۶ علت شوره ابرو +۴ درمان خانگی شوره ابرو که معجزه می‌کنند

شوره ابرو (eyebrow dandruff)، یک عارضه پوستی از خانواده بیماری درماتیت سبوره‌ای (Seborrhoeic dermatitis) است که بر روی پوست سر و ابرو ایجاد می‌شود و باعث پوسته پوسته شدن این قسمت‌ها می‌شود. این اختلال ممکن است به دلایل مختلفی در بدن فرد ایجاد شود. در این مقاله قصد داریم در مورد شوره ابرو، علائم و راه‌های درمان این معضل، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم، با ما همراه باشید.

شوره ابرو چیست؟

شوره ابرو یا همان بیماری درماتیت سبوره‌ای یک نوع بیماری مزمن است که به علت وجود کمبودهای مختلف در بدن باعث پوسته پوسته شدن در ناحیه ابرو و هر قسمتی از بدن که مو رشد می‌کند می‌شود.

عارضه شوره ابرو ممکن است در هر سنی برای افراد اتفاق بیفتد، حتی برای نوزادان نیز اتفاق می‌افتد که به “کلاه گهواره ای” (cradle cap) مشهور است. اما در افرادی که به سن بلوغ رسیده‌اند نسبت به خردسالان بیشتر است. به این ترتیب در مناطقی که غده‌های چربی تجمع دارند، دچار شوره و یا پوسته پوسته می‌شود.

علت‌های ایجاد شوره ابرو چیست؟

برای درمان شوره ابرو در وهله اول باید علت به وجود آمدن آن بر روی پوست را بدانیم. وقتی که غده‌های چربی بر روی پوست، زیاد می‌شوند، پوست فرد دچار شوره می‌شود.

علت ایجاد شوره ابرو نیز همانند شوره سر، به صورت دقیق و به خوبی شناخته نشده است.

گاهی تصورات بر این است که با افزایش میزان چربی غده‌های سباسه که در فولیکول موی ابرو قرار دارند ارتباط داشته باشد؛ به این صورت که با افزایش تولید چربی توسط این غده‌ها، مخمر مالاسزیا ( Malassezia yeast) که به صورت طبیعی بر روی پوست وجود دارد افزایش می‌یابد و با تغذیه از روغن تولید شده، باعث تحریک پوست و حتی ایجاد واکنش‌های آلرژیک بر روی پوست می‌شود و به این ترتیب باعث التهاب و ایجاد شوره ابرو می‌شود .

شاید گاهی این سوال برای شما پیش بیاید که شوره ابرو نشانه چیست؟ و یا علت شوره ابرو چیست؟ در اینجا به برخی از علل ایجاد شوره ابرو عبارتند از:

۱. درماتیت سبوره‌ای و شوره ابرو

یکی از مهمترین علل به وجود آمدن این عارضه در ابرو، درماتیت سبوره (Seborrheic Dermatitis) است که به نام اگزمای سبورئیک نیز شناخته می‌شود. این عارضه ، باعث می‌شود تا پوست‌های چرب بدن مثل کف سر، ابروها و قسمت پشت دچار التهاب و خارش شوند و به این ترتیب پوسته‌های سفید بر روی این قسمت‌ها از بدن ظاهر شوند.

بیماری درماتیت سبوره معمولا از استرس، اضطراب و دیگر واکنش‌های نامنظم سیست ایمنی بدن نشات می‌گیرد.

۲. شوره ابرو به علت درماتیت تماسی

یکی دیگر از علل به وجود آمدن شوره ابرو، درماتیت تماسی است. درماتیت تماسی بر اثر وجود مواد آلرژی‌زا بر روی پوست ایجاد می‌شود. به این معنی که فرد از شامپو، صابون و یا مواد آرایشی استفاده می‌کند و این محصولات بر روی پوست او واکنش‌های نشان می‌دهد که باعث خارش و التهاب در ناحیه ابرو شده و به این ترتیب شوره ایجاد می‌شود که در این صورت بهتر است با دکتر پوست صحبت کنید تا در صورت لازم آزمایش‌ایی در ارتباط با مواد حساسیت‌زا برای شما انجام دهد.

۳. آماس پلک چشم و بروز شوره ابرو

آماس پلک یا همان بلفاریت باعث می‌شود که غده‌های چربی اطراف چشم مسدود شوند و به این ترتیب قرمزی بر روی چشم ظاهر شده و در نهایت باعث خشکی چشم، عفونت قارچی، ایجاد موخوره در مژه و ابرو و ایجاد شوره می‌شود.

۴. شوره ابرو و تغذیه نامناسب پوست

در بعضی موارد، مواد مغذی لازم برای تغذیه پوست باعث می‌شود که لایه‌های زردرنگ بر روی پوست ایجاد شود، سلولهای بیرونی پوست تضعیف شوند و به این ترتیب باعث ایجاد پوسته‌های سفید و در نهایت شوره ابرو شوند.

۵. خشکی پوست صورت و شوره ابرو

خشکی پوست نیز می‌تواند باعث کمبود آب بر روی پوست و در نهایت ایجاد سلول‌های مرده بر روی پوست و در نهایت باعث خارش و التهاب و ایجاد شوره ابرو شود.

البته لازم به ذکر است که در مواردی آب و هوای مکانی که در آن زندگی می‌کنید، ژنتیک، مصرف داروهای مختلف، شوینده‌ها و مواردی از این قبیل نیز می‌توانند باعث ایجاد این عارضه در ابروها شوند.

۶. شوره ابرو به دلیل حساسیت به مواد آرایشی

در مواردی نیز حساسیت به مواد آرایشی نیز می‌تواند باعث ایجاد شوره ابرو شود. استفاده از مواد مختلف آرایشی که در بعضی موارد استفاده می‌شود مثلا موادی که دکتر کاشت ابرو برای انجام کار خود استفاده می‌کند نیز می‎تواند باعث ایجاد شوره ابرو در بعضی از افراد شود.

 

علائم مختلف شوره ابرو

شوره ابرو نیز مانند انواع بیماری‌های مختلف، علائم و نشانه‌هایی دارد که در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

  • ایجاد پوسته پوسته‌های زرد رنگ و متمایل به سفیدی بر روی پوست ابرو
  • خارش‌های خفیف بر روی ابرو ( در مواردی بدون خارش ایجاد می‌شود)
  • ایجاد قرمزی و تکه‌های پوستی بر روی ابرو
  • افزایش میزان روغن و چربی در ابرو
  • روشن شدن رنگ پوست در پوست‌های تیره
  • قرمز شدن پوست در رنگ پوست‌های روشن
درمان شوره ابرو
درمان شوره ابرو

راه‌های درمان شوره ابرو

اگر تا به حال با عارضه شوره ابرو ( eyebrow dandruff) روبرو شده‌اید می‌دانید که تا حد بسیار زیادی آزار دهنده است و به طرز عجیبی بر روی ظاهرتان تاثیر منفی دارد. در چنین شرایطی با این سوال روبرو می‌شویم که برای شوره ابرو چه کنیم؟ در بعضی مواقع، افراد با کشیدن شوره‌ها از لابه‌لای موهای ابروی خود، سعی دارند که آنها را از خود جدا کنند اما این کار نه تنها به درمان کمکی نمی‌کند بلکه باعث تشدید آن نیز می‌شود. بنابراین برای درمان قطعی شوره ابرو باید از راه‌کارهای مناسب و دقیق استفاده کنید. برای درمان، بهتر است با پزشک متخصص و دکتر پوست در ارتباط باشید. در اینجا چند راهکار برای درمان این عارضه به شما توصیه می‌کنیم:

درمان‌های پزشکی شوره ابرو

در مواردی مثل حساسیت‌های پوستی و بیماری درماتیت تماسی برای درمان شوره و پوسته پوسته شدن ابرو، بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های مرتبط دارو و مواد شوینده مناسبی را به شما توصیه کنند و یا اینکه پزشک با توصیه پماد برای شوره ابرو به شما در زمینه درمان کمک کند.

درمان خانگی شوره ابرو

علاوه بر درمان پزشکی، شما می‌توانید از طریق درمان خانگی اقدام به از بین بردن شوره ابرو کنید. که در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

۱. درمان شوره ابرو با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین محصولات برای درمان خانگی شوره ابرو است. این محصول، پوست را هیدراته می‌کند و آن را مرطوب نگه می‌دارد به این طریق از ایجاد پوسته پوسته بر روی پوست ابرو جلوگیری می‌کند. برای درمان شوره ابرو از این طریق می‌توانید، یک قاشق چایخوری روغن زیتون را آرام آرام بر روی سطح پوست ابروی خود بمالید و به مدت چند دقیقه بگذارید بماند. بعد از آن یک دستمال تمیز را در آب گرم خیس کنید و بعد از فشار دادن و گرفتن آب اضافی، آن را بر روی ابروها قرار دهید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه بر روی آن بماند و در نهایت با آب گرم صورت خود را بشویید.

۲. روغن درخت چای برای درمان شوره ابرو

روغن درخت چای خاصیت ضد قارچ دارد. برای این کار می‌توانید مقداری روغن درخت چای را با ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید و روزانه آن را بر روی ابروی خود بمالید و بعد از آنکه از میزان شوره ابروها کاهش یافت می‌توانید هفته‌ای یک بار از این محلول استفاده کنید.

۳. استفاده از آلوئه ورا برای درمان شوره ابرو

آلوئه ورا گیاهی است که بیشترین مواد برای شادابی پوست را در ترکیب خود دارد. تجربه افراد نشان داده است که زمانی از ژل آلوئه ورا بر روی پوست خود بمالید، به درمان زخم سرد، سوختگی و بیماری‌هایی مثل پسوریازیس کمک می‌کند. همچنین استفاده از این ژل در درمان قطعی شوره ابرو، برطرف کردن التهابی ناشی از خارش و عوامل قارچی بسیار مفید است.

در مواردی که پوست خشکی دارید استفاده از روغن نارگیل، جوجویا و همچنین روغن آووکادو می‌تواند به درمان شوره ابرو کمک زیادی کند.

۴. رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند در درمان این عارضه مفید باشد، می‌توانید با مصرف مواد غذایی دارای امگا ۳ مثل ماهی، تخم مرغ و یا محصولاتی مثل بذر کتان، دانه های چیا و گردو از ایجاد پوسته‌های سفید بر روی پوست جلوگیری کنید. همچنین مصرف سرکه سیب در برنامه غذایی می‌تواند کمک بسیار خوبی به درمان این بیماری کند.

درمان شوره ابرو

چند سوال که ممکن است برای شما پیش بیاید:

چند سوال که ممکن است ذهن افراد را به خود درگیر کند عبارتند از:

آیا شوره باعث ریزش ابرو می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا شوره می‌تواند باعث ریزش ابرو شود باید بگوییم در مواردی که ترشح غدد چربی بیشتر شود، باعث ایجاد شوره در ابرو می‌شوند و اگر درمان نشود باعث بسته شدن سلول‌های پوست و جلوگیری از رطوبت رسانی به ریشه موها و در نتیجه تضعیف ریشه موها می‌شود و به این ترتیب باعث ریزش ابرو می‌شود.

اگر شوره ابرو درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

درمان نکردن شوره ابرو ممکن است عوارض زیادی به بار بیاورد از جمله اینکه باعث ریزش ابرو می‌شود و یا اینکه با بسته شدن سلول‌های پوست و جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل سلول‌های پوستی باعث پیری زودرس در افراد می‌شود.

آیا شامپو کتوکونازول برای شوره ابرو مناسب است؟

شامپو کتوکونازول یکی از بهترین محصولات برای درمان شوره است بنابراین در صورتی که شوره ابرو زیاد باشد به گونه‌ای که بر روی صورت بریزد می‌توانید از این شامپو برای شستشو ابرو استفاده کنید.

در پایان

گاهی برای ما پیش می‌آید که به دلیل کمبود زمان، درمان بیماری‌های خود را به زمان دیگر موکول می‌کنیم که این کار بزرگترین اشتباه در مقابل مراقبت فرد از خود است. این روزها به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات آنلاین، هر فرد می‌تواند در کمترین زمان و اسرع وقت از طریق دکتر پوست آنلاین، مشکلات و بیماری‌های پوستی خود را برطرف کند. گروه پذیرش ، با ویزیت افراد به صورت آنلاین، این امکان را فراهم کرده است تا در اسرع وقت بتوانید توسط پزشک ویزیت شوید.

شما می‌توانید برای درمان شوره ابرو ( eyebrow dandruff) به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کرده و با ویزیت دکتر پوست آنلاین برای درمان بیماری خود اقدام کنید.

۴.۳/۵ (۹ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به تو چه
به تو چه
1 ماه قبل

زرشک

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

سلام درمان شوره و قرمزی صورت چیست لطفاً راهنمایی کنید

حسینی شیراز
حسینی شیراز
2 ماه قبل

سلام و عرض ادب خدمت مسئولین محترم و متخصصان پوست راه های درمان پوسته شدن صورت و شوره سر و صورت

علی جعفری
علی جعفری
3 ماه قبل

سلام ..

عبدالحلیم
عبدالحلیم
9 ماه قبل

سلام ادب احترام وقت شمابخیر بنده پوست صورتم شوره میشود ازنظرشما چکارکنم اگه ممکنه راهنمایی کنید لطفا

اردلان
اردلان
1 سال قبل

مطالبتون به درد نخورد.

دکمه بازگشت به بالا