درمان آلرژی و حساسیت به لاتکس چیست؟ علائم آلرژی به لاتکس

پوست برخی از افراد با دست کردن دستکش­های لاتکس یا لمس و استفاده از سایر لوازم بهداشتی که با لاتکس تولید شده است مانندکاندوم، قرمز و ملتهب شده و علائم مختلف دیگری از خود نشان می­دهد. اگر می­پرسید که در چنین شرایطی قرمز شدن انگشتان دست نشانه چیست باید بگوییم به احتمال زیاد این افراد حساسیت به لاتکس دارند و باید آن را جدی بگیرند. برای درک بهتر این مشکل و سرعت بخشیدن به جریان بهبودی در این مقاله در مورد این نوع حساسیت، علائم و روش­های درمان آن بیشتر توضیح خواهیم داد:

علائم حساسیت به لاتکس چیست؟

در طول زندگی یک فرد ممکن است بدون هیچگونه حساسیت به ماده خوراکی یا سایر مواد زندگی کند؛ در مقابل برخی دیگر از افراد حساسیت­های مختلفی را تجربه می­کنند و از آن رنج می­برند. این حساسیت­ها مختلف هستند و گاهی یک فرد ممکن است حساسیت پوستی به آب نیز داشته باشد. یکی از این حساسیت­ها، حساسیت به لاتکس است.

حتما شما هم علایم حساسیت به لاتکس نی نی سایت و سایت­های دیگر را دیده­اید؛ چراکه در حال حاضر انواع حساسیت های پوستی با عکس در سایت­های مختلف اینترنتی وجود دارد. بنابراین شما با یک جستجوی ساده می­توانید علائم پوستی حساسیت به دستکش لاتکس را ببینید. علاوه بر دستکش­های لاتکس، لوازم دیگری مانند سر پستانک، دیافراگم­های مخصوص جلوگیری از بارداری و کاندوم نیز از لاتکس ساخته شده­اند.

بنابراین اگر زمینه حساسیت به این مواد وجود داشته باشد، این مشکلات ممکن است برای آلت تناسلی مردان و حتی زنان نیز پیش بیاید. علائم حساسیت به لاتکس کاندوم و دستکش تقریبا یکسان است و در اکثر مواقع افراد نشانه­های زیر را از خود بروز می­دهند:

علائم حساسیت به لاتکس
علائم حساسیت به لاتکس
  • تحریک پوست: در این موارد خارش، التهاب، قرمزی و تورم پوست معمولا پس از تماس با لاتکس ایجاد می­شود. این مربوط به پوست همه جای بدن از جمله دست­ها، لب­ها و پوست آلت تناسلی مردان و زنان می­شود.
  • راش پوستی: در این موارد ممکن است دانه ها و بثورات قرمز رنگ که خارش شدید دارند در ناحیه­ای از پوست که با لاتکس تماس داشته است ایجاد شود. این بثورات تا یک روز پس از تماس ایجاد شده و با تماس با ناحیه­های مختلفی از بدن شما ممکن است منتشر شوند.
  • کهیر، آبریزش بینی و عطسه: این موارد معمولا همراه با خارش پوست دور لب و دهان، خارش چشم و آبریزش آن همراه است. همچنین در چنین شرایطی چشم ممکن است قرمز شود.
  • مشکلات تنفسی: افرادی که واکنش آلرژیک دارند ممکن است خس خس سینه یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس را تجربه کنند.

حساسیت به لاتکس باعث بروز چه مشکلات و بیماری­هایی می­شود؟

علاوه بر بروز آلرژی سریع به استفاده از لاتکس و التهاب، قرمزی خارش و سوزش پوست، برخی از مواقع نیز مشکلات بزرگتری برای فرد به وجود می­آید که ممکن است شرایط را برای آن­ها وخیم کند؛ به­طوری که باید حتما به پزشک یا دکتر آلرژی مراجعه کنند. این مشکلات عبارتند از:

  • بروز بیماری آنافیلاکسی (Anaphylaxis ) بیشتر در افراد حساس به پروتئین لاتکس اتفاق می­افتد. از علائم آن افت شدید فشار خون و مشکلات اساسی در تنفس است.
  • درماتیت تحریکی (Irritant dermatitis ) نیز یکی دیگر از واکنش­ها به موادی است که با لاتکس ساخته شده­اند. این واکنش یک واکنش آلرژیک نیست بلکه جذب مواد لاتکس از طریق پوست آسیب دیده باعث بروز آن می­شود.
  • درماتیت آلرژیک تماسی (Contact allergic dermatitis ) نوعی اگزماست که رایج­ترین واکنش سیستم ایمنی هنگام بروز حساسیت به لاتکس است. علائم این بیماری ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از تماس با لاتکس ایجاد می­شود.
  • رینیت آلرژیک یا تب ینجه در برخی از افراد هنگام تنفس مواد لاتکس به وجود می­آید و علائمی مانند آسم را به همراه دارد.

علت حساسیت به لاتکس چیست؟

لاتکس ( Latex ) یا پلاستیک طبیعی از پروتئین موجود در شیره درختی به نام Hevea brasiliensis ساخته می­شود. در طول تولید آن نیز انواع مواد شیمیایی به آن آغشته می­شود تا بتواند انعطاف پذیر، نرم و مقاوم شود. حساسیتی که افراد به لاتکس دارند ممکن است به مواد شیمیایی که به آن اضافه می­شود باشد و یا به­طور مستقیم به پروتئین لاتکس حساسیت داشته باشند. در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن فرد این مواد را تهدیدی برای سلامت فرد به حساب می­آورد و شروع به تلاش برای از بین بردن آن می­کند.

علت حساسیت به لاتکس
علت حساسیت به لاتکس

چه افرادی بیشتر در معرض بروز این حساسیت هستند؟

هرکسی ممکن است به حساسیت به لاتکس مبتلا شود؛ اما معمولا گروه­هایی که در زیر به آن­ها اشاره می­کنیم بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند:

  • کارکنان مراکز بهداشتی و پزشکان که به میزان زیادی با دستکش­های لاتکس سروکار دارند.
  • کارگران صنعت لاستیک به دلیل تماس زیاد با لاتکس
  • مبتلایان به مهره شکاف (Spina bifida ) به دلیل اینکه به مدت بسیار زیاد و خیلی زود در معرض درمان قرار گرفته و با دستکش لاتکس پزشکان تماس داشته اند.
  • افرادی که به صورت ارثی سابقه آلرژی دارند نیز بیشتر شانس حساسیت به لاتکس را دارند.

روش‌­های تشخیص و درمان حساسیت به لاتکس

در صورت تشدید بیمای و بروز علائم بیماری اگزمای پوستی یا مشکلات تنفسی و فشار خود حتما باید به سرعت به پزشک یا مشاوره پوست و مو مراجعه کنید. اگر به دنبال بهترین پزشک هستید می­توانید در سایت پذیرش۲۴ جستجو کنید. از طریق این سایت می­توانید با بهترین پزشکان سراسر کشور که تخصص­های مختلف دارند آشنا شده و بهترین آن­ها را بر اساس تجربیات مختلف در درمان انتخاب کنید. همچنین از این طریق می­توانید علاوه بر رزرو نوبت حضوری، نوبت مشاوره آنلاین نیز بگیرید.

پزشک برای تشخیص می تواند علاوه بر معاینه بالینی شما، با نمونه گیری از پوست آسیب دیده یا بیوپسی و فرستادن آن به آزمایشگاه، از ابتلا به این حساسیت مطمئن شود.

درمان حساسیت به لاتکس

در حال حاضر هیچگونه درمان قطعی برای از بین بردن حساسیت به لاتکس وجود ندارد. بنابراین سعی همه پزشکان اینست که با دادن داروهای مختلف کمی بتوانند از علائم و نشانه­های این بیماری که توانسته باعث آزار افراد شود کم کنند. به­طور مثال اگر فرد با بروز این حساسیت به اگزما مبتلا شده باشد پزشکان سعی می­کنند با دادن داروها و انواع پماد برای حساسیت پوستی به لاتکس به درمان اگزما دست و سایر اندام­های بدن بپردازند.

در ادامه با برخی از مهمترین روش­های درمان حساسیت به لاتکس کاندوم یا دستکش و داروهایی که پزشکان تجویز می­کنند آشنا می­شویم:

  • تجویز قرص­های آنتی هیستامین و آدرنالین برای کاهش علائم در بروز حساسیت‌های سطحی و موقتی بسیار مفید است.
  • تجویز داروهای کورتون دار برای سرکوب موقتی سیستم ایمنی بدن نیز رایج است.
  • تجویز آنتی بیوتیک‌ها در صورت عفونی شدن زخم‌ها در مواقع پیشرفت بیماری نیز بسیار مفید است.
  • در صورت تشدید این حساسیت و بروز درد در ناحیه، استفاده از مسکن‌ها نیز توصیه می‌شود.
  • تجویز پمادها و کرم­هایی که التهابات را کاهش داده و از میزان خارش کم کند. این کرم‌ها معمولا حاوی مقادیر مشخصی کورتیکواستروئید هستند.
  • در صورت بروز حساسیت شدید پزشک تزریق آمپول اپی نفرین (epinephrine ) را برای جلوگیری از آنافیلاکسی تجویز می‌کند.
درمان حساسیت به لاتکس
درمان حساسیت به لاتکس

پاسخ به سوالات متداول در مورد حساسیت به لاتکس

در ادامه سعی کرده­ایم به سه سوال متداول در زمینه حساسیت به لاتکس پاسخ دهیم. پاسخ این سوالات می­تواند اطلاعات کامل­تری در این زمینه در اختیارتان بگذارد:

۱- آیا آلرژی به لاتکس با اگزمای دست یکسان است؟

حساسیت به لاتکس با اگزما تفاوت دارد. به طوری­که آلرژی به لاتکس می­تواند باعث بروز اگزمای پوستی شود و گاهی نیز علائمی متفاوت با اگزمای پوستی دارد. اما همه کسانی که اگزما دارند به این ماده حساسیت ندارند؛ چراکه ممکن است آلرژن­هایی که در آن­ها باعث بروز این بیماری شده باشد متفاوت باشد.

۲- درمان‌­های خانگی برای حساسیت به لاتکس چیست؟

گاهی شدت حساسیت به لاتکس به اندازه­ای زیاد و شدید است که بلافاصله باید با یک مشاوره پوست و مو مشورت کنید. اما گاهی حساسیت پوستی به لاتکس بسیار خفیف است و با مراقبت­های مختصری که در خانه انجام می­دهید حل شده و لازم نیست برای درمان به دکتر پوست مراجعه کنید. در این میان با انجام دستورات زیر در خانه می­توانید به بهبود شرایط کمک کنید.

درمان‌­های خانگی برای حساسیت به لاتکس
درمان‌­های خانگی برای حساسیت به لاتکس
  • از محصولاتی که در ساخت آن­ها لاتکس به کار برده شده است دوره کرده و از لمس کردن آن­ها خودداری کنید. به طور مثال می­توانید از دستکش ضد حساسیت ظرفشویی استفاده کنید.
  • در مورد حساسیت خود با همه اطرافیان و حتی فروشندگان و پزشکان صحبت کنید که هنگام خدمات رسانی به شما از موادی که با لاتکس ساخته شده­اند استفاده نکنند.
  • تا زمان بهبودی سعی کنید دست یا محل آسیب دیده را کمتر با مواد شوینده بشویید.
  • از رسیدن عطر و ادکلن و مواد آرایشی و بهداشتی عطری به محل خودداری کنید.
  • به طور مداوم آن­ها را با کرم­هایی که پزشک تجویز کرده یا یک کرم چرب بدون عطر مرطوب کنید.
  • از برخورد پوستتان با آب زیاد داغ جلوگیری کنید.
  • سعی کنید محیط خانه را مرطوب نگه دارید. محیط خشک می­تواند باعث بروز حساسیت بیشتر شود.
  • از خوردن مواد غذایی حساسیت زا مانند آووکادو، موز، کیوی، سیب هویج، پاپایا، گوجه فرنگی و سیب زمینی پرهیز کنید. البته می­توانید میزان حساسیت خود را به هرکدام از این­ها بسنجید و در صورت بروز حساسیت آن­ها را مصرف نکنید.

۳- آیا می­توان از ابتلا به حساسیت به لاتکس جلوگیری کرد؟

حساسیت به لاتکس به دلیل نوعی نقص در سیستم ایمنی بدن است؛ و این یک امر غیر قابل کنترل و درمان است. به همین دلیل نمی­توانید از قبل بدانید که آیا به این ماده حساسیت دارید یا نه و یا از ایجاد این حساسیت جلوگیری کنید. تنها می­توانید هنگام لمس موادی که در آن­ها لاتکس وجود دارد مراقب بروز علائم پوستی باشید و اگر متوجه آلرژی به آن­ها شدید، از استفاده ازشان خودداری کنید.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصر
ناصر
1 سال قبل

باسلام؛ الت تناسلی من ملتهب وگاهی کهیر میزند وقتی از پمادتاگریل استفاده میکنم تا حدودی بهبودی پیدا میکند و بعد ازمدتی مجددا علایم ظاهر میشوند وباتوجه به اینکه همیشه از کاندوم استفاده میکنم ممکن است ناشی از حساسیت لاتکس باشد

دکمه بازگشت به بالا