آشنایی با شیوه‌های درمان گودی کمر و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن

علائم و راه های تشخیص گودی کمر، عوارض گودی کمر و درمان سریع آن

بهترین شیوه درمان گودی کمر

بدن انسان به‌طور طبیعی انحنا دارد و اصطلاحاً گفته می‌شود که بدن شبیه به حرف S در انگلیسی است. گودی کمر یا لوردوز یک وضعیت طبیعی است که در بدن همه انسان‌ها دیده می‌شود. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این گودی بیشتر از حد نرمال باشد. انحنای بیش از حد کمر باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. معرفی این مشکلات و ارائه بهترین شیوه‌های درمان، محوریت ادامه مطالبی که در اینجا می‌خوانید را تشکیل می‌دهند.بیماری گودی کمر (Hyperlordosis). می توانید با بهترین متخصص استخوان و مفصل گفت و گو کنید .

علائم ابتلا به عارضه گودی کمر

مراحل درمان گودی کمر باید پس از تشخیص عارضه به‌سرعت شروع شوند؛ درغیراین‌صورت فرد برای انجام کارهای بسیار ساده نظیر راه‌رفتن، نشستن و انجام فعالیت‌های روزانه خود هم دچار مشکل می‌شوید. در کودکان هم خیلی مهم است که درمان به‌موقع شروع شود تا بیماری در بدن کودک ریشه‌دار نشود. خانواده‌ها باید درد فرزند خود را جدی بگیرند و برای پیدا کردن دلیل آن اقدام کنند.

گفتگو با متخصص ارتوپدی کودکان

عارضه گودی کمر سن و سال نمی‌شناسد و در هر سنی امکان به‌وجودآمدن این مشکل برای بدن وجود دارد؛ اما آمارها نشان می‌دهند که در کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان شاهد مشکلات مربوط به گودی کمر هستیم. آگاهی از علائم این بیماری به شما کمک می‌کند که سریعاً برای رفع و درمان آن اقدام کنید. پس از دیدن علائم جدی بیماری گودی کمر، سریعا برای درمان آن اقدام کنید.

علائم دردهای مربوط به ستون فقرات، شباهت‌های زیادی به هم دارند؛ بنابراین نمی‌توان علائم بسیار خاص و منحصربه‌فردی را در زمینه عارضه گودی کمر بیان کرد. افرادی که طی دوره‌های مختلف با این مشکل سر و کار داشته‌اند، معمولاً احساس خمیده شدن ستون فقرات و درد پایین کمر را جزو علائم اصلی خود معرفی کرده‌اند.

شکم‌درد را به نشانه‌های بیماری گودی کمر اضافه کنید. این بیماری باعث می‌شود که ستون فقرات به سمت جلو و داخل بدن بیشتر خم شوند؛ در این وضعیت از پایین کمر به سمت جلو فشار وارد می‌شود و این فشار اضافی به شکم وارد می‌شود. پس اگر چند روز بدون دلیل شکم‌درد دارید، به پزشک مراجعه کنید تا از علت دقیق آن باخبر شوید. بی‌حسی، گزگز کردن کمر، در ناگهانی که شبیه به فرو کردن سرنیزه در بدن باشد و ضعف و بی‌حالی هم می‌توانند از علائم عارضه گودی کمر باشند. البته این علائم در بسیاری از انواع درد کمر ممکن است دیده شوند و مختص این عارضه نیستند.

دلایل ایجاد گودی کمر

دلایل اصلی عارضه گودی کمر

مشکل گودی کمر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این دلایل از فردی به فرد دیگر ممکن است کاملاً متفاوت باشند. این عارضه در بعضی افراد به‌صورت مستقیم و در بعضی دیگر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود. برای مثال کودکی که به‌خاطر دلایل ژنتیکی این مشکل را از بدو تولد همراه خود دارد، نقشی در به‌وجودآمدن گودی کمر در خود ندارد؛ اما شخصی که به‌خاطر افزایش وزن و چاقی دچار این عارضه شده، قطعاً در به‌وجودآمدن بیماری خود مقصر است و باید درمان گودی کمر و تغییر سبک زندگی را در اولویت قرار دهد.

۱. چاقی یا اضافه‌وزن

متأسفانه افرادی که اضافه‌وزن دارند یا اصطلاحاً چاق هستند در خطر ابتلا به بیماری‌های متعددی قرار دارند. گودی کمر یکی از مشکلاتی است که به‌مرورزمان ممکن است به سراغ افراد چاق بیاید. ستون فقرات مانند اسکلت یک ساختمان هستند که توانایی تحمل وزن مشخصی را دارند. همان‌طور که افزایش بار بر روی اسکلت ساختمان باعث ریزش ساختمان یا کاهش توان آن می‌شود، افزایش وزن نیز باعث اختلال در عملکرد ستون فقرات می‌شود. چربی اضافه به ستون فقرات فشار آورده و آن را خم می‌کند.

چاقی شکم بدترین حالت چاقی و اضافه‌وزن است. هرچه شکم بزرگ‌تر شود، عضلات آن ضعیف‌تر شده و نمی‌توانند وزن اضافی را تحمل کنند؛ درنتیجه شکم به سمت جلو می‌رود و کمر و ستون فقرات را همراه خود به داخل می‌کشد. اگر این شرایط برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، عارضه گودی کمر قدامی (یا خلفی) رخ می‌دهد.

۲. گودی کمر مادرزادی

اگر نوزاد با یک مشکل ارثی یا مادرزادی در ستون فقرات خود متولد شود‌، احتمال دارد در آینده نزدیک به عارضه گودی کمر مبتلا شود. حتی بیماری‌هایی مثل آکندروپلازی که مستقیماً روی رشد غضروف‌ها تأثیرگذار هستند، می‌توانند باعث ایجاد قوس در پایین کمر شوند. بهتر است مدت کوتاهی بعد از تولد نوزاد، بررسی‌ها و آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های ارثی انجام شوند. درمان گودی کمر مادرزادی با انجام حرکات اصلاحی ورزشی در آینده ممکن نیست و نیاز به استفاده از شیوه‌هایی نظیر جراحی است.

۳. گودی کمر تروماتیک

آسیب‌دیدگی‌ها و تصادفاتی که باعث واردآمدن ضربه به ستون فقرات شوند، می‌توانند در ادامه یکی از دلایل اصلی گودی کمر باشند. تصادفات رانندگی، افتادن از ارتفاع، آسیب‌های ورزش‌های سنگین مانند ژیمناستیک و هزار و یک دلیل دیگر را می‌توان در این قسمت معرفی کرد که ممکن است نقطه شروع عارضه گودی کمر باشند.

۴. گودی کمر بر‌ اثر بارداری

در زمان بارداری دقیقاً با شرایط فردی روبه‌رو هستید که در قسمت شکم خود اضافه‌وزن دارد. همان‌طور که گفته شد در این وضعیت عضلات شکمی ضعیف شده و ستون فقرات در قسمت پایین کمر به سمت داخل کشیده می‌شوند. به این حالت گودی کمر قدامی گفته می‌شود. خانم‌ها با انجام حرکات ورزشی مناسب در این دوره، می‌توانند از ابتلا به گودی کمر پیشگیری کنند.

۵. ریکت (RIcket)

ricket نام یک بیماری است که به دلیل کمبود ویتامین D، فسفات و کلسیم در بدن رخ می‌دهد. این مواد برای رشد قدرتمند و سالم استخوان‌ها بسیار مهم هستند. بیمارانی که از ریکت رنج می‌برند، استخوان‌های ضعیف و نرمی دارند؛ رشد استخوان این افراد ضعیف است و در بعضی موارد ساختار و فرم استخوانی آن‌ها دچار تغییر می‌شود. این بیماری یکی از دلایل دچار شدن به عارضه گودی کمر است.

۶. وضعیت نادرست نشستن و ایستادن

بسیاری از افرادی که به کلینیک درمان گودی کمر مراجعه می‌کنند از قشر کارمندان یا افرادی هستند که زمان زیادی در طول روز را روی صندلی و پشت میز کار خود سپری می‌کنند. این افراد اگر از صندلی غیراستاندارد استفاده کنند و شیوه نشستن درستی نداشته باشند‌، در خطر ابتلا به گودی کمر هستند. اگر در طول روز زمان زیادی را سرپا هستید هم سعی کنید علاوه بر استفاده از کفش مناسب، وزن خود را روی بخش‌های مختلف بدن تقسیم کنید.

۷. عوارض پس از عمل جراحی

بعد از انجام یک سری عمل جراحی خاص، بدن دچار مشکلاتی می‌شود که ممکن است باعث عارضه گودی کمر شوند. برای نمونه پس از انجام عمل جراحی فیوژن، شخص دچار صافی کمر می‌شود. بعد از جراحی باید اقدامات لازم تحت نظر پزشک انجام شود تا جلوی ابتلا به قوس یا گودی کمر گرفته شود.

عمل‌هایی نظیر لامینوکتومی و ریزوتومی هم می‌توانند باعث ایجاد قوس در کمر بیمار شود. جراح در این نوع عمل جراحی برای رسیدن به نخاع بیمار تلاش می‌کند. معمولاً بیمار بعد از انجام این عمل باید از کمربند مخصوص قوس کمر استفاده کند. این کمربند باعث می‌شود تا ستون فقرات در جای خود ثابت بماند.

۸. پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث می‌شود که چگالی استخوان کاهش پیدا کند و استخوان بسیار شکننده شود. اگر به‌موقع جلوی این عارضه گرفته نشود، خطر گودی بیش‌ازحد کمر افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که پوکی استخوان علاوه بر گودی کمر، می‌تواند دلیل بروز بسیاری از دردها و بیماری‌های مربوط به ستون فقرات باشد.

چگونه از ابتلا به گودی کمر پیشگیری کنیم؟

همه‌ی ما در طول روز ممکن است در موقعیتی قرار بگیریم که فشار روی ستون فقرات افزایش پیدا کند. ورزش کردن، راه‌رفتن، ایستادن، نشستن، خم شدن و تمام فعالیت‌های ما باید تاحدامکان اصولی باشند. در همین راستا چند نکته پایین می‌تواند به شما کمک کند تا کمر و ستون فقرات سالمی داشته باشید و نیازی به درمان گودی کمر پیدا نکنید.

  • ورزش کنید تا ماهیچه‌ها و عضلات شما قوی شوند. ورزش‌کردن و داشتن بدنی سالم و تنومند از شما در مقابل عارضه‌های مربوط به کمر و ستون فقرات محافظت می‌کند.
  • اگر به‌خاطر شغل خود باید ساعت‌ها روی صندلی بنشینید، اول از همه خود را به جلو یا عقب خم نکنید و صاف بنشینید؛ هر نیم ساعت یک‌بار بلند شوید و برای دقایق کوتاهی را بروید؛ درنهایت از یک صندلی طبی استفاده کنید.
  • اگر شغل شما ایجاب می‌کند تا ساعات زیادی را در طول روز ایستاده کار کنید، حتماً در زمان‌های مشخص به خود استراحت دهید و برای مدتی بنشینید؛ از کفش‌های طبی با کفی مناسب استفاده کنید و زمانی که ثابت ایستاده‌اید، وزن خود را روی بخش‌های مختلف بدن پخش کنید.
  • از مواد غذایی مناسب استفاده کنید تا انواع ویتامین‌ها، فسفات، کلسیم و… وارد بدن شما شوند. مواد مغذی شما را از ابتلا به بیماری‌های مختلف مربوط به ستون فقرات دور نگه می‌دارد و احتمال عارضه گودی کمر را به حداقل می‌رساند.
  • ورزش‌های سنگین را حتماً زیر نظر مربی انجام دهید تا خطر آسیب‌دیدگی را به کمترین میزان ممکن برسانید.
  • دستورات پزشک بعد از انجام عمل جراحی را جدی بگیرید و آن‌ها را منظم انجام دهید تا نیازی به درمان گودی کمر پیدا نکنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اما اگر احساس درد دارید یا وضعیت گودی کمر شما حاد شده است، به ملاقات پزشک بروید تا دلیل این درد تشخیص داده شود. بسته به تشخیص علت درد، احتمالاً پزشک شما را به یک متخصص کمر یا به فیزیوتراپیست معرفی می‌کند. همچنین گاهی اوقات گودی کمر خودش نشانه یک بیماری دیگر است که در این صورت باید مراحل درمان گودی کمر و رسیدگی به سایر مشکلات آغاز شوند.در بیشتر موارد عارضه گودی کمر نیازی به استفاده از خدمات مراقبتی خاص و مراجعه به پزشک متخصص نیست. می‌توانید وضعیت خود را با انجام یک سری تمرینات ورزشی هدفمند و انجام حرکات کششی بهبود ببخشید. در این وضعیت دریافت مشاوره آنلاین ارتوپد گزینه‌ای منطقی و کاربردی است.روش های درمان گودی کمر

رایج‌ترین شیوه‌های درمان گودی کمر

درمان گودی کمر با کمربند مخصوص گودی کمر

شیوه‌های مختلفی برای کاهش درد و بهبود عارضه گودی کمر وجود دارند. پزشک شما تنها شخصی است که صلاحیت تعیین شیوه درمان را دارد. بنابراین قبل از شروع هریک از روش‌های که در ادامه معرفی شده‌اند، ابتدا یک پزشک متخصص در زمینه ستون فقرات را ملاقات کنید. در ادامه با بعضی از رایج‌ترین شیوه‌های رسیدگی به گودی کمر آشنا می‌شوید.

۱. درمان گودی کمر با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی علاوه بر اینکه جنبه درمان دارد، نوعی آموزش هم حساب می‌شود. زمانی که پزشک استفاده از خدمات فیزیوتراپی را تجویز می‌کند، گودی کمر در وضعیت حاد قرار ندارد. فیزیوتراپیست در این مرحله باید به بیمار کمک کند تا با انجام حرکات اصلاحی، درد خود را کاهش دهد و انحنای بیش‌ازحد خود را درمان کند. در این مرحله ممکن است داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به بیمار تجویز شود یا از انواع کمربند مخصوص گودی کمر برای ثبات ستون فقرات و جلوگیری از آسیب بیشتر استفاده شود.

افراد بیشتر زمان خود را سر کار یا در منزل هستند و فیزیوتراپیست نمی‌تواند ۲۴ ساعته فرد را زیر نظر داشته باشد؛ بنابراین باید در مراحل فیزیوتراپی نحوه برخورد با کمر و چگونگی کشش و خم کردن آن به بیمار آموزش داده شود. در پایان این دوره، بیمار مهارت‌های لازم برای برگشتن به زندگی عادی را پیدا می‌کند.

۲. درمان گودی کمر با ورزش

ورزش و تمرین‌های اصولی می‌تواند در رفع عارضه گودی کمر مؤثر باشد. ورزش‌هایی مثل دراز نشست، فیله کمر، حرکت سوپرمن و… باعث بهبود وضعیت بیمار می‌شود. انجام این تمرین‌ها حتی به افراد سالم هم توصیه می‌شود تا خطر ابتلا به گودی کمر به حداقل برسد. توجه داشته باشید که اضافه‌وزن و چربی اضافی به‌خصوص در شکم از دلایل اصلی عارضه گودی کمر است.

۳. درمان گودی کمر با طب سنتی

گودی کمر با نسخه‌های گیاهی درمان نمی‌شود اما می‌شود از چند راه سنتی بی‌خطر برای کاهش درد افرادی که به گودی کمر مبتلا هستند، استفاده کرد. افزایش گردش خون در محل درد، یکی از شیوه‌های کاهش درد است. زالودرمانی می‌تواند این گردش خون لازم برای کاهش درد را فراهم کند. توصیه می‌شود حداکثر هفته‌ای یک‌بار از این درمان استفاده کنید.

کمی روغن سقز را با بادام تلخ مخلوط کنید و آن را به‌آرامی در محل درد ماساژ دهید. این شیوه سنتی در کاهش درد ناشی از عارضه گودی کمر تأثیرگذار است. این شیوه نمی‌تواند درمان قطعی را برای بیمار امکان‌پذیر کند؛ اما استفاده از این نسخه طی مراحل درمان باعث کاهش التهاب و درد در گودی کمر می‌شود.

۴. درمان گودی کمر با عمل جراحی

زمانی می‌رسد که روش‌های ۱ تا ۳ برای بهبود وضعیت بیمار کافی نیست؛ در این صورت پزشک برای درمان سریع گودی کمر و جلوگیری از آسیب بیشتر، می‌تواند از مناسب‌ترین عمل جراحی برای بهبود بیمار کمک بگیرد. شیوه‌های مختلفی برای عمل جراحی گودی کمر وجود دارند که در ادامه به صورت کلی با آن‌ها آشنا می‌شوید.

معمولاً از سه روش جراحی قدامی، جراحی از جلو یا جراحی از عقب برای بهبود گودی کمر استفاده می‌شود. جراح ستون فقرات شخصی است که صلاحیت انجام این جراحی را دارد. چگونگی عمل و پاسخ به این سؤال که «درمان گودی کمر چقدر طول می‌کشد؟»، به شرایط بیمار و دلیل به‌وجودآمدن عارضه ربط دارد. جراحی در ناحیه ستون فقرات همیشه گزینه آخر است؛ اما اگر روش‌های غیرجراحی کمکی به بهبود بیمار نکنند، باید از عوارض گودی کمر و خطرات احتمالی مربوط به آن جلوگیری کرد.

مراقب سلامتی خود باشید

مشغله‌هایی که در طول روز ذهن شما را درگیر می‌کنند، نباید مانع توجه شما به سلامت جسم و روح شوند. از اطلاعات موجود در این مقاله استفاده کنید تا عارضه گودی کمر سراغ شما نیاید؛ همچنین اگر این مشکل در شما وجود دارد، سریعأ درمان مناسب خود را آغاز کنید.

پذیرش ۲۴ محیطی کاملاً حرفه‌ای برای شما فراهم کرده تا قبل‌ازاینکه گودی کمر شما به دغدغه‌ای جدی تبدیل شود، درمان مناسب آن را پیدا کنید. در مجموعه پذیرش ۲۴ می‌توانید با پزشکان برتر در زمینه ستون فقرات در ارتباط باشید. اگر چند وقتی است که از درد کمر رنج می‌برید، در قسمت مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ مشکل خودتان را با ما در میان بگذارید. در کمترین زمان ممکن کارشناسان ما وضعیت شما را آنالیز کرده و درمان گودی کمر مناسبی را به شما پیشنهاد می‌دهند. می توانید با متخصص آنلاین استخوان و مفصل سایت پذیرش ۲۴ گفت و گو کنید.

متخصص آنلاین استخوان و مفصل

۲.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
www.medicalnewstoday.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسینی
حسینی
3 ماه قبل

من ۲۷سالمه دوتا دختردارم بعداز زایمان خودم احساس میکنم گودی کمرم بیشترشد ممنونم میشم از راهنماییتون

حسینی
حسینی
3 ماه قبل

سلام شب بخیر من گودی کمر داشتم ولی الان خیلی بیشترشد

رفعت
رفعت
پاسخ به  حسینی
8 روز قبل

چه کار کردین خوب شدین

علی احمدی
علی احمدی
10 ماه قبل

من ۱۹ سالمع و از بچگی داشتم گودی کمر رو!
میخواستم بپرسم با ورزش خوب میشم یا مادرزادیه؟

دکمه بازگشت به بالا