تنگی مجرای بینی (تنگی دریچه بینی)

این مقاله با موضوع تنگی مجرای بینی (تنگی دریچه بینی) به بررسی علائم، علل، عوارض و اینکه با تنگی مجرای بینی چه باید کرد، می‌پردازد. با ما همراه باشید.

تنگی دریچه بینی یا تنگی مجرای بینی، زمانی رخ می‌دهد که دریچه بینی که باریک‌ترین قسمت راه هوایی است، ضعیف شده و در حین تنفس به داخل راه هوایی کیپ می‌شود. این ممکن است یک یا هر دو طرف بینی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث انسداد مجرای بینی و مشکل در تنفس شود.

مجرای بینی به کجا راه دارد

مجرای بینی شما که به آن سینوس نیز گفته می‌شود، فضاهای توخالی در جمجمه اطراف بینی، گونه‌ها و پیشانی شما هستند. این حفره‌ها به عنوان یک سیستم تصفیه عمل می‌کنند که به راه‌های هوایی تحتانی شما (به عنوان مثال گلو) منتهی می‌شود و به عنوان گذرگاهی برای تخلیه مخاط عمل می‌کند.

دهلیز بینی چیست

ناحیه درست داخل سوراخ بینی که به داخل حفره بینی منتهی می‌شود. دهلیز بینی توسط غضروف بینی حمایت می‌شود و با بافتی پوشانده شده است که حاوی موهای کوچک و منظمی است. این موها به فیلتر کردن گرد و غبار، ماسه و سایر ذرات کمک می‌کنند تا از ورود آنها به ریه جلوگیری شود.

انواع تنگی دریچه بینی

دریچه‌های بینی چیست؟

“دریچه‌های بینی” نواحی در بینی هستند که باریک هستند و هوا را برای تنفس به سمت نای و ریه هدایت می‌کنند. دو دریچه بینی وجود دارد: دریچه بینی داخلی و دریچه خارجی

دریچه خارجی بینی، سوراخ‌های بینی است و از ناحیه گوشتی گرد در طرفین بینی تشکیل شده است. این قسمت توسط غضروف‌هایی که در نوک بینی قرار دارند پشتیبانی می‌شود. دریچه داخلی در داخل بینی قرار دارد و ناحیه‌ای بین تیغه بینی و پایین‌ترین قسمت غضروف جانبی فوقانی است که غضروف‌هایی هستند که در طرفین بینی قرار دارند.

تنگی دریچه بینی چگونه است

دو نوع تنگی دریچه بینی وجود دارد: داخلی و خارجی.

تنگی دریچه بینی چگونه است
تنگی دریچه بینی چگونه است

تنگی دریچه داخلی بینی

دریچه داخلی بینی در این دو بهتر شناخته شده است و اغلب به آن دریچه بینی می‌گویند. این قسمت از دریچه بینی مسئول بزرگترین قسمت مقاومت بینی است و بین پوست و اپیتلیوم تنفسی (پوششی از مجرای تنفسی که برای مرطوب کردن و محافظت از مجاری تنفسی عمل می کند) قرار دارد.

تنگی دریچه خارجی بینی

دریچه خارجی بینی توسط کلوملا (قطعه‌ای از پوست و غضروف که سوراخ‌های بینی شما را تقسیم می‌کند)، کف بینی و لبه بینی ساخته می‌شود.

نوع تنگی دریچه بینی که برای شما تشخیص داده می‌شود بستگی به این دارد که کدام قسمت از دریچه بینی بیشتر باریک شده است. فروپاشی دریچه بینی می‌تواند در یک یا هر دو طرف بینی رخ دهد و بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. اگر فقط در یک طرف رخ داده باشد، احتمالاً می‌توانید تا حدودی به تنفس از طریق بینی ادامه دهید. اگر در هر دو طرف رخ داده باشد، احتمال مسدود شدن کامل راه هوایی بینی شما بیشتر است.

علائم تنگی دریچه بینی

اگر مجرای بینی باریک داشته باشید. احتمال دارد دچار اختلال تنگی مجرای بینی ‌شوید. که ممکن است چندین علامت را تجربه کنید. اینها می‌توانند در بزرگسالان و کودکان مشابه باشند.

کودکان و نوزادان عمدتاً از طریق بینی نفس می‌کشند که در صورت تنگ شدن مجرای بینی یا انسداد بینی می‌تواند علائم قابل‌توجه‌تری ایجاد کند.

علائم کلی تنگی مجرای بینی عبارتند از:

  • مشکل در تنفس از طریق بینی ( علت سخت نفس کشیدن از بینی عموما تنگی مجرای بینی است)
  • انسداد مجرای بینی
  • خونریزی بینی
  • پوسته شدن در اطراف سوراخ‌های بینی
  • خرناس و خروپف

علائم تنگی مجرای بینی در بزرگسالان عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • تنفس بلند
  • مشکلات خواب
  • عفونت های سینوسی

علائم تنگی مجرای بینی در نوزادان و کودکان خردسال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنفس سخت یا بلند
  • تنفس دهانی
  • مشکل خواب
  • مشکلات تغذیه
  • انسداد بینی ممکن است منجر به مشکلات گوش کودک شما مانند درد یا ناراحتی شود.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به خصوص اگر آسیبی به بینی را تجربه کرده‌اید، مهم است به پزشک مراجعه کنید. در تنگی مجرای بینی روش تشخیص مناسب را دکتر گوش و حلق و بینی باتجربه می‌داند.

علل تنگی دریچه بینی

  • تنگی دریچه بینی ممکن است ناشی از جراحی قبلی بینی باشد که بخشی از بافت پشتیبان بینی را برداشته است که ممکن است منجر به فروریختن و تنگی دریچه بینی شود. در مقاله‌ای با عنوان مشکل تنگی مجرای بینی بعد از عمل بینی به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ابم.
  • ممکن است نتیجه انحراف سپتوم در بینی باشد.
  • مشکلات ژنتیکی
  • سالخوردگی
  • صدمه و ضربه ناشی از تصادف یا درگیری و…

تنگی مجرای بینی نوزاد

تنگی مجرای بینی نوزاد
تنگی مجرای بینی نوزاد

در کودکان، برخی از شایع‌ترین علل شامل بزرگ شدن آدنوئید و آلرژی بینی است. علل کمتر شایع انسداد بینی پولیپ بینی، تومورها و ناهنجاری‌های مادرزادی بینی است.

تنگی مجرای بینی استخوانی مادرزادی به دلیل تغییر در رشد جنینی طبیعی حفره بینی ایجاد می‌شود. بسته به محل انسداد، مهم‌ترین انواع تنگی دریچه بینی عبارتند از: آترزی و تنگی کانال، تنگی مادرزادی دیافراگم پیریفورم بینی، تنگی مادرزادی میان بینی، آرینیا و انحراف تیغه بینی . اگرچه آنها نادر هستند، اما می‌توانند شرایط بالقوه تهدید‌کننده زندگی باشند که نیاز به تشخیص زودهنگام و درمان مناسب دارند. در صورت انسداد بینی نوزاد، تشخیص افتراقی مناسب با علل دیگر مانند رینیت و توده‌های سینوسی توسط آندوسکوپی بینی انجام می‌شود. و معاینات رادیولوژی استراتژی درمانی متشکل از درمان‌های طبی بینی و جراحی آندوسکوپی یا باز بینی باید با توجه به انواع و درجه تنگی تنظیم شود. در صورت اندیکاسیون، روش اندوسکوپیک اندونازال موثرترین روش در نوزادان در نظر گرفته می‌شود که حداقل تهاجم جراحی و حداکثر اثر را تضمین می‌کند.

تشخیص و مدیریت به موقع تنگی مادرزادی بینی برای مدیریت چنین نوزادانی حیاتی و ضروری است و باید شامل بررسی‌های آندوسکوپی و رادیولوژیکی مناسب باشد. سایر ناهنجاری‌ها یا ناهنجاری‌های مرتبط همیشه باید کنار گذاشته شوند تا موارد سندرمی بالقوه شناسایی شوند. درمان پزشکی و جراحی باید به عنوان راهبردهای درمانی مناسب بر اساس علت تنگی مادرزادی بینی ارائه شود.

تنگی مجرای بینی چه عوارضی دارد

آیا تنگی مجرای بینی خطرناک است؟

مجرای بینی شما که از سوراخ بینی تا بالای گلو در پشت بینی شما می‌رود، بخشی از بینی شما است که به شما کمک می‌کند تنفس را به داخل و خارج کنید.

لازم است بدانید که گرفتگی بینی در تمام سنین بروز پیدا می‌کند با این تفاوت که در سنین نوزادی و کودکی به عنوان یک مسئله جدی و تهدیدکننده به شمار می‌آید پس تنگی دریچه بینی خطرناک است. اگر آنها به طور غیر معمول باریک باشند، می‌توانند منجر به موارد زیر شوند:

  • مشکلات تنفسی (تنفس از دهان و گرفتگی شدید بینی )
  • مشکل خواب (بدخوابی، خروپف، خواب بد دیدن و…)
  • عوارض تغذیه در نوزادان و کودکان
  • خشکی دهان

در واقع عوارض این نوع اختلال محدود به مشکل تنفس نمی‌شود و به مرور بر قلب و ریه‌ها و سیستم داخلی بدن تاثیر منفی می‌گذارد.

تنگی مجرای بینی چگونه درمان میشود

درمان‌های محافظه‌کارانه بسیار کمی برای درمان تنگی دریچه بینی وجود دارد، بنابراین جراحی اغلب برای دستیابی به نتایج طولانی مدت مورد نیاز است. چندین تکنیک جراحی مختلف وجود دارد که ممکن است بسته به شرایط فردی هر بیمار مورد استفاده قرار گیرد و ممکن است بر اساس شدت بافتی که فرو ریخته متفاوت باشد.

سومنوپلاستی چیست؟

سومنوپلاستی یک روش کم‌تهاجمی است که می‌تواند به عنوان یک جراحی در مطب انجام شود که تحت پوشش اکثر طرح‌های بیمه است. جراحی تحت بی‌حسی‌موضعی انجام می‌شود و یک فرآیند نسبتاً سریع است و زمان جراحی معمولی آن در محدوده ۱۵-۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

این روش شامل استفاده از گرمای فرکانس رادیویی برای کوچک کردن شاخک‌ها و در نتیجه بزرگ شدن مجرای بینی است. بینی بی‌حس می‌شود و سپس شاخک با یک سوزن الکترود تخصصی که به یک ژنراتور فرکانس رادیویی متصل است سوراخ می‌شود. بافت‌های مربوطه برای مدت کوتاهی گرم می‌شوند که منجر به انقباض بافت‌های داخلی می شود. چیزی که این فرآیند را بسیار دقیق می‌کند این است که سوزن الکترود گرما را به دقت کنترل می‌کند و قادر است انرژی گرمایی را فقط به ناحیه مورد نظر محدود کند.

اگرچه ممکن است نگران‌کننده به نظر برسد، اما این روند معمولاً کاملاً بدون درد است و قرار دادن سوزن مورد نیاز برای هر دو سوراخ بینی ممکن است چند دقیقه طول بکشد و زمان باقیمانده برای نظارت بر هر گونه مشکل پس از عمل صرف شود.

مقداری احتقان پس از جراحی برای ۱-۲ هفته اول طبیعی است، اما بهبود عملکرد تنفس معمولاً تنها چند هفته پس از عمل گزارش می‌شود. اغلب یک راه حل دائمی برای احتقان بینی است.

اگر مداوم از احتقان بینی رنج می‌برید، از جراح بینی خود بپرسید که آیا ممکن است کاندیدای این روش باشید.

پیوند غضروف

در پاسخ به سوال تنگی دریچه بینی چه باید کرد. یکی از راه‌ها حمایت و گسترش غضروف موجود با پیوند غضروف است. پیوند مجرای بینی را گشاد می‌کند و از فرو ریختن آینده جلوگیری می‌کند. همچنین باعث باز شدن دریچه بینی برای تنفس راحت‌تر می‌شود.

تنگی مجرای بینی چگونگی عمل بینی؟

تکنیک‌های جراحی مختلفی وجود دارد. دکتر جراحی بینی شما می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام روش برای شما مناسب‌تر است. این تا حد زیادی به روش ترجیحی جراح بینی، وضعیت خاص شما و آناتومی بینی شما بستگی دارد.

یک روش متداول، انجام پیوند غضروف است. در این روش تکه ای از غضروف از ناحیه دیگری برداشته می‌شود و غضروف فرو ریخته را به سپتوم (استخوان و غضروفی که حفره بینی را به دو نیم می کند) متصل می‌کنند.

از آنجایی که تنگی دریچه بینی می‌تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد، جراحی زیبایی محسوب نمی‌شود و بنابراین توسط اکثر بیمه ها پوشش داده می‌شود.

گشاد کننده بینی

تنگی دریچه بینی معمولاً با جراحی درمان می‌شود. با این حال، کسانی که می‌خواهند از جراحی اجتناب کنند، گاهی اوقات می‌توانند علائم خود را با استفاده از گشادکننده دریچه بینی تسکین دهند. این وسیله‌ای است که به صورت دستی دریچه بینی را باز می‌کند. برخی از آن‌ها به صورت خارجی استفاده می‌شوند و برای گشاد کردن بینی در ناحیه دریچه بینی عمل می‌کنند. برخی دیگر از سیلیکون ساخته شده و در داخل بینی استفاده می‌شوند. هر دو نوع معمولا فقط در طول شب استفاده می‌شوند. با این حال، اثربخشی این درمان به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

بخیه

دریچه‌ها را می‌توان با بخیه از ناحیه دریچه تا استخوان درست زیر چشم ترمیم کرد. وقتی بخیه بسته می‌شود، دریچه را باز می‌کند.

بخیه‌های دائمی

قرار دادن بخیه دائمی روی پل بینی که به غضروف‌های دریچه بینی چسبیده است. این روش از طریق یک برش خارجی در پایین سوراخ‌های بینی انجام می‌شود.

این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیماران معمولاً پس از چند ساعت می‌توانند به خانه برگردند. بیماران ممکن است پس از عمل فشار و درد خفیفی را تجربه کنند، اما معمولاً می‌توانند در عرض چند روز به سر کار خود بازگردند.

جراحی ترمیم تنگی دریچه بینی ممکن است شامل این خطر باشد که ظاهر بینی بیمار ممکن است پس از این عمل کمی تغییر کند

زمان بهبودی بعد از جراحی

بهبودی کامل پس از جراحی معمولاً تا یک هفته طول می‌کشد. در اینجا بایدها و نبایدهایی وجود دارد که به بهبودی شما کمک می کند.

  • بعد از عمل با دکتر گوش و حلق و بینی چند بار ملاقات کنید تا اطمینان حاصل کنید که مراقبت‌های پس از عمل با کیفیت بالا و تأیید بهبودی شما خوب است.
  • دستورالعمل‌های جراح بینی که پس از جراحی برای مراقبت‌های بعدی در خانه هستند را به خوبی دنبال کنید. این‌ها ممکن است شامل شستشوی سینوس‌ها و خوابیدن در وضعیت بالا باشد.
  • اگر احساس می‌کنید خونریزی بیش از حد دارید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بینی خود را باد نکنید و در ورزش‌های تماسی شرکت نکنید.
  • آسپرین یا ایبوپروفن را برای درد مصرف نکنید، زیرا احتمالاً از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و باعث خونریزی بیش از حد شما می شود. دکتر گوش و حلق و بینی شما، داروهای ضد دردی را تجویز می‌کند که مصرف آن بی‌خطر است.

سوالات متداول

چگونه متوجه می‌شوید که دچار تنگی دریچه بینی شده است؟

علائم بارز تنگی دریچه بینی شامل احتقان بینی و مشکل شدید در تنفس به داخل از بینی است. بیماران مبتلا به تنگی دریچه بینی ممکن است در حین فعالیت‌های بدنی تنفس دشواری داشته باشند، گویی که گیره لباس روی سوراخ‌های بینی خود دارند.

آیا تنگی دریچه بینی با گذشت زمان بدتر می شود؟

تنگی دریچه بینی می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود. برای همه ممکن است این اتفاق نیافتد، اما خطر تضعیف مداوم ساختار بینی وجود دارد که منجر به باریک شدن بیشتر و مشکل در تنفس می‌شود.

افراد مبتلا به عارضه تنگی دریچه بینی چه احساسی دارند؟

سوراخ بینی که دارای عارضه تنگی دریچه بینی باعث می‌شود احساس کنید بینی شما مسدود شده است یا همیشه پر است. بینی شما نیز ممکن است خونریزی کند یا پوسته پوسته شود. ممکن است هنگام دراز کشیدن نفس کشیدن برای شما سخت باشد. در حالی که خواب هستید، ممکن است شروع به تنفس از طریق دهان کنید.

جمع بندی

تنگی دریچه بینی ضعف یا باریک شدن دریچه بینی است. دریچه بینی باریک‌ترین قسمت راه هوایی بینی است. در قسمت میانی به پایین بینی قرار دارد. وظیفه اصلی آن محدود کردن جریان هوا است. از آنجایی که ساختار طبیعی دریچه بینی بسیار باریک است، هر گونه باریک شدن اضافی می‌تواند جریان هوا را بیشتر محدود کند و گاهی اوقات منجر به مسدود شدن کامل راه هوایی بینی شود. تنگی دریچه بینی معمولاً در اثر جراحی بینی، ضربه به بینی یا مسائل ژنتیکی ایجاد می شود. درمان عموما از طریق گشادکننده بینی و جراحی انجام می‌شود.

شما می‌توانید مقالات مرتبط دیگر همین سایت یا مقاله تنگی دریچه بینی بعد از عمل نی نی سایترا برای اطلاعات بیشتر مطالعه بفرمایید. همچنین جهت مشاوره و دریافت ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی، از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

۲.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
drdaneshrad.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صباصادقی
صباصادقی
5 ماه قبل

سلام مشکل تنفسی بعداز عمل دارم چ کنم

دکمه بازگشت به بالا