داروی سورافنیب | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Sorafenib

نام تجاری

Nexavar

کاربرد

سرطان ( مانند سرطان کبد و کلیه)

اشکال دارویی
قرص

اطلاعات دارویی پازوپانیب

از پازوپانیب برای درمان سرطان کلیه استفاده می شود. همچنین ممکن است از این دارو برای درمان برخی دیگر از سرطان‌ها (سارکوم بافت نرم) استفاده شود؛ که در صورت ابتلا به سارکوم می‌توانید به متخصص سرطان سارکوم مراجعه کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. پازوپانیب متعلق به طبقه‌ای از داروها است که به عنوان مهار کننده‌های تیروزین کیناز شناخته می‌شوند. این دارو با کاهش خونرسانی به تومور سرطانی برای کند کردن رشد تومور کار می‌کند.

مقدار و روش درست مصرف داروی Pazopanib

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی Pazopanib ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا این دارو به صورت ۱ در روز تجویز می‌شود.
پازوپانیب را به طور منظم و سر یک ساعت مشخص به همراه مقداری آب مصرف کنید.
این دارو را باید با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد غذا) مصرف کنید.
این دارو را همراه با آب گریپ فروت مصرف نکنید.
اگر فراموش کردید که دوز داروی خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف پازوپانیب

به تاریخ انقضای داروی پازوپانیب توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی Pazopanib را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی پازوپانیب را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.
این دارو به دلیل خطر عوارض جانبی جدی نباید در کودکان به ویژه کمتر از ۲ سال استفاده شود.

مصرف پازوپانیب  در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی پازوپانیب در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد. حتی از ۶ ماه پیش از اینکه تصمیم به بچه دار شدن داشته باشید، باید با پزشک خود در رابطه با مصرف پازوپانیب مشورت کنید زیرا ممکن است این دارو بر روی جنین و بارداری شما تاثیر منفی داشته باشد.
تاثیر مصرف داروی Pazopanib بر رانندگی
پازوپانیب می‌تواند باعث ضعف و خستگی در شما شود، تا زمانی که این علائم بر طرف نشدند، از رانندگی کردن بپرهیزید.
 تداخل دارویی پازوپانیب
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از داروهایی که ممکن است با پازوپانیب تداخل کنند عبارت‌اند از: رقیق کننده‌های خون (وارفارین، هپارین)، سایر داروهایی که می‌توانند باعث خونریزی یا کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل)، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن.
داروهایی که بر حذف پازوپانیب از بدن تأثیر گذارند و در نتیجه بر روی عملکرد آن نیز تأثیر می‌گذارند، عبارتند از: آنتی‌ بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین)، ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند ریتوناویر، ساکوییناویر (saquinavir)) ، مخمر سنت جان ، داروهای ضد تشنج (مثل کاربامازپین، فنی توئین).
علاوه بر Pazopanib بسیاری از داروها ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون (amiodarone) ، دوفتیلید (dofetilide) ، پیموزاید (pimozide) ، پروکائین آمید (procainamide)، کینیدین (quinidine) ، سوتالول (sotalol) ، آنتی‌ بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین). قبل از استفاده از پازوپانیب لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید، به پزشک ارائه دهید.
آسپرین هنگام استفاده از این دارو می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. اما اگر پزشک به شما تجویز کرده است که برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی از آسپرین با دوز کم (معمولاً با دوزهای ۳۲۵-۸۱ میلی گرم در روز) استفاده کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.
 هشدار درباره مصرف Pazopanib
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی پازوپانیب ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردار یا شیرده هستید.
در صورتی که بیماری کبدی دارید.
اگر درد قفسه سینه یا حمله قلبی دارید.
در صورتی که فشار خون بالا دارید.
اگر سابقه سکته مغزی دارید.
در صورتی که مشکل خونریزی یا لخته شدن خون دارید.
اگر مشکلات روده یا معده (مانند زخم ، فیستول ، پانکراس) دارید.
در صورتی که کم کاری تیروئید دارید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض مصرف پازوپانیب
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

اسهال
حالت تهوع یا استفراغ
سردرد
از دست دادن اشتها
کاهش وزن
تغییر طعم و مزه
بی حسی ، سوزن سوزن شدن ، قرمزی در دست و پا
احساس خستگی
ضعف
ریزش مو
حساسیت پوست به نور خورشید
تغییر در نتایج آزمایشات خونی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، سرگیجه شدید، استفراغ خونی، مدفوع خونی، علائم سکته مغزی یا قلبی (تاری دید، لکنت زبان، بی حس یک طرف بدن) ، تشنج، سرفه خونی: اگر این علائم را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Pazopanib می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد Pazopanib ( مسمومیت با پازوپانیب )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف داروی Pazopanib

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسدالله
اسدالله
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر. پدر من ۱۰ روز داره قرص سورافنیپ ۲۰۰ مصرف میکنه و داخل دهانش و روی زبانش زخم شده برای بهبودی زخمها توصیه شما چیه

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدمن کم کاری تیروییدداشتم اللته تیروییدم رابرداشتم الان سورانکس میخورم بادستورپزسک ایامشکلی دارد

دکمه بازگشت به بالا