علائم سندرم روده تحریک پذیر چیست؟ آیا سندرم روده تحریک پذیر قابل درمان است؟

انواع سندرم روده تحریک پذیر و راه های درمان آن‌ چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

واقعا سندرم روده تحریک پذیر چیست؟ سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که از آن با عنوان کولیت اسپاستیک، کولیت مخاطی یا کولون عصبی نیز یاد می‌شود، معمولا روده بزرگ را درگیر می‌کند. از علائم و نشانه‌های رایج آن می‌توان به گرفتگی عضلات، درد شکمی، نفخ، اسهال و یبوست مزمن اشاره کرد.

جالب است بدانید که علائم آزاردهنده سندرم روده تحریک پذیر در طول زمان تغییر می‌کنند و زمانی بهبود می‌یابند که بیمار مسلط به نحوه مدیریت این بیماری شده باشد. خوشبختانه درصد کمی از بیماران علائم و نشانه‌های شدید دارند و باید اقدام به دارودرمانی و روان‌درمانی تحت نظر دکتر سندرم روده تحریک پذیر کنند. اغلب بیماران می‌توانند علائم خود را با کنترل رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس تسکین دهند.

خوشبختانه سندرم روده تحریک پذیر تغییری در بافت روده ایجاد نمی‌کند یا خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش نمی‌دهد. تا همین اواخر دانشمندان مطمئن نبودند که چه چیزی باعث بروز این سندرم می‌شود، اما شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهند تکثیر میکروب‌های عامل گاستروانتریت عفونی ممکن است موثر باشد.

با توجه به اینکه این بیماری مزمن می‌تواند باعث اختلال در زندگی روزانه شود، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید. مطمئنا اگر نیاز باشد، شما را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع خواهد داد. با مطالعه ادامه این مطلب می‌توانید پاسخ جامع‎تری برای پرسش سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ دریافت کنید.

علائم سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده ی تحریک پذیر علائم و نشانه‌های متغیری دارد که معمولا برای مدت طولانی بروز می‌کنند. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تغییر در عادات گوارشی و حرکات روده
  • درد و گرفتگی شکم، که اغلب پس از دفع مدفوع کاهش می‌یابد
  • احساس خالی نشدن روده بزرگ پس از دفع مدفوع
  • دفع مکرر گاز از روده
  • خروج مخاط از راست‌روده و مقعد
  • احساس نیاز ناگهانی و فوری به دستشویی
  • تورم یا نفخ مداوم شکم

این علائم اغلب بعد از خوردن غذا بدتر می‌شوند. عود آن‌ها ممکن است چند روز طول بکشد و سپس بهبود یافته یا به طور کامل برطرف شود. جالب است بدانید که نوع علائم و نشانه‌ها در افراد مختلف متفاوت است.

علائم سندرم روده تحریک پذیر

ازآنجایی‌که تاحدی شبیه علائم بیماری‌ها و شرایط دیگر هستند و همچنین می‌توانند قسمت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند، تشخیص نهایی باید توسط پزشک متخصص انجام شود. از علائم فرعی سندرم روده تحریک پذیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اغلب به‌دلیل ناراحتی و حس خجالت بیمار، ممکن است اضطراب و افسردگی نیز رخ دهد. در صورت عدم درمان به‌موقع، بیمار با عارضه سندرم روده تحریک پذیر و لاغری مواجه می‌شود.

علت سندرم روده تحریک پذیر چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

اگرچه هنوز علت دقیق بروز این سندرم شناخته نشده است اما عواملی که به نظر می‌رسد نقش موثری دارند، عبارتند از:

  • انقباضات غیر طبیعی عضلات روده. دیواره‌های روده با لایه‌هایی از ماهیچه پوشانده شده‌اند که با حرکت غذا در دستگاه گوارش شما منقبض می‌شوند. انقباضات قوی‌تر و طولانی‌تر از حد طبیعی می‌توانند باعث بروز گاز روده، نفخ و اسهال شوند. انقباضات ضعیف روده می‌تواند عبور غذا را کند کرده و منجر به شکل‌گیری مدفوع سفت و خشک شود.
  • ناهنجاری‌های اعصاب. هماهنگی ضعیف سیگنال‌های بین مغز و روده‌ها می‌تواند باعث شود که بدن شما نسبت به تغییراتی که به طور معمول در فرآیند گوارش رخ می‌دهد واکنش بیش‌ازحد نشان دهد و منجر به درد، اسهال یا یبوست شود.
  • عفونت شدید. این سندرم می‌تواند پس از یک حمله شدید اسهال ناشی از باکتری یا ویروس عامل گاستروانتریت ایجاد شود. در واقع، با رشد بیش‌ازحد باکتری در روده همراه است.
  • استرس مداوم. افرادی‌که مدام در معرض رویدادهای استرس‎زا هستند، تمایل بیشتری به بروز علائم سندرم روده تحریک پذیر دارند. علاوه‌براین، اکثر افراد مبتلا به این سندرم علائم و نشانه‌های بدتر یا شایع‌تری را در دوره‌های افزایش استرس تجربه می‌کنند.
  • تغییرات در وضعیت میکروب‌های روده. می‌توان به تغییرات در باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌هایی اشاره کرد که به طور معمول در روده‌ها ساکن هستند و نقش کلیدی در سلامت بدن و سیستم گوارش دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که میزان این میکروب‌ها در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ممکن است کمتر از افراد سالم باشد.

با انواع سندرم روده تحریک پذیر بیشتر آشنا شوید

انواع سندرم روده تحریک پذیر را می‌توان براساس علائم و شدت آن‌ها دسته‌بندی کرد. مطمئنا همه افراد یک نوع علائم بروز نمی‌دهند و شدت علائم در بعضی از افراد بیشتر است. به‌همین‌دلیل، همه بیماران نیاز به دارودرمانی ندارند و با کنترل رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس مشکل آن‌ها برطرف می‌شود. در حال حاضر سه نوع اصلی سندرم روده تحریک پذیر با عناوین زیر وجود دارد:

  • IBS همراه با یبوست (IBS-C). فرد درد معده، ناراحتی، نفخ، اجابت مزاج نادر یا با تاخیر یا مدفوع سفت یا توده‌ای را تجربه می‌کند.
  • IBS همراه با اسهال (IBS-D). درد معده، ناراحتی، نیاز فوری به توالت رفتن، اجابت مزاج بسیار مکرر یا مدفوع آبکی یا شل وجود دارد.
  • IBS با الگوی مدفوع متناوب (IBS-A). فرد هم یبوست و هم اسهال را تجربه می‌کند.

فاکتورهای خطر بروز سندرم روده تحریک پذیر

نتایج یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ویژگی‌ها و شرایط زیر ممکن است خطر ابتلا به این سندرم را افزایش دهد:

  • سن کمتر از ۵۰ سال
  • زن بودن (استروژن‌درمانی قبل یا بعد از یائسگی نیز یکی از فاکتورهای خطر برای بروز سندرم روده تحریک پذیر است.)
  • داشتن سابقه خانوادگی سندرم روده تحریک پذیر، زیرا ژن‌ها ممکن است مانند فاکتورهای محیطی در بروز بیماری نقش داشته باشند.
  • داشتن مشکلات روحی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب و غیره
  • داشتن سابقه سوءاستفاده جنسی، فیزیکی یا عاطفی
  • ابتلا به گاستروانتریت

عوارض احتمالی سندرم روده تحریک پذیر

یبوست مزمن یا اسهال می‌تواند باعث هموروئید یا بواسیر شود. معمولا بسیاری از افراد مبتلا به سندرم متوسط ​​تا شدید، کیفیت زندگی ضعیفی را گزارش می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر تا سه برابر بیشتر از افرادی سالم کار خود را از دست می‌دهند.

عوارض سندرم روده تحریک پذیر

علائم و نشانه‌های این سندرم می‌تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود. اگرچه، افسردگی و اضطراب نیز می‌توانند علائم آن را بدتر کند. به‌همین‌دلیل، روان‌درمانی در اولویت قرار دارد.

آیا امکان پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد؟

تحقیقات در مورد این سندرم برای ایجاد اقدامات پیشگیرانه و درمان‌های جدید ادامه دارد. در حال حاضر، توجه به رژیم غذایی و استرس بهترین گام برای جلوگیری از تشدید این ناراحتی است. مطمئنا مشورت با پزشک می‌تواند کمک زیادی به مدیریت محرک‌ها و فاکتورهای خطر اختصاصی شما کند.

نحوه صحیح تشخیص سندرم روده تحریک پذیر

در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. پزشک شما احتمالاً با بررسی یک تاریخچه پزشکی کامل، معاینه فیزیکی و آزمایش‌هایی برای رد سایر بیماری‌ها مانند بیماری سلیاک شروع می‌کند.

پس از رد سایر شرایط، دکتر سندرم روده تحریک پذیر احتمالاً در مورد بروز احتمالی درد و ناراحتی شکمی، اسهال یا یبوست برای حداقل یک روز در هفته در سه ماه گذشته سوال می‌پرسد. تغییر تعداد دفعات دفع مدفوع یا قوام مدفوع نیز مهم است. از دیگر علائم مورد توجه پزشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن
  • خونریزی از رکتوم یا راست‌روده (سندروم روده تحریک پذیر و خون در مدفوع)
  • تب
  • حالت تهوع یا استفراغ مکرر
  • درد شکم، به‌خصوص اگر مربوط به اجابت مزاج نباشد یا در شب رخ دهد (سندروم روده تحریک پذیر و درد پهلو)
  • اسهالی که مداوم است یا شما را از خواب بیدار می‌کند
  • کم‌خونی که مربوط به کمبود آهن است

اگر درمان اولیه تاثیری در رفع این علائم نداشته باشد، احتمالاً به آزمایش‌های اضافی زیر نیاز خواهید داشت. پزشک ممکن است چندین آزمایش از جمله آزمایش مدفوع برای بررسی عفونت یا مشکلات مربوط به توانایی روده شما برای دریافت مواد مغذی از غذا (سوء جذب) توصیه کند. روش‌های تشخیصی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کولونوسکوپی. پزشک از یک لوله کوچک و انعطاف‌پذیر برای بررسی کل طول روده بزرگ استفاده می‌کند.
  • اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن. این آزمایش‌ها تصاویری از شکم و لگن شما تولید می‌کنند که ممکن است به پزشک اجازه دهد تا سایر علل علائم شما را رد کند، به‌ویژه اگر درد شکمی دارید. پزشک ممکن است روده بزرگ شما را با یک مایع (باریم) پر کند تا هرگونه مشکلی بیشتر نمایان شوند.
  • آندوسکوپی فوقانی. یک لوله بلند و انعطاف‌پذیر در گلو و سپس به مری وارد می‌شود. دوربین در انتهای لوله به پزشک اجازه می‌دهد تا دستگاه گوارش فوقانی شما را بررسی کند و نمونه بافتی (بیوپسی) از روده کوچک و مایع شما را برای بررسی رشد بیشاز‌حد باکتری‌ها تهیه کند. معمولا در صورت مشکوک بودن به بیماری سلیاک، پزشک آندوسکوپی را توصیه می‌کند.

تست‌های آزمایشگاهی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تست عدم تحمل لاکتوز. لاکتاز آنزیمی است که برای هضم قند موجود در محصولات لبنی (لاکتوز) به آن نیاز دارید. اگر در اثر کمبود این آنزیم لاکتوز را تجزیه نکنید و دچار عدم تحمل لاکتوز شوید، ممکن است مشکلاتی مشابه مشکلات ناشی از سندرم روده تحریک پذیر از جمله درد شکم، گاز و اسهال داشته باشید. پزشک ممکن است آزمایش تنفس را نیز تجویز کند یا از شما بخواهد که شیر و فرآورده‌های آن را از رژیم غذایی خود برای چند هفته حذف کنید.
  • آزمایش تنفسی. آزمایش تنفس همچنین می‌تواند تعیین کند که آیا رشد بیش‌ازحد باکتری در روده کوچک شما وجود دارد یا خیر. رشد باکتری‌ها در بین افرادی‌که جراحی روده انجام داده‌اند یا مبتلا به دیابت یا بیماری دیگری هستند که هضم را کند می‌کنند، شایع‌تر است.
  • آزمایش‌های مدفوع. اگر اسهال مزمن دارید، ممکن است مدفوع شما از نظر وجود باکتری یا انگل یا مایع گوارشی تولید شده در کبد شما (اسید صفراوی) بررسی شود.

انواع روش‌های درمان سندرم روده تحریک پذیر

هیچ درمان قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. با این حال، اگر فرد مبتلا از محرک‌ها اجتناب کند، رژیم غذایی خود را تنظیم کند و توصیه‌های پزشک خود را دنبال کند، می‌تواند به طور قابل توجهی خطر عود و ناراحتی را کاهش دهد. در مراحل اولیه درمان معمولا دکتر گوارش و کبد بالغین موارد زیر را توصیه می‌کند:

  • از مصرف غذاهایی که علائم شما را تحریک می‌کنند اجتناب کنید.
  • غذاهای پر فیبر بخورید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • اگر مدام نفخ یا دفع گاز روده دارید، از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و الکلی و غذاهای خاصی که ممکن است منجر به افزایش گاز شوند، اجتناب کنید.

تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از بیماران، در صورت قطع مصرف گلوتن (موجود در گندم و جو)، علائم اسهال آن‌ها بهبود می‌یابد. برخی دیگر به کربوهیدرات‌های خاصی مانند فروکتوز، فروکتان ها، لاکتوز و غیره که در برخی از غلات، سبزیجات، میوه‌ها و محصولات لبنی یافت می‌شوند، حساس هستند. به‌همین‌دلیل است که باید با آزمون و خطا غذاهای محرک را شناسایی کرد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر

اگر شدت مشکلات شما متوسط ​​یا شدید است، پزشک ممکن است مراجعه به مشاور را پیشنهاد دهد. به‌خصوص اگر افسردگی دارید یا اگر استرس علائم شما را بدتر می‌کند. علاوه‌براین، پزشک براساس علائم شما ممکن است داروهایی زیر را تجویز کند:

  • مکمل‌های حاوی فیبر. مصرف مکملی مانند پسیلیوم همراه با مایعات ممکن است به کنترل یبوست کمک کند.
  • ملین‌ها. اگر مصرف فیبر به رفع یبوست کمک نکند، پزشک ممکن است ملین‌های بدون نسخه مانند منیزیم هیدروکسید خوراکی یا پلی اتیلن گلیکول را توصیه کند.
  • داروهای ضد اسهال. داروهای بدون نسخه مانند لوپرامید، می‌توانند به کنترل اسهال کمک کنند. پزشک شما همچنین ممکن است یک اتصال‌دهنده اسید صفراوی مانند کلستیرامین یا کلستیپول را تجویز کند.
  • داروهای آنتی‌کولینرژیک. داروهایی مانند دی سیکلومین که می‎توانند به تسکین اسپاسم دردناک روده کمک کنند، گاهی برای افرادی‌که حملات اسهال دارند تجویز می‎شوند. این داروها به طور کلی بی‌خطر هستند اما می‌توانند باعث یبوست، خشکی دهان و تاری‌ دید شوند.
  • داروهای ضد افسردگی. این نوع داروها می‌توانند به کاهش افسردگی و مهار فعالیت نورون‌هایی که روده‌ها را کنترل می‌کنند کمک کند. اگر در نبود افسردگی اسهال و درد شکمی دارید، پزشک ممکن است دوز کمتر از حد طبیعی ایمی پرامین، دزیپرامین یا نورتریپتیلین را پیشنهاد کند. عوارض جانبی آن‌ها ممکن است شامل خواب‌آلودگی، تاری دید، سرگیجه و خشکی دهان باشد.
  • داروهای ضد افسردگی .SSRI داروهای ضد افسردگی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند فلوکستین یا پاروکستین، ممکن است در صورت افسردگی به رفع درد و یبوست کمک کنند.
  • داروهای ضد درد پرگابالین یا گاباپنتین ممکن است درد شدید یا نفخ را کاهش دهند.

جالب است بدانید که محققان در حال بررسی درمان‌های جدید مانند پیوند میکروبیوتای مدفوعی (FMT) هستند. این روش، باکتری‌های سالم روده را با قرار دادن مدفوع فرآوری‌شده شخص دیگری در روده بزرگ فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بازیابی می‌کند. آزمایشات بالینی برای بررسی داروی جدید سندرم روده تحریک پذیر  در حال انجام هستند.

درمان خانگی سندرم روده تحریک پذیر

جالب است بدانید که رژیم غذایی و اضطراب مزمن تاثیر زیادی در تحریک علائم بیماران دارند. مدت طولانی است که نقش آلرژی یا عدم تحمل غذایی در سندرم روده تحریک پذیر شناخته شده است.

در اصل آلرژی غذایی واقعی به‌ندرت باعث بروز سندرم می‌شود، اما بسیاری از افراد هنگام خوردن یا نوشیدن برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها از جمله گندم، محصولات لبنی، مرکبات، لوبیا، کلم، شکلات، شیر، الکل و نوشیدنی‌های گازدار علائم بدتری دارند. حتی ممکن است دچار یبوست یا اسهال شوند. به طور کلی، محرک‌های غذایی رایج برای گرفتگی شکم یا نفخ عبارتند از:

  • لوبیا
  • کرفس
  • پیاز
  • هویج
  • کشمش
  • موز
  • زردآلو
  • آلو
  • کلم بروکلی
  • چوب شور
  • انواع شیرینی
  • محصولات لبنی
  • آدامس بدون قند به دلیل داشتن سوربیتول
  • محصولات حاوی کافئین

بنابراین در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، باید مصرف مواد غذایی ذکر شده را به حداقل برسانید. توجه به نکات زیر نیز می‌تواند مانع از عود این مشکل شود:

  • مدیریت مصرف فیبر غذایی. برخی از افراد مبتلا به سندرم نیاز به افزایش مصرف فیبر دارند، درحالی‌که برخی دیگر باید کمتر فیبر مصرف کنند. سطح متعادل فیبر در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند.
  • مصرف مکمل‌های پروبیوتیک. مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است به برخی افراد کمک کند. این‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که از سلامت روده حمایت می‌کنند. ممکن است یک فرد بلافاصله اثرات آنها را احساس نکند، بنابراین باید در طول چند هفته مصرف شوند تا تاثیر آن‌ها بر سلامت روده در یک دوره طولانی‌تری ارزیابی شود.
  • ثبت اثرات غذاهای مختلف. این کار به شما کمک می‌کند تا غذاهای محرک را شناسایی کنید. ازآنجایی‌که برنامه غذایی یکسانی برای همه بیماران وجود ندارد، یک فرد برای یافتن یک رژیم غذایی سازگار و راحت نیاز به فرآیند آزمون و خطا دارد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی

متخصص طب سنتی معتقد است که اکثر افراد مبتلا به این سندرم، دارای طبع سرد و بلغمی هستند. به‌همین‌دلیل، باید برای اصلاح اقدام شود. استفاده از دمنوش گیاهان دارویی مانند بابونه، زیره و آویشن نیز بسیار موثر است. نباید بلافاصله بعد غذا چای و میوه خورد و مصرف لبنیات و مواد غذایی نفاخ باید به حداقل برسد. در مورد اثرات مفید طب سوزنی با یک کارشناس مشورت کنید.

درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تغییر مداوم در عادات روده یا سایر علائم و نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر مانند کاهش وزن، اسهال شبانه، خونریزی از رکتوم، استفراغ بی‌دلیل و مشکل در بلع را دارید، به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. چراکه ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جدی‌تر مانند سرطان روده بزرگ باشند؛ در صورتی که به سرطان رکتوم مبتلا هستید، می‌توانید به متخصص سرطان رکتوم مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها دکتر آنلاین گوارش پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین گوارش برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد سندروم روده تحریک پذیر وجود دارد.

۴/۵ (۲۷ نظر)

منبع
www.nhs.ukwww.healthline.comwww.medicalnewstoday.comwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
58 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
9 روز قبل

سلام دکتر من مدتی هست هفته ای یه بار میرم دستشویی برا مدفوع بعدشم زیاد میمونم داخل دستشویی

اسما
اسما
24 روز قبل

سلام من دوروزه حس مدفوع داشتن دارم ولی چیزی نمیاد حال تهوع و کمی درد در زیر شکمم داشتم رفتم دکتر بهم سرم و آمپول و دوتا قرص داد الان بعد مصرف اونا فقط همون حس مدفوع و شکم کار ندادنم همراهمه دیشب از مقعدم ترشح خونی میومد یک شیاف آنتی همورئید گذاشتم بازم تاثیری نداشت الان باید چیکار کنم

شکری
شکری
1 ماه قبل

جهانبخش

برای سرماخوردگی شدیدنزدیک به ذات الریه ، 3 روز و A
برای سرماخوردگی شدیدنزدیک به ذات الریه ، 3 روز و A
1 ماه قبل

برای سرماخوردگی شدیدنزدیک به ذات الریه ، ۳ روز و هر روز یک آمپول سفتراکس زدم به همراه خوب شدن سرماخوردگی، ورم چند ساله معده ام خوب شد، سندروم روده ام تا ۹۰ درصد خوب شد و الان فقط به خاطر زیاد نشستن پشت میز و اضطراب درد روده میاد سراغم

ارام
ارام
2 ماه قبل

سلام من شبها رودم میسوزه وهرروز یک قسمت چیکار کنم که بهبود پیدام کنم

مجید
مجید
پاسخ به  ارام
1 ماه قبل

منم همینطور

مجید
مجید
پاسخ به  ارام
1 ماه قبل

فقط باید رژیم غذایی با فیبر کم و سبزیجات پخته مصرف کنی‌.
البته شاید شما رژیم غذایی متفاوتی لازم داشته باشی.
اگر نفخ داری و معدت رفلاکس میکنه و ترش می‌کنه. سبزیجات خام نخور بجاش هویچ آپز کدو آپز تخم شربتی بخور اگر یبوست داری از انجیل و آلو استفاده کن و هیچ وقت برنج با ماست و دوغ نخور و سعی کن از لبنیات کمتر استفاده‌ کنی.
من ۸ ماه درگیر بودم رفتم دکتر داخلی این رژیم و یکسری دارو داد علائم خفیف‌تر شد. این بیماری اگر البته بیماری شما هم IBS باشه فقط با رعایت یک رژیم غذایی جواب میده. پرهیز از غذاهای تند و شور و پرچرب و کاهش لبنیات. بعد از غذا سعی کن سبزیجات پخته مصرف کنی مثل اسفناج و هویچ و کدو و از لوبیا و نخور و حبوبات که نفاخ هست پرهیز کنی.

رسول
رسول
2 ماه قبل

سلام دوستان کسی اگه مشکله روده داره من میتونم شفاش بدم ۰۹۳۵۷۰۴۶۵۴۵فقط پول میگیرم دوستان توجه بکنند بدونه پول مگر چقدر مشکله طرف وخیم باشه تا ی کاری براش بکنم فقط مزاحمت ایجاد نکنید

...
...
2 ماه قبل

سلام ببخشید من سال گذشته همین موقع دقیقا به گاستراوانتریت مبتلا شدم و تقریبا از مهرماه باز در شرایط استرس زا قرار گرفتم، درد روده ای رو بصورت پراکنده در ساعات اول شب حس میکنم خصوصا آیا از عوارض گاستراوانتریت و استرسه و باید حتما به پزشک مراجعه کنم؟

محسن رشیدی
محسن رشیدی
3 ماه قبل

آقای دکتر من دو سه ماهی هست سوزش مقعد دارم دارو میخورم اسید معده و نفخ دارم خوب نمیشم علتش چی میتونی باشه

علی
علی
4 ماه قبل

سلام من پنجاه سالمه حدودبیس سال هست که مشکل درد روده دارم تکرر ادرار دارم دهنم تلخ میشه شبها چندبارضعف میکنم گرسنه میشه رفتم دکترمیگه روده تحرک پذیرداری داروداد تاثیری نکرد گفت بایدبری دکتراعصاب لطفا راهنماییم کنین

مهدی
مهدی
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

سلام دوستانی که مبتلا به سندروم روده هستن، حتما از کپسول فمی لاکت پلاس غافل نشن، تا ۳ ماه مصرف کنید و بعد علایم بیماری حداقل تا ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کنه …. سلامت باشید

مهدی
مهدی
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

دکتر مهری نجات دکتر خیلی خوبی هستن

چراغی
چراغی
4 ماه قبل

سلام من خانم هستم و ۴۵ سال دارم من یک ماهی هست داعم،حالت تحوع،دارم،و،یبوست،وپر،اشتحاع،شدم،وپاهام،مثل،زغال داغ،میشوند،ولی هر،چی چکاب،و،سنوگرافی،دادم،دکترها،نمیدونن،علتش،چیه و،با،قرص،گیاهی،یبوست،از،بین،میبرم،دیگه،زندگی،برام،حرام،شده،میتونید،کمکم،کنید،

فاطمه قوچی
فاطمه قوچی
5 ماه قبل

سلام برادرم نودروز قبل دراثر افتادن روی زمین لگنش شکست روی مدفوع کردن خیلی اصرارداشت زورهای مکرر تا منجربه این شده که روزی سه چهار بارمکرر مدفوع میکنه البته گفته باشم که ایزولایف میشه وهنوز نتونسته راه بره چون عمل نشدبه خاطر قلب وریه فکرمیکنیم روده هاش مشکل پیدا کرده خواستم لطفا منو راهنمایی کنید نمیتونم به پزشک مراجعه کنم طبقه ی چهارم بدون آسانسورهستش گفتم نظرمو اینجا بگم

مهرنوش موسوی
مهرنوش موسوی
11 ماه قبل

سلام. خانم هستم و ۴۹ سالمه.
چندسالی هست که شکمم به شدت مثل بادکنک پر میشه و جلو میاد انگار که باردارم. گاهی یبوست دارم. قبل از دفع مزاج شکمم بیشتر ورم میکنه ووقتی اجابت انجام میشه، بهتر میشم ولی باز دوباره شروع میشه.

سعید
سعید
1 سال قبل

سلام دکتر
من ۴۹ سالمه و بیماری IBS و فاویسم دارم. توی خردادماه آزمایش خون دادم و جوابش را بردم نشون دکتر طب سنتی دادم و گفت یکم صفرا بالاست. برام دارو شربت مصفی خون نوشت و منم بهش گفتم دکتر این شربت که توش گل بنفشه هست آیا برام بد نیست. ایشون گفت نخیر هیچی برای هیچی بد نیست و منم خریدم و به مدت ۲۰ روز روزی ۲ قاشق مصرف کردم و از اون به بعد یکم حالت تهوع صبح ها دارم . میترسم از فاویسمم باشه. نظر شما چیه؟ آیا خوب میشه؟ من چکار کنم ؟

مجید
مجید
پاسخ به  سعید
1 ماه قبل

مگه تو آزمایش صفرا رو نشون میده؟
اونوقت آزمایش رو آدم میبره به طب سنتی نشون میده؟!! طب سنتی خیلی هم خوبه ولی جواب آزمایش چه ربطی به طب سنتی داره چون تو آزمایش که صفرا رو نشون نمیده.
تو آزمایش فقط ph ادرار و تعداد گلبولهای قرمز و سفید رو نشون میده و الله عجیبه.

بینام.پیام تصحیح شده
بینام.پیام تصحیح شده
1 سال قبل

متاسفانه با اینکه ما در عصر آگاهی و فرهنگ به سر میبریم ولی هنوز هم بیماران سندروم روده تحریک پذیر و به طور کل هر گونه بیماری مشابه این،وقتی برای مثلا دریافت مستمری از کار افتادگی به بیمه مراجعه میکنند،با این پاسخ مواجه میشوند که دست و پات سالمه برو کار کن،خیلی ها بدتر از تو هستند،ماشاءالله از من سر حال تری و اینگونه جواب های دیگر که در نتیجه عدم آگاهی و طفره رفتن از زیر بار تعهد مالی سازمانها هست و حتی پزشکان متخصص هم،با وجود اینکه این بیماری و شرایط این بیماری را میشناسند،اما به سبب اینکه خود به این بیماری مبتلا نبوده اند،به همین سبب از عمق ابعاد مختلف و شدت آنها،درک صحیحی ندارند.بیماران سندروم روده تحریک پذیر،به شدت جامعه گریز هستند و به سبب این بیماری بسیار کم رو می شوند و فقط در سالهای ابتدائی بیماری هست که به سبب مشکلات خود به پزشک مراجعه می کنند و پس از آن به دلیل درمان ناپذیر بودن این بیماری،ارتباط خود با پزشک را هم به طور کامل قطع می کنند و به طور کل شباهت زیادی به بیماران اعتیاد دارند،با این تفاوت که ظاهر آنها چیزی را نشان نمی دهد.من از دولت درخواست دارم که یک تیم کارشناسی زبده برای بررسی ابعاد و شرایط این بیماران تشکیل بدهند تا به ابعاد فاجعه بار این بیماری پی برده و بیماران سندروم روده شدید را در مجموعه بیمارانی قرار بدهند که مشمول دریافت مستمری از کار افتادگی کامل می شوند و تامین اجتماعی هم گروه پزشکی را مامور کند تا به خاطر عدم توانایی این بیماران به مراجعه
به تامین اجتماعی،خود این پزشکان و کارشناسان به این بیماران مراجعه کنند و تا مراحل انتهایی دریافت حقوق،امور این عزیزان را به عهده بگیرند.تعداد بیماران سندروم روده شدید نسبت به بقیه بیماران سندروم روده،بسیار پایین تر هست و بار مالی زیادی نخواهد داشت،چون ما منظورمون بیمارانی هست که علائم شدیدتری دارند.

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بینام.پیام تصحیح شده
1 ماه قبل

❤❤❤❤❤

Alireza
Alireza
پاسخ به  بینام.پیام تصحیح شده
1 ماه قبل

دمتگرم.

مهسا
مهسا
1 سال قبل

سلام دکتر خوب هستین
من ۲۴سالمه درد شکمی دارم به صورتی هست که مدتی خوبم بعد یهویی دلپیچه شدید میگیریم احساس احتیاج خیلی زیاد به دفع ولی دفع خیلی کم این مواقعی هست ک اسهال دارم.وقتی یبوست میشم دردم خیلی شدیدتر ولی کوتاه مدت تره شکمم تورم شدیدی داره درهرصورت و سفت هست.چندوقت پیش دکترم گفت روده تحریک پذیر داری آدم استرسی هم هستم ولی واقعا میترسم اوضاعم بدتر نباشه و الان خیلی اذیت میشم لطف میکنید اگه اطلاعی در این مورد دارین راهنماییم کنین

نیما
نیما
پاسخ به  مهسا
3 ماه قبل

جواب نمیدن؟!

فرهاد صادقی
فرهاد صادقی
1 سال قبل

سلام من مدت یک سال هست که بدنم شروع به خارش کرد کولونوسکوپی و اندسکوپی انجام دادم دوعدد کولیت داشتم در آوردم جواب آزمایش پاک بود بعد از این درمانم خوب نشد تا اینکه کردم را چک کردم مجرای صفراوی متسع بود دارو مصرف میکنم دوبار سنو گرافی انجام دادم گفت ورم خوب سده چهار عدد توده از بیست میل به پایین دارم دکتر گفتن مهم نیستن ولی سوزش معقد دارم پاهام یخ میکنن وبلاگ زیاد از معقدم میاد کمی خارش پیدا مجبور میشم آب بدم داخل تا بلغم بیا بیرون وقتی خارج شدن بهتر میشم ولی سه روز خوبم سه روز اسهال و مدفوع تکه‌ ازم با زور میاد لطف کنید راهنمایی بفرمایید تشکذ

مجید
مجید
پاسخ به  فرهاد صادقی
4 ماه قبل

منم بدنم بشدت خارش داره خصوصا سرم و شبا موقع خواب احساس می‌کنم روی سرم چیزی داره حرکت میکنه. الان مدتیه هم مشکل گوارشی و معده و ترش کردن معده دارم و هر چند مدت با یه حمله گوارشی روبرو میشم.
شما در کجای بدنتون احساس خارش داشتید؟

فرهاد سقز
فرهاد سقز
1 سال قبل

من خودم سندروم روده تحریک پذیر دارم خیلی دکتر رفتم خیلی دارو مصرف کردم هیچ نتیجه ای نگرفتم دردم خیلی زیاد بود به هر دری میزدم تا یکم دردم کم شه یکی از آشنایان بهم گفت که تخم کتان قرمز و سفید رو با هم به یک اندازه مخلوط کن و هر وعده غذایی قبل از خوردن غذا یک قاشق مربا خوری با یک لیوان آب قورت بده بعد ۱۵ روز ۸۰ درصد خوب شد من خودم خیلی زجر کشیدم خواهش میکنم خودتان یا کسانی که از این بیماری رنج میبرن بهشون برسونید تنها داروی این بیماری تخم کتانه مصرف کنید صد در صد خوب میشید انشالله

سامان
سامان
پاسخ به  فرهاد سقز
10 ماه قبل

سلام مطمئن بشم کە تخم کتان خوبە

مهرسام
مهرسام
پاسخ به  فرهاد سقز
5 ماه قبل

واقعا خوبه

پریسا آقایی
پریسا آقایی
پاسخ به  فرهاد سقز
4 ماه قبل

سلام شما نفخ و دفع مکرر گاز روده هم داشتین ؟

سیف
سیف
پاسخ به  فرهاد سقز
2 ماه قبل

سلام من هم التهاب روده دارم خیلی اذیت میشم ۰۹۱۳۵۱۱۳۵۴۱

Alireza
Alireza
پاسخ به  فرهاد سقز
1 ماه قبل

من سمت چپ شکمم درد دارم فکرکنم همون سندرم .خداکنه این تخم کتان جواب بده..

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط Alireza
محمد
محمد
پاسخ به  Alireza
14 روز قبل

سلام برای شما جواب داد؟!

نادر
نادر
پاسخ به  فرهاد سقز
7 روز قبل

ممنون تخم کتان امتحان میکنیم برادرم روده کوچکش زخم کوچکی داشت دکتر با کولونوسکوپی زخم رو خارج کرد و یه سری قرص بهش داده لامصب دل درد ولش نمیکنه روزی سه بار دل درد میگیره زندگی لرای همه تلخ شده و فقط شیاف کمی دردش رو کم میکنه تا غدایی پیخوره دل درد میاد سراغش..انشالله که توصیه ت بداش خوب باشه

پیمان
پیمان
1 سال قبل

سلام آقای دکتر،۱۸ساله مشکل روده بزرگ دارم بارها دکتر رفتم فقط تا داروهارو دارم خوبم بعد اتمام دوباره مثل قبل میشم،در هوای مرطوب یا خنک ویا فکرواسترسم زیادمیشه قارقور شکمم در روده بزرگ خیلی زیاد میشه و اسهال شدید به شکل کف که بعضی اوقات تا۱۵بار دفع در روز تکرارمیشه،واقعا زندگیمو بهم میریزه،
اگه واقعا کمکی از دستتون برمیاد ممنونم راهنمایی کنید

سعید
سعید
پاسخ به  پیمان
3 ماه قبل

ناشتا خاکشیر بخور ،خاکشیر صحیح درست کن

پیمان
پیمان
1 سال قبل

سلام آقای دکتر،۱۸ساله مشکل روده بزرگ دارم بارها دکتر رفتم فقط تا داروهارو دارم خوبم بعد اتمام دوباره مثل قبل میشم،در هوای مرطوب یا خنک ویا فکرواسترسم زیادمیشه قارقور شکمم در روده بزرگ خیلی زیاد میشه و اسهال شدید به شکل کف که بعضی اوقات تا۱۵بار دفع در روز تکرارمیشه،واقعا زندگیمو بهم میریزه،
اگه واقعا کمکی از دستتون برمیاد ممنونم راهنمایی کنید

فاطمه ساعی
فاطمه ساعی
پاسخ به  پیمان
10 ماه قبل

سلام من خانم ۴۰ ساله هستم که هرروز اسهال دارم وحالت اورژانسی به توالت را دارم وهرروز بعد غذا نفغ وگاز روده دارم چه‌کار کنم

star
star
1 سال قبل

سلام. من علائمی از سندروم روده تحریک پذیر دارم و بیشتر از یک ساله تحت درمانم. فیزیوتراپی و پیدرولاکس. الان یه ماهه پای چپم دچار لرزش میشه . معمولا از صبح شروع میشه تا موقع خواب. وقتی از حالت نشسته بلند میشم و می ایستم و وقتی تو توالت میشینم بیشتر میشه. وقتی که شدیده تو لگن و بالاتنم هم حسش میکنم. گاهی قبل دفع این لرزش بیشتر میشه و گاهی که تخلیه گاز انجام میدم یک دفعه لرزشم کمتر میشه. این لرزش ارتباطی به بیماری روده یا اعصابی که هردو رو کنترل کنه داره؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط star
سارا
سارا
1 سال قبل

سلام من در ناحیه چپ شکمم احساس درد میکنم که کم و زیاد میشه ولی قابل تحمله..قبل از هربار دستشویی رفتن دردم شروع میشه ممکنه تا ده بار هم پشت سرهم دستشویی برم و هربار بی حال تر میشم.جوری که جون توی بدنم نمیمونم..وقتی شروع میشه تا یک هفته بی حس و حالم بعد خوب میشم و ده روز بعد شروع میشه.انگشتای دلم کاملا سردن..جوراب ضخیم زیر پتو و بدون کولر و پاهام گرم نمیشن…دهنمم خشک میشه.. آندوسکوپی و کلونسکوپی و سونو و همه آزمایشات هم دادم و میگن هیچیت نیست..حتی نمیگن روده ت تحریک پذیره…سرچ کردم و خوندم بعضی علائم روده تحریک پذیر رو دارم ولی مطمئن نیستم..یکی از علائمش برهم خوردن عادت ماهانه ست که دوماهی هست عقب میندازم و کیست دارم ..با وجودی که به دکتر معالجه م گفتم بازم گفتن ربطی نداره.دکتر کلیه و غدد هم رفتم.همه میگن سالمی..واقعا نمیدونم چکار کنم

محمد
محمد
پاسخ به  سارا
1 سال قبل

به مدت یک هفته نان و هر چیزی که ترکیب گندم دارد از سبد غذاییت حذف کن درست میشه

صدرا
صدرا
پاسخ به  سارا
10 ماه قبل

به پزشک طب سنتی مراجعه کنید واصلاح مزاج بفرمایید .روده ومعده شما سرد شده اند.

مجید
مجید
پاسخ به  سارا
4 ماه قبل

منم دقیقا مدتیه این علائم رو دارم. شما چی کردی الان خوب شدی ؟؟

م.م
م.م
پاسخ به  سارا
19 روز قبل

آزمایش سلیاک بدید احتمالا سلیاک دارید

حجت
حجت
2 سال قبل

سلام من دچارسندرم روده تحریک پذیرم الان ۴سال درگیرم انواع داروهای مزالارین ازرام مصرف کردم پردنیزولون هنوز هیچ اثری نکرده چهار بار کولونوسکوپی شدم

فاطمه حسنلو
فاطمه حسنلو
2 سال قبل

سلام اقای دکتر من همیشه نفق دارم خیلی وقتها شکمم قارغور مکنه چه سیر چه گوشنه بعضی وقتها مدفوم شوله بعضی وقتها طبیعی

مهری
مهری
پاسخ به  فاطمه حسنلو
1 سال قبل

سلام من خانمی هستم ۶۴ ساله که سندرومه روده تحریک پزیر دارم الان چند روزی هست که در گیرشم دکتر رفتم وقرص سفکسیم یه دوره خوردم فایده ای نداشت قرص فلوکستین هم میخورم ولی استرسم زیاده دردوصدای شکم دارم بیشتر استرس میگیرم موقع درد بعد غذا باده معد زیاد وبادگلو دارم لطفا رهنمای کنید

سید علی رضا
سید علی رضا
2 سال قبل

سلام پسری دارم ۲۰ ساله چند ماهی هست که ضعف دارد و خیلی اشتها ندارد وشبها در خواب دندان قروچه دارد وکمی درد معده دارد علت چیست

حسن
حسن
پاسخ به  سید علی رضا
5 ماه قبل

کرم معده

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام. من یه مدت خیلی طولانی به شدت ترش میکردم که حتی تا توی گلوم اسید معده رو حس میکردم و کل شب نیم خیز میخوابیدم و اگه ترشی میخوردم کل مسیر دهن تا معده‌ام میسوخت. بعد سیگارو ترک کردم و غذای بیرون و سرخ کرده دیگه نخوردم. نزدیک ۵ روز بازم ترش کردنم ادامه داشت که ماست و شیر میخوردم بهتر میشد و بعدش خوب شد. اما الان هنوز احساس سنگینی توی معده‌ام دارم ولی میتونم غذا بخورم امروز هم با حالت تهوع از خواب بیدار شدم که بازم فقط با شیر خوردن بهتر شد. ممکنه سرطان معده داشته باشم؟

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

تشخیص سرطان معده بااندوسکوپی هست.ودرافراد باسابقه خانواگی کانسر کاهش وزن وسن بالای۴۰تا۴۵سال توصیه به انجام اندوسکوپی میشه. کپسول امپرازول ۲۰ میلی یک بسته بگیرید صبح ناشتا مصرف بشه.مصرف دود وسیگار وغذاهای پرچرب وسرخ کردنی وموترکافیین دارمحدودکنید.وسرفرصت مراجعه به متخصص گوارش کنید

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  دکتر بهفر پاکباز
7 ماه قبل

درود ، جسارتا یک موضوعی پیش امده بگم خوبه بنده نویسنده فلسفه هستم . همین امروز رفتم دکتر متخصص گوارش با اون که التهاب روده ام به تازگی شده و پس از درمان سه هفته بیماری شدید و تب اتفاق افتاده …بسیار خفیف هست دکترمتخصص پس از اینکه گفتم قرص معده کلیدینیوم و پنتومید میخورم ….گفت کلونوسکپی باید کنی ،،،،،، واقعا چرا دکترها خوب گوش نمیکنن متاسفانه ، مردم هم جانشان را کف دستشان گذاشته اند ،
همیشه دکتر خوب اول گوش میکنه و بعد نسبت به شرایط دارو تجویز میکنه ، و مرحله اخر به سیخ و میخ میرسه …. عزیزان دکتر خوب پس از شنیدن داروی مناسب تجویز میکنه .بنده ۳۶ سال دارم تجارب مختلفی از دکتر رفتن دارم ، به طب سنتی بیشتر باور دارم ، همین دکترها خیلی ها هم به کشتن دادن مثل پدر خودم .
اسمم هم کامل با فامیل میگم فرهاد مشرقی آذر (نویسنده فلسفه ) دکتر هم دکترهای با ثواد قدیم و زمان شاهی

سلیمه پژومان
سلیمه پژومان
پاسخ به  فرهاد
7 ماه قبل

آبروی مارو بردی با اون کلمه (سواد )نوشتن که،،،،بله طب سنتی بهتره ،،،اما همیشه مه دکترای اشتباه نمیکنن،فقط بدیشون اینه که به اول به حرف بیمارگوش نمی‌دن بعدنسخه کنن

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  سلیمه پژومان
6 ماه قبل

ابروی امسال ما بیش از ۴۰ سال هست رفته …بذار ابرومون بره …همیشه به محتوای سخن اهمیت دادن در اولویت ها باشه بهتره

مجید
مجید
پاسخ به  فرهاد
4 ماه قبل

دقیقا اینو با شما موافقم به حرف بیمار گوش نمیدن و بعد همون اول تو داری حرف میزنی انگار اصلا به حرفات گوش نمیدن و همون لحظه که داری توضیح میدی تو نسخه داروها رو می‌نویسند.
البته همه دکترها که نه بعضی‌هاشون انصافا خوبن ولی خب تعداد دکترهای خوب کمه و اکثرا هم سرشون شلوغه و یا میرن خارج.

هدا
هدا
پاسخ به  مجید
4 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من ۲۶ سالمه و الان مدت ۵ سال هست که وقتی معذرت میخوام دستشویی دارم بخصوص مدفوع حالت تهوع دارم و احساس خفگی میکنم و یک ثانیه هم نمیتونم صبر کنم و دکتر هم رفتم ولی همشون یه حرف میزنن که تا بحال همچین چیزی نشنیدیم

هدا
هدا
پاسخ به  هدا
4 ماه قبل

ممنون میشم اگر تجربه ای یا راه درمانی دارید بگید چون خیلی خیلی اذیت میشم

علی
علی
پاسخ به  هدا
3 ماه قبل

سلام منم مشکل شمارو دارم والا من متخصص زیاد رفتم همشون میگن سندروم روده هست علایم دیگری که دارم سروصدای زیاد روده احساس ضعف گازروده مدفوع شل رنگ زرد مدفوع حالت تهوع خیلی اذیت میشم شما هم این علایم دیگه رودارید

Mjd
Mjd
پاسخ به  هدا
1 ماه قبل

منم این مشکلات رو دارم. بنظرم فقط با رعایت یک رژیم غذایی با فیبر پایین و مصرف سبزیجات بخار پز میشه علائم رو کنترل کرد.
عدم مصرف حبوباتی باعث ایجاد نفخ در شکم می‌شه مثل نخود و لوبیا و سیب زمینی‌.
الان ۸ ماهه درگیر این بیماری هستم و واقعا اذیت شدم و وزنم کاهش یافته.

دکمه بازگشت به بالا