داروی منیزیم سولفات | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Magnesium Sulfate

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی منیزیم سولفات

منیزیم سولفات

منیزیم یک ماده معدنی طبیعی در بدن بخصوص اعصاب و ماهیچه‌ها است که کمبود آن با عوارض ناخوشایندی همراه است. اصولا تزریق داروی منیزیم سولفات (Magnesium Sulfate) به‌منظور پیشگیری و یا جبران کمبود منیزیم خون انجام می‌شود. در دوران بارداری تزریق منیزیم سولفات برای کنترل تشنج و فشار خون بالای دوران بارداری (پره اکلامپسی) کاربرد دارد. معمولا تزریق آن به صورت عضلانی یا وریدی انجام می‌شود. اگر دارای مشکل انسداد قلب و یا در دوران شیردهی هستید، حتما قبل از مصرف این دارو به پزشک زنان و زایمان خود اطلاع دهید. در ادامه به جزئیات بیشتر آن اشاره خواهیم کرد.

داروی منیزیم سولفات
داروی منیزیم سولفات

نام تجاری داروی منیزیم سولفات

®Magnesium Sulfate-Sodium Chloride

اشکال دارویی منیزیم سولفات

این دارو به صورت تزریقی در غلظت‌های ۱۰%، ۲۰% و ۵۰% و حجم‌های ۱۰ و ۵۰ میلی‌لیتر موجود است. البته نوع خوراکی آن نیز تولید می‌شود که بیشتر برای کودکان به‌عنوان ملین کاربرد دارد. بنابراین دستورالعمل و اندیکاسیون مصرف منیزیم سولفات خوراکی متفاوت از منیزیم سولفات تزریقی است.

کاربرد و اطلاعات دارویی منیزیم سولفات

منیزیم سولفات یک ماده معدنی است که برای کنترل سطح پایین منیزیم خون استفاده می‌شود. تزریق منیزیم سولفات همچنین برای درمان نفریت حاد (التهاب کلیه حاد) کودکان و جلوگیری از تشنج در پره‌اکلامپسی (حالت مسمومیت زایمانی که منجر به اکلامپسی می‌شود)، اکلامپسی (تشنج حاملگی که همراه با فشار خون بالا است) یا توکسمی شدید بارداری (مسمویت خونی در دوران حاملگی) نیز استفاده می‌شود. در واقع این ترکیب با مهار انتقال‌دهنده عصبی استیل کولین در محل سیناپس عصب وعضله، باعث کاهش انقباض عضلات و ضعیف شدن سیستم عصبی مرکزی و تنفس به‌منظور کنترل شرایط می‌شود. پس از تزریق وریدی بلافاصله اثرات خود را نشان می‌دهد ولی بعد از تزریق عضلانی یک ساعت بعد نتیجه‌بخش است. پس از اثرگذاری اصولا از طریق ادرار دفع می‌شود.

مقدار و روش مصرف داروی منیزیم سولفات برای سنین مختلف

در شرایط هایپومنیزیم (افت میزان منیزیم) این دارو به صورت زیر تزریق می‌شود:

  • بزرگسالان. در هایپومنیزیم خفیف ۱ گرم به صورت عضلانی هر ۶ ساعت برای ۴ دوز تزریق می‌شود. در هایپومنیزیم شدید ۵ گرم به صورت عضلانی طی ۳ ساعت تزریق می‌شود.
  • کودکان. به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک باید ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم هر ۴ تا ۶ ساعت برای ۳ تا ۴ دوز در صورت لزوم تزریق شود. در مورد داروی منیزیم سولفات خوراکی نیز به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک معمولا ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم تجویز می‌شود.

در شرایط توکسمی بارداری این دارو برای جلوگیری از تشنج همراه با پره‌اکلامپسی و کنترل تشنج با اکلامپسی، معمولا ۴ تا ۵ میلی‌گرم داخل وریدی به‌صورت رقیق‌شده در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب مقطر و ۴ گرم به‌صورت عضلانی در دو طرف سرین تزریق می‌شود.

در شرایط نفریت حاد کودکان این دارو به‌صورت زیر تزریق می‌شود:

  • به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک باید ۱۰۰ میلی‌گرم (یا۲۰ تا ۴۰ میلی‌گرم) به‌صورت عضلانی در هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت لزوم تزریق شود.
  • در شرایط نفریت شدید معمولا به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم به‌صورت انفوزیون آهسته وریدی تجویز می‌شود.

البته در نهایت شما باید این دارو را تحت نظر پزشک و طبق میزان تجویز شده مصرف کنید. بخصوص اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید. در صورت لزوم می‌توانید از مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان و مشاوره آنلاین متخصص کودکان استفاده کنید.

موارد منع مصرف داروی منیزیم سولفات

در صورت داشتن سابقه حساسیت شدید به دارو، ابتلا به کما دیابتی، داشتن انسداد قلبی، وجود صدمات قبلی به میوکارد یا بافت ماهیچه‌ای قلب، ابتلا به هیپرمنیزمی و هیپرکلسمی و وجود انقباضات فعال رحم در حین زایمان نباید از این دارو استفاده شود. پزشک یا داروساز می‌توانند با توجه به شرایط بالینی و داروهای مصرفی شما، نسبت به تداخلات دارویی آگاهی لازم را به شما بدهند. با وجود اینکه تا الان منیزیم سولفات هیچ تداخل شدید شناخته‌شده‌ای با سایر داروها ندارد، اما احتمال تداخل آن با داروهای زیر وجود دارد:

– دمکلوسیکلین

– داکسی سایکلین

– ماینوسایکلین

اکسی تتراسایکلین

تتراسایکلین

نباید منیزیم سولفات با داروهای تضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی، داروهای بلوکه‌کننده سیناپس عصب و عضله و گلیکوزیدهای قلبی به‌صورت همزمان مصرف شود. در غیر این صورت عوارض جانبی آن تشدید می‌شود.

عوارض جانبی داروی منیزیم سولفات

هر دارویی علاوه بر اثرات مفید خود ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. عوارض جانبی مرتبط با استفاده از منیزیم سولفات شامل موارد زیر است:

  • فلج تنفسی
  • دمای پایین مرکز بدن (هیپوترمی)
  • تجمع مایعات اضافی در ریه‌ها (ادم ریوی)
  • فشار خون پایین
  • گرگرفتگی
  • خواب آلودگی
  • اختلالات عملکرد قلب
  • تعریق زیاد
  • کمبود کلسیم خون (هیپوکلسمی)
  • کمبود فسفات خون (هیپوفسفاتمی)
  • کمبود پتاسیم خون
  • مشکلات تنفسی
  • گیجی
  • ضعف
  • اضطراب
  • سردرد
  • انقباض عضلات

این داده‌ها شامل تمام عوارض جانبی رایج این دارو نیست و ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز رخ دهد. البته نوع عوارض در افراد مختلف نیز متفاوت است. مشاوره با پزشکان حاضر در پذیرش ۲۴ می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

موارد احتیاط و هشدار حین مصرف داروی منیزیم سولفات

ازآنجایی‌که این دارو حاوی سولفات و منیزیم است، در صورت حساسیت به هرکدام از این ترکیبات یا سایر مواد موجود در این دارو، آن را مصرف نکنید. در صورت مصرف بیش‌ازحد، بلافاصله از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. در صورت استفاده به‌صورت طولانی‌مدت در خانم‌های باردار (مثلا برای ۵ تا ۷ روز) ممکن است به ناهنجاری‌های اسکلتی در جنین منجر شود. در بیماران با اختلال کلیوی، اطمینان حاصل کنید که میزان تزریقی آن از ظرفیت دفع کلیه بیمار تجاوز نمی‌کند. در بیماران مبتلا به میاستنی گراویس یا سایر بیماری‌های عصبی عضلانی با احتیاط زیاد استفاده شود. هنگامی‌که منیزیم سولفات به‌صورت تزریقی تجویز می‌شود، باید عملکرد کلیه، فشار خون، میزان تنفس و بازتاب عمقی تاندون بیمار کنترل شود.

مشاوره آنلاین متخصص کلیه

سولفات منیزیوم
سولفات منیزیوم

در دوران بارداری و شیردهی

از منیزیم سولفات در دوران بارداری فقط در موارد اضطراری با تهدیدکننده زندگی که داروی ایمن‌تری در دسترس نیست استفاده می‌شود، زیرا احتمال بروز خطراتی برای جنین است. تجویز مداوم منیزیم سولفات برای درمان زایمان زودرس تأیید نشده است و ایمنی و اثربخشی استفاده از آن برای این موارد ثابت نشده است. منیزیم سولفات برای استفاده در دوران شیردهی بی‌خطر است.

مشاوره آنلاین متخصص زنان

شرایط نگهداری داروی منیزیم سولفات

ویال‌های منیزیم سولفات باید در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد به دور از دسترس کودکان و تماس مستقیم نور خورشید نگهداری شوند.

 

۳.۲/۵ (۵ نظر)

از طريق
rxlist.comdrugbank.commedscape.comdorvana.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Zahra
Zahra
3 ماه قبل

به من این دارو رو زدن و اولش سینه و گردنم داغ شد بعد تبدیل شد به احساس سوختن یه هفته اینجوری بودم آخرش با روغن زیتون چرب کردم خوب شد باز الان بعد یه هفته دوباره حالت سوختن دارم چیکار کنم؟

عزیزه
عزیزه
4 ماه قبل

مگنزیم ۵۰فیصددردسترس دارم میخواهم ۴گرم مگنزیم ۲۰فیصدتهیه کنم نمیدانم چندسی سی از۵۰فیصدبگیریم

مینو
مینو
6 ماه قبل

یک گرم سولفات ۲۰ درصدچندسی سی میشود

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

بیمار دستور تزریق ۵ سی سی منیزیوم ۲۰د صد دارد در حال حاضر منیزیوم ۵۰درصد در بخش م‌جود است چگونه این دستور را اجرا کنیم؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  سمیرا
11 ماه قبل

۵ سی سی منیزیوم ۲۰ درصد برابر است با یک گرم
به عبارتی میشه ۲ سی سی از منیزیم ۵۰ درصد

فرشته
فرشته
1 سال قبل

من هفته بیست وشش بارداری فشارم بالا رفت وشد۱۵.داخل بیمارستان بهم دو بار سرم سولفات زدن از موقعی که مرخص شدم خیلی اضطراب دارم وخیلی عرق میکنم بنظرم عوارض سرم بوده خواستم ببینم این عوارض کی تموم میشه الان یک هفته اس هنوز خوب نشدم.

دکمه بازگشت به بالا