داروی آدرنالین (اپی نفرین)

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری آدرنالین (اپی نفرین) (Adrenaline(Epinephrine

نام تجاری

Emerade, EpiPen, Jext, Adrenaclick, Twinject, Auvi-Q

کاربرد

درمان اضطراری واکنش‌های آلرژیک، درمان با بی‌حس کننده‌های موضعی، پیریاپیسم، خونریزی لثه، احیای قلبی-عروقی

اشکال دارویی

آمپول، قلم تزریق

اطلاعات دارویی آدرنالین (اپی نفرین)

داروی آدرنالین یا اپی نفرین یک داروی سمپاتومیمتیک است که برای درمان اضطراری واکنش‌های حاد آلرژیک، آنافیلاکسی، آنژیوادم، درمان با بی‌حس کننده‌های موضعی، پیریاپیسم، خونریزی لثه و احیای قلبی- عروقی مصرف می‌شود.

این دارو با تنگ کردن عروق خونی از افت فشارخون جلوگیری کرده و راههای هوایی را باز می‌کند. به این ترتیب تنفس فرد راحت‌تر شده و فشارخون او به حالت طبیعی بازمی‌گردد تا از خطر مرگ نجات پیدا کند.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید با متخصصان آنلاین آلرژی و اختلالات تنفسی به صورت ۲۴ ساعته مشورت نمایید.

مقدار و روش مصرف داروی آدرنالین (اپی نفرین)

  • این دارو در موارد اضطراری برای درمان واکنش‌های آلرژیک باید بلافاصله مصرف شود.
  • افرادی که سابقه واکنش شدید آلرژیک و یا آنافیلاکتیک دارند، توصیه می‌شود قلم آدرنالین را همراه داشته باشند. قلم آدرنالین یک سرنگ از قبل پر شده به همراه سوزن است که با استفاده از آن می‌توان آدرنالین را به سرعت تزریق کرد. در واقع در صورتی که فردی دچار شوک آنافیلاکسی شود (به محض بروز علائم)، باید خود تزریق را انجام دهد و یا یکی از اعضای خانواده یا یک پرستار این تزریق را برایش انجام دهد.
  • برای استفاده از قلم آدرنالین، بروشور دارو را بخوانید تا از روش تزریق مطلع شده و همچنین اطلاعات جامعی از دارو به دست آورید.
  • پزشک یا پرستار نحوه استفاده از قلم آدرنالین را به شما توضیح خواهد داد، اگر مشکل یا سؤالی در این مورد داشتید، حتماً از آنها بخواهید تا دوباره توضیح دهند.
  • ممکن است بعد از تزریق با استفاده از قلم آدرنالین، مقداری مایع داخل آن بماند، نگران نباشید زیرا هر قلم تزریق برای یکبار استفاده طراحی شده است و شما دوز کامل را دریافت کرده‌اید.
  • مطابق با دستور پزشکتان، اگر بعد از اولین تزریق احساس بهبودی نمی‌کنید باید دوز دوم را مصرف کنید. زیرا برای برخی افراد یک دوز اپی نفرین برای کنترل یک واکنش شدید آلرژیک کافی نیست. همیشه دو قلم آدرنالین را با خود حمل کنید تا در صورت نیاز بتوانید دوز دوم را استفاده کنید.
  • حتی بعد از اینکه داروی اپی نفرین را برای بهبود یک واکنش آلرژیکی شدید استفاده کردید به مراقبت‌های پزشکی مراجعه نمایید، زیرا تأثیرات این دارو ممکن است بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از بین برود، بنابراین لازم است که شما تحت نظر و مراقبت باشید.
  • قبل از اینکه آدرنالین را برای بار دوم استفاده کنید. در صورتی که اولین تزریق شما از این دارو باعث ایجاد عوارض جانبی شدیدی برای شما شده (مثلاً سخت تر نفس کشیدن، یا فشارخون بالا و خطرناک با این علائم: سردرد شدید، تاری دید، وزوز گوش، اضطراب، گیجی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، تشنج) به دکتر خود اطلاع دهید.
  • زمانی که قلم آدرنالین را از داروخانه خریداری می‌کنید، حتماً توجه کنید که نوع و مارک قلم با نسخه شما مطابقت داشته باشند.

موارد منع مصرف داروی آدرنالین (اپی نفرین)

  • به تاریخ انقضای داروی آدرنالین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • اگر داروی آدرنالین دچار تغییر رنگ شده یا ذرات ریزی درون آن مشاهده می‌شود، از مصرف آن اجتناب کنید.

اگر شرایط یا بیماری‌های زیر را دارید، قبل از تجویز آموکسی سیلین، پزشک را از آن مطلع کنید:

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی آدرنالین (اپی نفرین)

  • در مورد نحوه و محل مناسب تزریق، دقیقاً مطابق دستور پزشکتان عمل نمایید زیرا تزریق در محل‌های اشتباه ممکن است عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد.
  • علاوه بر اینکه در مواقع حملات آنافیلاکسی حال جسمی خوبی نخواهید داشت، آدرنالین نیز می‌تواند شما را دچار سرگیجه و ضعف کند لذا قبل از کارهایی مانند رانندگی که به دقت بالایی نیاز دارند، از هوشیاری و سلامت خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

برخی از داروهایی که با داروی آدرنالین تداخل دارند، عبارتند از:

عوارض جانبی داروی آدرنالین (اپی نفرین)

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت مشاهده هرگونه عارضه در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید.

از جمله عوارض آدرنالین(اپی نفرین)، عبارتند از:

  • سرگیجه
  • ضعف یا لرزش
  • سردرد تپش گونه
  • احساس نگرانی، اضطراب یا ترس
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب تند یا نامنظم
  • درد قفسه سینه
  • رنگ پریدگی
  • تعریق
  • تهوع
  • استفراغ
  • در صورت بروز درد، تورم، قرمز شدن یا سایر علائم عفونت در اطراف قسمتی که تزریق را انجام داده‌اید، به پزشک مراجعه نمایید.

شرایط نگهداری داروی آدرنالین (اپی نفرین)

– دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

– دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل از مراجعه حضوری به متخصص ریه می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین متخصصان آنلاین آلرژی و اختلالات تنفسی، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

۴/۵ (۷ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد مهدی
محمد مهدی
1 ماه قبل

سلام بنده به نیش زنبور واکنش شدید نشون میدادم و دو بار کلن تو شوک حسابی و راهی بیمارستان شدم. بعد از کلی دوندگی یه دو تا امپول اپی نفرین پیدا کردم. خاستم اگه لطف کنید طریقه استفاده کردن امپول رو که بتونم خودم تزریق کنم رو بهم بگین. ممنون میشم. خطر نداره خودم استفاده کنم؟ میتونم خودم تزریق کنم؟ سرنگی که استفاده باید کنم چه شکلی و چقدر از دارو تزریق بشه؟ اگه لطف کنید همه چیز رو بهم توضیح بدین ممنون میشم چون کم کم سرو کله زنبورا پیدا میشه.

سحر
سحر
7 ماه قبل

از کجا میشه این آمپول را تهیه کرد برای شوک آلرژی

حسنی
حسنی
11 ماه قبل

آیا آدرنالین برای بند آوردن خونریزی بینی هس که روی پنبه میریزن برای خونریزی بینی؟ممنون

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام من می خوام کاشت موانجام بدم دوعدداستنت داخل عروق قلبم دارم ازآنجایی که بایداپی نفرین باادوکایین برای بیحسی بزنندایامیتونم کاشت انجام بدم یانه

معصومه غلامي
معصومه غلامي
1 سال قبل

سلام در چه مواردی آمپول آدرنالین رو باید تزریق عضلانی استفاده کرد؟

هدی
هدی
2 سال قبل

سلام من برای تحقیق نویسندگیم میخوام بدونم اگر اپی نفرین به گردن تزریق بشه چی میشه؟ از عضله های گردن برای تزریق هم استفاده میکنن؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  هدی
2 سال قبل

به طور روتین خیر قابل تزریق نیست

حسن زاده
حسن زاده
2 سال قبل

باسلام آقای دکتر بنده ۱۴۰۰/۷/۵واکسن سینوفارم زدم اتفاقا نیم ساعت هم نشستم و هیچ علامتی از لحاظ شک نداشتم ولی از ساعت ۱۴ همان روز بعضی مواقع احساس سخت نفس کشیدن رو دارم البته زیاد هم نیست ولی آزاردهنده هست آیا باید مراجعه کنم به همان مرکز واکسیناسیون یا جای دیگر در ضمن بنده داروی لوتیروکسین ۵۰ متفورمین ۵۰۰ می خورم ارادتمند همه شما

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  حسن زاده
2 سال قبل

سلام اگر خیلی طولانی شد به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا