واکسن HPV (واکسن گارداسیل) چیست و چه موقع باید تزریق شود؟

همه چیز درباره واکسن HPV (واکسن گارداسیل)

واکسن HPV (واکسن گارداسیل) چیست و چه تاثیری دارد؟

مشخص شده است که بیشتر سرطان‌های دهانه رحم با ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط هستند. بنابراین، تقویت سیستم ایمنی بدن با واکسن HPV می‌تواند سرعت گسترش زگیل تناسلی و سایر سرطان‌های ناشی از این ویروس را در سراسر جهان کاهش دهد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که تزریق واکسن hpv در دختران و پسران ۱۲ تا ۱۳ ساله و پیش از برقراری اولین رابطه جنسی آغاز شود.

جالب است بدانید که انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که برخی از آن‌ها با خطرات بیشتری مانند بروز سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان‌های سیستم تناسلی و سرطان‌های سر و گردن مرتبط هستند. سایر انواع این ویروس فقط می‌توانند باعث ایجاد زگیل پوستی (نوعی عفونت مقاربتی)، زگیل تناسلی و زگیل روی تارهای صوتی (پاپیلوم حنجره) شوند.

ازآنجایی‌که عفونت‌های HPV معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و بیشتر افراد نمی‌دانند که آلوده هستند، تزریق به‌موقع واکسن گارداسیل (اچ پی وی) اهمیت زیادی دارد. متاسفانه تزریق واکسن hpv در ایران خیلی رایج نیست و در مواقعی که علائمی از بیمار مشاهده می‌شود، تزریق می‌شود.

واکسن زگیل تناسلی

به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفته‌ایم تا در این مطلب به نکات مهمی در زمینه کاربرد واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان، مزایای واکسن گارداسیل، بهترین سن تزریق گارداسیل و قیمت واکسن گارداسیل ۱۴۰۰ اشاره کنیم. بدین شکل می‌توانید با آگاهی کامل و به درخواست خودتان پس از خرید واکسن  hpv برای تزریق واکسن اچ پی وی در منزل یا بیمارستان اقدام کنید.

تاثیرات واکسن گارداسیل

واقعا واکسن HPV چیست؟ تاثیر واکسن گارداسیل بر مبتلایان زگیل تناسلی و ویروس HPV چیست؟ آیا واکسیناسیون HPV از سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند؟

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که حدود ۴۰ نوع آن بر ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارند. سرعت شیوع این ویروس بسیار بالا است و می‌تواند از طریق هر نوع تماس جنسی با فرد دیگری که قبلاً به آن مبتلا شده است، منتقل شود.

اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود به عفونت HPV مبتلا می‌شوند و بدن آن‌ها به طور طبیعی بدون درمان از شر آن خلاص می‌شود. درحالی‌که برخی از افراد مبتلا به نوع پرخطر این ویروس قادر به پاکسازی آن نیستند. با گذشت زمان، این مسئله می‌تواند باعث رشد غیر طبیعی بافت و همچنین تغییرات دیگری شود که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به سرطان شود.

در پاسخ به سوال واکسن گارداسیل چیست و چه تاثیری روی بدن دارد؟ می‌توان گفت که گارداسیل ۹ (Gardasil 9) یک واکسن HPV تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است و می‌تواند برای دختران و پسران استفاده شود.

طبق مطالعات انجام شده، واکسن گارداسیل ۹ قدرت محافظت از بدن در برابر ۹ نوع ویروس پاپیلوما انسانی (HPV 6, 11, 16, 18, 31, 33, 45, 52, 58) را دارد. در بین این‌ها انواع ۱۶ و ۱۸ علت بروز اکثر سرطان‌های دهانه رحم، واژن و فرج در جهان هستند و انواع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ به میزان بیش از  ۱۵ درصد در بروز سرطان‌های دهانه رحم، مقعد، گلو، سر و گردن موثر هستند.

بنابراین واکسیناسیون پسران در برابر انواع ویروس پاپیلوما مرتبط با سرطان دهانه رحم، ممکن است در کاهش احتمال انتقال این ویروس‌ها به دختران موثر باشد.

قابل ذکر است که واکسن HPV در برابر سایر عفونت‌های منتشر شده در طول رابطه جنسی مانند کلامیدیا از بدن محافظت نمی‌کند و مانع از باردار شدن خانم‌ها نمی‌شود. بنابراین پس از تزریق واکسن گارداسیل ۹ در ایران یا کشورهای دیگر، داشتن رابطه جنسی ایمن همچنان بسیار مهم است.

 

تاثیر واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل تا چه سنی تاثیر دارد؟

ممکن است این ابهام در ذهن شما شکل گیرد که واکسن hpv برای چه سنی است؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که واکسن HPV به دختران و پسران بین ۱۱ تا ۱۲ سال تزریق شود. حتی در بعضی از کشورها به بچه‌های ۹ ساله و بزرگتر تزریق می‌شود.

زیرا با توجه به اینکه واکسن گارداسیل برای پیشگیری از زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، واژن و فرج، سرطان مقعد و سرطان دهان، گلو، سر و گردن موثر است، باید قبل از قرار گرفتن دختران یا پسران در معرض ویروس در اثر برقراری رابطه جنسی تزریق شود.

متاسفانه یکی از دلایل عدم رعایت این دستورالعمل جهانی برای تزریق واکسن گارداسیل در ایران، نگرانی مسئولین نسبت به شروع سریع‌تر روابط جنسی بین نوجوانان است. در حالی‌که تحقیقات نشان داده‌اند که دریافت این واکسن در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد.

قابل ذکر است، هنگامی‌که فردی به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده می‌شود، واکسن گارداسیل ممکن است آنقدر مؤثر نباشد. همچنین نحوه پاسخ بدن به واکسن در سنین پایین خیلی بهتر از سنین بالا است.

تاثیر واکسن گارداسیل

CDC توصیه می‌کند که همه کودکان ۱۱ و ۱۲ ساله دو دوز واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان ۹ و ۱۰ ساله و نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله نیز می‌توانند واکسیناسیون را طبق برنامه دو دوز دریافت کنند. تحقیقات نیز تایید کرده‌اند که برنامه دو دوز برای کودکان زیر ۱۵ سال موثر است.

نوجوانان و جوانانی که بعدا در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی واکسن را تزریق می‌کنند، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند. معمولا دوز دوم باید حداقل ۱ ماه پس از دوز اول و دوز سوم باید حداقل ۳ ماه پس از دوز دوم تزریق شود. محل تزریق واکسن گارداسیل مانند همه واکسن‌ها عضله بازو است.

CDC واکسیناسیون HPV را برای همه افراد که تا سن ۲۶ سالگی واکسینه نشده‌اند توصیه می‌کند. جالب است بدانید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیرا تزریق گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله تأیید کرده است.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

یکی از ابهاماتی که بسیاری از خانم‌ها درگیر آن هستند این است که آیا واکسن گارداسیل باعث نازایی می‌شود؟ اخیرا برخی از مطالعات اظهار کرده‌اند که تزریق واکسن گارداسیل در بروز نارسایی زودرس تخمدان موثر است و می‌تواند باعث کاهش ذخایر تخمک‌های نابالغ موجود در تخمدان شود. چراکه این واکسن حاوی آلومینیوم است و رسوب آن روی تخمدان با بروز چنین عارضه‌ای همراه است.

بهتر است بدانید که از نظر بالینی هنوز این مسئله ثابت نشده است و عملا اثراتی از نازایی در خانم‌هایی که این واکسن را تزریق کرده‌اند دیده نمی‌شود. هنوز هم از نظر بسیاری از متخصصان، واکسن HPV ایمن است و عوارض جانبی خاصی ندارد.

شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن HPV شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. گاهی اوقات پس از تزریق سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز رخ می‌دهد. برای کنترل احتمال واکنش آلرژیک به آن لازم است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق تحت نظر پزشک باشید.

قبل از تزرق واکسن گارداسیل در صورت داشتن هرگونه آلرژی شدید، از جمله حساسیت به مخمر یا لاتکس، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، اگر واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی به هر یک از اجزای واکسن یا دوز قبلی واکسن داشته‌اید، نباید دوز جدید واکسن را دریافت کنید.

اگرچه نگرانی از بابت عوارض واکسن گارداسیل برای زنان وجود ندارد اما تزریق واکسن HPV برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. زیرا در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن مادر به طور طبیعی کمی تضعیف می‌شود و بعد از تزریق واکسن ممکن است بدن پاسخ کاملی ندهد. به‌همین‌دلیل، ممکن است شدت عوارض واکسن گارداسیل در بارداری خفیف‌تر از شرایط عادی باشد.

عوارص واکسن گارداسیل

تا الان تفاوت زیادی بین عوارض واکسن گارداسیل ایرانی و عوارض واکسن گارداسیل خارجی مشاهده نشده است. در مبحثی با عنوان عوارض واکسن گارداسیل نی نی سایت، به نکات جالبی در این زمینه اشاره شده است. قیمت واکسن گارداسیل خارجی مطابق نرخ ارز است و مدام تغییر می‌کند. ولی در حدی نیست که به خاطر هزینه بالا از تزریق آن منصرف شوید.

آیا بعد از تزریق واکسن گارداسیل، خانم‌ها نیازی به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

مطالعات نشان داده‌اند که این واکسن حداقل ۱۰ سال از شما در برابر عفونت HPV محافظت می‌کند. اما ازآنجایی‌که واکسن HPV نمی‌تواند در برابر همه انواع ویروس‌ پاپیلومای انسانی که می‌توانند باعث بروز سرطان دهانه رحم شوند از شما محافظت کند، مهم است که پس از رسیدن به سن ۲۵ سالگی غربالگری منظم دهانه رحم با تست پاپ اسمیر را شروع کنید. به‌خصوص اگر از نظر جنسی بسیار فعال هستید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه تزریق این واکسن خیلی در کشور ما رایج نیست، حتما برای محافظت از خود در برابر ابتلا به ویروس‌ پاپیلومای انسانی، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این، سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید زیرا خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهند.

اگر ۲۷ تا ۴۵ ساله هستید و هنوز این واکسن را تزریق نکرده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا او توصیه می‌کند واکسن HPV را دریافت کنید یا خیر. برای تزریق واکسن به فرزندان نوجوان خود اقدام کنید.

برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، به پزشک مراجعه کنید و انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر را نادیده نگیرید. در صورت مشاهده هرگونه علائم سرطان دهانه رحم مانند خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی، بین دوره‎ های قاعدگی یا بعد از یائسگی، احساس درد حین رابطه جنسی و درد لگن، فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان و زایمان

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان برای درمان استفاده کنید.

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
www.cdc.govwww.webmd.comwww.nhs.ukwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
10 روز قبل

سلام خسته نباشید من امپولو تهیه کردم اما دوتا نیدل داره تزریقش با کدوم نیدل باشه

روشا
روشا
24 روز قبل

سلام. امکانش هست دوزاول روگارداسیل زد ولی دوز دوم رو ایرانی؟

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  روشا
20 روز قبل

راستش ایرانی تاییدیه جهانی نداره
بهتره همون گاراداسیل بزنین

اینستاگرام : dr.ahia.khanahmady

امین
امین
1 ماه قبل

امین

ترجیح میدم نگوییم
ترجیح میدم نگوییم
2 ماه قبل

سلام خسته نباشیدتوروخداجوابموبدین من اگه برای ترمیم بکارت برم آیادیگه بچه دارنمیشم خواهش میکنم جواب بدین

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط ترجیح میدم نگوییم
دکتر
دکتر
پاسخ به  ترجیح میدم نگوییم
1 ماه قبل

ربطی ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند.

منصور
منصور
پاسخ به  ترجیح میدم نگوییم
1 ماه قبل

سلام ترمیم بکارت ربطی به نازایی نداره

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  منصور
1 ماه قبل

به هیچ وجه
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  ترجیح میدم نگوییم
1 ماه قبل

چه ربطی داره
اصلا تداخلی نداره
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  ترجیح میدم نگوییم
25 روز قبل

چه ربطی داره عزیزم
اینستاگرام
Dr.ahia.khanahmady

علی آقا
علی آقا
3 ماه قبل

سلام ، برای مرد ۳۸ ساله که روابط جنسی متعدد با زنان پرخطر دارد تزریق واکسن را توصیه می کنید ؟ آیا اثری دارد؟ چه فازی ؟ ۴ یا ۹ ؟ چند دوز ؟

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  علی آقا
1 ماه قبل

گارداسیل ۹ظرفیتی بهتره
حتما بزنید

اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط دکتر احیا خان احمدی
مهسا
مهسا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر افزایش گلبول های سفید یک ماه بعد از تزریق دوز اول می تونه از عوارض واکسن گارداسیل باشه ؟؟

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  مهسا
1 ماه قبل

بعیده
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

دکمه بازگشت به بالا