داروی دیمن هیدرینات | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Dimenhydrinate

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی دیمن هیدرینات

داروی دیمن هیدرینات Dimenhydrinate

دیمن هیدرینات Dimenhydrinate در واقع در دسته آنتی هیستامین قرار دارد. برخی از افراد در حال حرکت دچار تهوع و استفراغ می شوند و این دارو از تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. مصرف این دارو برای افراد بزرگسال بدون نسخه می باشد اما کودکانی که سنشان کمتر از دو سال می باشد توصیه نمی شود مگر اینکه این دارو را پزشک تجویز کرده باشد که در این صورت مصرف آن بلامانع می باشد. دیمن هیدرینات یک ترکیب دارویی ضد استفراغ و تهوع است که حاوی دیفن هیدرامین و تئوفیلین است. این دارو به طور مستقیم از تحریک برخی اعصاب مغز و گوش داخلی برای سرکوب حالت تهوع ، استفراغ و سرگیجه جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از داروی دیمن هیدرینات Dimenhydrinate

این دارو یک داروی بدون نسخه می باشد اما در صورتی که پزشک آن را تجویز کرده باشد سعی کنید آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورتی که این دارو را خودتان از داروخانه ها تهیه کرده باشید بروشور داحل جعبه را به طور کامل مطالعه کنید و سپس ان را مصرف کنید. دیمن هیدرینات را همراه غذا یا بدون غذا مصرف می کنند.در صورتی که پزشک شکل مایع این دارو  را برای شما تجویز کرده باشد حتما قبل از مصرف مقدار مورد استفاده را با قطره چکان یا دستگاهی که همراه دارو وجود دارد اندازه گیری کنید. به هیچ وجه از قاشق های خانگی برای مصرف این دارو استفاده نکنید چرا که این قاشق ها مقدار مصرفی دقیق را به شما نشان نمی دهند. اگر از فرم‌های قرص جویدنی این دارو استفاده می کنید نباید آن را به طور قورت دهید باید قبل از بلعیدن آن را به طور کامل بجوید. پزشک مقدار مصرف دیمن هیدرینات را با توجه به برخی از موارد مانند سن، داروهای مصرفی و شرایط پزشکی و سابقه پزشکی تعیین می کند. حین استفاده از این دارو مقدار مصرفی را افزایش ندهید چرا که ممکن است با این کار دچار آسیب شوید. از مصرف بیش از حد مجاز دیمن هیدرینات جدا خودداری کنید. در صورتی که جز افرادی هستید که حین حرکت دچار تهوع می شوید بهتر است این دارو را نیم تا یک ساعت قبل از حرکت استفاده کنید تا دچار تهوع، سرگیجه و تهوع نشوید. در صورت عدم بهبودی یا بدتر شدن به پزشک خود اطلاع دهید.

گفت و گو با متخصص معده و گوارش

اثرات جانبی داروی دیمن هیدرینات Dimenhydrinate

در صورتی که پزشک این قرص را برای شما تجویز کرده باشد باید به خاطر داشته باشید که او با توجه به شرایط پزشکی شما قضاوت کرده است که سود داروی دیمن هیدرینات برای شما بیشتر از عوارض آن خواهد بود و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند ولی این موضوع دلیلی بر خود درمانی نمی باشد.

  • در صورت مصرف این دارو ممکن است دچار خواب آلودگی ، یبوست ، تاری دید ، خشکی دهان، بینی و گلو شوید. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض ، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.
  • برای از بین بردن عارضه خشکی دهان ، آب نبات سفت بمکید یا آدامس (بدون قند) بجوید و یا آب بنوشید.
  • مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارد اما در صورت مشاده علائمی هنجون تغییرات ذهنی و خلقی (مانند بی قراری ، گیجی) ، ضربان قلب سریع و نامنظم ، لرزش در عضله ، مشکل در ادرار کردن ، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی ، از جمله: تشنج ، بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.
  • مصرف این دارو ممکن است در برخی از افراد که آلرژی دارند علائم آلرژیکی مانند خارش پوست، تورم پوست، تورم در زبان، تورم در گلو و مشکلات تنفسی ایجاد کند که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک یا یکی از صدها پزشک آنلاین متخصص معده و گوارش پذیرش۲۴، به صورت تلفنی یا متنی مراجعه کنید.

موارد احتیاط داروی دیمن هیدرینات Dimenhydrinate

  • در صورتی سابقه حساسیت به داروی دیفن هیدرامین را دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از استفاده از دیمن هیدرینات حتما سابقه پزشکی خود را به پزشک بگویید به خصوص اگر بیماری هایی مانند مشکلات تنفسی (مانند آسم ، آمفیزم) ، فشار زیاد چشم (گلوکوم) ، مشکلات قلبی ، فشار خون بالا ، بیماری کبد ، تشنج ، معده و مشکلات روده (مانند زخم ، انسداد) ، تیروئید بیش از حد فعال (پرکاری تیروئید) ، مشکل در ادرار کردن دارید یا داشته اید.
  • قبل از عمل جراحی پزشکی و دندانپزشکی حتما مصرف این دارو را به پزشک اطلاع دهید.
  • محصولات مایع یا قرص های جویدنی ممکن است حاوی قند و یا آسپارتام باشند. در صورت ابتلا به دیابت ، فنیل کتونوریا (PKU) یا هر بیماری دیگری که لازم است این مواد را در رژیم غذایی خود محدود یا اجتناب کنید ، احتیاط توصیه می شود. در مورد استفاده بی خطر از این محصول از پزشک سوال کنید.
  • کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند. این دارو اغلب به جای خواب آلودگی می تواند در کودکان خردسال هیجان ایجاد کند.
  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو ، به خصوص خواب آلودگی ، گیجی ، یبوست یا مشکل در ادرار کردن حساسیت بیشتری نشان دهند. خواب آلودگی و گیجی می تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود مگر به صلاج دید پزشک باشد.
لطفا قبل از مصرف این دارو از پزشک مورد نظر خود یا یکی از متخصصان آنلاین معده و گوارش پذیرش۲۴، به صورت متنی یا تلفنی روش مصرف این دارو را بپرسید.

تداخلات دارویی داروی دیمن هیدرینات Dimenhydrinate

  • یکی از مسائل مهمی که وجود دارد این است که تداخلات دارویی ممکن است خطر ابتلای شما به عوارض جانبی را افزایش دهد یا اینکه نحوه عملکرد دارو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • لیستی از تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید.
  • برخی از محصولاتی که ممکن است با دیمن هیدرینات تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی هیستامین های اعمال شده بر روی پوست (مانند کرم دیفن هیدرامین ، پماد ، اسپری).
  • این دارو ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی (از جمله تست پوست آلرژی) تداخل داشته باشد ، که احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.
  • داروی دیمین هیدرانیت

نحوه مصرف داروی فراموش شده دیمن هیدرینات Dimenhydrinate

در صورتی که مصرف آن را فراموش کردید به محض اینکه متوجه شدید دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف مقدار بعدی نزدیک هستید بنابراین مقدار داروی فراموش شده را بیخیال شوید. به هیچ عنوان مقدار مصرف بعدی خود را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از داروی دیمن هیدرینات Dimenhydrinate

  • دیمن هیدرینات را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • این دارو باید به دور از رطوبت و نور و در دمای اتاق نگهداری شود.
  • فرم مایع دارو را به هیچ عنوان در فریزر نگهداری نکنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید
شما عزیزان می‌توانید هرسوالی که در باره این دارو داشتید، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص معده و گوارش ما به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین معده وگوارش

 

۲.۷/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه
معصومه
7 ماه قبل

من قرص رقیق کننده خون مصرف میکنم ایا تداخل پیدا نمیکنم با دیمن هیدرینات

معصومه
معصومه
پاسخ به  معصومه
7 ماه قبل

ممنونم جواب بدین ببینم تداخل نداره با قرص رقیق کننده خون ک مصرف میکنم

ناشناس
ناشناس
11 ماه قبل

سلام من این مدت بوداحساس منگئ گیجی سردردوگوشمم یکم دردداشتم بادکترصحبت کردم این دارونوشته ولی من قبلاسابقه یکی ازاین بیماری هام که لحاظ کرده جز بیماری دارودادرم الان مصرف کنم یان

سجاد
سجاد
1 سال قبل

سلام من این قرص میخورم گلوم چفت میشه یا بعضی وقتا دست و پام به لرز میافته

نازیلا
نازیلا
2 سال قبل

آیا اگر کسی فشارخون داشته باشه لاین قرص فشار رو بالا میبره

نازیلا
نازیلا
2 سال قبل

آیا داروی جدی‌تری برای ماشینی شدن هست

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام خسته نباشین من ب دستور پزشک داروی دیمن هیدرینات ۵۰ مصرف میکنم گلوم دهنم خشک میشه خواستم بدونم از عوارض دارو هست یا خیر

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام خسته نباشین طبق دستور پزشک داروی دیمن هیدرینات ۵۰ تجویز شده برا من بعد از مصرف دارو خشکی گلو و دهان میگیرم خواستم بدونم عادی هست یا خیر و در صمن ربطی ب قند خون ک نداره با تشکر

....
....
2 سال قبل

سلام طبق تجویز پزشک روی قرص نوشته که نصف قرص مصرف بشه آیا باید اون نصف دیگش رو بندازم یا برا روز بعدی استفاده کنم؟

دکتر سیدشهاب الدین متولی امینی
دکتر سیدشهاب الدین متولی امینی
عضو
پاسخ به  ....
2 سال قبل

اگر در دمای مناسب نگه داری بشه میتونین روز بعد استفاده بفرمایید.

رحمان
رحمان
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من امروز روز اولمه دارو مصرف کردم خشکی دهان گرفتم لرزش عضله و موقع خواب حساس سر گیجه و منگی دارم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  رحمان
2 سال قبل

سوال مشخص نیست

محمد حسن نوروزی
محمد حسن نوروزی
2 سال قبل

درود برشما. من ۶۴سال دارم بخاطر سرگیجه و صدای گوش به پزشک متخصص مراجعه وپس از آزمایشات بیماری Bppv تشخیص داده و قرص بتاهیستین۸ تجویز کردند که سر درد شدیدی داشتم پس از مراجعه مجدد به پزشک قرص دیمن هیدرینات را جایگزین کردند خواستم بدانم این دارو همان کار را انجام می‌دهد یا خیر؟ از لطف شما کمال تشکر را دارم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  محمد حسن نوروزی
2 سال قبل

بله همون کارو میکنه

محمددوست محمدی
محمددوست محمدی
2 سال قبل

سلام الان من حالت تهوع دارم میتونم ازاین قرص استفاده کنم ممنون

حاج غلام
حاج غلام

سلام سر گیجه مربوط به گوش میانی است یا مغز واعصاب ۵۸ سال دارم وبرایم قرص دیمن هید ینات تزویز شد چندین ماه است که میخورم اشکال ی نداره

دکمه بازگشت به بالا