ام اس در بارداری و احتمال آسیب به نوزاد

ام اس (Multiple sclerosis) نوعی بیماری خودایمنی است که در آن فرد بیمار دچار ضعف در عضلات، خستگی بیش از حد نرمال و ناتوانی در حفظ تعادل می‌شود. این بیماری معمولاً در دهه سوم و چهارم زندگی فرد اتفاق می‌افتند و زنان بیشتر از مردان به ام اس مبتلا می‌شوند.

بیماری‌ ام اس در بارداری یکی از مسائلی است که افراد مبتلا به ام اس را نگران می‌کند. اما بهتر است بدانید این بیماری تاثیری بر بارداری و شیردهی سالم ندارد. در این مطلب تأثیر ام اس در بارداری را به طور کامل بررسی می‌کنیم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

امکان بارداری برای زنان مبتلا به ام اس

اگر به این بیماری مبتلا هستید و قصد باردار شدن دارید، خبر خوب این است که بیماری ‌ام اس هیچ مانعی برای بارداری سالم ایجاد نمی‌کند. البته باید روند بارداری و زایمان تحت نظر متخصص ام اس و پزشک زنان و زایمان انجام گیرد.

در بسیاری از موارد، پزشک مصرف داروی ام اس در بیماری را قطع می‌کند زیرا علائم بیماری ام اس  خود به خود کاهش پیدا می‌کند. البته برخی علائم ام اس در بارداری مثل عدم تعادل، کمردرد و … در ماه‌های اول ممکن است باعث شوند فرد بیمار، بارداری سخت‌تری را تجربه کند. اما به طور کلی این بیماری مانع از بارداری و زایمان سالم نمی‌شود.

بیماری ام اس برای بارداری مانعی ایجاد نمی‌کند، اما شخص بیمار باید تحت نظر باشد
بیماری ام اس برای بارداری مانعی ایجاد نمی‌کند، اما شخص بیمار باید تحت نظر باشد

علائم بیماری ام اس در بارداری

بی‌حسی، خستگی بدن، عدم توانایی در تمرکز، بروز مشکلاتی در ناحیه روده و مثانه، عدم کنترل ادرار و مدفوع، تغییر ناگهانی روحیه شخص بیمار از علائم ام اس در بارداری هستند و در سه ماه دوم و سوم این علائم بسیار کم و حتی حملات ام اس در بارداری کاملاً قطع می‌شود.

زنان مبتلا به این بیماری باید با برنامه‌ریزی پزشک متخصص اقدام به بارداری کنند. روند پیشرفت بیماری در مادرانی که بارداری دوم خود را تجربه می‌کنند، کندتر از مادرانی است که قبلاً زایمانی نداشته‌اند. اما ام اس و بارداری ناخواسته، ممکن است مشکلاتی را برای شخص بیمار و جنین ایجاد کند. دلیل آن تأثیر منفی داروهای مصرفی شخص بیمار، روی جنین است.

آیا قرص آلومینیوم ام جی اس اثر منفی در بارداری بیماران مبتلا به ام اس دارد؟

داروی آلومینیوم ام جی اس (Aluminum. MgS) که به صورت قرص و شربت می‌توانید آن را تهیه کنید، برای کاهش اسید معده و جلوگیری از نفخ شکم توسط پزشک تجویز می‌شود. زنان باردار معمولاً دچار سوزش سر دل و رفلاکس معده می‌شوند، به همین دلیل بسیاری از آن‌ها به مصرف این دارو روی می‌آورند.

قرص جویدنی آلومینیوم ام جی اس در بارداری و شربت آلومینیوم ام جی اس در بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کنند و عوارض خاصی ندارند. اما بهتر است، زنان باردار با راهکارهای ساده و دمنوش های خانگی اسید معده را کنترل کنند.

به خصوص زنان باردار مبتلا به ام اس به دلیل آنکه ممکن است داروی ام جی اس با داروهای مصرفی آن‌ها تداخل پیدا کند و مضر باشد، باید این دارو را با تجویز دکتر زنان و زایمان مصرف کنند.

زنان باردار مبتلا به ام اس باید با مشورت پزشک هر نوع دارویی را مصرف کنند

آیا بیماری ام اس در روند زایمان مشکلی ایجاد می‌کند؟

همانطور که ذکر شد بیماری ام اس در بارداری نه تنها تأثیر منفی در حاملگی و زایمان ندارد، بلکه روند پیشرفت بیماری را نیز کاهش می‌دهد و علائم آن را کم می‌کند. زنان مبتلا به این بیماری می‌توانند زایمان طبیعی نیز داشته باشند ولی ممکن است به تشخیص پزشک، سزارین برای آن‌ها مناسب‌تر باشد. بر اساس تحقیقات، بیماری ام اس باعث افزایش احتمال حاملگی خارج از رحم یا سقط نمی‌شود. با این حال بهتر است با بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب در این خصوص مشورت کنید.

کنترل ام اس در بارداری، با تشخیص و تجویزهای متخصص زنان و زایمان امکان پذیر است
کنترل ام اس در بارداری، با تشخیص و تجویزهای متخصص زنان و زایمان امکان پذیر است

احتمال انتقال بیماری ام اس از مادر باردار به فرزند

به طور کلی احتمال انتقال ام اس از مادر به فرزند بسیار کم است اما در صورتی که مادر مبتلا به ام اس باشد احتمال انتقال بیماری کمی بیشتر می‌شود. بر اساس آمارهای موجود از هر ۶۰۰ نفر، یک شخص دچار بیماری ام   اس است.

همچنین بر اساس تحقیقات، از هر ۶۷ کودکی که مادر یا پدر مبتلا به ام اس دارند، یک کودک با این بیماری متولد می‌شود. اگر بارداری شخص بیمار تحت نظر پزشک و با مشورت متخصص انجام گیرد، احتمال بروز مشکل برای جنین به شدت کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی این بیماری باعث نقص در نوزاد نمی‌شود. اما برخی از مادران مبتلا به ام اس، نوزادی با وزن کم به دنیا می‌آورند.

اثر داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی روی جنین

از آنجایی که به بیماران مبتلا به ام اس داروهایی برای تضعیف سیستم ایمنی تجویز می‌شود، باید مصرف یا قطع این داروها دردوران بارداری با تشخیص پزشک انجام شود. یکی از این داروها اینترفرون بتا است که مصرف آن احتمال سقط جنین را بالا می‌برد.

داروی دیگری که برای بیماران ام اس تجویز می‌شود، گلاتیرامید استات است که با نام کوپاکسون در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. بر اساس تحقیقات این دارو اثر سویی بر جنین ندارد. با این حال بهتر است در رابطه با این موضوع ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب را انجام دهید.

بیماری ام اس برای بارداری خطری ایجاد نمی کند و زنان مبتلا به این بیماری فرزندی سالم خواهند داشت
بیماری ام اس برای بارداری خطری ایجاد نمی کند و زنان مبتلا به این بیماری فرزندی سالم خواهند داشت

سخن پایانی

در این مطلب بیماری ام اس در بارداری و تأثیر آن روی جنین را به طور کامل بررسی کردیم. اگر درباره این موضوع به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید در همه ساعات با پزشکان متخصص پذیرش۲۴ به صورت آنلاین گفتگو داشته باشید. و به جواب سؤالات خود در این زمینه دست پیدا کنید.بیماری ام اس برای بارداری خطری ایجاد نمی کند و زنان مبتلا به این بیماری فرزندی سالم خواهند داشت.

سؤالات متداول ام اس در بارداری

  • چرا بارداری در بهبود بیماری ام اس مؤثر است؟

 در دوران بارداری، خصوصاً در سه ماه دوم و سوم سیستم ایمنی بدن ترشح مواد شیمیایی التهابی را کاهش می‌دهد.

  • آیا زنان مبتلا به ام اس می‌توانند هنگام زایمان طبیعی، بی‌حسی ایپدورال را دریافت کنند؟

بله، زنان مبتلا به این بیماری می‌توانند هنگام زایمان انواع مختلف داروهای مسکن را باتجویز پزشک دریافت کنند.

  • آیا امکان شیردهی برای زنان مبتلا به ام اس وجود دارد؟

بله، مشکلی در شیردهی و بارداری بیماران ام اس وجود ندارد. اما در صورت بروز علائم شدید بیماری باید تحت درمان مجدد دردوران شیردهی قرار گیرند.

۵/۵ (۴ نظر)

منبع
hopkinsmedicine.orgncbi.nlm.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عایشه
عایشه
25 روز قبل

سلام از وقتی پریودیم چند روز ی گذشته نمی‌دانم باردارم یانه چی کار کنم

ستاره
ستاره
1 ماه قبل

سلام شبتون بخیر من دوازده سال ام اس دارم آمپول رسیژن میزدم ناخواسته باردار شدم از روزی که عقب انداختم البته دارو رو نزدم دکتر مغز و اعصابم و دوتا دکتر زنان مشورت مردم میگن مشکل نیست ولی باید ببینیم چی میشه ،میخواستم ببینم به بچم آسیب میرسه ؟خیلی استرس دارم

عظیمی
عظیمی
6 ماه قبل

آیا آمپول گلتزی موجب سقط جنین می شود.

گلناز
گلناز
1 سال قبل

حتی به دکترها هم دراورمیه رفتم برای سقط برای من مجوزندادن ایاکسی هست که بیماری ام آس داشته باشه زایمان کنه بیماریش افزایش یابد یا بیماریش ازبین برود

مهلت
مهلت
پاسخ به  گلناز
19 روز قبل

من ام ای دارم و کبسول فینگلومید استفاده میکنم دکترم گفته که باردار نشم …چون بچه رو ناقص میکنه

گلناز
گلناز
1 سال قبل

سلام من بیماری ام آس دارم تقریبا یک ماه هست برام داروی ام آس بیمارستان زدن وخلاصه تازه فهمیدم که سه ماهگی حامله هستم نفهمیدم نخواسته شده آیا بعد زایمان ام آس بیشتر میشه آدم فلج وکورمیکنه

Pani
Pani
پاسخ به  گلناز
1 سال قبل

نه عزیزم فقط حتما تحت نظرپزشک اعصابت باش بعد از زایمان اگه تحت نظر نباشی حمله شدید بهت دست میده و بعد با دارو خوب میشه ولی اگه کنترل بشی هیچ اتفاقی نمیفته نگران نباش

راضیه
راضیه
پاسخ به  گلناز
1 سال قبل

سلام من دوساله که ام اس دارم آیا حامله مجددبشم دوباره حمله بهم دست میده و بدتر از الان میشم

زهرا
زهرا
پاسخ به  گلناز
1 ماه قبل

ن عزیزم فلجو کور چیه دقیقا منم بارداری اولم ناخواسته بود بچه دارم سالم سالم در فکر بچه دومم هستم دلتو ب اون بالایی گره بزن ایشالاه ک هیچی نمیشه❤❤❤

دکمه بازگشت به بالا