داروی پودوفیلین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Podophyllin

داروی پودوفیلین

پودوفیلوم گیاهی است که از بخش‌های مختلف آن برای تهیه دارو و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. به‌دلیل اینکه رزین این گیاه می‌تواند باعث توقف تکثیر و رشد سلولی شود، متخصصان طب سنتی از آن به‌صورت موضعی برای از بین بردن زگیل کف پا و زگیل تناسلی استفاده می‌کنند.

امروزه با تهیه سوسپانسیون و ژل از رزین این گیاه به‌کمک الکل یا ترکیب بنزوئین، توانسته‌اند دارویی به نام پودوفیلین (Podophyllin) تهیه کنند که به‌صورت موضعی در درمان عارضه‌های مختلف به‌خصوص زگیل تناسلی بسیار موثر است. طبق نتایج تحقیقات به نظر می‌رسد که داروی پودوفیلین به اندازه سایر روش‌های درمانی زگیل تناسلی مانند سرمادرمانی (فریز کردن) یا دارویی به نام ایمیکویمود (Imiquimod) موثر است و عوارض جانبی کمتری دارد. در ادامه به جزئیات بیشتر این دارو اشاره خواهیم کرد.

نام تجاری داروی پودوفیلین

Podocon

اشکال دارویی پودوفیلین

در حال حاضر این دارو در قالب سوسپانسیون ۱۰٪ تا ۲۵٪ و ژل ۲٪ تا ۴٪ تولید می‌شود که همگی به‌صورت موضعی قابل مصرف هستند.

کاربرد و اطلاعات دارویی پودوفیلین

زگیل تناسلی توده‌ کوچکی است که بر روی دستگاه تناسلی زنان و مردان یا اطراف مقعد ایجاد می‌شود. معمولا سوسپانسیون یا ژل پودوفیلین به‌صورت موضعی مستقیم روی زگیل‌ها مالیده می‌شوند و با جلوگیری از تقسیم سلولی سلول‌های آلوده به زگیل، می‌توانند آن‌ها را از بین ببرند. به‌تدریج سلول‌های سالم جای آن‌ها را می‌گیرند. طبق تجربه، مصرف همزمان کرم اسیکلوویر و سوسپانسیون ۲۵% پودوفیلین در درمان زگیل تناسلی موثرتر از مصرف داروی پودوفیلین به‌تنهایی است.

علاوه ‌بر ‌اینکه تمامی اشکال این دارو برای از بین بردن انواع زگیل مانند زگیل تناسلی موثر هستند، تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که استفاده از ترکیب کانتاریدین، ​​اسید سالیسیلیک و رزین ۵% گیاه پودوفیلوم در از بین بردن میخچه بدون ایجاد زخم نیز بسیار موثر است. استفاده موضعی از سوسپانسیون ۲۵% پودوفیلین می‌تواند به بهبود زخم‌ها و ضایعات دهانی ناشی از لکوپلاکیای مویی (لکه‌های سفید روی زبان در افراد با سیستم ایمنی ضعیف) کمک کند. از نظر محققان می‌توان از این دارو برای درمان بعضی از انواع سرطان و مشکلات کبدی نیز استفاده کرد.

پودوفیلین
پودوفیلین دارویی برای درمان زگیل تناسلی

مقدار و روش مصرف داروی پودوفیلین برای سنین مختلف

ازآنجایی‌که اصولا ویروس پاپیلومای انسانی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، معمولا در کودکان علائمی از زگیل تناسلی مشاهده نمی‌شود. از دوران بلوغ به بعد همه افراد تحت خطر ابتلا به این بیماری هستند که در صورت عدم کنترل می‌تواند به سرطان منجر شود. به طور کلی، از این دارو نباید در دوران حاملگی یا شیردهی و و یا در مورد کودکان استفاده کرد. باید بدانید که رزین گیاه پودوفیلوم سمی است و هرگز داروی پودوفیلین را به‌صورت خوراکی مصرف نکنید. از این دارو موضعی فقط طبق دستور پزشک استفاده کنید.

استفاده بیش‌ازحد یا برای مدت طولانی‌تر از آن می‌تواند میزان عوارض جانبی را تشدید کند. دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت است. زیرا تعداد دوزهایی که هر روز دریافت می‌کنید، مدت زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو به نوع زگیل و شدت تکثیر آن در بدن شما بستگی دارد. معمولا برای زگیل‌های تناسلی باید سوسپانسیون آن را به ناحیه آسیب‌دیده پوست بمالید و برای مدت یک تا شش ساعت بگذارید روی پوست بماند. سپس با شستن کامل ناحیه آسیب‌دیده با آب و صابون، اثرات دارو را پاک کنید.

این روند درمان ممکن است هر هفته تا شش هفته تکرار شود. برای سایر زگیل‌ ها فقط کافی است آن را یک تا دو بار در روز به ناحیه آسیب‌دیده پوست بمالید. اگر دوزی از این دارو را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. با این حال اگر تقریباً به نوبت بعدی رسیده است، از دوز فراموش‌شده صرف نظر کرده و به برنامه منظم خود برگردید.

برای جلوگیری از تحریک دیگر نواحی پوست غیر از زگیل، بهتر است از وازلین یا پودر بچه در آن نواحی استفاده کنید. برای استفاده از این دارو، از خلال دندان یا اپیکاتور پنبه‌ای یا شیشه‌ای استفاده کنید. هر بار ۱ قطره بمالید و برای قطره بعدی به آن زمان بدهید تا خشک شود. بلافاصله پس از استفاده از این دارو، دستان خود را بشویید.

موارد منع مصرف داروی پودوفیلین

در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک، مصرف آن را قطع کنید. با توجه به اینکه گزارشاتی از عوارض نقص مادرزادی جنین، مرگ جنین و تولد نوزاد مرده دریافت شده است، مادران باردار و شیرده نباید این دارو را مصرف کنند. سموم موجود در پودوفیلوم می‌تواند سلامتی شما و نوزادتان را به خطر بیندازد. داروی پودوفیلین در بیماران دیابتی، بیمارانی که از استروئیدها استفاده می‌کنند یا گردش خون ضعیفی دارند، منع مصرف دارد. نباید روی زگیل‌های خونریزی‌دهنده و خال‌ها یا زگیل‌های غیر معمول با رشد مو از سوسپانسیون یا ژل پودوفیلین استفاده شود.

عوارض جانبی داروی پودوفیلین

در صورت مصرف خوراکی، ممکن است ۱۳ ساعت طول بکشد تا علائم مسمومیت مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد، اسپاسم، تب، تغییرات بینایی و توهم و فشار خون پایین ظاهر شود. عدم درمان به‌موقع ممکن است به مشکلات مغز استخوان، فلج، کما، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی و حتی مرگ منجر شود.

معمولا پزشکان در ابتدا به مدت نیم ساعت آن را روی پوست شما تست می‌کنند و در صورت عدم بروز علائم حساسیت دوز مورد نظرتجویز می‌شود. با این وجود ممکن است روزهای اول عوارض پوستی خفیفی مانند قرمزی و سوزش تجربه کنید. اگر این عوارض ادامه پیدا کرد و یا تشدید شد، به پزشک کلیه اطلاع دهید.

موارد احتیاط و هشدار حین مصرف داروی پودوفیلین

هرگز این داروی موضعی را بر روی زگیل‌هایی که اخیراً جراحی شده‌اند یا خونریزی می‌کنند نمالید، زیرا ممکن است میزان جذب آن از طریق پوست و احتمال بروز عوارض جانبی افزایش یابد. هرگز با تصور از بین بردن خال یا لک پوستی از این دارو استفاده نکنید، چراکه مطمئنا باعث تحریک شدید پوست آن ناحیه می‌شود.

از تماس داروی پودوفیلین با چشم و سایر غشاهای مخاطی، مانند داخل بینی، دهان یا واژن خودداری کنید. اگر احیانا مقداری از آن در تماس با این نواحی قرار گرفت، بلافاصله آن را به مدت ۱۵ دقیقه با آب و یا آب و صابون بشویید.

شرایط نگهداری داروی پودوفیلین

ازآنجایی‌که این دارو حاوی الکل و یا بنزوئین است، نباید آن را در تماس با گرما و شعله قرار بدهید. باید در دمای اتاق به دور از گرما، نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود. همه داروها را از دسترس خردسالان و کودکان دور نگه‌دارید.

باتوجه به اینکه کرونا بیشتر از قبل در کمین ماست، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین متخصصان آنلاین اورولوژی در پذیرش ۲۴، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

مشاوره آنلاین متخصص اورولوژی

۲.۸/۵ (۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
32 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
...... شاین
...... شاین
1 ماه قبل

سلام میشه لطفاااا جواب منو بدین من رفتم دکتر و ی محلول دست ساز دادن همون پدوفلین و اینکه رنگش تقریباا سبز و قهوه ای هست و بوی خاک میده و الان هفته ای دوبار و دوهفتس استفاده میکنم ولی اصلاا اثری نداشته و ن سوزش دارم ن خارش.. آیا عادیه؟؟؟

حسین
حسین
2 ماه قبل

سلام من قبلاً یک دوره لیزر و یک دوره فریز و در نوبت بعدی از این محلول استفاده کردم
سوزش و خارش داشت ولی بعداز چهارراه بدون هیچ رابطه‌ای دوتا زگیل رشد کرده، دکترم میگه سیستم ایمنی بدنت مختل و ضعیف شده،شاید همواره این بیماری همراهت باشد.

سلام قطره پودوفیلین رو حواسم نبود ریخت روی بیضه ها
سلام قطره پودوفیلین رو حواسم نبود ریخت روی بیضه ها
3 ماه قبل

محمد حسین

ایلین
ایلین
4 ماه قبل

چجوری میتونم این دارو رو تهیه کنم لطفا راهنماییم کنید، ممنون

صبا
صبا
4 ماه قبل

سلام من محلولش رو از داروخانه گرفتم الان استفاده کردم ولی دور سوراخ یاسینم تاول زده و میحازه چیکار کنم

پری
پری
پاسخ به  صبا
4 ماه قبل

سلامم میشه بپرسم از کدوم داروخانه تهیه کردید؟

ام البنبن
ام البنبن
6 ماه قبل

میتونم خودم پودفین بزنم دکتر نرم

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  ام البنبن
4 ماه قبل

بهتره برید ازمایش داره قبلش انجام بدی

Snam
Snam
1 سال قبل

سلام و خسته نباشید من قطره رو استفاده میکنم ولی اصلا درد و سوزش ندااارم،طبیعی هست؟؟؟

لیلا
لیلا
پاسخ به  Snam
1 سال قبل

برای منم همینطوره

تنها
تنها
پاسخ به  Snam
3 ماه قبل

دو روز اول انگار هیچی نزدی ولی از روز سوم بشدت میسوزنه حواستون باشه گول نخورید به اندازه مصرف کنید وحتما با وازلین دورش رو بپوشانید

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من پودوفیلین مصرف کردم اما بیش از اندازه ای که گفتن بشدت خارش و سوزش دارم در حدی که زخم شده و خونریزی هم کرده چیکار کنم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط زهرا
Snam
Snam
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

منم اینطوری شدم،خیلی نگرانم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام برگ الو ورا تهیه کنید هر وقت سوزش وخارشش شروع شد از اون استفاده کنید آبی رو اتیش

مصی
مصی
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

چطور

بهنام
بهنام
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

این محلول را بع دقت بسیار زیاد بصورت موضعی مصرف کینی و دقیقا روی خود زگیل بزنین و اگر به پوست اطراف سرایت کرد حتما با دستمال کاغذی پاک کنین وگرنه موجب زخم و خون ریزی و عفونت میشه, ولی اثر خیلی خوبی داره و بعد از برطرف شدن زگیل یه مدتی روی محل اون هم بزنین که دوباره از همون محل رشد نکند

زهرا
زهرا
1 سال قبل

ببخشید فک کنم دخترم چند قطره پودوفیلین خورده نمیدونم چکارکنم ؟

نسترن
نسترن
1 سال قبل

ایا پدوفیلن واقعا تاثیر داره؟

حسین
حسین
پاسخ به  نسترن
10 ماه قبل

عالیه

رها
رها
2 سال قبل

سلام من بعد از استفاده متوجه شدم ک ب پوست کنار زگیل هم دارو رو زدم و الان سوزش زیادی داری باید چیکار کنم

تینا
تینا
2 سال قبل

سلام من دارو پودوفیلین زدم الان خیلی درد و سوزش دارم باید چیکارکنم چندردز طول میکشه درد و سوزشش خوب بشه

نوید
نوید
2 سال قبل

سلام‌.من اهل رشت هستم چندین داروخانه برای خرید پماد پودوفیلین اقدام کردم ولی نداشتن.ممنون میشم راهنماییم کنین از کجا این پماد رو تهیه کنم.تشکر

سارا
سارا
2 سال قبل

سلام من زگیل تناسلی دارم از قطره پودوفیلین ایتفاده میکنم سوزش و درد دارم اصلا ب حدی اذیت میشم تحمل دردش ندارم لطفا راهنمایی کنید واقعا این قطره زگیل و از بین میبره یا ن

دکتر شیرین صادقی گرمارودی
دکتر شیرین صادقی گرمارودی
عضو
پاسخ به  سارا
2 سال قبل

سلام یکی از درمانها پودوفیلین است که درد وسوزش از عوارض آن است اگر نمی‌توانید تحمل کنید باید کرایو یا لیزر نمایید

Snam
Snam

من هم تازه میخوام شروع کنم برای استفاده از قطره دست‌ساز،اینکه داخل واژن هست چقد زمان بدم که روش بمونه؟باید بعدش شسته بشه؟چون تو اون ناحیه هست ناخودآگاه به جای دیگه از واژن میخوره باید چیکار کرد؟

احمد
احمد
پاسخ به  Snam
1 سال قبل

سلام محلول پودوفیلیل۲۵رو هر چند ساعت باید استفاده کنم فکر کنم زیاد زدم تمام بیضه ام سرخ شده و میسوزه باید چکار کنم حتی نمیتونم راه برم لطفا راهنمایی کنید الان باز باید استفاده کنم یا قعط کنم ،،زگیل روی الت تناسلی بود روی زگیل زدم ولی بیضه ها سرخ شده یعنی حساسیت هست یا طبیعی راهنمایی کنیید ممنون

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط احمد
ناشناس
ناشناس

سلام وقت بخیر دکتر جان من از پودوفیلین ترکیبی استفادا میکنم سه دوز استباده کردم ولی هنوز چطزی ازش ندیدم رو زگیل اد و اینکه درد یا سوزش و خارش ندارا ایا میشه بدون کاربرد باشد

...... شاین
...... شاین
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

سلام جواب گرفتین زگیل ها از بین رفتن!؟؟ چون منم مث شمام

رضا
رضا
2 سال قبل

سلام من ۱۳ سالمه ولگرد تناسلی دارم شبیه جوش سفیده کمی کوچک تر و اشکالی داره پدو فیلین استفاده
کنم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  رضا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .

احسان
احسان
2 سال قبل

سلام زگیل تناسلی من فرق داره شبیح جوش اما بزرگتر داخلش شبیح گچ هستش

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  احسان
2 سال قبل

درود برشما. بایستی ضایعه را بررسی و معاینه کرد.

دکمه بازگشت به بالا