شایع ترین علائم دیسک کمر و علت دیسک کمر چیست؟

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟ بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر عارضه‌ای است که در اثر ضربه یا فشار به عضلات کمر ایجاد می‌شود. انسان ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد که ۴ تای آن در کمر قرار دارد و با استخوان خاجی و استخوان دنبالچه که زیر استخوان خاجی قرار دارد به پایان می‌رسد. این مهره‌ها به وسیله صفحات غضروفی به نام دیسک بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند. دیسک در مقابل  فشار زیاد به کمر یا آسیب، نقش محافظتی دارد و درصورتی که ضربه یا آسیبی شدید به کمر وارد شود یا با بالارفتن سن، این صفحه‌ها جابجا شوند و یا بیرون بزنند فتق دیسک کمر اتفاق می‌افتد و با درد همراه است. به این حالت دیسک کمر گفته می‌شود که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمر است. این عارضه ربطی به جنسیت فرد مبتلا ندارد و در هر دو جنس دیده می‌شود و درمان آن به شدت درد و آسیب واردشده بستگی دارد. می توانید با متخصص استخوان و اورتپد صحبت کنید .

علت دیسک کمر

دیسک کمر به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. در مواردی علت دیسک کمر فرسایش دیسک است و به بالا رفتن سن فرد مبتلا بستگی دارد و بعد از سی سالگی اتفاق می‌افتد. بالا رفتن سن سبب خشک شدن غضروف بین مهره‌ای می‌شود و هسته داخلی دیسک، بخش محیطی را پاره می‌کند و از آن بیرون می‌زند. وقتی این بیرون زدگی روی اعصاب نخاع فشار وارد کند باعث درد می‌شود. در مواردی هم دیسک کمر به دلیل آسیب دیدن دیسک در اثر ضربه یا فشار ایجاد می‌شود که  لایه خارجی دیسک را دچار ترگ یا پارگی کند و این عارضه را ایجاد کند. گاهی نیز آسیب‌ها در مهره‌های کمر نیست و در مهره‌های پشتی اتفاق می‌ا‌فتند. علت دیسک کمر در جوانی معمولا آسیب است. مواردی که سبب این آسیب‌ها می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • پرت شدن از بلندی و زمین خوردن
  • سوانح رانندگی
  • فشار سنگین به کمر با بلند کردن اجسام سنگین یا ضربه‌های ناگهانی هم می‌تواند دلیل پارگی کیست باشد.
  • این حالت در ورزشکاران و به دنبال آسیب های ورزشی نیز بروز می‌کند.

علائم دیسک کمر

اصلی‌ترین نشانه برای دیسک کمر درد است و این درد در پایین یا بالای کمر بروز می‌کند و می‌تواند از مچ تا باسن هم منتشر شود. علائم دیسک کمر در موارد خفیف در یک بازه‌ی زمانی کوتاه از بین می‌روند اما وقتی بیرون زدگی دیسک بر روی اعصاب نخاع فشار وارد کند، درد آن با  نشانه‌های زیر همراه است

  • کرختی و گزگز کردن پاها
  • ضعف عضلانی در یک یا هر دو پا
  • در موارد شدید فلج از کمر به پایین
  • احساس گرفتگی در پاها بخصوص در پشت زانو
  • درد در پایین کمر که به علت فشار به عصب سیاتیک است و با درد در پا همراه است.

درد سیاتیک چیست؟

دو عصب که از ستون فقرات سرچشمه می‌گیرد و تا انتهای پا ادامه دارد، سیاتیک نامیده می‌شود. در حالتی که فتق دیسک به این عصب‌ها فشار وارد کند با درد سیاتیک روبرو می‌شویم. به همین دلیل است که علائم دیسک کمر و سیاتیک یکسان است.

تشخیص دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر

تشخیص توسط پزشک و با معاینه فیزیکی  و شرح حال بیمار به وجود فتق دیسکی پی می‌برد. در بررسی تاریخچه پزشکی بیمار سن بیمار، تعداد دفعات و طول مدت زمان درد در روز ، علائم همراه بادرد مثل بی‌حسی پاها ، داروهایی که بیمار مصرف می‌کند، ضربه‌های احتمالی از وی سوال می‌شود. البته دکتر دیسک کمر برای اطمینان از تشخیص و پی بردن به محل دقیق دیسک و اعصابی که تحت فشار است و شروع روند درمان از موارد زیر کمک می‌گیرد.

  • معاینه فیزیکی: پزشک از بیمار شرح حال می‌گیرد و حتی از تست حرکت کمک می‌گیرد. در این روش پزشک از بیمار می‌خواهد دراز بکشد و پایی را که درد دارد و پای مخالف را بلند می‌کند و وضعیت درد بیمار در کمر را بررسی می‌کند. همچنین با لمس نواحی دردناک با دست و زیاد شدن درد به هنگام فشار مهره‌های کمر نشانه ی حساس بودن دیسک است.
  • رادیو گرافی: این روش با اشعه ایکس تصویر مهره‌های استخوانی ستون فقرات را ثبت می‌کند و پزشک را از تغییرات آرتریتی، فضای کم بین مهره‌ها، خارهای استخوانی یا شکستگی یا مهره‌هایی که از جای خود خارج شده‌اند را مطلع می‌کند. البته این روش برای تشخیص دیسک کمر کافی نیست.
  • تصویربرداری میزونانس مغناطیسی(MRI): در این روش از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود.  این نوع تصویربرداری با نشان دادن نحوه قرار گیری، ارتفاع، مقدار آِب و نمای کلی دیسک یک ارزیابی دقیق از اعصاب ستون فقرات در اختیار پزشک قرار می‌دهد. در این روش تصاویر بهتری از بافت نرم عضله، دیسک و اعصاب نشان داده می‌شود و در مواردی که ممکن است اشعه ایکس آسیب دیسک را نشان ندهد، انجام می‌شود.
  • میلوگرام: میلوگرافی یکی از انواع رادیوگرافی در این روش ماده حاجب پس از سی‌تی‌اسکن  به روش اسپاینال داخل کانال نخاعی تزریق می‌شود. سپس تصویر ثبت می‌شود. به کمک میلوگرام  بزرگی و محل دقیق فتق،  تومور نخاعی و یا آبسه تشخیص داده می‌شود.
  • نوار عصب و عضله (EMG): در این روش فعالیت الکتریکی عضلات اندازه گیری می‌شود و مشخص می‌شود ریشه‌های عصبی در اثر بیرون زدگی دیسک تحت فشار قرار دارد. این روش با دو آزمون الکترومیوگرافی و هدایت عصبی انجام می‌شود.
  • سیتی اسکن: سیتی اسکن نوعی اشعه ایکس است که تصویری چند مقطعی از ستون فقرات را ثبت می‌کند. در سی تی اسکن در مقایسه با پرتونگاری معمولی تغییرات ساختاری با جزئیات بیشتری ثبت می‌شود. معمولا پزشکان سی‌تی‌اسکن وMRI را با هم برای تشخیص بهتر استفاده می‌کنند.
  • دیسکوگرافی: از روش های ارزیابی سلامت دیسک است و روشی است که با تزریق رنگ رایوگرافی به دیسک  مشخص می‌کندکه  یک دیسک درد آفرین است یا نه.

درمان دیسک کمر

برای درمان انواع دیسک کمر روش‌های مختلفی وجود دارد. درصورتی که در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنید و شدت درد نیز زیاد نباشد، معمولاااز روش‌های غیر از جراحی برای درمان استفاده می‌شود که این روش‌ها نیز انواع مختلف دارد. اولین و ساده‌ترین راه استراحت کردن است. نحوه استراحت کردن برای دیسک کمر، استراحت کوتاه مدت و با تشک مناسب و صحیح خوابیدن است. روش‌های دیگر شامل موارد زیر است:

داروی دیسک کمر

دارو درمانی دیسک کمر

داروهای التهابی  به دلیل این‌که عارضه در فاز التهابی و با فشار بر روی اعصاب موجب درد در ناحیه عصب می‌شود، اصلی‌ترین دارو برای تسکین دردهای دیسک کمر هستند. این داروها خاصیت مسکن برای دردها را دارند و معمولاَ از دوزهای بالا استفاده می‌شوند. نمونه این داروها دیکلوفناک ۱۰۰، ناپروکسن ۵۰۰ است. گروه دیگر داروها کورتون‌ها هستند که البته مصرف طولانی مدت آن‌ها عوارض زیادی دارد. مانند گاباپنتین، پرگابالین . همچنین استفاده از پمادهای موضعی مانند روماتکس و پماد لافاررو رهامین نیز برای کاهش درد دیسک کمر توصیه می‌شود.

ورزش و حرکات اصلاحی دیسک کمر

مکانیسم ورزش کردن و حرکات اصلاحی  کاهش فشار بر عصب تحریک شده است. مجموعه‌ای از حرکات کششی  و حرکات تقویتی درد و سایر علائم آزار دهنده آن را تسکین می‌دهند. در حرکات کششی با افزایش انعطاف پذیری دامنه‌ی حرکتی مفاصل و حرکات ماهیچه‌ها بهبود می‌یابد. حرکات تقویتی بر گروه‌های عضلانی بزرگ  مثل میان تنه و کف لکن  اعمال می‌شود وبا قوی کردن آن‌ها بدن را در مقابل درد کمر حمایت می‌کند. همچنین ورزش کردن می‌تواند فشار را بر روی دیسک کاهش دهد. دکتر ارتوپد کمر در این موارد ورزش‌های سبک هوازی مثل شنا،دوچرخه سواری و یوگا را پیشنهاد می‌کند.البته فرد مبتلا به دیسک کمر نباید خودسرانه ورزش‌ها را انجام دهد و با نظر درمان‌گر با توجه به سن فرد، وضعیت قلبی و ریوی، سطح قندخون باید انجام شوند. قطعا ورزشی که به فرد جوان مبتلا به دیسک کمر توصیه می‌شود متفاوت از فرد سالمند است.

حرکات اصلاحی دیسک کمر

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر

دکتر فیزیوتراپ کمر با دادن تمرین‌هایی سعی در تسکین درد و بازآموزی بدن بیمار دارد. در این روش علاوه بر کاهش درد و التهاب، با بهبود خون‌رسانی و اکسیژن رسانی دیسک تغذیه می‌شود و دامنه‌ی حرکتی و اگرفتگی عضلانی کاهش می‌یابد. فیزیوتراپی کمر با روش‌های مختلفی که برای درمان دارد، می‌تواند بیمار راز انجام عمل جراحی بی‌نیاز کند. روش‌های درمانی در فیزیوتراپی شامل: تحریکات الکتریکی، لیزر تراپی، درمان‌های دستی و ماساژ، آب‌درمانی و غیره است.

جراحی برای درمان دیسک کمر

در دیسک کمر خفیف که علائم آن با درمان‌های  قبلی که بیان شد، کنترل شود و تشدید نشود نیازی به جراحی نخواهد بود. با این‌حال در صورت افزایش شدت درد که نشان دهنده‌ی فشار براعصاب نخاع است یا پیشرفت نشانه‌ها از بی‌حسی به نقص در عملکرد مثانه و روده و بروز بی‌اختیاری، یا افزایش ضعف عضله، چاره‌ای به‌جز جراحی دیسک کمر باقی نمی‌ماند. البته قبل از جراحی باید درمورد خطرهای احتمالی و عوارض بعد از عمل حتما با پزشک معالج مشاوره کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با ویزیت آنلاین متخصص اورتپدی در پذیرش ۲۴ به صورت آنلاین یا پیامکی مشاوره کنید. قطعاَ این مشاوره به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید.

جراحی درمان قطعی این عارضه است و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

دیسککتومی: این روش مبتنی بر برداشتن تمام دیسک آسیب دیده یا بخشی ازآن با هدف کاهش فشار بر عصب‌های نخاعی است .

لامینکتومی: در این روش هدف فراهم کردن فضای بیشتر برای عصب‌های ستون فقرات است تا از این طریق درد ازبین برود. به همین منظور جراح بخش‌هایی از مهره، به نام  لامینا را برمی‌دارد و فضای بیشتر را ایجاد می‌کند.

فیوژن یا خشک کردن خلفی مهره های ستون فقرات:  در این روش جراح  برای کمک کردن به حرکات مهره‌ها و ستون فقرات، دیسک را برمی‌دارد و مهره‌ها را به هم جوش می‌دهد. این روش ستون فقرات را پایدار می‌کند و فشار را از روی روی عصب‌های نخاعی برمی‌دارد.

چگونه از بروز دیسک کمر پیشگیری کنیم؟

با توجه به اینکه برخی علت‌های  ابتلا به دیسک کمر به‌جز کهولت سن  قابل کنترل است با اصلاح سبک زندگی در مواردی می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد. توصیه‌هایی در این خصوص وجود دارد که با مطالعه آن می‌توانید از بروز دیسک کمر پیشگیری کنید.

  1. ورزش کردن باعث تقویت عضلات کمر می‌شود، تمرینات منظم ماهیچه های اصلی بدن را تقویت می کند و قطعا بدن ورزیده کمتر در معرض آسیب‌ها ی ناشی از حوادث و اسپاسم عضلانی قرار می‌گیرد.
  2. سعی کنید روی شکم نخوابید و به پهلو بخوابید.
  3. کفش مناسب بپوشید. از پوشیدن کفش‌های پاشته بلند تا حد امکان بپرهیزید، به‌خصوص اگر دیسک کمر خفیف دارید.
  4. وزنتان را متعادل نگه دارید .
  5. از ایستادن یا نشستن طولانی مدت بپرهیزید. اگر با کامپیوتر کار می‌کنید یا راننده هستید سعی کنید هر دو ساعت وضعیت خود را تغییر دهید، چند قدم راه بروید یا تغییر وضعیت بدهید. همچنین در هنگام نشستن پاها با تنه باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشد.
  6. از بلند کردن وسایل سنگین و با وزن بیشتر از ۵کیلوگرم بپرهیزید. اگر مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید در وضعیت درستی این کار را انجام دهید. برای این‌کار باید به جای کمر از زانوهایتان استفاده کنید و هنگام بلند کردن خم نشوید.
  7. سعی کنید به صورت مداوم یا با حالت های ناگهانی و یکباره خم و راست نشوید.
  8. ترک استعمال دخانیات: نیکوتین توانایی دیسک‌ها را در جذب مواد غذایی کاهش می‌دهد و از این طریق باعث خشکی و شکنندگی دیسک‌ها می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تمام کمر دردها ناشی از دیسک کمر نیست و نیاز به مراجعه به پزشک ندارد. اغلب کمردردها ظرف نهایتاَ ۷۲ ساعت  بهبود می‌یابد ولی درصورتی که کمر درد مزمن شود و بیش از یک ماه طول بکشد  و یا  کمر درد همراه با  یا بی حسی، گزگز و  مورمورشدن یکی از پاها و یا هر دو پا، درد وگرفتگی ساق پا یا  گرفتگی عضله باسن  باشد، حتماً باید به پزشک متخصص  مراجعه کنید. اگر دراین زمینه سوالی دارید دکتر آنلاین ارتوپدی پذیرش ۲۴ آماده‌ی پاسخگویی به شما هستند.

مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپدی

۳.۴/۵ (۱۶ نظر)

منبع
mayoclinicspine

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
207 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام ۳۴ سالمه و شغلم آرایشگری هست و ۱۲ ساله در این حوزه فعالم و دیسک کمر دارم و دردش به پام میزنه و کار کردن کمی برای آزار دهنده شده هرچند مجبورم به کارم ادامه بدم آیا راه درمانی هست چون فیزیوتراپی و ورزش و آبدرمانی تاثیری روی کمر درد من نداشته و سوال دیگر اگر جراحی کنم آیا میتونم در همین حرفه شغلمو ادامه بدم چون زن و بچه دارم و نگران آیندشون هستم؟

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

لطفا جوابمو بدید

سارا
سارا
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

سلام حتماپیش متخصص ستون فقرات برو اگر مشکلی باشه یا نباشه ، دقیق تر بهت میگه

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۱۳ سالمه ورزش کردن بعد کمرم صدای قولنج داد الان دوماهه کمرم درد میکنه پایین کرم با بعضی از مهرهای کمرم با مهره‌های گردنم امکان داره دیسک باشه

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط زهرا
حسین
حسین
2 ماه قبل

سلام نمیدونم چرا این چندسال اخیر همش اتفاقات بد برام میفته سال ۱۳۹۸ دستم شکست سال ۱۴۰۱ دیسک گردن گرفتم سال ۱۴۰۲ دیسک کمر گرفتم اصلا نمیدونم چرا همش اتفاقات بد برام میفته منی که کاری هم نکردم که بگم کارمای کارام باشه واقعا از این درد و رنج خسته شدم تو اوج جوانی باید با بیماری دست و پنجه نرم کنم کسی میتونه راهی نشانم بده تا از این سیکل اتفاقات ناگوار بیرون بیام؟

یاسر
یاسر
2 ماه قبل

سلام من پایین ترین مهره کمرم اومده بیرو بادست وقتی دست میزم خیلی درد میکنه یا وقتی میشینم خیلی درد میکنه فکر کنم یه چیز سنگین بلد کردم واسه اون باشع کسی میدونه راه درمانش چی هست

هانیه
هانیه
2 ماه قبل

سلام من ۲۶ سالمه چند سال بود کمردرد داشتم الان میزنه به پام چیکار باید بکنم

علی
علی
2 ماه قبل

سلام دو مهره از ستون فقرات بهم جوش خورده و بعضی وقت ها درد شدیدی میکنه و درست نمیتونم وایستم
چیکار باید بکنم

پرهام
پرهام
2 ماه قبل

سلام من یهویی شب موقع خواب کمرم درد گرفت اون لحظه زیاد درد نداشتم ولی موقعی متوجه درد زیاد شدم که توخواب به چپ یاراست خودمو میچرخوندم دردم زیاد شد ومیخواستم تا بلند بشم حتی جوری درد دارم نمیتونم وزن خودمو تحمل کنم تا این حد درد دارم علت چی میتونه باشه

منصور مختاری
منصور مختاری
3 ماه قبل

سلام چند روزی است طرف راست کمرم

ارش
ارش
3 ماه قبل

سلام. ۴۴ سالمه .دیروز یک ضربه ناگهانی به کمرم وارد شده. و از اون لحظه تا الان کمرم یکمی درد میکنه. ممکنه دیسکم زده باشه بیرون؟ چقدر طول میکشه علایم رو کنه. ممکنه علایم بیشتر بشه یا همین حدی ک بروز کرده باقی میمونه؟

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط ارش
رحيمه
رحيمه
3 ماه قبل

سلام مادر من کمر درد داره مهر ه ۱۲ دکتر میگه آسیب دیده و پوگی استخوان هم داره چیکار کنیم که درد نداشته باشه

جعفر‌خدمتی
جعفر‌خدمتی
3 ماه قبل

باسلام‌علت‌دیسک‌کمر‌در‌نوجوان۱۲‌ساله‌چی‌میتونه‌باشه‌در‌این‌مورد‌راهنمای‌میخوام‌

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  جعفر‌خدمتی
3 ماه قبل

علت اصلی دیسک کمر ژنتیکی هست و اگر در خانواده اقوام دور و نزدیک دیسک کمر داشته باشند شما نیز مستعد خواهید بود و از دیگر علت های دیسک کمر ورزش سنگین مثل بدنسازی یا ورزش رزمی یا حمل اجسام سنگین و نشستن و ایستادن طولانی هستند

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام من جسم سنگین بلند کردنی یک صدای مثل قولنج شکستن شنیدم الان کمر درددارم چند سال پیش دیسک کمر داشتم که درمان کرده بودم لطفا بفرمایید این درد ناشی از قولنج بوده یا مشکل دیگه هستش؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

ممکنه صدای مفاصل باشد و ممکنه مربوط به دیسک باشد بهتره به جراح مغز و اعصاب رجوع کنید

فاطمه وکیل
فاطمه وکیل
3 ماه قبل

سلام من شب گذشته ماشین پارک کردنی موتور پشت سرهم افتادزمین فک کردم میتونم بلندش کنم اما سنگین بود از کمرم یک صدای مانند قولنج شکستنی شنیدم الان کمرم درد میکنه به نظر شما دیسک کمرم دوباره زده بیرون یا قولنج کمرم بوده لطفا راهنماییم بکنید چیکار کنم با تشکر فراوان

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فاطمه وکیل
3 ماه قبل

ام آر آی کمر بگیرید و به جراح مغز و اعصاب رجوع کنید نیاز به معاینه دارد

مریم
مریم
3 ماه قبل

سلام ‌وقت بخیر .دو روزه قسمت پایین کمرم سمت چپ خیلی شدید درد میکنه ۴۰ سالمه .امکان داره دیسک کمر باشه ؟

علی
علی
3 ماه قبل

ورزش های گردن و کمر و شکم برای دیسک گردن و کمر خوبه من ۱۴ ساله دیسک گردن و کمر خفیف دارم و باهاش کنار آمدم و حتی ازدواج کردم و دوتا پسر دارم اصلا نا امید نباشید ورزش پیلاتس بهترین ورزش برای تقویت عضلات هست

امیر
امیر
3 ماه قبل

سلام من در قسمت جابجایی چمدون فرودگاه هستم آیا امکان دیسک گرفتن هست

حمید کرمی
حمید کرمی
پاسخ به  امیر
2 ماه قبل

نترس مشکلی نیست

سارا
سارا
3 ماه قبل

دیسک کمر بین مردم مازندران خیلی رایج هست.
تنگی کانال نخاعی بین مردم کردستان خیلی رایج هست.
مردمان این دو استان بهتره کارهای سبک و ورزش های سبک و آبدرمانی انجام بدهند تا گرفتار این مشکلات نشوند.

هادی
هادی
3 ماه قبل

من ۴۵ سالمه وسیله سنگین جا به جا کردم متاسفانه دچار دیسک توراسیک شدم و دردهام به قفسه سینه و شکم میزنه الان درمانش به چه صورته

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  هادی
3 ماه قبل

به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید تا درمان مناسب ارائه شود

عباسی
عباسی
3 ماه قبل

سلام من ۳۸ سالمه و دیسک کمر و گردن دارم آیا پیاده روی ضرر داره؟؟؟؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  عباسی
3 ماه قبل

پیاده روی در حد نیم ساعت مفید هست
صبح و شب میشه نیم ساعت پیاده روی کرد و آبدرمانی و راه رفتن در استخر خیلی مفید هست

شکری
شکری
پاسخ به  عباسی
3 ماه قبل

سلام من چندین نفر که دیسک کمر دارن را با نرمش ورگ گیری خوب کردم ۰۹۰۲۲۳۳۲۹۹۷شکری

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

من خودم بالای ۱۰ سال مشکل دیسک کمر داشتم اوایل خفیف بود فقط کمردرد بود بعد متوسط شد یعنی یه مدت به پا میزد و گهکاهی کمردرد بود و بعد چند سال شدید شد و کلا به پا میزد تا یکسال درمان های مختلفو رفتم جواب نداد و در آخر جراحی میکروسکوپی کردم خدارو شکر خوب شدم ولی تا یک سال درد داشتم الانم نباید به کمرم فشار بیارم چون میتونه به دیسک فشار وارد کنه اصلا فریب دکتر های اینستاگرامی را نخورید که عمل میکنند و بیمار سریع خوب میشه این بیمار اگه عمل خوب باشه یک ماه تا سه ماه درد شدید داره و برخی اوقات بهبودی یکسال یا بیشتر طول میکشه و برخی بیماران ممکنه بخاطر اشتباهات جراح دچار برخی مشکلات شوند که مهمترینش نقص عصبی هست مثلا طرف با اشتباه پزشک دچار فلج پا میشه چه قبل از عمل چه بعد عمل باید عضلات کمر را با ورزش های سبک مثل یوگا یا پیلاتس و آبدرمانی تقویت کرد و این باید بخشی از روتین بشه البته خیلی ها هستند که کامل خوب میشن بعد از تقویت عضلات میشه کارها سنگین تر هم کرد بهترین جراحی آن جراحی هست که کمترین دستکاری روی بافت ستون فقرات انجام بشه مثلا مهره های پشتی زیاد دستکاری نشن اونایی که دیسک خفیف دارند سعی کنند با تقویت عضلات و آبدرمانی دیسک را حفظ کنند با دیسک خفیف میشه مثل یک انسان نرمال زندگی کرد چون دردش همیشگی نیست تو مسائل شغلی یا زناشویی مشکل ایجاد نمیکنه ولی دیسک شدید که پارگی داره درد بی نهایت ایجاد میکنه که اگه بدون جراحی رفع نشه باید جراحی کنی بدترین جراحی جراحی با پلاتین هست تا حد مقدور زیر بار جراحی با پلاتین نرید مگر اینکه تنگی کانال نخاعی وسیع دارید یا سرخوردگی مهره دارید یا دیسک ال یک و ال دو درگیر شده باشه چون چهار دیسک پایینی اصلا نیاز به لامیناکتومی و پلاتین گذاری ندارند اگر جراحی برای چهار دیسک پایین پلاتین میذاره یا لامیناکتومی میکنه اون جراح بی تجربه هست اصلا پیشش عمل نکنید

سعید
سعید
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

سلام چ دکتری خوبه برا دیسک کمر

دلماه
دلماه
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

چقد از پیام شما ناراحت ودچار ترس شدم
منم بخاطر تصادف درمهره L1، L2 دچار بیرون زدگی دیسک شدم وهمه جراحا میگن پلاتین باید بخوره

کمیل
کمیل
3 ماه قبل

سلام دیسک ۴ و ۵ من دهیدراته و سیاه شده آیا ممکنه خوب بشه
دکترایی که رفتم میگن خوب نمیشه فقط میگن ورزش کن و آبدرمانی و آب فراوان بخور

مینا
مینا
3 ماه قبل

نگران دیسک کمر و گردن نباشید میدونم سخته و درد میکشید مخصوصا برای افراد جوان که سن ۲۰ تا ۴۰ دارند و موقع کار و فعالیت و زندگی زناشوییشون هست ولی میشه ادامه داد.
ایلان ماسک سالیان پیش در کشتی ژاپنی دچار دیسک کمر و گردن شد و گردنشو همین پارسال عمل کرد و سال ها از کمردرد و گردن درد مزمن رنج میبرد.
مایک تایسون اسطوره بوکس هم سال ها دچار دیسک کمر و گردن بود و دیسک گردنشو چندین سال پیش عمل کرد و دیسک کمرشم به تازگی جراحی کرد.
بروسلی هم مشکل بیرون زدگی دیسک داشت بهش میگفتند دیگه نمیتونه ککنگفو کن یا بازیگری کنه ولی با طب سوزنی و طب چینی و ورزش تونست بدون جراحی دوباره به فعالیت برگرده.
ریتیک روشن بازیگر معروف بالیوودی هند از ۲۰ سالگی هم اسکلیوز داره و دوتا دیسک بیرون زده داره ولی جز برترین بازیگران هندوستان هست.
رشید سعداله یف قهرمانی کشتی روسیه سال ها دیسک کمر و گردن داشت و تازگی دیسک گردنشو جراحی کرد.
شاید بگید این افراد ثروتمند هستند بهترین جراحان و پزشکان در خدمتشان هستند یا دولت ازشون حمایت میکنه ولی با این حال میشه ادامه داد سخته درد هست مخصوصا برای افراد جوان که هنوز دانشجو هستند یا شغل ندارند یا ازدواج نکردند ولی میشه ادامه داد.

شکری
شکری
پاسخ به  مینا
3 ماه قبل

مادرم دو با. عمل کرد ناقص شد من پیگیر شدم وبانرمش ورگگیری صدها نفر و خوب کردم عمل واقعا اشتباهه

سعید
سعید
پاسخ به  شکری
2 ماه قبل

سلام حالا میتونی من خوب کنی

کاظم
کاظم
4 ماه قبل

من از ۳۰ سالگی دچار دیسک کمر و گردن شدم الان ۴۲ سالمه یه نشستن ساده بدون کمردرد و یک خوابیدن ساده بدون گردن درد برام شده یه آرزو. موقع کار کمردرد دارم. دیسک پروتروژن کمر و گردن دارم که متاسفانه درمان قطعی ندارد اگه دیسک اکسترود بود ممکن بود دیسک بعد مدتی جمع تر بشه یا با جراحی درست بشه ولی دیسک پروتروژن درمانی نداره. پیش جراح میریم هم فقط مسکن و فیزیوتراپی تجویز میکنند که هیچ تاثیری روی من نداره. کم کم تو فکر جراحی لیزری و تزریق دیسکوژل دارم میفتم البته اگه جواب بده.

شکری
شکری
پاسخ به  کاظم
3 ماه قبل

بامن تماس بگیر۰۹۰۲۲۳۳۲۹۹۷

دیسک کمر
دیسک کمر
4 ماه قبل

من چهار لول دیسک کمر داشتم تو شهر ساری توسط جراح مغز و اعصاب و فلوشیپ ستون فقرات آقای کاوه حدادی به صورت میکروسکوپی جراحی شدم و نتیجه جراحی عالی بود و الان هم بصورت حرفه ای پیش متخصص و مربیان مجرب ورزش میکنم تا عضلاتم قوی شود و دیسک هام عود نکند

ماریا
ماریا
پاسخ به  دیسک کمر
2 ماه قبل

سلام وفت بخیر، من هم پیش دکترحدادی جراحی کردم ۱۵ روز میگذره ولی همچنان بی حسی پا و دردلگن‌دارم آیا این طبیعیه؟

مرضیه
مرضیه
4 ماه قبل

دیسک کمر اصلا درمانی هم داره؟ چند ساله دیسک کمر خفیف دارم و از کمردرد عاجز شدم.
پیش جراح میریم که فقط دارو و فیزیوتراپی تجویز میکنند و اکثرا با جراحی لیزری و تزریق دیسکوژل هم مخالفند. از یک طرف میگن بیرون زدگی خود به خود خوب میشه ولی ما که ندیدیم خوب بشه. موندیم چیکار کنیم.

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مرضیه
4 ماه قبل

من به پیشنهاد یکی از فلوشیپ های درد جراحی لیزری کردم اصلا نتیجه نداشت و بیرون زدگی دیسکم بیشتر شد و مجبور شدم جراحی باز میکروسکوپی کنم. جراحی لیزری احتمال عودش بالاست و خیلی موقع ها ممکنه جواب نده و دیسک جمع تر نشه. دیسکوژل هم ممکنه جواب نده یا چندسال جواب بده و برخی اوقات هم دائمی باشه. بهترین گزینه برای دیسک شدید و پاره جراحی باز بصورت میکروسکوپی هست. برای دیسک خفیف نمیدونم. شانس ترمیم دیسک بیرون زده از دیسک پاره بیشتره ولی دیسک هیچوقت مثل اولش نمیشه من جراحی کردم درسته کمردرد و پادرد ندارم ولی دیسکم مثل اولش نیست یعنی دیسکم سیاه هست و ارتفاعش کمی کمتره ولی دیگه به عصب فشار نمیاره.

آزیتا
آزیتا
پاسخ به  مرضیه
3 ماه قبل

منم همین مشکل را دارم بعید میدونم درمان داشته باشه پزشکا فقط میگن با ورزش و آبدرمانی کنترلش کنید تنها درمان دیسک کمر همون جراحی هست که عمل ریسکی هست که فقط هم روی دیسک شدید صورت میگیره

محمد
محمد
4 ماه قبل

من خیلی میشینم یا وایمیستم مثلا حدود ۲ ساعت کمرم درد میگیره بعد از استراحت خوب میشم ممکنه دیسک کمر باشه ضمنا ۲۲ سالمه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

طبیعی هست و درد دیسک کمر به لگن یا پا میزند ولی نشستن و ایستادن طولامی برای دیسک کمر ضرر دارد و درآینده فرد را مستعد به بیرون زدگی یا پارگی دیسک میکند.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

نشستن و ایستادن طولانی خوب نیست و بهتره همیشه تغییر پوزیشن داشته باشید.
برای چکاپ بهتره یک ام آر آی کمر بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

منیژه
منیژه
4 ماه قبل

هر از گاهی کمرم درد میگیره و رگ به رگ میشه ممکنه از دیسک کمر باشه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  منیژه
4 ماه قبل

بهتره به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

آزیتا
آزیتا
پاسخ به  منیژه
3 ماه قبل

کمردرد را جدی بگیر ما اولش جدی نگرفتیم کم کم جدی شد اگه اوایل جدی بگیرید میشه کنترلش کرد و خدب شد دیسک کمر اصلا درمانی نداره تنها درمانش هم جراحیه که عمل پر ریسکی هست

حسن
حسن
4 ماه قبل

روش جراحی آندوسکوپی دیسک هم خیلی کارآمد هست اسکار فیگوروا وزنه بردار کلمبیایی که قهرمان المپیک ۲۰۱۶ شده بود یک جراحی اندوسکوپی دیسک گردن c5c6 و یک جراحی دیسک کمر روی دو دیسک l5s1 و l4l5 انجام داده بود

آزیتا
آزیتا
پاسخ به  حسن
3 ماه قبل

هزینه این جراحی ها تو ایران خیلی بالاست فقط کسی که وضع مالیش خوبه میتونه این مدلی عمل کنه

حسین
حسین
4 ماه قبل

من ۲۴ سالمه و در رشته حقوق فارغ التحصیل شدم و دوران خدمت سربازی دچار دیسک کمر شدم از نوع پروتروژن شدم و ۲ ساله دیسک کمر دارم. الان واقعا نمیدونم آینده شغلی ام چه میشه چون خر شغلی را نمیتونم انجام بدم نمیدونم وکالت برم یا نمایندگی بیمه بزنم یا باید برای اداره یا شرکت کار کنم چون نیاز دارم برای تشکیل زندگی یک شغل مناسب با حقوق قابل قبول و بیمه و بیمه تکمیلی داشته باشم. برخی شغل ها هستند که نیاز به رانندگی یا ایستادن زیاد دارند که برای من خطرناک هست و من ترجیح میدم شغلی داشته باشم که ۶ تا ۸ ساعت بصورت نشسته باشه و بتونم هر یک ساعت از جام چند دقیقه بلند شم یا شغلی باشه که تو حرکت باشم که ایستادن و نشستن زیاد نداشته باشه.

مرجان
مرجان
4 ماه قبل

چرا میگن افراد خیلی جوان مخصوصا کسانی که زیر ۲۵ سال هستند بهتره جراحی نکنند

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  مرجان
4 ماه قبل

احتمال ترمیم دیسک در افراد جوان بیشتر هست و اینکه جوانان در صورت جراحی ممکنه مثل یک فرد ۴۰ یا ۵۰ ساله به تذکرات جراح گوش ندن و دچار عود دیسک بشن ولی در نهایت اگر دیسک پاره باشه و علایم داشته باشه بیمار باید جراحی بشه چه بیمار ۱۵ سالش باشه چه بیمار ۶۵ سالش باشه

پژمان
پژمان
4 ماه قبل

من یه مدت کمردرد شدید داشتم بالجینگ ال چهار ال پنج دکتر گفته دیسک کمر خفیف داری و بهتره شغلت را تغییر بدی تا به دیسکت آسیب بیشتری نزنی من شغلم با موتور هست نمیدونم چه کنم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  پژمان
4 ماه قبل

موتور به دیسک کمر صدمه میزنه. دیسک بالجینگ خفیف هست ولی اگر رعایت نشود در بلند مدت به یک دیسک شدید تبدیل میشه.

فاضل
فاضل
4 ماه قبل

سلام ، من ۲۲ سالمه و از ۱۵ سالگی وقتی کار سنگینی انجام میدادم کمرم درد میگرفت ولی درد اون خیلی زیاد نبود تا همین امسال که توی والیبال این درد شدید شد . به دکتر مراجعه کردم و بعد از ام ار ای به من گفتن که مهره ۵و۶ لغزش دارند . به من دو تا راه حل گفتن ،۱_گفتن که میتونی همین الآن عمل کنی ۲-گفتن اگر درد کمی داری و اگر کار سنگین نکنی متونی تا ۵۰ سالگی عمل نکنی
بنده درد خیلی زیادی ندارم و وقتی هم که درد شدید میشه بعد از دو الی سه هفته درد کمتر میشه .
خواستم نظر جناب عالی رو بپرسم
آیا همین الان عمل کنم یا میتونم با ورزش یا چیز دیگری این عمل رو به تعویق بیاندازم ؟
و یه سوال دیگه ، آیا دلیل لغزش این مهره ها چه بوده ؟ آخه قبل از این دکتر پیش دکتر دیگه ای هم رفته بودم و ایشون منو خیلی ترسوندن و گفتن لغزش مهره کمرت به دلیل مشکل ژنتیکی هست و مهره های تحت لغزش به هم متصل نشدن و استخوان رشد نکرده
ممنون میشم راهنمایی کنید . تشکر

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط فاضل
علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فاضل
4 ماه قبل

سرخوردگی مهره میتونه بخاطر کار سنگین یا ضربه ایجاد بشه. شما اگر مشکل خاصی ندارید میتونید جراحی را به تعویق بندازید و ورزش کششی مثل پیلاتس و آبدرمانی کنید ولی کار سنگین و ورزش سنگین نباید انجام بدهید. جراحی سرخوردگی مهره یک عمل سنگین هست و بصورت فیوژن هست یعنی لامیناکتومی میشه و مهره های لغزنه به مهره سالم وصل میشه و جدیدا هم بدون لامیناکتومی و از راه پوست هم پلاتین میذارند که خیلی برای بیمار بهتر هست چراکه روی دیسک های مجاور فشار نمیاورد

محمد
محمد
4 ماه قبل

سلام من ۱۷ سالمه و کارم کاری سگینه و جدیدن یکی از مهری کمرم کمی زده بیرون ولی درد نداره

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

کار سنگین نکن بیرون زدن مهره ممکنه بخاطر سرخوردگی مهره باشه باید پیش بری متخصص بررسی بشی

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

کار سنگین نکنید و پیش جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید و ام آر آی و سی تی اسکن از کمر بگیرید.

آزیتا
آزیتا
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

همین کارها سنگین باعث بیرون زدگی دیسک ما شد مراقب کمرتون باشید کار سنگین نکنید

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

من پارسال دو دیسکمو با روش میکروسکوپیک جراحی کردم میتونم فوتبال بازی کنم یا خطرناکه؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

از جراحتون بپرسید ولی اصولا با رعایت بهداشت ستون فقرات و تقویت عضلات کمر میشه به فوتبال برگشت که بین فوتبالیست های حرفه ای دیده میشه

هادی
هادی
4 ماه قبل

سه روزه کمردرد شدید دارم ممکنه دیسک کمر باشه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  هادی
4 ماه قبل

فعلا کار سنگین نکنید و فقط استراحت کنید اگه تا یک هفته خوب نشدید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید

آزیتا
آزیتا
پاسخ به  هادی
3 ماه قبل

منم اولش کمردرد شدم توجه نکردم که بعد دیسک کمرم آسیب دید کمردرد میشید استراحت کنید و کار سنگین اصلا نکنید

ایت
ایت
4 ماه قبل

سلام رفتم دکتر گفته دیسک پاره شده باید عمل بشوی چند سال قبل یه بار اینطوری شده بودم بهبود پیدا کردم این بار سه ماه است یکی میگه سیاتیک است یکی میگه دیسک پاره سه تا راهنمایی کنید منو چکار کنم خودکشی

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  ایت
4 ماه قبل

دیسک پاره بشه به سیاتیک فشار میاره و باعث پادرد میشه. دیسک پاره اصولا باید جراحی بشه ولی در موارد خفیف تر ممکنه طی چندماه تا چند سال دیسک پاره جمع تر بشه و حتی ترمیم بشه. پارگی دیسک تا زمانی که به عصب پا صدمه نزده باشد مشکلی ندارد شهرام محمودی ده سال با دیسک پاره برای تیم ملی والیبال بازی کرد و بعد جراحی کرد.

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  ایت
4 ماه قبل

خودکشی چرا؟ یکی از دوستان من دیسک ۴ و ۵ اش پاره شد جراحی کرد خوب شد باشگاه هم میاد البته با مراقبت ویژه ورزش میکنه. از جراحی نترسید یک جراحی ساده دیسک که فقط نیاز به برداشتن بیرون زدگی با یک برش دو سانتی داره را به یک جراحی پیچیده با پیچ و پلاتین تبدیل نکنید اگه لازمه جراحی انجام بدید.

مهدی
مهدی
پاسخ به  ایت
3 ماه قبل

اگه دیسک پاره شد دردتون زیاده جراحی کنید ولی سعی کنید جراحی کم تهاجمی باشه یعنی میکروسکوپی باشه که ستون فقرات دستکاری نشه ولی دیسک خفیف باشه و فقط بیرون زدگی داشته باشه بهتر درد کنترل بشه حالا با ورزش پیلاتس و یوگا و آبدرمانی. یادتون باشه ۶۰ درصد آدما تا ۴۰ سالگی دچار بیرون زدگی دیسک کمر میشن برای برخی علایم ایجاد میشه برای برخی علایم ایجاد نمیشه. سعی کنید زندگی فعال داشته باشید روی روحیه خیلی تاثیر داره در خانه نمانید. یادتون باشه خیلی از آدمای معروف هم دیسک کمر و گردن داشتن برخیشون جراحی کردن خوب شدن و برخی که خفیف یا متوسط داشتن باهاش کنار آمدن. دوتا از رئیس جمهور های ایران یعنی خاتمی و روحانی هم دیسک کمر داشتند. چندین رئیس جمهور امریکا مثل جان اف کندی و جورج بوش هم دیسک کمر داشتند. منم ۱۰ سال دیسک کمر داشتم آخرش جراحی کردم. فقط باید ادامه داد همین.

ایت
ایت
4 ماه قبل

کمر درد وپادرد وپایم گزگزوبی حس داری سه ماه دارو نخورم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  ایت
4 ماه قبل

به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید

رسول طغیانی
رسول طغیانی
4 ماه قبل

سلام من ۴۸ سالمه کمردرددارم و روی باسن نمی تونم بشینم دردبیشترتوی باسن هستش تاراه میرم پشت پاهام به شدت دردمیگیره وفقط می خواهم بشینم تادردکمتربشه شغلم راننده اسنپه امایک ساعتی که رانندگی می کنم ده دقیقه استراحت می کنم میشه راهنمایی بفرمایید چیکارکنم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  رسول طغیانی
4 ماه قبل

شما دیسک کمر دارید باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید تا درمان مناسب براتون لحاظ بشه

یاسمن
یاسمن
4 ماه قبل

دیسک کمر و گردن بخشی اش ارثی هست یعنی تو خانواده اگر پدر و مادر و پدر بزرگ و مادربزرگ و خاله و عمه و عمو و دایی و حتی پسرعمو پدر و مادر و پسردایی پدر و مادر و دختر عمه پدر و مادر دیسک داشتند حتی اگر دیسک خفیف داشتند احتمال اینکه فرد هم در اثر عدم رعایت بهداشت ستون فقرات یا انجام ورزش سنگین مثل بدنسازی یا ورزش پرشی مثل والیبال یا ورزش رزمی مثل بوکس یا حمل وسایل سنگین یا نشستن و ایستادن زیاد یا خم کردن زیاد کمر و گردن یا داشتن اضافه وزن دچار دیسک کمر و گردن بشه زیاد هست. ۳۰ درصد افراد تا سی سالگی و ۶۰ درصد افراد تا شصت سالگی و ۸۴ درصد افراد تا ۸۰ سالگی به درجاتی از بیرون زدگی دیسک کمر و گردن دچار میشن با رعایت بهداشت ستون فقرات میشه جلوی درصد زیادشو گرفت هرچند از ۵۰ سالگی به بعد دیسک ها دچار فرسودگی میشن و بیشتر دهیدراته میشن که این قابل پیشگیری نیست و روند طبیعی پیری هست ولی همین فرسودگی و دهیدراته شدن دیسک در سنین بالا باعث میشه احتمال پارگی و بیرون زدگی دیسک پایین بیاد.

آزاده
آزاده
4 ماه قبل

من سال ها از دیسک کمر و گردن رنج میبردم در نهایت بصورت همزمان پیش دکتر محمدی مقدم جراحی دیسک کمر و دیسک گردن شدم و ۱۰۰ درصد رضایت کامل دارم فشار کار و زندگی عامل اصلی بیرون زدگی دیسک کمر و گردن هست

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  آزاده
4 ماه قبل

سلام ببخشیدمیتونیدبگید باچه روشی خوب شدین؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

خودشون میگن جراحی شدن

سجاد
سجاد
پاسخ به  آزاده
3 ماه قبل

تو مطب برخی از بیمارانش از ناراضی اند و برخی دچار عود مجدد شدند و یا عصبشون به مشکل خورد و اینکه مبالغ هنگفتی میگیرد

علی اکبر
علی اکبر
4 ماه قبل

سلام و عرض ادب من ۶۳ سالمه و دچار سرخوردگی مهره گرید ۱ هستم ولی دیسکم پارگی ندارد و فقط همان دیسک بیرون زدگی دارد دکتر گفته باید عضلات شکمت را تقویت کنی الان مدتی هست پیلاتس میروم دردهام کمتر شد و برخی اوقات هم اصلا دردی ندارم سوالی داشتم ممکنه سرخوردگی مهره جای اولش برگرده؟

مریم
مریم
پاسخ به  علی اکبر
4 ماه قبل

الان در کشورهای پیشرفته پلاتین را از روی پوست میذارند و هیچگونه لامیناکتومی انجام نمیدن یعنی مهره لامینا از بدن برداشته نمیشه و ستون فقرات را دستکاری نمیکنند. من چندتا پیج آمریکایی و روسیه ای و آلمانی را دیدم که ورزشکاران حرفه ای مثل فوتبالیست ها و رزمی کاران و بسکتبالیست ها که در مسابقات دچار شکستگی یا سرخوردگی مهره میشدند را از همین طریق جراحی میکردند. لامیناکتومی باید برای تنگی کانال گرید شدید انجام بشه حتی تنگی کانال خفیف تا متوسط را با جراحی بسته آندوسکوپی انجام میدن و جراحی ها دارند به سمت جراحی بسته پیش میروند. در تهران هم چند جراح این مدلی جراحی میکنند و بهتره نزد آنها برید.

نرگس
نرگس
4 ماه قبل

سلام من بیرون زدگی دیسک کمر دارم. دیسک کمر ترمیم میشه یعنی مثل اولش میشه؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  نرگس
4 ماه قبل

دیسک هیچ وقت مثل اولش نمیشه و قابلیت ترمیم نداره ولی ممکنه دیسک های بیرون زده بیرون زدگیشون کمتر بشه یا برخی دیسک های پاره بعد چندسال پارگیشون ترمیم بشه ولی مثل یک دیسک نرمال نمیشن حتی با جراحی هم دیسک مثل یک دیسک نرمال نمیشه و جراح بیرون زدگی را برمیدارد و معمولا یک چهارم دیسک تخلیه میشود تا دیسک به عصب و نخاع فشار نیاورد و دیسک طی سه ماه ترمیم میشود

حسین
حسین
4 ماه قبل

بصورت حرفه ای والیبال بازی میکنم و کمردرد شدم ممکنه از دیسک باشه ضمنا ۱۷ سالمه ۱۹۶ قدمه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  حسین
4 ماه قبل

والیبال به دیسک کمر فشار میاورد و میتواند باعث بیرون زدگی دیسک شود بهتره بعد کمر درد استراحت کنید و عضلات کمر و شکم را تقویت کنید.

کاوه
کاوه
4 ماه قبل

سلام من سی و شش سالمه دیسک کمر گرفتم متاسفانه همه سایت ها نوشتند دیسک کمر بعد چند هفته خوب میشه در حالی که دیسک اصلا قابل ترمیم نیست و فقط علایم ممکنه از بین بره و بعد از یک مدتی عود کنه ولی خود دیسک هیچوقت مثل اولش نمیشه دیسک اگه بیرون زدگی شدید یا پارگی داشته باشه باید جراحی بشه تا کمردرد و سیاتیک خوب بشه و اگه بیرون زدگی خفیف تا متوسط باشه فرد با دارو و ورزش و آبدرمانی خوب میشه ولی کمردرد باهاش هست و گاهی ممکنه سیاتیکش درگیر بشه. من پدر خودم از سی سالگی دیسک کمر داشت اوایل خفیف بود ولی بعد شدید شد و آخر در پنجاه و دو سالگی بعد از بیست و دو سال جراحی کرد و الان هشت ساله خوب هست و کمردرد و پادرد نداره

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  کاوه
4 ماه قبل

حق با شماست حرفتون درسته دیسک خوب نمیشه حتی با جراحی هم دیسک مثل اولش نمیشه و فقط علایم بیمار خوب میشه و به نخاع و ریشه های عصبی فشار نمیاره

فرشته
فرشته
4 ماه قبل

داشتم وسایل خونه جا به جا میکردم کمرم تق صدا کرد از اون موقع تا حالا کمردرد شدید دارم پای چپمم درد میگیره لطفا بگید بخاطر دیسک کمره یا بخاطر چیز دیگست؟ لازمه دکتر برم یا خوب میشم؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فرشته
4 ماه قبل

حتما ام آر آی بگیرید و به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید شما نشانه دیسک کمر را دارید وسایل خانه را تنها جا به جا نکنید

تورج
تورج
4 ماه قبل

سلام من ۲۹ سالمه بدن سازیم حالا یه مدت کم کار کردم ولی نه با فشارزیاد یه مدت هست وسایل خونه بالابردیم دردی نداشتم یعد یه ماه الن سه روز هست وقتی خم میشم میخوام بیام بالا سمت چپم بالای باسنم انگاریه نقطه درد میکنه (خود مهره نیست)این علامت دیسکه ؟

دکتر حقیقت
دکتر حقیقت
پاسخ به  تورج
4 ماه قبل

نخیر

نگین
نگین
4 ماه قبل

من یک زن خانه دار هستم داشتم یک کمد را هل میدادم که دچار کمردرد وحشتناک شدم و دردش زده به پای راستم یعنی ممکنه دیسک کمر داشته باشم؟ من فقط ۳۴ سالمه و دوتا بچه کوچک دارم.

میلاد
میلاد
4 ماه قبل

سلام خانم بنده سر زایمان دوم که بصورت زایمان طبیعی بود متاسفانه دچار دیسک کمر شده و دکتر گفته دیسک کمر خفیف هست ولی از کمردرد رنج میبره و اینکه بخاطر بچمون نمیخواد فعلا فیزیوتراپی بره چه روش درمانی مناسبی برای خانم من وجود داره؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  میلاد
4 ماه قبل

زایمان طبیعی میتونه به دیسک کمر صدمه بزنه و زایمان سزارین از این جهات بهتر هست و زنان باردار از پنج شش ماهگی به بعد بهتره کار سبک انجام دهند. در حال حاضر بهتره فیزیوتراپی را هرچه زودتر شروع کنید و بهتره نوزاد فقط هنگام شیر خوردن در آغوش مادر باشد تا فشار زیادی به کمر مادر وارد نشود. شست و شو نوزاد و عوض کردن نوزاد در حال حاضر بهتره توسط مادر انجام نشود. حتما با متخصص زنان و زایمان و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مشورت کنید.

محمد
محمد
4 ماه قبل

فوتبال بازی کردم الان پادرد دارم ولی اصلا کمردرد ندارم میتونه بخاطر دیسک کمر باشه؟ پای راستم از قسمت ساق درد میگیره؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

این دیسک نیست. اگه تا چند روز زانو دردتون خوب نشد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. دیسک کمر به کمردردی میگن که به پا بزنه و عصب سیاتیک از لگن به پایین را تحریک کنه که درد شدیدی دارد و تحت تخصص جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات هست.

دکمه بازگشت به بالا