بیهوشی در عمل بینی چگونه انجام می‌شود؟ چه عوارضی دارد؟

جراحی بینی (Rhinoplasty) را می‌توان در عمق‌های مختلف بیهوشی مانند بی‌حسی موضعی (local anesthesia)، آرام بخشی داخل وریدی (intravenous sedation) یا همان بیهوشی گرگ و میش (twilight anesthesia) و بیهوشی عمومی ‌انجام داد.

هرکدام از این روش‌های بیهوشی در عمل بینی مزایا و معایب خاص خود را دارند و از نظر هزینه، میزان آگاهی بیمار، ایمنی و عوارض داروی بیهوشی در عمل بینی، با یکدیگر متفاوت هستند. از آنجایی که جراحی بینی یک روش انتخابی و غیر اورژانسی در نظر گرفته می‌شود، در اکثر مواقع آزمایش قبل از عمل برای تعیین روش مناسب بیهوشی در عمل بینی انجام می‌شود.

با این حال، اکثریت قریب به اتفاق بیماران جراحی می‌توانند خودشان از بین گزینه‌های بیهوشی در عمل بینی فوق، یکی را انتخاب کنند. صرف نظر از روش بیهوشی در عمل بینی، تمام بی‌حسی‌های جراحی بینی، با بی‌حسی موضعی (لیدوکائین مخلوط با اپی نفرین) برای بی‌حس کردن بینی و کاهش خونریزی همراه است. تعداد کمی از جراحان به دلیل اضطراب و ناراحتی ناشی از تزریق، تنها از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

خطرات جراحی بینی

مانند هر عمل جراحی بزرگ، ریسک بیهوشی در عمل بینی هم زیاد است. از جمله خطرات احتمالی که بیمار داوطلب جراحی بینی را تهدید می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • واکنش نامطلوب بدن به بیهوشی و مواد بی‌حسی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی حین و پس از عمل
  • بی‌حسی دائمی در داخل و اطراف بینی شما
  • احتمال ایجاد ناهمواری در فرم بینی و اطراف بینی
  • درد، تغییر رنگ یا تورمی که ممکن است تا مدت‌ها پس از ادامه داشته باشد.
  • به‌جا ماندن جای زخم و بخیه
  • سوراخ شدن سپتوم و تیغه بینی (nasal septum)
  • نیاز به جراحی مجدد و اضافی برای بینی و اطراف بینی

انواع بیهوشی در عمل بینی چگونه است؟

انتخاب بهترین روش بیهوشی در عمل بینی بسیار مهم است. جراحی بینی بسته به اینکه جراحی شما چقدر پیچیده و زمان‌بر خواهد بود و همچنین نظر مستقیم پزشک، با انواع بیهوشی انجام می‌شود.

۱. بیهوشی از نوع آرام بخشی داخل وریدی (عمل بینی بدون بیهوشی)

یکی از روش‌های بیهوشی در عمل بینی، آرام‌بخشی داخل وریدی است. این نوع بیهوشی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود. پزشک داروی بی‌حس‌کننده را به داخل بافت‌های بینی تزریق می‌کند. با تزریق ماده آرام‌بخش داخل وریدی، شما نمی‌خوابید و به هوش هستید؛ اما بدن شما گیج و سست خواهد شد و دردی را حس نخواهید کرد. این روش به عمل بینی بدون بیهوشی نیز شناخته می‌شود.

مزایای روش IV (داخل وریدی) در عمل بینی:

  • عدم بیهوشی عمومی ‌با لوله‌گذاری که با تهوع و استفراغ کمتر پس از عمل همراه است
  • زمان بهبودی سریع بیهوشی
  • کاهش خون‌ریزی در طی جراحی بینی

معایب روش IV (داخل وریدی) در عمل بینی:

۲. بیهوشی عمومی جراحی بینی

روش دیگر بیهوشی در عمل بینی، بیهوشی عمومی است. در این روش شما کاملاً بی‌هوش شده و به خواب فرو می‌روید. بیهوشی عمومی، با استنشاق داروی بیهوشی از طریق یک لوله کوچک که در رگ دست، گردن یا قفسه سینه قرار گرفته است انجام می‌شود. بیهوشی عمومی نیاز به یک لوله تنفسی دارد.

مزایای روش بیهوشی عمومی:

  • بدون درد و حس کردن فرآیند عمل بینی
  • نظارت بر سیستم‌های بدن توسط متخصص بیهوشی
  • محافظت از راه تنفس و ریه توسط لوله تنفسی

معایب روش بیهوشی عمومی:

  • تهاجمی‌ترین گزینه بیهوشی
  • عدم توانایی صحبت کردن با بیمار در طول عمل
  • اثرات بیهوشی بعد از جراحی بینی: تهوع و استفراغ بعد از عمل
  • عوارض ریوی
  • تأخیر در به دست آوردن هوشیاری کامل پس از بیهوشی و گاهی اوقات احساس خستگی طولانی مدت
  • خون‌ریزی بیشتر در طی جراحی بینی

عوراض بیهوشی عمل بینی

معایب روش‌های مختلف بیهوشی در عمل بینی که تا اینجا با آنها آشنا شدیم شامل عوارض ناشی از آن نوع بیهوشی در عمل بینی نیز می‌شوند. موارد زیر نیز به طور کلی به عنوان عوارض بیهوشی پس از جراحی بینی شناخته می‌شود که آگاهی از بروز آن‌ها بعد از عمل میتواند از استرس و نگرانی شما کم کند:

  • احساس تهوع و امکان استفراغ در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل بینی
  • سر گیجه، ضعف و سردرد
  • گرفتگی صدا، خشکی گلو و گلودرد
  • لزرش و سرمای شدید در بدن
  • درد عضلانی در شانه‌ها و قفسه سینه که ممکن است ۲ یا ۳ روز طول بکشد
  • احتمال کبودی و خارش بدن
  • اختلال در دفع ادرار
انواع بیهوشی در عمل بینی خطرناک
انواع بیهوشی در عمل بینی خطرناک

سؤالات متداول انواع بیهوشی در عمل بینی

آیا بیهوشی عمل بینی خطرناک است؟

پاسخ سؤال متأسفانه مثبت است. احتمال خطر مرگ در بیهوشی عمل انحراف بینی وجود دارد؛ اما این احتمال بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

احتمال مرگ در اثر استفاده زیاد از حد و غیراصولی از مواد بیهوشی افزایش پیدا می‌کند؛ اما اگر این مواد تحت نظارت دقیق دکتر متخصص بیهوشی انجام شود، احتمال مرگ و اغمای طولانی‌مدت نزدیک به صفر می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که استفاده اصولی از مواد بیهوشی، به معنای استفاده کم از این مواد نیست، چرا که استفاده کمتر از حد نیاز بیمار می‌تواند منجر به بیهوشی ناقص شده و مشکلاتی را برای بیمار و پزشک جراح به همراه داشته باشد.

در عمل بینی بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟

در گذشته از روش بی‌حسی در جراحی بینی استفاده می‌شد؛ اما امروزه با وجود پزشکان بیهوشی، جراح بینی ترجیح می‌دهد از بی‌حسی استفاده کند. هریک از این روش‌ها، مزایا و معایب خود را دارند؛ اما بهترین روش که این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیهوشی است.

در بیهوشی، فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد، به خواب می‌رود، هیچ دردی حس نمی‌کند و هیچ یک از کارهای خشن عمل بینی را نمی‌بیند. از طرفی دیگر، در بی‌حسی، فرد هوشیار است و می‌بیند که چطور بینی او را جراحی می‌کنند و حتی در برخی مواقع، بیمار در حین عمل پشیمان می‌شود! به همین دلیل، امروزه دیگر از بی‌حسی استفاده نمی‌شود و پزشکان آن را قبول نمی‌کنند.

بیهوشی عمل بینی چقدر طول میکشه؟

بیهوش کردن بیمار توسط متخصص بیهوشی دقیقاً قبل از عمل بینی شروع می‌شود. بسته به نوع عمل، عمل بینی بین ۱.۵ الی ۳ ساعت به طول می‌انجامد. در هر دو حالت بیهوشی و بی‌حسی موضعی با مواد آرام‌بخش، بیمار هیچ درد و اضطرابی را متوجه نمی‌شود.

علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی چیست؟ تاخیر در هوشیاری

تاخیر در هوشیاری بیمار بعد از عمل جراحی بینی در اغلب موارد داروهای بیهوشی است و جای نگرانی ندارد. برخی اختلالات متابولیک و بیماری‌های زمینه‌ای نیز ممکن است باعث تاخیر در هوشیاری شوند از جمله فشار خون، کم کاری تیروئید، بیماری‌های کبدی و… حساسیت به داروی بیهوشی نیز میتواند علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی باشد. برای جلوگیری از این مشکل کافیست قبل از عمل درباره شرایط بدنی، بیماری‌ها و احتمال بروز آلرژی به دارو با پزشک خود مشورت کنید و پیشگیری‌های لازم را انجام دهید.

ترس از بیهوشی عمل بینی را چطور کنترل کنیم؟

 

دوره نقاهت عمل بینی چقدر است؟

دوران نقاهت بعد از عمل جراحی بینی بین ۱ تا ۴ هفته است. پس از ۱ هفته شما می‌توانید کار و فعالیت‌های عادی روزانه را از سر بگیرید و پس از گذشت ۲ الی ۴ هفته، زندگی شما به صورت کامل به حالت عادی برمی‌گردد. در حالی که پس از گذشت این مدت، همچنان مشکل دارید، بهتر است به دکتر جراح پلاستیک خود مراجعه کنید.

با پذیرش ۲۴ می‌توانید به صورت آنلاین و در هر زمانی از شبانه‌روز که نیاز باشد، بیمارستان‌ها و تمام مراکز درمانی را جستجو کرده و با تمام پزشکان آشنا شوید. مرکز درمانی، پزشک مدنظر و روز مراجعه را انتخاب کرده و نسبت به اخذ نوبت و ویزیت، اقدام کنید. پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین ویزیت و نوبت‌دهی است که خدمات متنوعی را مانند ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی ارائه می‌کند.

به هوش آمدن بیمار بعد از عمل بینی چقدر طول می‌کشد؟

حدوداً ۱ ساعت.

آیا زمان عمل بینی به نوع پوست بینی بستگی دارد؟

بله. بینی‌های گوشتی پوست ضخیم‌تری نسبت به بینی‌های استخوانی دارند و همین مسئله، منجر به افزایش مدت زمان عمل و افزایش دوران نقاهت بعد از عمل می‌شود.

بیمار چند ساعت بعد از عمل بینی مرخص می‌شود؟

در صورت عادی بودن وضعیت عمومی، حدود ۵ الی ۶ ساعت بعد از عمل، بیمار مرخص می‌شود.

سخن پایانی

بدون شک تغییرات بسیار جزئی در ساختار بینی، می‌تواند تفاوت زیادی در ظاهر شما ایجاد کند. در این مقاله در مورد عمل بینی و انواع بیهوشی در عمل بینی توسط دکتر جراحی بینی صحبت کردیم و از نزدیک با مزایا و معایب هرکدام از این روش‌ها آشنا شدیم.

 

۴.۲/۵ (۱۳ نظر)

منبع
davisrhinoplasty.commayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Saher
Saher
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من یک ماه دیگ نوبت عمل بینی دارم حالا از بیهوشی میترسم میشه راهنماییم کنید

MAN
MAN
پاسخ به  Saher
10 ماه قبل

عمل کردی؟خوبی؟

دکمه بازگشت به بالا