گلیسیرین موضعی

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی گلیسیرین (Glycerin)

کاربرد داروی گلیسرین

مرطوب کننده پوست- درمان خشکی، خارش و تحریکات جزئی پوست (مانند بثورات پوستی، سوختگی پوست ناشی از پرتو درمانی)

اشکال دارویی گلیسیرین

محلول، کرم، لوسیون، شیاف

اطلاعات دارویی گلیسیرین (گلیسرین، گلیسرول)

گلیسیرین به عنوان یک مرطوب کننده برای درمان یا جلوگیری از خشکی و زبری پوست، پوسته پوسته شدن، خارش و تحریکات جزئی پوست (مانند بثورات پوستی، سوختگی پوست ناشی از پرتو درمانی) استفاده می‌شود. مرطوب کننده‌ها موادی هستند که پوست را نرم و مرطوب می‌کنند و خارش و پوسته پوسته شدن را کاهش می‌دهند. بعضی از محصولات پوستی (به عنوان مثال زینک اکساید و پترولاتوم) برای محافظت پوست در مقابل سوزش و آسیب‌ها استفاده می‌شود. خشکی پوست ناشی از کمبود آب در لایه بالایی پوست است. مرطوب کننده‌هایی مانند گلیسرین با تشکیل یک لایه چرب در بالای پوست، باعث تجمع آب روی پوست شده و با این کار به نرمی پوست کمک می‌کنند.

پذیرش ۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین پوست و مو مشورت نمایید.

گلیسیرین

 مقدار و روش مصرف گلیسیرین (گلیسرین یا گلیسرول)   

  • قبل از شروع درمان با داروی گلیسیرین (Glycerin) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی (از جمله نحوه مصرف یا نواحی از بدن که منع مصرف دارد) را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک متخصص پوست و مو خود مشورت نمایید.
  • مقدار مصرف گلیسرین، ممکن است از فردی به فرد دیگر باتوجه به میزان خشکی و آسیب پوست متفاوت باشد. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • به طور منظم از این دارو استفاده نمایید تا بیشترین سود را از آن ببرید.
  • به توضیحات پزشک یا داروساز در مورد نحوه صحیح مصرف گلیسرین توجه کنید (از جمله خیس یا خشک بودن محل استفاده کردن از داروی گلیسرین)
  • چنانچه مدتی پس از مصرف این دارو وضعیتتان بهبود نیافت و یا حتی بدتر شد، با پزشک مشورت نمایید.

گلیسیرین برای دور چشم

پوست دور چشم بسیار نازک و حساس بوده و باید مصرف از خودسرانه هرگونه محصول در این ناحیه خودداری کرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات لازم در مورد محصولات مناسب برای پوست دور چشم و اینکه آیا می‌توان گلیسیرین را برای دور چشم به کار برد یا خیر با پزشک آنلاین پوست و مو مشورت نمایید.

گلیسیرین برای مو  

در این مورد نیاز می‌توانید با پزشک آنلاین پوست و مو مشورت نمایید.

مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

موارد منع مصرف گلیسیرین

  • به تاریخ انقضای داروی گلیسرین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی گلیسرین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • آسیب دیدگی، عفونت یا زخم در پوست
  • چنانچه مستعد آکنه (جوش زدن) هستید

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی گلیسیرین  

  • برخی از راههای جلوگیری از خشکی پوست عبارتند از: استفاده از آب ولرم (نه گرم) هنگام استحمام، کمتر دوش گرفتن یا حمام کردن (به عنوان مثال هر ۱ تا ۲ روز)، کوتاه کردن زمان حمام کردن یا دوش گرفتن، استفاده از رطوبت ساز (دستگاههای بخور) زمانی که هوا خشک می‌شود.
  • این دارو ممکن است دارای موادی باشد (از جمله رایحه یا مواد نگهدارنده) که ممکن است حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند. لذا بروشور محصول را به دقت مطالعه کرده و با پزشک یا داروساز مشورت نمایید و دستورالعمل‌های لازم را انجام دهید.

گلیسیرین

تداخلات دارویی گلیسرین  

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

عوارض گلیسیرین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. بیشتر نرم‌کننده‌ها عوارض جانبی ندارند. اما در صورت بروز عوارض زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

در صورت تداوم و یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمایید:

  • تحریک، سوزش یا قرمزی پوست

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تغییرات غیرمعمول پوست (مانند سفید شدن، نرم یا نمناک شدن بیش از حد پوست)
  • علائم عفونت پوست

در صورت بروز علائم واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، خارش، بثورات پوستی، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو)، فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

آیا گلیسیرین پوست را تیره می کند؟

جهت کسب اطلاعات لازم در این مورد می‌توانید با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

 شرایط نگهداری داروی گلیسیرین   

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

شروع مشاوره با پزشک آنلاین پوست و مو

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسین دهقانی
یاسین دهقانی
1 سال قبل

سلام میخواستم بدونم گلیسرین واسه جوش‌های صورت موثره یا نه

متین
متین
2 سال قبل

سلام خسته نباشید بعد از مصرف پوستم قرمز شده و حدود یک هفته میشه که خارش شدید گرفته چه ضد حساسیتی باید مصرف کنم؟

مینا ارجمندی
مینا ارجمندی
2 سال قبل

سلام
من یه گلیسیرین خالص ۹۹ درصد از یه شرکت به اس پیشگامان شیمی خریدم. و خیلی خوب بود.
خواستم ببینم بخاطر اینکه ۹۹ درصد بود مشکلی واسم پیش نمیاد؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  مینا ارجمندی
2 سال قبل

گلیسرین رو کاربردش رو نگفته
ولی خب ۹۹ درصد بودنش هیچ‌ مشکلی ب وجود نمیاره

دکمه بازگشت به بالا