اثر عصبانیت بر مغز و سیستم عصبی انسان چیست؟

خشم یا عصبانیت یک احساس طبیعی و بسیار قدرتمند است که می‌تواند ناشی از احساس ناامیدی، صدمه یا آزار باشد. شدت آن از تحریک خفیف تا خشم شدید متغیر است. از نظر روانشناسان عصبانیت دارای مزایا و معایب مختلفی است.

در واقع، با وجود خشم زمینه غلبه بر ترس‌ها و ایجاد اعتماد‌به‌نفس برای پاسخ به هرگونه خطر یا تهدید فراهم می‌شود. در مقابل، عدم کنترل آن می‌تواند باعث خنثی شدن احساسات عاطفی و بروز بیماری‌های جسمی مانند بیماری قلبی شود.

در این مطلب ابتدا قصد داریم شما را با علل عصبانیت و اثر عصبانیت بر مغز انسان آشنا کنیم و سپس به تکنیک‌های مدیریت خشم اشاره کنیم. مطمانا پس از مطالعه این مطلب به پاسخ جامعی برای سوالات اثر عصبانیت بر مغز چگونه است؟ بیماری‌هایی که باعث عصبانیت می‌شوند؟ عصبانیت چگونه مغز شما را ویران می‌کند؟ و اثرات حرص بر مغز بارداری چیست؟ دست خواهید یافت.

چه چیزی باعث بروز عصبانیت می‌شود؟

برای رسیدن به یک پاسخ مناسب برای سوال اثر عصبانیت بر مغز انسان چیست؟ لازم است که ابتدا با علت بروز عصبانیت آشنا شوید.

معمولا ما زمانی حرص و عصبانیت را تجربه می‌کنیم که با نوعی رفتار نادرست، بدرفتاری یا بی‌عدالتی مواجه می‌شویم. از نظر محققان برحسب تجربیات گذشته، ژنتیک و میزان توانایی برای حل مساله، برخی از افراد خیلی راحت عصبانی می‌شوند و برخی دیگر به‌ندرت خشم خود را نشان می‌دهند. در واقع از علت خشم خود آگاه هستند و می‌دانند چگونه آن را کنترل کنند. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، خشم احساسی نیست که ما با آن متولد شویم بلکه احساسی است که آموخته می‌شود.

اثر عصبانیت بر مغز چه فوایدی دارد؟

خشم سرکوب‌شده می‌تواند یک دلیل زمینه‌ای برای بروز اضطراب و افسردگی باشد. عصبانیتی که به‌درستی ابراز نمی‌شود می‌تواند روابط را مختل کند، بر الگوهای تفکر و رفتار تأثیر بگذارد و مشکلات جسمی مختلفی ایجاد کند.

پس سعی کنید در مواقعی‌ که لازم است، از ابراز عصبانیت خود جلوگیری نکنید و به‌صورت کنترل‌شده آن را بروز دهید. زیرا خشم مزمن با عوارض خاصی همراه است و تاثیر منفی عصبانیت بر بدن و مغز غیرقابل انکار است.

اثرات منفی عصبانیت بر مغز و بدن چیست؟

https://yogadigest.com/wp-content/uploads/2017/06/angry-2191104_960_720.jpg

از علائم و آثار تخریبی عصبانیت در مغز و بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش چشمگیر تعداد تنفس
  • انقباض ناخودآگاه عضلات به‌خصوص در صورت و گردن
  • عرق کردن، احساس گرما یا سرما
  • لرزش دست‌ها
  • رنگ‌پریدگی یا قرمز شدن صورت و نمایان شدن رگ‌ها به‌دلیل افزایش فشار خون
  • افزایش ترشح آدرنالین در بدن

خشم مزمن (طولانی‌مدت) با مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، سردرد، اختلالات پوستی و مشکلات گوارشی مرتبط است. علاوه بر این، خشم کنترل‌نشده می‌تواند با مشکلاتی مانند انجام جنایت، آزار عاطفی و فیزیکی و سایر رفتارهای خشونت‌آمیز همراه باشد.

اثر عصبانیت بر مغز چیست؟

https://www.allprodad.com/wp-content/uploads/2022/02/04-25-22-teen-embarrassed-scaled.jpg

حرص و عصبانیت یک احساس اولیه انسانی است که همه ما هر از چند گاهی به‌دلیل احساس خطر تجربه می‌کنیم. در واقع مغز ما با یک دستگاه اسکن تنظیم شده است که هر چیز تهدیدکننده را تشخیص داده و سپس به بدن ما سیگنال می‌دهد که چگونه واکنش نشان دهیم. به‎همین‌دلیل است که نحوه واکنش ما در هنگام عصبانیت می‎تواند در نتیجه آن موقعیت خاص متفاوت باشد.

ابراز خشم می‌تواند از طریق رفتارهای فعال یا منفعلانه باشد. رفتارهای فعال معمولا به شکل کلامی یا فیزیکی حالت تهاجمی دارند و علت کتک زدن خود هنگام عصبانیت همین مساله است. هنگامی‌که خشم یک احساس منفعل است، به‌صورت عبوس بودن، رفتار پرخاشگرانه منفعلانه (خصومت) و تنش بروز می‌کند.

مطالعات متعددی در مورد اینکه خشم چگونه از نظر فیزیولوژیکی بر ما تأثیر می‌گذارد انجام شده است. اغلب محققان معتقد هستند که قبل از اینکه خشم بر بخشی از بدن ما تأثیر بگذارد، اول باید روی مغز اثر بگذارد. زیرا مغز سیستم هشدار داخلی ماست.

در اولین تاثیر عصبانیت بر مغز، ترشح هورمون‌های استرس، آدرنالین و نورآدرنالین که باعث افزایش آگاهی و پاسخگویی ما می‌شوند، زیاد می‌شود. در این شرایط، گلوکز از طریق جریان خون و ماهیچه‌های ما فوران می‌کند و به ما توانایی واکنش سریع‌تر می‌دهد.

وقتی مغز تهدید یا آسیبی را احساس می‌کند، میلیون‌ها فیبر عصبی مواد شیمیایی مانند کاتکول‌آمین را در سراسر بدن آزاد می‌کنند تا ضربان قلب و فشار خون را کنترل کنند. انتشار این مواد شیمیایی به پانکراس در حفظ تعادل قند موثر است.

اصولا فعال شدن قشر جلوی مغز می‌تواند منجر به بروز رفتارهای خشونت‌آمیز شود. یافته‌ها نشان می‌دهند که رفتار خصمانه و پرخاشگرانه با پاسخ بیش‌فعال بخش آمیگدال و کاهش فعالیت قشر عقبی مغز در ارتباط است.

آمیگدال مسئول افکار و قضاوت‌های مغز است و قادر است هرگونه واکنش و عقلانیت را ارزیابی کند. به عبارت دیگر، آمیگدال باعث می‌شود که مغز قبل از اینکه به هرگونه تهدید یا ترس واکنش نشان دهد، عواقب آن را در نظر بگیرد.

مغزی که نتواند چنین راهکاری را در پیش بگیرد، در اثر عصبانیت‌های مزمن با سطوح بالای هورمون‌های استرس به‌خصوص کورتیزول مواجه می‌شود و حاصل آن چیزی جز التهاب مزمن بدن، سردرد، بیخوابی، افزایش اضطراب، افسردگی، خطر بروز سرطان، دیابت، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی (فشار خون بالا)، سکته، بیماری‌های عصبی، مشکلات پوستی مانند اگزما و حتی ریزش مو نیست.

متخصصان پزشکی مدت‌هاست که متوجه شده‌اند، سروتونین مهم‌ترین ماده شیمیایی مغز در تنظیم خشم و پرخاشگری است. زیرا افرادی‌که رفتار پرخاشگرانه را تجربه می‌کنند، سطوح پایین‌تری از سروتونین را در بدن خود دارند.

اثرات عصبانیت بر مغز در دوران بارداری

به طور کلی، خشم طولانی‌مدت و خشم سرکوب‌شده هر دو برای مغز و بدن ناسالم هستند. به‌خصوص اینکه اثر عصبانیت بر مغز برای کودکان و بزرگسالان ثابت شده است.

https://baby-goo-roo-production.s3.amazonaws.com/article_primary_images/d35fc205-f1f5-43bb-88d9-a41fbb134756.png

بسیاری از محققان معتقد هستند که تحمل استرس و خشم بیش‎ازحد مادر به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری، احتمال ابتلا نوزاد به اختلالاتی مانند بیش‌فعالی، اوتیسم، پرخاشگری و اضطراب مزمن را افزایش می‌دهد. درحالی‌که می‌توان به‎راحتی اثر عصبانیت بر مغز را با کمک مشورت با دکتر استرس و اضطراب یا روانشناس رفع کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

https://sa1s3optim.patientpop.com/assets/images/provider/photos/2489637.jpeg

اگر متوجه شده‌اید که عصبانیت به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی شما تبدیل شده است، توصیه می‌کنیم که برای درمان اثر عصبانیت بر مغز و بدن در اولین فرصت با دکتر مغز و اعصاب یا روانپزشک مشورت کنید. مصرف داروهای آرام‌بخش می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات عالی دکتر مغز و اعصاب آنلاین پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره روانپزشک آنلاین برای درمان استفاده کنید.

پریدن ناگهانی رگ های سر

ببخشید امشب پدر من بر سر ی ماجرایی، اعصابشان خیلی خورد شد.

بعد یهو دچار سردرد شدید شدن و بعد از آن هم یک رگ در سرشان، در انتهای پیشانی سمت چپ شروع به تیک زدن کرد.

ایشان ۴۲ سالش هست و هیچ بیماری زمینه ای ندارد.

ممنون میشم راهنمایی کنید.

پاسخ دکتر رضیه دهقان متخصص جراحی عمومی:

سلام فشار خونشون رو چک کنید ، در ضمن عصبانیت میتونه فشار داخل سر رو بالا بره و میتونه خطرناک باشه

پاسخ به سوالات متداول در مورد تاثیر عصبانیت بر روی مغز

در این بخش می‌توانید به پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در زمینه اثر عصبانیت بر مغز دست پیدا کنید.

تاثیر عصبانیت روی مغز و رفتار ما چیست؟

همیشه هم تجربه خشم و عصبانیت چیز بدی نیست. در واقع خشم یکی از ابتدایی‌ترین مکانیسم‌های دفاعی بدن است و به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های خطرناک از وجود خود محافظت کنیم. درصورتی‌که شدت این احساس طبیعی کنترل نشود، می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد.

عوارض حرص خوردن زیاد چیست؟

با توجه به نکات ذکرشده، اثر حرص بر مغز انسان چیزی جز مشکلات مزمن عصبی مانند اضطراب و مشکلات جسمی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و خطر بروز سکته مغزی و قلبی نیست.

اثرات عصبانیت بر مغز جنین چیست؟

جنین موجود بسیار حساسی است و هرگونه حالات روانی و عاطفی مادر را درک می‌کند. مطمانا اگر مادر در دوران بارداری خشم و استرس زیادی را تحمل کند این مساله در آینده به‌صورت رفتارهای پرخاشگرانه و مضطربانه کودک خود را نشان خواهد داد.

۳.۹/۵ (۱۱ نظر)

منبع
mentalhelpwebmdpsychologytodaycbhs.com.aueverydayhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
60 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افسون
افسون
1 روز قبل

من وقتی اعصابم خورد میشه فقط به فکر انتقام هستم جوری که تا کاری برای ناراحت کردن طرف مقابلم انجام ندم آروم نمیشم….دوست ندارم با این حالم زندگی کنم دلم میخواد آروم تر باشم ولی برام سخته و نمیتونم

عبدالوهاب یاراحمدی
عبدالوهاب یاراحمدی
6 روز قبل

با سلام خشم در مورد حفظ خانواده به جا هست اگرم سکته کنم مهم نیست ولی مهار خشم مهمتر هست امیدوارم هیچ خانواده ایی درگیری و اضطراب نداشته باشد و با جنگ دعوا وقت و عمر خود را به بطلان سپری نکنند هیچ شخصی از بیرون نمی‌تواند خانواده ایی را ضعیف کند مگر زمانی که اختلاف باشد و احترام نگذارند و بی ادب باشند خانواده ی قوی عزت و حرمت و خودش را نگه می‌دارد از بیرون و سر کوچه و خیابان برایشان احترام نمی‌فروشند کنترل زبان بسیار هم هست اگر کنترل نشود می‌گویند بی ادب هست ادب به سن سال نیست و رفتار و گفتار هست هیچ وقت احمق زندگی دیگران نباشیم و باهم دعوا کنیم کی ضرر میکند؟
خداوند متعال گره از مشکلات تمام خانواده رفع نماید آمین

میرویس رنجبر
میرویس رنجبر
17 روز قبل

من که عصاب مصاب ندارم خیلی یک مرد قاتی هستم این مشکل را چطور باید حل کرد

ام نه
ام نه
22 روز قبل

سلام من امنه ۴۰ سالمه بر اثر افتادن و داشتن دیسک کمر کمرم کبود و اعصابم بهم ریخته طوری که خودم رو تنبیه میکنم و سیلی محکم به صورتم میزنم و گریه زیاد دلم بد شکسته از طرف شوهر کمبود محبت دارم

فرمانده
فرمانده
23 روز قبل

من هم عصبیم هم کارت قرمز دارم خطریم

مهیاس
مهیاس
24 روز قبل

من وقتی خیلی ناراحت یا عصبی میشم دستام و صورتم گز گز می کنند و انگشتانم خشک میشن تکان نمی‌خورند علتش چی هست ؟خیلی میترسم!

سارا احمدی
سارا احمدی
1 ماه قبل

سلام من دو روزه خیلی عصبانی میشم با بچه هام اقام خیلی حالم بده

سمیه
سمیه
1 ماه قبل

سلام من چندسالی هستش که همش عصبی میشم وبعدش تشنج میکنم الان که قرص میخورم تشنج نمیکنم فقط حمله های پنیک دارم الان یه مدته که همینکه کوچکترین ناراحتی دارم تمام بدنم سست میشه خوابم میگیره چیکارکنم خیلی سرم دردمیگیره

اتنا
اتنا
2 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالمه و خیلی زود عصبانی میشم خودمو گاز میگیرم مدرسه ما دختر و پسر قاطیه و من دیروز با یکی از پسرا دعوام شد خیلی زود عصبانی شدم و کنترل خودمو از دست دادم نمیدونستم دارم چیکار میکنم همه وایساده بودن نگا من میکردن یجوری داد و فریاد میزدم که گلوم الان هم درد میکنه همچین که میزدم رو میز و دفترم رو مچاله میکردم بعد دعوا دستم بی حس شده بود خانوادم بهم میگن تو دیوونه ای و من علاوه بر این همه عاشق یه پسر هم هستم که مدرسه ما نیست و اون از من خوشش نمیاد و این موضوع هم یه گوشه عصبانیتم رو میگیره وقتی عصبانی میشم خیلی سبک میشم ولی بعد دو روز دوباره همینجوری عصبی میشم خیلی حس بدیه

محمد علی آرمان
محمد علی آرمان
2 ماه قبل

باسلام و ادب
از تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش ۲۴ بابت این مقاله پزشکی سپاسگذارم.

اسماعیل عزیزی لشکری
اسماعیل عزیزی لشکری
2 ماه قبل

من چند وقتی هست تمایل پیدا کردم همه چیزرو با دعوا حل کنم هیچ فرقی هم نمیکنه افراد جامعه باشن یا دوست یا خانواده گزینه اول من جنگیدن هستش چند وقت قبل یکی پولم رو خورده تصمیم گرفتم برم خونه مادرش رو آتیش بزنم از راه قانونی به حقم نمیرسم چیکار کنم لطفا کمک کنید

سارا
سارا
2 ماه قبل

با سلام خدمت خانم دکتر
یک سوالی داشتم
عصبانیت بیش از حد کودک دختر نه سال که با یک ساعت داد زدن همراه باشه
و بعد از سکوتش مادر باهاش همراهی کنه.
و بعد از اون سردرد باشه و وقتی بازی چشم بندی میکنه با برادرهاش یهو حالش بد میشه و دو روز هست میگه سردرد هست. ایاً خطرناک هست؟

محمد
محمد
2 ماه قبل

من از وقتی که قهوه میخورم احساس میکنم قلبم تبشش زیاد میشه و عصابم خورد میشه ‌. عصابم خراب میشه چکار کنم بهتر بشم

سجاد
سجاد
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

قهوه نخور

محمد
محمد
2 ماه قبل

ایا خوردن قهوه میتواند انسان را عصبانی کند ؟

سحر
سحر
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

سلام آیا خوردن قهوه فشار عصبی بوجود می آورد

محمد
محمد
2 ماه قبل

من از دو سه روز پیش هی عصابم خورد میشه احساس میکنم مغزم بیش از حد فکر میکنه و من سنم ۲۲ خیلی عصبانی میشم هی میرم تو فکر کاری رو شروع میکنم حوصله ندارم یا احساس تنهایی میکنم میرم بیرون از خونه میام خونه باز عصبانیم خیلی عوض شدم لطفا برای بنده یک راه چاره توصیف کنید ممنون میشم …

بیتا
بیتا
3 ماه قبل

لطفاً برای دوستانی که زود عصبانی میشن راهکار عملی ارائه بدید.

بیتا
بیتا
3 ماه قبل

چرا انقد همه عصبی،مشکل چیه

بیتا
بیتا
3 ماه قبل

سلام

Ali
Ali
3 ماه قبل

سلام من پاهام از زانو به پایین انگار یه چیزی توشون جابجا میشه و میلرزه و همین باعث میشه عصبی بشم من اصلا عصبی نیستم و همیشه خیلی ارومم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Ali
3 ماه قبل

خیلی بده اینجوری

مریم
مریم
3 ماه قبل

سلام خوبین من ۱۵سالمه و بعضی وقتا بدون دلیل و ناخود آگاه عصبانی میشم انگار خون به مغزم نمیرسه تنگی نفس دارم و،حس گرما بهم دست میده و تپش قلب بالا بعد با وجود اینها دیگه بدون هیچ دلیلی گریه م میگیره اینا نشونه چیه؟

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط مریم
مرجان
مرجان
3 ماه قبل

سلام من دو سه سالی هست دیگه از لحاظ عصبی خودم حس میکنم ضعیف شدم همش افتادم رو مبل اصلا خوشحال نمیشم دیگه کسی ازم سوال میکنه تکرارش بهم نفس تنگی میده حوصله هیچ کاری رو ندارم ب شدت نا امیدم خیلی خستم با همسرمم خیلی سرد شدم حوصلشو ندارم تنها یه کم با پسرم حالم خوب میشه موقع عصبانیت حس میکنم یه چیز سنگین رو سینمه سرم به شدت داغ میکنه لطفا کمکم کنین ممنونم

یه دیوونه
یه دیوونه
پاسخ به  مرجان
3 ماه قبل

مرجان عزیز ببخشید اشتباه فرستادم برای شما

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام سه روز پیش خیلی حرص کردم وترسیدم بعد از ۲۴ ساعت تب وحشتناک با درد درناحیه پاهام و تخمدان داشتم الان بعد دو روز هنوز تب میکنم و عرق میکنم هر دودست هایم از انگشتان تا مچ جز جز میکنه وگریه هام تمومی نداره .الان خیلی از درد وتبی که دارم میترسم چیکار میتونم بکنم که آروم شم ۳۸ سالمه ونمیدونم باردار نیستم در ضمن سابقه پانیک دارم(کاش جواب بدید لطفا)

ایران
ایران
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

احتمالا کیست تخمدان دارید، ترکیده که یه سونو تخمدان و رحم بدید مشخص میشه

Hasti Ahmadi
Hasti Ahmadi
3 ماه قبل

سلام ببخشید من خانم هستم و از موقعی ک عروسی کردم شریک زندگیم کم کم روی روحیم تاثیر گذاشته همیشه منو سرکوب کرده همیشه منو تهدید کرده ولی من خیلی خیلی سادم هیچوقت نتونستم از خودم دفاع کنم ب همین دلیل روی عصبم تاثیر گذاشته وختی عصبانی میشم نمیتونم جوابگو بدم خودمو تو خلوت میزنم چیکار کنم کمکم کنین
۲۸سالمه

مهرک
مهرک
پاسخ به  Hasti Ahmadi
3 ماه قبل

سلام من ی خانوم ۳۳ساله هستم ویک بچه دارم خیلی زودرنج وعصبی ام ،نمیتونم جواب کسی روبدم توخودم میریزم وحرص میخورم زود معده وقلبم دردمیگیره،اخه همه از من ایرادمیگیرن ،اززندگیم شوهرم بچه ام خلاصه همه چی ،خودشونوعقل کل میدونن،و منو احمق

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مهرک
2 ماه قبل

کسی برات ارزش نداشته باشه فقط خودت

حمید
حمید
پاسخ به  مهرک
23 روز قبل

شما حتما خیلی هم خوب هستید که اونا نمیتونن ببینن.اعتماد به نفس داشته باش و حرفشونم اصن مهم نیست

ایران
ایران
پاسخ به  Hasti Ahmadi
3 ماه قبل

به خانواده ات بگو یه بار محکم جدی برخورد کن که حدش بدونه

مهدی
مهدی
پاسخ به  Hasti Ahmadi
2 ماه قبل

محلش نزار براش وزود بر دکتر مشاوره روانشناس

محمد حسن
محمد حسن
4 ماه قبل

سلام ، وقت بخیر ، بنده سی و دو سال سن دارم و سر یک موضوعی بسیار عصبانی شدم و صدامو بردم بالا و تو عصبانیت انگار یه حاله ای دورتا دور سرم شکل گرفته بود حس میکنم دلمم شکست از سدت ناراحتی ،اون شب تا آخر شب اصلا حوصله حرف زدن نداشتم و تو فکر بودم و در ناحیه سمت چپ سرم در شدیدی رو حس میکردم که الان بعد از سه روز هنوز اون درد رو به صورت ملایم حس میکنم انگار یه رگی از شقیقه سمت چپ سرم به طرف پشت سرم دقیقا بالایه ابرو دل دل میکنه و یه درد کمی داره به نظرتون طبیعی هست یا خیر

سنا
سنا
4 ماه قبل

سلام من ۱۶ سالمه
به کوچیک ترین حرفی که پیش میاد اعصابم خراب میشه موقع اعصبانیت دلم میخاد داد بزنم یا به خودمم آسیب میزنم اصلا نمیتونم خودمو کنترل کنم دلم میخاد در حقیقت هیچکس کوچک ترین حرفی باهام نزنه و بیشتر اوقات به خودکشی فکر میکنم
ممنون میشم اگه راه حلی نشونم بدین

عادل
عادل
پاسخ به  سنا
4 ماه قبل

سلام. این حالت بدلیل بودن شما در دوران بلوغ بوجود می آید و امری نسبتا طبیعی است. شما در این سن حساس و زودرنج میشوید. بهتر است صبر خود را افزایش داده و خود را بیشتر کنترل کنید. و اینکه کمی آب خنک بنوشید و به افکار و وسوسه های منفی مانند خودکشی اصلا اعتنا نکنید و بجای آن فکر کنید که چگونه این رفتارهای پرخاشگرانه را در خود مهار کنید. ممنون

ایران
ایران
پاسخ به  سنا
3 ماه قبل

حتما باید به مشاوره مراجعه کنی، بتونی حالت بهتر کنی.
خودکشی تا چند سال فکرش اذیتت میکنه ولی اگر بری مشاوره بری علتش پیدا میکنن. مشکلت انشاءلله حل میکنن

Ghazal
Ghazal
4 ماه قبل

سلام من سه شب پیش یک عصبانیت شدید داشتم.
از اون شب به بعد چانه،پاهام،دست و بازوهام،و انگشتام سوزش دارند و درد میکنند،؟
هیچ وقت اینجور نشدم!
آیا علتش عصبانیته؟یا چیزدیگه؟

مبین
مبین
5 ماه قبل

سلام من همیشه عصبانی هستم و رگ های سرم همیشه تند میزنند طوری که احساس میکنم و همیشه در فکر هستم باوجود اینکه ۱۴سالمه نمیدونم چرا این مشکل رو دارم اما از یچگی تا الان خیلی وقتا خشمم رو بروز نمیدادم وسرکوبش میکردم و الان این مشکلات رو برای من درست کرده لطفا جواب بدید خیلی نیاز دارم به راهنمایی

عادل
عادل
پاسخ به  مبین
4 ماه قبل

بدلیل دوران بلوغ است. و موقتی است ولی سعی کنید خود را بیشتر کنترل کنید.

نسیم
نسیم
5 ماه قبل

اما واقعیت مادرشوهری دارم مغرور و خودشو به زور میخواد جلو همه بزرگ کنه، و هم خساست و انسان بزرگی نیست عزت نفس نداره. کافیه رفتار سردی ببینه یا کسی انتقاد کوچکی ازش بشه عصبانی میشه دیگه نمیتونه کنترل کنه تا توهین نکنه آروم نمیشه. توهینو کرد انتظار داره سکوت کنن تا خودش آروم بشه و بعد بگه ببخشید من نباید بهت اینطوری میگفتم. دفعه بعد هم خدا میدونه احتمالا تکرار میکنه.منم کسی توهین کنه جوابشو میدم نه با توهین ولی بهش میگم که اشتباه میکنی یا این درست نیست این کارت. اونوقت بدتر میکنه گوشی خاموش میکنم.بلاک …از دست این مدل آدم چه باید کرد؟ رام کردن اینا چطوریه؟! دکتر این دکتر لازمه مگه نه؟ وای به احوال ما. نمیدونیم به چه سازش برقصیم.

نسیم
نسیم
5 ماه قبل

من فقط به شوهرم عصبانی میشم. تا حالا نسبت به کسی دیگر اونقدر عصبانی نشدم که نتونم کنترل کنم و بهش حرفی بزنم ناراحت بشه. شوهرمو هم درک میکنم. تنبیه میکنم که دیگه کارو تکرار نکنه ولی وقتی چندین کار میکنه که باعث عصبانیت میشه دیگه عصبانی میشم. بهش غر میزنم. یا نهایتا بی شعور، آشغال بسه چندبار؟ زشت تر نمیگم.

فرزانه
فرزانه
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر دقیقا دو سال پیش شب یلدا رو وقتی بخاطر میارم به شدت از خودم عصبی میشم چیکار کردم که مادرم به من این حرفو بزنه بخاطر یه جاروبرقی نزدن بهم بگه با خواهرت حسودی نکن تو هم ازدواج کردی با شوهرت میای خونه من مهمونی انگار که به خاطر اینکه خواهرم نیاد خونمون پانشدم که جارو بزنم من راجع به هیچی به هیچکس چیزی نمیگم دردی داشته باشم به رو نمیارم سکوت میکنم نمیگم کمرم درد میکنه فعلا حال جارو زدن ندارم اصلا تنبلم و هیچ وقت جارو نمیزنم اما وقتی میبینم رفتارشون تحمل کردنی نیست تصمیم میگیرم بیشتر ازشون فاصله بگیرم میگن دوری و دوستی… اما هر چی بیشتر ازشون دور شدم تو این دو سال باز یه چیزی دارن بگن چرا از خونه میری بیرون چرا باید بری مگه چیکار داری کجاا میری صبر کن غروب باهم بریم صبر کن با خواهرت بریم صبر کن… صبر کن… کسی که این همه صبر میکنه و هیچی نمیگه باز حتما حسودی دارم حتما دشمنشون شدم دیگه حتی از خودم خستم تصمیم گرفتم هیچ چی نداشته باشم نه پول نه حساب بانکی نه دلخوشی نه خواسته و هدفی فقط تنها کارم بشه نفس بکشم و دورش بگردم اگه ازینم خسته بشم باید ترکش کنم و نفس هم نکشم هیچ ارزویی ندارم به جز مرگ خودم شاید همه راحت بشن با رفتن من ماجرای فاصله گرفتنم دو سال پیش شروع شد اون موقع به بهانه دانشگاه بیرون میرفتم گفتم منو کمتر ببینه شاید خوب بشه اما امروز فهمیدم حتی با رفتن هم مشکل داره یه چیزی میگه و حرف بار میکنه اگر جایی میخای بری برو بگو کجا میری ما بدونیم کجا هستی مردم میگن دخترتو اونجا دیدیم اگه کتابخونه میری کلاس نقاشی میری بگو ما بدونیم … بدون من حتی برای نیم ساعتم دووم نمیاره باید بگه تو نبودی من نوه داری کردم اشپزیم عقب افتاد

نسیم
نسیم
پاسخ به  فرزانه
5 ماه قبل

سلام فرزانه جان شما حتما نوجوان هستی؟درسته؟زیر ۲۲ سالی . بزرگتر بشی رفتار مادرتو بیشتر درک میکنی. دوست داره ولی بلد نیست. سطح آگاهیش پایینه. تو سطح آگاهیت بالاتره ولی باز ببر بالا که درکش کنی.

ایران
ایران
پاسخ به  فرزانه
3 ماه قبل

جامعه خطرنلک شده نگرانت میشه. منم بدم میومد دائم گزارش بدم کجام چه میکنم
ولی الان درک میکنم این ها توی خونه فکرش هزار جا میره.
ولی وقتی یک کلام میگی من کلاس نقاشی دارم از این ساعت تا این ساعت. یه بارم زنگ میزنه بهت عادی برخورد کن
سخته ولی میشه و میگذره

akram tork
akram tork
6 ماه قبل

سلام چرا وقتی من عصبا نی میشم دوروز بعد دوتا اندازه نخود لخته خون از دماغم میاد

امیر
امیر
7 ماه قبل

سلام من وقتی عصبی میشم چرا چشمام خون می اعته

ایران
ایران
پاسخ به  امیر
3 ماه قبل

فشارتون بالا میره احتمالا

حسینی
حسینی
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
من وقتی خیلی عصبانی میشم وحرص میخورم زبونم میگیره ونمیدونم حرف بزنم ممنون میشم راهنمایی کنیدکه بایدچکارکنم

عادل
عادل
پاسخ به  حسینی
4 ماه قبل

حتما به پزشک قلب مراجعه کنید

سمیرا
سمیرا
10 ماه قبل

۲
سلام.۲۸ ساله هستم بیشتر اوقات عصبای بی حوصله و ناامید هستم. ب طوری ک با کوچک ترین رفتار دخترم یا ‌شوهرم عصبانی میشم و حرص میخورم. رابطم با شوهرم ب خاطر همین اخلاقم سرد شده. دیگه خسته شدم دوس دارم بیخیال با‌شم و اینقد حرص نخورم. چیکار کنم؟ممنون

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  سمیرا
6 ماه قبل

تو باید بری پیش علیرضا

ایران
ایران
پاسخ به  سمیرا
3 ماه قبل

فکر کنم افسردگی دارید. توی این زمینه مطالعه کنید یا پیش مشاور و روان شناس تشریف ببرید

لیلا
لیلا
1 سال قبل

سلام دکتر جان من خانمی ۳۶ساله هستم متاهل ودارای ۲فرزند ۷و۸ساله روی اعصابم اصلا مسلط نیستم خیلی زودعصبی میشم
سر کوچیک ترین موضوعی حرص میخورم و
وقتی عصبی میشم تنگ نفس میشم وسرم داغ
میکنه حتی بچه هامم کتک میزنم بعد خودم میشینم گریه میکنم خواهش مندم کمکم کنید
آیا لازم هست که داروی خاصی استفاده کنم خیلی اذیت میشم

مریم
مریم
پاسخ به  لیلا
4 ماه قبل

به

ایران
ایران
پاسخ به  لیلا
3 ماه قبل

حتما پیش مشاوره و روانشناس برید. چون دو تا بچه کوچک هم دارید اینطوری نمیشه ادامه بدید. اگر قرصی هم لازم باشه اینها تشخیص میدن. قرآن هم سوره یس خیلی آرامش بخشه بخونید.

حیدری
حیدری
1 سال قبل

سلام ببخشید من وقتی عصبانی میشم دستام شروع به لرزش میکنن.وبعضی مواقع رگهای مچ دستم شروع به زدن میکنن.و یکی یا دوتا از انگشتام به مدت یکی دو روز.هم شروع به حرکت کردن میکنن..ممنون میشم.راهنماییم کنید …

مسگر
مسگر
پاسخ به  حیدری
10 ماه قبل

سلام من عصبانی شدم دستام شروع به لرزش کرد الان پشت سرم درد دارد.ممنون میشم راهنمایی کنید

مائده
مائده
پاسخ به  حیدری
10 ماه قبل

علت اینکه یک فرد در زپان عصبانیت دچار حمله عصبی شده و شروع میکند به کوبیدن روی سر خودش و درمان آن؟

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  مائده
3 ماه قبل

منم اینجوریم خدا نجات بده

دکمه بازگشت به بالا