علت درد پایین کمر چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

ایا درد پایین کمر نشانه عفونت است؟ راه‌های رهایی از درد پایین کمر چیست؟

درد پایین کمر (Lumbago or Lower back pain)

بسیاری از مردم یک نوع درد عضلانی رایج دارند که به آن درد پایین کمر (Lumbago) گفته می‌شود. این نوع درد کمر می‌تواند لذت زندگی را برای این افراد از بین ببرد و توان انجام خیلی از کارهای ساده روزانه را از آن‌ها بگیرد. Lumbago واقعاً چیست؟ به بیان خیلی ساده، این بیماری به صورت یک درد که از قسمت‌های پایین کمر احساس می‌شود در بیمار به وجود می‌آید.

خبر ناراحت‌کننده این است که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت غرب دنیا از Lumbago رنج می‌برند. در عوض خبر خوشحال‌کننده این است که اطلاعات زیادی در مورد درد در قسمت پایین کمر وجود دارد. ممکن است فردی برای مدتی کمردرد داشته باشد و درد کم یا زیادی را در بخش‌هایی از کمر خود احساس کند، اما دلیل واقعی آن را نداند.

در ادامه قرار است با بعضی از نشانه‌ها و دلایل درد پایین کمر آشنا شوید. البته شما باید با احساس اولین نشانه‌های درد کمر، مراقبت‌های کایروپراکتیک (Chiropractic Care) را آغاز کنید تا تهدید به‌وجودآمدن دردهای شدید را به حداقل برسانید. می توانید با متخصص استخوان و مفصل صحبت کنید .

دکتر آنلاین ارتوپد

درد پایین کمر

رایج‌ترین علائم درد پایین کمر

به دلیل فراگیر بودن انواع درد کمر در بین مردم دنیا، اطلاعات کاملی در این زمینه وجود دارند. در این مورد هم بسیار مهم است که نشانه‌های ساده و اولیه بیماری را جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید.

  • احساس درد در ستون فقرات را به‌عنوان یکی از علائم اولیه بیماری جدی بگیرید. در وضعیتی که بیماری هنوز در مراحل اولیه است؛ علائمی مثل کمردرد معمولی، گرفتگی کمر و تنش در عضلات را در بیمار بروز می‌دهد. خیلی مراقب باشید! در مواردی که بیماری پیشرفت کرده باشد، تحرک فرد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هیچ‌وقت رسیدگی به دردهای ساده عضلانی در بدن را پشت‌گوش نیندازید.
  • درد موضعی هم می‌تواند از علائم شروع بیماری لومباگو باشد. زمانی که درد در یک نقطه از کمر متمرکز باشد، به آن درد موضعی گفته می‌شود.
  • حرکات محدود ستون فقرات، یکی دیگر از علائم درد پایین کمر است. معمولاً زمانی که بخواهید برای برداشتن یک وسیله به سمت پایین خم شوید یا موقعی که کمر خود را به سمت عقب خم کنید، متوجه این نشانه بیماری خود می‌شوید.
  • علامت بعدی تشخیص بیماری، به‌وجودآمدن درد در قسمت پایین کمر و انتقال این درد به سایر اندام‌ها است. معمولاً پس از مدت کوتاهی از شروع درد در قسمت پایینی کمر، این درد را در باسن، پشت ران و کشاله ران احساس می‌کنید.

این نشانه معمولاً زمانی خودش را نشان می‌دهد که بیمار مدتی نسبت به پیداکردن علت درد کمر خود بی‌توجه بوده است.

  • اگر در باسن، کمر یا پا احساس درد همراه با بی‌حسی و گزگز دارید که از سمت پایین بدن به سمت بالا در جریان است، نشانه درد سیاتیک (Sciatica) است. گاهی اوقات تحریک عصب سیاتیک از نشانه‌های انواع کمر درد ازجمله لومباگو است.
  • فشار آمدن به کمر موقع عطسه یا سرفه هم جزو علائم اولیه بیماری در ناحیه پایین کمر است. این فشار در بیشتر اوقات با درد همراه است.
  • تورم و التهاب در قسمت‌های مختلف پا و کمر هم می‌تواند جزو علائم ابتلا به Lumbago باشد. این بیماری باعث درد مهره آخر کمر شده و می‌تواند علت ورم مهره کمر باشد.

وجود یک یا چند نشانه از لیست بالا، می‌تواند وجود بیماری درد در ناحیه پایین کمر را مشخص کند. دردهای مربوط به کمر ابتدا با علائم کوچک خودشان را نشان می‌دهند. عدم توجه به نشانه‌های اولیه، باعث تشدید بیماری شده و احتمال درمان کامل و برگشتن کمر به وضعیت سالم روز اول را کاهش می‌دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای تشخیص دقیق بیماری کمر، باید به دکتر کمردرد مراجعه کنید تا آزمایش‌های تخصصی روی کمر و ستون فقرات شما انجام شود. اما سؤال اینجاست که بهترین زمان مراجعه به پزشک چه موقع است؟ آیا ابتدا باید با داروهای مسکن خوددرمانی کنیم و اگر وضع کمر وخیم‌تر شد پیش پزشک برویم؟

علائمی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم علاوه‌براینکه مربوط به بیماری درد پایین کمر می‌شود، می‌تواند مربوط به سایر بیماری‌های کمر و ستون فقرات هم باشند؛ بنابراین با دیدن علائم اولیه، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا در مورد علت درد، گرفتگی یا بی‌حسی بدن خود مطلع شوید.

این روزها وقت گرفتن از یک پزشک کاربلد و متخصص، کار سختی شده است. معمولاً باید از چند روز تا چند هفته منتظر بمانید تا نوبت ویزیت شما شود. در این بازه زمانی ممکن است شدت درد کمر شما بیشتر و بیماری وارد مراحل خطرناک خود شود.

ما یک پیشنهاد ایده‌آل برای شما داریم! قبل از مراجعه به پزشک، می‌توانید از مشاوره آنلاین ارتوپد استفاده کنید و علائم خود را با اشخاص متخصص در میان بگذارید. این فرم از مشاوره این امکان را فراهم می‌کند تا در زمان صرفه‌جویی کنید؛ همچنین درصورتی‌که علائم شما جدی نباشند از مراجعه حضوری به پزشک بی‌نیاز خواهیدشد.

علل ابتلا به درد پایین کمر چیست؟

واقعیت این است که بعد از ویزیت شدن توسط پزشک و دادن آزمایش‌های مختلف، بازهم ممکن است پزشک نتواند دلیل اصلی بیماری شما را تشخیص دهد.

سبک زندگی و شغلی که مشغول به انجام آن هستید، تأثیر زیادی در ابتلا به درد پایین کمر و سایر دردهای ستون فقرات دارند. همچنین خیلی وقت‌ها وارد شدن یک ضربه یا شک لحظه‌ای به کمر، می‌تواند علت این درد باشد. در پایین چند تا از دلایل مهم به‌وجودآمدن این بیماری را می‌خوانید.

  • ابتلا به بیماری لومباگو می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ اما مهم‌ترین دلایل ابتلا به آن را می‌توان استفاده بیش از اندازه از کمر و بلندکردن ناگهانی بارهای سنگین معرفی کرد.
  • لومباگو ممکن است به دلیل خم شدن بیش از حد یا انجام مکرر سایر حرکات درگیر با کمر به‌وجود بیاید.
  • انواع آرتروز مثل آرتروز نخاعی (Spondylosis) و آرتروز زانو (Osteoarthritis) ممکن است باعث درد پایین کمر شود.
  • فتق دیسک (Herniated disk)، پوکی استخوان (Osteoporosis)، تنگی کانال نخاع (Spinal stenosis) و تومورهای بدخیم و گودی کمر می‌توانند از دلایل درد در ناحیه پایین کمر باشند.
  • خیلی مواقع سؤال پیش می‌آید که «آیا درد پایین کمر نشانه عفونت است؟» در پاسخ باید گفت که عفونت می‌تواند یکی از دلایل این درد باشد. عفونت در بخشی از ستون فقرات بیمار، عفونت ناشی از پروستات و عفونت کلیه از دلایل درد ناحیه پایین کمر است.

درد پایین کمر

انواع درد پایین کمر

درمجموع سه نوع درد وجود دارند که مربوط به قسمت پایین کمر می‌شوند. این دردها ممکن است به‌طور ناگهانی یا در دراز‌مدت ایجاد شوند.

  1. درد عضلانی موضعی (non-specific muscular pain)

بیشتر افرادی که با درد قسمت پایین کمر سروکار دارند، دچار درد عضلانی موضعی هستند. این درد ممکن است در هرجایی از پایین کمر وجود داشته باشد. گاهی اوقات در قسمت راست یا چپ و گاهی هم علت درد در ناحیه گودی کمر می‌شود.

زمین‌خوردن، سرخوردن، بلندکردن بار سنگین، دیسک آسیب‌دیده، کشش بیش از اندازه و پیچ خوردن عضلات، ضربه ناگهانی و هر نوع فشار دیگری، می‌توانند از دلایل این نوع درد پایین کمر باشند.

  1. اسپاسم عضله (Muscle spasms)

اسپاسم عضله معمولاً کمتر از مورد قبلی باعث درد در کمر می‌شود. اسپاسم همان گرفتگی ناگهانی و غیرارادی عضلات است. این نوع درد پایین کمر هم می‌تواند به دلیل حمل بار سنگین، ضرب‌دیدگی، کشش و چرخش بیش از حد عضلات، افتادن و موارد این‌چنینی به وجود بیاید. اما اکثر افرادی که از این نوع درد در ناحیه کمر خود رنج می‌برند، یک حادثه خاص در ذهنشان است که باعث این درد شده.

بنابراین برخلاف مورد قبلی که یک درد مزمن است، اسپاسم از یک اتفاق خاص شروع می‌شود و در یک بازه زمانی باعث بروز درد کمر و لگن می‌شود. برای درمان درد پایین کمر به علت اسپاسم عضله، توصیه می‌شود به دکتر فیزیوتراپ کمر مراجعه کنید.

  1. درد انتشاری (radicular pain)

درد انتشاری یک تفاوت خیلی مشخص با دو فرم قبلی دارد. در این‌جا درد در یک یا دو نقطه ثابت نمی‌ماند و در سایر نقاط بدن هم منتشر می‌شود.  دو دلیل مهم باعث ایجاد درد پایین کمر با فرم انتشاری می‌شود.

  • تحلیل رفتن دیسک که نقش یک کمک‌فنر برای کمر را به عهده دارد
  • آسیب سطحی به یک یا چند رشته عصبی

ماهیت نوع درد انتشاری با درد موضعی و درد اسپاسم عضله متفاوت است. افرادی که این درد را تجربه کرده‌اند کاملاً متوجه منظور من می‌‌شوند. بیمار در این حالت احساس می‌کند که یک شی تیز مثل سرنیزه یا گلوله به‌سرعت وارد بدنش شده است. درد از کمر شروع می‌شود و در مدت کوتاهی تا پایین هر دو پا یا یکی از دو پا پیش می‌رود. در بعضی موارد هم کمر یا پا دچار گزگز و خواب‌رفتگی می‌شوند.

بعضی از دردهای شدید رادیکالی، به‌خاطر درد عصب سیاتیک است که جزو دردناک‌ترین حالات درد پایین کمر قرار دارد. دکتر درد سیاتیک در تشخیص و درمان این مشکل به شما کمک خواهد کرد.

راه‌های پیشگیری از درد پایین کمر

خیلی از دلایلی که باعث درد در پایین کمر می‌شوند، به‌خاطر سبک زندگی اشتباه است. اینکه چطور راه برویم، بنشینیم، بخوابیم، چطور وسایل را بلند کنیم و… در سلامت کمر و ستون فقرات ما تأثیرگذار هستند.

  • بیش از حد نشستن را کنار بگذارید: افرادی که در طول روز مدت‌زمان زیادی را روی صندلی و پشت میز کار می‌کنند، بیشتر دچار درد پایین کمر می‌شوند. اگر به‌خاطر شغلتان باید مداوم روی صندلی بنشینید؛ چندین بار در طول روز از روی آن بلند شوید و برای چند دقیقه قدم بزنید.
  • ورزش و نرمش روزانه را در زندگی خود داشته باشید: ورزش نکردن باعث می‌شود عضلات و ماهیچه‌های شما ضعیف شوند. این ضعف شما را آسیب‌پذیر می‌کند و ابتلا به دردهای کمر را افزایش می‌دهد.
  • در طول روز از مایعاتی مثل آب و سایر نوشیدنی‌های گرم و سرد استفاده کنید: بیشتر فضای خالی بین مهره‌های ستون فقرات را آب تشکیل داده‌است‌است. هرگز نباید اجازه دهید که مایع ستون فقرات خشک شود. نوشیدن مایعات همراه با تحرک و ورزش کردن، باعث افزایش استحکام ستون فقرات و جلوگیری از درد پایین کمر می‌شود.
  • اگر دچار گودی کمر هستید، با شیوه‌هایی مثل فیزیوتراپی، مصرف دارو، ورزش، طب سنتی و… از شر آن خلاص شوید:  راه‌های درمان درد گودی کمر را یاد بگیرید تا بتوانید یکی از فاکتورهای درد در قسمت پایین کمر را حذف کنید.
  • بارها و اجسامی که بلند می‌کنید را متناسب با زور خودتان انتخاب کنید.
  • حرکات ورزشی سنگین را زیر نظر مربی حرفه‌ای انجام دهید.

راه‌های درمان درد پایین کمر

راه‌های مختلفی برای درمان درد در قسمت پایین کمر وجود دارند. انتخاب شیوه درمان باید زیر نظر دکتر ارتوپد کمر و متناسب با وضعیت شما باشد. در ادامه با چند شیوه رایج درمان درد در قسمت پایین کمر آشنا می‌شوید.

  • استفاده از محرک الکتریکی باعث کاهش درد در قسمت پایین کمر می‌شود: محرک الکتریکی یک دستگاه کوچک و قابل‌حمل است که می‌توان چندین‌بار در طول یک روز از آن استفاده کرد تا درد بیمار کم شود. این دستگاه دارای تعدادی پد است که روی ناحیه درد در پایین کمر قرار داده می‌شوند. پدها متصل به سیم و تمام سیم‌ها به منبع تغذیه متصل هستند. این دستگاه با باتری کار می‌کند که قابل شارژ هستند. بعد از هربار استفاده، بهتر است باتری شارژ شود تا در مواقع ضروری آماده کمک به کاهش درد بیمار باشد.

جریان الکتریکی ایجاد شده باعث می‌شود تا مغز شما درد را تشخیص ندهد و به درمان شما کمک کند. در حقیقت دستگاه محرک الکتریکی اجازه عبور سیگنال‌های درد از کمر به اعصاب را نمی‌دهد؛ زمانی که مغز شما سیگنال درد را دریافت نکند، شما هم دردی را احساس نمی‌کنید.  بسته به میزان درد کمر و لگن، می‌توان از شدت و میزان مناسب محرک الکتریکی استفاده کرد.

گاهی اوقات واردآمدن آسیب فیزیکی به قسمتی از کمر و لگن، برخی از عصب‌ها را از کار می‌اندازد. پس از مدتی عملکرد نادرست این بخش‌ها باعث بروز درد می‌شود. تحریک الکتریکی می‌تواند به بازپروری عصب کمک کند و موجب کاهش درد یا درمان بیمار شود.

  • درمان درد پایین کمر در طب سنتی: با مصرف گیاهانی مثل بابونه، نعنا، برگ ریحان، زردچوبه، فلفل قرمز و سایر گیاهان مؤثر انجام می‌شود. این گیاهان دارای خواصی برای کاهش التهاب، شل‌کنندگی عضلات و تسکین درد پایین کمر هستند.

به طور معمول این گیاهان دارویی را باید به صورت دمنوش مصرف کنید. البته مصرف میزان مشخصی از گیاهان دارویی در وعده‌های غذایی هم می‌تواند در روند درمان درد کمر و لگن به شیوه سنتی تأثیرگذار باشد.

  • فیزیوتراپی و انجام حرکات اصلاحی: با توجه به میزان و دلیل درد قسمت پایین کمر، یکی دیگر از روش‌های مؤثر درمانی است. زمانی که پزشک شمارا به فیزیوتراپ معرفی می‌کند، اولین اقدام تیم فیزیوتراپی کاهش درد بیمار با شیوه‌های مناسب است. کاهش درد در این مرحله می‌تواند به کمک درمان لیزری، محرک الکتریکی، تزریق دارو و حتی کاهش درد با استفاده از انواع ماساژ باشد.

پس از اینکه درد شما از بین رفت، حرکات و درمان‌های اصلاحی شروع می‌شوند تا بیمار توانایی بازگشت به زندگی نرمال خود را به‌ دست ‌آورد. استفاده از بریس کمر و کمربند طبی در این مرحله از درمان امری شایع است. این ابزار باعث استحکام و ثبات کمر و لگن می‌شوند.

اگر مرحله درمان را با موفقیت پشت سر بگذارید، نوبت به حرکات سبک ورزشی می‌رسد تا توان را به عضلات و ماهیچه‌های ضعیف شما برگرداند. در این مرحله بیمار باید با رعایت یک سری اصول و داشتن درک درستی از شرایط خود، آماده بازگشت به زندگی عادی شود.

  • اگر شدت درد زیاد باشد از تزریق کورتیکواستروئیدها و مقدار مشخصی داروی موضعی بی‌حسی برای درمان درد پایین کمر استفاده می‌شود. البته این شیوه درمان، بیشتر در کاهش درد سیاتیک اثر دارد.

درد سیاتیک هم جزو آن دسته از دردهای پایین کمر است که به پاها منتشر می‌شود و ظرف مدت کوتاهی بیمار را زمین‌گیر می‌کند.

درد پایین کمر

معمولاً از تزریق اپیدورال‌استروئیدها طی یک عمل جراحی بسته برای کاهش درد این بیماران استفاده می‌شود. این تزریق فقط برای مدت کوتاهی درد را تسکین می‌دهد تا علت و روش قطعی درمان بیمار مشخص شود.

درمان با تزریق اوزون هم برای درد پایین کمر استفاده می‌شود و مانند روش بالا، فقط مدت کوتاهی می‌تواند از بروز درد جلوگیری کند.

  • اگر درد کمر مربوط به تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک و مشکلات جدی دیگر در ستون فقرات باشد، احتمالاً پزشک به شما جراحی را پیشنهاد می‌کند.
  • در مراحل اولیه درد ناحیه پایین کمر، اصلاح عادات حرکتی، ورزش، مصرف آسپرین و داروهای غیراستروئیدی می‌تواند شرایط شما را مثل روز اول کند.

پذیرش ۲۴ یک مرکز تخصصی آنلاین را برای ارائه خدمات باکیفیت و آسان پزشکی فراهم کرده. کلی مطالب پزشکی و مقالات تخصصی کاربردی در این وب‌سایت وجود دارند که جواب خیلی از مشکلات پزشکی روزمره شما هستند.

اگر نیاز به مشاوره و حتی ویزیت شدن توسط پزشک هم داشته باشید، خیلی راحت دسترسی دارید. کارشناسان این مرکز ظرف مدت کوتاهی پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود.

درد پایین کمر از مشکلاتی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده. هرچقدر سن بالاتر برود و توان عضلات و ماهیچه‌ها کمتر و کمتر شوند، احتمال بروز این در بیشتر می‌شود. قبل از اینکه دچار این دردها شوید، سبک زندگی خود را اصلاح کنید. ورزش روزانه، مصرف مایعات، نشستن و خوابیدن درست و داشتن وزن مناسب از عواملی هستند که مانع درد پایین کمر می‌شوند. پزشک آنلاین ارتوپد پذیرش ۲۴ می‌تواند اولین قدم شما برای جلوگیری از شروع درد شدید پایین کمر یا درمان آن باشد.

ویزیت آنلاین ارتوپد

۳.۶/۵ (۱۵ نظر)

منبع
clevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
67 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یلدا
یلدا
8 روز قبل

من تا دیروز پریود بودم و خوب شدم ولی کمر دردم ول نمی کنه همش کمرم درد می کنه و تیر می کشه البته کلا پریود های دردناکی دارم و همیشه کلیه و کمرم درد می گیره ولی خب بازم هنوز کمر درد دارم و هی میگیره دردش و بعد ول می کنه

Shahi erfan
Shahi erfan
13 روز قبل

سلام . نقطه سمت راست کمرم وقتی سرپا هستم . درد دائم میگیره چه کنم

افسانه اسدی
افسانه اسدی
پاسخ به  Shahi erfan
2 روز قبل

بله

طاها
طاها
25 روز قبل

از پایین کمرم تا پایین زانوم هر چند ساعتی درد شدید دارم طاقتم نمیاد بشینم میشه بگید علتش چی میتونه باشه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  طاها
15 روز قبل

شما علایم دیسک کمر را دارید و باید یک ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.درد زانو و درد پا از نشانه های دیسک کمر هست

رضا
رضا
1 ماه قبل

سوال منو حذف کردید؟؟

رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام چند ماه قبل مهره های گردنم مشکل داشت و درد زیادی تحمل می کردم در نهایت مسیر عصبی را بلوکه کردم، الان پایین کمرم هم درد شدیدی داره آیا بلوکه کردن ربطی به درد کمر داره؟ ممنون

فرشید
فرشید
1 ماه قبل

سلام سمت چپ کمردرددارم رفتم دکترامپول هم زدم اما خوب نشودعلت کمردردمجددوراحل ان ممنون میشم ازراهنمایی شما سپاس

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فرشید
15 روز قبل

ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و یا متخصص ارتوپدی مراجعه کنید

امیرعلی خسرو
امیرعلی خسرو
2 ماه قبل

مدتی درکمروساق پای راست احساس در دمیکردم دوروزنمیتونم پای راست زمین بگذارم پای راست وگمردردشدیدی میگیره نمیتونم راه برم

دخترک غمگین
دخترک غمگین
پاسخ به  امیرعلی خسرو
2 ماه قبل

سلام حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید دوست بزرگوار

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  امیرعلی خسرو
15 روز قبل

شما علایم دیسک کمر را دارید یک ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید‌ دیسک کمر باعث درد در لگن و پا میشود و دیسک گردن باعث در سر و کتف و شانه و دست میشود.

رحماـــــــــن
رحماـــــــــن
3 ماه قبل

سلام ببخشید میتوونم ازتوون یع سوال بپرسم

محمد
محمد
4 ماه قبل

سلام وفت بخیر،خداقوت،عالی بود وبهره کافی از اطلاعات جامعه و کاربردی شما، تشکر وقدردانی می نمایم

حسین
حسین
5 ماه قبل

سلام من ۱۷سالمه و۴سال پیش یک نفر یک دفعه نشت روی گردنم و کمرم کاملا خم شد و همان لحظه پاهام کاملا بی حس و بی اراده شد.
حالا که ۴سال گذشته و رفتم دکتر ام آر آی گرفتم میگه کاملا سالمی و همه مهره هات سر جای خودشون هستن.
اما من یک درد خیلی کمی در پایین کمرم حس میکنم و وقتی کار سنگین کنم درد میگیره.

شما میگید این درد برای ..اعصاب ؛ ضعیف شدن ؛ فکرم اینو میگه؛ ؛خودش ول میشه؛ من نمیدونم چه خبره یا چطور شده .

خانواده ام اصلا درکم نمیکنن.

حتما به پاسخ من خواب کاملی بدید.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  حسین
15 روز قبل

شما باید یک ام آر آی کلی از دیسک های گردن و توراسیک و کمر بگیرید و برای محکم کاری یک ام آر آی مغز هم بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید و یک نوار اعصاب و غصله چهار اندام تهیه کنید. شما باید بطور کلی بررسی و معاینه بشید و حتی لازم شد توسط چند جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات معاینه بشید و نظر بقیه را بشنوید.

حسین
حسین
5 ماه قبل

سلام داروی که سریع کمر وخوب کنه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  حسین
15 روز قبل

اصولا داروها اثر موقت بر دیسک کمر دارند و باید ابتدا یک ام آر آی دیسک کمر بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید تا پزشک با توجه به علایم بالینی و ام آر آی شما یک درمان تجویز کند. اصولا در مرحله نخست فیزیوتراپی و دارو و آبدرمانی تجویز میشود و شما باید ورزش های اصلاحی فیزیوتراپ را انجام بدید اگر بعد از چند ماه بهبودی حاصل نشد ممکنه نیاز باشد به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید و اگر باز بهبودی حاصل نشد و دیسک شما در حدی بود که با تزریقات درمان میشود باید به متخصص فلوشیپ درد مراجعه کنید و تزریقاتی مثل اوزون تراپی و ارتوکین تراپی یا پی ار پی یا دیسکوژل یا سلول بنیادی استفاده کنید تا دیسک درمان شود و بتواند ترمیم شود و کوچکتر شود و فشار آن از روی اعصاب برداشته شود و حتی میتوانید از رادیوفروکوئنسی بهره ببرید و راه های دیگر مثل تزریقات استروئیدی برا کاهش درد هم وجود دارد که البته خاصیت درمانی ندارد میتواند باعث پوکی استخوان شود و در مرحله آخر با توجه به دیسک شما جراحی صورت میگیرد اگر دیسک شما خفیف یا متوسط باشد جراحی لیزری صورت میگیرد اگر بیرون زدگی دیسک داشته باشد جراحی آندوسکوپی صورت میگیرد و اگر دیسک شدید و پارگی داشته باشید جراحی باز صورت میگیرد.

مهدی
مهدی
5 ماه قبل

سلام من ۴۶سالمه حدود ۵ ماهی میشه بگن سمت راستم بیخ رونم تا پشت باسن سمت راستم تا ماهیچه پشت پام درد شدید دارم راهنمایی کنید

سینا
سینا
6 ماه قبل

سلام من حدود ۳ هفته میشه کمر درد شدید قسمت پایین سمت چپ پایین کمرم وقتی راه یا خم میشم به شدت درد میگیره و وسیله سنگین هم بعضی وقت ها بلند میکنم ۱۴ سلام هست علت در چیه ایا خطر ناک

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  سینا
15 روز قبل

شما اصلا نباید خم شوید و اصلا نباید وسایل سنگین بلند کنید دیسک کمر در نوجوانی و حتی کودکی هم میتواند رخ دهد شما باید ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

محمد
محمد
6 ماه قبل

من ۱۴ سالمه کخ حدود ۳ هفته میشه که پایین سمت چپ کمرم دردشدید داره خم میشم درد میگره راه میرم درد میگیره علتش چیه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمد
15 روز قبل

دلایل بسیاری میتواند داشته باشد مانند اسپاسم عضلانی و یا دیسک کمر یا … . شما باید اول یک ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید و توسط متخصص معاینه شوید.

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

کسی که اینجا جوابی نداده که بخوایم کامنت بزاریم

محسن خدادادی
محسن خدادادی
7 ماه قبل

سلام من چند وقت پیش حدودا ۲ ماه سوار موتور بودم که ناگهان از پشت ماشین ضربه ای محکم به موتور من زد و سراغاز درد کمری در ناحیه پایین کمر شد به دکتر مراجعه کردم چند تا امپول داد بعد گرفتن عکس کمی بهتر شد اما هنوز درد میکنه درد در ناحیه پایین کمر و در عضله هاس به پا نمیزنه فقط کمر …ممنون میشم راهنمایی کنید البته یادم رف صبح که بیدار میشم به زور از جا بلند میشم چند قدم راه میرم بهتر میشه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محسن خدادادی
15 روز قبل

شما بررسی و معاینه بیشتر نیاز دارید. نخست باید ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید تا دیسک شما معاینه شود. موتور سواری در حالت ایمن در درازمدت میتواند باعث دیسک کمر شود و تصادف با موتور به دیسک گردن و دیسک کمر صدمه میزند.

عبدالرازق
عبدالرازق
7 ماه قبل

سلام آقای دوکتور
یک مریض دارم به سن۱۹یال کمر درد دارد بدون کدام فشار آوردن به کمر حتا پنج کیلو بار هم بلند نکرده دلیلش چیست و درمانش چیست چکار ش کنیم از مرکز درو استیم به مرکز دسترسی ندارم

کهرازهی
کهرازهی
پاسخ به  عبدالرازق
5 ماه قبل

سلام من نهرهای کمرم بیست سال پیش شکست وجوش خوردن کسی تشخیص نداد کمر دار داشتم راه رفتنم مسکل بود فیزیوترامی رفتم ولی زیاد نمیتونم راه برم الان کیست کلیه گرفتم واول گردنم درد گرفت و بعد بند دستم وبعد پایین کمرم و باسنم وهر دوپایم وگز گز میکنه پاهایم وحالت خواب رفتگی پایم از چند سال هست علتش چیه؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  کهرازهی
15 روز قبل

یک ام آر آی کلی از دیسک گردن و دیسک توراسیک و دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برای کیست کلیه هم به متخصص اورولوژی یا فوق تخصص پیوند کلیه مراجعه کنید.

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام و خسته نباشید
من بابام یهو از جاش بلند شده و ازون به بعد از قسمت پاین کمر سمت چپ درد داره و پیش دکتر هم بردمش خوب نشده بعد ک میخاستم ماساج بدم دیدم ک سمت چپ کمرش باد کرده و سمته عضوله هاش میشه بگید راه درمانش چیس؟

افسانه
افسانه
پاسخ به  محمد
6 ماه قبل

سلام من چهل وهشت سال دارم از درد پایین کمرم رنج میبرم وطرف راست کمرم بالی لگنم متورم شده علاجش چیست وقادر به راه رفتن نیستم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمد
15 روز قبل

یک ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. پدرتان باید معاینه شوند.

مسعود
مسعود
11 ماه قبل

سلام مهره گودی کمرم یک مهره زده بیرون بایدچکارکنم نمیتونم خم وراست بشم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  مسعود
15 روز قبل

اصلا نباید خم و راست شوید و باید استراحت کنید و یک ام آر آی دیسک کمر تعیه کنید و به چند جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و چند متخصص ارتوپد مراجعه کنید و نظرات متخصصین را جویا شوید.

فاطمه عباسی
فاطمه عباسی
11 ماه قبل

سلام وقت تون بخیر من خانم ۳۲ساله هستم چند ساله پای راستم درد داره و خیلی استرسی اعصبی هستم و پایین کمرم درد مداوم تا یه شب درد بسیار شدید لرزش کمر دست پا سردی زیاد بی حسی به طوری که نمی تونستم پا. بشم بعد از یک ساعت لرزه آروم شد ولی درد شدید دارم ناحیه کمر به پایین پا ها احساس ضعف دارم هنور ممنون میشم راهنمایی کنید

مریم
مریم
پاسخ به  فاطمه عباسی
3 ماه قبل

سعی کنید ذهنتونو اروم کنید خوب میشید منم وقتی استرس میگیرتم کل بدنم درد میگیره بخصوص پشت شونم سمت چپ…چن وقتیه اروم شدم خداروشکر بهترم ذهن اروم علاج جسمه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فاطمه عباسی
15 روز قبل

یک ام آر آی دیسک کمر بگیرید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید تا معاینه شوید.

یاسر
یاسر
11 ماه قبل

سلام و خسته نباشید خیلی وقته کمر دردم ولی یک هفته شده درد و سوزش بسیار شدیدی پایین کمرم رو گرفته موقع استراحت خوبم ولی مدت کوتاهی ایستاده باشم درد غیر قابل تحملی شروع میشه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  یاسر
7 ماه قبل

من ۳۴ سالمه کمردرد شدید دارم اصلا نه میتونم بشینم نه راه برم سوزش شدید کمر دارم به نطرتون دیسکم پاره نشده ؟

سیدرضا
سیدرضا
پاسخ به  یاسر
5 ماه قبل

کمردردامانم‌بریده‌پاین کمرم‌یک هفته پیش شروع شد

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  یاسر
15 روز قبل

شما علایم دیسک کمر را دارید و باید به ام آر آی دیسک کمر تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

سلام دو تامهره کمرم تیر می‌کشه ودرد می‌کنه مخصوصا شبها هنگامی که می خوابم راه حل شما چیست؟

جواد
جواد
1 سال قبل

سلام دکتر وقتتون بخیر
چند روزه که پای راستم درد میکرد رفتم پیش طب سنتی برام حجامت کمر و سیاتیک انجام داد و بعد از اون ۴_۵ روزه کهکمر به پایین و باسن و عضله هام درد میکنه اگر گرمی بهشون بخوره دردشون آرومتر میشه و اگه سردی بهشون بخوره بدتر میشن.
میشه راهنماییم کنید.
باتشکر

مهدی
مهدی
پاسخ به  جواد
6 ماه قبل

سلام حدود ۴ ماه است که پایین کمرم درد می کرد الان سمت راست لگنم وجایی که لگن به دنباچه وصل است و رگهای ماهیچه پشت ساق پام کلافو کرده وقتی میرم ورزش دویدن انجام میدم گرم میشه دردش ساکت میشه وقتی ورزشم تمام میشه دردش بیشتر از قبل میشه به کمر میخوابم برام خوبه ایستادن سرپا یکجا اصلان نمی تونم لطفا راهنمایی ممنونم

برده
برده
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

سلام منم یک ساله به همین درد مبتلام
اطرافیانم یکی در میون همین طوری هست

فرید
فرید
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

برو دنبالچتو جابنداز
احتمالن دررفته

ستایش
ستایش
1 سال قبل

سلام داکتر صائب

من درد کمر دارم مدت طولانی شده چندین بار به داکتر مراجعه کردم دوا داده فقط تسکین کرد اما خوب نشد و مجرد استم پیش داکتر نسایی ولادی و ارتوپدی هم رفتم اما از درد کمر زیاد رنج میبرم.
دو طرف کمر مهره کمر یا طرف چپ لگن را زیاد درد میکرد هنگام خم شدم بالا شدن دردش زیاد میشه لطف نموده یک رهنمای کنید.

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط ستایش
دکتر قاسم جعفروند
دکتر قاسم جعفروند
پاسخ به  ستایش
1 ماه قبل

سلام ۰۹۳۸۷۸۰۸۵۶۹بچه اردبیل هستم ۳۱ساله خونه هم دارم دنبال یک نفرم ازدواج کنم قاسم هستم ممنون

ستاره نوری
ستاره نوری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من یک ماهی هست ک درد درحاشیه ی پایین کمر دارم سمت چپ کمرم اوایل من و همسرم فکرمیکردیم به خاطر اینکه آمدیم نوشهر وخیلی رطوبت اینجا زیاده دردم به خاطر اونه طوری دردمیگیره گریمو درمیاره همینطور پاهام وقسمت ران با درد کمرم شروع میشه.دکترهای اینجا متاسفانه پزشک نیستن ی داروهایی تجویز میکنن ک شاخ درمیاریم برای همین درمتن نشدم خیلی درد بدی دارم آروم نمیشه به مرگ منو رسونده آنقدر درد بدی هستش بگین بهم لطفا علتش چیه؟؟؟وباید چیکارکنم خواهش میکنم باتشکر

همتا
همتا
پاسخ به  ستاره نوری
27 روز قبل

من همینطور بودم رفتم یه جایی از اینا که کمرو جامیندازن همون لحظه خوب شدم راحت راه رفتم

معصومه عینعلی زاده
معصومه عینعلی زاده
1 سال قبل

سلام، خسته نباشید، من چند سالی هست که درد شدید کمر دارم از ناحیه پایین کمر ،وسطش ورم کرده ،همه از گودی کمر شاکی هستند، ولی کمرم ورم کرده، اگه لطف کنید علتش رو بفرمایید ممنون میشم.

زهرا صمدی
زهرا صمدی
پاسخ به  معصومه عینعلی زاده
1 سال قبل

سلام خسته نباشید درد شدید پایین کمر دارم هروقت درد میگیره اندازه یه سکه پایین کمرم ورم میکنه ودرد وحشتناک که میزنه به پاهام الان سه سالی هست کف پای چپم به شدت درد وسوزش داره ویخ میکنه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  زهرا صمدی
6 ماه قبل

موندم پست گذاشتین وقتی دیدین جوابی نمیدن حتی، جالبه واقعا

فاطمه چعب
فاطمه چعب
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من این چهار روز پایین کمرم درد میکند تاحالا این مشکل ونداشتم لطفاً به سوالم جواب بدین خیلی نگرانم

مرادصیدمحمدیان از ایلام
مرادصیدمحمدیان از ایلام
1 سال قبل

باعرض سلام وخسته نباشید
من ورزش بدنسازی انجام میدم وسط تمرین قسمت سمت چپ کمرم در پایین ترین نقطه کمرم قفل کردالان با وجود مصرف آمپول و قرص متوکاربامول چهار روزاست که زمین گیر شده ام لطفا راهنمایی کنین که چکارکنم

زهرا رمضانی
زهرا رمضانی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۳ سال کمر درد دارم دکتر
مراجعه کردم دیسک کمر است گفته مراعات کن کار سنگین نکن ولی هر موقع کار میکنم دردم خیلی شدید میشه کمرم درد میکنه میزنه به پای راستم سر پاهم نمی توانم بایستم شما بگوید من چکار کنم

سعید
سعید
1 سال قبل

سلام.مادرم وزنشون بالاست.و از ناحیه زانوی پا دچار درد شدیدی هستند و ارتروز گرفتند.و دکتر به زاحوی ایشان امپول تزریق کردند.ولی بعد چند روز درد زانوی پاهاشون کم نشده.برای کاهش درد باید چه کنیم.وبغییر از عمل جراحی چه راهی وجود دارد که درد ایشان کمتر یا بهبود یابند؟،تشکر

سعید
سعید
1 سال قبل

سلام.یک لحظه هنگام راه رفتن سمت راست پایین کمرم گرفت ودرد شدیدی احساس کردم.واین در چندساعتی هست کم نشده.و نمیتونم براحتی تحرک داشته باشم.باید چه کنم دردش کمتر یا درمان شوم؟

ناصر صادقی
ناصر صادقی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آقای دکتر من مدت شش ماه هست که دو طرف پهلو از ناحیه ی پشت کمرم درد دارم وگاهی وگاهی اوقات این درد همراه با سوزش وبی حسی تا پشت رانها رو احساس می کنم میشه لطفا بگین راه درمانش چی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

نصرالله قنادی از اهواز
نصرالله قنادی از اهواز
پاسخ به  ناصر صادقی
1 سال قبل

با عرض سلام خدمت شما جناب آقای دکتر بنده حدودا دوسال است که درد پایین کمر دارم چندتا دکتر رفتم علت را تشخیص ندادن فقط یک دکتر گفت که آنروز کمر داری خیلی هم دارو خوردم هیچ تاثیر نداشت در صورت این که پروستات دارم لطفا راهنمایی کنید باتشکر

شمس الدین نظرویسی
شمس الدین نظرویسی
پاسخ به  ناصر صادقی
6 ماه قبل

سلام قبل نارحت دیسک دتشتم مدت یکسا اوزن انجام داده ام خول بودم حال بعلت فشار سمت چپ زمین گبر شدم راهنمایی بفرمایید ممنون

فرشید
فرشید
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من گه گداری درد در لگنم دارم و کمرم کمی درد داره علتش چیست؟

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام من دیروز زمین خورد م به سمت راست ولی صبح کا خاستم بلند شم سمت چپ کمرم درد میکنه و دو تا پا هام هم همینطور تو راه رفتم مشکلی ندارم ولی وقتی میخام خم شم دیگه نمیتوانم بلند شوم ووقتی مینشینم هم همینطور

احسان
احسان
2 سال قبل

سلام وقت بخیر چندروزی هست قسمت چپ کمرم درد شدید وبعضی مواقع دچارگرفتگی میشوم در راه رفتن مشکلی ندارم اما وقتی دراز می کشم به سختی وبادرد زیاد بلند میشم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  احسان
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

تتتپنم
تتتپنم
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
5 ماه قبل

تااتممنننکک

حشمت‌اله
حشمت‌اله
پاسخ به  احسان
1 سال قبل

سلام‌خسته‌نباشی‌دوروزکمردردگرفتم‌رفتم‌پزشک‌عمومی‌‌آمپول‌عضله‌زدم‌سه‌نمونه‌قرص‌دیشب‌تاحالاچشمام‌سیاهی‌میره‌کمرم‌خوب‌نشده

دکمه بازگشت به بالا