هر اطلاعاتی که در مورد عمل بینی و بارداری لازم است بدانید

آیا خانم های باردار و شیرده می توانند عمل بینی انجام دهند؟

یکی از جراحی‌های زیبایی پرطرفدار در بین خانم‌ها عمل بینی است. دغدغه‌ی بسیاری از خانم‌ها در مورد فاصله‌ی زمانی بین بارداری و شیردهی با عمل بینی است، زیرا شرایط جسمی و روحی مادر باردار و تمام اقداماتی که انجام می‌دهد بر سلامت کودک تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید بدانید بین جراحی بینی و بارداری چقدر باید فاصله باشد یا دلیل ممنوع بودن عمل در دوران شیردهی چیست این مطلب را تا آخر بخوانید.

 

جراحی بینی چگونه انجام می‌شود؟

قبل از اینکه ارتباط زمان بارداری و عمل بینی را بدانیم بهتر است با نحوه انجام عمل بینی آشنا شویم. فرایند انجام عمل بینی به این صورت است که بعد از بیهوشی، پوست بینی برش می‌خورد و کنار زده می‌شود و با تغییر شکل غضروف‌های بینی، ساختار و فرم آن تغییر پیدا می‌کند.

بعد از پایان تغییرات، پوست بینی با بخیه زدن در جای قبلی خود ثابت می‌شود و محل جراحی پانسمان می‌شود. از این لحظه به بعد لازم است بیمار مراقبت‌های لازم را از محل زخم انجام دهد تا به نتیجه‌ی دلخواه از عمل برسد. از طرف دیگر درگیر عوارض و ناراحتی‌ بعد از عمل نشود. با این حساب اگر این اتفاقات در دوران بارداری یا شیردهی اتفاق بیفتد دغدغه‌های فرد افزایش پیدا می‌کند.

دلایل ممنوعیت عمل بینی در دوران بارداری

عوارض طبیعی بعد از جراحی بینی در دوران بارداری برای مادران باردار و جنین آزاردهنده است و همین امر باعث می‌شود پزشکان توصیه کنند بین عمل بینی و بارداری فاصله‌ی زمانی وجود داشته باشد. موارد زیر دلایل ممنوع بودن جراحی زیبایی بینی در دوران بارداری است.

متخصص گوش و حلق و بینی به خانم‌هایی که قصد باردار شدن و جراحی بینی دارند توصیه می‌کند ابتدا برای بارداری اقدام کنند و بعد از گذراندن دوران نقاهت برای جراحی زیبایی بینی آماده شوند.

محدودیت مصرف دارو برای مادران باردار

شایع‌ترین عارضه‌ی جراحی بینی ورم و درد در بافت‌ها و مخاط‌های بینی است. پس لازم است کسی که جراحی انجام داده است از داروهای مسکن استفاده کند. علاوه بر این داروهایی که بعد از جراحی استفاده می‌شود دوران نقاهت را کوتاه‌تر می‌کند و روند بهبودی را سریع‌تر می‌کند.

اما خانم‌های باردار نمی‌توانند به دلیل عوارض داروهای مسکن بر سلامت جنین از این داروها استفاده کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود جراحی زیبایی بینی و بارداری همزمان اتفاق نیفتند.

تورم بافت‌ها و مخاط بینی در دوران بارداری

خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد در قسمت‌های مختلف بدن درگیر تورم می‌شوند. پس اگر در دوران بارداری عمل بینی را انجام دهند با توجه به تورم بینی نمی‌توان انتظار داشت نتیجه عمل رضایت بخش باشد.

دکتر بارداری به مادران باردار توصیه می‌کند تا زمانی که آمادگی فیزیکی و روانی لازم ندارند جراحی زیبایی بینی را به تعویق بیندازند.

تاثیر داروهای بیهوشی

با توجه به اینکه عمل بینی نیاز به بیهوشی دارد، عمل بینی در دوران شیردهی و بارداری امکان پذیر نیست. زیرا داروهای بیهوشی از طریق مادر باردار به جنین منتقل می‌شود و موجب ایجاد آسیب می‌شود. همچنین خانم‌های شیرده به دلیل انتقال دارو از طریق شیر، نباید تحت بیهوشی قرار بگیرند.

درصورتی‌که خانم شیرده تحت درمان با بیهوشی قرار بگیرد لازم است ۲۴ تا ۴۸ ساعت به فرزند خود شیر ندهد تا از ایجاد عارضه بر سلامتی کودک جلوگیری کند.

با توجه به اینکه دوران نقاهت عمل جراحی زیبایی بینی طولانی است و لازم است مراقبت‌های لازم انجام شود، دکتر جراحی بینی به خانم‌ها توصیه می‌کند بین بارداری و جراحی بینی فاصله بیندازند.

امکان نیاز به جراحی‌های ترمیمی

بارداری و جراحی بینی حتماً باید یک فاصله‌ی زمانی داشته باشند. زیرا امکان دارد بعد از جراحی بینی ایراداتی مشاهده شود یا اینکه فرد از نتیجه عمل راضی نباشد، در نتیجه لازم باشد برای جراحی مجدد بینی اقدام شود. ما اگر بلافاصله بعد از عمل بینی فرد باردار شود امکان عمل مجدد و رفع ایرادات میسر نیست و فرد باید تا پایان دوران شیردهی صبر کند.
تاپیک عمل بینی در شیردهی نی نی سایت حاوی پرسش و پاسخ‌های خانم‌های باردار و شیرده در مورد عمل بینی و بارداری است. اگر نتوانستید از این تاپیک پاسخ سوالات خود را پیدا کنید بهتر است از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی در سایت پذیرش۲۴ استفاده کنید.
چند ماه بعد از زایمان میشه عمل بینی انجام داد؟

امکان نیاز به جراحی‌های ترمیمی
امکان نیاز به جراحی‌های ترمیمی

چند ماه بعد از زایمان می‌توان عمل بینی انجام داد؟

دوره بهبودی بعد از جراحی بینی در افراد مختلف متفاوت است. اما آنچه مسلم است این است که عمل بینی باید تا زمان بهبود زخم‌ و کم شدن تورم به تعویق بیفتد. همچنین شکل و فرم نهایی بینی به طور کامل مشخص شود و ساختار بینی محکم شود. در تاپیک عمل بینی بعد از زایمان نی نی سایت یا عمل بینی با بچه شیرخوار نی نی سایت می‌توانید تجربیات خانم‌ها از جراحی زیبایی بینی بعد از بارداری را بخوانید.

جراح بینی به خانم‌های باردار توصیه می‌کند حداقل بین ۶ ماه تا یک سال بین عمل بینی و بارداری فاصله‌ی زمانی داشته باشند تا زخم‌های عمل بهبود پیدا کند و تورم ناشی از آن کاملاً از بین برود.

سوالات متداول عمل بینی در بارداری و شیردهی

  • جراحی بینی همزمان با شیردهی چه تاثیری بر کودک دارد؟

علاوه بر اینکه داروهای بیهوشی جراحی زیبایی بینی بر شیر مادر تاثیر دارد، استرس و اضطراب هم بر کیفیت شیر مادر تاثیرگذار است.

  • بعد از جراحی بینی چه داروهایی باید مصرف شود؟

بعداز عمل بینی لازم است برای جلوگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک استفاده شود. همچنین داروهای ضد التهاب و درد هم عوارض طبیعی بعد از عمل مانند درد، التهاب را کاهش می‌دهند.

  • تورم بعد از عمل بینی را چگونه کاهش دهیم؟

بعد از عمل زیبایی بینی لازم است به مدت سه روز از کمپرس سرد برای کم کردن تورم و کبودی در محل جراحی استفاده شود.

۵/۵ (۳ نظر)

منبع
drmofradclinic.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا