داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Oxymetazoline nasal spray and Drops

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی) (Oxymetazoline nasal spray & drops)

نام تجاری داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

Afrin, Drixine  

کاربرد داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

تسکین موقت احتقان بینی ناشی از شرایطی مانند سرماخوردگی، سینوزیت، تب یونجه و آلرژی

اشکال دارویی اکسی متازولین

اسپری بینی، قطره بینی، قطره چشمی، کرم

اطلاعات دارویی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)  

داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی) برای تسکین موقت احتقان بینی ناشی از شرایط مختلف از جمله سرماخوردگی، سینوزیت، تب یونجه و آلرژی استفاده می‌شود.

داروی اکسی متازولین باعث تنگ کردن رگهای خونی در ناحیه بینی، تورم و احتقان را کاهش می‌دهد.

اسپری بینی رینوزولین و اسپری بینی اکسی نوز (Oxynose) از برندهای تجاری داروی اکسی متازولین هستند.

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی مشورت نمایید.

داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

مقدار و روش مصرف داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

  • قبل از شروع درمان با اسپری و قطره بینی اکسی متازولین (Oxymetazoline nasal spray & drops) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک گوش، حلق و بینی خود مشورت نمایید.
  • برای میزان مصرف قطره یا اسپری بینی اکسی متازولین به تجویز پزشک توجه نمایید.
  • اسپری یا قطره بینی اکسی متازولین فقط برای استفاده کوتاه مدت و تسکین موقتی است. نباید این دارو را طولانی مدت (بیش از ۳ روز) استفاده کنید.
  • چنانچه بعد از ۳ روز استفاده از این دارو، وضعیتتان تغییری نکرد یا حتی بدتر شد، با پزشک مشورت نمایید.
  • نحوه استفاده از قطره یا اسپری بینی اکسی متازولین را از پزشک یا داروساز پرسیده و بروشور همراه دارو را به دقت مطالعه نمایید.
بیش از ۳ روز از اسپری یا قطره بینی اکسی متازولین استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد وضعیتی به نام احتقان برگشتی شود. علائم احتقان برگشتی شامل قرمزی طولانی مدت و تورم در داخل بینی و افزایش آبریزش بینی است. چنانچه این اتفاق برایتان افتاد، استفاده از این دارو را متوقف کرده و با پزشک مشورت نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم می‌توانید با پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی مشورت نمایید.

موارد منع مصرف داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

  • به تاریخ انقضای اسپری و قطره بینی اکسی متازولین (Oxymetazoline nasal spray & drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی) را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • مشکلات قلبی- عروقی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • پرکاری تیروئید
  • مشکل دفع ادرار (به علت بزرگ شدن پروستات)

مشاوره آنلاین گوش، حلق و بینی

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

  • از مصرف خودسرانه قطره یا اسپری بینی اکسی متازولین برای کودکان پرهیز کنید و چنانچه پزشک این دارو را برای کودکتان تجویز کرده است، در هنگام استفاده آن برای کودک احتیاط کنید زیرا ممکن است کودکان حساسیت بیشتری نسبت به اثرات این دارو داشته باشند.
  • چنانچه جراحی در پیش دارید، پزشک را از مصرف این دارو مطلع سازید.

تداخلات دارویی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

 تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله داروهایی که با قطره یا اسپری بینی اکسی متازولین تداخل دارند، عبارتند از:

  • مهار کننده‌های MAO (مانند ایزوکربوکسازید، لینزولید)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (مانند آمی تریپتیلین)
  • داروهای فشار خون بالا (مانند گوانتیدین)
  • توجه: بیشتر مهار کننده‌های MAO نباید به مدت دو هفته قبل از شروع درمان با این دارو استفاده شده باشند. در این باره می‌توانید با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

عوارض جانبی داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

 همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی) با پزشک معالج مشورت نمایید.

در صورت تداوم یا بدتر شدن عوارض زیر، با پزشک مشورت نمایید:

  • سوزش یا خارش بینی
  • خشکی بینی
  • آبریزش بینی و عطسه

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک اطلاع دهید:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تغییرات خلقی یا ذهنی
  • مشکلات خواب
  • ضربان قلب تند یا آهسته
  • لرزش
  • ضعف غیرمعمول
  • تعریق غیرمعمول
  • تهوع
  • در صورت بروز علائم واکنش‌های آلرژیک مانند سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، بثورات پوستی، خارش، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) به اورژانس مراجعه نمایید.

شرایط نگهداری داروی اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین گوش، حلق و بینی

۳.۴/۵ (۵ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
16 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرناز
فرناز
4 ماه قبل

سلام من حدود یکساله از رنوزولین استفاده میکنم چجوری میتونم ترکش کنم چون من فوبیای شدید گرفتگی دارم کسی میدونه لطفا جواب بدید

میترا
میترا
پاسخ به  فرناز
2 ماه قبل

درود منم خیلی بدتر از شما بودم سه سال اکسی متازولین استفاده کردم و اثرش که میرفت احساس خفگی داشتم تا این چندروزه که ذخیره ی اسپریم روبه اتمام بود و داروخانه ها نمیدادن تصمیم به ترکش گرفتم دوروز واقعا سخت گذشت ولی با سرم شستشو و بخور اب گرم و بالا نگه داشتن سوراخهای بینی سر کردم بعد دوروز خیلی بهتر اززمان مصرف اکسی نفس میکشیدم شما هم میتونین بزارین کنار فقط نترسین

فرناز
فرناز
پاسخ به  میترا
1 ماه قبل

ممنون از راهنماییتون

فرناز
فرناز
پاسخ به  میترا
1 ماه قبل

چند روزه کامل بینیتون اوکی شد من به شدت استرس دارم چون الان دارو کامل باز نمیکنه بینیمو

پریسا
پریسا
7 ماه قبل

سلام من چهار سال پیش عمل دماغ به علت سینوزیت داشتم و بعد عمل همیشه از قطرهxynosineبرای رفع گرفته گی استفاده میکردم الا چند روزه گرفته گی دماغم بیشتر شده که بدون استفاده این دارو اصلا نمیتونم نفس بکشم و این دارو برم عوارض داره باعث عدسه، خارشت ریزش اب دماغ میشه لطفا برام کمک کنید

طاهر
طاهر
11 ماه قبل

سلام پسر۸سالم لوزه سوم داره چه داروهایی براش خوبه

هانی
هانی
1 سال قبل

سلام دوستان بنده برای یک مدت کوتاهی از اسپری اکسی متازولین استفاده کردم. اوایل نسبت به اسپری بودزوناید بهتر راه تنفسی را باز میکرد. اما متوجه شدم که یک جور وابستگی بیش از حد رو ایجاد میکنه. البته این یک تجربه شخصی هست و اصلا و ابدا قابل تعمیم نیست.

منصوره
منصوره
1 سال قبل

سلام وقت بخیر،آیا از یه اسپری میشه تو چند دوره استفاده کرد؟یا یبار استفاده کردیم دفعه بعدی نمیشه بای جدید بخریم

سمانه
سمانه
2 سال قبل

سلام ، یک تجربه : من ١٠ سال قبل عمل زیبایی بینی انجام دادم و یک سال بعدش به مدت یک هفته دچار گرفتگی بینی شدم و به اشتباه برای رفع گرفتگی بینیم که احتمالا از یه حساسیت ساده بود ۶ سال خودسرانه اسپری بینی اُکسی متازولین اسفاده کردم و هرسال اوضام بدتر میشد و تورم توی بینیم بیشتر و بیشتر میشد و جوری که دیگه اسپری ها جواب نمیداد ، و کاملاً روحیَمو از دست دادم ، ولی یه شب تصمیم گرفتم اسپری هارو ترک کنم و با سرم نمکی روزی ٣ بار شست و شو دادم ، سرم رو میریختم توی بینیم جوری که از حلق و دهنم بیاد بیرون ، دو شب بعد از ترک اسپری ها به به دلیل تنفس سخت از دهان بیخوابی کشیدم ولی به طور معجزه آسایی بعد از یک هفته که با سرم نمکی بینیمو شست و شو دادم گرفتگی بینیم خوب شد . هر صبح که بیدار میشم خدارو شکر میکنم ، خودسرانه هیچ دارویی مصرف نکنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سمانه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

شیرین
شیرین
پاسخ به  سمانه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
منم ۵ ماهه استفاده کردم اسپری اکسی متازولین الان ترکش برام خیلی سخته نمیتونم نفس بکشم گرفتگی های عمیق توی بینیم هست میترسم خوب نشه روحیه م رو باختم شکا دقیقا کی بهبود کامل پیدا کردید؟

Mahdi
Mahdi
پاسخ به  سمانه
2 سال قبل

سلام لطفا جواب بدید
منم یه هفت سالی میشه عمل کردم ،دوسالی هست که بیشتر شبا پا میشم فکر میکنم داخل بینیم چیزی هست فین میکنم ولی درست نمیشه احساس میکنم دماغم تهش بسته شده،من فکر کردم آسم گرفتم تا اینکه پیام شما رو خوندم
العا هم این اسپری (رینوزولین)رو گرفتم دو شبه میزنم بینیم کامل باز میشه و راحت میشم از حس خفگی.
چیکار کنم این اسپری رو ادامه بدم ؟
چیکار کنم بهتر شم؟

شریف
شریف
پاسخ به  Mahdi
2 سال قبل

همه این مشکلات ناشی از پلیپ بینی است. با اسپری مدتی بهبود پیدا می کنه ولی پس از اون دوباره عود می کنه. تنها راهش درمان اساسی پلیپ بینی است تخت نظر پزشک.

Zara
Zara
پاسخ به  سمانه
1 سال قبل

سلام من یه ساله جراحی کردم و تواین مدت روزی چند بار ازین اسپری استفاده میکنم و کاملا شرایطتون رو درک میکنم.هرروز دارم بدتر میشم.اصلا گرفتگی بینیم خوب نمیشه دیگه خسته شدم . سوزش و تورم و خونریزی و ابریزش بینیم هم بیشتر شده

Zara
Zara
پاسخ به  سمانه
1 سال قبل

واقعا ممنونم از صحبت هاتون …دوروزه اسپری اکسی متازولین رو که به شدت بهش وابسته بودم ترک کردم. والان خیلی حس بهتری دارم .بینیم گاهی کیپ میشه ولی بعدش خوب میشه و میتونم نفس بکشم.خدا بهتون سلامتی بدهاکثر مشکلات تنفسی از عوارض این مدل قطره هاس که کورتون هستن

دکترمجید
دکترمجید
پاسخ به  سمانه
11 ماه قبل

میفهمم..ولی من معتاد اکسی متازولین شدم..چکارکنم؟؟

دکمه بازگشت به بالا