داروی آتپلاز | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Alteplase

نام تجاری

Activase , TPA , Cathflo Activase

کاربرد

درمان مشکلات مرتبط با لخته شدن خون

اشکال دارویی
کپسول

اطلاعات دارویی آناگرلید
داروی آناگرلید برای درمان مشکلات خونی خاص (ترومبوسیتمی) استفاده می‌شود، که در اثر تولید پلاکت بیش از حد توسط مغز استخوان ایجاد می‌شود. پلاکت‌ها سلول‌های خونی هستند که بدن از آن‌ها برای تشکیل لخته خون استفاده می‌کند. پلاکت‌های زیاد باعث ایجاد مشکل در گردش خون شما و مشکلاتی از جمله لخته شدن خون ناخواسته و مشکلات خونریزی می‌شود. داروی آناگرلید با مسدود کردن تولید پلاکت ، تعداد پلاکت‌های موجود در جریان خون را کاهش می‌دهد.
مقدار و روش درست مصرف آناگرلید

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار مصرف Anagrelide ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
معمولا این دارو ۴-۲ بار در روز تجویز می‌شود، اما شما نباید در یک دوز، بیش از ۲.۵ میلی گرم و در طول روز بیش از ۱۰ میلی گرم مصرف کنید.
دارو را به طور منظم و سر یک ساعت مشخص مصرف کنید.
وضعیت بیمار و تعداد پلاکت‌های او در طول درمان و ۴-۳ روز بعد از دریافت دوز دارو، بررسی می‌شود تا پروسه درمان تعیین گردد.

موارد منع مصرف آناگرلید

به تاریخ انقضای داروی آناگرلید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز Anagrelide را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی آناگرلید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف آناگرلید در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. اگر در شرایط خاصی نیاز به این دارو داشته باشید، پزشک با انجام بررسی‌های دقیق برای شما Anagrelide را تجویز می‌کند.
تاثیر مصرف Anagrelide بر رانندگی
داروی Anagrelide می‌‎تواند باعث سرگیجه در شما شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.
 تداخل دارویی Anagrelide
ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.
برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که می‌توانند باعث خونریزی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل ، “رقیق کننده خون” مانند وارفارین / انوکساپارین) ، سوکرالفیت.
فقط در صورت تأیید پزشک از آسپرین استفاده کنید. آسپرین می‌تواند خطر خونریزی در هنگام استفاده از آناگرلید را افزایش دهد، به خصوص اگر از قبل در خطر خونریزی هستید. اما اگر پزشک برای جلوگیری از لخته شدن خون یا سکته قلبی یا سکته مغزی (معمولاً با دوزهای ۳۲۵-۸۱ میلی گرم در روز) به شما دستور داده است که از آسپرین با دوز کم استفاده کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک به شما دستورالعمل دیگری دهد. در مورد خطرات و فواید مصرف آسپرین همراه با داروی آناگرلید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.
بسیاری از داروها به غیر از آناگرلید ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارند، از جمله آمیودارون ، کلروکین ، کلاریترومایسین ، دیسوپیرامید ، هالوپریدول ، متادون ، موکسی فلوکساسین ، پیموزاید ، پروکائین آمید و … .
هشدار درباره مصرف آناگرلید
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف آناگرلید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر هرگونه مشکل کلیوی یا کبدی دارید.
اگر بیماری قلبی یا عروقی دارید.
اگر مشکل تنفسی یا ریه دارید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض مصرف آناگرلید
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

سردرد
اسهال
ضعف
حالت تهوع
گاز
از بین رفتن اشتها
سرگیجه
خونریزی و کبودی غیرمعمول، مدفوع سیاه، تورم مچ پا و پا ، تنفس سریع یا دشوار ، درد معده و شکم، خستگی غیرمعمول، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار، ادرار صورتی یا خونی) ، استفراغ قهوه‌ای، درد قفسه سینه یا فک و بازو، سردرگمی، تغییرات ذهنی، سرگیجه شدید، ضعف، ضربان قلب سریع یا نامنظم  ،تشنج ، تغییرات بینایی، ضعف، واکنش‌های شدید حساسیتی (علائم حساسیت به دارو مانند راش پوستی و تنگی نفس): اگر این علائم را داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از Anagrelide می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد آناگرلید ( مسمومیت با Anagrelide )

این دارو زیر نظر پزشک و با محاسبات دقیق برای بیمار تزریق می‌شود، احتمال مسمومیت بسیار پایین است. اما اگر علائم شدیدی مانند خونریزی، حالت تهوع، ضربان قلب سریع، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) داشتید، سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

 هشدار درباره مصرف داروی Anagrelide

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۲/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا