خوردن مایع منی چه عوارضی دارد؟ فواید خوردن منی مرد چیست؟

عوارض خوردن مایع منی و فوائد احتمالی آن

آیا امکان انتقال بیماری مقاربتی با خوردن مایع منی وجود دارد؟

منی ترکیبی از مایعات تولید شده توسط غدد مختلف و اسپرم است که آقایان پس از انزال از طریق آلت تناسلی آن را تولید می‌کنند. اسپرم‌ها حدود ۱ تا ۵ درصد از مایع منی را تشکیل می‌دهند و بقیه این مایع از پروتئین، فروکتوز، مخاط، آنزیم‎ها، آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی تشکیل شده است. در هر انزال تقریبا به حجم یک قاشق چای‌خوری مایع منی تولید می‌شود که حدودا ۵ تا ۷ کالری دارد. اگرچه برخی افراد معتقدند که پروتئین زیادی در مایع منی وجود دارد اما در واقعیت بسیار ناچیز است (تقریبا یک بیستم کل حجم آن).

پروستات یکی از این غدد اصلی است که مایع تولید شده توسط آن حاوی اسید سیتریک، اسید فسفاتاز، اینوزیتول، کلسیم، روی و منیزیم است. در کنار آن وزیکول‌های منی فروکتوز، اسید اسکوربیک و پروستاگلاندین‌ها را به مایع منی اضافه می‌کنند. ظاهر مایع منی چسبناک و خامه‌ای با رنگی مایل به زرد یا خاکستری است.

اگرچه خوردن مایع منی عملی نسبتاً بی‌خطر است اما باید از خطرات و مضرات خوردن منی نیز آگاهی داشته باشید. طبق اصول روانشناسی، بلعیدن مایع منی بخش ضروری از رابطه جنسی دهانی نیست و در صورت عدم تمایل فرد نباید برای انجام آن فشار وارد کرد.

اصولا مایع منی بلعیده شده به همان ترتیب غذا هضم می‌شود. بااین‌حال، در شرایط بسیار نادر، برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که به آن حساسیت دارند. این امر به عنوان حساسیت بیش ‏ازحد به پلاسمای منی انسان (HSP) نیز شناخته می‎شود.

دقیقا مثل هر نوع رابطه جنسی محافظت نشده، بلعیدن مایع منی نیز می‌تواند شما را در معرض ابتلا به انواع بیماری مقاربتی (STI) قرار دهد. عفونت‎های باکتریایی مانند سوزاک و کلامیدیا می‎توانند گلو را تحت تأثیر قرار دهند و عفونت‎های ویروسی مانند تبخال و زگیل، می‎توانند در اثر تماس پوستی ایجاد شوند.

بنابراین بهتر است قبل از اینکه شما و همسرتان به رابطه جنسی محافظت نشده دهانی بپردازید، حتماً در مورد آخرین باری که آزمایش داده ‎اید صحبت کرده و در صورت نیاز با پزشک متخصص عفونی مشورت کنید. انجام آزمایشات دوره‌ای می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از ابتلا به بیماری‎های مقاربتی کند.

مشاوره آنلاین متخصص عفونی

فواید خوردن منی مرد توسط زن

در پاسخ به سوال آیا مایع منی پروتئین دارد؟  متوجه شدید که وجود دارد اما درصد آن بسیار کم است. در کنار آن قندهای فروکتوز و گلوکز و مواد معدنی مفید پتاسیم، منیزیم، کلسیم، اسید لاکتیک و روی نیز وجود دارند. بنابراین هیچ یک از اجزای موجود در مایع منی مضر نیستند و فقط زمانی خوردن این مایع خطرناک است که منجر به انتقال بیماری‌های مقاربتی شود.

در پاسخ به سوال آیا آب مردان برای پوست مفید است؟ تا الان تحقیقات کمی در مورد فواید سلامتی بلع مایع منی انجام شده است و بسیاری از ادعاهای تغذیه‌ای در مورد خواص خوردن آب منی نادرست هستند زیرا اصولا مقدار مایع منی در هر بار انزال آنقدر کم است که بعید به نظر می‌رسد اثرات قابل ملاحظه ‎ای در سلامتی داشته باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۲ ارتباط بین قرار گرفتن در معرض مایع منی و خلق ‎وخوی را نشان داد. زنانی‌که مستقیماً در معرض منی قرار داشتند، علائم افسردگی کمتری از خود نشان دادند. بااین‎حال، این مطالعه عوامل دیگری را که ممکن است در بهبود خلق ‎وخوی موثر باشند، از جمله خود فعالیت جنسی را در نظر نگرفت.

یک مطالعه کوچک دیگر در سال ۲۰۰۳، تماس طولانی‎ مدت با اسپرم و کاهش خطر پره اکلامپسی (افزایش فشار خون در بارداری) را مرتبط می‎داند. بااین‌حال، برای تأیید آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برخی معتقدند که خوردن مایع منی می‎تواند به از بین بردن استرس کمک کند. این ادعا به‎دلیل وجود اکسی‏توسین و هورمون‎های پروژسترون است که هر دو در منی وجود دارند.

مایع منی حاوی ملاتونین، است (هورمون طبیعی که بدن شما برای تنظیم چرخه‎های خواب آن آزاد می‎کند). این مسئله ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از افراد پس از خوردن مایع منی یا قرار گرفتن در معرض آن در حین مقاربت، احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‎کنند. این مورد از فواید خوردن آب منی می‎تواند به رفع بی‎خوابی زن کمک کند.

در پاسخ به سوال آیا مایع منی برای پوست مفید است یا خیر؟ یا آب مردان برای پوست خوب است یا نه؟ آب منی سالم ضرری برای پوست ندارد و وجود مواد معدنی مثل روی و ویتامین C در این مایع ممکن است به بهبود سلامت پوست کمک کند.

احکام شرعی درباره خوردن مایع منی

اگر برای شما هم سوال است که خوردن اب منی مرد حرام است یا نه؟ باید بدانید از نظر اسلام مایع منی جز ترشحات نجس بدن است و خوردن آن حرام است. حتی در صورت تماس با پوست باید به سرعت آن ناحیه آبکشی شود. بنابراین با وجود خواص خوردن منی که در بالا ذکر شد، اگر مسلمان هستید باید از انجام این کار اجتناب کنید.

فواید و مضرات خوردن آب منی

آیا خوردن آب منی ضرر دارد؟ علت توصیه پزشکان به اجتناب از این کار حین رابطه جنسی

عوارض خوردن آب منی را نباید دست کم بگیرید. اگر شریک جنسی شما مبتلا به بیماری مقاربتی باشد، ممکن است شما نیز در اثر خوردن آب منی مرد به آن بیماری مبتلا شوید. در ادامه به لیستی از این بیماری‎های مقاربتی اشاره شده است:

در صورتی که بروز هر یک از این بیماری ها در خود مشکوک شدید فورا به متخصص بیماری های مقاربتی مراجعه کنید.

علائم عوارض خوردن منی مرد

برحسب اینکه به کدام یک از بیماری‌های مقاربتی مبتلا شوید ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنید. به طور کلی علائم بیماری‌های مقاربتی عبارتند از:

  • بروز زخم یا برجستگی در ناحیه تناسلی، دهان یا مقعد
  • ادرار دردناک یا سوزش‌آور
  • ترشحات غیر معمول با بوی عجیب از ناحیه تناسلی
  • خونریزی غیر معمول واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • غدد لنفاوی دردناک و متورم، به ویژه در کشاله ران
  • درد زیر شکم
  • تب
  • بثورات پوستی روی بدن

آیا امکان پیشگیری از عوارض خوردن مایع منی وجود دارد؟

جلوگیری از عوارض خوردن منی

عوامل زیر ممکن است خطر ابتلای شما را به بیماری‎های مقاربتی بعد از خوردن مایع منی افزایش دهند:

  • داشتن زخم باز در دستگاه تناسلی یا دهان
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • قرار گرفتن بدون کاندوم در معرض مایع منی فردی که دارای بیماری مقاربتی است

پس برای پیشگیری حتما از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید یا از کاندوم استفاده کنید.

انواع راه‌های درمان عوارض خوردن آب منی

درمان عوارض خوردن آب منی

بنابراین احتمال بروز مضرات خوردن آب منی به‌صورت بیماری‎های مقاربتی وجود دارد. اصولا درمان بیماری‌های مقاربتی ناشی از باکتری آسان‎تر است. عفونت‎های ویروسی قابل کنترل هستند اما همیشه برطرف نمی‎شوند. اگر باردار هستید و متاسفانه به این بیماری مبتلا شده ‎اید، درمان به ‎موقع می‎تواند از ابتلای کودک شما جلوگیری کند.

امروزه انواع داروهای آنتی ‎بیوتیک و ضد ویروسی به شکل قرص و کرم در بازار موجود هستند. اگر آزمایشات نشان می‎دهند که همسر شما نوعی از بیماری مقاربتی را دارد و شما از آن بی‎ اطلاع بودید، شما نیز باید آزمایش بدهید.

درمان عوارض خوردن آب منی با داروهای گیاهی

تجربه نشان داده است که مصرف گیاهان زیر به‏ صورت دمنوش کمک زیادی به کنترل بیماری‏های مقاربتی به‎ خصوص سوزاک و سفلیس می‌کند:

  • آویشن
  • عناب
  • پنیرک
  • مرزنجوش

گیاه اکالیپتوس را بجوشانید و از آن محلول شست‌وشو درست کنید و روزانه به نواحی پوستی آسیب‎دیده ناشی از بیماری جنسی مثل زگیل یا تبخال بمالید.

درمان عوارض خوردن آب منی در طب سنتی

طب سنتی اصلا با خوردن مایع منی موافق نیست. اما اگر احیانا این مسئله اتفاق افتاد و عوارضی بروز کرد بهتر است طبع بدن به کمک مواد غذایی مثل میوه و سبزیجات، سرد نگه داشته شود. ممکن است بعضی از داروهای طب سنتی با داروهای شیمیایی تداخل داشته باشند. پس پیش از مصرف خودسرانه آن‎ها با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

مشاوره آنلاین طب سنتی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی، از نظر ما خوردن مایع منی اصلا جایز نیست اما اگر چند روز بعد از خوردن مایع منی با علائم بیماری‎های مقاربتی مواجه شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. گاهی این بیماری‌ها آنقدر سریع پیشرفت می‌کنند که درمان دارویی روی آن‌ها موثر نیست و باید جراحی سرپایی یا تراپی‎های دیگر انجام داد.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از پزشک آنلاین متخصص عفونی پذیرش ۲۴، مشاوره تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین متخصص عفونی

۳.۶/۵ (۳۲ نظر)

منبع
www.mayoclinic.orgwww.news-medical.netmanmatters.comwww.healthline.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
دکمه بازگشت به بالا