بیماری برونشیت | انواع و درمان های خانگی و دارویی

ایا بیماری برونشیت واگیردار و خطرناک است؟بیماری برونشیت قابل درمان است؟ در مقاله زیر به سوالات مشابه این پاسخ خواهیم داد

فهرست مطالب

برونشیت

برونشیت از بیماری­‌هایی است که اغلب مردان به آن مبتلا می‌­گردند. عوامل ایجاد کننده­‌ی این بیماری متفاوت است اما از مهم­ترین آن­ها می­‌توان به سیگار اشاره نمود. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است مصرف سیگار را ترک نمایید.
برونشیت باعث التهاب نایژه‌­های موجود در شش‌­ها می­‌گردد. این بیماری باعث می‌­شود که تنفس برای فرد مبتلا به این بیماری دشوار گردد. این بیماری ویروسی به راحتی از طریق تماس با جسم آلوده یا ارتباط با فرد ناقل منتقل گشته و فرد را بیمار می‌­کند.

بیماری برونشیت به دو دسته‌­ی حاد و مزمن تقسیم می­‌گردد. از آن­جا که این بیماری در دسته­‌ی بیماری­‌های ویروسی قرار می­‌گردد، برای درمان آن از داروی آنتی بیوتیک استفاده نمی‌­شود. برای اطلاع از علائم، تفاوت و درمان بخش برونشیت حاد و مزمن این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

برونشیت ریه (bronchitis) چیست؟

برونشیت که با نام نایژه آماس نیز شناخته می‌­شود، التهاب نایژه­‌ها در شش­ انسان است که در اثر تورم نای یا نایژه‌­ها بروز می­‌دهد.
­می­‌توان گفت برونشیت عفونت مجاری اصلی تنفسی ریه ها یا همان برونش­‌ها است که باعث تحریک و التهاب آن­ها نیز می‌­گردد. باکتری یا ویروس­‌ها توسط عواملی نظیر سیگار کشیدن یا تنفس هوای آلوده به داخل شش‌­ها هدایت شده و باعث بروز عفونت در شش می­‌گردند.
از آن­جا که این بیماری یک بیماری ویروسی تلقی می­‌شود، بیشتر از طریق ارتباط با فرد ناقل منتقل می­‌شود. گاهی نیز ممکن است که تنفس هوای آلوده علت بروز این بیماری باشد.

برونشیت به دو دسته­‌ی

  • حاد
  • مزمن تقسیم می­‌شود.

آیا بیماری برونشیت مزمن قابل درمان است؟

برونشیت حاد عموما زمانی اتفاق می­افتد که فرد به بیماری سرما خوردگی یا عفونت تنفسی مبتلا باشد. برونشیت حاد یک بیماری بسیار جدی است که باعث بروز سوزش مداوم در شش‌­ها می­‌شود. برونشیت مزمن نیز باعث انسداد ریه می­‌گردد که حتما نیازمند مراجعه به پزشک می­‌باشد.

در ادامه­‌ی این مقاله به بررسی تخصصی انواع این بیماری می­‌پردازیم.

بیماری برونشیت| علائم و درمان خانگی و دارویی
بیماری برونشیت

انواع بیماری برونشیت

  • برونشیت حاد چیست؟
    برونشیت حاد، عفونت مجاری هوایی است. لوله­‌هایی که هوا را به ریه­‌های انسان منتقل می­‌کنند، مجاری هوایی را می­‌سازند. هنگامی که مجاری هوایی آلوده می­‌گردند، متورم شده و مخاط ایجاد می‌­کنند که همین امر باعث می­‌شود نفس کشیدن برای فرد مبتلا دشوار و سخت شود.

تفاوت اصلی میان برونشیت حاد و مزمن این است که برونشیت حاد ممکن است برای مدت کوتاهی فرد را بیمار کند (چند هفته یا کمتر) اما برونشیت مزمن می‌­تواند طولانی مدت و مکرر باشد و در اثر مصرف سیگار ایجاد گردد.

علائم بیماری برونشیت حاد چیست؟

چه عواملی باعث بروز بیماری برونشیت حاد می‌­شوند؟

برونشیت حاد معمولا توسط ویروس­‌هایی که به پوشش مجاری هوایی حمله و باعث بروز عفونت در آن­ها می­‌شوند ایجاد می­‌گردد. زمانی که این ویروس وارد بدن می‌­شود، بدن در برابر این ویروس‌­ها مقاومت می‌­کند و سعی می­‌کند که با آن­ها مبارزه کند، به همین علت تورم بیشتری رخ می­‌دهد و مایع مخاطی بیشتری تولید می‌­گردد. این مبارزه تا زمانی که بدن ویروس را نابود کند و پوشش مجاری هوایی آسیب دیده را التیام بخشد به طول می­‌انجامد.

در بسیاری از موارد ویروس­‌های مشابه سرماخوردگی عامل ایجاد و بروز بیماری برونشیت حاد هستند. طبق تحقیقاتی که درباره­‌ی این بیماری انجام شده است، خیلی به ندرت عفونت­‌های ناشی از قارچ­‌ها باعث ایجاد برونشیت حاد می­‌شوند. از دیگر عاملی که باعث ایجاد بیماری برونشیت می­‌شوند عبارتند از: قرار گرفتن در معرض محرک­‌هایی نظیر دود، گرد و غبار و آلاینده­‌های موجود در هوا.

افراد چگونه به بیماری برونشیت حاد مبتلا می­‌شوند؟

  • ویروس­‌های عامل ایجاد بیماری برونشیت حاد، از طریق سرفه کردن در هوا یا روی سطوح پخش می­‌شوند.
  • در صورتی که فرد این ویروس را تنفس کند این ویروس وارد بدن می­‌شود.
  • همچنین اگر سطح یا فرد آلوده را لمس کرده و با دست خود چشم، دهان یا بینی خود را لمس کنید به راحتی این ویروس را دریافت می‌­کنید.
  • در صورتی که سیگار مصرف می­‌کنید یا در معرض دودهای آلوده مانند دود کارخانجات هستید، احتمال ابتلای شما به برونشیت حاد افزایش می­‌یابد و ممکن است در صورت ابتلا برای مدت طولانی­‌تری گرفتار این بیماری باشید.

در برخی از موارد دیده می‌­شود افرادی که به بیماری ریفلاکس معده دچار هستند، اسید معده به مجاری هوایی می­‌رسد و آن­ها را به بیماری برونشیت ریه مبتلا می‌­کند.

چگونه بیماری برونشیت حاد درمان می‌­شود؟

در بسیاری از موارد بیماری برونشیت حاد خود به خود درمان می­‌شود.

  • برای درمان این بیماری بهتر است در خانه استراحت کنید.
  • از نوشیدن مایعات حاوی کافئین پرهیز کنید و رطوبت محیط را افزایش دهید.
  • اکثر مسکن‌­هایی که بدون نسخه تجویز می­‌شوند می­‌توانند درد، التهاب و تب را کاهش دهند. بسیاری از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن می­‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • در صورتی که سرفه شما خشک است (بدون خلط) بهتر است که از مهارکننده­‌های سرفه استفاده کنید اما اگر سرفه­‌ی شما همراه با خلط است از داروهای مهارکننده استفاده نکنید. این نوع سرفه­‌ها به بدن کمک می­‌کند تا موکوس (مایع مخاطی یا خلط) سریع­‌تر از مجاری هوایی پاک گردند.
  • توجه داشته باشید که داروهای ضد سرفه یا مهارکننده­‌ی سرفه برای درمان برونشیت در کودکان کمتر از ۴ سال و درمان برونشیت در نوزادان توصیه نمی­‌شود.
  • همان­‌طور که گفته شد، برونشیت حاد یک بیماری ویروسی است به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک به درمان این بیماری کمکی نمی­‌کند. اما در صورتی که دکتر تشخیص دهد که برونشیت شما از طریق باکتری ایجاد شده ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز نماید.
  • در برخی از افراد که به بیماری برونشیت حاد مبتلا هستند نیازمند داروهای آسم هستند.
  • در صورتی که قفسه­‌ی سینه‌­ی شما هنگام تنفس خس خس می­‌کند ممکن است نیازمند داروهای آسم باشید. داروهای آسم به باز شدن مجاری هوایی کمک می­‌کنند و مخاط موجود در لوله‌­ها را پاک می­‌کنند و در درمان و بهبود بیماری شما بسیار موثر هستند.
  • اما باید توجه کنید که برای مصرف داروهای آسم حتما باید با پزشک مشورت کنید، مشاوران حاذق سایت پذیرش ۲۴ می­‌توانند اطلاعات لازم در خصوص این بیماری را به شما ارائه نمایند.

چگونه خود را ابتلای مجدد به بیماری برونشیت حاد حفظ کنیم؟

از بهترین راه­‌های پیشگیری از ابتلای مجدد به بیماری برونشیت حاد، شستن مداوم دست‌­ها می­‌باشد. با شستن دست­‌ها ویروس قبل از ورود به بدن کشته شده و از بین می‌­روند. در صورتی که سیگار می­‌کشید سعی کنید به مرور زمان آن را ترک نمایید.
سیگار باعث می­‌شود فرآیند التیام و بهبود کند شود و شما برای مدت طولانی­‌تری مبتلا باشید، همچنین سیگار با ضعیف کردن شش­‌ها می­‌تواند از دیگر عوامل ابتلای دوباره به بیماری برونشیت حاد باشد.

  • برونشیت مزمن چیست؟
    همان­طور که گفته شد برونشیت مزمن تفاوت چشم­گیری با برونشیت حاد ندارد. این بیماری باعث التهاب نایژه­‌ها می­‌شود. از راه­‌های تشخیص این بیماری می‌­توان به مدت زمان ابتلا به التهاب نایژه­‌ها اشاره کرد. هر فرد ممکن است به مدت دو سال پی در پی و هر سال به مدت سه ماه به این بیماری مبتلا شود.

تفاوت ویروس کرونا با بیماری برونشیت حاد در چیست؟

برای دریافت تفاوت های بین ویروس کرونا و برونشیت حاد، مقاله ویروس کرونا از پذیرش ۲۴ را مطالعه بفرمایید.

علائم برونشیت مزمن چیست؟

  • سرفه­‌های مکرر
  • سرفه‌­های خلط دار
  • تنفس سطحی
  • دفع خلط فراوان
  • تنگی نفس

 

چه عواملی باعث ایجاد بیماری برونشیت مزمن می­‌شوند؟

در برونشیت مزمن، لوله­‌های نایژه­ای بدون حضور عفونت فعال و به صورت مزمن ملتهب و تخریب می­‌گردند. در برخی بیماران به دلیل کمبود مادرزادی آنزیم آلفا آنتی تریپسین ممکن است بیماری برونشیت ایجاد گردد و بدن فرد را درگیر نماید.

برخی از مشاغل مانند پلاستیک سازی و محیط دارای آزبست نیز می­‌توانند فرد را به بیماری برونشیت مزمن مبتلا نمایند. در اکثر موارد دیده می­‌شود که علت بروز این بیماری مصرف سیگار است. در فصول سرد سال بیماری برونشیت مزمن با دفع خلط فراوان دیده می­‌شود و ممکن است در تمام سال علائم این بیماری در بدن فرد مشاهده شود.

بیماری برونشیت | انواع و درمان های خانگی و دارویی
سرفه خشک در بیماری برونشیت

 برای درمان بیماری برونشیت چه بخوریم؟

درمان گیاهی بیماری برونشیت

روش‌­ها و راه‌­های بسیاری برای درمان خانگی برونشیت وجود دارد. درمان برونشیت در طب اسلامی مصرف برخی از مواد غذایی را به فرد بیمار پیشنهاد می­‌کند که در ادامه به بررسی این مواد می­‌پردازیم.

  • عسل
    به منظور درمان و بهبود سرفه­‌های ناشی از ابتلا به بیماری برونشیت، اقدام به مصرف عسل نمایید. عسل با داشتن خاصیت تسکین دهنده و ضد ویروسی در درمان این بیماری کمک چشمگیری می­‌کند.
  •  زنجبیل
    زنجبیل، اغلب برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌گردد، زنجبیل علاوه بر داشتن خاصیت ضد التهابی، می‌­تواند سیستم بدنی انسان را تقویت کند و از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری نماید.
    خاصیت ضد التهابی زنجبیل در درمان و بهبود التهاب نایژه­‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌­کند.
    شما می­‌توانید یک قاشق چای خوری زنجبیل، میخک و دارچین را در یک فنجان آب گرم ریخته و به خوبی هم بزنید.
    پس از این که مواد را به خوبی هم زدید این محلول را بنوشید و این کار را روزی چند مرتبه برای چند هفته انجام دهید.

همچنین شما می­‌توانید یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را به همراه مقداری فلفل سیاه داخل آب گرم بریزید و بنوشید. شما می­‌توانید برای بهتر شدن مزه­‌ی این نوشیدنی مقداری عسل به آن اضافه نمایید.

  • شیرین بیان
    از زمان‌­های گذشته شیرین بیان به عنوان یک گیاه دارویی و مسکن مورد استفاده قرار می­‌گرفت. استفاده از ریشه­‌ی گیاه شیرین بیان می­‌تواند درد ناشی از التهاب نایژه­‌ها را تسکین داده و در بهبودی آن­ها نقش مهمی را ایفا نماید.
    شیرین بیان حاوی مقدار زیادی گلیسیریزین است و این ماده می­‌تواند به بدن برای مقابله با ویروس‌­ها کمک کند و سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت نماید.
  • پیاز
    از آن­جا که گیاه پیاز می­‌تواند باعث رفع خلط ناشی از برونشیت گردد، استفاده از آن به فرد بیمار توصیه می­‌گردد. شما می­‌تواند به مدت یک هفته هر روز صبح با معده­‌ی خالی یک قاشق آب پیاز خام را بنوشید. همچنین می­‌توانید از این گیاه در پخت انواع مختلف غذا و سالاد استفاده نمایید.
  • آب نمک
    یکی از بهترین و موثرترین راه­‌هایی که برای بهبود بیماری برونشیت گلو پیشنهاد می­‌شود غرغره کردن محلول آب و نمک می‌­باشد. ترکیب آب و نمک می­‌تواند در بهبود التهاب در گلو نقش مهمی را ایفا کند. آب نمک مخاط موجود در گلویتان را کاهش می­‌دهد و ممکن است باعث سوزش گلو شود اما استفاده از این محلول در بهبود این بیماری بسیار مهم است.
  •  روغن اکالیپتوس
    گیاه یا روغن اکالیپتوس را درون آب بجوشانید و بخور دهید. بخور اکالیپتوس باعث می­‌شود مجاری هوایی مسدود شدهِ درون شش­‌ها باز و تنفس برای فرد راحت­‌تر گردد.
  • زردچوبه
    زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی می­‌باشد که برای درمان سرفه­‌ی ناشی از برونشیت بسیار موثر است. مصرف زردچوبه می­‌تواند باعث صاف شدن سینه شود و درد آن را کاهش دهد.
    شما می‌­توانید یک قاشق چای خوری را به شیر داغ اضافه کرده و هم بزنید. در روز دو یا سه بار شیر و زردچوبه را به همراه مقداری عسل بنوشید. مصرف شیر و زردچوبه با معده­‌ی خالی می­‌تواند روند بهبود بیماری برونشیت را تسریع بخشد.

توجه: در صورتی که سنگ کیسه­‌ی صفرا، زردی یا زخم دارید، مصرف زردچوبه به شما توصیه نمی­‌گردد.

  • آویشن
    آویشن از دیگر گیاهان دارویی است که مصرف آن برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری­‌ها از جمله بیماری ریوی برونشیت توصیه می­‌شود. آویشن به دو صورت جوشانده، عصاره یا پودر گیاه مورد استفاده قرار می­‌گیرد.جوشانده: ۱ الی ۲ گرم گیاه خشک آویشن را به همراه ۱۵۰ میلی­‌لیتر آب را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن آب و آویشن، چند فنجان از آن را طی چند وعده در روز بنوشید. این کار را برای چند هفته تکرار نمایید.عصاره‌­ی برگ آویشن: برای بهبود بیماری برونشیت، ۳ بار در روز ۲۰ الی ۴۰ قطره عصاره­‌ی آویشن را با آب رقیق نموده و مصرف نمایید.
    پودر: از استفاده از پودر آویشن داخل غذاهایتان غافل نشوید.
  • دانه کنجد
    خواص دارویی موجود در دانه­‌ی کنجد می‌­تواند به درمان برونشیت مزمن کمک چشم­گیری کند. مصرف دانه­‌ی کنجد می‌­تواند درد قفسه­‌ی سینه را کاهش داده و به مرور زمان درمان نماید.
    شما می­‌توانید یک قاشق چای خوری دانه­‌ی کنجد را به همراه دانه­‌ی کتان داخل عسل بریزید. این مخلوط را قبل از این که بخوابید میل کنید. عسل و کنجد مخلوط علاوه بر کاهش درد قفسه­‌ی سینه، باعث می­‌شوند خوابی راحت داشته باشید. همچنین شما می­‌توانید نصف قاشق چای خوری دانه­‌ی کنجد خشک را به همراه دو قاشق غذاخوری آب مخلوط نموده و در روز دوبار بنوشید.
  • سیر
    گیاه سیر به دلیل داشتن خواص متعددی مانند خاصیت ضد ویروسی و آنتی بیوتیک برای درمان و بهبود بیماری برونشیت حاد بسیار مفید تلقی می­‌شود.
    شما می­‌توانید سه حبه‌­ی متوسط سیر را له کنید. سپس سیر له شده را به یک لیوان شیر داغ اضافه نمایید و به خوبی مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از خوابیدن میل نمایید. توصیه می‌­شود که مخلوط سیر و شیر قبل از رفتن به خواب شبانه مصرف گردد.

برونشیت طیور

بیماری برونشیت یک بیماری ویروسی و عفونی می­‌باشد که منجر به درگیر شدن بخش های تنفسی بدن پرنده می­‌گردد. برونشیت عفونی معمولا در تمام سنین پرنده مشاهده می­‌گردد. این بیماری باعث بروز علائمی نظیر تغییر مصرف خوراک که معمولا منجر به کاهش مصرف خوراک پرنده می­‌گردد، افزایش مصرف آب و ژولیدگی پرها می­‌گردد.

زمین را خیس کنید و فضایی مرطوب برای پرنده بسازید. همچنین شما می­‌توانید برای پیشگیری از ابتلای طیور به این بیماری مزمن، اقدام به دریافت واکسن نمایید.

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده در پرنده دیده شد شما باید فضای تاریک را برای پرنده مطلقا حذف نمایید، زیرا در فضای تاریک برونشیت منجر به مرگ پرنده می­‌گردد.

بیماری برونشیت | انواع و درمان های خانگی و دارویی
سرفه از علائم برونشیت است

بیماری برونشکتازی چیست؟

در بیماری برونشکتازی راه­‌های مختلف هوایی موجود در ریه به صورت دائمی بزرگ و متورم می‌­گردند. مهم­ترین علائم این بیماری می­‌توان به سرفه­‌ی مزمن به همراه خلط اشاره نمود. بیماری برونشکتازی می­‌تواند باعث بروز علائم متعدد دیگری نظیر سرفه­­‌ی خونی و درد قفسه­‌ی سینه، تنگی نفس و خس خس گردد.

بیماری ذات الریه چیست؟

تفاوت میان بیماری برونشیت و ذات الریه

ذات الریه یا سینه پهلو به وضعیت التهابی ریه گفته می‌­شود. در این بیماری کیسه­‌های هوایی میکروسکوپی که با نام آلوئول‌ها نیز شناخته می­‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌­گیرند. این بیماری ممکن است در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری یا بیماری خودایمنی ایجاد گردد.

هنگامی که فرد به ذات الریه مبتلا می­‌شود، کیسه­‌های هوایی موجود در شش‌­هایش متورم می­‌گردند و درون آن­ها با نوعی مایع پر می­‌شود. در این وضعیت اکسیژن کمتری به اندام‌­ها می­‌رسد و تبادلات گازی در بدن کاهش می‌­یابد.

از مهم­ترین علائم بیماری ذات الریه می­‌توان به :

این بیماری با استفاده از اشعه ایکس و کشت خلط شناسایی گشته و تشخیص داده می­‎‌شود.

در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ذات الریه واکسن­ این بیماری در دسترس عموم قرار می­‌گیرد. با توجه به علت زمینه‌ه­ای این بیماری، پزشک اقدام به تجویز داروهایی نظیر آنتی بیوتیک می‌­کند. در صورت ابتلا به نوع حاد بیماری ذات الریه ممکن است فرد بیمار در بیمارستان بستری شود.

بیماری آمفیزم چیست؟

آمفیزم به معنی تخریب پارانشیم ریوی می‌­باشد و می‌­تواند منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیواره­‌ی کیسه‌های حبابکی موجود در شش­‌ها شود.
آمفیزم از اجزای اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه می‌­باشد. تمامی افرادی که سیگار استعمال می­‌کنند به درجاتی از آمفیزم دچار می‌گردند.
در این بیماری با از بین رفتن دیواره­‌ی حبابچه‌ها، فرد مبتلا به تنگی نفس می‌شود. پیشروی بیماری آمفیزم به تعداد دفعاتی که در روز سیگار مصرف می‌کنید بستگی دارد.

بیماری آسم چیست؟

آسم یک بیماری التهابی رایج است که باعث می­‌شود مجاری هوایی به صورت برگشت پذیر برای مدتی بسته شوند.

  • تنگی نفس
  • خس خس گلو
  • و سرفه از نشانه­‌های سه گانه بیماری آسم می­‌باشد.

عوامل ایجاد کننده­‌ی بیماری آسم متغیر است. مهم­ترین عوامل ایجاد آسم عوامل ژنتیکی و محیطی می­‌باشد. تشخیص بیماری آسم معمولا بر اساس الگوی علائم بیماری، اسپیرومتری و پاسخ به درمان در طول زمان می­‌باشد.

بیماری لارنژیت چیست؟

لارنژیت به التهاب حنجره گفته می‌شود. لارنژیت می‌تواند ایجاد بدصدایی یا از دست دادن موقتی صدا به دلیل تحریک تارهای صوتی گردد.
در صورتی که به مدت ۳ هفته این علائم را داشته باشید ممکن است به نوع حاد این بیماری مبتلا شده باشید.
اما اگر علائم ذکر شده بیشتر از ۳ هفته در بدن شما دیده شود، احتمال دارد بیماری شما از نوع مزمن باشد.
در دوره­‌ی میان­سالی احتمالا بروز لارنژیت مزمن بیشتر وجود دارد و لازم به ذکر است که مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می­‌گردند.

بیماری سرطان ریه یا سرطان برونشیت چیست؟

از دیگر بیماری­‌هایی که در اثر عوامل مختلفی می­‌تواند ایجاد گردد، سرطان ریه یا سرطان برونشیت می­‌باشد.
در صورتی که این بیماری زود تشخیص داده شود، قابل درمان است اما اگر تشخیص این بیماری به طول بینجامد می‌­تواند منجر به مرگ افراد گردد.
این بیماری می‌­تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. سرطان ریه ممکن است در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد گردد.
این بیماری به علت ضعف سیستم ایمنی بدن زنان در اثر مصرف سیگار دیده می­‌شود. در صورتی که به سرطان ریه مبتلا شده‌اید، می‌توانید با متخصص سرطان ریه مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

علائم بیماری سرطان برونشیت چیست؟

  • افسردگی
  • تغییر خلق و خو
  • خستگی مفرط
  • ضخیم و دردناک شدن نوک انگشتان
  • از دست دادن اشتها
  • تنگی نفس
  • رشد غیر طبیعی سینه‌­ی مردان
  • سرفه‌­های مکرر
  • گرفتگی صدا
  • درد کمر و شانه
  • ضعف عضله

چه داروهای شیمیایی برای درمان بیماری برونشیت تجویز می­‌شوند؟

در صورتی که هر یک از علائم بیماری برونشیت را در خود مشاهده نمودید و به پزشک مراجعه کردید ممکن است پزشک برای درمان شما داروهای شیمیایی تجویز نماید.
ممکن است پزشک برای شما داروی گشاد کننده‌­ی مجاری هوا (برونکودیلاتور) تجویز نماید. این دارو تنفس را برای شما راحت­تر می­‌کند و باعث می­‌شود هوای بیشتری وارد شش‌­ها شود.

هرچند که استفاده از آنتی بیوتیک در روند بهبودی و درمان تاثیری ندارد، اما در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شما دچار عفونت ریوی هستید برایتان این دارو را تجویز می‌­کند.

در صورتی که فرد مبتلا به بیماری برونشیت، دچار تنگی نفس حاد باشد، پزشک داروی تئوفیلین را به صورت قرص برایتان تجویز می­‌نماید. اگر بیماری شما با وجود استفاده از داروهای ذکر شده بهبود نیافت، پزشک برای شما داروی استروئید را به صورت قرص یا اسپری تجویز می­‌نماید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به وجود بیماری کرونا و نزدیک بودن علائم کرونا به بیماری برونشیت، در صورت مشاهده­‌ی علائم ذکر شده با مراجعه به مرکز آنلاین مشاوره برونشیت می­‌توانید برای کسب اطلاعات بیشر با متخصص ریه آنلاین و یا دکتر انلاین عفونی سایت در ارتباط بوده و راهنمایی­‌های لازم را برای درمان برونشیت از آن‌ها در یافت کنید.

گفت و گو آنلاین با متخصص ریه

 

ویزیت متخصص ریه و دستگاه تنفسی

ویزیت متخصص عفونی

۲.۷/۵ (۹ نظر)

منبع
singlecareclevelandclinicwebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
32 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ختر
ختر
12 روز قبل

یه سوال ببخشین برونشیت به نور هم بخوریم بده یا سینوزیت

شهاب امیری
شهاب امیری
2 ماه قبل

سلام وعرض ادب من ۴۰ سالمه و۳۰ساله که مدام عفونت ریه.خس خس.بدن درد.آسم.وغیره .تروخدابگودکترمن کارام.مقطع دکترا.وهیچ جانمیرم راهی برای درمان برونشیتکتازی هست آیابابریدن همون یک چهارم ریه بعدش خوب میشم.تشکر

سارا
سارا
پاسخ به  شهاب امیری
2 ماه قبل

بریر پیش دکتر بمانیان.مطب تهرانشون یزدم هستن.

محسن
محسن
5 ماه قبل

ایا داشتن خلط چرکی زرد زنگ دلیل بروشیت باکتریایی هست یامیتونه ویروسی باشه

طرلان
طرلان
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر۲ماهه سرفه خشک دارم اسکن ریه گرفتم گفتن التهاب ریه داری انواع شربت رامصرف کردم اسپری وانتی بیوتیک وبرم هگزین توسط متخصص ریه تجویزشده ولی هنوزسرفه هام قطع نشده الاعلام برونشیته،؟

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من ممانم ۸۴ سالش هست و سابقه بیماری آسم داره و سی تی اسکن که انجام دارد دکتر گفت برونشیت داره خیلی خیلی اذیت هست اگه میشه کمکم کنید راهنمایی بفرمائید

حمید
حمید
1 سال قبل

سلام من امروز صبح از خواب که بیدار شدم درد شدیدی طرف راست بدنم داشتم و وقتی نفس می کشم همون قسمت شروع به درد شدید مثل فرورفتگی چاقو داره اسکن هم دادم صبح گفتن فرونشیب دارم سیگارم مصرف می کنم خیلی باید چیکار کنم ؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط حمید
sara
sara
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من۲۰ سالمه بروشیت مزمن دارم میخام بدونم ایا واگیردار هست یا نه؟؟؟
و اینکا واقعن از این حالت خسته شودم همش سرفه میکنم هیچ داروی گیاهی تاثیر نداره تروخدا بگید چه خاکی بریزم تو سرم هر ماه میرم دکتر کلافه شدم

Saber
Saber
پاسخ به  sara
1 سال قبل

منم دارم متاسفانه باید با دارو کنترل بشه هیچ راهی وجود نداره

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  Saber
3 ماه قبل

برای من با دارو اصلا کنترل نمیشه دیگه نه دارو های شیمایایی بهم افاقه می کنه و نه داروهای گیاهی کلافه شدم بس که سرفه میکنم خستگی و بی حالی افسردگی کمر درد و عصبانیت و همه چی هم دارم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  sara
3 ماه قبل

منم مثل شما هستم یک سال پیش انفولانزا گرفتم تا الان که یکسال گذشته ۵۰ بار دکتر رفتم ولی فقط سرفه و عفونت ریه خستگی بی حالی دارم افسردگی دارم درد کمر دارم هر دارویی که بگید مصرف کردم فایده نداره سی تی اسکن فعلا چیز مشکوکی نشون نمیده میگن برونشیته فقط دارو میخورم و بی اثر

سینا
سینا
پاسخ به  sara
2 ماه قبل

سلام پسرم ۷سالشه،ازاواخر،شهریور،،،ب ،،این ورمدام سرفه میکنه،۷روزتوبیمارستان بستری کردم،هرروز دکتر میبرم ،،انواع،واقسام شربت و قرص،،و اسپری مصرف کردم براش همچنان حلالش خوب نیست،شماروب تمام کائنات قسم،،راهنماییم کنید،،چ،گلی توسرم بریزم

حسین
حسین
2 سال قبل

سلام ،مامانم امروز دکتر گفته برونشیت داره ،من یه پسز یک ساله دارم و باهم زندگی میکنیم آیا واگیر دار هست و باید قرنطینه کنیم مامانم رو؟

سعید گل‌محمدی
سعید گل‌محمدی
2 سال قبل

با سلام کار رنگ میکردم در انبار بسیار سرد ومن خیلی خیلی عرق کرده بودم آب هم سرد بود نوشیدم دو روز است خیلی سرفه میکنم امروز به دکتر خوانواده رفتم بعد از معاینه گفتن برونشیت دارم قرص بنام آموکسی کلافالان ۸۷۵/۱۲۵ میلی گرم تجویز کردند .سوالم اینه که جناب بزرگوار دکتر من خیلی خیلی چای میخورم آیا ضرر دارد یا میتوانم ادامه بدم و۶۰ سال سن دارم .لطفاً من را راهنمایی کنید .سرافراز باشید آلمان سعید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سعید گل‌محمدی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص ریه و دستگاه تنفسی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص ریه و دستگاه تنفسی

سعید
سعید
2 سال قبل

سلام
چند سالی است که مشکل تنفسی دارم
به هوای شرجی حساسیت دارم
خیلی دکتر رفتم برونشیت اسم سینوزیت تشخیص دادند ولی کار ساز نبود
گرفتگی بینی دارم باکوچکترین تنفس سرما یا سردی پیشانی حالم بد میشه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سعید
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص ریه و دستگاه تنفسی گفت و گو کنید .

دکترعلیرضا عشقی
پاسخ به  سعید
2 سال قبل

اسپری بینی مومتازون هر دوازده ساعت یک پاف در هر طرف بینی شروع کنید

اردشیر
اردشیر
2 سال قبل

سلام آیا داروی رند سیویر بر برونشید مزمن تاثیری دارد

دکترعلیرضا عشقی
پاسخ به  اردشیر
2 سال قبل

سلام.خیر

زهره ملا اسماعیلی
زهره ملا اسماعیلی
2 سال قبل

سلام ۲۰ سال پیش گرفتگی برونشیت داشتم و با کپسول کرومال خوب شدم الان دوباره برونشه هام گرفته و هر اسپری مصرف کردم فایده نداشته امروز هم پنجشنبه هست و هیچ دکتری نیست نمی دونم الان چه دارویی مصرف کنم ممنون می شم راهنماییم کنید.

دکترعلیرضا عشقی
پاسخ به  زهره ملا اسماعیلی
2 سال قبل

سلام.اول باید سی تی اسکن بگیرید و قرص ایروکاست روزانه یکی و اسپری سروفلو ۲۵۰ هر دوازده ساعت یک پاف شروع کنید

مینا
مینا
2 سال قبل

سلام من تقریبا ۲۱ روز پیش علائم کرونا را داشتم تب و اسهال و استفراغ و سرفه ک البته ازحدود یک هفته قبلترش بود و تا الان ادامه داره دوبار متخصص عفونی ویزیت شدم بار اول هفته دوم بیماری بود ک پزشک فاموتیدین و ناپروکسین و دیفن هیدرا تجویز کرد ک البته فقط دیفن را مصرف کردم چون درد عضلانی نداشتم و بار دوم پریروز دردو سنگینی قفسه سینه به سرفه ها اضافه شدوتوسط پزشک دگه ویزیت شدم و تاوانکس و برم هگزین تجویز شدو به من گفتند مشکوک به برونشیت هستم چون چن درجه تب داشتم من واقعا الان نمیدونم دردم چیه درمانم چیه باتوجه به اینکه استرسم بیشترشده و دوروزه اختلال در خواب دارم وتاصبح نمیتونم بخوابم لطفا راهنمایی کنید خداخیرتون بده

امید
امید
2 سال قبل

پردنیزول برای برونشیب خوبه؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  امید
2 سال قبل

سلام
این دارو فقط با تجویز پزشک باید مصرف شه

زهرا
زهرا
3 سال قبل

وقت بخیر
برونشیت و ذات الریه چه فرقی دارن؟

دکترعلیرضا عشقی
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

برونشیت التهاب برونش هست و ذات الریه همان عفونت ریه یا پنومونی هست.

فاطمه
فاطمه
3 سال قبل

سلام
برای درمان گیاهی برونشیت چی بخوریم؟

دکترعلیرضا عشقی
پاسخ به  فاطمه
2 سال قبل

کمی آویشن در درمان برونشیت موثر است.

Saber
Saber
پاسخ به  دکترعلیرضا عشقی
1 سال قبل

سلام من الان ۲ ساله تقریبا برونشیت گرفتم هر چی اسپری فرانسوی آلمانی اروپایی بود مصرف کردم ولی حس میکنم داروهای گیاهی بهتر موثر هست ولی متاسفانه نمیدونم چرا برونشیت درمان کامل نداره فقط باید کنترل بشه

ح س
ح س
پاسخ به  Saber
1 ماه قبل

سلام من ی توضیح کوچیک میدم ومیرم سردرمونم .من سالهاست که از بیماری تنگی نفس واسترس به شدت بالا دارم رنج میبرم .وخیلی داروهای گیاهی وشیمیایی هرچی که بگید مصرف کردم .از فرق سرم درد دارم تا نک پا .۵۵ساله هستم .من دخترم هم همین طور سرفه های شدید میکرد.الان خداروصدهزارمرتبه شکر تهت درمان هست والحمدالله بهتر شده .وخودم هم هم همین طور .مطب دکتری پیداکردم درمیدان کرج درساختمان رازی دکتر به نام خانم الهام حسینی دکتر آلرژی هستن به من گفتن باید تست ریه بدی .که تست دادم گفتن ریه هات درگیر عفونته .درصورتی که هر جا اسکن کردم بیمارستانها گفتن ریه هات سالم هست هیچ مشگلی نداره من الان مدتی هست زیر نظر این فرشته نجات هستم خداوشکر از طبابتشون راضی هستم وخداازشون راضی باشه .خواستم به اونایی که مثل من دارن رنج میبرن بگم .حتما خدمت خانم دکتر برن .ان شاءالله که نتیجه خوبی خواهند داشت .خواستم خدمت اون خانمی که فرموده بودن من پسرم ۷ساله شه .سرفه های شدید داره .بهشون عرض کنم که برن پیش این خانم دکتر بگن که ی دکتر اطفال خوب بهشون معرفی کنن حتما نتیجه میگیرن .بهترین هاو برای همگی آرزودارم .خواستم از این طریق کمکی کرده باشم .سپاس وقدردانی .

دکمه بازگشت به بالا