل

س خسته نباشید یه چنتا جوش سفت رو بیضه م در اومده چکار کنم

جواد
جواد
24 روز قبل

سلام آقای دکتر من سونوگرافی رفته بودم برای سنگ کلیه دکترگفت پروستاتت اندازه یه مرد۶۰ ساله هست الانم خیلی اداراراذیتم میکنه کمردرددارم میزنه به پاهام

علی آقا
علی آقا
26 روز قبل

علل مشکلات پروستات در جوانی همش همین واکسن هاست

ابراهیم..
ابراهیم..
1 ماه قبل

هیچ نوع ازعلائمی که ذکر شده ندارم فقط ادرار اولیه ام. راحت تخلیه نمیشه

پرهام
پرهام
2 ماه قبل

سلام من ۲۰ سالمه پروستاتم بزرگ شده چیکار باید بکنم

محمود رضا
محمود رضا
2 ماه قبل

سلام چند ماه پیش رفتم سونوگرافی پروستاتم از حالت طبیعی بزرگتر شده زیر شکمم درد دارم گاهی وقتا …تکرار ادرلرم دارم چکار کنم دکتر سنم ۵۲ سالمه

شبانی
شبانی
2 ماه قبل

مهدی

حمید
حمید
3 ماه قبل

سلام آقای دکتر من چند وقته همون خروجی مقعدم سوزش داره سر پا هم می ایستم باز اون سوزش رو داره کارمم جوریه سر پام بعضی وقتا سوزشش خیلی میشه حتی سرویس هم میرم بهتر نمیشه از پروستاته؟

طاه ر
طاه ر
پاسخ به  حمید
15 روز قبل

سلام. شما ااحتمالن بیماری همورویید دارید حتمن به پزشک داخلی مراجعه کنید. ارزوی بهبودی. سلامتی

ارسلان
ارسلان
3 ماه قبل

چه کنم حالت تناسلی من برزگ شود

محمد
محمد
پاسخ به  ارسلان
2 ماه قبل

با دوربین بهش نگاه کن روش زوم کن

حسین
حسین
پاسخ به  ارسلان
2 ماه قبل

چه کنم حالت تنا سلی من برزگ شود

بیننده
بیننده
پاسخ به  ارسلان
8 روز قبل

زیر ذره بین نگاه کن بزرگ نشون میده

احمد
احمد
3 ماه قبل

سلام من ۴۶ سالمه ۱ ماه هست که دچار تکرر ادرار هستم هر ۲ ساعت یکبار حتما باید تخلیه کنم فشار ادرار زیاد است ولی تکررادرار آزار دهنده شده لطفا راهنمایی بفرمایید

محمد
محمد
پاسخ به  احمد
2 ماه قبل

میتونی امید گوش بدی

ساحل
ساحل
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

مسخره نکن داشی زمین گرده میچرخه میچرخه صاف میاد تو بغل خودت من اینا تجربه کردم

MMMM
MMMM
پاسخ به  احمد
1 ماه قبل

به نظرم کم آبی بدن داری منم وقتی آب کم میخورم این طوری میشم

محمود
محمود
پاسخ به  احمد
10 روز قبل

حتما برو تست دیابت بده مشکوک به دیابت هستی

اسفندیار
اسفندیار
3 ماه قبل

سلام من چند ماهه که بعداز ادرار یا قبل از آن چند چکه ادرار از مجرای ادرارم بی اختیار خارج میشود ۶۵ سال سن دارم چیکار کنم

اسفندیار
اسفندیار
3 ماه قبل

سلام من چند ماهه که بعد از اینکه ادار کردم یا قبل از آن چند چکه ادرار از مجرای ادرارم بی اختیار خارج میشود چیکار کنم

امیر
امیر
4 ماه قبل

باسلام من ۱۶سالمه و پنج سال خود ارضایی کردم
الان دارم میزارمش کنار و دو هفته ای هست تقریبا
که منی از ادرارم خارج میشه
ممکنه پروستات باشه؟؟؟ و اینکه اگر خودارضایی ترک‌ بشه پروستات بهبود پیدا کنه؟؟؟
ممنون

...
...
پاسخ به  امیر
2 ماه قبل

نه مشکلی نداری،بعد یه مدت خودش تنظیم میشه

رحمت اله
رحمت اله
4 ماه قبل

سلام
من ادرارم زیاد شده طست قنددادم نرمال ولی توسرما میشم وقتی منزل هستم طبیعی ایا باید آزمایش بدم

سید ابراهیم موسوی
سید ابراهیم موسوی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من پدرم ۸۶ سال سن دارد حجم افزایش پروستات ۱۶۱ سی سی میباشد ۱۰ سال پیش عمل لیزر کرد الا ن نمی تواند عمل کند باید چکار کرد
لطفا راهنمایی کنید

محمد
محمد
پاسخ به  سید ابراهیم موسوی
2 ماه قبل

بیخیال شو

علی
علی
4 ماه قبل

سلام مشگل نعوظ دارم ربطی به پرستات دارد

محمد
محمد
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

ربطی نداره چیزایی که دیدی خوشگل نبوده

m.
m.
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

لطفاً بر اساس عقل نظر بدهید

محمد
محمد
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

پاسخ دادم پاک میکنن

فرید
فرید
پاسخ به  علی
26 روز قبل

در دوحالت مشکل نعوظ پیدا میکنی یکی مصرف مواد مخدر و دوم تزریق واکسن ها

سید
سید
4 ماه قبل

پروستات ۴۵ سی سی بزرگتر از حد نرمال میباشد لطفا راهنمایی فرمائید با تشکر فراوان

محمد زبیر
محمد زبیر
4 ماه قبل

باسلام علت بزرگ شدن پروستات درچه است وچگونه پیش گیری کرد

بهلکه
بهلکه
5 ماه قبل

سلام من ۷۸ساله هستم وباپروستات ۹۵ سی سی مواجه شدم کاملا بزرگ تر از حد نرمال چه خطری دارد‌

بهلکه
بهلکه
پاسخ به  بهلکه
5 ماه قبل

به کدام دکتر مراجعه کنم این پروستاد نیاز به جراحی دارد یا با دارو حل میشود

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط بهلکه
حسین
حسین
پاسخ به  بهلکه
4 ماه قبل

حسین

بهروز
بهروز
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر پروستات ۳۳/۵ خطرناکه یا خیر

مرتضی درگاه آبادی سن43سال پروستات 30خطری می‌باشد ل
مرتضی درگاه آبادی سن43سال پروستات 30خطری می‌باشد ل
پاسخ به  بهروز
4 ماه قبل

مرتضی درگاه آبادی

سعید
سعید
5 ماه قبل

پروستات من ۳۲ سی سی بزرگتر از طبیعی روئیت شد و سنم ۳۵ ساله چیکار باید بکنم؟

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط سعید
علی
علی
5 ماه قبل

پرستات من ۱۰۰ سی سی بزگتر از حد نرمال است چه کار باید بکنم

دارات
دارات
5 ماه قبل

درود بر شما، و سپاس از مطالب جامع و مفیدتان ،

جاهد
جاهد
6 ماه قبل

البته بی ادبی نباشه من خمیر دندان به مقعد م میزنم وسوزش کم مکنه وخنک‌مکنه وشبها راحت مخوابم

جاهد
جاهد
6 ماه قبل

ایاامکان داره که ان غده که در سمت راست روده است سوراخ بشه واز ان اب منی به مقعد برسه وسوزش داشته باشه البته این از تخیلات منه

محمد
محمد
پاسخ به  جاهد
4 ماه قبل

م

جاهد
جاهد
6 ماه قبل

سلام من کپسول امنیک مخورم خوب میشم سوزش برطرف میشه وقتی قطع مکنم دوباره شروع میشه واین قضیه تا کی ادامه داره تازه این درد گرفتم خیلی بد اینقار مقعد ادم اب جوش بریزند یا اینکه اروم اروم بپزه خیلی بد

حسام
حسام
پاسخ به  جاهد
3 ماه قبل

شما بیماری انگلی کرمک دارید قرص آن را از داروخانه تهیه کنید انشاالله طی یک هفته خوب میشوید

اسدالله عزیزی
اسدالله عزیزی
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید
پرستتادم بزرک شده تکرر ادار زیاد دارم هنکام ادار اخرش قطر قطر بیاد احساس میکنم خوب ادارارم تخلیه نشده

هنکام ادار سورش هم دارم

حسین
حسین
پاسخ به  اسدالله عزیزی
2 ماه قبل

سلام من مرد۵۲ ساله هستم که ۲۰روز بیمارستان به دلیل عمل صفرابستری شدم وسونداژبودم الان دوروزه ترخیص شدم درمنزل اماادرارم اذیت میکنه نمیاد موقع ادرارسوزش دارمقداردفع ادرارخیلی کم هستش برادرمانش چیکارکنم

حیدری
حیدری
6 ماه قبل

سلام پرستات ۳۳سی سی خترناکه یا نه

حیدری
حیدری
7 ماه قبل

سلام پرستات ۳۳ سی سی خترناکه

اسماعیل
اسماعیل
7 ماه قبل

سلام رفتم سنو گرفتم گفت پروستات بزرگ شده خطری داره یا ن

احمدی
احمدی
پاسخ به  اسماعیل
7 ماه قبل

پرستات ۶۶سی سی خترناک است

رسول
رسول
7 ماه قبل

سلام.انتهای زبان ورم داشته باشه نشانه چیست

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام اگه پروستات بیش از۷۷ سی سی بزرگتراحدنرمال باشد چه بایدبکنیم

شکوهی
شکوهی
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

حسین شکوهی

شکوهی
شکوهی
پاسخ به  شکوهی
3 ماه قبل

صبح ها موقع ادرار میرم دستشویی کامل تخلیه نمیشه ادرارن

سیدمحمودطباطبایی
سیدمحمودطباطبایی
10 ماه قبل

آیا بدون عمل پروستات بد خیم درمان دارد

علی
علی
پاسخ به  سیدمحمودطباطبایی
6 ماه قبل

سلام
داروی رفع التهاب پرستاد چیست

مهدی
مهدی
پاسخ به  علی
5 ماه قبل

افلوکسیر ۳۰۰.باکلوفن۱۰

سید محمود
سید محمود
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

سلام در حالت ارزان شدن سوزش دارم آیا علاعم پروستاته ممنون

hamid
hamid
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

دعا

سیدمحمودطباطبایی
سیدمحمودطباطبایی
10 ماه قبل

خونریزی از پشت هنگام دفع مدفوع. خالی نشدن ادرار.وبرگشت آن به مجاری.

محمد
محمد
پاسخ به  سیدمحمودطباطبایی
2 ماه قبل

تمومی

MMMM
MMMM
پاسخ به  سیدمحمودطباطبایی
1 ماه قبل

نترس چیزی نیست بعضی وقتا پیش میاد

یحیی وحیدی۴۸ سال دارم خیلی مشکل خوردم
یحیی وحیدی۴۸ سال دارم خیلی مشکل خوردم
پاسخ به  MMMM
14 روز قبل

سلام حالتم سفت نمیشه آیا از پرستات هست یه نه

یحیی وحیدی۴۸ سال دارم خیلی مشکل خوردم
یحیی وحیدی۴۸ سال دارم خیلی مشکل خوردم

آقای وکتر کار کنم سفت نمیشه ابا از پروستات هست یا نه

دکمه بازگشت به بالا