جراحی بینی به روش باز چیست؟

راینوپلاستی (Rhinoplasty) یا جراحی بینی یک روش زیبایی است که در حال حاضر به دو شکل جراحی بینی باز و بسته انجام می‎شود. در روش جراحی بینی باز (Open Rhinoplasty) جراح از خارج بینی و با ایجاد برش‏های کوچکی روی ستون گوشتی بین سوراخ‌های بینی آغاز می‌کند، درحالی‌که در روش جراحی بینی بسته (Closed Rhinoplasty) جراح از طریق سوراخ‌های بینی برش‌هایی در داخل بینی ایجاد می‌کند. به‎همین‎دلیل، بعد از جراحی بسته آثار جای زخم مشهود نیست.

اگرچه جراحی بینی به روش باز تهاجمی‎تر است، اما قدرت عملکرد بیشتری دارد و دست جراح را برای اصلاح شکل، اندازه و مشکلات تنفسی مجرای بینی باز می‎گذارد. چراکه جراح می‎تواند به‎راحتی پوست و غضروف بینی را باز کند و ساختارهای زیرین بینی به‎خصوص استخوان را به‎خوبی مشاهده کند.

معمولا جراحی بینی باز نیاز به بستری دارد و تحت بیهوشی عمومی انجام می‎شود. تورم، کبودی و حساسیت قابل توجه در ناحیه جراحی برای دو تا سه هفته پس از عمل وجود خواهد داشت. در ادامه به جزئیات بیشتری از این روش اشاره شده است.

چه افرادی بهترین کاندید برای جراحی زیبایی بینی با روش باز خواهند بود؟

بهترین کاندید برای جراحی زیبایی بینی با روش باز
بهترین کاندید برای جراحی زیبایی بینی با روش باز

در جراحی زیبایی بینی با روش باز، باز کردن کامل ساختار پوششی بینی به جراح این امکان را می‌دهد که آناتومی داخلی بینی را به‌خوبی مشاهده، اندازه‌گیری و آنالیز کند. درحالی‎که در روش جراحی بینی بسته چنین امکانی برای جراح فراهم نیست. به‎همین‎دلیل، جراحی بینی باز برای بیماران زیر بهترین گزینه است:

  • بینی خیلی کجی دارند.
  • به‎دنبال تغییر خاص نوک بینی هستند.
  • قوز روی بینی آن‎ها بزرگ است.
  • همزمان درگیر مشکلات تنفسی زیبایی هستند (راینوپلاستی باز می‎تواند ساختار بینی را تغییر دهد تا جریان هوا راحت‎تر شود).
  • به‎دلیل کسب نتایج نامطلوب از جراحی قبلی یا آسیب شدید بینی در اثر ضربه یا تصادف به انجام مجدد جراحی بینی نیاز دارند.

به طور کلی، می‎توان گفت که جراحی بینی به روش باز برای افرادی با ناهنجاری‌های بینی متوسط تا شدید تکنیکی ایده‌آل است. معمولا برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‎شود، مگر اینکه به‎دلیل آسیب شدید ضرورتی وجود داشته باشد.

نحوه انجام جراحی بینی به روش باز

اصولا در مواردی که نیاز به افزایش دید و دسترسی آسان‎تر به محل جراحی است، انجام جراحی بینی به روش باز توصیه می‌شود.

اگرچه در این روش نیز مانند جراحی بینی به روش بسته از دو برش استفاده می‌شود، اما برش‎ها خارجی و روی ناحیه ستون گوشتی بین سوراخ‌های بینی هستند و در نهایت از طریق یک برش اضافی (برش ترانس کلوملار) به یکدیگر متصل می‌شوند. چنین روندی کمک می‌کند تا پوست بینی به‌راحتی باز شده و به سمت خارج کشیده شود. به‌همین‌دلیل، می‎توان از جراحی بینی به روش باز برای اصلاح همزمان چندین مشکل زیبایی و پزشکی بینی استفاده کرد.

نحوه انجام جراحی بینی به روش باز
نحوه انجام جراحی بینی به روش باز

پس از پایان کار و اصلاح بخش‎های مورد نظر توسط جراح، محل‎های برش بخیه زده می‎شوند. پس از یک شب بستری شدن در بیمارستان، می‎توانید برای گذراندن دوره نقاهت به منزل مراجعه کنید.

انواع جراحی بینی به روش باز

از انواع جراحی بینی باز می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی بینی به روش باز پرزرویشن یا جراحی بینی به روش باز پرزرویژن: در این روش هدف جراح این است که با دستکاری کمتر پوست، بافت زیرجلدی، غضروف‎های سر بینی و اسکلت استخوانی بینی، آناتومی کلی بینی را طبیعی نگهدارد. در واقع، می‏خواهد در عین بازگرداندن تعادل و هماهنگی به ساختار بینی، اسکلت بافت‎های زیرین را حفظ کند. بدین‎شکل، میزان عوارض جانبی بعد از عمل به حداقل می‎رسد و دوره نقاهت خیلی کوتاه می‎شود.
  • جراحی بینی به روش باز پلاسما یا پلاسماجت بینی: روشی نوین است که از پلاسما (گازی یونیزه شده با حرارت بالا) برای فرم‎دهی به بینی استفاده می‎کند. این گاز می‎تواند به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و آن‎ها را بسوزاند و جمع کند. همین موضوع باعث لیفت بینی یا فرم بخشیدن به آن می‎شود. با وجود عوارض کمتر این روش، اما ماندگاری آن کمتر است.

مزایا و معایب جراحی بینی به روش باز

مزایای این روش زیبایی و ترمیمی عبارتند از:

  • با توجه به اینکه بینی یکی از اعضای برجسته صورت است، جراحی بینی به روش باز به جراح این امکان را می‌دهد که بسیار دقیق‌تر عمل کند.
  • با کمک این روش، جراح می‎تواند هرگونه ناهنجاری یا عدم تقارن در بینی را که در حین معاینه مشخص نشده‏اند، مشاهده کند.
  • گاهی به تشخیص دکتر جراحی بینی، در طی جراحی نیاز به اعمال متدهایی مانند پیوند غضروف به‌منظور حمایت از ساختار آسیب‌دیده بینی است. در این شرایط، فقط می‎توان از جراحی بینی به روش باز استفاده کرد.

معایب روش جراحی بینی باز عبارتند از:

  • به‌دلیل استفاده از برش ترانس کلوملار، این روش باعث ایجاد اسکار خارجی روی بخش پایینی بینی می‌شود. البته بهتر است بدانید که در اکثر موارد با گذشت زمان اسکار یا جای زخم به‌خوبی بهبود می‌یابد و در عمل ظاهر آن نامرئی می‌شود.
  • معمولا خطرات و عوارض جانبی آن بیشتر از جراحی بینی بسته است. البته این مسئله نیز به‎خوبی قابل کنترل است.

عوارض جانبی و مدت زمان بهبودی بعد از انجام جراحی بینی به روش باز

جراحی بینی به روش باز
جراحی بینی به روش باز

هفته اول با تورم، کبودی، درد، احساس گرفتگی بینی و عوارض جانبی موقتی دیگر مواجه خواهید شد. معمولا برخی از بیماران نسبت به سایرین کبودی و تورم بیشتری دارند. با این وجود، توجه به نکاتی مانند عدم اعمال فشار روی بینی، خوابیدن به‌ شکلی مناسب، استفاده از چسب بینی و خوردن غذای مغذی و کم نمک، تاثیر زیادی در کاهش تورم و بهبودی سریع‎تر دارد.

میانگین زمان بهبودی برای رفع عوارض حاد دو تا سه هفته است. اگرچه ساختار بینی در طول ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد از جراحی به بهبودی خود ادامه می‎دهد، اما اکثر فعالیت‎های روزانه می‎توانند در ماه اول از سر گرفته شوند. به طور کلی، نتایج راینوپلاستی باز دائمی و بلافاصله پس از عمل قابل مشاهده هستند و در عرض یک سال نهایی می‎شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جراحی بینی به روش باز
جراحی بینی به روش باز

اگرچه نتیجه نهایی بسته به فیزیولوژی طبیعی بدن افراد متفاوت است، اما نمی‎توان میزان مهارت جراح بینی را نادیده گرفت. به‎همین‎دلیل، توصیه می‎کنیم اگر کاندید مناسبی برای جراحی بینی هستید، حتما با چند پزشک مشورت کنید و به یک کلینیک زیبایی حرفه‎ای مراجعه کنید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره آنلاین بهترین جراح بینی برای درمان استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه جراحی بینی به روش باز

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

۱. منظور از جراحی بینی به روش باز چیست؟

یکی از انواع روش‎های جراحی بینی است که در آن برخلاف جراحی بسته، جراح دو برش در بخش خارجی بینی ایجاد می‎کند تا بتواند پوست بینی را بالا کشیده و به همه ساختارهای زیرین بینی تسلط داشته باشد. بدین‎شکل، احتمال موفقیت جراحی بالا می‎رود و زمینه رفع ناهنجاری‎های شدیدتر فراهم می‎شود.

۲. جراحی بینی به روش بسته چگونه است؟

در این روش، جراح فقط دو برش درون سوراخ‎های بینی ایجاد می‎کند. به‎همین‎دلیل، اصولا برای اصلاح و تغییر شکل جزئی بینی مانند بهبود ظاهر نوک بینی عالی است. برای آگاهی بیشتر شما، در مطلبی جداگانه به جزئیات جراحی بینی به روش بسته اشاره کرده‎ایم. پیشنهاد می‎کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

۳. برای جراحی بینی باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

می‎توانید به جراح متخصص فک و صورت یا پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصوم
معصوم
5 ماه قبل

قم

saba
saba
1 سال قبل

سلام دکتری در ارومیه بنده گفته اند که بینی من مناسب عمل نیست استخوان وسط بینیم ارتفاعش کمه واز هر چن میلیون نفر یه نفر اینجوری هستش که بعدا از عمل باعث میشه دماغم وسطش حالت گودی پیدا کنه وفرم بینیم بد میشه آیا این واقعیته یا فقط بینی من با سبک کاری ایشون این شکلی خواهد شد؟

دکمه بازگشت به بالا