علائم بیماری زونا | راه های تشخیص، پیشگیری و درمان آن

بیماری زونا تا چه مدت واگیردار است، راه درمان زونا چیست

چرا افراد زونا می‌گیرند و راهکار آن چیست؟

فصل زونا

زونا نوعی بیماری عفونی و ویروسی عصب و پوست اطراف آن است که به علت فعالیت مجدد ویروس آبله ‌مرغان یعنی واریسلا زوستر بروز پیدا می‌کند. شاید در کودکی درگیر بیماری آبله ‌مرغان شده باشید، این بیماری بسیار واگیردار است و شاید برخی از بزرگسالان نیز درگیر این ویروس شوند.

زونا به انگلیسی با نام Herpes zoster یا Shingles شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد اشخاصی که در سن کم آبله ‌مرغان گرفته‌اند با احتمال کمتری به این عارضه مبتلا خواهند شد.

وقتی شخصی آبله ‌مرغان بگیرد ممکن است پس از بهبودی، این ویروس به‌صورت نهفته در سلول‌های عصبی ستون فقرات او باقی بماند و پس از گذشت سال‌ها با فعال شدن، شخص را به بیماری زونا مبتلا کند.

این بیماری بیشتر در افراد سالمند بروز پیدا می‌کند. سوال‌های مختلفی درباره این عارضه وجود دارد، مثل زونا چیست؟ آیا بیماری زونا واگیردار است؟ برای درمان زونا چه بخوریم و سوالات مشابه دیگر.

در این مطلب به بررسی بیشتر این بیماری، روش‌های درمان، علت ابتلا به آن و مسائل دیگر می‌پردازیم و به بسیاری از پرسش‌های رایج در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

اگر می‌خواهید درباره این عارضه اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتها همراه ما باشید.

بیماری زونا چیست؟

بیماری زونا چیست

یکی از سوالات مهم درباره این بیماری را می‌توان با عنوان زونا چیست ایا واگیر دارد مطرح کرد.

این بیماری عفونی در اثر فعال شدن ویروس آبله ‌مرغان باقی‌مانده در سلول‌های عصبی ایجاد می‌شود. باید بدانید این ویروس سال‌ها در حالت نهفته و غیرفعال در بدن شخص زندگی می‌کند و بعدها به دلایل مختلفی مثل استرس، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن یا افزایش سن فعال می‌شود. با فعالیت مجدد این ویروس، در نواحی خاصی از بدن ضایعات پوستی ایجاد خواهد شد.

زونا بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال رایج است. در اثر این بیماری ضایعات پوستی مشابه با تاول و زخم‌های دردناکی در بدن شخص مبتلا به چشم خواهد خورد. برای این بیماری اصطلاح پزشکی هرپس زوستر به کار می‌رود.

تاول‌های بزرگ ایجاد شده روی پوست معمولا در ناحیه‌ای از بدن که توسط یک رشته عصبی پوشش داده شده است مثل شکم، پشت، سینه و گردن بروز پیدا می‌کنند. البته در بعضی بیماران این ضایعات در صورت آن‌ها به وجود می‌آید. هرپس زوستر با درد و سوزش همراه است.

نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که از هر چهار نفر، یکی از آن‌ها در طول زندگی به این بیماری مبتلا خواهد شد. این عارضه کشنده نیست اما می‌تواند دردسرهای زیادی را برای شخص مبتلا به وجود آورد. ضایعات پوستی ناشی از این بیماری اگر در ناحیه حساسی مثل چشم ایجاد شود ممکن است خطرناک باشد.

باید بدانید زونا واگیر دارد اما از طریق تنفس انتقال پیدا نمی‌کند. اگر با ناحیه زخم و تاول‌های ترکیده شده شخص مبتلا تماس پیدا کنید ممکن است این ویروس به بدن شما نیز منتقل شود. احتمال سرایت این بیماری در اشخاصی که تا به حال آبله ‌مرغان نگرفته‌‌اند بیشتر است.

در پاسخ به سوال زونا تا چند روز قابل سرایت است باید بگوییم که بستگی به شدت بیماری دارد و اگر نواحی زخم را بپوشانید از انتقال این ویروس تا حدی جلوگیری می‌کنید.

برای احتیاط باید از استفاده وسایل شخص مبتلا مثل حوله بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی پوست و مو پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز بهره ببرید.

علائم زونا چیست؟

عوارض زونا

یکی از نشانه‌های اولیه این بیماری پیدایش لکه‌های قرمز روی پوست است که پس از گذشت مدتی به دانه‌هایی قرمز رنگ تبدیل می‌شوند. تاول‌های خارش‌دار حدود یک هفته بعد از لکه‌های قرمز بروز پیدا می‌کنند.

ظاهر دانه‌های قرمز ایجاد شده مشابه با لکه‌ها و زخم‌های آبله ‌مرغان است. شخص مبتلا احساس خارش، سوزش، مورمور شدن، درد در ناحیه خاصی از بدن، خستگی مفرط و تب خواهد داشت. بسیاری از بیماران قبل از بروز علائم این بیماری احساس سردرد نیز دارند.

پس از گذشت یک هفته، تاول‌های ایجاد شده خشک و زرد رنگ خواهند شد و پوست بیمار شروع به ترمیم می‌کند.

در برخی افراد جای زخم‌های ناشی از بیماری زونا باقی می‌ماند. باید بدانید این تاول‌ها به‌طور همزمان نمی‌ترکند و تا بهبودی شخص می‌توانند پدیدار شوند. پس از خشکی تاول‌‌‌ها این ویروس نمی‌تواند به شخص دیگری سرایت کند.

اما بهتر است برای اطمینان از اینکه علائم ایجاد شده مربوط به زونا هست یا خیر با پزشک عفونی آنلاین مشورت کنید.

عوارض زونا چیست؟

عوارض زونا

درمان به‌موقع باعث می‌شود که عوارض این بیماری با احتمال کمتری به وجود آید. دردهای عصبی دوره‌ای یا دائمی می‌توانند شخص را ماه‌ها یا سال‌ها درگیر کنند و به‌صورت سوزش، خارش و حساسیت پوستی ظاهر ‌شوند.

متاسفانه در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مبتلا به سرطان و ایدز احتمال انتشار زونا به کل بدن یا اعضای داخلی وجود دارد.

همچنین اشخاصی که در حال شیمی درمانی، پرتو درمانی، یا مصرف استروییدها یا داروهای مخصوص پیوند عضو هستند باید مراقبت بیشتری در رابطه با این عارضه کنند.

در بعضی مواقع تاول‌های ایجاد شده به‌موقع خوب نمی‌شوند و شاید عفونت کنند. این اتفاق ممکن است برای فرد مبتلا بسیار دردناک باشد و احتمال ابتلای او را به بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه و التهاب مغزی افزایش دهد. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو برای تجویز آنتی‌بیوتیک و ارائه راهکار ضروری است.

به‌طور کلی اگر اختلالی در عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود نداشته باشد، نگرانی درباره عوارض بیماری زونا بی‌مورد است.

در دوران بارداری احتمال کمی وجود دارد که شخص به زونا مبتلا شود. افرادی که قبلا آبله ‌مرغان نگرفته‌اند و واکسن مخصوص این بیماری به آن‌ها تزریق نشده باشد ممکن است در دوره بارداری زونا بگیرند. این عارضه در دوره بارداری منجر به نقض مادرزادی نوزاد خواهد شد.

روش تشخیص بیماری زونا

اگر در سطح پوست لکه‌های قرمز یا تاول مشاهده کردید باید فورا به یک دکتر زونا باتجربه مراجعه کنید.

معمولا متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری می‌تواند این عارضه را از روی بثورات ایجاد شده تشخیص دهد اما در بعضی مواقع احتیاج به نمونه‌برداری از مایع داخل تاول‌ها است تا مشکل با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به ناحیه درگیر این بیماری مثل سینه ممکن است پزشک عکسبرداری و انجام آزمایش خون را برای تشخیص ضروری بداند. اگر درگیر بیماری خاصی هستید یا دارویی مصرف می‌کنید حتما این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید.

چه عواملی احتمال ابتلا به زونا را افزایش می‌دهند؟

عوامل ایجاد زونا

معمولا افراد مسنی که مبتلا به بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مثل سرطان هستند بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.

داروهای شیمی درمانی و کورتون در کاهش مقاومت بدن نقش دارند. همچنین سالمندان احتیاج به خواب کافی، محیطی آرام و دور از استرس و اضطراب دارند، زیرا استرس نیز در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند.

اشخاصی که یک مرتبه دچار زونا شده‌اند، به احتمال زیاد مجددا درگیر آن نمی‌شوند. اگر شخصی در دوره کودکی یا جوانی خود مبتلا با آبله ‌مرغان شده باشد، با توجه به این که ریشه این بیماری‌ها مربوط به یک نوع ویروس است بدن او در صورت ابتلا به زونا مقاومت بهتری از خود نشان خواهد داد.

مشاوران متخصص پوست و مو سایت پذیرش ۲۴ به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات رایج در زمینه بیماری زونا هستند، شما می‌توانید از اطلاعات دقیق و علمی آن‌ها در هر زمانی بهره ببرید.

درمان زونا چیست؟

معمولا افراد دنبال درمان سریع زونا هستند، باید بدانید که هیچ درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد. با توجه به عفونی بودن این بیماری، شخص باید دوره‌ای را برای از بین رفتن ویروس‌ها بگذراند. البته پزشک داروهایی را برای کاهش درد و علائم زونا تجویز می‌کند.

معمولا دوره بهبود این بیماری ۲ تا ۴ هفته است. استفاده از کمپرس آب سرد، خشک کردن تاول‌ها و مصرف داروهای تجویزی پزشک در درمان این بیماری موثر هستند. اگر برای درمان به‌موقع به پزشک مراجعه کنید روند بهبودی می‌تواند سریع‌تر شود.

داروهای ضد ویروسی در کاهش نواحی درگیر با ضایعه پوستی موثر هستند به این شرط که درمان را به موقع و با مشاهده اولین علائم زونا شروع کنید. استفاده از پمادهای موضعی مثل کالامین‌دی در کاهش خارش موثر است.

اگر چشم شخص، درگیر این بیماری شود و به موقع برای درمان آن اقدام نکند ممکن است حتی پس از بهبودی زونا مشکلات دائمی بینایی برای او به ‌وجود آید.

بعضی داروهایی که تنها در کاهش دوره بیماری موثر هستند ممکن است عوارضی مثل سردرد، سرگیجه و حالت تهوع در شخص ایجاد کنند.

برای این بیماری واکسنی به نام Zostavax وجود دارد که با تزریق آن احتمال ابتلا به زونا کاهش می‌یابد. اگر شخص حتی با وجود تزریق واکسن زونا به این عارضه دچار شود، شدت آن بسیار خفیف‌تر و دوره بهبودی کمتر خواهد بود.

ممکن است پزشک برای دردهای پس از بهبودی بیماری داروهای مسکن و ضدافسردگی تجویز کند.

درمان زونا در طب سنتی و روش‌های خانگی

برای درمان زونا چه بخوریم؟

درمان خانگی زونا

شاید بپرسید چه غذایی برای زونا خوبه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که غذاهای حاوی ویتامینB  مثل مرغ، گوشت گوساله، تخم‌مرغ وغیره برای درمان این عارضه مفید هستند.

برای تسکین درد ناشی از این بیماری می‌توانید از راهکارهای درمان زونا در طب سنتی که در ادامه بیان می‌کنیم استفاده کنید.

  • هندوانه و زونا

هندوانه جزو میوه‌های محبوب فصل‌های گرم سال است. این میوه مقدار زیادی ویتامین سی دارد که نقش مهمی را در تولید کلاژن و افزایش مقاومت بدن ایفا می‌کند.

به‌طور کلی با مصرف این میوه می‌توان از ابتلا به بیماری‌هایی که به پوست صدمه می‌زنند مثل آبله ‌مرغان و زونا پیشگیری کرد.

  • کمپرس آب سرد برای زونا

شما می‌توانید برای تسکین خارش چند تکه یخ را در نایلون قرار دهید و آن را در ناحیه آسیب‌دیده به مدت ۴ تا ۵ دقیقه بگذارید. این درمان می‌تواند ۲ تا ۳ بار در روز به مدت یک هفته انجام شود.

اگر روی ناحیه آسیب‌دیده آب سرد ریختید آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

  • سیر

یکی از بهترین و موثرترین روش‌های کاهش درد ناشی از این بیماری استفاده از سیر است. یک حبه سیر له یا خورد شده را در ۲۰ میلی‌لیتر آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه در آن بماند. پس از آماده‌سازی محلول آن را روی ناحیه درگیر به مدت ۱ تا ۲ ساعت قرار دهید.

روش ساده‌تر این است که سیر را له یا خورد کنید و آن را به‌تنهایی در ناحیه آسیب‌دیده به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید.

درمان زونا

استفاده از ترکیب چند حبه سیر با الکل نیز در تسکین علائم ناشی از زونا موثر است. برای تهیه این ترکیب باید سیر له‌ شده را با الکل مخلوط کنید و به مدت ۲ تا ۳ روز بگذارید باقی بماند. پس از گذشت این مدت از این ترکیب به مدت ۱ تا ۲ ساعت در ناحیه درگیر بیماری زونا استفاده کنید.

همچنین ترکیب عصاره سیر و پیاز برای این عارضه بسیار مفید است. چند حبه سیر را با یک پیاز کوچک رنده کنید و سپس عصاره خارج‌ شده از آن‌ها را در ناحیه آسیب‌دیده به مدت ۱ ساعت قرار دهید.

برای رسیدن به نتیجه‌ مطلوب‌تر از این ترکیب دو بار در روز استفاده کنید. سیر و پیاز به دلیل داشتن آلیسین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند.

  • روغن درخت چای

استفاده روزانه از ترکیب روغن درخت چای با آب، روغن زیتون یا اسطوخودوس در تسکین سوزش و خارش زونا بسیار موثر است.

می‌توانید چند قطره از روغن‌های اسطوخودوس و چای را در ماهیتابه روی حرارت قرار دهید و یک پارچه را به این مایع گرم آغشته کنید. این پارچه را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه درگیر زونا بگذارید تا به دمای بدن برسد.

  • عسل

قرار دادن ۲ قاشق چای‌خوری عسل در ناحیه درگیر با زونا به مدت ۱۵ دقیقه بسیار مفید است. شما می‌توانید این کار را ۳ بار در روز انجام دهید و سپس آن قسمت را با آب گرم بشویید.

  • چای سبز و نعناع

مقداری برگ چای سبز و نعنا را خرد کنید و به مدت ۵ دقیقه در آب بجوشانید. با عصاره به دست آمده ناحیه آسیب‌دیده را به آرامی بشویید. اگر از این روش ۴ تا ۵ بار در هفته استفاده کنید به نتیجه بهتری خواهید رسید.

  • نمک اپسوم و زونا

نمک اپسوم را به آب وان اضافه کنید و قسمتی از بدن را که درگیر بیماری زونا است به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بشویید. پس از گذشت این زمان آن ناحیه را با یک دستمال یا حوله نرم و تمیز خشک کنید.

  • روغن بابونه

روغن بابونه در کاهش التهابات پوستی و تسکین دردهای ناشی از زونا بسیار مفید و موثر عمل می‌کند. همچنین این روغن گیاهی باعث بازسازی سلول‌های پوستی می‌شود. روزانه چند قطره از این روغن روی ناحیه آسیب‌دیده بریزید تا زخم‌ها به سرعت بهبود یابند.

  • دوسین

یکی از موثرترین روش‌های درمان زونا در طب سنتی خوردن دوسین است. برای تهیه دوسین تنها باید یک واحد سیاه دانه را با سه واحد عسل ترکیب کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری زونا اگر در ناحیه حساسی مثل چشم بروز پیدا نکند خطرناک نیست. با مشاهده اولین علائم این بیماری مثل سردرد، تب و قرمزی به‌ویژه در افراد سالمند باید سریعا به فوق تخصص عفونی بالغین مراجعه کنید. در صورتی که علائم زونا را در کودک خود مشاهده میکنید، فوق تخصص عفونی اطفال میتواند در روند درمان آن به شما بهتر کمک کند.

با توجه به این که درمان مشخصی برای این عارضه وجود ندارد، استفاده از خدمات مشاوره آنلاین بسیار مفید است.

درد و سوزش پوست بدن

سوال بیمار:

سلام مدت ۲هفته هست دردو سوزش پوست در ناحیه سمت راست پشت زیر کتف دارم هیچ علائمی روی سطح پوست دیده نمیشه و این درد بیشتر شده به زیر بغل و سمت قفسه سینم کشیده شده. طوری هست که دست به سطح پوست میزنم درد و سوزش دارم علت چیه ممنون

احتمال زونا وجود داره ضایعاتی مثل تاول ممکنه بروز کنه جهت مشاوره تلفنی و یا حضوری با پزشک اقدام کنید

دکتر انلاین عفونی پذیرش ۲۴ می‌توانند راهکارهای درمانی مختلفی را به شما پیشنهاد دهند و همچنین سوالات مختلف خود را از آن‌ها بپرسید. شما می‌توانید از اپلیکیشن این سامانه نیز به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی مشاوره دریافت کنید. ارتباط می‌تواند آنلاین، صوتی، متنی یا تلفنی برقرار شود.

دکتر عفونی انلاین

۳.۳/۵ (۱۸ نظر)

منبع
healthlinemayoclinicclevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
72 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا
لیلا
1 ماه قبل

من ناحیه گردن درد شدیدی داشتم و زد ب دستم و گوش و نصف سرم… روی گردنم غدد لنفاویم باد کرده بود و درد شدیدی داشت تا اینکه دانه های قرمز زد و هی بیشتر و بیشتر شد و تاول زد از درد امونم بریده الان ی هفته گذشته روی غدد لنفاویم خیلی درد داره از ترسم اصلا دست نمیزنم و حالت تقسیم شدگی داره داره دوتا میشه .. این دردا و ورم غدد خوب میشن ؟ هر چی میخورم تهوع دارم سرم گیج میره و تب دارم داروهایی ک دادن میخوابونه ادمو اصن پماد ندادن فقط گفتن بشورش قرمزیارو ک من بعدش خودم پماد اسیکلوویر میزنم .. تاولا ترکیده زخم شده خودش خیلی درد دارم انگار ی پلنگ گوشتشو داره میخوره

ع،ذ
ع،ذ
پاسخ به  لیلا
4 روز قبل

منم همین علائمو دارم میشه بگین چیکار کردین

فری
فری
1 ماه قبل

من عمل روده باید انجام بدم دوهفته دیگه ایا بخاطر زونا ک از ۲۰بهمن‌گرفتم ممکنه عقب بیفته عملم.!واینکه دارویی براعفونت بمن‌ندادن فقط قرص برای زونا و پماد البته دونه هام حالت تاولی نداره و دارن خشک میشن و تیره شدن..فقط درد وحشناک

فری
فری
1 ماه قبل

سلام من دونه های اریب از زیر سینه تا پلو ودوتام کمر روی بدنمه و ب شدت درد میکنه ک نمیتونستم بخوابم تاولی نشدن رفتم دکتر گفت زوناس الان بعده ۵ روز راه درست نمیتونم برم انگار از داخل سفت میشه و بدنم میگیره .نفسم بند میاد ایا طبیعیه!!قدم نمیتونم درست بردارم .خیلی درد بدیه…

خسروی
خسروی
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
درد ناحیه شکم و دفع با درد آز علاعم زونا است و همچنین پهلوی
چون دکتر به من گفته زونا داری و این درد ها را داردم با تشکر

مهناز
مهناز
1 ماه قبل

آیا ممکنه زونا بگیری ولی جوش ظاهری نزنه واز داخل عفونت کرده باشه ودرد شدید داشته باشی ودرمانش چیه؟

حوریه سمواتی
حوریه سمواتی
1 ماه قبل

سلام تقریبا نزدیک به دوماه که انتهای دنده های هردو سمت از روی پوست خارش و از داخل احساس سورش شدید دارم طوری که در حرکت و خم شده بیشتر سوزش و درد دارم علتش چیه و باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

بیاتی
بیاتی
2 ماه قبل

سلام
ممکنه زونا باعث درد معده هم بشه؟

محمدجواد
محمدجواد
2 ماه قبل

سلام
سلام دوستان عزیز خواستم بگم پدر خانوم من هم ۸ روزه زونا گرفته خیلی خیلی هم شدید درد میکنه جوری که باعث شده که قلبش هم درد گرفته ایا خطری هم داره ممنون میشم راهنماییم کنید

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط محمدجواد
معین
معین
2 ماه قبل

سلام دوستان من حدود ۱۰ روز پیش کنار ستون فقرات اندازه یک کفه دست درگیر شد با استفاده دارو و محلول جوش ها خشک و تبدیل ب زخم شد ،الان روی پیشونیم چندتا جوش دیدم میتونه بازم درگیر شده باشم ؟؟؟؟؟؟

مصی
مصی
2 ماه قبل

سلام یک هفته اس درد زیر دنده چپ دارم دو روزه به شدت درد شدید دارم انواع سونوگرافی ها و سی تی اسکن انجام دادم همش سالمه آخر سر زونا تشخیص دادن در صورتی که هیچگونه زائده های پوستی ندارم

مریم
مریم
پاسخ به  مصی
1 ماه قبل

سلام منم یکهفته س دردشدید زیردنده چپ وسوزش دارم
پهلو چپم طرف شکم درد سوزش داره کلی سونو وآزمایش خون دادم همش سالمه حالا چند تادونه گوشتی درشت وقرمز توکمرم زده ولی خارش نداره این زونا هستش

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام.‌مدت ۳ هفته هست ک وسط ستون فقراتم خارش دارشت و والان حدود دو روزه ک داره میسوزه ک حتب نمیتونم پشتم رو ب صندلی بزنم و هیچ گونه اثار قرمز روی پوستم نیست.

وحید
وحید
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

منم اینجور شدم بعد خارش کتفم شروع شد و تاول و درد شدید پشت زیر بغل و سینه جوری که حس میکنی قفسه سینه ات شکسته یا قلبت ترکیده من سمت چپ زونا زده

سیمین
سیمین
4 ماه قبل

سلام من سه سال پیش زونا گرفتم سنم ۳۸سال بود زونا مثل ی کمربند روی سینم تا پشت کتفم بود درد شدیدی داشتم بقدری قلبم درد میکرد ک اون دنیا رو ارزو میکردم الان ۴سالی میشه ک من هنوز اون قلب درد رو دارم تاالانم ب دکتری مراجعه نکردم خاستم ببینم میتونه ب قلب صدمه وارد کرده باشه لطفا راهنماییم کنین ممنون میشم

مرضیه مرآتی
مرضیه مرآتی
4 ماه قبل

سلام من حدوددوماه هست ویروس زونا گرفتم ودست راستم مودرگیرکرده هنوز دستم سوزش داره وسوزن سوزن میشه و دستم بالا نمیره خیلی ناراحتم چکار باید بکنم دکتر هم زیاد رفتم چکار باید بکنم

پیمان
پیمان
پاسخ به  مرضیه مرآتی
3 ماه قبل

فیزیوتراپی جهت تقویت عضلات شانه و کشش بافتهای کوتاه شده و موبیلیتی مفاصل

محسن
محسن
4 ماه قبل

با سلام
من ۴۹ سالمه و چند روزی سمت راست صورتم درد و‌خارس و سوزش داشت تا بالاخره دکتر چشم پزشک تشخیص رونا داد
خیلی خارش چشم راست اذیتم میکنه و فقط جنتامایسین داد
البته داروهای دیگه هم دکتر پوست تجویز کردند اما خارش و سوزش فرقی نکرده
امانم بریده چکنم ؟

مسعود
مسعود
پاسخ به  محسن
4 ماه قبل

درود امیدوارم سلامت باشین ، فکر میکنم خوراکی های با طبع گرم نباید استفاده بشه و از دکتر متخصص جویا بشین هم درباره همین نوع غذاها و کلا داروها و رعایت ها که ایشالا خیلی سریعتر بهبود پیدا کنید

مسعود
مسعود
پاسخ به  مسعود
4 ماه قبل

فکر میکنم باید به متخصص عفونی و داخلی مراجعه کرد بازهم جویا باشید و امیدوارم هرچه سریعتر کاملا خوب بشید ، پیروز و تندرست باشید

بابای نلین
بابای نلین
5 ماه قبل

عزیزان…یکی از راه های درمان تاول های ابله مرغان و یا زونا دود کرد خاکشیر مثل اسپند هست…
روند بهبود رو به سرعت افزایش میده ، خارش رو میندازه و تاول هارو خشک میکنه….میتونین جهت صحه گذاری حرفم سرچ کنین…ضمن اینکه من خودم برای بچم انجام دادم و نتیجه اش رو گرفتم…بلا از همه ادما دور باشه

افشین
افشین
پاسخ به  بابای نلین
3 ماه قبل

چجوری دود کنیم و چجوری به خورد زخم بدیم؟

م احسانی
م احسانی
5 ماه قبل

سلام علیکم خدا قوت
من حدود ۶سال است که نصف صورتم عرق می‌کند و نصف صورتم حتی مرطوب هم نمیشود نمیدانم چکار کنم که به حالت طبیعی اش بر گردد
به من کمک کنید

زهرا کاویانی
زهرا کاویانی
5 ماه قبل

سلام وقت به خیر آیا این بیماری حالت تهوع هم دارد؟

اصغر
اصغر
پاسخ به  زهرا کاویانی
1 ماه قبل

بله

طیبه
طیبه
6 ماه قبل

سلام همسرم چهار ساله که به خاطر بیماریش شیمی درمانی میکنه الان دو سه هفته میشه که سوزش شدید اول در پشت سمت کتفش کم کم به زیز بغل وروی قفسه سینه ومعده وشکم این سوزش ها انتقال پیدا کرد فقط میسوزه یا تیر میکشه شب ها نمی تونه بخوابه دکتر گفته مشکوک به زوناست الان اگه زناست با این همه داروی مسکن ومعده و،،،چرا خوب نشد سوزش ها آروم نشد چکار کنیم که بهتر بشه سیستم ایمنی بدنش خیلیضعیف شده تو رو خدا یه راه حلی پیش پامون بزارید ممنونم از راهنمایی تون

نجف عطارزاده
نجف عطارزاده
6 ماه قبل

باسلام حدودیک ماه ازبیماری زونای من میگذردولی دردهای مثل خارش و دردعصبی ان واقعاتوان مراگرفته وطرف چپ منکاملا بی حس است چکار کنم دکتر

هدی خالدی
هدی خالدی
پاسخ به  نجف عطارزاده
4 ماه قبل

دقیقا مادرم الان همین دردوداره حتی شبا نمی‌خوابه خواهشا کمک کنید راهکاربلدید به ما بگین ممنون میشم

منیرالسادات
منیرالسادات
پاسخ به  هدی خالدی
2 ماه قبل

منم همین دردهاوسوزش بدن روکه مثل اینکه آبجوش روی پام وکمرم ریخته شده رودارم. بااینکه ۲۵روزمیگذره وتاولهاخشگ شدن.خسته شدم، انرژی ندارم اصلا. نمیتونم بکارام برسم. تاکی ادامه داره؟؟ به منم راهکاربدین لطفا.

پریسا هستم
پریسا هستم
7 ماه قبل

دوستانی ک زونا گرفتن نگران نباشن این یه دردیه که موقتیه ، مدتش ک بگذره زود خودش خوب میشه. سعی کنین ب اون قسمتی که دچار تنش و ناخوشی شده عشق بورزین و دائم جملات تاکیدی حاوی انرژی مثبت و الهی ب زبون بیارین تا روی سلولهای بدنتون نفوذ کنن.
نـــور خـــدا بر سلولهای تنم میتابد و برای سلامتی خود سپاسگزارم♥

حمید
حمید
پاسخ به  پریسا هستم
6 ماه قبل

الهی آمین

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  پریسا هستم
2 ماه قبل

چرت نگو

پریسا
پریسا
7 ماه قبل

من قسمت ران پام دچار زونا شده و درز شلوار که هی میخورد ب تاولها دردش وحشتناک میشد. چهارروز پیش با بتادین ضدعفونی میکردم وهی با گازاستریل و شال میبستم، دردش کم و کمتر شد، الان دو روزه ک روغن حیوانی میزنم و باز میبندم پامو، الان خداروشکر بعد از یک هفته تاولها جمع و خشک میشن و یه نقطه قرمز جاش میمونه و دردشم ک تا نود درصد کمتر شدهاینم بگم من یک هفته تمام از درد لگن و کمر و پا مینالیدم. الان اونم خوب شده دردش♥

elena
elena
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر،مادرم درگیربیماری زونا بودن پزشک معالج گفتن که ردشده جاهاش و چندتا تاول سرباز مونده ک دستمال کاغذی چسبیده بود بهش من کندم دستم خورد ب اون تاول البته بلافاصله من شستم دستمو امکانش هس ک منم بگیرم? مادرم انقدرگفت تا ب من هم استرس داد

آخرین ویرایش 9 ماه قبل توسط elena
طاها
طاها
9 ماه قبل

سلام خوب هستید طی چند هفته به طور ولی درمان میشه من ۱۶ سالمه و مبتلا شدم

اردشیر بهوندی
اردشیر بهوندی
9 ماه قبل

با سلام در سمت راست پیشانی دانه های قرمز دارم و پشت پلک چشمم هم مثل گل مژه شده، دکتر عمومی تشخیص زونا داده، قرص و آمپول استفاده میکنم. نیاز هست به دکتر چشم پزشک یا عفونی مراجعه کنم؟ خارش و درد ندارم.

رسول امامی
رسول امامی
9 ماه قبل

باسلام عرض ارب بیمار ۷۱ساله دچار زونا شدند که با مراجعه به پزشک مشکلات پوستی برطرف گردیده ولی بیمار سردرد دارد که بسیارشدید میباشد که پزشک فرمودند این سردر طبزعی بوده وتا یک ماه این سردرد ادامه دارد خواستم بپرسم آیا درمان این سردر راهکاری دارد یا خیر ممنون وسپاسگزارم

مریم
مریم
پاسخ به  رسول امامی
9 ماه قبل

سلام زنی ۴۷ ساله هستم قسمت راست صورتم دونه های قرمز زده همرا ه باسوزش رفتم دکتر میگه زوناست فقط سمت راست صورتم درگیر شده واطراف گوشم هم قرمز آیا واقعا زونت گرفته ام وخطرناک است راستی یک ماه است دندان سمت راستم درد میکرد یاعفونت دندانم؟

فرشته
فرشته
پاسخ به  مریم
7 ماه قبل

سلام و خسته نباشید الان چند روزه زونا گرفتم ۴۷ سالمه دکتر پوست مراجعه کردم پماد ی نداد چه پمادی بگیرم تا زخمها خشک شن

مریم کارشناس ارشد رادیولوژی
مریم کارشناس ارشد رادیولوژی
پاسخ به  فرشته
2 ماه قبل

پماد آسکلوویر و همزمان قرص آسکلویر برای خنک شدن و درد کمتر پماد را با آیس ژل مخلوط کنید بمالید بینهایت اثر گذار است

مریم
مریم
9 ماه قبل

سلام زیر کتف سمت راستم به اندازه ی کف دست جوش های ریزی زده که با درد و سوزش شدید داره ولی آبکی نیست و سینه سمت راستم از داخل درد و خارش شدیدی داره
ممکنه داخل سینه هم زونا زده باشه؟
یک هفته است این علایم رو دارم.
۴۴ ساله.

خلیل جاوید ی
خلیل جاوید ی
پاسخ به  مریم
6 ماه قبل

سلام آیا بیماری زونا داخل شکم درگیر میکنه یا خیر دترم ۳۵ سال داره بعد از گرفتن این بیماری شکم درد شدید داره

محمدرضا نصیری
محمدرضا نصیری
پاسخ به  خلیل جاوید ی
5 ماه قبل

سلام یک ماهه زونا گرفتم ناحیه سمت. راست پشت وقسمتی از شکم زخمها طی یک هفته خوب شدن ولی بعداز آن مرتب یا خارش یا دردویا سوزش داره میخام بدونم آیا داخل بدن هم تاول میزنه نه میتوانم بنشینم شکمم درد میگیره باید بخوابم یا راه بروم

فریبا شهسوارخانی
فریبا شهسوارخانی
10 ماه قبل

آیا مصرف آناناس برای زونا خوبه؟

علی اکبر کریمی
علی اکبر کریمی
10 ماه قبل

زونا گرفتم درد خیلی زیاد دارم زخمای خشک شده ولی دردم زیاده

رضا
رضا
1 سال قبل

درود بر شما. اگه کسی در ناحیه روی آرنج دوتا جوش مشاهده کند. و خارش و درد داشته باشد زونا هست؟ راه درمان سریع تر وجود دارد؟

زری
زری
1 سال قبل

سلام خواهر من ۱۷ روز است از کمر وباسن و پا درد شدیدی دارند و دانه هایی در کف پا وقوزک پا و پشت زانوی پا دارند و بعد از چند دکتر بلاخره دکتر مغز و اعصاب تشخیص زونا دادند اما فقط درد و سوزش دارند و خارش ندارند آیا این ممکن هست ؟و دردش را با چه مسکنی باید بهتر کرد؟حتی ۲ بار آمپول متادون زدند تا ساکت ش؟

امین
امین
1 سال قبل

من هم در بچگی آبله مرغان گرفتم الام یک مرد ۳۷ ساله هستم که مبتلا به زونا شدم. پیشانی و نواحی نزدیک چشمم را درگیر کرده، خارش سوزش و تیر کشیدن عصبی دارم.
ممنون از مقاله کاملتون

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام من دخترم طرف چپ قسمت سینه وپشت سینه جوش زده خودش میگه که خیلی می سوزه راه حلی که زود خوب بشه ۶ ساله دکتر عمومی گفته زوناست

ثریا مرادی از تهران
ثریا مرادی از تهران
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من سال ۹۲ باردارشدم توسن ۴۶سالگی به زونا مبتلا شدم سمت چپ صورتم وچشمم الان ۹ سال گذشته ولی هنوز صورتم وسرم وچشمم خارش داره کلافه میشم ممنون میشم راهنمایی کنید

رحیم
رحیم
1 سال قبل

در پشت زیر کتف این دانه مشاهده دکتر دارو داده است مصرف میکنم با توجه به مواد شتشو که انجام میشود حمام کردن برایش خوب است یا بد

رحیم
رحیم
پاسخ به  رحیم
1 سال قبل

حمام کردن ضرر دارد یا نه چرا که با موادی که دکتر ساخته شستشو میشود سوال اول و سوال دوم با مواد ساخته دکتر در روز روی دانه چند بار پاک شود سن من هم ۶۷ سال هیچ بیماری دیگری ندارم

بتول سالارپناه
بتول سالارپناه
1 سال قبل

سلام من یه خانم ۴۵ ساله هستم که حدود ۵ روز پیش یه لکه قرمز در پشتم مشاهده کردم که با درد زیاد همراه بود. پزشک معالج احتمال زونا داد چون هنوز آبکی نبود ولی در حال حاضر دون دون ریز آبکی دارد. فقط برام استامینوفن کدویین و قرص ویرابکس تجویز کردن. آیا با همین دارو خوب میشم.؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام مادربزرگم بعد ۳ماه از بروز علائم که زونا تشخیص داده شده هنوز کبودی و درد شدید دارد. آیا درمان دارویی دارد یا به مرور زمان خوب میشود؟ آنتی بیوتیک در زمان مناسب استفاده کرده و زخمها بهبود پیدا کردند. لطفا جوابم رو سریع بدید چون در منطقه ای هستیم که به دکتر و دارو دسترسی نداریم.

مریم حیدری
مریم حیدری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید پدرم زونا گرفته سر درد شدیدی داره باید چیکارکنه

زینب شعبانی
زینب شعبانی
پاسخ به  مریم حیدری
6 ماه قبل

سلام خسته نباشیدمن زونا گرفتم رفتم دکتر ولی هیچ پمادی نداد برا زخم ها پمادی هست که بتونم استفاده کنم زخم ها زودتر خوب شه

پارسا
پارسا
پاسخ به  زینب شعبانی
4 ماه قبل

از پماد کالامین بزن من دارم درمان میشم

H.k
H.k
پاسخ به  زینب شعبانی
2 ماه قبل

آره هست پمادکالمین ۸درصد.هیدروکورتیزون هر۸ساعت یک باربزن بعداباآب صابون بشور

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.مادرم زونا گرفته قسمت پشتش درگیر شده از دنبالچه و به ناحیه تناسلی رسیده.امکان داره وارد ناحیه تناسلی بشه؟

محمد
محمد
1 سال قبل

باسلام بیماری زونا دارم ولی هیچ علامتی از بروز زونا ندارم چی کار کنن علایم زونا زود ظاهر شمود

محمد
محمد
1 سال قبل

باسلام من درد ستون مهره دارم دکتر متخصص گفته زونا است ولی والن ۱۰ روز در د می کشم ولی علایم زونا در بدنم ظاهر نشده چه کار باید بکنم که علایم آن ظاهر شود

علیرضا صدیقی
علیرضا صدیقی
1 سال قبل

باسلام و تبریک ایام نوروز خواستم بپرسم آیا بیماری زونا در فشار خون شخص تاثیر دارد یا نه

جواد
جواد
2 سال قبل

سلام.مادرمن داری ۷۷ سال سن و چند سال قبل به زونای شدید مبتلا و بهبود یافته،،واکنون حدود یک هفته است دچار سوزش شدید سر گردید و دکتر علت آن را زونا تشخیص داده..برای کاهش سوزش سر چه باید بکنیم.با تشکر ازشما

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  جواد
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

علی حسین تقوی
علی حسین تقوی
2 سال قبل

ایاکسی که زونا گرفته میتواند حمام برود

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  علی حسین تقوی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

سهیلا
سهیلا
2 سال قبل

سلام.وقت بخیر.ببخشید این یماری پوستی زونا در صورت مادرم زیر چشمش بروز کرده.ولی چیزیواصلا شبیه عکسهایی که نشون دادید نیست..میشه راهنمایی کنید.ممنون

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  سهیلا
2 سال قبل

سلام
حتما حضورا معاینه و بررسی شوند.

راحله محمد پور
راحله محمد پور
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من زونا گرفتم ،امپول سیتریزین هم زدم ،و پماد و قرص هم مصرف میکنم ،اما هنوز خوب نشدم ،دونه های در بدنم ،هر روز دارن بیشتر میشن ،چکار کنم و چه دارویی برای تسکین ان بخورم ،ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

Maso
Maso
پاسخ به  راحله محمد پور
1 سال قبل

سلام شما زونا رو چجوری خونسا کردی دردش

علیرضا مهاجر
علیرضا مهاجر
پاسخ به  Maso
9 ماه قبل

اشتباه من وشما زدن واکسن های درپیتی بود چون سیستم دفاعی بدن را ضعیف کردیم خودمان به خودمان سم وارد بدن کردیم

محمدعلی رمضانی
محمدعلی رمضانی
پاسخ به  علیرضا مهاجر
4 ماه قبل

سلام دوهفته است زونا گرفتم دانه های در سرم زده قسمت راست صورتم وگردنم سوزش دارد گوشم ودردگلو سمت راست درد وخارش دارد شبها از سوزش از خواب بیدار می شوم دست راستم هم درد می‌کنه .کپسول گاپانتین ۳۰۰میخورم .تا کی ادامه دارد

دکمه بازگشت به بالا