ترش کردن معده | علل ابتلا، پیشگیری و درمان

درمان خانگی و دارویی ترش کردن معده

ترش کردن معده

ترش کردن معده از بیماری های گوارشی است که دارای احساس سوزش سردل و عوارض جدی بدون درمان است. این بیماری جز اختلالات شایع است.

علت ترش کردن معده

ترش کردن معده یک اختلال گوارشی نسبتا شایع می باشد و طبق آمار این بیماری جز شایع ترین شکایات روده ای در بخش های بیمارستانی آمریکا است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط کالج دستگاه گوارش آمریکا, بیش از شصت میلیون نفر آمریکایی به صورت حداقلی یک بار در ماه و حداقل ۱۵ میلیون نفر هر روز دچار دل درد و اختلالات گوارشی می شوند.

این مهم باعث می شود که درمان و رسیدگی به اختلالات گوارشی از جمله ترش کردن معده که نسبتا شایع نیز می باشد دارای اهمیت بخصوصی باشد. هر گاه مقداری از اسید معده به داخل مری بر می گردد احساس سوزش سر دل در بیمار ایجاد می شود. این احساس اغلب پس از مصرف وعده ی غذایی رخ می دهد و در ناحیه ی تحتانی قفسه ی سینه ایجاد می شود. در بیان علت ترش کردن معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رژیم غذایی می تواند نقش بسزایی در ترش کردن معده داشته باشد
    مصرف غذاهای دارای اسیدیته ی بالا می تواند باعث ایجاد پی اچ بسیار پایین و احساس سوزش سر دل شود. از جمله رژیم های موثر می توان به رژیم دارای الکل( باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری و اختلال در توانایی مری جهت پاک کردن اسید از خود می شود) شراب, آبجو و کافئین بالا( طبق مطالعات انجام شده کافئین باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری شده و از این طریق باعث ایجاد رفلاکس می شود.
    در یک مطالعه ی انجام شده مشخص شد افرادی که قهوه زیادی مصرف می کنند نسبت به افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می کنند دارای ریسک بالای ابتلا به رفلاکس هستند که ناشی از آسیب بیشتر مری با قهوه کافئین دار است), مصرف بالای نمک خوراکی, مصرف غذاهایی که دارای مقادیر بسیار کم فیبر هستند, مصرف شکلات و نوشیدنی های گازدار( مصرف نوشیدنی های گازدار باعث تضعیف موقتی در اسفنکتر تحتانی مری شده و بنابراین باعث رفلاکس معده می شوند. علت اصلی این اختلال ناشی از گاز دی اکسید کربن موجود در نوشیدنی می باشد که باعث تاکی پنه یا افزایش تعداد تنفس افراد شده و به این طریق باعث افزایش ورود اسید به مری می شود)
  2. شل شدن اسفنکتر تحتانی مری
     یک عضله ی حلقوی صاف در قسمت تحتانی مری, در محل اتصال مری به دهانه ی معده یا کاردیا, قرار دارد. این عضله تحت اثر امواج دودی مری باز شده و بلافاصله بسته می شود. بنابراین در حالتی که عملکرد این عضله به درستی صورت گرفته باشد از برگشت مواد غذایی به داخل مری ممانعت به عمل می آورد. در مواردی این عضله دچار شلی شده و نقش دریچه ای آن مختل می شود در نتیجه اسید معده به داخل مری برگشت داده شده و بیمار احساس سوزش سر دل خواهد داشت.
  3. چاقی
  4. سیگار کشیدن ( برای فرد سیگاری و افراد نزدیک )
  5. سطح پایین فعالیت های فیزیکی و ورزشی، دراز کشیدن طی ۲ الی ۳ ساعت بلافاصله پس از مصرف وعده ی غذایی
  6. مصرف داروهای خاص
    از جمله: مسدود کننده های کانال کلسیم, آنتی هیستامین ها, مسکن ها, داروهای آرامبخش, داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد بارداری

محل سوزش سر دل

جلوگیری از ترش کردن معده

اصلاح سبک زندگی میتواند یکی از بهترین عملکردهای ممکن در جهت جلوگیری از ترش کردن معده باشد. افراد می توانند با رعایت موارد ساده ای از ایجاد احساس بد سوزش سر دل پس از مصرف وعده های غذایی جلوگیری کنند از جمله این اقدامات مفید و بسیار ساده می توان به:

  1. بهبود وضعیت یا پوزیشن: یعنی افراد حین خوردن غذا صاف بنشینند و در اصلاح قوز نکنند
  2. پوشیدن لباس های گشاد و راحت
  3. کنترل وزن و جلوگیری از ایجاد چاقی به خصوص در مواردی که فرد دارای اضافه وزن می باشد.
  4. از ایجاد فشار های زیاد بر شکم خودداری کنیم
  5. قطع مصرف سیگار و نوشیدنی های الکل دار
  6. در صورت لزوم پس از مشاوره با پزشک معالج, تغییر درمان دارویی خاصی که منجر به ایجاد احساس سوزش سردل شده است صورت بگیرد.
  7. خودداری از مصرف پیاز خام: طبق مطالعات انجام شده مصرف وعده ی غذایی دارای مقادیر بالای پیاز خام می تواند منجر به افزایش درد شکم, رفلاکس معده و آروغ زدن شود. همچنین پیاز خام میتواند باعث تحریک مری شده و باعث تشدید دل درد شود. در کل در صورتی که احساس می کنید با مصرف پیاز خام علایم شما بدتر می شود, جدا از مصرف آن خودداری کنید.

مشاوره آنلاین معده و گوارش

قرص برای ترش کردن معده

جهت درمان این اختلال می توان از درمان های مختلفی بهره مند شد, از جمله مصرف قرص برای ترش کردن معده. البته این درمان ها ممکن است برای همه ی افراد مناسب نباشند. بنابراین لازم است هر فرد با مراجعه به پزشک متخصص با صلاح دید او به درمان بپردازد.از طریق وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، می‌توانید به راحتی با  متخصص معده و گوارش به صورت تلفنی یا متنی ارتباط بگیرید و از ایشان راه درمان بخواهید.

از جمله این قرص ها می توان داروهای زیر را معرفی نمود:

  1. قرص های مهار کننده ی پمپ پروتون از جمله امپرازول, رابپرازول
  2. قرص های محدود کننده ی هیدروژن از جمله سایمتیدین و فاموتیدین
  3. مصرف قرص های گروه دارویی آلژینات مثل گاویسکن از جمله گزینه های اصلی برای درمان افرادی است که به صورت مکرر دچار رفلاکس معده می شوند. مکانیسم اثر این دارو با سایر داروها متفاوت است. داروهای آلژینات حاوی اسید آلژنیک هستند و روی میزان ترشح اسید معده اثری ندارند بلکه مکانیسم آنها به صورت ایجاد یک لایه ی ژل کف مانند روی مخاط گوارشی در قسمت فوقانی معده است. این ماده به صورت طبیعی در جلبک قهوه ای دریایی یافت میشود.
  4. در افرادی که به ندرت دچار رفلاکس معده یا ترش کردن معده می شوند می توان از درمان های OTC استفاده کرد. این داروها باعث کاهش میزان اسیدیته ی معده می شوند.

علت ترش کردن معده در کودکان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ترش کردن معده دارای رده ی سنی خاصی نمی باشد و حتی کودکان و نوزادان ممکن است دچار ترش کردن معده شوند. از جمله شایع ترین علائم ترش کردن معده در این گروه سنی می توان به: سرفه یا خس خس سینه به صورت مداوم یا امتناع کودک از غذا خوردن و یا ایجاد مشکل حین خوردن غذا اشاره کرد. در کودکان بزرگتر اغلب علل مطرح شده در ابتلا به ترش کردن معده در گروه سنی بزرگسالان مطرح است. هر عامل که باعث ایجاد فشار بر اسفنکتر تحتانی مری و یا ایجاد شلی در این اسفنکتر عضلانی شود می تواند علت ترش کردن معده در کودک باشد. فاکتورهایی دیگری از جمله پرخوری,  غذاهای تند و زمینه ی ارثی ابتلا به بیماری های گوارشی می توانند نقش موثری در ابتلا به رفلاکس معده داشته باند.

علل ترش کردن معده

داروی گیاهی برای ترش کردن معده نوزادان

بیشتر اوقات علت رفلاکس معده در نوزادان به دلیلی هماهنگی ضعیف در سیستم گوارشی است. هرچند بسیاری از نوزادان مبتلا به رفلاکس اسید معده سالم هستند ولی برخی از آنها می توانند دچار نقص های عصبی, عضلانی و یا مغزی شوند. طبق اطلاعات به دست آمده, علت اصلی این اختلال نابالغ بودن سیستم گوارشی نوزاد است. اگر نوزاد شما به صورت مکرر استفراغ میکند, دفع گاز دارد, گریه مکرر داشته, شیر نمی خورد و دچار کاهش وزن شده است باید به اختلال ترش کردن معده شک کرد.

درمان ترش کردن معده با سرکه سیب

یکی از درمان های گیاهی برای ترش کردن معده در نوزادان استفاده از خواص سرکه سیب می باشد. در این مورد باید مقداری معادل یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سیب که تصفیه نشده باشد با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و در فواصل زمانی منظم به نوزاد داده شود.

درمان ترش کردن معده با دم کرده ی بابونه

همچنین دم کرده ی حاصل از نصف قاشق چایخوری بابونه می تواند به عنوان درمان استفاده شود. ماساژ دادن شکم نوزاد با مخلوطی از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری روغن نعناع می تواند باعث کاهش نفخ و ایجاد حس آرامش در نوزاد شود.

درمان خانگی ترش کردن معده

طبق اطلاعات به دست آمده استفاده از موادی هم چون سرکه ی سیب (البته این ماده در برخی افراد اثرات مفید داشته ولی در سایرین باعث بدتر شدن علایم شده است) به مقدار بسیار کم (یک قاشق غذاخوری) به همراه مقداری آب , جویدن آدامس( طبق تحقیقات انجام شده جویدن آدامس ۳۰ دقیقه پس از وعده ی غذایی ناهار یا شام باعث ترشح بیشتر بزاق شده و از این طریق باعث رقیق شدن اسید معده می شود.), مصرف نعناع (  به طور کلی نعناع باعث آرام شدن معده می شود ولی در صورتی که با مصرف آن دچار تشدید علائم شدید به عنوان جایگزین می توانید از خواص زنجبیل استفاده کنید) و جوش شیرین ( مقدار کمی جوش شیرین حل شده در آب می تواند  باعث کاهش میزان اسیدیته ی معده شود) می توان به عنوان درمان خانگی برای ترش کردن معده استفاده کرد.

مشاوره آنلاین معده و گوارش

میوه برای ترش کردن معده

آلوئه ورا یکی از میوه هایی است که به عنوان درمان در ترش کردن معده کاربرد دارد. آلوئه ورا باعث کاهش ترشح اسید معده و آرام شدن معده میشود. میوه دیگری که برای ترش کردن معده کاربرد دارد موز است. این میوه کم اسید و ملایم بوده و روی سیستم گوارشی و معده اثرات ملایمی دارد. یک سری ویتامین ها در موز وجود دارند که باعث مهار انقباض سیستم گوارشی می شوند.

ترش کردن معده و اسهال

در برخی از بیماری های گوارشی از جمله سندرم زولینگر- الیسون افراد دچار ترشح بیش از حد اسید در معده می شوند. البته این بیماری یک اختلال نادر است ولی این اسید اضافی میتواند به صورت ترش کردن معده و حالت تهوع, زخم معده, در شکم, کاهش وزن و اسهال نمایان شود. البته طبق تحقیقات انجام شده اغلب اختلالات گوارشی از جمله گاستروانتریت های ویروسی که ناشی از تماس فرد با آب های آلوده یا غذای آلوده است, می توانند منجر به ایجاد اسهال آبکی, گرفتگی شکم, حالت تهوع و گاهی تب شوند. در بین بیماری های گوارشی همراهی بین سندرم روده ی تحریک پذیر با رفلاکس معده رایج است. در این صورت بیمار به دلیل داشتن سندرم روده ی تحریک پذیر دچار درد شکمی, تغییر عادات روده ای, اسهال یا ایجاد یبوست شده و به علت رفلاکس از سوزش سر دل نیز شاکی خواهد بود.  در چندین مطالعه ی قوی بین سندرم روده ی تحریک پذیر و ابتلا به رفلاکس معده ارتباطات بسیار قوی یافت شده است که وجود ارتباط در ترش کردن معده و اسهال را توجیه می کند. دکتر اسید معده در این باره میتواند اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

اسهال در رفلاکس معده

در مطالعه ای که در مجله ی جهانی گوارش منتشر شده است, اطلاعات مربوط به بیش از ۶۰۰۰ بیمار مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. در این مطالعه نشان داده شد که در حدود ۶۳% از مبتلایان به سندرم روده ی تحریک پذیر( IBS) دارای علائم مربوط به رفلاکس معده نیز هستند. همچنین مشخص شد که بیشتر مبتلایان زن بوده و با داشتن هر دو بیماری دارای وضعیت بدتری بودند. به طور کلی احتمال بروز رفلاکس معده در بیماران مبتلا به IBS نسبت به افراد سالم, حدود ۴ برابر بیشتر است.

درمان صد در صد رفلاکس معده

روش درمانی رفلاکس معده ممکن است در افراد متفاوت باشد و بسته به شدت بیماری آنها به درمان خاصی نیاز باشد. بنابراین نمی توان درمانی یکسان برای تمام افراد بکار برد. نظر دکتر رفلاکس معده درباره متد درمان مهم است. در کل متد درمان های رفلاکس معده شامل تغییر شیوه ی زندگی, مصرف دارو و در برخی موارد جراحی است.

مصرف دارو که در اغلب افراد مبتلا به اختلال رفلاکس معده قابل استفاده است. در برخی موارد تنها با تغییر شیوه ی زندگی( Life style) میتوان به راحتی از ناراحتی های ناشی از ترش کردن معده رهایی یافت. در برخی موارد نیز به انجام پروسه های تهاجمی از جمله جراحی نیاز خواهیم داشت. در این صورت اغلب نیاز بیمار به مصرف دارو کاهش یافته و فرد بهبودی نسبی به دست می آورد. امروزه از آندوسکوپی به عنوان جدیدترین روش های درمانی برای رفلاکس معده استفاده می شود ولی به دلیل جدید بودن این روش به اطلاعات بیشتری در رابطه با چگونگی عملکرد آنها یا میزان ایمنی این روش نیاز داریم. افراد کاندید عمل جراحی, یک جراحی تقویتی در سد معده-مری برای درمان انجام میدهند. به این جراحی Fundoplication گفته می شود.

با توجه به شیوع نسبتا بالای ترش کردن معده, در صورت بروز علائم رفلاکس بهتر است به دکتر گوارش و کبد بالغین و یا در صورتی که مراجعه حضوری برای شما سخت است، پزشک آنلاین معده و گوارش مراجعه کنید تا بهترین درمان مورد نیاز را دریافت کرده و هزینه ی به نسبت کمتری را متقبل شوید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره ترش کردن معده، پیشگیری و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص معده و گوارش پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم

مشاوره آنلاین معده و گوارش

۳.۵/۵ (۳۸ نظر)

منبع
Acid Reflux Diseaseacid reflux

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
170 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
4 روز قبل

سلام تمام دوستانی که سوال مطرح کردید و جوابتون داده نشده اط سمت این سایت محترم توصیه میکنم به پیج اینستا طب مکمل دکتر افشاری تشریف ببرید که اغلب پستهاشون رو اینستا پاک میکنه چون ریپورت میکنن ایشون رو و کسی که حق بگه مورد حجوم قرار میگیره و ایشون تو کارنامش درمان سرطان رو داره newlife

عبدالرضا شفیعی
عبدالرضا شفیعی
13 روز قبل

سلام .من خیلی معده ام ترش میکنه . برای خلاصی از ترش کردن چه داروهای گیاهی یا شیمیایی مصرف کنم. با تشکر

یسنا
یسنا
28 روز قبل

سلام دخترم ۳ونیم ساله است یکدفعه بالا آورد پفک خورده بود وشام سوپ ویک مقدار نوشابه نارنجی آیا میشه علتش این خوردنی ها باشه ممنونم

جواد کازرانی
جواد کازرانی
1 ماه قبل

من معده درد و ترش کردن شدید و سردرد رو به اندازه موهای سرم تجربه کردم و فقط تنها راه حلش اصلاح غذاهایی هست که میخوریم و جویدن زیاد غذا و نخوردن غذای داغ و دراز نکشیدن و حتی ننشستن بعد خوردن هرچیزی بمدت ۲ ساعت، خوردن نمک کم بعد و قبل از غذا کمک میکنه تا معده کمتر ترش کنه.

سبحانی
سبحانی
2 ماه قبل

سلام توروخدا یکی جواب بده خواهش میکنم من شدیدا نیاز براهنمایی دارم بچه م همیشه معدش ترش میکنه بوی استفراغش خیلیبده بوی ترشیدگی داره نمیدونم چکارش کنم تو شهرخودمون چند دکتر بردم سردرنمیارن

محمد
محمد
پاسخ به  سبحانی
6 روز قبل

سلام امیدوارم این پیامو بخونین اگر خیلی بوی استفراغ بده و حتی بوی دهان دارد و ترش مداوم دارد ابتدا تا سه روز آب سیب زمینی را کلا گرفته و میل بشه (ناشتا) که همون سه روز اول بهبودی خودشو نشون میده سپس تا دو هفته امپرازول بخورن خوب میشود

مهدی عرفانی
مهدی عرفانی
2 ماه قبل

سلام عرض ادب من هر روز ترش میکنم و قرص های معده رو هم میخورم اما هم قطع میکنم باز شروع میشه موندم بخدا جیکار کنم

فرانک
فرانک
پاسخ به  مهدی عرفانی
1 ماه قبل

زنیان بخور هر روز

M.agahei
M.agahei
پاسخ به  مهدی عرفانی
1 ماه قبل

یه پیاله ماست بخور یا یه لیوان دوغ

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مهدی عرفانی
12 روز قبل

میکروب معده داری

شجاعی
شجاعی
2 ماه قبل

سلام خدمت دوستان رفلکس معده یا ترش کردن گاهی اوقات بالا به طرف مری نمی آید و در معده حبس می گردد که در این حالت افزایش گاز در معده سردرد شدید و گاهی با تیر کشیدن اطراف قلب همراه می باشد که بهتر هست افراد سابقه دار مریضی معده داروهای تجوز پزشک معده را میل نمایند که اگر سردرد خوب نشد درمان اعضای سر و قلب را چک نمایند و بعضی موقع با یک آروغ زدن از این درد خلاص می شوید و این یه تجربه ۳۰ ساله هست برای شما که با این سفارشات ترشی معده با هر وعده غذا به ماهی یکبار با رعایت نکردن تقلیل داده شده و در این مدت داروی خاصی مصرف نشده است فقط پرهیز و شناخت مزاج خود با توجه وضعیت سلامت تغذیه در کشور و خوراکی های غیر اورگانیک سالم و تندرست باشید

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط شجاعی
مریم
مریم
2 ماه قبل

سلام. دکتر جان من بعد از هر دفه روزه گرفتن بعد از آن. دچار ترش کردن شدید بالا آوردن غذا میشوم. آیا ارتباطی با روزه گرفتن دارد

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

خودت چی فکر میکنی؟!

خسته ازهمه
خسته ازهمه
2 ماه قبل

فکرنکنم شرف داشته باشین این همه سوال پرسیدن دریغ ازجواب یه نفر

موحدی
موحدی
3 ماه قبل

سلام دکتر جان ترش کردن معده ب اتنگی تنفس توام است چه باید کرد

محمد
محمد
پاسخ به  موحدی
2 ماه قبل

سلام قرص اس امپرازول روزی یک عدد قبل از صبحانه بزن به بدن با ترشی معده خدا حافظی کن معده چون بزرگه و اذیت میشه تنگی نفس میگیرید غذاهای آبکی و چرب پیاز خام غذایی پر حجم نخور آهسته بخورید اگه خوب شدین دعامون کنید

محسن
محسن
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

در بلند مدت در جذب کلسیم و ویتامین گروه ب اختلال ایجاد می کنه و عوارض وحشتناک داره

وحید
وحید
پاسخ به  موحدی
2 ماه قبل

علت تنگی نفس ورود اسید به خون هست اسید معده از نوع کربنیک اسید هست که در خون به دی اکسید کربن اب تجزیه میشه و ایجاد تنگی نفس میکنه

M.agahei
M.agahei
پاسخ به  موحدی
1 ماه قبل

یه پیاله ماست بخور یا یه لیوان دوغ

سیدمصطفی
سیدمصطفی
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر بعدازخوردن هروعده غذایی بیشتراوقات معده درد وسوزش معده میگیرم فکرمیکنم ترش میکنم چون پشت سروگردنم هم دردمیگیره لطفا راهنمایی کنین چه کنم که بهتربشم درضمن من قهوه هم میخورم گفتم بهتره بگم شایدکمک کنه ممنونم

شایان
شایان
پاسخ به  سیدمصطفی
3 ماه قبل

سلام منم دقیقا همینطورم .دارو هم میخورم ولی فایده نداره
شما چیکار کردید؟

M.agahei
M.agahei
پاسخ به  شایان
1 ماه قبل

یه پیاله ماست یا یه لیوان دوغ بخور

علی
علی
پاسخ به  سیدمصطفی
2 ماه قبل

سلام ترش کردن معده رگ داره که پشته گردن هست بعضی از افراد هستن که میتونن این رگ هارو بگیر و سردرد و ترش کردن خوب بشه

محسن
محسن
پاسخ به  سیدمصطفی
2 ماه قبل

متاسفانه قهوه بدرین ماده برای ترش کردن معده هست.کنار بگذار خوب میشی

هادی دهستانی
هادی دهستانی
3 ماه قبل

سلام من دوعدد کپسول جنسالین خوردم خیلی ترش میکنم وسردردخفیف

مردم.ترش.میکنه.چیه.کنم
مردم.ترش.میکنه.چیه.کنم
3 ماه قبل

معدم.ترش.میکنه.چیه.کارکنم

هوشنگ
هوشنگ
3 ماه قبل

سلاهرکس معدش ترش می‌کنه نوشابه مشکی بخوره

ن کاظمی
ن کاظمی
4 ماه قبل

اینقدر شدید شده حتی صبها ک ی لیوان آب میخورم ترش میکنم درواقع هر چی میخورم ترش میکنم نحورم هم ترش میکنم خیلی اذیت میشم لطفا راهنمایی کنید

وحید
وحید
پاسخ به  ن کاظمی
2 ماه قبل

بخدا منم دیروز همین حرفو زدم یه قند کوچولو میخورم دهنم شدیدا ترش میشه یا مثلا یه لقمه کوچیک نون غذای ابکی یا یه ذره زیاد اب بخورم میمونه رو دلم و نمیره پایین منکه میگم حتما کبدم عامل این بدبختیاست

حامد
حامد
5 ماه قبل

سلام معدم ترش میکنه اسهال میشم شکم درد هر هفته همینجوریم

علی
علی
پاسخ به  حامد
3 ماه قبل

پیشگیری

علی
علی
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

پیشگیری بهتر از درمانه

علی
علی
5 ماه قبل

سلام خسته نباشین ببخشید من پسرم۱۴سالشه زیاد استرسیه همش موقع راه رفتن در سربالایی نفس میزنه میترسه بعد میگه چیزی مثل خلط تو گلوم هس ممکنه به خاطر معده باشه ممنون میشم راهنمایی کنین

سهیلا
سهیلا
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

میخوام به بحث. ملحق بشم

علی
علی
5 ماه قبل

سلام خسته نباشین پسر من ۱۴ساله هست همیشه میگه سر دلم یه چیزی میگیره مثل خلط مخصوصا موقع پیاده روی نفس میزنه ممکنه از معده باشه وزنش هم بالا هست

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام خسته نباشین مادرم حدود ۷۵سال سن دارد عمل قلب باز عمل کیسه صفرای ‌‌واندوسکوتی کردن الان همیشه ترش در معده وسوزش قفسه سینه و یبوست شدید دارم ممنون میشم جوابم بدین

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام مادرم حدود ۷۵سال سن دارد و آندوسکوپی کردن والان مدام ترش معده دردوسوزش قفسه سینه دارن ممنون میشم جوابم بدین

مریم
مریم
6 ماه قبل

عرض ادب مدتیه که احساس ترش کردن میکنم چند ماهیه رژیم فست میگیرم شبها از ده تا چهارده یا شانزده ساعت بعد چیزی نمیخورم جز اب و چای در دوران کرنا در یک ازمایش خون انتی بادی بهم گفتن میکروب معده دارم و انتی بیوتیک و قرص بیسموت دادن اما من بعدش تست دیگه ای ندادم بعدا که بیشتر ازش خوندم متوجه شدم فقط در تست مدفوع و تست اوره این نیکروب قابل تشخیصه درسته ایا باید مجدد ازمایش بدم و اینکه رژیم رو که حاصلی هم نداشت ترک کنم و اینکه میگن باعث سرطان معده میشه میکروب هلیکو باکتر درسته؟ نگران شدم ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

موسی 44 ساله
موسی 44 ساله
8 ماه قبل

باسلام چند سالیه که ناراحتی معده دارم چند سال پیش آندوسکوپی کردم تاچندوقت خیلی راحت بودم الان حدود یک هفته که سوزش معده دارم و تر ش می کنم اب خنک یا چای کمی گرم نمی تونم بخورم لطفا راهنمایی کنید ممنون

نرگس
نرگس
11 ماه قبل

سلام روز بخیر من ۵۷ سالم مدتی هر چی مخورم معدم ترش میکن قبل از این اگر شیرینی با چای میخوردم این طوری میشد ولی الان بیشتر وقتها همینطوری میشم زیره سبز مخورم تا آرام بشه معدم

پروانه
پروانه
11 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر.من اصولابعدازهروعده ی غذایی ترش وسوزش سردل دارم وهروعده ی غذایی که بمقدارحجم کم غذامیل میکنم این سوزش به نسبت کمترویاندارم چن سال پیش به پزشک مراجعه کردم وآندوسکپی انجام دادم وگفتن ورم روده که فکنم نصفش برمیگرده به عاینکه عصبی میشدم دارومصرف کردم پرهیزغذایی انجام دادم تاحدودی بهبودپیداکردم ولی تقریبایکسال ونیم بیشترهمینودارم چکارکنم البته شن کیسه صفراهم داشتم آیاعمل لاپاراسکپی انجام بدم صفراموخارج کنم یاکاردیگه؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین

سوگل موسوی
سوگل موسوی
11 ماه قبل

سلام
همیشه معده درد دارم صبح که بلند میشم آب ترش از گلوم میاد بالا

اسدی
اسدی
1 سال قبل

سلام وقت شمابخیر
۴۲ سالمه الان چندروزه معده ام ترش میکنه واب تلخ بالا میارم ترش کردن باعث سردردم میشه البته این اتفاق موقعی که خیلی حرص میخورم ویا دراثرخوردن بعضی از غذاها یا خوردن پرتقال میافته میتونم بپرسم چکارکنم وچه دارویی استفاده کنم

حسن افرین
حسن افرین
1 سال قبل

سلام .من وقتی ترش میکنم فوری کف دست وپای چپم شروع ب سوزوندن میکنن.واب دهانم شل میکنی وزلال جمع میشه تو دهانم .ودر اخر میزنه بسرم وسردرد وخیم ک درنهایت میرسه ب تحوع وباید دیگه تمام معدم خالی بشه تا مایع زرد رنگ بالا بیارم تا ب مدت ی روز طول بکشه دوباره اب دیت بشم کلافه شدم اگه درمانی دارید ممنون میشم

موسوی
موسوی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر خسته نباشین
ببخشید یه چند روزی یه که سر دلم مثل نبض می زنه
می خواستم ببینم دلیلش چیه ؟
بعدش هم پشتم قسمت سمت چپ هم درد میکنه علتش چیه؟
سپاس

سارا
سارا
1 سال قبل

من چندین وقته هر غدایی میخورم معدم خراب میشه، آروغ بدبو تا صبح و یبوست شدید. صبح تا ظهر هم اسهال شدید، خواهش میکنم پاسخ بدید

رمضانی
رمضانی
پاسخ به  سارا
6 ماه قبل

متاسفانه همه با میکروب هلیکوباکتر درگیرند اسهال، یبوست، بوی بد دهان، سوزش معده، نفخ فقط باید از طریق وزارت بهداشت نکاتی کلی آموزش داده بشه از مدارس شروع کنند تا سطح جامعه به طور یکنواخت به ایمنی برسه

مهدی عرفانی
مهدی عرفانی
پاسخ به  سارا
2 ماه قبل

سلام قرص امپرازول ناشتا و قبل وعده شام فاموتیدین‌مصرف کنید

اسماعیل پناهپور
اسماعیل پناهپور
1 سال قبل

باسلام خسته نباشید خدمت دکتر عزیز من ریفلاکس شدید ترش رنج می برم هرچه پیش دکتر میروم خوب نمی شوم آب هم بخورم ترش مکنم گلوم انگاری سوراخ شده کولیت هم دارم ۱۸سال هست تحت درمان هستم خونریزی هم دارم قرص مزالازین۵۰۰باازارام۵۰برای کولیت مصرف میکنم وبرایمعده اس امپرازول مصرف میکنم

محسن
محسن
پاسخ به  اسماعیل پناهپور
6 ماه قبل

سلام دکتر ازهف ت سال پیش جراحی کیسه صفرا کردم مشکل ناراحتی معده دفع ناقص مدفوع نفخ و اینکه علاعمم هر چند ماه تعغبر می‌کنه چهار سال پیش اندسکپی دادم ی کم ورم معده ومیکروب داشتم دارو مصرف کردم الان زندگیم مختل شده ب شدت عصبی استرس گرفتم خوب نمیشم الآنم با احساس سنگینی معده ترش کردن دارم چندسال هرروز امپرازول میخورم

محمدی
محمدی
1 سال قبل

سلام من هرچی مخرم ترش میکنم چکارکنم

خدیجه ۳۷ساله
خدیجه ۳۷ساله
پاسخ به  محمدی
6 ماه قبل

باعرض سلام وخسته نباشید من چند ساله که ریفلاکس دارم همش ترش میکنم وقتی میخوابم چه معدم پر باشه چه خالی ترش میکنم میخواستم ببینم دارویی هست قبل از خواب بخورم که ترش نکنم

محمد
محمد
پاسخ به  خدیجه ۳۷ساله
2 ماه قبل

سلام داروی اس امپرازول هر روز ناشتا یکعدد قبل از صبحانه. عصر هم یک فوماتیدن بعد از یک ماه یک روز در میان بخورید ترشی معده نخواهید داشت

سامان محمدی
سامان محمدی
پاسخ به  محمدی
5 ماه قبل

خب هیچی نخور خوب میشی

Suusgs
Suusgs
پاسخ به  محمدی
4 ماه قبل

نخور خب

مرضیه
مرضیه
1 سال قبل

سلام مدتی است که سزش گلو دارم دوسال پیش انوسکوپی انجام دادم گفتند ورودی معده.متورم است دارو مصرف کردم سال گذشته بیماری اسم گرفتم احساس ترش کردن نمیکنم امادر مری وگلو سزش دارم برای اسم هم یکی از، داروهایی که دادند پنتاپرازول بود الان میخورم اثری ندارد مادرم هم بیماری سرطان معده داشت ایا دوباره اندوسکپی انجام بدم لطفا راهنماییم کنید

آیلین
آیلین
پاسخ به  مرضیه
1 سال قبل

سلام من عفونت معده دارم دکتر بهم قرص داده بعد پنجمین روز معدم شدیدن ترش تلخ میشه چکار کنم متشکر

محمد
محمد
پاسخ به  مرضیه
7 ماه قبل

سلام دو سه روز سرما خوردگی دارم غذای کم می خورم ولی معده ام ترش می کند داروهای که دکتر داده یک شربت دیفن هیدرامین وقرص کو آموکسی کلاو خیلی ممنونم

جلیلیان
جلیلیان
1 سال قبل

سلام خستہ ناشید من چندمدتہ کہ گلوم خیلی ترش میکنہ ھرچہ شیرینی ھم میخورم کہ قطع بشہ فایدہ ندارہ واصلا ھم اشتہا ندارم خیلی بدغذاھستم شایدروزی یہ بار غذا بخورم چکارکنم

سیروس برزگر
سیروس برزگر
1 سال قبل

سلام من ترش میکنم همش چیزی گلوم هست بادگلو خیلی وقتها دارم درخواب یک دفعه میپرم انگارمخوام خفه شم عضلهای گردنم خیلی سفت میشن چکار باید بکنم تشکر

فاطمه نظرزاده
فاطمه نظرزاده
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ببخشید من خیلی ترش میکنم میخواستم بپرسم من باید آندوسکوپی انجام بدم یا با دارو حل میشه ؟

فاطمه نظرزاده
فاطمه نظرزاده
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من خیلی زیاد ترش میکنم آیا یاید حتما آندوسکوپی انجام بدم یا با دارو مشکلم حل میشه ؟

جمیله
جمیله
1 سال قبل

معدن زبان ترس میکند وقبضتنگ هستم داکتر قند معلومات بدهد

جمیله
جمیله
1 سال قبل

داکتر صاحب خسته نباشد برای سرفه وخسخس کردن سینه کودک کدام دوا را استفاده کنیم

نبضسر دل
نبضسر دل
پاسخ به  جمیله
7 ماه قبل

غذا می خودم سر دلم نبض می زند

نبضسر دل
نبضسر دل
پاسخ به  نبضسر دل
7 ماه قبل

نبض سر دل

عبدالرضااحمدی
عبدالرضااحمدی
1 سال قبل

سلام چندین سال است که ترش معده باعث سردرد شدید درهفته یک بار می شود داروهای چهل گیاه قرص های امپرازول پنتوپرازول کلید نیوم سی استفاده کردم دکتر های زیادی رفتم آندوسکوپی انجام دادم نتیجه نگرفتم

اسماعیل
اسماعیل
1 سال قبل

با سلام و خسته نباشید ، من چند وقتی هست که میخوام برم بیرون و اگر راه دور باشه دچار دلشوره میشم و همین باعث میشه معدم بریزه بهم و دنبال سرویس بهداشتی بگردم و این زندگیمو مختل کرده چیکار کنم کمکم کنید ممنون میشم؟

مهین
مهین
1 سال قبل

باسلام خدمت شما پزشک معتمد
من رفلاکس معده دارم حدود۵ سال هست که دریچه معده من بخاطر اسیدبالا ازبین رفته،الان مدتیه من غذا میخورم ترش و پوده میکنم و اسهال میشم و از همه بدتر ضعف میکنم، خوراکم کمه سعی میکنم باشرایطی که دارم شبها شامم روسبک تر و زودتر بخورم وحداقل بخوابم ۴ ساعت ومن بین شام و خوابم فاصله میزارم
ممنون میشم راهنماییم کنید که چکنم ضعف معده و این ترش و پودگی و اسهال ازبین بره

مهتاب
مهتاب
1 سال قبل

سلام من خانمی ۴۰ ساله هستم الان حدود یک هفته هست که معده درد ودرد های شدید شکمی به همراه حالت تهوع دارم وکلا اشتهام هم خیلی کم شده
ونمیتونم غذا بخورم بیشتر احساس تشنگی دارم گاهی اوقات هم کلیه هام خیلی شدید درد میگیره وتوی دهانم احساس تلخی میکنم ممنون میشم راهنماییم کنید باید چکار کنم

تانیا
تانیا
1 سال قبل

با سلام من کرونا گرفتم وحشتناک ترش میکنم و سوزش معده دارم اصلا قابل تحمل نیست کمک کنید ممنون

پژمان پری یاری
پژمان پری یاری
پاسخ به  تانیا
1 سال قبل

درود، سیب میل کنید و آب هویج فراوان ، بجز میوه های رسیده و شیرین فصل چیزی نخورید ، نان و چای و لبنیات و گوشت نخورید تا بهبود پیدا کنید

خانم پره
خانم پره
1 سال قبل

سلام خداقوت من ۳۱ ساله هستم. من الان س روز ک سوزش معده و احساس ترش کردن و ی کوچولو تهوع دارم ک تا بحال اینطور نبودم.. چ کنم ب نظر شما دکتر عزیز..حتما پاسخ بدید

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط خانم پره
عزیز جمشیدیان
عزیز جمشیدیان
1 سال قبل

سلام جناب دکتر وقت شما بخیر گاهن ّّبعد غذاخورد ن مثل ابگوشت میکنم براجلو گیری چه دارویی مصرف کنم ممنونم

....
....
1 سال قبل

سلام ، من هر دفعه که حلیم میخورم به شدت ترش میکنم و تا شب ادامه داره میخواسم بدونم مگه حلیم چه مشکلی داره؟ ممکنه حساسیت باشه؟

پرویز سرتیبی
پرویز سرتیبی
1 سال قبل

با سلام و عرض خسته نباشید من یکماه بیشتر است که دارای رفلاکس هستم و اخیرا هم اسهال و حالت تهوع به آن اضافه شده ، به دکتر گوارش مراجعه کردم ولی نتیجه ای نشده آندوسکوپی و آزمایش خون و ادرار هم داده ام. البته داروهای داکسپین-کلونازپام-دپاکین-پروپرانول هم میخورم

الهه
الهه
1 سال قبل

سلام. من میکروب معده داشتم. رفتم دکتر بهم آنتی بیوتیک داد و بهتر شدم. ولی کلا سردرد داشتم همراه با ترش کردن و اصلا خوب نمیشد. خلاصه یه چند ماهی بود که هم ترش کردن معده و هم سردردام خوب شد. الان دوباره چند روزه که شروع شده. چیزی که کلافم می‌کنه بیشتر از ترش کردن معدم، سردردام هست که هر چی میگن میخورم خوب نمیشم.چیکار کنم که وقتی ترش میکنم و سردرد میگیرم خوب بشه سردردم. خیلی کلافم می‌کنه و چند روز پشت هم سردرد دارم. ممنون میشم

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام من۳۷سالمه حدودده سال ترش معده داشتم وبارانیتیدین شربت معده ی جوری سر کردم. س سال پیش رفتم دکتر واندوسکپی دادم گفت میکروب معده داری ودریچه مری ب معدم شل شده. ی سری دارو بهم داد حدودشش ماه خوب بودم تقریباولی دوباره شروع شده ب طوری که بعداز صبحانه هرچیزی ک باشه ترش معده شروع میشه تا شب. واقعا خیلی خسته شدم. ی راه کار جامع میخام خیر ببینید. درضمن صبح ناشتا بیش ازده بار اوق میزنم موقع دستشویی رفتن کلافم کرده روم نمشه خونه کسی برم. ممنون

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط مهدی
مهدی
مهدی
پاسخ به  مهدی
5 ماه قبل

ملحق شدن به بحث

عبداله
عبداله
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من اندوسکپی انجام دادم گفتند ورم معده داری بهمراه نفخ شدید دارو هم استفاده میکنم ولی اثر چندانی نداشته اکثرند برگشت اسید دارم یجوری که احساس میکنم غذا توی گلوم بر مگرده

عزیزی
عزیزی
پاسخ به  عبداله
2 ماه قبل

دقیقا من هم همچین مشکلی دارم و خیلی خیلی ازیتم ازتون ممنون میشم راهنماییم کنید

دکمه بازگشت به بالا