داروی سیپروترون کامپاند | سیپروترون-اتینیل استرادیول | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Cyproterone-Ethinyl Estradiol | Cyproterone Compound

نام تجاری

نام تجاری:

کاربرد

آکنه – هیرسوتیسم (پرمویی)

اشکال دارویی
ویال تزریقی

اطلاعات دارویی اکسی توسین
اکسی توسین یک هورمون طبیعی است که باعث انقباضات رحمی می‌شود. داروی اکسی توسین (پیتوسین نام تجاری رایج آن است) با افزایش انقاباضات رحمی برای القای زایمان، تقویت انقباضات رحم در طول زایمان و کنترل خونریزی پس از زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اگر زنی سقط جنین ناقص داشته باشد، این دارو با تحریک انقباضات رحمی، به تکمیل این روند کمک می‌کند. شما می‌توانید در مطلب قرص سقط جنین اطلاعات کاملی راجع به سقط جنین با داروها به دست آورید. همچنین برای اطلاع از نحوه خرید قرص سقط جنین نیز به مطلب مربوطه مراجعه نمایید.
مقدار و روش مصرف داروی اکسی توسین

دوز و مقدار این دارو، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. این دارو معمولاً به صورت تزریق وریدی است و در بیمارستان انجام می‌شود.

موارد منع مصرف داروی اکسی توسین

به تاریخ انقضای داروی اکسی توسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی اکسی توسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف اکسی توسین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند. از آنجایی که این دارو باعث القای زایمان می‌شود، هرگز در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید. همانطور که گفته شد این دارو برای سقط جنین نیز استفاده می‌شود و برای جنین مضر است.
تاثیر اکسی توسین بر رانندگی و کار با ماشین آلات
این دارو ممکن است شما را گیج یا بی حال کند، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.
تداخلات دارویی اکسی توسین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
داروهای حاوی کافئین مانند داروهای درمان سردرد میگرنی، داروهای سرفه و سرماخوردگی حاوی دکونژستانت (مانند سودو افدرین (pseudoephedrine)، فنیل افرین (phenylephrine)) و داروهای درمان بیش فعالی مانند ریتالین ممکن است بر عملکرد این دارو تأثیر گذارند، حتماً به پزشک خود بگویید که از این داروها استفاده می‌کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی اکسی توسین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اکسی توسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر مشکل قلبی-عروقی، فشار خون بالا و یا آریتمی دارید.
در صورتی که تب خال تناسلی دارید.
اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید.
اگر سرطان دهانه رحم دارید.
در صورتی که عفونت شدید رحم دارید.
اگر سابقه بیش از ۵ بارداری را دارید.
اگر به خاطر کوچک بودن لگن، زایمان برایتان دشوار است.
اگر سابقه جراحی دهانه رحم یا رحم را دارید.
اگر کمتر از ۳۷ هفته باردار هستید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی داروی اکسی توسین
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

تهوع، استفراغ
آبریزش بینی، درد یا تحریک سینوس
اختلال در حافظه
انقباضات شدید و یا مکرر رحم
ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم، خونریزی بیش از حد بعد از زایمان، سطوح پایین سدیم در بدن، سردرد، سرگیجه،، بی حوصلگی، ضعف شدید، استفراغ، از دست دادن هماهنگی، احساس بی تعادلی، فشار خون بالا، سردرد شدید، تاری دید، اضطراب، خونریزی از بینی: اگر دچار چنین عوارضی شدید، به سرعت به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اکسی توسین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف بیش از حد داروی اکسی توسین (مسمومیت دارویی)

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی اکسی توسین

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
اکسی توسین در بیمارستان و شرایط مناسب نگهداری می‌شود.

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا