شایع ترین علائم دیسک کمر و علت دیسک کمر چیست؟

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟ بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر عارضه‌ای است که در اثر ضربه یا فشار به عضلات کمر ایجاد می‌شود. انسان ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد که ۴ تای آن در کمر قرار دارد و با استخوان خاجی و استخوان دنبالچه که زیر استخوان خاجی قرار دارد به پایان می‌رسد. این مهره‌ها به وسیله صفحات غضروفی به نام دیسک بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند. دیسک در مقابل  فشار زیاد به کمر یا آسیب، نقش محافظتی دارد و درصورتی که ضربه یا آسیبی شدید به کمر وارد شود یا با بالارفتن سن، این صفحه‌ها جابجا شوند و یا بیرون بزنند فتق دیسک کمر اتفاق می‌افتد و با درد همراه است. به این حالت دیسک کمر گفته می‌شود که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمر است. این عارضه ربطی به جنسیت فرد مبتلا ندارد و در هر دو جنس دیده می‌شود و درمان آن به شدت درد و آسیب واردشده بستگی دارد. می توانید با متخصص استخوان و اورتپد صحبت کنید .

علت دیسک کمر

دیسک کمر به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. در مواردی علت دیسک کمر فرسایش دیسک است و به بالا رفتن سن فرد مبتلا بستگی دارد و بعد از سی سالگی اتفاق می‌افتد. بالا رفتن سن سبب خشک شدن غضروف بین مهره‌ای می‌شود و هسته داخلی دیسک، بخش محیطی را پاره می‌کند و از آن بیرون می‌زند. وقتی این بیرون زدگی روی اعصاب نخاع فشار وارد کند باعث درد می‌شود. در مواردی هم دیسک کمر به دلیل آسیب دیدن دیسک در اثر ضربه یا فشار ایجاد می‌شود که  لایه خارجی دیسک را دچار ترگ یا پارگی کند و این عارضه را ایجاد کند. گاهی نیز آسیب‌ها در مهره‌های کمر نیست و در مهره‌های پشتی اتفاق می‌ا‌فتند. علت دیسک کمر در جوانی معمولا آسیب است. مواردی که سبب این آسیب‌ها می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • پرت شدن از بلندی و زمین خوردن
  • سوانح رانندگی
  • فشار سنگین به کمر با بلند کردن اجسام سنگین یا ضربه‌های ناگهانی هم می‌تواند دلیل پارگی کیست باشد.
  • این حالت در ورزشکاران و به دنبال آسیب های ورزشی نیز بروز می‌کند.

علائم دیسک کمر

اصلی‌ترین نشانه برای دیسک کمر درد است و این درد در پایین یا بالای کمر بروز می‌کند و می‌تواند از مچ تا باسن هم منتشر شود. علائم دیسک کمر در موارد خفیف در یک بازه‌ی زمانی کوتاه از بین می‌روند اما وقتی بیرون زدگی دیسک بر روی اعصاب نخاع فشار وارد کند، درد آن با  نشانه‌های زیر همراه است

  • کرختی و گزگز کردن پاها
  • ضعف عضلانی در یک یا هر دو پا
  • در موارد شدید فلج از کمر به پایین
  • احساس گرفتگی در پاها بخصوص در پشت زانو
  • درد در پایین کمر که به علت فشار به عصب سیاتیک است و با درد در پا همراه است.

درد سیاتیک چیست؟

دو عصب که از ستون فقرات سرچشمه می‌گیرد و تا انتهای پا ادامه دارد، سیاتیک نامیده می‌شود. در حالتی که فتق دیسک به این عصب‌ها فشار وارد کند با درد سیاتیک روبرو می‌شویم. به همین دلیل است که علائم دیسک کمر و سیاتیک یکسان است.

تشخیص دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر

تشخیص توسط پزشک و با معاینه فیزیکی  و شرح حال بیمار به وجود فتق دیسکی پی می‌برد. در بررسی تاریخچه پزشکی بیمار سن بیمار، تعداد دفعات و طول مدت زمان درد در روز ، علائم همراه بادرد مثل بی‌حسی پاها ، داروهایی که بیمار مصرف می‌کند، ضربه‌های احتمالی از وی سوال می‌شود. البته دکتر دیسک کمر برای اطمینان از تشخیص و پی بردن به محل دقیق دیسک و اعصابی که تحت فشار است و شروع روند درمان از موارد زیر کمک می‌گیرد.

  • معاینه فیزیکی: پزشک از بیمار شرح حال می‌گیرد و حتی از تست حرکت کمک می‌گیرد. در این روش پزشک از بیمار می‌خواهد دراز بکشد و پایی را که درد دارد و پای مخالف را بلند می‌کند و وضعیت درد بیمار در کمر را بررسی می‌کند. همچنین با لمس نواحی دردناک با دست و زیاد شدن درد به هنگام فشار مهره‌های کمر نشانه ی حساس بودن دیسک است.
  • رادیو گرافی: این روش با اشعه ایکس تصویر مهره‌های استخوانی ستون فقرات را ثبت می‌کند و پزشک را از تغییرات آرتریتی، فضای کم بین مهره‌ها، خارهای استخوانی یا شکستگی یا مهره‌هایی که از جای خود خارج شده‌اند را مطلع می‌کند. البته این روش برای تشخیص دیسک کمر کافی نیست.
  • تصویربرداری میزونانس مغناطیسی(MRI): در این روش از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود.  این نوع تصویربرداری با نشان دادن نحوه قرار گیری، ارتفاع، مقدار آِب و نمای کلی دیسک یک ارزیابی دقیق از اعصاب ستون فقرات در اختیار پزشک قرار می‌دهد. در این روش تصاویر بهتری از بافت نرم عضله، دیسک و اعصاب نشان داده می‌شود و در مواردی که ممکن است اشعه ایکس آسیب دیسک را نشان ندهد، انجام می‌شود.
  • میلوگرام: میلوگرافی یکی از انواع رادیوگرافی در این روش ماده حاجب پس از سی‌تی‌اسکن  به روش اسپاینال داخل کانال نخاعی تزریق می‌شود. سپس تصویر ثبت می‌شود. به کمک میلوگرام  بزرگی و محل دقیق فتق،  تومور نخاعی و یا آبسه تشخیص داده می‌شود.
  • نوار عصب و عضله (EMG): در این روش فعالیت الکتریکی عضلات اندازه گیری می‌شود و مشخص می‌شود ریشه‌های عصبی در اثر بیرون زدگی دیسک تحت فشار قرار دارد. این روش با دو آزمون الکترومیوگرافی و هدایت عصبی انجام می‌شود.
  • سیتی اسکن: سیتی اسکن نوعی اشعه ایکس است که تصویری چند مقطعی از ستون فقرات را ثبت می‌کند. در سی تی اسکن در مقایسه با پرتونگاری معمولی تغییرات ساختاری با جزئیات بیشتری ثبت می‌شود. معمولا پزشکان سی‌تی‌اسکن وMRI را با هم برای تشخیص بهتر استفاده می‌کنند.
  • دیسکوگرافی: از روش های ارزیابی سلامت دیسک است و روشی است که با تزریق رنگ رایوگرافی به دیسک  مشخص می‌کندکه  یک دیسک درد آفرین است یا نه.

درمان دیسک کمر

برای درمان انواع دیسک کمر روش‌های مختلفی وجود دارد. درصورتی که در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنید و شدت درد نیز زیاد نباشد، معمولاااز روش‌های غیر از جراحی برای درمان استفاده می‌شود که این روش‌ها نیز انواع مختلف دارد. اولین و ساده‌ترین راه استراحت کردن است. نحوه استراحت کردن برای دیسک کمر، استراحت کوتاه مدت و با تشک مناسب و صحیح خوابیدن است. روش‌های دیگر شامل موارد زیر است:

داروی دیسک کمر

دارو درمانی دیسک کمر

داروهای التهابی  به دلیل این‌که عارضه در فاز التهابی و با فشار بر روی اعصاب موجب درد در ناحیه عصب می‌شود، اصلی‌ترین دارو برای تسکین دردهای دیسک کمر هستند. این داروها خاصیت مسکن برای دردها را دارند و معمولاَ از دوزهای بالا استفاده می‌شوند. نمونه این داروها دیکلوفناک ۱۰۰، ناپروکسن ۵۰۰ است. گروه دیگر داروها کورتون‌ها هستند که البته مصرف طولانی مدت آن‌ها عوارض زیادی دارد. مانند گاباپنتین، پرگابالین . همچنین استفاده از پمادهای موضعی مانند روماتکس و پماد لافاررو رهامین نیز برای کاهش درد دیسک کمر توصیه می‌شود.

ورزش و حرکات اصلاحی دیسک کمر

مکانیسم ورزش کردن و حرکات اصلاحی  کاهش فشار بر عصب تحریک شده است. مجموعه‌ای از حرکات کششی  و حرکات تقویتی درد و سایر علائم آزار دهنده آن را تسکین می‌دهند. در حرکات کششی با افزایش انعطاف پذیری دامنه‌ی حرکتی مفاصل و حرکات ماهیچه‌ها بهبود می‌یابد. حرکات تقویتی بر گروه‌های عضلانی بزرگ  مثل میان تنه و کف لکن  اعمال می‌شود وبا قوی کردن آن‌ها بدن را در مقابل درد کمر حمایت می‌کند. همچنین ورزش کردن می‌تواند فشار را بر روی دیسک کاهش دهد. دکتر ارتوپد کمر در این موارد ورزش‌های سبک هوازی مثل شنا،دوچرخه سواری و یوگا را پیشنهاد می‌کند.البته فرد مبتلا به دیسک کمر نباید خودسرانه ورزش‌ها را انجام دهد و با نظر درمان‌گر با توجه به سن فرد، وضعیت قلبی و ریوی، سطح قندخون باید انجام شوند. قطعا ورزشی که به فرد جوان مبتلا به دیسک کمر توصیه می‌شود متفاوت از فرد سالمند است.

حرکات اصلاحی دیسک کمر

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر

دکتر فیزیوتراپ کمر با دادن تمرین‌هایی سعی در تسکین درد و بازآموزی بدن بیمار دارد. در این روش علاوه بر کاهش درد و التهاب، با بهبود خون‌رسانی و اکسیژن رسانی دیسک تغذیه می‌شود و دامنه‌ی حرکتی و اگرفتگی عضلانی کاهش می‌یابد. فیزیوتراپی کمر با روش‌های مختلفی که برای درمان دارد، می‌تواند بیمار راز انجام عمل جراحی بی‌نیاز کند. روش‌های درمانی در فیزیوتراپی شامل: تحریکات الکتریکی، لیزر تراپی، درمان‌های دستی و ماساژ، آب‌درمانی و غیره است.

جراحی برای درمان دیسک کمر

در دیسک کمر خفیف که علائم آن با درمان‌های  قبلی که بیان شد، کنترل شود و تشدید نشود نیازی به جراحی نخواهد بود. با این‌حال در صورت افزایش شدت درد که نشان دهنده‌ی فشار براعصاب نخاع است یا پیشرفت نشانه‌ها از بی‌حسی به نقص در عملکرد مثانه و روده و بروز بی‌اختیاری، یا افزایش ضعف عضله، چاره‌ای به‌جز جراحی دیسک کمر باقی نمی‌ماند. البته قبل از جراحی باید درمورد خطرهای احتمالی و عوارض بعد از عمل حتما با پزشک معالج مشاوره کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با ویزیت آنلاین متخصص اورتپدی در پذیرش ۲۴ به صورت آنلاین یا پیامکی مشاوره کنید. قطعاَ این مشاوره به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید.

جراحی درمان قطعی این عارضه است و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

دیسککتومی: این روش مبتنی بر برداشتن تمام دیسک آسیب دیده یا بخشی ازآن با هدف کاهش فشار بر عصب‌های نخاعی است .

لامینکتومی: در این روش هدف فراهم کردن فضای بیشتر برای عصب‌های ستون فقرات است تا از این طریق درد ازبین برود. به همین منظور جراح بخش‌هایی از مهره، به نام  لامینا را برمی‌دارد و فضای بیشتر را ایجاد می‌کند.

فیوژن یا خشک کردن خلفی مهره های ستون فقرات:  در این روش جراح  برای کمک کردن به حرکات مهره‌ها و ستون فقرات، دیسک را برمی‌دارد و مهره‌ها را به هم جوش می‌دهد. این روش ستون فقرات را پایدار می‌کند و فشار را از روی روی عصب‌های نخاعی برمی‌دارد.

چگونه از بروز دیسک کمر پیشگیری کنیم؟

با توجه به اینکه برخی علت‌های  ابتلا به دیسک کمر به‌جز کهولت سن  قابل کنترل است با اصلاح سبک زندگی در مواردی می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد. توصیه‌هایی در این خصوص وجود دارد که با مطالعه آن می‌توانید از بروز دیسک کمر پیشگیری کنید.

  1. ورزش کردن باعث تقویت عضلات کمر می‌شود، تمرینات منظم ماهیچه های اصلی بدن را تقویت می کند و قطعا بدن ورزیده کمتر در معرض آسیب‌ها ی ناشی از حوادث و اسپاسم عضلانی قرار می‌گیرد.
  2. سعی کنید روی شکم نخوابید و به پهلو بخوابید.
  3. کفش مناسب بپوشید. از پوشیدن کفش‌های پاشته بلند تا حد امکان بپرهیزید، به‌خصوص اگر دیسک کمر خفیف دارید.
  4. وزنتان را متعادل نگه دارید .
  5. از ایستادن یا نشستن طولانی مدت بپرهیزید. اگر با کامپیوتر کار می‌کنید یا راننده هستید سعی کنید هر دو ساعت وضعیت خود را تغییر دهید، چند قدم راه بروید یا تغییر وضعیت بدهید. همچنین در هنگام نشستن پاها با تنه باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشد.
  6. از بلند کردن وسایل سنگین و با وزن بیشتر از ۵کیلوگرم بپرهیزید. اگر مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید در وضعیت درستی این کار را انجام دهید. برای این‌کار باید به جای کمر از زانوهایتان استفاده کنید و هنگام بلند کردن خم نشوید.
  7. سعی کنید به صورت مداوم یا با حالت های ناگهانی و یکباره خم و راست نشوید.
  8. ترک استعمال دخانیات: نیکوتین توانایی دیسک‌ها را در جذب مواد غذایی کاهش می‌دهد و از این طریق باعث خشکی و شکنندگی دیسک‌ها می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تمام کمر دردها ناشی از دیسک کمر نیست و نیاز به مراجعه به پزشک ندارد. اغلب کمردردها ظرف نهایتاَ ۷۲ ساعت  بهبود می‌یابد ولی درصورتی که کمر درد مزمن شود و بیش از یک ماه طول بکشد  و یا  کمر درد همراه با  یا بی حسی، گزگز و  مورمورشدن یکی از پاها و یا هر دو پا، درد وگرفتگی ساق پا یا  گرفتگی عضله باسن  باشد، حتماً باید به پزشک متخصص  مراجعه کنید. اگر دراین زمینه سوالی دارید دکتر آنلاین ارتوپدی پذیرش ۲۴ آماده‌ی پاسخگویی به شما هستند.

مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپدی

۴.۱/۵ (۹ نظر)

منبع
mayoclinicspine

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
43 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
2 روز قبل

من از زمانی که دچار دیسک کمر شدم به شدت دچار استرس شدم و از آینده شغلی و زندگی آینده ام ترس و وحشت دارم. من تربیت بدنی خوندم و بدنسازی کار میکنم و یک دیسک ال ۵ اس ۱ دارم که باعث شده از بدنسازی و شغل و حرفه ام و مسابقات دور بمانم. نمیدونم جراحی لیزری روی من جواب میده یا نه. من دیسک بیرون زده دارم ولی هنوز پاره نشده و پزشک ها بهم گفتند نباید ورزش سنگین کنی و برخی میگن در این وضعیت تنها راهی که داری جراحی لیزری هست. این استرس و ترس از آینده داره واقعا اذیتم میکنه.

سروش
سروش
3 روز قبل

من از دو سال پیش بخاطر بدنسازی مبتلا به دیسک کمر خفیف و سیاتیک شدم و با دارو و فیزیوتراپی خوب شدم و بخاطر این قضیه مجبور شدم ورزش بدنسازی را کنار بذارم ولی مدتی میشه که دوباره کمرم اذیتم میکنه من ۳۷ سالمه و اضافه وزن هم ندارم

سجادم
سجادم
6 روز قبل

با سلام و وقت بخیر
چند سال هست که درگیر دیسک کمر مهره ال ۴ وال ۵ هستم به چند دکتر مراجعه داشتم که استراحت و فیزیوتراپی و دارو پیشنهاد کردند و در آخرین مراجعه دکتر استراحت مطلق تا حتی به دوسال رو پیشنهاد کرده وگوشزد کرده که به‌ هیچ وجه عمل حتی جای دیگری انجام ندم دو ماه از آخرین مراجعه و شرایط دردم میگذره شکر خدا بهتر هستم ولی مقداری که تحرک دارم و به ناچار گاهی‌ اوقات مسافت های کوتاه رانندگی میکنم باز اذیتم میکنه واسم استراحت مدت طولانی سخت هست و مخارج زندگی و هزینه های آن به سلامتی جسمم وابسته هست لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر

محمد
محمد
پاسخ به  سجادم
2 روز قبل

من پدرم شش سال پیش دیسکوژل فرانسوی تزریق کرد کاملا دردهایش کامل خوب شد و تمام علایم بالینی اش خوب شد پدرم پیش دکتر مجید ظهرابی هم این تزریق را انجام داده بودند البته الان میگن بخاطر تحریم ها دیسکوژل اصل فرانسوی تو ایران به سختی وارد میشه و دیسکوژل هندی وارد میشه که اصلا خوب نیست و فیک هست و با همون قیمت دیسکوژل فرانسوی به مردم میفروشند

پوریا
پوریا
7 روز قبل

سلام من ۳۶ سالمه دو هفته میشه سوزش کمر و درد کمر دارم و هنوز خوب نشده. من فروشگاه لباس دارم و به واسطه ی شغلم زیاد وایمیستم و در شبانه روز ۱۲ ساعت کار میکنم. مشکل من چیه؟ آیا من دیسک کمر دارم؟

علی
علی
پاسخ به  پوریا
3 روز قبل

شما دیسک کمر خفیف دارید و نیاز هست یک ام آر آی دیسک کمر بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات رجوع کنید. ایستادن طولانی مدت و نشستن طولانی مدت برای دیسک کمر اصلا خوب نیست و احتمالا همین ایستادن های طولانی باعث دیسک کمر شما شده است و باید سعی کنید پوزیشن خود را هر بیست دقیقه تغییر دهید و بیست دقیقه وایسید و بیست دقیقه مدت بنشینید و بیست دقیقه راه برید.

خسرو
خسرو
8 روز قبل

سلام من ۴۲ سالمه قدم ۱۸۵ و وزنم ۷۵ هست و کارمند و متاهل هستم و دارای دو فرزند پسر هستم و چند سالی بود که بدنسازی کار میکردم و یکسالی بود دچار کمر درد میشدم ولی بهش توجهی نمیکردم تا اینکه کمردرد عصب سیاتیگ مرا درگیر کرد و متاسفانه سه ماهی میشه که متوجه شدم بخاطر بدنسازی دچار دیسک کمر شدم و یک دیسک بیرون زده در L5-L4 دارم. پزشکم گفته دیسکت خفیف و پروتروژن هست و نیاز به عمل نداری و باید بدنسازی را کنار بذاری و ورزش های سبک انجام بدی ولی دیسک من به تزریقات و جراحی لیزری جواب میده. پزشکم میگه ممکنه با افزایش سن با کاهش آب هسته دیسک دیسکم برگرده. آیا واقعا ممکنه با افزایش سن که باعث کاهش آب هسته دیسک میشود بیرون زدگی دیسک در سنین ۵۰ به بعد کاهش یابد و بهبود نسبی به وجود آید؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  خسرو
6 روز قبل

خیلی بعید هست این اتفاق بیفتد ولی اصولا با کم آب شدن هسته مرکزی دیسک بیرون زدگی دیسک احتمال برگشت دارد ولی این کم آبی باید حداقل بیش از ۵۰ درصد باشد که بعید هست در سنین ۵۰ یا ۶۰ سالگی اتفاق بیفتد و برای چنین کم آبی نیاز به جراحی لیزری هست که کلا اگر مشکل حادی ندارید پیشنهاد نمیشه. یکی دیگر از راه های کاهش بیرون زدگی تزریق های اوزون یا دیسکوژل هست که اینم پیشنهاد نمیشه مگر اینکه به درمان های غیر تهاجمی پاسخ ندهید که نیاز باشد به تزریق یا جراحی لیزری روی بیاورید تا فشار و التهاب از ریشه های عصبی برداشته شود.

رضا
رضا
پاسخ به  خسرو
3 روز قبل

ورزش سنگین کلا خوب نیست و میتونه حتی به جوانان هم صدمه بزنه و انجام ورزش های سنگین از سن ۳۰ سالگی به بعد اصلا خوب نیست در سنین جوانی دیسک کمر حالت الاستیک و ارتجاعی داره و از سن ۳۰ سالگی دیسک ها به مرور زمان حالت ارتجاعی خودشونو از دست میدن و در برابر کار سنگین و وزنه سنگین آسیب پذیر میشن حتی بهترین وزنه برداران جهان هم در سنین ۳۰ سالگی به بعد دیسک هاشون آسیب پذیر میشه برای همین دیسک کمر در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی خیلی شایع هست. شما باید برای همیشه بیخیال بدنسازی بشوید و سعی کنید ورزش های سبک مثل تی آر ایکس و یوگا و پیلاتس و فیتنس انجام بدهید که برای کمر و گردن خوب هستند.

امیرحسین
امیرحسین
پاسخ به  خسرو
21 ساعت قبل

بدنسازی و ورزش سنگین و کارهای سنگین را کلا کنار بذارید. در برخی مطالعات دیده شده که بعضی بیرون زدگی ها در طولانی مدت برگردند. تقویت عضلات کمر و کاهش وزن و آبدرمانی به شما خیلی کمک میکند.

محمد
محمد
پاسخ به  خسرو
2 ساعت قبل

بیرون زدگی دیسگ و پارگی دیسک در سنین ۳۰ تا ۵۰ شایع هست چون در این سنین هسته دیسک آب دارد ولیکن حلقه دیسک خاصیت ارتجاعی خودشو از دست میده برای همین در سن بیشتر شاهد بیرون زدگی هستیم ولی وقتی افراد به سنین ۶۰ سالگی به بعد میرسند هسته دیسک آبش را از دست میدهد و کمتر فرد دچار بیرون زدگی دیسک میشه و در این سنین بیشتر شاهد فرسودگی دیسک یا دژنره دیسک هستیم که مهره ها بهم نزدیک میشود. شمایی که در سن ۴۲ سالگی دچار بیرون زدگی دیسک شدی و ممکنه هر از گاهی دچار کمردرد شوید در سن ۶۰ سالگی درد بسیار کمتری را متحمل میشید چون دیسک ها چه نرمال باشند چه بیرون زده باشند در سن ۶۰ سالگی آب خود را از دست میدهند و خاصیت ارتجاعی دیسک ها از بین میرود و فشار کمتری به ریشه های عصبی و نخاع وارد میشود و حتی امکان دارد بیرون زدگی دیسک هم کاهش پیدا کند.

کامران
کامران
8 روز قبل

سلام من از پله سر خوردم افتادم و در لگن احساس درد میکنم ولی درد کمر و درد پا ندارم و راه رفتنم بهتر شده. پیش دکتر ارتوپد رفتم و دکتر برام دارو و آمپول و ام آر آی لگن و کمر نوشت. الان آمپول را زدم و وقت ام آر آی گرفتم. به نظرتون ممکنه به دیسک کمرم آسیبی وارد شده باشه.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  کامران
6 روز قبل

شما حتما یک ام آر آی تهیه کنید تا مشخص شود به دیسک ها و لگنتون آسیبی وارد شده است یا خیر. اینکه کمردرد و پا درد ندارید نشان دهنده این هست که احتمالا برای دیسک های کمری مشکلی ایجاد نشده است. ولی حتما ام آر آی را تهیه کنید.

زهرا
زهرا
11 روز قبل

سلام من ۴۰ سالمه و دارای دیسک خفیف کمر هستم. راه و روشی برای ترمیم دیسک وجود دارد؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  زهرا
9 روز قبل

در حال حاضر راهی برای ترمیم دیسک وجود ندارد. متاسفانه علم پزشکی در زمینه دیسک های ستون فقرات پیشرفت قابل توجهی نداشته است ولیکن جدیدا محققان آمریکایی از موادی به نام هیدروژل استفاده کرده اند که باعث ترمیم قسمت های پاره دیسک آسیب دیده میشد و باعث میشود دیسک از درون ترمیم پیدا کند ولی هنوز در مرحله تحقیقاتی هست و روی کمتر از ۱۰۰ نفر آزمایش شده است که موفقیت آمیز بوده. همچنین محققین چینی هم توانستند میکانیسمی را پیدا کنند که جلوی آسیب دیسک را بگیرد و حتی دیسک را ترمیم کند و ولی هنوز فاصله بسیار هست و نمینوانند این کار را روی انسان انجام دهند شاید دهه ها یا قرن ها طول بکشد که بتوانند از این مکانیسم روی انسان استفاده کنند. در حال حاضر بهترین روش برای ترمیم نسبی دیسک تزریقاتی مثل اوزون و پی آر پی و ارتوکین و دیسکوژل و سلول بنیادی هست که بیشتر روی دیسک های بیرون زده که حلقه بیرونی دیسک پاره نشده کارایی دارند. برای درمان بیمار هم از جراحی لیزری و آندوسکپی و میکروسکوپیک و باز استفاده میشود. وظیفه متخصصین در حال حاضر کاهش فشار دیسک بر روی نخاع و ریشه های عصبی و بهبود عالیم بالینی بیمار هست.

رضا
رضا
پاسخ به  زهرا
8 روز قبل

دیسک ترمیم نمیشه شاید سال ها بعد علم پیشرفت کنه بشه دیسک را ترمیم هم کرد فعلا همون روش های تزریقی مثل اوزون و دیسکوژل و جدیدا هیدروژل در آمریکا تا حدودی خاصیت ترمیمی دارند که هدف برگشتن بیرون زدگی هست. برخی بیرون زدگی ها ممکنه بعد از دو تا پنج سال یا حتی بیشتر برگرده مثل دیسک پروتروژن بیرون زدگی بهتر یا خوب بشه و دیسک پروتژون تبدیل به دیسک بالجینگ بشه.

حسین
حسین
پاسخ به  زهرا
6 روز قبل

دیسک مثل اولش نمیشه ولی برخی دیسک ها مثل پروتروژن را میشه با برخی تزریقات برگرداند البته مثل اولشون نمیشن ولی دیگه به نخاع و ریشه های عصبی فشار وارد نمیکنند و دیسک های خیلی خفیف که حالت التهاب دارند هم میتونند بعد چند سال مثل اول بشن ولی دیسک برآمده بالج همان شکل اولش باقی میمونه و کلا مشکل ساز هم نیست. رگ های خونی دیسک کمر در کودکی از بین میرن و بخاطر همینه که پزشکان قادر به ترمیم دیسک ها نیستند.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  زهرا
6 روز قبل

دیسک کمر و گردن در حال حاضر قابلیت ترمیم ندارد فقط میشه با درمان های غیر تهاجمی مثل فیزیوتراپی و ورزش و آبدرمانی درد را تسکین داد و التهاب را از بین برد. اگر با روش های غیر تهاجمی نتیجه نگرفتید با برخی روش ها مثل تزریق یا جراحی میشه بیرون زدگی را درمان کرد. این درمان ها قطعی و صدرصد نیستند و شاید فرد نتیجه بگیرید یا نگیرید و احتمال عود وجود دارد. بهترین روش تغییر سبک زندگی و ورزش های سبک و تقویت عضلات کمر و آبدرمانی و کنترل درد هست.

امیرحسین
امیرحسین
پاسخ به  زهرا
22 ساعت قبل

دیسک کمر حتی با جراحی هم ترمیم نمیشه وقتی جراحی میکنند هسته دیسک را خارج میکنند و این باعث میشه حلقه های بیرونی دیسک به هم جوش بخورد. در روش دوتومی هم هسته دیسک تخلیه میشه. در روش کوانتوم دیسک هم بخشی از هسته دیسک برداشته میشه تا بیرون زدگی کاهش پیدا کنه. در جراحی لیزری هم بخشی از هسته دیسک بصورت بخار خارج میشه. در آندوسکوپی دیسک هم بخشی از هسته دیسک خارج میشه. فقط در تزریق دیسکوژل هسته ی دیسک به سمت مرکز جمع میشه که باعث میشه بیرون زدگی دیسک کاهش پیدا کنه. در کل علت بیرون زدگی دیسک و پارگی دیسک همان فشاری هست که هسته دیسک به حلقه های دیسک وارد میکند بنابراین جراحان سعی میکنند با تزریق یا جراحی هسته دیسک را تخلیه کنند یا کمش کنند تا دیسک جوش بخوره یا بیرون زدگی دیسک کاهش پیدا کنه یا از بین بره.

محمد
محمد
پاسخ به  زهرا
2 ساعت قبل

دیسک کمر ترمیم نمیشه و با افزایش سن به مرور زمان دیسک ها فرسوده میشوند و آب خود و حالت ارتجاعی خود را از دست میدهند. بهترین کار برای دیسک های خفیف انجام ورزش های ساده و ورزش های کمر و پیاده روی (در حد بیست دقیقه) و آبدرمانی هست. پیاده روی طولانی مدت نه برای دیسک ها و نه برای مفاصل زانو و نه برای لگن خوب نیست و حتی افراد سالم را هم دچار مشکل میکند و باعث آرتروز مفاصل و بیرون زدگی دیسک میشه.

سیدامین
سیدامین
13 روز قبل

سلام و عرض ادب
خیلی مطالب عالی بودند
واقعا بهم کمک کرد انشاالله سالم و سرزنده باشید

کاوه
کاوه
14 روز قبل

من مدتی هست که دیسک کمر دارم که ام آر آی آمده یک دیسک بالجینگ دارم و باعث درد سیاتیک شده و با دکتر مشورت کردم و میگه دیسک بالجینگ یک دیسک خفیف هست و گفته دیسک بالجینگ هیچ وقت مثل دیسک نرمال که شبیه لوبیا هست نمیشه ولی دیده میشه دیسک بالجینگ برآمدگی اش کمتر شود و کمی کوچکتر شود ولی شکل اول نمیشه و هدف ما فقط درمان درد شماست و میگوید از این پس باید سبک زندگی را تغییر دهید و ورزش های سبک مثلا پیلاتس یا فیتنس انجام دهی و وسایل سنگین بلند نکنی و خم نشوی. الان واقعا راهی برای درمان قطعی دیسک بالج وجود ندارد؟

رضا
رضا
پاسخ به  کاوه
8 روز قبل

دیسک بالجینگ خفیف ترین نوع دیسک هست و میتوانید با رعایت بهداشت دیسک سال ها دیسک خود را در همین وضعیت حفظ کنید و سال ها از درد جلوگیری کنید ورزش های اصلاحی را انجام بدهید و آبدرمانی و پیاده روی توصیه میشه و ممکنه تا آخر عمرتان مشکلی برایتان پیش نیاید. بالجینگ دیسک خطرناک نیست ولی یک عمل هشدار دهنده هست که مراقب دیسک های خود باشید و کار سنگین انجام ندهید و خم نشوید. یکی از خوبی های دیسک بالجینگ این هست که مثل دیسک های پروتروژن یا اکستروژن روی نخاع یا رشته های عصبی فشار نمیاورند و در نهایت ممکنه کمی احساس کمر درد کنید که با تغییر حالت رفع میشود. برخی افراد از سنین ۳۰ تا ۵۰ به علت ورزش های سنگین مثل بدنسازی و ورزش های رزمی یا کارهای سنگین یا نشستن زیاد مثل شغل کارمندی یا رانندگی طولانی مدت بیشتر از دو الی چهار ساعت یا وایسادن زیاد بیش از یک ساعت یا کم تحرکی دچار بالجینگ میشوند ولی اصولا بعد از ۵۰ یا ۶۰ سالگی خیلی از افراد دچار بالجینگ دیسک میشن. برای جلوگیری از برآمدگی دیسک حتما باید ورزش های کششی کمر انجام بشه و پیاده روی و رفتن به استخر توصیه میشه و افراد نباید بیشتر از یک ساعت بنشینند و به ازای هر یک ساعت نشستن باید ده دقیقه وایسید و کمی راه روید.

مریم
مریم
15 روز قبل

سلام من دیسک خفیف کمر دارم و در یکی از پاهایم درد حس میکنم. راه درمان دیسک کمر چیست؟

رضا
رضا
پاسخ به  مریم
8 روز قبل

فیزیوتراپی و دارو و آبدرمانی و پیاده روی و ورزش های تقویت کمر باعث کاهش درد دیسک های خفیف میشود و بعد از چند ماه درد شما از بین میرود. برخی از آمپول ها هم به تسکین درد کمک میکند. شما باید از این به بعد کار سنگین انجام ندهید و خم نشوید و زیاد ننشینید و زیاد واینستید پیاده روی براتون مفیده و باید به پشت یا به پهلو بخوابید. شما باید با جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یا فوق تخصص جراحی ستون فقرات و متخصص درد مراجعه کنید.

امیرحسین
امیرحسین
پاسخ به  مریم
11 ساعت قبل

درمان های اولیه مثل دارو و آبدرمانی و فیزیوتراپی و کاهش وزن و ورزش های سبک تقویت عضلات کمر میتونه مشکلتونو رفع کنه اگه باز مشکل داشتید با تزریق اوزون یا آر اف یا دیسکوژل مشکل رفع میشه اگه باز مشکلتون رفع نشد جراحی بسته مثل جراحی لیزری یا جراحی بسته دیسککتومی از راه پوست یا کوانتوم دیسک مشکلتون رفع میشه.

سلیمانی هستم
سلیمانی هستم
1 ماه قبل

سلام الان حدودا ده روزه که کمر درد دارم اول دردش کمتر بود ولی الان خیای شدید شده وقتی که راه میرم یا وقت خواب بیشتر میشه ایا دیسک دارم

علی
علی
پاسخ به  سلیمانی هستم
16 روز قبل

از کمر خود ام آر آی بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید

رضا
رضا
پاسخ به  سلیمانی هستم
15 روز قبل

ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. اصولا اگر کار سنگین انجام دهید و به کمر درد مبتلا شوید میتواند نشانه ی فشار به دیسک کمر و دیسک کمر باشد. برخی مشاغلی که با نشستن زیاد همراه هستند مانند رانندگی و کارمندی هم به مرور زمان باعث دیسک کمر میشوند.

حسین بهشتی هستم
حسین بهشتی هستم
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید من شش روزه کمرم وپام دردمیکند علت این درد چیه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  حسین بهشتی هستم
17 روز قبل

کمر درد همراه با پادرد از علایم دیسک کمر هست لطفا یک ام آر آی دیسک کمر بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. جراح بعد از مشاهده علایم بالینی شما و آم آر آی شما درمان مناسب شما را تعیین میکند که در مراحل اولیه فیزیوتراپی و دارو و آب درمانی و ورزش های اصلاحی هست و اگر شدت بیشتر باشد فیزیوتراپی پیشرفته و لیزر پرتوان و مگنت تراپی و … هست و اگه با این درمان ها بهبود نیافتید با تزریقاتی مثل پی ار پی و اوزون تراپی و دیسکوژل و سلول بنیادی و ارتوکن سعی میشود دیسک شما بهبود یابد و در مرحله آخر اگر به هیچ یک از درمان ها پاسخ ندادید بسته به اینکه دیسک شما خفیف یا متوسط یا شدید باشد یکی از جراحی های لیزری یا آندوسکوپی یا باز را پیش میگیرد. ۹۰ درصد افراد با مراجعه به موقع به پزشک متخصص نیاز به جراحی نخواهند داشت و با درمان های ساده تر بهبود میابند. از لین پس باید سبک زندگی را تغییر دهید کار سنگین نکنید و خم نشوید و مدتی زیاد ننشینید و سعی کنید نیم ساعت راه بروید و به پهلو یا به پشت دراز بکشید و رو به شکم اصلا نخوابید. برای انجام کرزش های اصلاحی با فیزیوتراپ یا پزشک طب فیزیکی یا پزشک ورزشی مشورت کنید.

علی
علی
پاسخ به  حسین بهشتی هستم
16 روز قبل

شما دیسک کمر دارید چون درد کمر پای شما را درگیر کرده است و باعث درد پا شده است باید ام آر آی کمر بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

سلام علیکم دردکمردارم سه ماه میشه اماازکمربیشترپاه
سلام علیکم دردکمردارم سه ماه میشه اماازکمربیشترپاه
2 ماه قبل

سلام علیکم ورحمت الله سه ماه میشه کمرکم کم درددارد اما پای چپ خیلی دردشدیددارد

علیرضا
علیرضا

شما علایم دیسک کمر را دارید و باید یک ام آر آی تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و یا متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. درد دیسک کمر خیلی از مواقع به لگن و پا میزند و درد دیسک گردن به دست و شانه و کتف و سر میزند.

علی
علی

زودتر یک ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. درد پا از علایم دیسک کمر هست.

سید فرهاد بابای چگینی
سید فرهاد بابای چگینی
3 ماه قبل

کمردرد دارم حدود ۵ روز درد کمرم می زنه به پهلو هام چکار کنم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  سید فرهاد بابای چگینی
17 روز قبل

دیسک کمر گهگاهی به پهلو هم میزند. یک ام آر آی تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. پزشک تشخیص میدهد علت از دیسک کمر هست یا نه. اگر مشکلی یافت نشد به متخصص داخلی مراجعه کنید ولی احتمالا مشکل از دیسک کمر شما هست.

معصومه
معصومه
5 ماه قبل

سلام و خسته نباشید
آیا کرختی و مور مور شدن انگشت شصت پای چپ نشانه دیسک کمر است؟(البته کمر درد خفیف نیز دارم)

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  معصومه
17 روز قبل

بله کرختی و مومور شدن انگشت شصت پا نشانه دیسک کمر هست و دیسک کمر معمولا لگن و پا و انگشتان را درگیر میکند و باعث درد یا کرختی یا سوزش یا سرما یا گزگز یا بی حسی در اندام تحتانی میشود. شما یک ام آر آی تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

علی
علی
پاسخ به  معصومه
16 روز قبل

بله نشانه دیسک کمر هست و باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

عوض
عوض
5 ماه قبل

سلام ۳روز است کمر درد دارم بی خوابم یا بایستم درد نداره فقط بالا پاین میشم زیاد درد داره معلومات دهید ممنون

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  عوض
17 روز قبل

از دیسک کمر آم آر آی بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا شما را معاینه کرده و مشکل شما را دریابند و راه حل درمان بدهند.

قدرت اله فیضی ،از قزوین
قدرت اله فیضی ،از قزوین
5 ماه قبل

با سلام، بسیار جامع ومفید بود، سپاسگزارم ،

دکمه بازگشت به بالا