آشنایی با دلایل و راه‌های درمان رگ به رگ شدن گردن

رگ به رگ شدن گردن به دنبال آسیب به عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها ایجاد می‌شود و حرکات عضلات را محدود می‌کند. با کشیدگی عضلات و سفت شدن آن درد در قسمت گردن و شانه پخش می‌شود، اما معمولاً بعد از چند دقیقه با ماساژ دادن از بین می‌رود. در این مطلب قصد داریم ابتدا شما را با دلایل رگ به رگ شدن گردن آشنا کنیم و در ادامه بهترین راه‌های درمان را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

رگ به رگ شدن گردن چیست؟

مهره‌های گردن از هفت استخوان متصل به عضلات و رباط‌ها تشکیل شده است که با کشیده شدن یا پارگی رباط‌های آن  رگ به رگ شدن گردن اتفاق می‌افتد. رگ به رگ شدن گردن ممکن است خفیف باشد و طی آن رباط‌ها فقط کشیده شوند و دچار پارگی نشوند یا اینکه شدت آن زیاد باشد و ضمن محدود کردن دامنه حرکتی گردن موجب پارگی رباط‌ها شود و نیاز به درمان جراحی داشته باشد. به همین دلیل این عارضه به سه درجه‌ی خفیف تا شدید درجه بندی می‌شود.

رگ به رگ شدن گردن چقدر طول میکشد؟

وقتی با برداشتن یک شی سنگین عضلات گردن رگ به رگ می‌شوند یا اینکه در اثر وضعیت نامناسب سر هنگام خوابیدن و استفاده از بالش نامناسب رگ به رگ شدن سر اتفاق می‌افتد می‌توانید با چند د ماساژ دادن موضع درگیر علائم آن را از بین ببرید. دکتر ارتوپدی معتقد است در این شرایط که رگ به رگ شدن گردن  زیاد طول نمی‌کشد، خطری فرد را تهدید نمی‌کند.

علت رگ به رگ شدن گردن چیست؟

رگ به رگ شدن گردن وقتی اتفاق می‌افتد که عضلات گردن برای یک کشیدگی یا فشار آماده نباشند. خم کردن سر، کشش بیش از حد هنگام گرم کردن عضلات برای ورزش یا موارد نظیر آن موجب رگ به رگ شدن گردن می‌شود. همچنین عضلات گردن ضعیف مفاصل ضعیفی هم دارد که ممکن است دچار آسیب یا بیرون‌زدگی فتق شود.

درصورتی‌که درد ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی خیلی شدید باشد لازم است دکتر مفاصل وضعیت بیرون زدگی فتق را بررسی کند.

علائم رگ به رگ شدن گردن چیست؟

بعد از رگ به رگ شدن عضلات گردن علائم فورا بروز نمی‌کند، بلکه ممکن است یک یا دو روز طول بکشد و درد در ناحیه‌ی گردن با سرگیجه، زنگ زدن گوش، اختلالات خواب و سردرد در پشت سر هم همراه باشد.

دکتر کمر درد به بیمار کمک می‌کند با تشخیص علت اصلی درد، دامنه‌ی حرکتی کمر را افزایش دهد و بتواند فعالیت‌های معمول روزانه را بدون هیچ مشکلی انجام دهد.

‌راه‌های درمان رگ به رگ شدن گردن

با توجه به اینکه رگ به رگ شدن عضلات گردن شایع است و خیلی از افراد حداقل یک بار تجربه‌ی آن را داشته‌اند، اغلب می‌رسند چگونه گردن درد را سریع درمان کنیم؟ یا اینکه راه درمان رگ به رگ شدن گردن کودکان و بزرگسالان با هم تفاوت دارد؟

کسانی که دچار سفتی و درد در گردن می‌شوند، می‌توانند از روش‌های مختلف درمان خانگی رگ به رگ شدن گردن استفاده کنند که شامل موارد زیر است.

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای رگ به رگ شدن گردن

یکی از راه‌های موثر برای تسکین التهاب در گردن استفاده کردن از کیسه‌ی یخ و حوله‌ی آب گرم است. شیوه استفاده به این صورت است که باید چند روز  از کمپرس سرد روی موضع درگیر استفاده کنید و چند روز بعد کمپرس گرم را جایگزین آن کنید.

درصورتی‌که از تاپیک درمان رگ به رگ شدن گردن نی نی سایت نتوانستید راه درمان مناسبی برای این درد پیدا کنید، بهتر است به سایت پذیرش ۲۴ مراجعه کنید و از دکتر ارتوپد آنلاین وقت بگیرید. مزیت استفاده از این شیوه این است که هزینه‌ی کمی دارد و نیاز به مراجعه‌ی حضوری و اتلاف وقت ندارد.

رگ به رگ شدن گردن
رگ به رگ شدن گردن

داروهای خوراکی برای رگ به رگ شدن گردن

به طور اختصاصی قرص رگ به رگ شدن گردن وجود ندارد، اما از داروی خوراکی و مسکن نظیر ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کرد تا شد درد و التهاب کاهش پیدا کند. استفاده از پماد و مالش عضو درگیر هم به در کاهش درد و سفتی گردن تایر زیادی دارد.

در نهایت اینکه آمپول رگ به رگ شدن گردن هم می‌تواند با شل کردن عضلات شدت درد را کم کند و به بیمار برای بازتوانی انجام فعالیت‌ها کمک کند.

حمایت از گردن

یکی از شیوه‌های مفید برای کم کردن درد ناشی از رگ به رگ شدن این است که با یک دستمال یا شال گردن خود را ببندید و با کم کردن حرکات آن درد و ناراحتی را تسکین دهید.

دکتر ارتوپدی کودکان قادر است با استفاده از شیوه‌های تشخیصی دقیق انواع بیماری‌های ارتوپدی کودکان را درمان کند.

درمان رگ به رگ شدن گردن با استفاده از فیزیوتراپی

امواج صوتی که با دستگاه اولتراسوند با فرکانس بالا تولید می‌شود به نواحی خاصی از بدن اعمال می‌شود و تا عمق عضله‌ها نفوذ می‌کند. حرارتی که در اثر این فرایند ایجاد می‌شود می‌تواند مشکل رگ به رگ شدن را برطرف کند.

درمان رگ به رگ شدن گردن با جراحی

برای درمان کشیدگی خفیف درمان‌های خانگی و فیزیوتراپی کفایت می‌کند، اما در مواردی که رباط‌ها دچار پارگی شده باشد و نیاز به ترمیم داشته باشد، لازم است از روش‌های جراحی استفاده شود.

دکتر استخوان با استفاده از دارو و توانبخشی مشکلاتی که برای بیمار پیش آمده را درمان می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با اینکه رگ به رگ شدن گردن خود به خود ازبین می‌رود و عارضه‌ی خاصی ندارد اما بهتر است بدانید رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن چه زمانی خطرناک است. در واقع وقتی رگ به رگ شدن گردن با ضعف پا یا بازو همراه باشد یا اینکه فرد بیمار را دچار اختلال در راه رفتن یا ناتوانی کنترل مثانه کند، باید به آسیب نخاعی مشکوک شد.

۳.۵/۵ (۱۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
23 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسرین
نسرین
3 ماه قبل

سلام من یه روز از خواب بیدار شدم دیدم گردن درد دارم و الان یک هفته هست درد دارم باید چکا کنم کمکم کنین

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  نسرین
1 ماه قبل

منم توروخدا راه چاره بدین

محمد دارابی
محمد دارابی
پاسخ به  ریحانه
17 روز قبل

شما آب میوه بخور

مهدی
مهدی
پاسخ به  نسرین
6 روز قبل

دوش آب گرم. کرم رزماری .بستن گردن با یک پارچه نخی نرم. عدم مواجهه با وزش باد خنک یا سرد.در آخر تزریق شل کننده عضله و اگر اینها جواب نداد فیزیوتراپی که اول باید برید ام آر آی و از گردنتون عکس بندازید که دکتر ببینه البته ۹۵ درصد با نکاتی که گفتم حله و جای نگرانی نیست

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

و منی ک یه ماه بیشتره گردنم رگ ب رگ قسمت چپ ش رفع میشه،یهو میبینی کل پشت گردنم رگ ب رگ شده،
دراز میکشم میخام بلند شم،حس میکنم سرم خیلی سنگینه،چون درد میگیره،
یا اگ وایستاده باشم بخام سرمو پایین بیارم،حس میکنم وزن زیادی رو گردنمه:/دردش زیاد میشه تو این دوحالت

مححتو
مححتو
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

منم همین مشکل دارم

محمد دارابی
محمد دارابی
پاسخ به  زهرا
17 روز قبل

سنگین شدن سر شما به علت خوردن بیش از حد روغن نباتی در غذا میباشد ، سعی کنید کمتر روغن نباتی استفاده کنید و بیشتر آب میوه مصرف کنید تا خوردن غذاهای چرب

امیر علی سلطانزاده
امیر علی سلطانزاده
4 ماه قبل

آقا هر کی هس جوابم روبده دکتر یا حالا هرچی من شب خوابیدم صبح با گردن درد شدیددددد شدم امیر علی سلطانزاده ۱۵ سالمه

زهرا هستم
زهرا هستم
4 ماه قبل

سلام توروخدا من میرم کار ی کاری کنین خوب بشم میخواستم توجام بکشم گردنم رگ به گ شد

سلطانی آرمین
سلطانی آرمین
6 ماه قبل

سلام من دو روز است که گردنم درد میکند دلیلش این بود که با دو دست هایم جسمی را زود بلند کردم و گردنم صدا داد وگردنم را نمیتوانستم به یک طرف بچرخانم
و دو روز است که با شال بستم
و هیچ اثری نداشت سن من ۱۴ است

طناز
طناز
7 ماه قبل

سلام. من موقع خواب سرم از روی بالش افتاده بود و توی خواب سرم رو بلند کردم از زمین و گردنم صدای شدیدی داد، و الان نمبتونم خوب حرکتش بدم درد میکنه. ممنون میشم راهنماییم کنین

محمد دارابی
محمد دارابی
پاسخ به  طناز
17 روز قبل

مشکل اول بالش شما مشکل داره و باید از بالش نرم استفاده کنید و برای گردن درد آب میوه استفاده کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  طناز
6 روز قبل

کرم رزماری یا روغن حیوانی بزنید با یکمی ماساژ و ببندید گردنتونو یا میتونید برید درمانگاه و امپول شل کننده عضله بزنید

صفی الله
صفی الله
7 ماه قبل

سلام

من امروز از خواب بیدار شدم نمی توانم به اطراف نگاه کنم

محمد دارابی
محمد دارابی
پاسخ به  صفی الله
17 روز قبل

به دکتر چشم مراجعه کنید حتما جواب خواهد داد

سمیه لکی
سمیه لکی
11 ماه قبل

سلام همسرم از دیشب گردنش رگ به رگ شده چیکار کنم

رضا
رضا
پاسخ به  سمیه لکی
7 ماه قبل

بهش حال بده خوب میشه

کاربر
کاربر
پاسخ به  رضا
4 ماه قبل

تو روحت

محمد دارابی
محمد دارابی
پاسخ به  سمیه لکی
17 روز قبل

آب میوه بخورید

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام
دوست من گردنم رو تکون داد و الان باد کرده گردنم حدود ی ماهی میشه رفتم دکتر گفت غده لناویته اما به نظر شما احتمال داره گردنم رگ به رگ شده باشه ؟!؟

شبنم نعمتی
شبنم نعمتی
1 سال قبل

سلام درد من از قسمت شاهرگ گردن تا کتف ودست چپ بصورت کامل کشیده میشود واین ناحیه رو کاملا درگیر کرده

آرزو هاشمی
آرزو هاشمی
پاسخ به  شبنم نعمتی
1 سال قبل

با عرض سلام خدمت شما من چندروزی میشه زیر گردنم درد میکنه وعضله ورگ دست چپم درد میگیره وگز گز میکنه میشه لطف کنید بگید علتش چی میتونه باشه

مهدیس
مهدیس
پاسخ به  شبنم نعمتی
2 ماه قبل

سلام خوبین دردتون خوب شد اگه شده بگین چجوری ممنون میشم

دکمه بازگشت به بالا