عفونت باکتریایی | علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

علائم وجود باکتری در بدن، درمان خانگی عفونت باکتریایی، انواع عفونت باکتریایی

باکتری چیست؟

میکروارگانیسم ها موجودات بسیار کوچکی در کره زمین هستند که تنها به وسیله میکروسکوپ دیده می شوند. موجودات میکروسکوپی تک سلولی که تقریباً در همه جای دنیا یافت می شوند، باکتری نام دارند. باکتری‌ ها می‌ توانند در هر منطقه با شرایط آب و هوایی خاص زندگی کنند. برخی از باکتری ها در هوا و برخی دیگر در آب و خاک زندگی می کنند. همچنین باکتری ها قادر به زندگی در سطح خارجی و یا در داخل گیاهان و همچنین در درون بدن و یا روی پوست انسان ها و حیوانات هستند.

به طور معمول می توان گفت هر روزه میلیاردها عدد باکتری بر روی پوست، دستگاه گوارشی و ادراری و تناسلی بدن انسان  زندگی می کنند. اکثر این باکتری ها نه تنها در بدن انسان سبب ایجاد بیماری ایجاد نمی شوند، بلکه برای سلامت افراد مفید و در برخی موارد حتی لازم نیز هستند. این باکتری‌ ها را در اغلب موارد به عنوان باکتری های خوب و یا باکتری های سالم نام گذاری می کنند.

در اغلب موارد کلمه باکتری ذهنیتی منفی در فکر افراد ایجاد می کند، اما در واقع باکتری‌ ها بسیاری از عملکردهای حیاتی را در موجودات زنده و همچنین در محیط زیست برعهده دارند. به عنوان مثال می‌ توان به باکتری های همزیست با گیاهان اشاره کرد. این باکتری ها که محل سکونتشان درون خاک است، شرایط مناسبی برای رشد و نمو گیاهان را فراهم می‌کنند.

با این حال باید اشاره کرد که بخش عظیمی از باکتری ها برای بدن انسان ها مضر هستند و برخی دیگر از باکتری ها برای بدن انسان به شدت مفید و سودمند هستند. به عنوان مثال در سیستم گوارش انسان ها باکتری هایی هستند که برای کمک در هضم بسیار ضروری می باشند و در تولید ویتامین ها نیز نقش اساسی دارند.

 باکتری ها همچنین ایمنی بدن را بالا برده و سبب می‌ شوند که بدن انسان به میزان کمتری میزبان باکتری های مضر و سایر عوامل بیماری زای دیگر شود. اگر به طور کلی تمام نژاد های باکتریایی را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که باکتری های بیماری زا و مضر نسبت به باکتری های سودمند و یا بی اثر بسیار کمتر هستند.

انواع باکتری ها

باکتری ها در دو دسته اصلی:

  • گرم منفی
  • و گرم مثبت طبقه‌ بندی می‌شوند.

همچنین باکتری ها از نظر شکلی نیز به سه دسته تقسیم می گردند:

  • باکتری های میله ای شکل که به نام باسیل معروف هستند
  • باکتری های دریچه توپی شکل که به نام کوکسی خوانده می شوند
  • و یا باکتری های حلزونی که به نام اسپریل معروف هستند.

باکتری های گرم مثبت و گرم منفی دارای تفاوت‌ هایی با یکدیگر هستند. یکی از این تفاوت ها این است که باکتری های گرم مثبت دارای یک دیواره سلولی ضخیم می باشند، در حالی که باکتری های گرم منفی این دیواره را در ساختمان خود ندارند.

انواع رنگ آمیزی های گرم که نوع گرم باکتری را مشخص می کند، انواع کشت های باکتریایی با تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی و بسیاری از آزمایشات دیگر جهت شناسایی نژادهای باکتریایی در آزمایشگاه ها استفاده می گردد. این آزمایشات به تعیین درمان‌ های مناسب برای درمان بیماری عفونی باکتریایی در بدن کمک بسزایی می‌کنند.

مشاوره آنلاین عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی | علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری
عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی چیست؟

هنگامی که یک نژاد مضر از باکتری در درون و بخش بیرونی بدن دچار ازدیاد شود، فرد دچار عفونت باکتریایی شده است. به طور کلی وقتی که باکتری های بیماری زا و فرصت طلب در بدن شروع به تکثیر شدید و سریع کنند و بر جمعیت باکتری های سالم بدن برتری بیابند و یا به رشد در بافت‌ هایی بپردازند که به طور معمول استریل می‌ گردند، می گوییم عفونت باکتریایی در بدن رخ داده است.

باکتری های مختلف توانایی آلوده کردن نقاط مختلف بدن را دارند. از بیماری هایی که در اثر حضور باکتری های مضر در درون بدن ایجاد می‌شوند می‌ توان به :

اشاره کرد که تنها تعداد کمی از انواع بیماری های به وجود آمده در اثر حضور باکتری در بدن هستند‌‌.

برخی از بیماری ها که دارای عوارض جدی و یا تهدید کننده زندگی افراد هستند، می‌ توانند به وسیله باکتری های بیماریزا به وجود بیایند. از این موارد می‌ توان به مسمومیت های خونی یا همان باکتریمی، نارسایی‌ های کلیوی و سندرم شوک توکسیک نام برد.

در گذشته یکی از علل عمده مرگ و میر در جوامع انسانی وجود باکتری های عفونی بوده است که سبب به وجود آمدن بیماری های خطرناکی مانند:

  • تیفوس
  • حصبه
  • طاعون
  • کزاز
  • ذات الریه و دیگر عفونت های شدید بوده است.

در مجموع می‌ توان گفت باکتری های عفونی می توانند کیفیت و کمیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

همه گیری های عفونت های باکتریایی مختلف، از چالش‌ های اساسی و عوامل تاثیر گذار بر زندگی انسان ها در تمام ادوار بوده است. به گونه‌ ای که می‌توان گفت سرنوشت برخی ملت ها و امپراتوری ها تحت تاثیر این همه گیری ها قرار گرفته است و در برخی موارد سبب توسعه بسیاری از تمدن های بشری و یا زوال آن ها گردیده است.

انواع عفونت باکتریایی

باکتری ها می توانند نقاط مختلف بدن انسان را درگیر کنند. به عنوان مثال باکتری های مضر می توانند سبب ایجاد بیماری عفونت باکتریایی در ناحیه

  • واژن
  • گلو
  • لوزه
  • و دستگاه گوارش انسان شوند.

عفونت باکتریایی واژن

شایع ترین نوع عفونت باکتریایی، عفونت باکتریایی واژن است که در خانم­‌ها اتفاق می افتد. علت بروز این بیماری هنوز به درستی مشخص نشده است. این بیماری با نام باکتریال واژینوسیس یا BV نیز شناخته می شود و باعث می شود که ترشحات فرد افزایش یابد و بویی ناخوشایند به همراه داشته باشد. از دیگر علائم عفونت باکتریایی واژن خارش در ناحیه تناسلی و سوزش هنگام ادرار می باشد.

برای درمان عفونت باکتریایی واژن، استفاده از ژل یا قرص مترونیدازول و پروبیوتیک هایی مانند لاکتوفم پیشنهاد می شود. می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره ی عفونت باکتریایی واژن، مقاله عفونت واژن از سایت پذیرش ۲۴ را مطالعه بفرمایید.

عفونت باکتریایی گلو

فارنژیت یا التهاب گلو از دیگر بیماری هایی هستند که بر اثر عوامل مختلفی در بدن به وجود می آیند. یکی از عوامل ایجاد التهاب گلو عفونت باکتریایی است. این بیماری در فصول سرد اتفاق می افتد و باعث ایجاد خارش در ناحیه گلو می گردد.

از آنجا که این بیماری، بیماری خطرناکی نیست، می توان با مصرف مواد غذایی مختلف آن را درمان نمود. یکی از راه های درمان التهاب گلو، مصرف آلاسکا است. قند و لبنیات باعث تحریک گلو می شوند، به همین دلیل لازم است آلاسکایی که می خورید فاقد قند و لبنیات باشد. جوشانده لیمو و عسل با خواص آنتی بیوتیکی که دارند می تواننند در درمان این بیماری نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند. مصرف قرص های ضد التهاب مانند آسپرین می توانند در درمان التهاب گلو نقش بسیار موثری را ایفا نمایند.

عفونت باکتریایی لوزه

این بیماری واگیردار با درگیر کردن بخش لوزه، باعث ایجاد گلودرد در فرد می شود. مهم ترین علامت ابتلا به این بیماری را می توان مشکل در تکلم و بلع دانست. گاهی نیز ممکن است دهان فرد مبتلا به این بیماری بوی بسیار آزار دهنده و بدی بدهد و نشانگر عفونت لوزه باشد. برای درمان این بیماری می توان :

  • محلول آب و نمک غرغره کرد
  • یا از آبنبات های مخصوص درمان گلودرد استفاده نمود.

عفونت باکتریایی کلیه

صعود باکتری های مضر از مثانه به کلیه باعث ایجاد این بیماری در فرد می گردند. این باکتری های می توانند باعث ایجاد:

در صورتی که چنین علائمی به خصوص ادرار خونی را در بدن خود مشاهده کردید لازم است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که این بیماری درمان نشود می تواند فرد را به بیماری سپسیس که یک بیماری خطرناک و مرگ آور تلقی می شود، مبتلا نماید.

در صورتی که این بیماری به مرحله جدی و خطرناک نرسیده باشد، می توان با مصرف آنتی بیوتیک آن را درمان نمود، اما اگر به نوع حاد این بیماری مبتلا باشید ممکن است در بیمارستان بستری شده و تحت نظر پزشک متخصص عفونی قرار گیرید.

عفونت باکتریایی کبد

باکتری های مضر باعث تولید ترشحات چرکی در کبد می شوند. تجمع این ترشحات باعث می شود کبد عفونت کرده و آبسه کند. لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر سالمندان را مبتلا می کند. وجود عفونت در خون و مجاری صفراوی باعث می شوند که افراد به این بیماری مبتلا شوند. پزشک برای درمان این بیماری معمولا قرص یا شربت آنتی بیوتیک را برای فرد بیمار تجویز می نماید.

عفونت باکتریایی کلامیدیا

روابط جنسی خطرناک و بدن استفاده از وسایل پیشگیری مانند کاندوم باعث می شوند باکتری از ناحیه تناسلی یا دهانی وارد بدن گردد. یکی دیگر از راه های انتقال این بیماری، زایمان است. نوزاد هنگام خارج شدن از مجرای زایمان مادر می توانید این باکتری را دریافت نماید. علائم این بیماری در مردان و زنان متفاوت است.

  • معمولا مردان دچار درد در ناحیه بیضه ­ها و احساس سوزش هنگام ادرار می شوند.
  • در صورت ابتلا به این بیماری زنان دچار لگن درد و التهاب در ناحیه دهانه رحم می گردند.

مصرف گیاه دارویی گلدن سیل و داروی آنتی بیوتیک می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

مشاوره آنلاین با دکتر انلاین عفونی

عفونت باکتریایی | علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری
عفونت مجاری ادراری از انواع عفونت باکتریایی است

نحوه عملکرد باکتری های بیماری‌­زا

باکتری های بیماری و عفونت زا به دلیل تکثیر بسیار سریع در بدن و تولید مواد شیمیایی که سم نامیده می شوند، می توانند به سرعت سبب تخریب بافت های بدن شده و انواع بیماری ها را در بدن فرد ایجاد کنند.

تشخیص علائم بیماری عفونت باکتریایی

تشخیص بیماری های باکتریایی به علت داشتن علائم بالینی که غیر اختصاصی می باشند و ممکن است همزمان در چند بیماری مختلف نشان داده شوند، به طور معمول با تأخیر صورت می‌ گیرد.

علائم بیماری های عفونی ساده مانند آنفولانزا می‌ تواند شامل:

این علائم بالینی در مراحل ابتدایی یک عفونت باکتریایی خطرناک مانند مننژیت مننگوکوکی نیز وجود خواهند داشت.

بنابراین با وجود علائم بالینی مشترک در این دو بیماری که یکی ساده و دیگری بسیار خطرناک می باشد، تشخیص این دو بیماری را از یکدیگر بسیار مشکل ساخته است. در حالی که تشخیص زود هنگام مننژیت مننگوکوکی یکی از عوامل بسیار مهم در درمان آن می باشد، می توان گفت با تشخیص زودهنگام علائم بالینی پیشرفته مننژیت، کمک شایانی به درمان زود هنگام فرد و بهبود بیمار کرده و از عوارض شدید احتمالی و حتی مرگ وی جلوگیری خواهد شد.

بهتر است برای اطمینان از اینکه این علائم مربوط به عفونت باکتریایی میباشند با بهترین دکتر عفونی انلاین مشورت کنید.

تفاوت عفونت باکتریایی با دیگر بیماری ها

بیماری های عفونی را به دلیل بسیاری می توان از سایر بیماری ها جدا کرد. یکی از این دلایل تاثیر زیاد و غیرقابل پیش‌بینی بودن این نوع از بیماری ها می باشد. مصونیت پایدار که در مقابل ابتلای مجدد برای بیماران پیش می‌ آید، قابلیت انتقال بالا و پیشگیری های سخت از آن، ریشه کنی بیماری، جهش و سازگار شدن این بیماری ها با انسان‌ ها، جدا شدن این گونه عفونت ها از گونه های حیوانی و یا در همراهی با آن ها، داشتن امکان درمان های متفاوت و اینکه می‌توان از ایجاد این عفونت‌ ها در افراد مستعد پیشگیری کرد، از مواردی هستند که نشان می دهند، می توان این بیماری های عفونی را از سایر بیماری های موجود دیگر جدا کرد.

تفاوت عفونت باکتریایی و ویروسی چیست؟

درمان عفونت ویروسی

بیماری هایی که به وسیله باکتری ها و ویروس ها ایجاد می شوند، ممکن است علائم مشابهی مانند:

  • تب‌
  • التهاب
  • سرفه
  • اسهال
  • استفراغ
  • کوفتگی
  • و خستگی را به همراه داشته باشند.

اما همه این ها نشانه هایی از مقابله سیستم ایمنی بدن با موجودات زنده عفونی می باشد.

از مهم ترین تفاوت های بین ویروس ها و باکتری ها می توان به اندازه کوچکتر ویروس اشاره کرد. ویروس ها بر خلاف باکتری ها بدون میزبان زنده نمی مانند.

همچنین ویروس ها این توانایی را دارند که سلول‌ های طبیعی را به سلول‌ های بدخیم و یا سرطانی نیز تبدیل کنند. برخلاف باکتری ها ویروس ها اکثراً بیماری زا هستند و هر نوع خاص از ویروس می‌ تواند مختص ایجاد یک بیماری خاص باشد. به عنوان مثال برخی ویروس ها به سلول‌های:

  • کبدی
  • خونی
  • و دستگاه تنفسی حمله کرده و در برخی موارد دیگر این ویروس‌ ها باکتری‌ها را نیز هدف قرار می‌ دهند‌.

تشخیص عفونت باکتریایی از ویروسی بسیار سخت می باشد و در این موارد در صورت مشکوک شدن حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. بیماری هایی مانند بیماری‌های :

  • ذات‌الریه
  • اسهال
  • و مننژیت ممکن است ناشی از هر یک از این دو عوامل بیماری زا باشند.

به همین دلیل پزشک متخصص به وسیله پرسیدن سابقه بیماران و انجام برخی آزمایشات و معاینات بالینی می تواند علت بیماری را مشخص کند. در برخی موارد حتی به نمونه برداری از بافت مورد نظر نیز نیاز می شود.

یکی دیگر از تفاوت‌ های اساسی بین عفونت باکتریایی و ویروسی در نوع درمان آن ها می باشد. عفونت های باکتریایی اکثراً به وسیله آنتی‌بیوتیک‌ ها درمان می گردند. ولی استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک نیز سبب ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک در بدن انسان ها می شود. آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های ناشی از ویروس ها به هیچ عنوان موثر نمی باشند.

آنتی بیوتیک برای عفونت باکترایی

 یکی از راه‌های موثر مقابله با عفونت‌ های ویروسی تزریق واکسن می باشد. تزریق واکسن می تواند از بروز عفونت هایی مانند

به دلیل اینکه ویروس ها دارای اندازه های بسیار کوچک هستند و در داخل سلول ها تولید مثل خود را انجام می‌ دهند، درمان این نوع از عفونت‌ ها کمی پیچیده‌ تر از درمان عفونت های باکتریایی می باشد.

این نکته حائز اهمیت است که برخی از بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و تبخال دارای داروهای ضد ویروسی می باشد. اما لازم به ذکر است که استفاده از این داروها ممکن است باعث ایجاد مقاومت به میکروب‌ها در برابر دارو شود.

بهتر از پیش از مصرف هرگونه آنتی بیوتیک با دکتر عفونی انلاین بصورت تلفنی یا متنی مشورت کنیم. 

تفاوت عفونت باکتریایی و قارچی

می توان گفت بزرگ ترین تفاوت میان عفونت باکتریایی و قارچی این است که عفونت های قارچی بیشتر از طریق پوست و ریه می توانند بدن را بیمار نمایند. برای درمان عفونت های قارچی لازم است فرد از داروهای ضد قارچ استفاده نماید و مصرف آنتی بیوتیک به وی پیشنهاد نمی شود.

روش های تشخیص عفونت باکتریایی

محققان و پزشکان برای مقابله با انواع عفونت های باکتریایی، پژوهش های بسیاری را در زمینه های مختلف انجام دادند، تا بتوانند راه هایی برای تشخیص بیماری، درمان، کنترل و پیشگیری از این بیماری های عفونی پیدا کنند.

‏DNAها ماکرومولکول هایی هستند که تمام اطلاعات ژنتیکی یک موجود زنده را به راحتی در خود جای می دهند. بنابراین می‌ توان با بررسی اطلاعاتی که بر روی DNA ذخیره شده، به بسیاری از ویژگی های خاص موجود زنده و حتی برخی بیماری‌ های ژنتیکی زمینه ای آن پی برد.

یکی از شاخه های علوم، پزشکی مولکولی نام دارد که برای :

  • تشریح ساختار و سازوکارهای مولکولی انواع بیماری ها
  • روش هایی برای تشخیص مولکولی بیماری های غیر عفونی و عفونت باکتریایی
  • همچنین برطرف کردن خطاهای ژنتیکی،
  • از روش‌های شامل روش های شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، آمار زیستی و روش‌های پزشکی استفاده می‌ کند.

بنابراین می توان گفت از اهداف مهم پزشکی مولکولی یافتن درک درستی از بیماری و سلامتی، چگونگی برقرار بودن سلامتی در بدن انسان ها و همچنین اساس پیشروی و مکانیسم بیماری های انسانی می باشد. در نتیجه محققان با درک درستی از فرآیند های بیماری، راه‌های جدیدی را برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها می‌ یابند.

وضعیت بیولوژیکی موجود زنده در سطح ژنتیکی به وسیله تشخیص های مولکولی ارزیابی می شود. سپس با مشخص کردن کدهای ژنتیکی DNA در بدن موجود زنده تفاوت هایی که بین افراد مستعد ابتلا به بیماری و افراد غیر مستعد و همچنین گزینه های درمانی بیماری مشخص می گردد.

تشخیص مولکولی عفونت باکتریایی

ترادف های خاصی از مولکول های DNA که برای تعیین جهش های ژنتیکی در ویروس، باکتری و یا در سرطان ها بیان می گردند؛ به وسیله تشخیص های مولکولی مشخص می شود.

از دیرباز تاکنون روش‌ های سنتی نیز در تشخیص عفونت های میکروبی کاربردهای بسیاری داشته اند، که همچنان نیز از برخی از آن ها استفاده می‌شود. اما به طور کلی در دهه‌ های اخیر از روش های مولکولی متعدد که تشخیص میکروب ها و یا فرآورده‌ های آن ها را به راحتی به انسان ها ارائه می دهند، در تشخیص عفونت های میکروبی و یا عوامل به وجود آورنده آن ها کاربرد گسترده‌ ای داشته اند. در ادامه بحث روش های مولکولی و روش های سنتی را شرح می دهیم.

گفت و گو آنلاین با دکتر عفونی انلاین

عفونت باکتریایی | علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری
کیت آزمایش باکتری پزشکی

روش های مولکولی در تشخیص عفونت باکتریایی

روش های تعیین هویت مولکولی برای تشخیص بیماری های عفونی از دهه ۸۰ میلادی به بعد مورد استفاده قرار گرفته اند. به دلیل داشتن توانایی های خاص و منحصر به فرد در ژنوم انواع باکتری ها در سطح:

  • جنس
  • گونه
  • زیر گونه
  • و حتی سویه

واکنش های زنجیره ای پلیمراز به سرعت فراگیر شدند و توانستند تکثیر توالی خاصی از اسید نوکلئیک باکتری را انجام داده و امکان تشخیص سریع دامنه بسیار وسیعی از عوامل بیماری های عفونی را ممکن سازند.

تشخیص و شناسایی میکروارگانیسم ها به وسیله آزمایش های مولکولی توانست یک انقلاب اساسی را در شناسایی به وجود بیاورد. این روش ها که نسبتاً کم هزینه هستند و ساده می باشند و به ویژه در مورد تشخیص باکتری های غیر قابل کشت و یا با رشد سخت که از حساسیت ارزشمندی برخوردار می باشند، بسیار مفید هستند.

شناسایی عامل عفونت باکتریایی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در سطح :

  • جنس
  • گونه
  • زیر گونه
  • و سویه انجام می‌گیرد.

ایجاد ارتباط بین شیوع بیماری با عوامل مختلف از جمله :

  • مسمومیت غذایی
  • مقاومت های آنتی بیوتیکی
  • و بسیاری از موارد دیگر، مورد های هستند که پزشک معالج بر اساس حدسیات خود از عوامل به وجود آورنده عفونت می‌ تواند آزمایش یا آزمایش هایی را برای فرد در نظر بگیرد.

اگر میکروب مورد نظر که عامل عفونت در بدن شده است، غیرقابل کشت باشد و یا عفونت شایعی نباشد، و یا اینکه یافته های بالینی و روش هیستوپاتولوژی قادر به تعیین عامل عفونت نباشند، آزمایشگاه با استفاده از روش های مولکولی که بر پایه اسید نوکلئیک انجام می شوند، تعیین هویت و شناسایی عامل عفونی را بررسی می‌ کند.

پس از معرفی موفقیت آمیز روش های تشخیص مولکولی در طول دهه های گذشته، تعداد پروتکل های تشخیصی که با باکتری شناسی های پزشکی، غذایی و محیطی مرتبط هستند؛ به طرز چشمگیری افزایش یافته اند.

لازم به ذکر است که تا آینده نزدیک روش‌ های مولکولی نمی‌ توانند جایگزین میکروب‌شناسی های رایج که مبتنی بر کشت و تشخیص فنوتیپی هستند، شوند. در برخی از آزمایشگاه‌ ها می‌ توان با کمک فناوری های تشخیصی مبتنی بر ریز آرایه ها (microarray) و یا به وسیله اندازه گیری های سریع بر پایه (RT PCR) پاتوژن های مهم را تشخیص داد که می توان گفت این امر به یک امر عادی در این آزمایشگاه ها بدل شده است.

مزیت روش های مولکولی

پژوهش های جهانی و ناحیه ای و همچنین مطالعات اپیدمیولوژیک، با بهبود روش های مولکولی در تشخیص انواع میکروب ها، امکان و اهمیت انجام بیشتری را در سطح جهانی پیدا کرده اند.

دانش ژنوم میکروبی به وسیله تحقیقات مولکولی بیشتر و همچنین توسعه فناوری های پیچیده تر بسیار توسعه یافته است. همچنین فرصت‌های بزرگی برای بررسی تنوع بیماری زایی و رابطه میکروارگانیسم ها با میزبان نیز فراهم گردیده است.

یک گونه باکتریایی به وسیله توالی های ژنتیکی که در خود دارد، می تواند به طور مستقیم حتی در برخی نمونه های بالینی نیز مورد تشخیص قرار گیرد که این امر به وسیله تکنیک های مولکولی جدید فراهم آمده است.

یکی از مزیت های اساسی روش های شناسایی مولکولی هزینه نسبتاً پایین آن ها نسبت به روش های سنتی می باشد. در این نمونه ها انجام عملیات حساس تر و سریع تر بوده و از طریق شناسایی سویه های خاص، اهداف اپیدمیولوژیک بیماری‌ های عفونی نیز هموار می گردد.

همچنین حجم و مقادیر بسیار کم نمونه در آزمایش های مولکولی استفاده می گردد که این باعث می شود حساسیت و توان انجام آزمایش بهبود یابد. در این آزمایش خطر آلودگی نمونه کاهش یافته و انتقال نمونه بسیار ساده تر می باشد.

علاوه بر تمام این مسائل به دلیل اینکه تمام مراحل تشخیص های مولکولی در یک دستگاه خاص انجام می‌شود، استاندارد سازی آن بسیار راحت تر می باشد. استاندارد سازی، کوچک‌ سازی  و قابل حمل بودن دستگاه ها از مزیت‌ های بسیار بزرگ روش های تشخیص مولکولی است.

یکی از فواید و کاربردهای ویژه آزمایش‌ های مولکولی این است که هر آزمایش برای یک میکروارگانیسم خاص طراحی شده که تنها همان میکروارگانیسم در این آزمایش قابل تشخیص است.

روش های سنتی تشخیص عفونت باکتریایی

انواع باکتری ها به طور معمول در آزمایشگاه به وسیله آزمون هایی مانند:

  1. آزمون های مورفولوژی و آزمون های بیوشیمیایی شناسایی می گردند.
  2. سپس باکتری ها به وسیله آزمون های تکمیلی تخصصی مانند آزمایش‌ های الگوهای حساسیت، مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی و همچنین سرم شناختی بر روی محیط کشت های جامد مشخص می‌شوند.

روش‌ های سنتی و معمول تشخیص عفونت باکتریایی در آزمایشگاه ها را می‌توان مشاهده میکروسکوپی مانند رنگ آمیزی های گرم که براساس گرم مثبت و گرم منفی بودن باکتری ها انجام می گیرد، بررسی های فنوتیپی خصوصیت خاص باکتری ها بر پایه کشت بر روی محیط های مصنوعی و همچنین شناسایی آنتی بادی های ضد ساختارهای باکتریایی به کمک انواع روش های سرولوژیک و همچنین تعیین حساسیت ضد میکروبی یا همان آنتی بیوگرام می باشد.

برخی از روش ها مانند رنگ آمیزی های گرم صورت گرفته که برای مشاهده میکروسکوپی باکتری ها انجام می گردند، را می‌توان در عرض چند دقیقه انجام داد. اما این روش‌ ها دارای قدرت و دقت تشخیص کافی برای جداسازی میکروارگانیسم های عامل نمی باشند.

از طرف دیگر برخی از آزمایش ها برای تشخیص باکتری ها مثل بررسی‌ های خصوصیات فنوتیپی و یا آنتی بیوگرام ها صرف وقت زیادی را لازم دارد. همچنین در مورد برخی از این روش ها مثل روش سرولوژیک نیز ممکن است گاهی واکنش های متقاطع، باعث عدم تشخیص قطعی عامل عفونت شوند. بنابراین روش های سنتی، روش های ارزشمند و قطعی برای شناسایی نمی باشند.

درمان خانگی عفونت باکتریایی

آلوورا

آلوورا به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی می تواند یک گزینه مناسب برای درمان بیماری عفونت باکتریایی به شمار رود. برای درمان عفونت باکتریایی بدون آنتی بیوتیک شما می توانید از گیاه آلوورا استفاده نمایید. آلوورا علاوه بر کاهش اثرات عفونت باکتریایی می‌تواند ایمنی بدن شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

سیر

گیاه سیر به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی یک راه درمان مناسب برای درمان عفونت باکتریایی به شمار می‌ رود برای درمان عفونت باکتریایی لازم است روزانه ۴ تا ۵ حبه سیر را مصرف نمایید. همچنین شما می‌توانید از دمنوش این گیاه به صورت روزانه استفاده کنید و شاهد اثر بخشی این گیاه در بدن خود باشید.

زنجبیل

از آنجا که زنجبیل باکتری های بد موجود در بدن را تعداد زیادی کاهش می دهد، می تواند یک پیشنهاد ویژه برای درمان عفونت باکتریایی به شمار آید. زنجبیل می‌تواند عفونت دستگاه تنفسی را درمان کند و درد ناشی از عفونت را کاهش دهد.

جوش شیرین

سدیم بیکربنات که با نام جوش شیرین نیز شناخته می شود با تنظیم تعادل ph پوست می تواند عفونت ناشی از باکتری های موجود در بدن را درمان کند.

برای درمان عفونت باکتریایی بسته به نوع عفونتی که در بدن وجود دارد پزشک انواع مختلف آنتی بیوتیک را برای بیمار تجویز می کند. گاهی نیز ممکن است پزشک برای فرد بیمار داروهایی نظیر مترونیدازول یا کلیندامایسین تجویز نماید اما در اکثر موارد برای درمان عفونت باکتریایی، مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود.

عفونت بدن دارم،چه دارویی مصرف کنم یا چه ازمایشی انجام بدم

سوال بیمار:
سلام من بدن درد دارم تو ناحیه پا و دست بیشتر و همچنین حالت خستگی و خمودگی و بی حالی و ضعف و بعضی وقتا تو جای خنک احساس گرما میکنم ،لاغر و صعیفم و با تغذیه این مشکل درست نمیشه ،چند سال پیش پزشک طب سنتی گفتن عفونت داره بدنت ولی برای دار اقدامی نکردم ،خواستم بدونم چه دارویی مصرف کنم یا به چه پزشکی مراجعه کنم و چه ازمایشی بدم ؟همدان هستم به پزشک داخلی هم میشه مراجعه کنم؟

پاسخ دکتر شاه حسین دستجردی متخصص بیماری های داخلی:
سلام عبارت فوق بصورت کلی و عمومی صحیح نیست و بهتر است حتما جهت بررسی و ویزیت دقیق یه همکاران متخصص داخلی مراجعه داشته باشید .

علائمی مثل ضعف وبی حالی مورمور شدن دست و پا و لرز نشانه چه بیماری است؟

سوال بیمار:
علائمی مثل ضعف وبی حالی مورمور شدن دست و پا و لرز نشانه چه بیماری است؟
با سلام کاربر گرامی علائمی مانند ضعف و بی حالی و لرز می تواند ناشی از شروع بیماری های ویروسی و عفونی و سرماخوردگی ها یا کمبود مواد مغذی بدن یا اختلالات هورمونی مخصوصا تیروئید باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده درباره انواع عفونت باکتریایی در مطلب را در بدن خود مشاهده کردید، می توانید با مشاوران حاذق سایت پذیرش ۲۴ به صورت آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید. همچنین برخی از انواع عفونت ها سریعا به مراجعه به پزشک نیاز دارند. شما با کمک سایت پذیرش ۲۴ می توانید در اسرع وقت از پزشک متخصص مورد نظر خود نوبت دریافت کنید. می توانید با مشاوره آنلاین با دکتر انلاین عفونی سایت پذیرش ۲۴ برای درمان عفونت باکتریایی گفت و گو کنید.

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
healthdirecthealthdirectwebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
40 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نبیل
نبیل
5 روز قبل

سلام در صورتم یک نوع دانه های میکروبی پیدا میشود چه دارو زرق کنم

زهرا
زهرا
28 روز قبل

سلام من حدود یک سال است کلیه درد دارم دکتر زیاد رفتم دارو گرفتم اما دو باره کلیه عام عفونت میکنه بدن درد شدید دارم در قسمت زانو ارنج و مچ دست سر گردن خستگی و بی‌حالی دارم وزنم بالا میره
و حالا دکتر ها میگن بدنت عفونت داره آزمایش ASO انجام دادم ۴۰۰بود یک بار دارو گرفتم بدن دردم خوب شده ولی با اتمام دارو دوباره بدن درد شدید دارم لطفاً کمک کنید چیکار کنم
و توضیح بدین درباره این عفونت ممنون میشم

احمد
احمد
پاسخ به  زهرا
7 ساعت قبل

برو تب سنیتی از پیچ یوتیوپ

احمد
احمد
پاسخ به  احمد
7 ساعت قبل

بنویس دکتر جاوید در عمان مطب داره طبش حرف نداره بهترین دکتراست زود برو داخل پیچش من هم مشکل عفونت دادشتم بهت میگه چکار کنی…

زهرا
زهرا
28 روز قبل

سلام

شیدا
شیدا
2 ماه قبل

سلام من علائمی شبیه به سرماخوردگی دارم ولی تمام پوست بدنم مور مور میشه بلند میشم از جام لرز میگیرم سوزش ادراری هم پیدا کردم دائما گلوم خشک میشه حالت تهوع و سوزش معده هم گرفتم کمر درد شدید در حد شکستن دارم پادردم شدم سرتاسردلم درد میکنه همه اینا تو یک هفته بعد از احساس سرماخوردگی پیدا شده آیا دلیلش عفونته ؟چه دارویی آنتی بیوتیک بخورم سریع خوب شم

احمد
احمد
پاسخ به  شیدا
6 ساعت قبل

انتی بیوتیک مصرف نکن مریضی میاره برو پیچ دکتر جاوید داخل یوتیوب طب سنتی بهت میگه چکار کنی من هم مشکل زیادی داشتم من انسانی که می خوام به مردم بی گناه کمک کنی

سجاد
سجاد
3 ماه قبل

سلام من ۲سال پیش کرونا گرفتم و حدود ۲ساله از ناحیه گردن درد دارم بینم کو بورواحساس نمیکنم لرز دارم بدن درد باخستگی شدیدبی حالی والان دیگه کمردرد دارم ماهیچه پام هم درد میگیره پشتم کزکزمیکنه سردردباگردن درد

محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام انتی بیوتیک برای نیوکاسل حیوانات موءثرهست؟

مسعود
مسعود
پاسخ به  محمد
14 روز قبل

سلام آقای محمد برای نیوکاسل سیر رنده کن بریز توی آب دروزی چند بار بده بخوره اگر نمیتونه یا پرنده هارو باید بریزی توی سرنگ بریزی توی حلقش خوب میشه.

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

سلام عفونت باکتریایی واژن دارم میتونم رابطه اورال داشته باشم؟ باکتری ب دهن همسرم منتقل میشه؟ و کل بدن و گلوش رو درگیر میکنه یا نه الان دارم دارو مصرف میکنم چندماهه خوب نمیشم مقاوم ب دارو شده خسته شدم تا کی نباید رابطه داشته باشم

احمد
احمد
پاسخ به  فاطمه
6 ساعت قبل

پیچ دکتر جاوید در یوتیوب

احمد
احمد
پاسخ به  احمد
6 ساعت قبل

سنتی

ز غ
ز غ
6 ماه قبل

سلآم خسته نبآشید ه‍مسرم مدت شش مآه‍ه که دچآربیمآری ویروسی شبیه آنفلؤنزا شدند ؤبعد آز اون حآلشؤن اصلا خوب نشده مدآم از درد عضلات وکمر رنج میبرن صبح به سختئ ازخؤاب بیدارمیشن گهگآه‍ئ حبس ادراردآرن ؤگآه‍ی اوقات باد گلؤهای متعفن میزنن ببخشید،پیش اکثرمتخصصین رفتن آنؤآع آزمائشات ؤعکس برداری آنحآم دآدن ولئ مهآسفآنه خؤب نشدن درضمن آیشؤن آقا ؤچهل ؤه‍شت سال دآرن ممنون میشم رآه‍نمایی بفرمآئید،سپاس ازشمآبزرگوارآن

احمد
احمد
پاسخ به  ز غ
6 ساعت قبل

پیچ دکتر جاوید طب سنتی

حسین
حسین
6 ماه قبل

سلام من یه چند ماهی هست که کیسه بیضه من مدام خارش وتغیر رنگ داده دلیلش چیست خانمم عفونت واژن میگیره جدیدا وزیادم رابطه نداریم به خاطر عفونت.. تقریبا یک هفته هست که سوزش ادرار و زبونم کهیر یا بشکل موهای ریز در اومد دکتر برای زبونم قطره نیستاتین را داده زبونم بهتر شد بعد مدتا رابطه داشتم اسپرم رنگ زرد شد میشه کمکم کنید

دانیال
دانیال
پاسخ به  حسین
5 ماه قبل

منم همینجوری شدم دکتر رفتم ازمایش. دادم گفت که رابطه کثیف داشتی منم چند ماه پیش، یه رابطه داشتم اخرشم فهمیدم که دختره ایدز داره گفت بیضه هات عفونت کرده چرک خشکن داد ۱۸ تا امپول داد روزی چهارتا میزنم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  دانیال
19 روز قبل

اسم امپول چیه

احمد
احمد
پاسخ به  حسین
6 ساعت قبل

پیچ دکتر جاوید طب سنتی یوتیوب

سیماپیراهنی
سیماپیراهنی
7 ماه قبل

سلام مدتی است. که گردو خاک از طریق مجاری ادراری وارد بدنم شده واز طریق خون در داخل بدنم. میچرخد متلا واردبینیم لوزه گوش معده روده ومجاری اد اری معقدم میشود وتنها خارش دارم هرچه انتی بیوتیک میخورم تاتیری ندارد. با تشکر از راهنمایی شما راه درمان. چیست خسته نباشید

مهران
مهران
پاسخ به  سیماپیراهنی
6 ماه قبل

مگه میشه

احمد
احمد
پاسخ به  سیماپیراهنی
6 ساعت قبل

دکتر جاوید طب سنتی یوتیوب

پریوش گودرزی
پریوش گودرزی
10 ماه قبل

ببخشید من صبح که بیدار می شوم ته گلوم خلت تازه و زرد رنگ داروها چند ساعت ادامه دارد لطفا بگوید علت چیست وباید چکار کنم

احمد
احمد
پاسخ به  پریوش گودرزی
6 ساعت قبل

پیچ دکتر جاوید طب سنتی یوتیوب

مصطفی از تاکستان
مصطفی از تاکستان
1 سال قبل

من حدود ۱۵ساله بدنم عفونت خون علامت بالا نشان میدهد پیش دکتر خون هم رفتم تشخیص ندادند چیکار کنم راهنمایی کند خواهشن

احمد
احمد
پاسخ به  مصطفی از تاکستان
6 ساعت قبل

طب سنتی دکتر جاوید یوتیوب

فاطمه زهرا سمیعی
فاطمه زهرا سمیعی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
دخترم ۵سالشه تب مالت داره گاهی موقع ها پا درد تب لرز یا دل درد یا کمر درد یا تب می‌کنه
دارو هم میخوره باز میگه پاک درد میکنه

روژان
روژان
1 سال قبل

سلام. من. چند ساله. پاهام ودستهام بی حس میشه. پاهام ول ول می‌کنه و. حالت کبودی تموم بدنم میشه و. بدنم. چسبانک میشه. و. بدنم. بیحال میشه. و. پوست صورتم سیاه میشه. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید و جواب بدید

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام بنده خانم ۵۳ساله ای هستم که مادرزادی دریک گوش سوراخ ریزی بین صورت وگوش وجودداشت که تا چندسال پیش مشکلی برایم ایجاد نکرد. اما حدود۵سال میشه که ازاین سوراخ عفونت بیرون می امد به پزشک مراجعه کردم چندوقت آنتی بیوتیک مصرف کردم ولی مجددعفونت میکرد. تااینکه عمل کردم اما الان ۳ماه ازعمل میگذره خیلی بیشتراز گذشته عفونت داره طوریکه گوشم وقسمتی ازصورتم وحتی گردنم خیلی دردناک شده وخیلی ورم میکنه وعفونت وخون بیرون میریزه. خیلی ناراحتم ومیترسم خوب نشم. لطفاً منو راهنمایی کنین

نرگس
نرگس
1 سال قبل

سلام مادرم سه ماه عفونت ادراری دارد وچند نوع دارو مصرف کرد چند روز جلوتر بستری شد وانتی بیوتیک پیپراتاز دریافت کرد ولی چند ساعت بعد امروز شدن دوباره سوزش ادرار دارددیابت ونارسای کلیه هم دارد لطفا من را راهنمای کنید

مرادی
مرادی
2 سال قبل

سلام همسر من ۵۶ساله کرونا گرفت درگیری ریه شدید بود استخوان لگن استئومیلیت که باکتری گرم منفی بود گرفت هفت ماه زیر نظردکترمتخصص عفونی بود وتقریبا روبه بهبود بود اما چون تحرک زیاد نداره وقرص کلسیم باعث شد که سنگ کلیه بیاره حالا سنگ رو بالیزر درآوردند اما عفونت خون به شدت زیاد شده بیحالی حالت تهوع خستگی بی اشتهایی و درد پا خیلی اذیت میکنه قلبش تند میزنه تبش یازیاده یا کم چکارکنیم لطفا راهنمایی کنین

موذنیان
موذنیان
2 سال قبل

سلام عفونت ریه چه فرقی با بیماری کرونا دارد؟

فاطمه جعفری هستم
فاطمه جعفری هستم
پاسخ به  موذنیان
1 سال قبل

سلام من چند وقت است خارش بدن پیدا کردممشکل معده واعصاب هم داشتم حرارت بدن هم دارم

للی
للی
پاسخ به  فاطمه جعفری هستم
4 ماه قبل

چیشد بلخره ب کجا رسید خارشت؟

هادی
هادی
پاسخ به  للی
4 ماه قبل

سلام منم همین درد رو دارم بدنم کلا خارش داره خواهشا کمک کنید

موسویان
موسویان
2 سال قبل

سلام صبح به خیر من مدتی عفونت ریه گرفته بودم دکتر رفتم ولی خوب نشدم حالا باید من چه کارکنم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  موسویان
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص ریه و دستگاه تنفسی گفت و گو کنید .

شیلا قیصری
شیلا قیصری
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
5 ماه قبل

سلام خسته نباشیدمن مدت یک سال مشکل ریه داشتم بهتر شدم ولی حا لا سینه ام سنگین هست وزیاد سرفه میکنم تمام انتی بیوکها راهم خوردم اموکسی کلاو سفالکسین حالا چه کار کنم

دکترعلیرضا عشقی
پاسخ به  موسویان
2 سال قبل

قرص فارینات ۵۰۰ هر دوازده ساعت یک عدد تا ده روز و در صورت عدم بهبودی مراجعه

احمد
احمد
پاسخ به  موسویان
6 ساعت قبل

دکتر جاوید طب سنتی یوتیوب

دکمه بازگشت به بالا