کاهش هوشیاری چیست؟ شایع ترین علت کاهش هوشیاری و درمان آن

حتماً با واژه کاهش هوشیاری آشنا هستید. این عارضه در اثر بیماری مهلک و یا ضربات شدید به سر ممکن است اتفاق بیفتد، اما کاهش سطح هوشیاری دقیقاً چیست؟ چه عواملی سبب ابتلا به آن می‌شود و آیا اصلا قابل پیشگیری است یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم اطلاعات کافی در مورد کاهش هوشیاری را در اختیار شما قرار داده و به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم.

کاهش هوشیاری به چه معناست؟

کاهش هوشیاری یا Decreased Consciousness به معنی هوشیاری، آگاهی و جهت‌گیری نسبت به زمان و مکان است. در واقع هوشیاری یعنی شما قادر باشید به افراد و سایر اتفاقات اطرافتان واکنش و پاسخ درستی بدهید.

آگاهی به زمان و مکان یعنی به این امر آگاه باشید که کی هستید، کجا حضور دارید، کجا سکونت دارید و ساعت چه زمانی را نشان می‌دهد. زمانی که هوشیاری افراد کاهش یابد قدرت آگاهی، جهت‌یابی و بیدار ماندن مختل می‌شود.

آگاهی و مغز

مسئولیت حفظ هوشیاری در بدن به عهده مغز است. برای اینکه مغز بتواند به‌درستی به این وظیفه عمل کند به اکسیژن و گلوکز نیازمند است. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی که روزانه مصرف می‌شود می‌تواند بر شیمی مغز تأثیرگذار باشد. این مواد هم در جهت افزایش هوشیاری و هم کاهش آن می‌تواند مؤثر واقع شوند.

برای مثال کافئین یکی از خوراکی‌های محرک است، به طوری‌که می‌تواند فعالیت مغز شما را افزایش دهد و زمانی که به هوشیاری بیشتری نیاز دارید می‌توانید آن را مصرف کنید. کافئین در بسیاری از مواد خوراکی مانند شکلات، نوشابه، قهوه و غیره موجود است.

از سوی دیگر موادی هستند که هوشیاری را در شما کاهش می‌دهند مثل مسکن‌ها، زیرا این داروها سبب خواب‌آلودگی می‌شوند در نتیجه هوشیاری را کاهش می‌دهند. لازم به ذکر است بیماری‌هایی که سبب آسیب به سلول‌های مغز می‌شوند نیز باعث اختلال در هوشیاری افراد می‌شوند. شدیدترین سطح اختلال هوشیاری در کما قابل مشاهده است. در صورت مواجهه با چنین اختلالی از دکتر آنلاین مغز و اعصاب هم می‌توانید کمک بگیرید.

علت کاهش سطح هوشیاری در کودکان و بزرگسالان

شایع‌ترین علت‌هایی که برای این بیماری وجود دارد به‌ترتیب زیر است:

  • استفاده از داروهای خاص
  • قندخون پایین
  • صرع
  • مصرف مواد مخدر
  • مصرف الکل
  • کمبود اکسیژن‌رسانی به مغز
  • سکته
  • بیماری‌های زوال عقل مثل آلزایمر
  • خونریزی مغزی
  • تومور مغزی
  • بیماری کبد
  • اورمی یا بیماری‌های کلیوی در مرحله آخر
  • بیماری قلبی
  • شوکه شدن
  • گرمازدگی
علائم کاهش هوشیاری
علائم کاهش هوشیاری

علائم کاهش هوشیاری

این بیماری ممکن است علائمی به‌ترتیب زیر داشته باشد:

  • از دست دادن عملکرد مثانه یا روده
  • عدم تعادل
  • تشنج
  • غش کردن
  • افتادن
  • مشکل در راه رفتن
  • تپش قلب نامنظم
  • فشارخون پایین
  • نبض سریع
  • تب
  • تعریق
  • سبکی سر
  • ضعف در پاها، بازوها و صورت

انواع کاهش سطح هوشیاری مغز

اختلال عملکرد هوشیاری دارای سطوح متفاوتی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گیجی
  • سرگردانی
  • بی‌حالی
  • هذیان
  • بی‌حوصلگی
  • کما

کاهش هوشیاری در اثر کرونا ممکن است؟

کرونا یکی دیگر از بیماری‌هایی است که یکی از عوارض جانبی آن، کاهش سطح هوشیاری است. علت کاهش هوشیاری در کرونا در اثر تب و عفونت‌های موجود در بدن به وجود می‌آید. در واقع می‌توان گفت بین عفونت و کاهش هوشیاری ارتباط مستقیم وجود دارد و بیماری‌هایی که منجر به عفونت در بدن می‌شوند کم شدن هوشیاری را در پی دارند.

کاهش هوشیاری بعد از عمل
کاهش هوشیاری بعد از عمل

کاهش هوشیاری بعد از عمل تومور مغزی

تومور مغزی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هاست که مستقیماً بر عملکرد مغز اثر می‌گذارد. بیماران در طول درمان علائم مختلفی را تجربه می‌کنند، اما تا مدتی بعد از جراحی تومور مغزی عوارضی وجود دارد که سبب کاهش سطح هوشیاری می‌شود. در واقع کاهش سطح هوشیاری بعد از عمل امری طبیعی است.

سر درد، تشنج و سرگیجه از عوارض بعد از عمل تومور مغزی است که تا مدتی پس از جراحی همراه بیماران خواهد بود. به همین دلیل به این بیماران توسط پزشک توصیه می‌شود حداقل به‌مدت یک ماه و نیم بعد از عمل از رانندگی بپرهیزند، تنها از خانه خارج نشوند و به نقاط مرتفع نروند.

سطح هوشیاری ۴ چیست؟

سطوح هوشیاری در انسان‌ها درجه بندی‌های متفاوتی دارد. سطح هوشیاری ۴ در کما در ارتباط با باز شدن چشم‌ها به این معنی است که چشم‌های بیمار به‌صورت خود به خودی باز می‌شوند به طوریکه چشم‌ها باز هستند و فرد قادر است پلک بزند.

در ارتباط با گفتار می‌تواند صحبت کند، اما مکالمه گیج‌کننده است. در ارتباط با مهارت‌های حرکتی هوشیاری بیماران به این صورت است که از محرکات دردناک دوری می‌کند.

کاهش هوشیاری پس از سکته مغزی

سکته مغزی هم از دیگر بیماری‌هایی است که هوشیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش سطح آن می‌شود. از آنجایی که در سکته مغزی خون و اکسیژن کافی به مغز می‌رسد کاهش سطح هوشیاری در آن امری طبیعی است.

پس از درمان هم به‌دلیل داروهایی که برای بیماران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، کم بودن هوشیاری تا مدتی باقی می‌ماند و سپس بیمار به حالت عادی برمی‌گردد.

مراجعه به دکتر کاهش هوشیاری

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید علاوه بر معاینه فیزیکی، شرح حال کاملی از شما بابت سوابق خانوادگی در بیماری‌های مختلف مانند صرع، دیابت و افسردگی گرفته می‌شود. همچنین در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید مانند داروهای ضد تشنج یا انسولین و غیره سؤال می‌کنند.

همینطور در مورد سابقه شما در مورد مصرف الکل، داروهای تجویزی و داروهای غیرقانونی پرسیده می‌شود. علاوه بر تمام موارد گفته شده آزمایشاتی نیز گرفته می‌شود تا دلیل بیماری به‌درستی مشخص شود که شامل موارد زیر است:

درمان کاهش هوشیاری

درمان بیماری وابسته به این است که علت آن ناشی از چه موردی باشد. ممکن است در طول درمان داروها یا روش درمانی عوض شود یا به‌سادگی علائم درمان شود و علت زمینه‌ای از بین رود. مثلاً برای خونریزی مغزی نیاز به جراحی فوری است، اما برای آلزایمر درمانی وجود ندارد.

کاهش هوشیاری ممکن است ناشی از یک بیماری جدی باشد، بنابراین مراقبت‌های پزشکی لازم است در اولین فرصت صورت گیرد. شما می‌توانید بهترین دکتر مغز و اعصاب را به‌واسطه جستجو در اینترنت بیابید و برای درمان به آنها مراجعه کنید.

درمان کاهش هوشیاری
درمان کاهش هوشیاری

چگونه سطح هوشیاری بیمار را بالا ببریم؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات پزشکی در مورد سطح هوشیاری بیماران، چگونگی بالا بردن سطح هوشیاری آنان است. مطالعات بسیار زیادی روی این موضوع صورت گرفته است. یکی از مواردی که می‌تواند تأثیر مثبتی در سطح هوشیاری بیماران داشته باشد ماساژ بازتابی پاها است.

این ماساژ می‌تواند با تحریک عوامل مربوط به هوشیاری سطح آن را برای بیمارانی که از کاهش هوشیاری رنج می‌برند افزایش دهد و تأثیر خوبی داشته باشد.

سؤالات متداول درباره کاهش هوشیاری

کاهش هوشیاری بر اثر چه عواملی اتفاق می‌افتد؟

عواملی مانند مصرف مواد مخدر، الکل و غیره، داروهای خاص، قندخون پایین، خونریزی مغزی، صرع، کمبود اکسیژن‌رسانی به مغز، آلزایمر و سکته باعث کاهش هوشیاری می‌شوند.

کاهش سطح هوشیاری بعد از عمل چگونه است؟

بسته به اینکه چه عملی داشته باشید این سطح متفاوت خواهد بود، اما به‌طور کلی به‌دلیل داروهای بیهوشی و داروهای درمانی که به بیمار داده می‌شود کاهش هوشیاری نرمال است.

کاهش هوشیاری به چه معناست؟

کاهش هوشیاری به معنی عدم هوشیاری، آگاهی و جهت گیری نسبت زمان و مکان است. در واقع یعنی قادر نباشید به افراد و سایر موارد اطرافتان واکنش و پاسخ درستی بدهید.

نتیجه‌گیری

کاهش هوشیاری یکی از عوارض مهم بیماری‌های ساده تا خطرناک است که به‌واسطه علل مختلفی در انسان‌ها به وجود می‌آید. از این رو در این مطلب به بررسی تمام جوانب این بیماری، انواع آن، چگونگی درمان آن و تمام مسائل مربوط به آن صحبت کردیم.

۴.۱/۵ (۱۵ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
86 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطیما
فاطیما
1 ماه قبل

سلام داداشم ۱۰روز تصادف کرده هوشیاریش ۸ بود سرش و شکمش عمل کرد هوشیاریش ی هفته رو ۷ مونده چقد زمان میبره هوشیاریش بیاد بالا؟

فاطیما
فاطیما
1 ماه قبل

سلام داداشم ده روز تصادف کرده ۸روزه سرشو عمل کرده هوشیاریش رو ۷ هیچ تعقیری نمیکه چقد زمان میبره هوشیاریش بیاد بالا؟

فاطیما
فاطیما
1 ماه قبل

فاطیما

فهیمه خاکزاد
فهیمه خاکزاد
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید مادرم به خاطر آب در ریه هوشیارش ۷بود حالا ۱۱ شده به نظر شما خوب میشه عمل مثانه هم شده مثانه رو برداشتن بی حسی هم الرژی دارن همیشه هوشیارش و پایین میار میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

فاعزه
فاعزه
2 ماه قبل

سلام پسر عموم تصادف کرده و الان ۴ماه در آی سی یو هست هوشیاری خوب شد ۱۲رفت الان کاهش یافته حدود۱ماه رو۶هست چرا بالا نمیرع؟؟

منصوره از تهران
منصوره از تهران
پاسخ به  فاعزه
1 ماه قبل

سلام خواهر م از پله افتاده خونریزی مغزی داشته دیروز که عمل کرده سطح هوشیاری ش ۵بوده الان ۷شده آیا هنوز هم براش خیلی خطر ناکه

ایمان از اصفهان
ایمان از اصفهان
پاسخ به  فاعزه
1 ماه قبل

سلام داداشم۲۵ روزه با موتور تصادف کرده تو کماست ضریب هوشی۳ بالا نمیادمغزش آسیب دیده چرا ضریب هوشی بالا نمیاد

احسان
احسان
پاسخ به  ایمان از اصفهان
1 ماه قبل

سلام پسر عموی من تصادف کرده هوشیاری ۳ هست الان ۴روزه همینطور مونده هوشیاری کی بالا میره

امیر حسین دقیق
امیر حسین دقیق
پاسخ به  احسان
22 روز قبل

انشاالله بعد از سه روز هوشیاری اش بالا میرود
علاوه بر دوا دکتر باید از خوندن زیارت عاشورا،حدیث کسا،سوره حشر و صلوات برای اون فرد طلب درمان از جانب خداوند متعال را بخواهید

مریم حیدری
مریم حیدری
پاسخ به  ایمان از اصفهان
20 روز قبل

سلام پسرم تصادف کرده خونریزی مغزی کرده خون خارج کردند یه تیکه از جمجمه رو گزا شتن داخل شکمش هوشیاری ۴ الان ۲۰ روز تو کماست آیا به هوش میلد

زری هستم ازتهران
زری هستم ازتهران
2 ماه قبل

سلام …دایی من متاسفانه بعدازجراحی تنگی کانال نخاع ودیسک ..دچارعفونت شدی خونی شده اند ودربخش i.c.u بستری هستند متاسفانه ضریب هوشی ۳ وفقط ساقه مغز سالم است …آیا بهترمی شوند ..وبرای بهبودایشان چکاری انجام دهیم …..

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام تو را خدا اگه کسی اطلاعاتی دارد به من جواب بدهد ممنون میشم
خواهر زاده من تصادف کرده با موتور الان تو بیمارستان بستری شده به سرش ضربه خورده و الان در کما هست دکتر میگه مغز سمت چپ سیاه شده هوشیاریش هم هم رو چهار است

حسین
حسین
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام حسین اره منم شرایط اونو داشتم تصادف کردم ضربه مغزی شدم ولی به شکر خدا بهوش امدم حدود ۹ماه میگذره بهبود یافته ام ولی ازبابت شنوای سمت چپ به مشکل خوردم ضربه خورده

امیر حسین دقیق
امیر حسین دقیق
پاسخ به  محمد
22 روز قبل

سلام علیکم
انشاالله که درست میشن شما میتوانید با خواندن زیارت عاشورا ،حدیث کسا،سوره مبارکه حشر ،صلوات از جانب خداوند متعال طلب درمان کنید

مریم نوروزاده
مریم نوروزاده
3 ماه قبل

سلام دوست من در اثر عفونت خونی ب کما رفته وسطح هوشیاری ۴..ایا میتونه برگرده؟

بهناز
بهناز
پاسخ به  مریم نوروزاده
2 ماه قبل

سلام دوستتون چیشد آیا خوب شد؟

محمد کریم بارگرهی
محمد کریم بارگرهی
پاسخ به  مریم نوروزاده
1 ماه قبل

سلام برادرم تصادف کرده هوشیاری ۸است چشم و فک ش عمل میخاد نثیشه عمل کرد

یعقوب
یعقوب
3 ماه قبل

سلام برادرزاده من باموتو رخورده به تیرک فلزی الان توی بیهوشی است نسبت به درد تحرک دارداما یکی از مردمک های چشم باز ویکی هنوز بسته است چه کار باید بکنیم

شروین
شروین
3 ماه قبل

پدرم بعد از مصرف تریاک زیاد چند روز پیش اوردوز کرد توسط اورژانس درخانه درمان شد ولی پس از گذشت چند روز هوشیاری به حالت اول برنگشته اعصبانیت بسیار بالا پرخاشگری هذیان گویی در بیداری بی حالی و غیر قابل کنترل شده و هی چرت میزنه چیکار باید کرد

مومنی
مومنی
3 ماه قبل

پدرم از دیروز دچار کاهش هوشیاری شدند والان سطح هوشیاری پدرم ۵است درآی سی یو با دستگاه وصله نظر شما چی هست هنوز دلیلی برای این حالشون بمانگفتند

الناز
الناز
پاسخ به  مومنی
3 ماه قبل

سلام پدر منم همین وضع داره الان ۱ هفته شده علت نا معلومه

باسلام خواهرزاده ام دوهفته پیش تصادف کرده فک و دند
باسلام خواهرزاده ام دوهفته پیش تصادف کرده فک و دند
4 ماه قبل

باسلام خدمت آقای دکتر خواهر زاده ام دوهفته پیش تصادف کرد فک و دندونای جلویش شکسته لگن وپاش هم شکسته کبدش پاره شده بیش کردن الان ضریب هوشی ۳ایا امیدی داره

سعید راد
سعید راد

۱۳ خدا خیرت بده ۱۳ حالت متوسطی هم براش زیاده باید مینوَتن ذره ای

امید قلندری
امید قلندری
4 ماه قبل

سلام طفل ۳ ساله ای بر اثر تزریق مواد بی هوشی بیش از حد به کما رفته وبا دارو فقط قلبش کار می‌کند و با دستگاه هم تنفس می‌کند
بچه ب علت عفونت داخلی الان در وضعیت سطح هوشیاری صفر است ولی گاهی ضربان قلبش بالا میرود و دوباره ب حالت قبل برمیگردد نظرتون چیه آیا امیدی هست؟

مهری پورمند
مهری پورمند
5 ماه قبل

سلام خسته نباشین من مادرم تومور در مخچه داشته و هیچ علائمی نداشته یهو افتاد تهوع داشته و خون از دهانش آمده و خیلی سریع به بیمارستان منتقل شد و بعد از اسکن و اکسیژن رسانی سریع به بیمارستان بهتری انتقال یافت و به خواب رفته بود که سریع فردا دکتر عمل کردن و به گفته خودشان عمل درآوردن تومور با موفقیت بوده ولی هنوز به هوش نیومده و سطح هوشیاری ۳و ۴ هست نمیدانم چی میشه

علی
علی
پاسخ به  مهری پورمند
3 ماه قبل

سلام

صدرا
صدرا
5 ماه قبل

سلام مادرم دوازده روزه کما به دلیل خونریزی مغزی امروز گفتن ضریب هوشی از چهار رفته بالاتر به نظرتون خوب میشه

داود
داود
پاسخ به  صدرا
4 ماه قبل

انشالله ضریب هوشی خوبه رفته بالا

هادی
هادی
5 ماه قبل

سطح هوشیاری ۲خطر ناک هستش

مریم
مریم
پاسخ به  هادی
1 ماه قبل

سلام کسی و سراغ داشتین که ضریب هوشی ۲ داشته؟

حسینی
حسینی
6 ماه قبل

سلام چند روز بعد خونریزی مغزی و عمل و بردن بیمار به خواب مصنوعی با ضریب هوشی سه بیمار به هوش میاید

حسینی
حسینی
6 ماه قبل

داماد ما خونریزی مغزی کرده وبعد از عمل به خواب مصنوعی بردنش الان دو هفته هست با اینکه میگه دارو های بیهوشی رو قطع ردن هنوز هوش نیومده وضریب هوشیش روی ۳هست چقدر طول میکشه تا هوش بیاد

اسرا فرجی
اسرا فرجی
پاسخ به  حسینی
5 ماه قبل

سلام الان حالشون چطوره؟پدر من هم ۱۱ روزه تو کماس. بدلیل خونریزی مغزی

تقی
تقی
پاسخ به  حسینی
3 ماه قبل

ما هم ی مریض داریم ک ۸ روزه بیهوشی جواب درسا حسابی هم بهمون نمیدن

بهناز
بهناز
پاسخ به  حسینی
2 ماه قبل

سلام دامادتون چیشد؟

محمدی
محمدی
6 ماه قبل

ب چ دلیل با ضریب هوشیاری پنج هم کمک نفس استفاده میشه بهوش میاد

شیرین
شیرین
پاسخ به  محمدی
3 ماه قبل

سلام خواهرم ۶۸ سالشه ۱۵ روز ه تو کماس سطح هوشیاری پایین ممکنه هوش بیاد ام اس هم داشته

امین
امین
پاسخ به  محمدی
1 ماه قبل

اخی خدا شفاش بده

Sajad
Sajad
6 ماه قبل

سلام چگونه می‌توان هوشیاری رو برگردوند سطح هوشیاری ۳

زهرا اززنجان
زهرا اززنجان
پاسخ به  Sajad
2 ماه قبل

بریدپیشش باهاش زیادصحبت کنین انشالله خوب میشه

احمد
احمد
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دوستم درکماه هست سطح هوشیاریش ۴هست بعد عمل آلان ۲هفته هست به کماه تازه چشمانش باز شده ولی بسته نمیشه علت چیست ممنون میشم جواب بیدین

نرگس احمدی
نرگس احمدی
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر داداشم ۴۵ سالشه یه ماه قبل تصادف کرده قند خونشم بالا هست عفونت هم داره الان سطع هوشیاریش اومده روی ۴ میشه بگین مشکلش جدیه یاخیر ممنونم.

مصطفی زینی وند
مصطفی زینی وند
پاسخ به  نرگس احمدی
5 ماه قبل

خوبه خداروشکر ۴ نمیتونه بد باشه

زهراغلامی ساکن اصفهان
زهراغلامی ساکن اصفهان
7 ماه قبل

سلام مادری ۶۴ساله دارم که سال ۱۴۰۱برج ۲متوجه شدیم که تومورمغزی دارن که خوشبختانه بادوری ۲۰جلسه پرتودرمانی وداروامسال برج ۲طبق آخرین سی
تی اسکن تومورشون گفتن ازبین رفته امامادرم کمی کم حافظه ودر راه رفتن مشکل دارشدن زیرنظرپزشک بودن که حدود۱ماه پیش سکته ی مغزی کردن اماخوشبختانه چون سریع متوجه شدیم بی حسی درسمت چپ بدنشون رفع شدامابعدازسی تی متوجه شدن که مغزش آب آورده عمل شنت انجام دادن بعداز یک هفته ترخیص شدن امابعد۲روزحالشون بدشدودوباره درای سیوبه مدت ۱۴روزبستری شدن وهوشیاریشون اومدپایین که دکترشون گفتن عفونت مغزی گرفتن بعدازداروهای آنتی بیوتیک مادرم کمی هوشیاریشون اومدبالااماامروزدکترشون گفتن دوره ی درمان آنتی بیوتیک تمام شدوبیمارتون تادوروزدیگه مرخص هستن آماهنوز مادرم هوشیاریشون کامل بالانیومده وماخیلی نگرانیم لطف کنین راهنماییمون کنین ممنون میشم

خانم‌‌امیری‌هستم
خانم‌‌امیری‌هستم
پاسخ به  زهراغلامی ساکن اصفهان
3 ماه قبل

سلام‌من‌مادرم‌چند‌روزه‌تو‌کماست‌‌خودمون‌هم‌نمی‌دونیم‌به‌چه‌دلیل‌فقط‌بعد‌از‌۱۳‌روز‌که‌از‌آی‌سی‌یو‌بیرون‌اومد‌به‌خاطر‌مشکل‌ریه‌حالا‌یه‌دفعه‌عرق‌کرد‌وبی‌حال‌شد‌پرستارها‌هم‌دیر‌رسیدگی‌کردن‌‌نمی‌دونم‌چی‌شد‌یک‌دفعه‌‌مادرم‌تو‌کما‌رفت‌والان‌چندروزه‌که‌هوشیاریش‌روی‌۳و۴‌هستش‌فکر‌کنم‌داروی‌ارامبخش‌براش‌زدن‌که‌اینجوری‌شده‌‌به‌نطر‌شما‌دکتر‌حال‌مادرم‌خوب‌میشه

بهناز
بهناز
پاسخ به  زهراغلامی ساکن اصفهان
2 ماه قبل

سلام مادرتون چیشد؟

ناشناس
ناشناس
9 ماه قبل

پسر ۲۱ ساله که تصادف کرده الان ضریب هوشیش ۴ هست امید به زنده موندن هست یا نه ؟؟

مهرنوش
مهرنوش
پاسخ به  ناشناس
6 ماه قبل

هوشیاری چقدر زمان میبرد برای ضربه مغزی شدید

داود
داود
پاسخ به  ناشناس
4 ماه قبل

هوشیار ۴خوبه توکل به خدا باشه

ایلیا.دج
ایلیا.دج
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
مادرشوهرش ۷۰ سالشه الان چندساله که پارکینسون داره متاسفانه حالش بدبوداین اواخرحتی نمی‌توانست آب بخوره یه سکته هم تو بیمارستان کرد گفتنددیابتش بالاست درصورتی که اصلا دیابتی نبود دوهفته است که سطح هوشیاری ۴ هست ودربیمارستان در بخش ICU بستریه
میخواستم بدونم آیاحالشون خوب میشه

جابرترکی
جابرترکی
10 ماه قبل

من عموم هوشیاریش رو ۸سالم بود یک مرتبه این شد کلیه هاش مشکل داره ریه هاشم عفونت کردن العان چشماش ۴۰ روز تو بیمارستان باز نکرده کرمان هسته

علی مقدم
علی مقدم
10 ماه قبل

سلام بیمار نا بعد از عمل جراحی مغز حال سطح هوشیاری به ۶ رسیده است ایا این علامت خوب است یا بد /بدن کمی ورم دارد طلفا جوابم را بدهید ممنون میشوم

اسرا فرجی
اسرا فرجی
پاسخ به  علی مقدم
5 ماه قبل

سلام حال مریضتون چطوره؟پدر من ضریب هوشیش ۵ یازده روزه عمل کردن

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

سلام زن داداشم ۵ روزه به کما رفته سطح هوشیاری ایشون ۳ شده آیا امیدی هست ؟ تو را به خدا جواب امیدوار کننده بهم بدید

لیلا
لیلا
پاسخ به  فاطمه
10 ماه قبل

عزیزم بستگی داره ضریب هوشیاری سه پایینترین حده هر کس یه جور تحملش میکنه من داداشم بعد از سه ماه به هوش اومد ضریب هوشیاریش وقتی بردنش بیمارستان ۳ بود دو روز بعد از عمل هم با این که بالا رفته بود ۳ شد. بستگی به اسیب مغزی وارد شده که تو سیتی اسکن نشون میده هم داره. امیدوارم بیمار شما هم همینطور بشه و به هوش بیاد.

نادری
نادری
10 ماه قبل

کودک ۵ساله بعلت عفونت ریه وعدم اکسیژن رسانی به مغز به کما رفته و شطح هوشیاری ان ۳ است و در سی تی اسکن انجام شده از مغز دکتر معالج گفته ۹۰درصد مغزش متلاشی شده ایا امکان برگشت این کودک از کما وجوددارد

همیشگی
همیشگی
1 سال قبل

پدر شوهر من مشکل ریه داشتن به دکتر مراجعه میکنند به هشون سرمی وصل میشه با آنتی بیوتیک به محض وصل شدن سرم ایست قلبی میکنند۳یا ۴بار بعد اون هم به کما میرند الان سطح هوشیاری ۳ایا امیدی به یهودی است یا خیر ایشون ۶۵سال سن دارند وبر اثر مصرف سیگار ریه هاشون داغونه

حافظ کیانی
حافظ کیانی
پاسخ به  همیشگی
3 ماه قبل

والابرادرخانم منم ریه هاش مشکل داشت خودش باپای خودش به بیمارستان رفت بردنش توآی سیو خواب مصنوعی حالاهم میگن هوشیاریش۴هست هرکس توایران بره بیمارستان بعیده برگرده خونه نمیدونم اونجاچکارمیکنن

ساره لشتغانی
ساره لشتغانی
1 سال قبل

سلام همسرم الان ۳۰روز تصادف کرده ضربه مغزی شده الان دستگاه از جدا کردن خودش نفس میکشه ولی ضریب هوش ایشون بالا نیومده ضریب هوش ایشون روی ۴و۵ چقد زمان میبره خوب بشن

محبوب جوان
محبوب جوان
پاسخ به  ساره لشتغانی
5 ماه قبل

برادرم فشارش رفته بالا وبهد بیهوش شده همه ی دکترها میگن هیچ مشکلی نداره هوشیاریش هم روی ۳و۵ میره الان یک هفته است

مریم
مریم
1 سال قبل

پدر من ۳۱ روز هس براثر تصادف در کماهست وهوشیاری۳ عفونت هم گرفت وخوب شد آیا امکان دارد هوشیاری پدرم بالا بیایید

مرتضی غلامی
مرتضی غلامی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
به نطر شما یه مریض ۸۶ ساله که سکته مغزی داشته بهتر است دارویی مداوا شود یا استتد گذاری و انژیو و …

ابراهیمی
ابراهیمی
1 سال قبل

باسلام دختر ۱۲ساله برادرم نیمه شب زمین خورده و بیهوش شده الان هوشیاری او ۳ است آیا برگشت امکان ذیر است؟

سعیدبحری
سعیدبحری
1 سال قبل

سلام پردم الان ۶روز است بستری هست چند روز اول بیمارستان چناران بود سطح هوشیاری۳بود بعد انتقال دادیم به مشهد الان سطح هوشیاری ۶هست ودلیل اینکه چیه خبر ندارم سطح هوشیاری باید چند باشد

سیمامعصومی
سیمامعصومی
1 سال قبل

سلام عرض ادب خسته نباشیدبرادرمن ۵ماه است تصادف کرده وخونریزی مغزی شده وهوشیاری نداره ولی الان دوروزه خنده وگریه داره گاهن میشه بفرماییدهوشیاریش برمیگرده یاچی ممنونم ازتون

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام پدرشوهرم عمل تومر مغز کرده بعداز ۳ آوردنش بخش اما متاسفانه یک شب درد بسیار شدید داشت دایم بی برای میکرد تا دکتر آشام. به داروداد کمی آرم شد بعد ۲ شب تب لرز کرد بردن ای سی یو ابعداز اسنکن گفتن عفونت مغزی کرد بعد ۵ روز گفتن عفونت اش خوب شده طرف مقابل مغز عمل کرده خونریزی کرده اوهوشیاریش روی ۴ هستش آیا امید زندگیش هست یانه لطفاً راهنمای کنید

امیر
امیر
1 سال قبل

با سلام وخسته نباشید بیمار ۶۰ ساله داریم دربستر بیمارستان به مدت ۱۹ روز به علت سکته مغزی که خون ریزی درمرکز مغز هروز به بیمار ما مورفین به ان تزریق میکنن تا بیشتر به خوابه تا تکون نخوره قبلا چند روز قبل می‌نشست حرف میزنه هروقت میرم همه ش خوابه تا اینکه سطح هوشیاری ۴ رسیده ایا امیدی هست میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

اسرا فرجی
اسرا فرجی
پاسخ به  امیر
5 ماه قبل

سلام
حال بیمارتون چطوره؟پدر من خونریزی مغزی کرد عمل سد و الان بعد از ۱۱ روز ضریب هوشیش ۵ هست
نگرانیم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام علیکم مادربزرگ من هفته گذشته همین موقع سکته مغزی کردن وما با اورژانس خصوصی آوردیم بیمارستان ایرانشهر تهران اون موقع هوشیار بودند ولی الان دکترا میگن درجه هوشیاریشون هی پایین وبالا میشه و همش ضربان قلب ایشون ۱۱۴ هست درصورتی که ایشون همیشه ضربانشون ۵۵بوده آیا ایشون با این وضعیت خوب میشن؟

کسرا
کسرا
1 سال قبل

سلام مادر شوهرم من در بیمارستان بستری بود داروی افسردگی مصرف میکرد .بیهوش میشد الان سه هفته س تو کما رفته .صریح هوشی رو ۷ است دکترا نمیتونن علت کما رفتن رو پیدا کنن.الان گفتن که فوت کرده .دوباره برگشته .ریه عفونت کرده .علت چیه

محمد
محمد
پاسخ به  کسرا
10 ماه قبل

سلام، همسرم با فشار خون بالا ۲۱سزارین شد و بعداز عمل سه بار تشنج کرد والان تو ای سی یو کما وضریب هوشی ۳ هستش آیا چه زمانی نیاز هست که دوباره به هوش بیاند

رویا
رویا
1 سال قبل

سلام و خسته نباشید پدرم یک روز وقتی پدرم استفراغ و تهوع داشت انتقالش داده ایم بیمارستان و پدرم معاینه کردند فقط شربت ضد استفراغ بهم دادند گفتند این هر ۸ساعتی یک با بهش بده دوباره پدرم استفراغ کرد اومدند لوله تنفسی واسش بزارند شاید ۱۰نفری ریختند روی پدرم و دست و پاهاش به تخت بستند و ‌ چندبا که لوله تنفسی بزارند نتوانستند پدرم تمام بدنش لرزید و خون از دماغ کرد بیرون و حتی دستمال کاغذی افتاد زمین که من باهاش دعوا کرد و به حرف من توجهی نکرد و با اون لوله تنفسی پاک کرد و دوباره پدرم تنفس اش خراب شد و داد بید من اومدند حتی خود پرستار بهم گفت استفراغ برگشت به ریه پدرم ما می می خواهیم درش بیاریم اکسیژن واسش گذاشتند جال پدرم خوب شدو حتی با پای خودش رفت دستشویی و ساعت یک شب که شد گفتند باید سی تی بگیری م گفتند مشکوک به سکته مغزی و واسش یک آمپول بیهوشی زدند و پدرم رفت تو کما به نظرتون چرا پدرم چرا پدرم رفته تو کما تو خدا راهنمایی کنید حتی کلا شربت ریختند داخل سرم بهش تزریق کردند چرا پدرم سطح هوشیاریش اومده پایین

حافظ کیانی
حافظ کیانی
پاسخ به  رویا
3 ماه قبل

توایران دیگه مردم میترسن برن بیمارستان طرف باپای خودش میره کاریش میکنن که بره توکما

دانیال
دانیال
پاسخ به  رویا
3 ماه قبل

سلام پدرتون در قید حیاطه؟

رویا
رویا
1 سال قبل

سلام تو خدا راهنمایی کنید من پدرم فقط حالت تهوع و استفراغ داشت بردیم بیمارستان حالش خوب بود حتی نامه ترخیصش بهمون داد دوباره پد م استفراغ کرد دوباره اومدند گفتند باید معده اش شستشو بدهند۱۰نفر ریختند رو پدرم دست و پاهاش بستند به تخت و شاید نزدیک ۱۰بار این لوله تنفسی واسش بزارند من که باهاشون دعوا مردم گفتند استفراغ بر گشت خورده به ریه پدرم باید دراش بیاریم و بعد پدرم حالش بد تنفسش بد شد من داد کردم اکسیژن گذاشتند دوباره حال پدرم طبیعی شد با پای خودش دستشویی بردیمش بد ساعت یک شب گفتند باید ببریم سی تی اسکن بگیرم بد یک آمپول بیهوشی واسش زدند پدرم به حالت کما رفت الان ۴۵ردز همین طوری تو خدا بربر گشتی داره

سعید
سعید
پاسخ به  رویا
5 ماه قبل

فقط دکترا مریض ها را می‌کشند تا حد امکان دکتر نرید ما بدبخت پدرم صحیح سالم ب خاطر ی سرفه خشک خالی با پای خودش بردیم دکتر بیهوش کردن کشتنش این حرام زاده ها چیزی بارشون نیست.

کرابی
کرابی
1 سال قبل

خاهر زادم ۱۱روزه هوشیاریش روی ۷مونده حرکات غیر ارادی مثل تکان دادن پاها ودست هاداره گاهی هم پلکاشو تکون میده آیا امیدی به برگشتش هست یان؟؟؟؟؟

رقیه
رقیه
1 سال قبل

مادر من چهار روزه قلبشو عمل کردن . ولی بعد عمل نمیتونه هوشیاریه خودشو بدست بیاره .

نرگس احمدی
نرگس احمدی
پاسخ به  رقیه
7 ماه قبل

سلام خسته نباشین داداشم ۴۵روزه تصادف کرده قند هم داره ولی الان سطع هوشیاریش اومده روی ۴مسن هست ۵۰ سالشه میخاستم بگم امیدواری هست یاخیر

عبدالعلی سورنی نیا
عبدالعلی سورنی نیا
1 سال قبل

سلام مادرم هفتاد سال داره وشش روز پیش حالش خراب میشه میبرم بیمارستان بیحسی در سمت راست بدن ،اول حالش خوب بود کاراشو خودش انجام میداد رفته رفته حالش بد میشه واسه روز پیش میبرم ای،سی،یو،الان علاعم حیاتی خوبه تنفس طبعی داره ضربان وفشارش خوبه آدم میبینه می‌شناسه وله سختی حرف میرنه نامفهوم،دست وپای چپ حرکت داره پای راست به محرک پاسخ میده دکترش گفت سکته در سال مغز داشته
لطفاً راهنمایی کنید دوروزه شرایطش پایداره نه خوب ونه بد شده،، امکان داره بره کما ؟ تاکی به ا ین وضع میمونه

سحر
سحر
1 سال قبل

سلام بلخشید مادربزرگم ۵۵ سالشه سکته مغزی تو مخچه داشته بعد ۳روز سطح هوشیاریش افت کدده و مقدار اکییژنش اومده پایین الان چشماش کلا بستست و پاسخ به محدک نداره ولی به خودی خود تکون میده پاهاشو با زمزمه داره الان چرا به دفعه سطح هوشیاریش اومده پایین با ابنکه تو آی‌سی‌یو بوده و چقدر احتمال داره که بهتر بشه و چقدر طول میکشه؟؟

قریشی
قریشی
1 سال قبل

میشه یک تصویر MRI از مغز بفرستم بگید وضعیت بیمار چگونه است وامید به بهبود او هست؟

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  قریشی
11 ماه قبل

باسلام پدرم بخاطر یبوست شدید که داشت سطح هوشیاری کم شده و قادر به حرکت وصحبت نیستند.اگر باایشان صحبت کنیم میشنوند.حتی غذا حال خوردن را نداره که با سرنگ مایعات وغذا نرم می دهیم الان با شیاف ودارو کارکن شکمشان کار داده.لطفا راهنمایی کنید

فاطمه توده خرمن
فاطمه توده خرمن
1 سال قبل

سلام .شوهر من تصادف کرده و بعد از اینکه بازوش را عمل کردن بعد از مدتی ب آی سی یو بردن .الان نزدیک ۲۰روز هست که سطح هوشیاری ۴هست و تو این مدت یکی ۲بار تا ۱۲هم رسیده ولی هم اکنون پایین هست.ولی تمام ارگانهای بدنش کار می‌کنه شکر خدای مهربان

victory
victory
پاسخ به  فاطمه توده خرمن
1 سال قبل

خدارو شکر ایشالا که کامل خوب بشن،نامزد منم خون ریزی مغزی کرده هوشیاریش رو ۳امروز بعد از ۷روز هوشیاریش نزدیک به چهار شد واسه نامزد منم دعا کنید هوشیاریشون بالا بره

زهرل
زهرل
پاسخ به  victory
26 روز قبل

سلام نامزده من هم الان تو همین شرایط نامزدتون الان خوبن!؟به هوش اومدن؟

دکمه بازگشت به بالا