داروی اسپری بودزوناید | بودزونید | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Budesonide inhaler

اسپری بودزوناید چه مصارفی دارد؟

داروی اسپری بودزوناید

یکی از مشکلات اصلی که بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و ریوی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گرفتگی عضلات اطراف راه‌های هوایی، التهاب و تولید مخاط بیش‌ازحد مجاری تنفسی است. به‌همین‌دلیل معمولا با علائمی مانند ﺧﺲ‌ﺧﺲ، ﺳﺮﻓﻪ، ﺗﻨﮕﯽ ﻧﻔﺲ و درد ﻗﻔﺴﻪ ﺳﯿﻨﻪ مواجه می‌شوند. با ظهور داروهای استنشاقی، خوشبختانه تا حدود زیادی این علائم کنترل شدند. یکی از این داروهای استنشاقی رایج اسپری بودزوناید (Budesonide inhaler) است که معمولا برای درمان علائم شبیه سرماخوردگی ناشی از رینیت آلرژیک و همچنین برای کاهش تورم و کوچک شدن پولیپ بینی استفاده می‌شود. در اصل ساختار داروی بودزوناید یا بودزونید، استروئیدی است و جز داروهای ضد التهاب کورتیکواستروئیدی محسوب می‌شود. از شکل دارویی اسپری استنشاقی آن برای درمان سایر بیماری‌ها مانند آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) نیز استفاده می‌شود و از اشکال دارویی قرص، کپسول و گرانول آن برای درمان بیماری‌های التهابی مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و هپاتیت خودایمنی استفاده می‌شود. البته این دارو به‌صورت رکتوم یا مقعدی نیز تولید می‌شود که برای درمان کولیت اولسراتیو کاربرد دارد. در ادامه به جزئیات بیشتر آن اشاره خواهیم کرد. برای مشاوره آنلاین  متخصص ریه و مشکلات تنفسی به صورت تلفنی و متنی کافیست کلیک کنید.

اسپری بودزوناید

نام تجاری داروی اسپری بودزوناید | بودزونید

Symbicort®, Budelin Novolizer®, DuoResp®, Pulmicort®, Easyhaler Budesonide, Rhinocort®

اشکال دارویی بودزوناید | بودزونید

برای درمان علائم بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و ریوی بخصوص آسم، از این دارو به شکل اسپری استنشاقی از دهان یا بینی استفاده می‌شود. از بودزوناید رکتوم و کپسول بودزوناید برای موارد دیگر استفاده می‌شود که در مقدمه به آن اشاره شد.

کاربرد و اطلاعات دارویی اسپری بودزوناید | بودزونید

بیشتر بزرگسالان و کودکان ۶ سال به بالا می‌توانند از اسپری بودزونید استفاده کنند. البته گاهی به تشخیص پزشک متخصص برای کودکان کوچکتر نیز تجویز می‌شود. این داروی استنشاقی پس از نفس کشیدن از راه دهان یا بینی مستقیم وارد مجاری تنفسی می‌شود و عوارضی برای دیگر نواحی بدن ندارد. ازآنجایی‌که یک داروی پیشگیری‌کننده محسوب می‌شود، باید به طور مرتب طبق دستور پزشک برای کاهش التهاب و رفع انسداد مجاری هوایی استفاده شود. بدین‌شکل علاوه‌بر کاهش علائم مشکلات تنفسی، احتمال بروز حملات آسم نیز کمتر می‌شود.

مقدار و روش مصرف داروی اسپری بودزوناید | بودزونید

حتما قبل از مصرف این دارو راهنمای داخل بسته آن را مطالعه کنید. شما باید برای اثربخشی بهتر این دارو، آن را به صورت منظم استفاده کنید. معمولا یک یا دو بار در روز (صبح و شب) از این اسپری استفاده می‌شود و هر بار دوز معمول آن ۱ یا ۲ اسپری در دهان یا در هر سوراخ بینی است. البته در نهایت این پزشک است که دوز اصلی و تعداد دفعات آن را برای شما تعیین می‌کند. قبل از هر بار مصرف، بطری را به‌آرامی را تکان دهید و پس از برداشتن درپوش آن را در دهان اسپری کنید و یک دم عمیق بکشید. درصورتی‌که از اسپری بینی بودزوناید استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا سر خود را کمی به جلو خم کنید و نازل اسپری را با احتیاط در سوراخ بینی قرار دهید. حال به‌آرامی از طریق بینی نفس بکشید و یک بار اسپری کنید. پس از هر بار استفاده از اسپری بینی، نازل آن را با دستمال تمیز پاک کرده و درپوش آن را بگذارید. هنگامی‌که علائم شما کنترل شد، می‌توانید کمتر از اسپری بودزوناید استفاده کنید. بیش از ۳ ماه بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید. اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. مگر اینکه زمان نوبت دوز بعدی شما تقریباً فرا رسیده باشد که در این صورت از دوز فراموش‌شده صرف نظر کرده و نوبت بعدی را طبق معمول مصرف می‌کنید.

مشاوره آنلاین متخصص ریه

موارد منع مصرف اسپری بودزوناید | بودزونید

برخی از داروها با داروی بودزوناید تداخل دارند و این مسئله می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی شما را افزایش دهد. حتی ممکن است به معنی تغییر دوز اسپری بودزوناید تجویزشده برای شما باشد. پس پیش از مصرف، با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید اگر:

  • از داروهایی مانند ریتوناویر برای درمان HIV استفاده می‌کنید.
  • از داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول یا ایتراکونازول استفاده می‌کنید.
  • از سایر داروهای استروئیدی به‌صورت کرم‌های موضعی درمان اگزما، اسپری‌های استنشاقی، قرص، آمپول و قطره چشمی یا بینی استفاده می‌کنید.
  • از داروی آلدسلوکین برای شیمی‌درمانی سرطان متاستاتیک کلیه و پوست استفاده می‌کنید.
  • به دستور پزشک متخصص زنان باید از قرص میفپریستون برای سقط جنین استفاده کنید.

درصورتی‌که سابقه حساسیت به داروهای کورتیکواستروئیدی دارید، حتما با پزشک خود مطرح کنید. طبق تجربه، مصرف اسپری بودزوناید ممکن است در نتایج تست‌هایی مثل تست پوستی آلرژی تداخل ایجاد کند.

مشاوره با پزشک آنلاین متخصص بیماری های تنفسی

عوارض جانبی اسپری بودزوناید | بودزونید

مانند همه داروها، بودزوناید نیز می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی در بعضی از افراد شود. از عوارض جانبی شایع آن که معمولا در بیش از ۱ نفر در هر ۱۰۰ نفر رخ می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عطسه کردن
  • خشکی یا احساس درد در ناحیه بینی
  • خون‌دماغ
  • احساس گلودرد یا خشکی گلو
  • طعم یا بوی نامطبوع دهان

این عوارض معمولا بعد از عادت بدن به دارو و یا شستشوی دهان با آب یا مسواک زدن بعد از استفاده از اسپری برطرف می‌شوند. درصورتی‌که خودسرانه بیش از چند ماه و یا دوز بالایی از این اسپری استفاده کنید، احتمالا با عوارض جانبی زیر مواجه خواهید شد:

  • آسیب به مخاط بینی و گلو یا بروز زخم‌هایی در داخل بینی یا گلو
  • تغییرات بینایی مانند تاری‌دید یا کدر شدن لنز چشم که می‌تواند نشانه‌هایی از افزایش فشار در چشم شما (گلوکوم) یا آب‌مروارید باشد.
  • اگرچه به‌ندرت اتفاق می افتد، اما ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی (شوک آنافیلاکسی) را تجربه کنید.

در این شرایط فورا با پزشک مشورت کنید. پزشکان پذیرش ۲۴ د ربخش مشاوره آنلاین متخصص ریه و مشکلات تنفسی می‌توانند به‌صورت غیرحضوری با توجه به همه‌گیری فعلی ویروس کرونا به شما کمک کنند.

موارد احتیاط و هشدار حین مصرف اسپری بودزوناید | بودزونید

اگر داروهای دیگری از جمله داروهای گیاهی، ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. تا الان هیچ شواهدی مبنی بر آسیب بودزوناید به جنین وجود ندارد و پزشکان معمولا درصورتی‌که مزایای آن بیشتر از خطرات آن باشد، با حداقل دوز برای خانم‌های باردار تجویز می‌کنند. استفاده از اسپری بودزوناید هنگام شیردهی نیز مشکلی ندارد؛ با‌این‌حال همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. طبق مطالعاتی، مصرف طولانی‌مدت این اسپری ممکن با مشکلات ذهنی و یا حتی پوکی استخوان همراه باشد. به‌همین‌دلیل کودکانی که به صورت مداوم تحت درمان با آن هستند، در بازه‌های زمانی مشخصی از لحاظ رشد جسمی و ذهنی بررسی می‌شوند.

شرایط نگهداری اسپری بودزوناید | بودزونید

فقط کافی است آن را در جای خشک و خنک (دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد) و به دور از تماس نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. داروی اسپری بودزوناید را از دسترس خردسالان و کودکان دور نگه‌دارید.

مشاوره با پزشک آنلاین متخصص بیماری های تنفسی

۱.۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حبیبی
حبیبی
9 ماه قبل

با سلام چرا بعد از مصرف اسپری دهانی باید حتما دهان شسته شود؟

زهرانصیرزاده
زهرانصیرزاده
1 سال قبل

سلام ببخشید اسپری بودنای دهانی ۲۰۰ برای کودک ۷ساله برای سرفش تاثیر داره اگر داره تاچه مدت استفاده بکنم

حلت ابادی
حلت ابادی
2 سال قبل

سلام شب بخیر چند روزی است ازاین اسپرت استفاده میکنم الان ساله زیاد دارم احتمال دارد از این اسپرت باشه ممنون از راهنمایی شما

افسانه
افسانه
پاسخ به  حلت ابادی
1 سال قبل

یکماه عمل بینی انجام دادم پزشکم گفته چسب بینی نزن این اسپری رو تجویز کردن آیا ب کوچک شدن بینی کمک می کند؟

دکمه بازگشت به بالا