درمان‌ خانگی معده درد و توصیه‌ های طب سنتی برای درد معده

روش های گیاهی و خانگی درمان معده درد چه هستند؟

درمان خانگی معده درد چگونه است؟

درد معده یکی از ناراحتی‌های متداول است که تقریبا تمام افراد آن را تجربه کرده‌اند. آزاردهندگی درد معده به حدی است که اغلب افراد درگیر با بروز درد از داروهای گیاهی یا درمان خانگی معده درد استفاده کنند. این شیوه‌ها جایگزین مناسبی برای استفاده از داروهای شیمیایی هستند و می‌توانند درد را به خوبی کنترل کنند.

یکی از راه‌های کنترل معده درد اصلاح شیوه‌ی خوابیدن است. وقتی بعد از غذا خوردن بدن در حالت افقی قرار می‌گیرد، اسید معده به سمت دهان برمی‌گردد و موجب سوزش سر دل می‌شود. برای جلوگیری از معده درد باید چند ساعت بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن اجتناب شود. در صورت اجبار برای خوابیدن یا دراز کشیدن وضعیت بدن باید به گونه‌ای باشد که سر و گردن بالاتر از بدن با زاویه‌ی ۳۰ درجه قرار بگیرد.

درمان خانگی معده درد با زنجبیل

زنجبیل درمان قطعی معده درد  است و می‌تواند سوء هاضمه را کنترل کند. ماده‌ی شیمیایی به نام شوگولاس جینرولاس در زنجبیل موجود است که قادر است حرکات انقباضی معده را کنترل کند. به این ترتیب غذاهایی که موجب سوء هاضمه و معده درد می‌شوند سریع‌تر از طریق معده منتقل می‌شوند.

درمان خانگی معده درد با زنجبیل

در شیوه‌ی استفاده از زنجبیل هیچ محدودیتی وجود ندارد و به شکل‌های مختلف می‌توان آن را استفاده کرد. مثلاً می‌توانید روزانه کمی زنجبیل تازه بخورید یا پودر آن را داخل غذاها استفاده کنید. استفاده از چای زنجبیل نیز ساده و بسیار کاربردی است. برای تهیه‌ی دمنوش زنجبیل باید کمی زنجبیل را داخل قوری آب جوش بریزد و به مدت نیم ساعت روی حرارت بگذارید تا دم بکشد.

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

درمان خانگی معده درد با نعنا

نعنا گیاهی دارویی موثر است که علاوه بر درمان معده درد می‌توان اسهال، استفراغ و اسپاسم‌های عضلانی روده و سوء هاضمه را کنترل کند. این گیاه حاوی ماده‌ای موثر به نام منتول است که موجب ایجاد این خواص دارویی می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از انواع ترکیبات نعنا برای پاکسازی معده و تقویت آن استفاده کنید.

درمان خانگی معده درد با نعناع

راحت‌ترین شیوه‌ی استفاده از نعنا درس کردن دمنوش نعنا است. تهیه‌ی دمنوش نعنا مشابه سایر دمنوش‌ها است. باید مقداری نعنا را داخل قوری آب جوش بریزید و آن را دم کنید. انداختن تکه‌ای نبات یا دانه‌ی هل داخل دمنوش نعنا درد معده را کمتر می‌کند. علاوه بر این می‌توانید برگ نعنا را به صورت تازه در کنار سبزیجات دیگر هم استفاده کنید و اصلاً نگران این نباشید که برگ نعنای خام ممکن است درد معده را تشدید کند.

مکیدن آب نبات نعنایی یا همان قرص نعنایی نیز به تسکین درد معده و رفع سوء هاضمه کمک زیادی می‌کند.

نوشته های مشابه

درمان خانگی معده درد با کمپرس گرم

برای درمان معده درد شدید می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود در اثر گرما جریان خون در معده بیشتر شود و رگ‌های خونی منبسط شوند به این ترتیب درد کاهش می‌یابد. پس زمانی که معده درد دارید و به دنبال درمان خانگی معده درد هستید می‌توانید دوش آب گرم بگیرید یا اینکه یک کیسه‌‌ی آب گرم یا حوله‌ی داغ را به مدت ۲۰ دقیقه روی معده قرار دهید.

کسانی که مبتلا به معده درد هستند برای تغییر سبک زندگی سالم حتماً باید مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارند. سیگار علاوه بر تحریک گلو موجب آسیب به معده می‌شود و حتی در افرادی که مبتلا به زخم معده هستند موجب تشدید زخم و ایجاد دردهای آزاردهنده می‌شود.

الکل نیز به دلیل ترکیبات پیچیده دیر هضم است و در فرایند هضم ممکن است معده را دچار آسیب کند.

کسانی که معده درد دارند باید از مصرف برخی غذاهای دیر هضم اجتناب کنند. به عنوان مثال غذاهای سرخ شده، چرب، خامه‌ای یا شور درد معده را تشدید می‌کنند.

درمان خانگی معده درد با لیمو

مخلوط آب لیمو و جوش شیرین ناراحتی‌های گوارشی و درد معده را از بین می‌برد. این ترکیب اسید کربنیک تولید می‌کند و گاز و سوء هاضمه را کنترل می‌کند. همچنین ترکیبات اسیدی موجود در آب لیمو هضم و جذب چربی و الکل را بیشتر می‌کند و با خنثی کردن اسیدهای صفراوی اسیدیته‌ی معده را کاهش می‌دهد.

برای استفاده یک قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و آن را بنوشید.

درمان خانگی معده درد با دارچین

دارچین حاوی چندین آنتی اکسیدان است که هضم غذا را سریع‌تر می‌کند و از درد و آسیب معده می‌کاهد. همچنین با مصرف دارچین سوزش سر دل و سوء هاضمه کم می‌شود. ترکیب پودر دارچین به صورت ادویه در غذاها یا استفاده از چای دارچین برای درمان خانگی معده درد مفید است. همچنین برای تقویت معده در طب سنتی بسیار توصیه می‌شود.

البته در صورتی که فرد با مصرف روزانه‌ی دارچین احساس ناراحتی کند یا دچار یبوست شود می‌تواند میزان مصرف را به دو یا سه بار در روز کاهش دهد.

درمان خانگی معده درد با میخک

میخک یکی از گیاهان موثر برای کاهش درد معده است. میخک ترشحات معده را زیاد می‌کند و منجر به کاهش گاز آن می‌شود. همچنین در افرادی که اسهال و استفراغ دارند استفاده از میخک بیماری را رفع می‌کند. ترکیب میخک پودر شده با با یک قاشق غذاخوری عسل و استفاده‌ی ان قبل از خواب درمان قطعی معده درد است. همچنین با توجه به این‌که میخک تاثیر منفی در بارداری ندارد می‌تواند به عنوان درمان خانگی معده درد در اوایل بارداری استفاده شود. یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از میخک تهیه‌ی دمنوش میخک است. می‌توانید چند عدد میخک را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن به مدت ۱۵ دقیقه یک نعلبکی بگذارید.

درصورتی‌که از درمان خانگی معده درد در بارداری استفاده کردید و بهبودی در درد مشاهده نکردید می‌توانید با با ویزیت آنلاین طب سنتی در وب سایت پذیرش ۲۴ بیماری خود را درمان کنید. خدمات مشاوره‌ی این وب سایت به صورت شبانه روزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

درمان خانگی معده درد با زیره

زیره یکی از گیاهان موثر در درمان خانگی معده درد شدید است. زیره حاوی مواد فعال است و باعث کاهش سوء هاضمه، اسید معده، گاز معده و کاهش التهاب روده می‌شود. با توجه به تاثیر ضد میکروبی که زیره دارد برای درمان معده درد بعد از مشروب می‌تواند مفید باشد. برای استفاده کردن از زیره می‌توانید از پودر زیره داخل غذاها استفاده کنید. یا اینکه دمنوش زیره را تهیه کنید و روزانه به صورت جرعه جرعه از آن بنوشید. حتی می‌توانید به صورت روزانه از عرق زیره هم استفاده کنید.

یکی از میوه‌های موثر در درمان معده درد و تنظیم حرکات روده و رفع یبوست انجیر است. انجیر ترکیباتی دارد که ملین است و سوء هاضمه را کم می‌کند. علاوه بر استفاده از میوه‌ی انجیر از برگ آن هم در درمان معده درد می‌توان استفاده کرد. تهیه‌ی چای از برگ درخت انجیر و استفاده‌ی روزانه از آن به خصوص برای مادران ماردار که اغلب با یبوست درگیر هستند بسیار مناسب و کاربردی است. استفاده از انجیر فقط برای کسانی ممنوع است که اسهال دارند.

درمان خانگی معده درد با عرقیات گیاهی

عرقیات عصاره‌ای از گیاهان دارویی هستند که در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارند. برخی از افراد بر اثر استفاده از داروهای مختلف دچار معده درد می‌شوند. درمان خانگی معده درد بر اثر مصرف دارو با استفاده‌ی روزانه از عرقیات گیاهی امکان‌پذیر است. در این رابطه می توانید با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

عرق بومادران برای درمان خانگی معده درد

گل بومادران حاوی فلاونوئیدها، پلی فنول، لاکتون، تان و رزین است و می‌تواند میزان اسید معده تولید شده را کاهش می‌دهد. این کار را با تاثیر بر روی عصب واگ معده انجام می‌شود و با کم کردن اسید معده سوزش سر دل را از بین می‌برد. عرق بومادران یکی از مناسب‌ترین درمان‌ خانگی معده درد بعد از غذا خوردن است که برای افراد قابل استفاده است و محدودیتی ندارد. علاوه بر عرق بومادران می‌توان از برگ تازه‌ی این گیاه به صورت خام در سالاد استفاده کرد. در صورتی که معده درد تداوم یافت، توصیه میکنیم به دکتر دل درد مراجعه کنید.

عرق ریحان برای درمان خانگی معده درد

ریحان یکی از کیاهان دارویی است که اشتها را افزایش می‌دهد و باعث بهبود گوارش می‌شود. اوژنول ترکیب گیاهی موثر در گیاه ریحان است که که باعث کاهش اسید معده می‌شود. همچنین اسید لینوئیک موجود در ریحان خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند ناراحتی معده را از بین ببرد.

علاوه بر استفاده از عرق ریحان برای درمان خانگی معده درد می‌توان از ریحان خشک شده داخل غذاها استفاده کرد. حتی اگر می‌خواهید بدانید چه دمنوشی برای معده درد خوبه؟ ما دمنوش برگ ریحان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. طرز تهیه‌ی این دمنوش هم بسیار ساده و مانند انواع دمنوش‌های دیگر است.

روش‌های درمان خانگی معده درد با عسل

درمان معده درد با عسل یک شیوه‌ی طبیعی و خانگی است که هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد. اگر غذاهای چرب و سرخ شده به میزان زیادی مصرف می‌کنید یا این‌که عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن مشروب دارید می‌توانید با عسل معده درد را درمان کنید. شیوه‌های مختلفی برای استفاده از عسل وجود دارد.

روش اول: ترکیب عسل و دارچین

یک قاشق چایخوری از عسل و دارچین را با هم ترکیب کنید و قبل از هر وعده‌ی غذایی بخورید. این کار باعث کم شدن اسید معده و درمان سوءهاضمه می‌شود.

روش دوم: ترکیب عسل و آب جوش

یک قاشق چایخوری عسل را داخل یک لیوان آب جوش یا چای داغ بریزید و قبل از غذا بنوشید این کار باعث می‌شود اسیدیته‌ی معده کم شود و از رفلاکس معده جلوگیری شود. به همین دلیل درمان با عسل به کسانی که اغلب اوقات ترش کردن معده را تجربه می‌کنند توصیه می‌شود.

روش سوم: جوشانده‌ی عسل و دارچین

جوشانده‌ی عسل و دارچین یکی از موثرترین درمان‌ها برای زخم معده است. برای تهیه‌ی آن باید انجیر را بجوشایند و با عسل ترکیب کنید. این ترکیب را به صورت ناشتا هم می‌توانید استفاده کنید. حتی برای اثربخشی بیشتر هنگام تهیه‌ی جوشانده می‌توانید چند عدد برگ کاسنی را به آن اضافه کنید.

درمان خانگی معده درد با سیر

سیر یکی از موثرترین داروهای گیاهی است که  از آن برای درمان بیماری‌های مختلف مانند کاهش کلسترول و چربی و فشار خون استفاده می‌شود. حتی سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند عملکرد بدن را تقویت کند و از بروز سرطان معده  و ناراحتی‌های معده جلوگیری می‌کند.

اما ممکن است در برخی افراد درد معده را تشدید کند. به همین جهت توصیه می‌شود اگر با مصرف سیر، درد معده تشدید شد دیگر از آن استفاده نکنید. همچنین درصورت مصرف سیر با معده‌ی خالی باید آن را به شیوه‌ی خاص مصرف کنید. به طور مثال باید سیر خام را له کنید و پیش از صبحانه مصرف کنید یا این‌که با سیر خرد شده چای دم کنید و آن را بنوشید.

مزیت درمان خانگی معده درد چیست؟

 معده درد به علت رژیم غذایی نامناسب یا سبک زندگی نادرست ایجاد می‌شود. به همین دلیل ممکن است در برخی افراد مصرف داروی شیمیایی معده درد را تشدید کند. اما درمان خانگی معده درد با مواد غذایی طبیعی و داروهای گیاهی عارضه‌ای به همراه ندارد. همچنین این مواد در دسترس هستند و به راحتی تهیه می‌شوند و قیمت بالایی ندارند.

مزیت درمان خانگی معده درد

روش‌های عملی موثر در طب سنتی برای رفع درد معده

برخی از محبوب‌ترین روش‌های درمان سنگینی معده در طب سنتی برای رفع ناراحتی معده و سوءهاضمه عبارتند از:

  • نوشیدن آب. بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی‌ها به آب نیاز دارد. کم آبی هضم غذا را دشوارتر می‎کند که احتمال ناراحتی معده را افزایش می‌دهد. به طور کلی، زنان باید حدود ۲.۷ لیتر آب در روز مصرف کنند و مردان باید روزانه حدود ۳.۷ لیتر آب بنوشند (چیزی حدود ۸ لیوان آب). کودکان کوچکتر کمی کمتر از بزرگسالان به آب نیاز دارند. معمولا حدود ۲۰% از نیاز روزانه بدن به مایعات، از طریق خوردن غذا تامین می‌شود. برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، ضروری است که بدن آن‌ها هیدراته بماند. استفراغ و اسهال می‌تواند خیلی سریع منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین افرادی که در اثر درد معده این علائم را دارند باید به نوشیدن آب ادامه دهند.
  • پرهیز از دراز کشیدن بعد از خوردن غذا. وقتی بدن در حالت افقی است، اسید موجود در معده بیشتر به سمت عقب حرکت می‌کند که می‌تواند باعث رفلاکس و سوزش سر دل شود. افراد مبتلا به معده درد (به‌خصوص در اثر رفلاکس) باید حداقل چند ساعت بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود. فردی که نیاز به دراز کشیدن دارد باید سر، گردن و قسمت بالایی سینه خود را کمی بالاتر از بالشت نگهدارد (در حالت ایده آل با زاویه ۳۰ درجه). معمولا علت اصلی درد معده در بارداری فشار جنین به معده و رفلاکس است. انجام این روش کمک زیادی به درمان درد معده در بارداری با طب سنتی می‌کند.
  • روزانه رفتن به حمام آب گرم یا استفاده از کیسه آب گرم. گرما ممکن است عضلات منقبض شده را شل کند و درد معده یا سوءهاضمه را کاهش دهد. همچنین قراردادن کیسه آب گرم یا حوله داغ روی معده به مدت ۲۰ دقیقه تا زمانی‌که خنک شود، می‌تواند مفید باشد.
  • پرهیز از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل. سیگار کشیدن می‌تواند گلو را تحریک کند و احتمال ناراحتی معده را افزایش دهد. اگر فردی مبتلا به زخم معده باشد، دود سیگار می‌تواند بافت حساسی را که قبلاً در اثر تماس اسیدهای معده آسیب دیده است را تحریک کند. اصولا الکل به‌عنوان یک سم، به سختی هضم می‌شود و می‌تواند به کبد و پوشش معده آسیب برساند. افراد مبتلا به انواع ناراحتی معده (زخم معده، گاستریت و رفلاکس) باید تا زمان بهبودی کامل از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند.
  • پرهیز از مصرف غذاهای سخت‌هضم. هضم برخی غذاها سخ‌تر از بقیه است و این امر خطر ناراحتی و درد معده را افزایش می‌دهد. کسی که مدام درد معده دارد باید از غذاهای سرخ شده یا چرب، غنی شده یا خامه‌ای و نمکی یا فرآوری شده پرهیز کند. طبق تجریه، رعایت این نکته کمک زیادی به درمان سریع درد معده در طب سنتی می‌کند.

انواع مواد غذایی موثر برای درمان درد معده در طب سنتی

متخصصان طب سنتی متوجه شده‌اند که مصرف مواد غذایی زیر کمک زیادی به درمان زخم معده با طب سنتی، درمان معده درد عصبی طب سنتی یا حتی درمان زخم معده کودکان در طب سنتی می‌کند.

  • برنج. مصرف برنج ساده برای افرادی که از درد معده و عوارض آن شکایت دارند، مفید است. زیرا می‌تواند به مدفوع حجم مناسب دهد. مانع از جذب مایعاتی که ممکن است حاوی سموم باشند می‌شود. به‌دلیل داشتن سطوح بالای منیزیم و پتاسیم، به کاهش درد و گرفتگی عضلات معده کمک می‌کند. کسی که استفراغ می‌کند یا اسهال دارد، می‌تواند به‌تدریج بعد از گذشت حداقل چند ساعت از استفراغ کردن، نصف فنجان برنج ساده و خوب پخته شده بخورد. این کار باید برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت ادامه یابد تا اسهال متوقف شود. اکثر والدین طب تجربه نیاکان خود مطلع هستند که یک رژیم غذایی حاوی موز، برنج، سس سیب و نان تست (بدون نمک و ادویه) کمک زیادی به رفع ناراحتی معده کودکان می‌کند. علاوه بر این، در تسکین حالت تهوع یا اسهال نیز موثر است.
  • موز. موز حاوی ویتامین B6، پتاسیم و فولات است. این مواد مغذی می‌توانند به کاهش گرفتگی، درد و اسپاسم عضلانی معده کمک کنند. موز همچنین می‌تواند با اضافه کردن حجم به مدفوع شل، علائم اسهال را کاهش دهد.
  • انجیر. انجیر حاوی موادی است که می‌تواند به‌عنوان ملین برای کاهش یبوست و افزایش حرکات روده عمل کند. همچنین حاوی ترکیباتی است که برای کاهش سوءهاضمه و رفلاکس عالی هستند. فردی‌که ناراحتی و درد معده دارد، می‌تواند چند بار در روز میوه کامل انجیر بخورد تا زمانی‌که علائمش بهبود یابد. البته می‌توان ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری برگ انجیر را برای تهیه چای گیاهی دم و روزی یک فنجان میل کرد. این کار به تسکین زخم معده یا گاستریت کمک زیادی می‌کند. دقت کنید که در صورت وجود اسهال، باید از مصرف انجیر خودداری کنید.
  • آلوئه‌ورا. مواد موجود در آب آلوئه‎ورا ممکن است به کاهش اسید اضافی معده، تقویت حرکات روده، دفع سموم، بهبود هضم پروتئین، ارتقاء تعادل باکتری‌های گوارشی و کاهش التهاب مهده کمک کند. در یک مطالعه، محققان دریافتند افرادی که روزانه ۱۰ میلی‌لیتر آب آلوئه‌ورا به مدت ۴ هفته نوشیده‌اند، علائم بیماری رفلاکس گوارشی (GERD) آن‌ها تسکین پیدا کرده است. علائمی مانند سوزش سردل، نفخ و آروغ زدن، تهوع و استفراغ و برگشت اسید و غذا به حلق! (اگر این علائم در شما تداوم داشت، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید، دکتر رفلاکس معده در این زمینه میتواند به شما کمک کند.)
  • نارگیل. نارگیل حاوی سطوح بالایی از پتاسیم و منیزیم است. این مواد مغذی به کاهش درد، اسپاسم عضلانی و گرفتگی کمک می‌کنند. آب نارگیل همچنین برای آبرسانی به سلول‌های بدن مفید است و نسبت به بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی گزینه بهتری است زیرا کالری، قند و اسیدیته کمی دارد. نوشیدن آهسته ۲ لیوان آب نارگیل هر ۴ تا ۶ ساعت می‌تواند ناراحتی و درد معده شما را کاهش دهد.
  • سیراب شیردان. شاید برای شما جالب باشد که بدانید سیرابی و شیردان پخته شده گوسفند کمک زیادی به رفع التهاب و زخم معده می‌کند. البته اگر به مدت ۴۰ روز هر روز به اندازه یک پیاله آن را مصرف کنید.
  • ترکیب لیمو یا آب لیمو، جوش شیرین و آب. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری آب لیمو در یک لیوان آب با نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین می‌تواند به تسکین انواع مشکلات گوارشی کمک کند. این مخلوط اسید کربنیک تولید می‌کند که ممکن است در کاهش نفخ معده و سوءهاضمه موثر باشد. همچنین ممکن است ترشحات آنزیم کبد و تحرک روده را بهبود بخشد. اسیدیته و سایر مواد مغذی موجود در لیمو یا آب لیمو می‌تواند به هضم و جذب چربی‌ها و الکل کمک کند و در عین حال اسیدهای صفراوی را خنثی کند و اسیدیته معده را کاهش دهد. بنابراین، برای افراد مبتلا به زخم، رفلاکس و التهاب معده معجون عالی است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ناراحتی معده و سوء هاضمه عارضه‌ی خطرناک و نگران کننده‌ای نیست و معمولاً بعد از چند ساعت از بین می‌رود. اما درصورتی‌که

  • مشکلات معده به صورت مکرر یا مداوم وجود داشته باشد
  • استفراغ یا اسهال غیر قابل کنترل
  • کاهش وزن ناخواسته
  • مشکلی در بلعیدن
  • توده‌ای در شکم یا معده

بروز کند باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص گوارش مراجعه شود. پذیرش ۲۴ یک وب سایت آنلاین است که امکان ارتباط شما را با دکتر آنلاین طب سنتی فراهم می‌کند. در این شیوه شما نیاز به مراجعه‌ی حضوری ندارید و به صورت غیر حضوری با کمترین هزینه و صرف کمترین وقت می‌توانید مشکلات و بیماری‌های خود را درمان کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص طب سنتی

برای راحتی کاربران امکان استفاده از اپلیکیشن پذیرش ۲۴ بر روی گوشی‌های هوشمند نیز فراهم شده است.

۳.۶/۵ (۵۲ نظر)

منبع
thespiceacademy.comwww.medicalnewstoday.comwww.womenshealthmag.comtimesofindia.indiatimes.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
173 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به تو چه
به تو چه
18 روز قبل

این دیگه چی بود نه خوب شدم هم اینکه بدترم شدم

سیدحسین
سیدحسین
20 روز قبل

سلام من چندروزه معده ام دردمیکنه دکتررفتم سرم وچندامپول زده ولی هیچ تاثیری نداشته قرصهای معده ازهمه نوع استفاده کردم خوب نشدم امکان اش هست کمک کنید خیلی اذیت میشم.ممنون

قربان خیرنژاد هستم
قربان خیرنژاد هستم
22 روز قبل

سلام من حدودآ ۴ ماه است معده درد دارم از طرف چپ پشت پایین کتفم سینم درد دارم

ملیکا
ملیکا
1 ماه قبل

سلام من یک قرص منیزیم خوردم ولی بعداز آن دچار معده درد شدم ونمی دانم چه کنم

ضیا.اکبری.است
ضیا.اکبری.است
1 ماه قبل

شکم.سفتست

نورمحمد
نورمحمد
2 ماه قبل

السلام علیکم غلط املایی //معده دردبازیره// اگر جمله مادران ماردار.اصلاح می کردی مادران باردار می نوشتی بهترمیبود خیلی ممنون متشکر.ازراهنمایی ارزشمند.

خدیجه پورشهباز
خدیجه پورشهباز
2 ماه قبل

دردمعده دارم ۲۵ سال هستش درمان نمیشم چندین بارآندوسکپی شدم بیشترموقعی ک عصبی میشم اتفاق می افته انگار ی پارچ آب جوش میریزن معدم الان هم زده ب کمرم هرچی دارم میخورم خوب نمیشم لطفا راهنماییم کنید

علی
علی
پاسخ به  خدیجه پورشهباز
2 ماه قبل

دارچین و زنحبیل رو بجوشون با عسل بخور دوبار در روز.

دل آرام
دل آرام
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

زنجبیل رو بجوشون با عسل بخور

محمد
محمد
پاسخ به  خدیجه پورشهباز
2 ماه قبل

زنیان رابانبات قاطی کن وبه اندازه نخود دائمابخور.زنیان درمان تمام معده دردهاست

کامران
کامران
پاسخ به  محمد
15 روز قبل

عرق زنیان یا پودرشو یکم توضیح بدید

‌‌‌‌‌‌.
‌‌‌‌‌‌.
پاسخ به  کامران
10 روز قبل

عرقش

امیر ابراهیمی
امیر ابراهیمی
3 ماه قبل

سلام بنده ۳۹ سال دارم مدت طولانی هست که یبوست دارم والان وقتی اعصبانی میشم معده درد میگیرم وبعد هر وعده غدا هم معده درد را دارم لطفا راهنمایم کنید تشکر

محمود
محمود
پاسخ به  امیر ابراهیمی
2 ماه قبل

بزرگوار قند از فهرست غذایی حذف کن ۵۰ رصد مشکلاتت حل میشه

ندا
ندا
3 ماه قبل

سلام

امیرحسین هستم دردمعده وسوزش وحالت خفگی دارم نفسم
امیرحسین هستم دردمعده وسوزش وحالت خفگی دارم نفسم
4 ماه قبل

دردمعده شدیددارم حالت خفگی دارم سره دلم میسوزه حالت استفراق به من دست میده لطف میکنیدراه درمانش چیست چه غذایی بخورم چه داروی گیاهی مصرف کنم تشکرامیرحسینم ازشمال بخداهزینه پزشک ندارم تروخداراهنماییم کنیدخودم خسته شدم مدرسه میرم کلاس دوم راهنمایی هستم

ناشناس
ناشناس

من هم همین علائم رو داشتم برای سن شما درست نیست داروی شیمیایی مصرف کنی به نظرم به مدت ۴۰ روز هر روز ناشتا قبل از صبحانه دمنوش شیرین بیان بخور میتونی از عطاری تهیه کنی قیمتش خیلی ارزونه، البته سعی کن سبک خوردنت هم کنترل کنی چایی نخور اگه تشنه ات شد فقط آب یا دمنوش بابونه و اسطخدوس و بادرنجبویه بگیر از عطاری و به جای چای روزانه یه لیوان مصرف کن، استرس و عصبانیت رو از خودت دور کن خیلی سنگین غذا نخور یه مقدار آرومتر غذا بخور، انشا الله هر چه زودتر خوب بشی

ناهید رضایی
ناهید رضایی
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

سلام برای معده چه خوبه

عظیمه
عظیمه
پاسخ به  ناهید رضایی
4 روز قبل

سلام علیکم چی خوبه برای معده استفاده شود

مهدی
مهدی

عزیز منم همین مشکلو چند سال داشتم یه دکتر یه بسته کپسول ناشتا پنتو پرامید ۴۰برام نوشت ۱۴عددی روزی یکی خوردم الان سه ساله که اصلا درد معده ندارم دیگه خداروشکر تا الان درکنارش هم روزی یه عدد قرص فاموتیدین

علی
علی

سلام من چند وقت هستش هر چی میخورم چاق نمیشم و ثابت مانده وزنم و تازگی هم دوبار وزن کم کردم معده درد هم گاهی دارم چکار کنم ،اسم علی هستش دانشجو

رباب
رباب
5 ماه قبل

برای درد معده چه کنیم
خیلی درد داره

محمد امین
محمد امین
6 ماه قبل

سلام اگر زخم معده داشته باشی چی خب است

محمد
محمد
6 ماه قبل

سلام وقتی قرص انتی بیوتیک مصرف کنم معدم دردشدید پیدامی کنه

خدیجه
خدیجه
6 ماه قبل

سلام.من چند ساله درد معده دارم و سندروم روده تحریک پذیر…معده الان چند ماهه خیلی داغونم کرده و اصلا ب هیچ راهی خوب نمیشه…هم بین دو سینه بعضی اوقات درد میاد هم سمت چپم ک قسمت اصلی معده میشه

مریم گل
مریم گل
9 ماه قبل

سلام سرفه زیادمی کنم احتمالا مشکل ازمعده می باشد راهنمایی فرمایید

سلام
سلام
پاسخ به  مریم گل
6 ماه قبل

داروهای ضد سرفه معمولا با مسدود کردن واکنش رفلکس سرفه، سرفه خشک یا مرطوب شما را آرام می‌کنند. این مورد از داروها، معمولا برای سرفه‌های خشک که دردناک‌تر هستند یا شما را در شب بیدار نگه می‌دارند مناسب‌تر هستند. در مقابل، داروهای خلط‌آور برای سرفه‌های مرطوب بهتر هستند زیرا باعث تحریک خروج مخاط تجمع پیدا کرده در مجرای تنفسی شما می‎‌شوند. مطمئنا در این شرایط راحت‌تر می‌توانید سرفه کنید

سجادیادگاری
سجادیادگاری
9 ماه قبل

هرکی این علایم داره درمان میشه بی حال میشی . عصبی میشی چایی خوردی گلوت میسوزه کمر دردداری اشتها نداری راه میری زود خسته میشی

ایمان اسلامی
ایمان اسلامی
پاسخ به  سجادیادگاری
7 ماه قبل

سلام من همین جوری میشم چندساله ‌که دارم درمیکشم چتوری درمان میشه ممنون

سجادیادگاری
سجادیادگاری
9 ماه قبل

سلام درمان معده تضمینی رایگان

محمدعلی
محمدعلی
پاسخ به  سجادیادگاری
9 ماه قبل

سلام امکانش،هست بگین

رضا
رضا
پاسخ به  محمدعلی
5 ماه قبل

تومار چشم امکان داره از مشکلات معده باشه

آریا
آریا
پاسخ به  سجادیادگاری
3 ماه قبل

سلام چگونه

منوچهر
منوچهر
پاسخ به  سجادیادگاری
3 ماه قبل

شمارتون چنده درمان قطعی یک سال طول میکشه

مصطفی کریمی
مصطفی کریمی
پاسخ به  سجادیادگاری
1 ماه قبل

واقعا چه جوری. ـــــــــــــــــــــــ‌✓

حسنوندیی
حسنوندیی
پاسخ به  سجادیادگاری
1 ماه قبل

من ۴ساله درگیرمعدهستم الاندقفسه سینم پشته کمرم داغونم راهنمای کنید

رحیمی
رحیمی
پاسخ به  سجادیادگاری
1 ماه قبل

چیه درمان سوزش معده؟

ادریس
ادریس
پاسخ به  سجادیادگاری
27 روز قبل

سلام میشه خواهش کنم توضیح دهید من معدم عفونت داره

فریبا
فریبا
10 ماه قبل

سلام معده من چند وقیه که وقتی چیزی مبخورم تو گلوم میسوزه و به دفعه دهنم پراز اب میشه دلیلش چیه اسیدهرفلکس چیه؟؟

سجادیادگاری
سجادیادگاری
پاسخ به  فریبا
9 ماه قبل

معدت لقمه مونده روز ب روز بدترمیشی وقتی چایی میخوری گلوت میسوزه کمرت درد می‌کنه بی حالی صبح بزور بیدار میشی عصبی هستی

حسین خانی
حسین خانی
10 ماه قبل

معده درد شدیدداره اصلا غذانمیتونه بخوره اندوسکوپی وکلونزکوپی کرده خیلی درد داره دارویی هست که دردش آروم بشه .؟

جمال
جمال
پاسخ به  حسین خانی
4 ماه قبل

شیاف مقعدی

منوچهر
منوچهر
پاسخ به  حسین خانی
3 ماه قبل

سلام امپرازول خارجی اسرازنکا و قزص مبورین۰۹۱۸۵۲۰۲۶۰۰

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

با سلام دختر ۱۰ ساله ای دارم هرچند وقت یکدفعه معده درد میگیره الان هم معده دردش شروع شده به ناچار قرص فاموتیدین دادم هنوز درد داره لطفا راهنمایی کنید ممنون

گلسا جوکار
گلسا جوکار
10 ماه قبل

سلام من ده ساله هستم بعضی مواقع دچار معده درد و رفلاکس معده میشوم برای درمان معده خود چه باید کرد ؟

رستا
رستا
پاسخ به  گلسا جوکار
4 ماه قبل

سلام منم معده درد دارم چیکار کنم تاخوب شم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

برای تهوع ودردچه کنیم

هانا
هانا
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

درد انتهای مری ورفلاکس شدید چه کار کنم

منوچهر
منوچهر
پاسخ به  هانا
3 ماه قبل

ترشی نخورید قبل از غذا اب بخورید

منوچهر
منوچهر
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

لیمو بو کنید عطر نزنید

اصغری علی
اصغری علی
1 سال قبل

سلام درد معده به پشت قفسه سینه میزنند چکارکنیم

هانا
هانا
پاسخ به  اصغری علی
4 ماه قبل

سالهاست قرص آنتی اسید میخورم …ومیگروب معده دارم زیاد هم آنتی بیوتیک مصرف کردم ..الان متاسفانه درد انتهای مری دارم هیچ وقت اینجوری نبودم

منوچهر
منوچهر
پاسخ به  هانا
3 ماه قبل

عسل طبیعی و سقز خام روزی نیک پنجم قاشق چای خوری۰۹۱۸۵۲۰۲۶۰۰

سمیه روزبهانی
سمیه روزبهانی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید توروخدا کمکم کنید الان ۲ماهه معده درد دارم ۲بار رفتم دگتر آزمایشم دادم گفت عفونت معده است خیلی گپسول خوردم ولی الان ۵روزه تموم شده داروهام این دوماه اسهالمم شدیده تا داروهام تموم میشه اسهالم شروع میشه تورو خدا بگید چه کار کنم

امید
امید
پاسخ به  سمیه روزبهانی
1 سال قبل

برو دکتر عصاب

صبور
صبور
پاسخ به  سمیه روزبهانی
4 ماه قبل

دوست من همینجور بود خیلی هم وزن کم کرد مرد

منوچهر
منوچهر
پاسخ به  سمیه روزبهانی
3 ماه قبل

سلام قرص امپرازول خارجی ناشتا و موبورین قبل نهار وقرص بیسموت شام میل کن عسل طبیعی ۰۹۱۸۵۲۰۲۶۰۰

فرامرز
فرامرز
پاسخ به  سمیه روزبهانی
2 ماه قبل

سلام دوست عزیزبرای درمان عفونت معده زرشک کوهی ازداروگیاهی بگیربجوشان بخور ۲یا۳باردرروزبخورسری خوب میشه

سجاد فارسی
سجاد فارسی
1 سال قبل

سلام دکتر معده درد من از زمانی شروع شد که شراب خوردم احتمال داره که سنگ صفرا داشته باشم ضمنا رژیم غذایی دارم چن روز دهانم تلخ بود

سجاد فارسی
سجاد فارسی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید دو روز انگار سر معده من انگار چاقو گذاشتن باعث سر درد من شده ی دقیقه هم نخوابیدم لطفا راهنمایی کنید

زهره
زهره
1 سال قبل

دکتر من الان نزذیک یه هفته هم رفلاکس معده هم درد هم اسهال سوزش ترشی معد دارم

امیرریگی
امیرریگی
1 سال قبل

سلام‌مهده‌درد‌شدید‌همراه‌باسکسه‌چکارکنم

صغرا جایی متین
صغرا جایی متین
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدتقریبأیکماه است که معده ام اذیتم می‌کنه بادرداین روزهابیشترشده،چون پوکی استخوان دارم قرص کلسیم وتزریق دارمصرف دارم،دوروزه که دردبیشترشده،خانم هستم۵۶ساله

متین
متین
پاسخ به  صغرا جایی متین
1 سال قبل

دردمعده دارم مدت یکماه اینروزهادردبیشترشده کلازیرسینه ام قسمت بالای شکمم درددارم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  صغرا جایی متین
6 ماه قبل

سلام الان چن روزه معده درددارم قرص کلسیم دارمصرف میکنم اتروزدارم بخاطر مصرف داروهاهست معده دردم؟

فاطمه ج
فاطمه ج
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

dr.mohamadpour2817 پیج اینستاگرامی خانوم دکتر .. اطلاعات درباره کلسیم مطالعه کنید دارو خودتونو پیدا میکنید

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام من ۶ساله معده درد دارم روزی چندبارمیگیره ازبس قرص مسکن وشیرین بیان خودم فایده نداره هزینه دکتر ندارم ومیترسم چه کنم

زهرا
زهرا
پاسخ به  حسن
9 ماه قبل

سلام گل بومادران برای معده درد عالیه توی گوگل بزنیدبالامیاد

طاها
طاها
پاسخ به  حسن
9 ماه قبل

سلام من وقتی نون میخودم معده دردشدیدمیشم .فقط نون سفیدمثل نون ساندویجی میخورم خوبم لطفاراهنمایی کنید

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام من ۱۸ سالمه از ۱۵ سالگی مشروب میخورم ۲ هفته هست که درد شدید معده دارم چیکار کنم معده دردم خوب شه با تشکر

محمدیاسین
محمدیاسین
1 سال قبل

موشکل من یک هفته میشه روداه ترف چیپه دارت داره

منصوره
منصوره
پاسخ به  محمدیاسین
1 سال قبل

یاخدا… روده اه ترف چیپه دارت… بیماری جدیدیه؟

بهار
بهار
پاسخ به  منصوره
9 ماه قبل
ممدم
ممدم
پاسخ به  منصوره
6 ماه قبل
طاهره
طاهره
1 سال قبل

سلام از صبح سر گیجه گرفتم وچند دفعه ای بالا اوردم رفتم دکتر آمپولی زدم بهتر شدم حالا معده درد شدم حالت سنگینی داره معدم چی دارویی بخورم

محمد
محمد
1 سال قبل

من تن ماهی همراه با دوغ خوردم ک کل شب معده درد شدم تن ماهی تاریخ گذشته بوده ک برا بهبود مشروب خوردم بعدش تا صبح استفراغ و معده درد داشتم آلن باید چیکار کنم

محمد
محمد
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

ماهی بالبنیات بده نبایدبخورین

نفسی
نفسی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

بکجا چنین شتابان

بندرعباس
بندرعباس
پاسخ به  محمد
10 ماه قبل

کی دوغ با ماهی میخوره نبردی خیلی حرفه چند نفر شهر ما مردن بندر

علی امیری
علی امیری
1 سال قبل

ابجوش و عسل؟ تولید سم میکنه ک

غلام
غلام
1 سال قبل

سلام من به مدت چهار روز که حالت تهوع دارم سرم به شدت درد می کنه هرکاری می کنم استفراغ نمی کنم که معدم صاف بشه چی کار کنم

خودم
خودم
پاسخ به  غلام
1 سال قبل

به نظرم دارید بچه دار میشی

مهین
مهین
پاسخ به  خودم
12 روز قبل

وا

مبینا
مبینا
پاسخ به  غلام
1 سال قبل

منم همینطوریم الان یه ویروس جدیده لامسب با هیچی خوب نمیشی جز درد کشیدن و کشیدن و مردن:)

نرگس
نرگس
پاسخ به  غلام
1 ماه قبل

حامله بودی؟؟

احسان
احسان
1 سال قبل

سلام من ۴۷دارم هیچ وقت دردمعده نداشتم یک هفته هست بعداز غذا خوردن پشت معدن درد می‌کنه لطفاً راهنماییم کنید

راضیه
راضیه
1 سال قبل

من تازگیا خیلی معدم درد میکنه انگار معدم میسوزه وقتی قرص یا شربت معده میخورم کمی خوب میشم چیکار کنم خیلی اذیت میشم لطفا راهنماییم کنین

الهه
الهه
1 سال قبل

سه روزی هست بعداز غذا خوردن معده درد و دل درد می شوم

الهه
الهه
1 سال قبل

بعداز غذا معده درد و دل درد می شوم

رفیه
رفیه
1 سال قبل

پرتقال خوردم معدم درد میکنه چیکار کنم

مهدی
مهدی
پاسخ به  رفیه
1 سال قبل

پرتقال نخور

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام من بعد از اینکه هر چیزی می خورم درد معدم شروع میشه قرص معده هم جواب نمیده

رقیه حدادی
رقیه حدادی
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

باسلام چند سالی هست مشکل درد معده دارم آدوسکوپی کردم همیشه هم میگن مشکل عصبی هست الان هم چند روزه باز گرفته هیچی هم ساکتش نمی کنه ممنون میشم راهنماییم کنین

حسین پوررضا
حسین پوررضا
پاسخ به  رقیه حدادی
1 سال قبل

قرص رابپیرازول ۲۰ دوبار در روز صبح و شب نیم ساعت قبل غذا بخور خوب میشی

شهناز
شهناز
1 سال قبل

لطفا سوالهاروجواب بدین ،من جوابی ندیدم

شهناز
شهناز
1 سال قبل

سلام،باخوردن بعضی شیرینی‌ها سوزش معده لهم دست میده،همینطوربعضی میوه ها،
الان هم دوروزه سوزش معده اذیتم میکنه ولی هنوزدکترنرفتم ،ولی اینم بگم که یکی دوموردپیش اومده خیلی فشارعصبی روم بودوحرص خوردم،

مسعود
مسعود
1 سال قبل

معدم سوزش دارد

مبینا
مبینا
پاسخ به  مسعود
1 سال قبل

عه

رضا حسینی
رضا حسینی
1 سال قبل

سلام
من چند روزی که درد نیم الی یک ساعت به طور پراکنده دارم در ناحیه شکم که وقتی اون ناحیه را فشار می دم دردم کمتر میشه چکار باید بکنم

رضا حسینی
رضا حسینی
پاسخ به  رضا حسینی
1 سال قبل

عرق چهل گیاه که می خورم خوب میشم ولی بعد از چند ساعت باز شروع میشه

........
........
1 سال قبل

بای پس کردم و الان بعد یک سال معدم درد گرفته شدیدا چیکار کنم بگی دارم میمیرم

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

باسلام من قرص وریکو نازول استفاده کرده ام ومعده درد شدیدی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

M.y
M.y
1 سال قبل

سلام چند سالی هست معده درد شدید دارم آزمایش ها نشون داده معده ام عفونت داره
قرص های زیادی مصرف کردم
جواب نداده چیکار کنم؟

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

گفتیدسلام آب‌جوش و عسل را حل کنید باید بگم اگر عسل در آب داغ حل بشود سرطان زا هست

دکمه بازگشت به بالا