آیا با استفاده از آزمایش عفونت خون می توان به عفونت باکتریایی و عفونت ریه ای پی برد؟

هر باکتری و ویروسی که وارد بدن ما بشود، می تواند خطرات فراوانی را به همراه داشته باشد. از این خطرات می توان به عفونت های مختلف اشاره داشت. حال اگر در ابتدای شکل گیری عفونت به آن پی ببریم، می توان تا حد زیادی از پیشروی بیشتر آن جلوگیری نمود. در غیر این صورت، بیماری شدید تر است و باید برای آن تدابیر دیگری اندیشید. یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از مردم را درگیر خود کرده، این است که آیا می توان با استفاده از آزمایش خون، عفونت های باکتریایی و ریوی را شناسایی کرد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به این سوال پاسخ دهیم.

در این مقاله در خصوص مواردی نظیر آزمایش عفونت خون، عفونت باکتریایی و ریوی صحبت خواهیم کرد. بنابراین اگر خطری را در بدن خود احساس می کنید و یا به صورت کلی می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، مطالعه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آزمایش عفونت خون

اولین نکته از این مقاله را آغاز می کنیم. ابتدا بهتر است کمی در خصوص عفونت خون صحبت کنیم تا با آن بیشتر آشنا شویم. عفونت خون که با نام مسمومیت خون نیز شناخته می شود، در واقعی نوعی التهاب است که حتی می تواند در سر تا سر بدن نیز پخش شود. بسیاری چنین می پندارند که این بیماری صرفا به برخی از بخش های بدن مربوط می شود، اما همیشه هم این طور نیست. اگر نتوان جلوی این بیماری را گرفت و زود نسبت به درمان آن اقدام کرد، باعث مرگ انسان ها خواهد شد. پس متوجه می شویم که با یک بیماری جدی سر و کار داریم.

عوامل متعددی موجب عفونت در خون می شود. از این عوامل باید نیش حشرات، مراجعه به دندانپزشکی آلوده، عفونت های گوارشی، قرارگیری زخم در معرض آلودگی های فراوان، عفونت کلیه، عفونت پوستی و عفونت مجاری ادراری اشاره داشت که همه آن ها در نوع خودشان خطرناک هستند و حتما باید برخی مسائل را رعایت نمود. گفته می شود که نوزادان و افراد مسن بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

حال برای تشخیص این بیماری چه باید کرد؟ متاسفانه تشخیص عفونت خون به هیچ وجه ساده نیست و حتما باید به پزشک بروید. در چنین مواردی، می توان از آزمایش کشت خون بهره برد. در این نوع از آزمایش، خون انسان به مدت دو الی سه روز در ظرفی گذاشته می شود تا باکتری، قارچ و دیگر موارد در آن رشد کند. حال اگر این باکتری یا ویروس در این ظرف وجود نداشته باشد و رشدی حاصل نشود، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. در غیر این صورت و اگر رشد باکتری ها را شاهد باشیم، فرد باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرد. البته پزشکان در بعضی شرایط نیاز دارند تا ظرف را به مدت ده روز نگه دارند؛ چرا که برخی ویروس ها دیرتر رشد دارند.

مرد بستری شده در بیمارستان

عفونت باکتریایی چیست و چطور می توان آن را درمان نمود؟

عفونت باکتریایی هم علائم خاص خود را دارد که حتما باید به آن ها توجه داشت. به عنوان مثال، سرفه، تب، التهاب، عطسه، اسهال، استفراغ و خستگی و کوفتگی در بدن از شایع ترین علائم برای عفونت باکتریایی به شمار می روند.

به گفته پزشکان، عفونت باکتریایی با عفونت ویروسی شباهت های فراوانی دارند، اما باز هم می توان تفاوت هایی میان این دو در نظر گرفت. همان‌طور که گفته شد، برای این نوع از عفونت ها هم باید به نزد پزشکان رفت. انجام آزمایش خون یا ادرار در این گونه مواقع در دستور کار قرار می گیرد. همچنین پزشک با پرسیدن سوالاتی در خصوص سابقه بیماری افراد، قطعا می تواند بهتر به تشخیص این بیماری بپردازد.

برای درمان عفونت های باکتریایی، آنتی بیوتیک ها بسیار موثر هستند. با استفاده از واکسن هایی که در آن ها آنتی بیوتیک به کار رفته است، می توان بسیاری از عفونت ها در بدن را نابود کرد. در برخی دیگر از موارد نیز می توان مانع پیشروی بعضی از بیماری ها شد. تشخیص این که بیمار باید واکسن بزند یا خیر، به عهده پزشک خواهد بود. پس اگر خدایی نکرده شما هم به چنین عفونتی دچار شده اید، مراجع به پزشک را از یاد نبرید.

عفونت ریه چیست و چطور می توان آن را درمان نمود؟

در التهاب بافت ریه، یک یا هر دو سمت قفسه سینه دچار عفونت می شود و می تواند تبعات فراوانی را به همراه داشته باشد. از شاخص ترین علائم عفونت ریه می توان درد، خستگی و کوفتگی، تنگی نفس و تب و لرز را نام برد. البته در برخی از موارد، کم اشتهایی و سردرد نیز به وفور مشاهده می شود. افراد ضعیف و مسن بیشتر از دیگران دچار عفونت ریه می شوند.

ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها از عوامل ایجاد کننده عفونت مربوط به ریه هستند. استنشاق مواد حساسیت زا، بخار های سمی و مواد شیمیایی، منجر به تشکیل این عفونت خواهد شد. شناسایی این بیماری نیز بسیار ساده است و تنها با مراجعه به پزشک و گرفتن تصویر سی تی اسکن می توان به آن پی برد. اگر این عفونت در تصویر مشاهده شود، از فرد خواسته می شود تا چند روزی را دور از فضای کاری بوده و در خانه استراحت کند.

خانم دکتر در حال بررسی خون

در کنار دارو هایی که پزشک تجویز می کند، نوشیدن مکرر آب نیز می تواند گزینه ایده آلی باشد. ضمنا از بیمار خواسته می شود که سیگار و الکل را برای مدتی کنار بگذارند. بعد از گذشت چند روز، بیمار مجددا باید به پزشک رفته تا منفی بودن عفونت ریه وی شناسایی شود. سپس فرد می تواند با خیال راحت به کار های روزمره خود پرداخته و صرفا  برخی از موارد را رعایت نماید.

اگر این مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، به پاسخ سوالی که در ابتدا مطرح شده بود، خواهید رسید. تشخیص بیماری های ذکر شده با استفاده از آزمایش عفونت خون امکان پذیر است. البته بعضی از این بیماری ها را می توان با راه های سریع تر و ساده تر شناسایی کرد تا در وقت و هزینه بیمار صرفه جویی شود. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید و مراقب سلامتی خود باشید.

۳.۴/۵ (۹ نظر)

منبع
uspharmacistuofmhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

آقای دکتر بنده شش ماه پیش بهم تعرض جنسی شد والان غدد لنفاوی ام در ناحیه گردن متورم شده و جوش های چرکی و عفونی بهم میزنه آزمایش hiv,HPV,و انواع هپاتیت ها رو تست دادم منفی بود ازمایش کشت خون هم رفتی باز منفی بود ولی سی تی اسکن از تمام شبکه لنفاوی ام انداختم گفتند عضو های بدن مشکلی نداره عفونتی چیزی است ولی نتونستن تشخیص بدن آقای دکتر این بیماری قابل تشخیص است یا ناعلاجه و با چه تستی مشخص میشه چی به چیه اصلا مگه میشه بیماری رو در بدن نشه تشخیص بدیآقا لطفاً کمکم کنید

امیر
امیر
6 ماه قبل

ببخشیدیادم رفت بگم خیلی سرفه میکنه،سرفه های خشک مثل قبل هم شاداب نیست بی حالی داره

محمود مومنی
محمود مومنی
2 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشید من اقا هستم ۳۶ سال سن دارم چند وقتی هستش که بعضی مواقع لرز میکنم بیشتر شبها و اول صبح و همش فکر میکنم یه کمی بدنم داغ هست من همه ازمایشی انجام دادم مثل سونوگرافی از کبد کلیه و لگن و ازمایش خون به دکتر نشان دادم و در جواب گفتن همه چیز نورمال هست ولی نمیدونم چرا احساس گردن درد و کمردرد و بعضی مواقع سردرد کم دارم و مفاصل هم کمی درد دارم مثل زانو و ساق پا بنظر شما من چکار باید انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  محمود مومنی
2 سال قبل

سلام
لطفا برای بررسی علت به متخصص مغز و عصاب مراجعه کنید .

دکمه بازگشت به بالا