عوارض واکسن سینوفارم چیست؟ برای چه افرادی بیشتر است؟

مکانیسم اثر و عوارض احتمالی واکسن سینوفارم

هر آنچه که باید درباره عوارض واکسن سینوفارم بدانید

سینوفارم ششمین واکسنی است که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای استفاده اضطراری تایید شد. این سازمان اطلاعات مربوط به کیفیت، کارایی، ایمنی و عوارض واکسن سینوفارم را به طور کامل ارزیابی و استفاده از آن را برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه کرده است.

جالب است بدانید از میان تمامی واکسن‌های تولید شده توسط کشور چین، فقط واکسن کووید-۱۹ سینوفارم یا همان BBIBP-CorV که توسط موسسه تولیدکننده محصولات بیولوژیکی پکن (BBIBP) ساخته شده است، توانست در ۷ می ۲۰۲۱ تاییدیه جهانی دریافت کند. تقریبا حدود ۴ ماه بعد از دریافت مجوز از اداره ملی محصولات پزشکی چین در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰.

پس از آن بود که ۴۲ کشور دیگر از جمله مجارستان، ونزوئلا و سریلانکا استفاده از این واکسن را تایید و شروع به واردات آن کردند. کشور ما نیز پس از یک سال تاخیر در واردات واکسن بالاخره در تابستان امسال اقدام به واردات حداقل ۱۰۰ میلیون واکسن سینوفارم کرد. تا الان، آژانس دارویی اروپا (EMA) استفاده از این واکسن برای کشورهای اروپایی را تایید نکرده است.

شرکت  BBIBPاز فناوری غیر فعالسازی ویروس کرونا (SARS-CoV-2) برای تحریک پاسخ ایمنی استفاده کرده است. تا الان تحقیقات زیادی در مورد برخی از عوارض جانبی رایج واکسن سینوفارم که در آزمایش‌های بالینی رخ داده‌اند و بحث‌های پیرامون ایمنی واکسن انجام شده است. در این مطلب به جزئیات بیشتر آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مکانیسم اثر واکسن سینوفارم

در اصل واکسن سینوفارم حاوی همان ویروس SARS-CoV-2 است که در اثر مجاورت با یک ماده شیمیایی به نام بتاپروپیولاکتون ضعیف شده و دیگر قدرت بیماری‌زایی ندارد. این ماده شیمیایی به ماده ژنتیکی ویروس متصل می‌شود و از تکثیر آن و ایجاد بیماری کووید-۱۹ (COVID-19) جلوگیری می‌کند.

در این واکسن‌، پروتئین سطحی ذره ویروس دست‌نخورده نگه‌داشته می‌شود تا بتواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. این واکسن همچنین حاوی یک ماده کمکی یا ادجوانت به شکل هیدروکسید آلومینیوم است. ادجوانت‌ها به تقویت پاسخ ایمنی بدن در برابر واکسن‌ها کمک می‌کنند.

اثر واکسن سینوفارم

هنگامی که فردی دوز اول واکسن سینوفارم را دریافت می‌کند، سیستم ایمنی بدن او ویروس غیرفعال شده را به عنوان عامل خارجی شناسایی می‌کند و آنتی‌بادی‌هایی علیه آن می‌سازد. در نتیجه از این به بعد اگر فرد واکسینه شده متعاقباً دوباره با ویروس کرونا تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او یک پاسخ ایمنی قوی‌تر علیه آن ایجاد می‌کند. زیرا از قبل سلول‌های ایمنی آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند و آنتی‌بادی زیادی ساخته شده است.

سازمان جهانی بهداشت پس از اطمینان از عوارض واکسن سینوفارم، تزریق دو دوز آن را برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر توصیه کرد. طبق مطالعات، فاصله دوز اول و دوم واکسن سینوفارم باید بین ۳ تا ۴ هفته باشد. آژانس جهانی بهداشت ایمنی واکسن سینوفارم و کارایی کلی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به بیماری را حدود ۷۸ درصد تخمین می‌زند. اگرچه اشاره می‌کند که داده‌های آزمایشی برای بزرگسالان بالای ۶۰ سال وجود ندارد.

حدودا چند ماه است که نتایج یک تحقیق مهم در کشور سنگاپور، ضرورت تزریق دوز سوم واکسن سینوفارم برای افراد بالای ۶۰ سال را تایید کرده است. براساس این تحقیق مشخص شد که فقط درصد کمی از شرکت‌کنندگان بالای ۶۰ سال پس از تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم میزان کافی آنتی‌بادی تولید می‌کنند.

بنابراین، بهتر است از همان ابتدا به افراد مسن نوع دیگری واکسن مانند آسترازنکا یا فایزر تزریق شود. محققان این تحقیق توصیه می‌کنند که برای دوز سوم نیز بهتر است به جای سینوفارم واکسن‌های بر پایه آدنوویروس یا mRNA تزریق شوند. با این حال، افرادی که واکسن کووید-۱۹ سینوفارم را دریافت کرده‌اند، همچنان می‌توانند این واکسن را به‌عنوان دوز سوم واکسن کرونا خود نیز دریافت کنند.

تا به امروز بیش از ۱.۵ میلیارد دوز از این واکسن تزریق و کاملا عوارض واکسن سینوفارم برای همه محققان قطعی شده است. حتی اخیرا امکان تزریق آن برای خانم‌های باردار و نوجوانان ۱۸ تا ۱۲ سال در کشور ما فراهم شده است.

اصولا افراد بالای ۱۸ سال که سابقه واکنش آلرژیک و شوک آنافیلاکسی به هیچ یک از اجزای یک واکسن ندارند، می‌توانند واکسن سینوفارم را تزریق کنند. هنوز تحقیقات برای نشان دادن اثربخشی آن در برابر سویه‌های جدید ویروس کرونا و نوع شدید بیماری کووید-۱۹ در حال انجام است. در ادامه بیشتر در مورد عوارض واکسن کرونا سینوفارم صحبت خواهیم کرد.

جالب است بدانید که برای تهیه واکسن‌های آنفولانزا و هپاتیت B نیز از همان فناوری تولید واکسن سینوفارم استفاده می‌کنند. در واقع این‌ها نیز حاوی ذرات ویروس غیر فعال شده هستند.

اگرچه واکسن‌های mRNA مانند فایزر باید در درازمدت در دمای زیر صفر نگهداری شوند اما واکسن سینوفارم را می‌توان در دمای یخچال ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد.

واکسن سینوفارم همچنین اولین واکسنی است که دارای مانیتور ویال واکسن است. برچسبی که با قرار گرفتن واکسن در معرض گرما تغییر رنگ می‌دهد. این مسئله کمک می‌کند تا نظارت دقیق‌تری در مورد بی‌خطر بودن واکسن برای استفاده انجام شود. همه مزایای ذکر شده، زمینه صادرات این واکسن چینی به کشورهای دیگر را تسهیل کرده است.

عوارض جانبی سینوفارم

عوارض جانبی رایج واکسن سینوفارم

این حق شما است که پیش از تزریق هر واکسنی از عوارض جانبی آن مطلع باشید. از طرفی، نمی‌توان انکار کرد که میزان عوارض جانبی همه واکسن‌های کرونا، از فایزر گرفته تا سینوفارم، کمی بیش‌ازحد انتظار است.

داده‌های منتشر شده از یک کارآزمایی بالینی کوچک در مجله معتبر لانست (Lancet) که شامل حدود ۶۰۰ داوطلب بود، نشان داد که واکسن سینوفارم برای تمامی گروه‎های سنی بی‌خطر است. نویسندگان این مقاله گزارش دادند که این واکسن بی‌خطر بوده و عوارض آن توسط شرکت‌کنندگان کارآزمایی به‌خوبی تحمل شده است. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده در این کارآزمایی تب و درد در محل تزریق بود.

سازمان جهانی بهداشت پیش از تایید و دادن مجوز اضطراری به این واکسن، داده‌های ایمنی سه کارآزمایی بالینی که شامل ۱۶۶۷۱ شرکت‌کننده برای دریافت واکسن سینوفارم بود را بررسی کرده بود. بیشتر این داده‌ها مربوط به مردان ۱۸ تا ۵۹ ساله بودند. بر اساس این داده‌ها، شایع‌ترین عوارض واکسن سینوفارم عبارتند از:

می‌توان گفت عوارض واکسن سینوفارم مشابه سایر واکسن‌های مجاز علیه کووید-۱۹ است و شدت اکثر آن‌ها خفیف تا متوسط ​​است. در مورد عوارض دوز دوم واکسن سینوفارم نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد. البته گزارش‌هایی از عوارض پوستی واکسن سینوفارم مانند خارش یا قرمزی پوست نیز دریافت شده است. عوارض دوز سوم واکسن سینوفارم نیز به همین ترتیب است.

عوارض جانبی جدی واکسن سینوفارم

جالب است بدانید که سازمان جهانی بهداشت در میان گزارشات دریافت شده، دو عارضه جانبی جدی را نیز شناسایی کرد که احتمالاً با تزریق واکسن مرتبط بودند. اولی حالت تهوع شدید و دومی که شامل اختلال عصبی نادر به نام آنسفالومیلیت منتشر حاد (شامل التهاب مغز و نخاع) است! همچنین یک مورد تشخیص ترومبوز (لخته شدن خون) در گروه دریافت‌کنندگان واکسن وجود داشت.

جالب است بدانید که از زمان عرضه واکسن در چین، تعدادی از واکنش‌های جانبی جدی زیر نیز مشاهده شده است:

به‌همین‌دلیل، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت که پس از دادن مجوز اضطراری نیز عوارض واکسن سینوفارم را دنبال کند.

در قالب داده‌های ایمنی جمع‌آوری‌ شده در طول عرضه واکسن توسط چین، معلوم شد که در میان ۵.۹ میلیون نفری که تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ واکسن را در چین دریافت کرده بودند، ۱۴۵۳ عارضه جانبی گزارش شده بوده است. این عوارض جانبی بیشتر شامل واکنش‌های پوستی موضعی قرمزی و تورم در محل واکسیناسیون بودند. همچنین ۲۰۲ مورد تب که ۸۶ مورد آن تب شدید بود و ۱۱ مورد عوارض عصبی نیز اعلام شده است.

عوارض شایع سینوفارم

با افزایش آمار تزریق واکسن سینوفارم در کشور چین، داده‌های ایمنی از ۱.۱ میلیون دوز واکسن سینوفارم که به افراد مسن ۶۵ سال به بالا تزریق شده بودند نشان دادند که شایع‌ترین عوارض واکسن سینوفارم شامل موارد زیر هستند:

هیچ عارضه جانبی جدی برای این گروه سنی گزارش نشده است.

معمولا متخصص عفونی توصیه می‌‌کنند که برای کاهش عوارض واکسن سینوفارم باید مایعات زیادی مصرف کرد. درشرایطی‌که تب به بیش از ۳۸.۵ درجه برسد یا تحمل سایر عوارض برای فرد غیر ممکن باشد، می‌توان از استامینوفن ۳۲۵ یا ۵۰۰ استفاده کرد. اگر تاثیر آنچنان نداشت می‌توان در مرحله بعد از ناپروکسن ۵۰۰ استفاده کرد.

بهتر است بدانید که استفاده از انواع داروهای ضد درد و ضد التهاب قبل از تزریق واکسن سینوفارم در کاهش اثربخشی آن موثر است. اگر قابلیت تحمل عوارض واکسن سینوفارم را دارید، توصیه می‌کنیم بعد از تزریق نیز از مصرف بی‌دلیل این داروها اجتناب کنید.

اگر بیش از ۳ تا ۵ روز بعد از تزریق واکسن همچنان یک یا چند مورد از این عوارض همراه شما بودند، باید به پزشک مراجعه کنید.

هنوز بحث‌های زیادی پیرامون این واکسن به دلیل کمبود اطلاعات دقیق از ایمنی، اثربخشی و عرضه اولیه واکسن وجود دارد. جالب است بدانید که سازمان‌ها و ناظران اصلی دارو در جهان یعنی آژانس دارویی اروپا (EMA)، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) و آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا هنوز واکسن سینوفارم را بررسی و تایید نکرده‌اند.

با این حال، تاییدیه سازمان جهانی بهداشت به دنبال تلاش‌های آن برای گسترش واکسیناسیون در جهان به نوعی قابل اطمینان است. اما این مسئله نباید باعث نادیده گرفتن عوارض واکسن سینوفارم شود.

گفتگوی آنلاین با متخصص عفونی

طبق گزارشات، تا الان کمتر از ۱۰۰ نفر در کشور ما در اثر عوارض تزریق واکسن فوت کرده‌اند. اگرچه این تعداد مرگ در مقایسه با بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده قابل چشم‌پوشی است اما باید دقت کرد که بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور ما از نوع سینوفارم بوده است!

اگر با گذشت ۷۲ ساعت از تزریق اول یا دوم همچنان درگیر عوارض واکسن سینوفارم بودید، باید با پزشک مشورت کنید. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از دکتر عفونی انلاین پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر عفونی آنلاین برای درمان استفاده کنید.

۲.۹/۵ (۱۵ نظر)

منبع
www.who.intwww.pharmaceutical-technology.comhealthwaymedical.comwww.parkwayshenton.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
232 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیررضا
امیررضا
10 روز قبل

باسلام بنده ۳۷سالمه بخدا فنر در برابر من کم می‌آورد همه دوستام منو می‌دیدند صلوات می‌فرستادن ازبس محکم بودم از وقتی سه دوز سینوفارم زدم نصف صورت و بدنم لمس میشه
بیماری معده و روده گرفتم یکسره استرس و ضعف دارم دکترای متعصب حرام زاده میگن ربطی نداره مگه تو شش ماه این همه بیماری میاد سراغ ادم

مهران حسینی
مهران حسینی
پاسخ به  امیررضا
8 روز قبل

سلام

حمید
حمید
پاسخ به  امیررضا
5 روز قبل

سلام دقیقا من هم مثل شما بودم . دوستام بهم میگفتن عین گراز هستی هیچیت نمیشه .اما از یک ماه بعد از دوز دوم واکسن نابود شدم رفت یه روز خوش به خودم ندیدم .از اون گراز دیگه یه پشه بجا مونده .خدا نگذره از باعث و بانی….

ادی
ادی
20 روز قبل

من غیر از زگیل تناسلی که پایین تر گفتم نوعی رفلاکس معده بی علامت هم گرفتم هیچ علایمی نداره اتفاقی فهمیدم دکتر میگه کمکم بخاطرش بقیه مریضیا میاد سراغ ادم

آخرین ویرایش 20 روز قبل توسط ادی
فرید
فرید
23 روز قبل

بعضیا هم بعد از تزریق مشکل نعوذ پیدا کردن

داود
داود
26 روز قبل

خدازلیلتونکنه بااون واکسن بیماری زاتون پدرم دراومده ازاون اون موقعی که زدم

داود
داود
26 روز قبل

خدازلیل کنه اونی که این واکسن کثیف وارد ایران کرد روزی هزار بار میمیرم وزنده میشم از اون موقعی که این واکس روزدم

جلال
جلال
پاسخ به  داود
24 روز قبل

خدا هزار بار لفت کند آن حرام زاده را که این واکسن ها ی چینی را وارد کرد چند ماه پیش پسرم فوت کرد بیماری اش را زدنند نامشخص حالا هم ایست قلبی می کنند

علی آقا
علی آقا
پاسخ به  جلال
23 روز قبل

ربطی به واکسن چینی نداره اونام که استرازنکا حتی فایزر زدن همینه همشون یکی اند

بهار
بهار
1 ماه قبل

ببخشینا ولی من غلط کردم واکسن زدم دو سال از زندش میگذره هنوزم جای واکسن درد داره انگار که استخون دستم تمامن تیر میکشه و اصلا نمیتونم کار کنم به سرمم فشار میاره و سردرد میگیرم

ایکس من
ایکس من
پاسخ به  بهار
1 ماه قبل

حتما یک ازمایش چکاب بده دیابت نگرفته باشی یکی از دلایل سردرد دیابت هست

محمد
محمد
پاسخ به  ایکس من
15 روز قبل

سلام واقعا عوارض داشته

ادی
ادی
1 ماه قبل

منم از وقتی واکسن کرونا زدم دچار زگیل تناسلی شدم و کمر هم شل شده

لاریسا
لاریسا
پاسخ به  ادی
1 ماه قبل

زگیل تناسلی ربطی به واکسن نداره وقتی تعداد شریک های جنسیت زیاد باشه و از کاندوم استفاده نکنی این اتفاق میوفته

ادی
ادی
پاسخ به  لاریسا
1 ماه قبل

میدونم عامل زگیل خودش میکروبه رفتم دکتر گفته سیستم ایمنیت بهم خورده بخاطر واکسن نتوسته میکروبشو نابود کنه زگیل گرفتی همسایمون هم بعد از واکسن استرازنکا بیماری زنا گرفته

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  ادی
21 روز قبل

منم همش استرس اینو دارم که بقیه درمورم فکر بد کنن فکر کنن رابطه جنسی داشتم بااینکه مجردم
خیلی برام عذاب اوره

ادی
ادی
پاسخ به  مهدیه
20 روز قبل

من یک مشکل معده گرفتم که هیچ علامتی نداشت و اتفاقی فهمیدم تنها علامتش بزاق زیاد دهان بود رفلاکس معده هواست به معدت هم باشه

آرمان
آرمان
1 ماه قبل

خستگی شدید
تپش قلب
ضعف عضلات
التهاب معده و روده و مشکلات گوارشی
درجه حرارت بالا بدن
سر درد
اینا علائمی هستن که من بعد گرفتن کرونا بهشون دچار شدم و واکسن هم نزدم ،خود ویروسه این بیماری ها رو بوجود آورده اما نه کرموزوم داخل ویروس بلکه اون قسمتی که فک میکردن بیماری زا نیست همون قسمتی که تو واکسنا هم بود تو بدن باقی میمونه و باعث بیماری میشه فعلا که ملیونها نفر تو جهان درگیرش هستن و محققا دارن روش کار میکنن فقط باید صبر کرد ببینیم درمانش میاد

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  آرمان
1 ماه قبل

شما زانو درد هم دارید بعد از ابتلا به کرونا؟

گلاویژ
گلاویژ
پاسخ به  ناشناس
18 روز قبل

شدید پا درد و استخوان درد داریم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  آرمان
1 ماه قبل

شما زانو درد هم دارید؟؟

ناشناس
ناشناس
2 ماه قبل

من کلا بعد واکسن بدنم قفل کرده

توخی
توخی
2 ماه قبل

سلام من ی چشم پوستش باهم چسبیده گی داره که نیازه بازباشه

توخی
توخی
2 ماه قبل

سلام

مریم
مریم
2 ماه قبل

من بعدواکسن سینوفارم الرژی سردردسرگیجه بی حالی داشتم هنوزم عوارصش توبدنمه انقدضعیفم کرده که بادبهم میخوره مریض میشم ،واقعاخسته شدم

تبسم
تبسم
2 ماه قبل

منم مادربزرگم و شوهرعمم سرطان گرفتن مادربزرگم در عرض ۲۰روز فوت شد
حتی شوهر عمم بیچاره خودش ی شخصیت مهمه هیچکاری نمیتونه بکنه

ابوالفضل
ابوالفضل
2 ماه قبل

سلام من هم دو سال پیش ۳ دوز واکسن سینوفارم زدم الان درد گردن گرفتم

اردلان بهاروند
اردلان بهاروند
3 ماه قبل

سلام، بنده ۲۶ سالمه، ۲سال پیش واکسن زدم دو دوز سینوفاک؛ الان ۲ساله که موهای سرم نصف شدن، کسلی و درد گردن و شانه همیشه باهامه، بی‌خوابی مطلق دارم شب‌ها، کبدم چرب شده گرید۱، و میل جنسیم تقریبا نابود شده. لطفا نظراتتونو با ما اشتراک بذارید

میرزائی
میرزائی
پاسخ به  اردلان بهاروند
2 ماه قبل

سلام منم بعد تزریق واکسن همین علائم دارم +سر گیجه هر دو س روز یک بار اگه کس چیزی میدونه راهنمای کنه ممنون

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  اردلان بهاروند
2 ماه قبل

من مشکل اعصاب پیدا کردم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  اردلان بهاروند
2 ماه قبل

استرس و اضطراب بی دلیل که ول نمی کنه با وجود اینکه روان پزشک هم رفتم و دارو مصرف می کنم

عباس
عباس
3 ماه قبل

سلام من کچل شدم بعد از زدن واکسن ‍

ممد
ممد
پاسخ به  عباس
3 ماه قبل

داداش همه همینیم! تو رو خدا کسی این پیامو میخونه و راهکاری داره بیاد حرف بزنه اینجا

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ممد
2 ماه قبل

متاسفانه ویروس کرونا به مغز و اعصاب حمله کرد.هدف تخریب مغز بوده و تمام.مغز درست کار نکنه تمام بدن دچار مشکل می شه

آواز
آواز
پاسخ به  ناشناس
4 روز قبل

آره دقیقامنم۲۹سالمه که کلافراموشی کامل اومده سراغم مادرم هم۶۲سالشه که آلزایمرشدیدهمراه بابی تابی واضطراب شدیدداره

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

سلام من از وقتی واکسن زدم مشکلات جنسی شدید پیدا کردم

ارین
ارین
3 ماه قبل

بنده قبل از زدن واکسن سالی یه بار یه سرما خوردگی هم نداشتم ولی از روزی که سینوفارم رو زدم حساسیت پوستی الرژی تورم لوزه به وجود اوردم

چی چی
چی چی
پاسخ به  ارین
2 ماه قبل

بابام مثل شما شده ،از وقتی واکسن زده هردو هفته یکبار سرماخوردگی میگیره ،آرتروز گرفته،رگ چشمش هم لخته تووش جمع شده ،الان هرماه باید بریم دکتر به چشاش آمپول بزنه

ایدا
ایدا
4 ماه قبل

پوستم قرمز میشه قسمت کمرم و باسن و پاهام مثل موج دریا همه جامو داره میگیره از خارش نمیتونم بخوابم ، .مگه من چند سالمه که باید این عارضه پوستی رو تحمل کنم ،روز به روز بدتر میشه،کمکم کنید لطفاااااااا
راه حل

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ایدا
4 ماه قبل

اون احتمالا اگزما هست بخاطر واکسن هاست اون هم به همین اسیدی شدن بدن ربط داره . درموردش تحقیق کن مهم ترین نکته اینه شبها زود بخوابی و آب زیاد بنوشی و از استرس دوری کنی و کرفس اسفناج تربچه قرمز بادرنج بویه گشنیز ریحان و … مصرف کن

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ایدا
4 ماه قبل

ممکن هم هست یک حساسیت پوستی باشه مثلا به جنس لباسهایی که میپوشی و یا چیز دیگه خیلی ها بعد از واکسن حساسیت پوستی گرفتن مثلا یکی میگفت واکسن زده بعدش به اب سرد حساسیت پیدا کرده اب سرد که به دستاش میخوره پوست دستش شروع به قرمز شدن میکنه و ورم میکنه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ایدا
4 ماه قبل

اگر مشکل حساسیت باشه دمنوش رزماری و گزنه میتونه بهتر کنه و همچنین تخم بلدرچین و سبزی شاهی

هادی
هادی
پاسخ به  ایدا
2 ماه قبل

منم از وقتی ۳دز واکسن سینوفارم زدم خارش پوستی بین انگشت دستم پیدا کردم موقع خارش آب زرد رنگی ترشح میکنه کرم میزنم یکی دو روز خوب میشه بعد دوباره شروع میشه

ایدا
ایدا
4 ماه قبل

من هم بعد از دوز ۳ سینوفارم دچار خارش التهاب پوستی شدم به شدت ۱/۵ساله درگیرم

محسن مروتی
محسن مروتی
پاسخ به  ایدا
3 ماه قبل

اینکه منم
ساق پام داره بیچاره ام میکنه

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

این واکسن ها بدن رو اسیدی میکنن در موردش تحقیق کنید مخصوصا انگلیسی بهتره راه خلاص شدن از شر عوارضش موجوده نترسید

مینا
مینا
4 ماه قبل

سلام من بعد واکسن سینو فارم ریزش شدید مو دارم دارم کچل میشم حافظمم مثل ماهی شده چیکار کنم ریزش موهام خوب نمیشه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مینا
4 ماه قبل

احتمالا بدن تو اسیدی شده. شبها زود بخواب حداکثر ساعت ١٠ شب بخواب از شبکه های اجتماعی و موارد استرس زا دوری کن. آب زیاد بخورد. فست فود و نوشیدنی های اسیدی مثل نوشابه دلستر و بقیشون نخور. صبح زود یک لیمو ترش با اب ولرم بخور اگر گیر نیاوردی خرما بجاش بخور.سبزیجات زیاد بخور

چی چی
چی چی
پاسخ به  مینا
2 ماه قبل

شما چند جلسه حجامت کنید ،بد نیست

محمد
محمد
4 ماه قبل

ما یه گروه تقریبا ۲۰ نفره بودیم در یه کارگاه خصوصی داشتیم کار میکردیم و همه مخالف زدن واکسن ولی مامور بهداشت اومد بهمون اختیار داد اگه واکسن نزنید بیمه شما قطع میشه. همه چی زوریه چه باید کرد

های آنلاین
های آنلاین
5 ماه قبل

دز چهار نزنید.خودکشیه

یوسف
یوسف
5 ماه قبل

دو ماه بعد واکسن سینوفارمبازوم درد گرفت که الان یکسال درد میکنه تا کی ادامه داره درمونش چی هست

رضا
رضا
پاسخ به  یوسف
15 روز قبل

منم بازو سمت چپم درد میکنه بعد از ترزیق واکسن

مهدی
مهدی
5 ماه قبل

من زدم هیچ مشکلی نداشتم چه ربطی داره من قبل واکسنم بی حال بودم ولی درمان قطعی بهتون معرفی کنم حجامت و فصد هست

نغمه
نغمه
5 ماه قبل

باسلام من متاسفانه ۳ دوز واکسن سینو فارم زدم که الان هم طپش قلب ودریچه راست قلبم گشاد شده واز همه مهمتر فیبروم رحمی که باید رحم وتخمدانها تخلیه شود ودرد شدید در ناحیه کمر وافسردگی شدید هم گرفتم علی برکت الله اینها از برکات عظیم این مدیریت گسترده شامل احوالم شد حالا باید راه درمان رایگان شود واقعاً راه به کجا خواهید بردمسئولین!

فاطمخ
فاطمخ
پاسخ به  نغمه
23 روز قبل

منم قلبم درد می کنه شلی دریچه و بعد واکسن همش درد می کنه

Nazanin
Nazanin
6 ماه قبل

نمیگم استرس و فشارات زندگی تاثیری نداره! داره…اما از وقتی واکسن کرونا رو زدم تپش قلب_سر درد_سردی همیشه ی دست و پاها_گرفتگی عضلات و خستگی دیگه چی بگم؟ درسته بیماری هایی مثل سرطان وبیماری های خاص دیگه همیشه بوده اما الان بیشتر شده .خب چه وضعیه. مردن راحته اما الان چرا مریضی زیاد شده؟

سحر
سحر
7 ماه قبل

ایا کسی بعد ازیک سال تزریق واکسن سینی فارم درد پا وارنج وضعف بینایی داره؟!

حمید
حمید
پاسخ به  سحر
7 ماه قبل

من این علایم را دارم ۱۰ تا علایم غیر ازینا هم دارم باید چیکار کرد هر دکتری میرم فایده نداره.اگه کسی کاری انجام داده که نتیجه گرفته خواهشا با بقیه درمیان بزاره

سروه
سروه
پاسخ به  سحر
6 ماه قبل

من درد بازو به سمت انگشتای دست و درد ران به سمت انگشتای پا دارم

امیر
امیر
پاسخ به  سروه
24 روز قبل

دقیقا همسرمن هم همچنین مشکلی داره به هردکتری هم رفته جواب نگرفته

زهراثنامهر
زهراثنامهر
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

بله دردپادارم

سعید
سعید
پاسخ به  سحر
3 ماه قبل

سلام من بعد دو سال درد پا و ارنج دست شدیدی دارم یساله تحت درمانم واس روماتیسم اما قول میدم عوارض این کوفتی بود

چی چی
چی چی
پاسخ به  سحر
2 ماه قبل

بله من بابام بعد از تزریق دوز دوم سینوفارم انسداد ورید مرکزی شبکیه پیدا کرد،یک سال بعدش هم آرتروز گرفت
الانم هر ۲هفته یکبار سرماخوردگی میگیره

مهدیس
مهدیس
7 ماه قبل

ای کسانی ک واکسن زدید خودکشی میکردین بهتر و بدون درد و راحت بود تا واکسن زدنتون

حقه تمام کساییه ک ما ضد واکسنا رو مسخره میکردن

حمید
حمید
پاسخ به  مهدیس
7 ماه قبل

کاش اون روز که رفتم واکسن زدم دستم میشکست ولی واکسن نمیزدم

حمیرا
حمیرا
پاسخ به  مهدیس
4 ماه قبل

واقعا درسته حرفت مارا بزور زدن کلا بهم ریختم هر روز دارم بدبخت تر و مریض تر میشم کچل شدم

hassan
hassan
9 ماه قبل

آیا ریزش مو هم جز عوارض واکسن کرونا هست؟؟

پریا
پریا
پاسخ به  hassan
7 ماه قبل

صدرصد.من بعد از زدن واکسن سینوفارم ریزش شدید گرفتم یکساله دارم دارو مصرف میکنم

یوسف
یوسف
پاسخ به  hassan
5 ماه قبل

بله

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام من یک سال هست که واکسن کرونا رفتم زدن الان خیلی خسته میشم دست هام نمیاد با من زود عرق میکنم لطفا رهنمای کنین

الیکا
الیکا
پاسخ به  زهرا
6 ماه قبل

منم عللئمم شبیه شماست

عبدالحمید قاسمی
عبدالحمید قاسمی
11 ماه قبل

سلام من دو دوز سینفارن و یک دوز تکمیلی استراژیک تزریق کردن با توجه به سلامتی کامل ولی سکته مغزی شده و بااورزانس بستری شدم.

Abolfazl
Abolfazl
11 ماه قبل

لطفا هرچه سریع تر حجامت کنید تا این سمع از بدنتون بیاد بیرو بهتون قول میدم حجامت کردین خونتون لخته باشه

سحر
سحر
پاسخ به  Abolfazl
1 ماه قبل

سلام چه جوری با حجامت رفع میشه الان نزدیک به دوساله که واکسن زدیم .هرچی مریضیه خفته داشتم انگار همه بیدار شدن

امیر
امیر
11 ماه قبل

باسلام ۳۶سالمه سه دوز واکسن رو زدم
الان بعد چند ماه سمت چپ صورتم با دست چپم و قوزک و پای راستم خواب میره و گزگز میکنه
کی میمیرم؟

آراس
آراس
پاسخ به  امیر
11 ماه قبل
آریا
آریا
پاسخ به  امیر
7 ماه قبل

زس بدرنیری

سحر
سحر
پاسخ به  امیر
6 ماه قبل

این علائم منم دارم قبلأ نداشتم بعدازاینکه واکسن زدم یک اتفاقات عجیب افتاده تو بدنم از همه مهمترحافظه ام ضعیف شده عجیبه

بردیا
بردیا
پاسخ به  سحر
6 ماه قبل

آره من قبلا حافظم عالی بود از موقعی تزریق کردم حافظم شده ماهی قرمز و درد عضلانی هم دارم.

مصطفی ارمغان
مصطفی ارمغان
پاسخ به  بردیا
26 روز قبل

من هم دونوبت واکسن سینو فارم زدم سرم گز گز میکنه احساس میکنم خون به مغزم کم میرسه و میل جنسی کم شده وموهام ریخت

موسوی
موسوی
1 سال قبل

من از وقتی این واکسن آشغالو زدم به کل بگای اعظم رفتم و حالم مثل مرده ها شده از وقتی سوزن رفت تو پوست من یک روزی نبوده سالم باشم همش مریض بدن درد کلا این واکسن گایید مارا

علی
علی
1 سال قبل

سلام چند سال بعد اثر واکسن در بدن از بین میرود؟

الهام
الهام
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

نه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

به طرز زندگی ربط داره هرچی سالم تر زندگی کنید زودتر از بین میره ورزش کنید غذای سالم بخورید و …

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

مگه حس ورزشم داریم بعدواکسن؟

محمد
محمد
1 سال قبل

با سلام.من از وقتی ک واسکن سینو فاوم را تزریق کردم هر چند وقت یک بار سرما خوردگی شدید میگیرم با اینکه قبل از تزریق امپول هر ۱۳ الی ۱۴ ماه یک بار اون هم خفیف سر ما میخوردم لطفن منو راهنمایی کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  محمد
7 ماه قبل

سلام مشتی منم اینجوری شدم فقط وفقط امپول کورتون بزن منم همینو میزنم تا حالم خوب میشه

زهراثنامهر
زهراثنامهر
پاسخ به  مهدی
5 ماه قبل

سلام همیشه بزنی یایک بارکافیه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  زهراثنامهر
4 ماه قبل

نوشابه شیرینی فست فود اب میوه های کارخانه ای نخور مشکلت رفع میشه بجاش میوه های طبیعی و سبزیجات بخور ورزش کن

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

بعدواکسن کمردرد گرفتم چطوری ورزش کنم؟

رضاشهسواری آریایی
رضاشهسواری آریایی
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

من که دردکتفم درکل ناکارم کرده میگم این ازاین بیشتر هم عوارض داره یا همین کتف درده

ترانه
ترانه
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

این چه راهنماییه آمپول کورتون چرا میدونید چقد خطرناکه؟ خصوصا برای بعضی مریضا منع مصرف هم داره

بهاره سهیلی
بهاره سهیلی
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

دقیقا منم اینجوری شدم

فرحناز محوی
فرحناز محوی
1 سال قبل

سلام ۴۰۱/۵/۳۰تزریق واکسن در چهارم داشته ام دو سه روز اول درد کمی داشت ولی بعد از گذشت ده دوازده روز درد شدیدی در ناحیه تزریق دارم به دکتر مراجعه کردم دو سه تا آمپول زدم ولی باز هم درد شدیدی دارم لطفا راهنمایی کنید چه دارویی ویا چکار کنم که تسکین داشته باشم متشکر

کاوندی
کاوندی
1 سال قبل

از اذر ۱۴۰۰ که دوز سوم واکسن سینوفارم من وشوهرم زدیم کتف چپ مون درد شدید داره بدادمون برسید.چرا به اجبار گفتن سینوفارم بزنید. چکار کنیم درد شدید کتف اذیت مون میکنه واکسن بدبخت مون کرد. تا کی عوارضش توبدنمون؟به ۴۰۳۰ زنگ زدم‌میگه به ما ربطی نداره برو جایی که واکسن زدی. راهنمایی میخوام

سحر
سحر
پاسخ به  کاوندی
6 ماه قبل

دردکتف منم دارم که عجب دردبدیه خیلی روغن میزنم تااروم شه از وقتی واکسن زدم دیگه اون آدم سابق نبودم چکارکنم ک اثراتش بره بیرون از بدنم ای کاش نمیزدم این چ سمی بود ب ما زدن ب گو خوردن افتادم

داود
داود
پاسخ به  سحر
4 ماه قبل

دقیقا من و خانمم هم‌همین مشکل رو داریم، درد مفصل کتف البته من درد مفصل زانو و درد مفصل استخوان ران رو هم دارم

کاوندی
کاوندی
1 سال قبل

باسلاپم چرا بعداز تزریق دوزسوم واکسن کرونا کتف من وشوهرم وخیلی های دیگه درد شدید داره و خوب نمیشه. دستم نمیتونم بالاببرم پزشک ؛ امپول تزریق کرد داخل مفصل م موقت خوب شد الان شدید درد داره چکارکنم

لیلا
لیلا
پاسخ به  کاوندی
1 ماه قبل

چون واکسن زده کبد رو نابود کرده، بخاطر همون کتف و شانه درد میکنه.

لیلا موید
لیلا موید
1 سال قبل

سلام مادرم پس از دریافت دوز اول واکسن سینوفارم ۱۵ روز ضعف شدید داشت تا حدی که قدرت نشستن رو هم نداشت دوز دوم تزریق نکرد چون دوتا همسانون بعد از تزریق دوز دوم فوت کردند.بع یک سال مادرم الان کرونا گرفته و کل ریه ش درگیر شده.

علی ترکاشوند
علی ترکاشوند
1 سال قبل

سلام،من دوزسوم سینوفارم رازدم ولی متاسفانه دوزاول ودوم وسون که زدم تا مدتی یه دردی مث نقطه در تمامی بدنم جابجامیشه مثلا بازوی چپم واکسن زدم امادرنقطه ای از بازوی راستم احساس در میکنم بعدچنددقیقه میبینی انگشت وسط پای چپم دردمیکنه وخلاصه الان آخرین قسمت کمرم نشیمنگاه بیشترمواقع در دارم از زمانی که دوزسوم زدم بمانددردقفسه سینه واحساس سکته که بهم دست میده،بنظرتون دکترچکارکنم،کمتردردداشته باشم،هرچه مسکن میخورم فایده نداره

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  علی ترکاشوند
2 ماه قبل

بعدواکسن آخرین مهره کمرم یا همان دنبالچه ام درد داره

مریم زمان زاده
مریم زمان زاده
1 سال قبل

من از وقتی واکسن زدم زیر بغلم کهیر میزنه وواقعا خسته شدم نمی دونم باید چه کار کنم

امیر
امیر
1 سال قبل

اگر سازمان جهانی توصیه کرده که دو دوز به بالا تزریق بشه پس چرا برای اروپا تاییدیه تزریق نگرفته؟ بهترین واکسن واکسن ایران وسلام

میثم
میثم
1 سال قبل

من یه دوز سینوفارم زدم بخاطر نظام وظیف.از فرداش دچار درد شدید توی ناحیه گردن و کتف راست شدم و قسمت آرنج.درد طولانی شد ام ار آی دادم مهره سی۵پارگی شدید و مهره سی۶فتخ شدید.الان بعد ۵ماه دردم رفع نشده و گفتن باید عمل کنی.دیگه دوزای بعدی رو نزدم

علیداد
علیداد
1 سال قبل

سلام مدتی است بیشتردستهاتاآرنج حالت خواب رفتگئ ووزؤزکردن شده ضمناهرسه دوزواکسن سینوفارم زده ام

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  علیداد
1 سال قبل

من هنوز بعد نه ماه از زدن واکسن هنوز درگیر عوارض این آشغال هستم درد قفسه سینه استرس توهم درد قلب بیخوابی احساس میکنم خودم نیستم یه چیزی تو وجودمه که مال من نیس حالم بد میشه بعضی وقتا دکتر قلب رفتم گفت چیزی نیست ولی قلبم درد میکنه گردنم درد میکنه برپدر مادر کسی که این ویروس واین واکسن درست کرده لعنت الان کمی حالم بهتره ولی هنوز درگیرشم لطفا اگه کسی همدرد منه لااقل بهم پیام بده تا از تجربه همدیگه استفاده کنیم این دکترها هم چیزی حالیشون نیست.

غلام
غلام
پاسخ به  مرتضی
1 سال قبل

داداش منم همینایی که شما گفتی را دارم

حجت منافی
حجت منافی
پاسخ به  غلام
6 ماه قبل

با سلام این درد ها فقط با حجامت اونم با تکرار زیاد و مصرف ویتامین و مایعات زیاد رفع میشه من خودم سه نوبت واکسن زدم همه این عوارض رو هم داشتم از تب سنتی کمک گرفتم به خاطر ورزش سنگینی که انجام میدادم واقعا درمونده شده بودم الان بعد از یک سال حالم خیلی بهتره امتحان بکنید ضرر ندارد ممنون

Afshin
Afshin
پاسخ به  مرتضی
1 سال قبل

آره واقعا من۳۳سالمه یه باردکترنرفتم تاحالا ازوقتی این واکسنو زدم همچیم ریخته بهم لعنت به اونیکه اینوآورد ومردم رابدبخت کرد هزارتاعوارض داره مردم ازخجالتشون بیشترشو نمیگن

hamid
hamid
پاسخ به  Afshin
1 سال قبل

من از وقتی واکسن زدم میل جنسیم %۵ شده

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  hamid
7 ماه قبل

سلام داداش منم همون بدبختیو دارم میل جنسیم صفر شده چه خاکی تو سرم کنم

ابی
ابی
پاسخ به  hamid
5 ماه قبل

آلت تناسلی من دیگه اصلا بلند نمیشه

hamid
hamid
پاسخ به  مرتضی
1 سال قبل

داداش منم همدرد توم

Elnaz
Elnaz
پاسخ به  مرتضی
1 سال قبل

منم از روزی که واکسن زدم حالم بده بدن درد شدید روحیه خراب دکترای بدرد نخور نتونستن کاری کنن فقط درد میکشم

Amin
Amin
پاسخ به  مرتضی
1 سال قبل

منم خیلی راحت میخابیدم الان یه ساله یه شب راحت و کامل نخوابیدم

مسلم
مسلم
پاسخ به  Amin
2 ماه قبل

داداش منم از وقتی واکسنو زدم خوابم دو سه ساعت شده داغونم ،بعد یکی دوساعت خواب الت تناسلیم بلند میشه و خواب رو از چشام تا صب میگیره،بیچارم کرده

mahdi
mahdi
پاسخ به  مرتضی
1 سال قبل

داداش منم به فنا رفتم گوارش و همچی

حمید
حمید
پاسخ به  مرتضی
11 ماه قبل

سلام منم دقیقا حال شمارا دارم یکساله یه روز خوش به خودم ندیدم .خیلی دکتر رفتم فایده نداشت .به نظرت چکارکنم؟

مسعود رضایی
مسعود رضایی
پاسخ به  مرتضی
10 ماه قبل

سلام خوبی منم علائم شما دارم شما درمان شدید

ابی
ابی
پاسخ به  مرتضی
10 ماه قبل

سلام منم دقیقا همین عوارضو دارم

داود
داود
پاسخ به  مرتضی
10 ماه قبل

سلام بخدا منم همین طوریم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مرتضی
7 ماه قبل

منم‌تپش‌قلب‌وضربان‌قلب‌نامنظم‌شدیددارم.امروزدوباره‌نوبته‌دکتردارم

مهدی
مهدی
پاسخ به  مرتضی
7 ماه قبل

داداش من از تو بدترم فقط امپول کورتون بزن من ماهی یک بار میزنم ازبس درد و کوفت و زهرماری گرفتم از این واکسنه

حمید
حمید
پاسخ به  مرتضی
7 ماه قبل

خدا شاهده منم عین خودتم داداش خیلی دکتر رفتم مثل شما ولی نتیجه نگرفتم یه روز خوش ندارم .همینطور موندم که چیکار کنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مرتضی
6 ماه قبل

من الان استرسیم فوبیا گرفتم یه جوری شدم

ایمان
ایمان
پاسخ به  مرتضی
2 ماه قبل

سلام آقا مرتضی من هم دقیقان همین مشکل هاروداشتم مایعات خوردم خوب شدم

احسان
احسان
پاسخ به  مرتضی
1 ماه قبل

منم قلبم درد میکنه قفسه سینم کتف سمت چپم تپش قلب گرفتم بعضی وقتا فکر میکنم قلبم داره وایمیسته سردرد شدید

سحر
سحر
پاسخ به  علیداد
6 ماه قبل

منم هر۳تا دوز زدم و همین علائم دارم قبلأ اصلأ سابق خواب رفتگی نداشتم دراین حدشدید بدنم الان هرچی بیشترمیگذره از طرزیق واکسن علائم شدیدترمیشه دست سمت راست گاهی وقتا دست سمت چپم تو خوابم خواب میره و مثل یک تکه گوش شولو ول میشه اونقدرباید بکوبم ب زمین تا اوکی شه خواب رفتگی هام خیلی شدیدشده بی قرارم کرده تو خواب گاهی وقتا خستگی شدید بدن دارم سمت کتف و کمرم
وحافظه ام ب شدت ضعیف شده انگاریک مه رومغزم اومده بمانددیگه چه علائم دیگه پیداکردم بعدازواکسن نمیدونم چکارکنم دکترهام وقتی نمیزارن ب اون صورت رو بیمار

Dina
Dina
1 سال قبل

پدرم ۵۸ سال هستن
۷ ماه پیش واکسن سینوفارم دز سوم رو زدن
اول درد و گرفتگی دست و فلج شدن سمت چپ
هر روز یه قسمت از بدنش از کار افتاد
کلیه ، صفرا ،بعد توانایی حرکت نداشتن و صحبت .
بخاطر عفونت زیاد کما رفتن
الانم بخاطر مصرف زیاد انتی بیوتیک مشکل گوارش ..
و تا به امروز آخرین آزمایش و تست نشون میده نقرس
و عوارض روحی شدید

اونقدر یهو و شوکه اینهمه بیماری رو مبتلا شدن تصورشون اینه که همه دارن ازبین میبرنشون

محمد مرادی
محمد مرادی
1 سال قبل

سلام از وقتی دوز سوم زدم در ورزش از دوستام کم میارم تحمل فشار ورزشو ندارم،قبلا خیلی خوب بودم

hamid
hamid
1 سال قبل

از وقتی واکسن زدم میل جنسیم کم شده و دچار اختلال نعوظ شدم
درمان داره؟

ممد
ممد
پاسخ به  hamid
1 سال قبل

بخدا که درست میگی! به هرکی میگم باور نمیکنه!

رصا
رصا
پاسخ به  hamid
11 ماه قبل

منم همینجور شدم

عليرضا
عليرضا
پاسخ به  hamid
10 ماه قبل

منم از وقتى دوز سوم زدم میل جنسیم کم شده و تو نعوظ مشکل پیدا کردم
راهى هست تا اثر واکسونو از بین ببریم تا به حالت اول برگردیم ؟

دکمه بازگشت به بالا