فولیکول تخمدان چیست؟ و چه نقشی در باروری دارد؟

بررسی فولیکول تخمدان، علائم، علل ابتلا، روش های پیشگیری و درمان

فولیکول تخمدان

فولیکول تخمدان (Ovarian Follicle)، یک کیسه کروی شکل پر از مایع است که تخمک درون آن قرار دارد. فولیکول‌ها به تعداد زیاد درون تخمدان قرار دارند. در دوران قاعدگی و در حین تخمک‌گذاری، تخمک بالغ از فولیکول رها می‌شود. در داخل تخمدان، از میان تمامی فولیکول‌های در رقابت برای رشد، تنها چند عدد رشد بیشتری پیدا می‌کنند که به آن‌ها فولیکول دومینانت (Dominant Follicles) گفته می‌شود. در انسان‌ها تنها یک فولیکول دومینانت در هر دوره به‌صورت کامل رشد می‌کند و تنها یک تخمک آزاد می‌کند.

سایر فولیکول‌ها هیچ‌گاه به‌اندازه‌ای بزرگ نمی‌شوند که قادر به تخمک‌گذاری شوند. این فولیکول‌های مازاد، در داخل تخمدان از هم پاشیده می‌شوند. در واقع تنها یک درصد از فولیکول‌ها در تخمک‌گذاری دخیل هستند. اینکه فولیکول دومینانت در تخمدان چیست و فولیکول تخمدان برای بارداری باید چند باشد بسیاری از سؤالات دیگر را در این مطلب، پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

فولیکول تخمدان چیست

نقش فولیکول‌ها در چرخه قاعدگی چیست؟

برای دانستن نقش فولیکول‌ها در چرخه قاعدگی باید مراحل قاعدگی را بشناسیم. هر دوره قاعدگی به دو مرحله تقسیم می‌شود.

  • فاز فولیکولار
  • فاز  لوتئال

فاز فولیکولار چیست؟

فاز فولیکولار (Follicular Phase) در مدت کوتاهی بعد از دوره پریود (قاعدگی) اتفاق میفتد و تا حدود هم با قاعدگی هم‌زمانی دارد. یعنی درست از روز اول پریود، آغاز می‌شود. در این مرحله، هیپوتالاموس به مغز پیغامی را ارسال می‌کند و سپس غده هیپوفیز، هورمون تحریک‌کننده فولیکول یعنی FSH را آزاد می‌کند. این هورمون با تحریک تخمدان‌ها، باعث آزاد شدن فولیکول‌های می‌شود. سپس هرکدام از این فولیکول‌ها وارد رقابت برای رشد بهتر تخمک می‌شود.

 در انتها، تخمک بالغ که توانسته رشد کاملی داشته باشد، از فولیکول دومینانت، آزاد شده و باقی فولیکول‌ها جذب بدن می‌شوند. فاز فولیکولار، تقریباً ۱۶ روز ادامه پیدا می‌کند اما ممکن است با توجه به سیکل‌های قاعدگی متفاوت در زنان، کمتر یا بیشتر از این هم بشود. در واقع طول مدت این مرحله، به زمانی که تخمک برای بالغ شدن نیاز دارد، بستگی دارد. فاز فولیکولار با شروع تخمک‌گذاری پایان خواهد یافت.

فاز لوتئال چیست؟

فاز لوتئال (Luteal Phase) مرحله بعد از فولیکولار است. این مرحله از زمانی آغاز می‌شود که تخمک آزاد شده، به سمت انتهای لوله فالوپ حرکت می‌کند. در این مرحله در صورت وجود اسپرم در لوله رحم، ممکن است لقاح صورت بگیرد. در این صورت، فولیکولی که این تخمک را آزاد کرده، تبدیل به یک کیسه خالی می‌شود که کم‌کم تبدیل به جسم زرد می‌شود. این جسم زرد دارای هورمون پروژسترون و استروژن است. وجود پروژسترون و آزاد شدن آن از جسم زرد، باعث ضخیم شدن لایه‌های داخلی رحم می‌شود که در صورت بارور شدن تخمک، آن را در خود بگیرد.

فاز لوتئال، بین ۱۱ تا ۱۷ روز طول می‌کشد. این دوره باتوجه‌به شرایط مختلف در زنان، می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این هم باشد. با شروع دوره پریود بعدی، فاز لوتئال نیز پایان خواهد پذیرفت.

فولیکول‌های آنترال چیست؟

گفتیم که در داخل تخمدان، فولیکول‌های زیادی وجود دارند. امکان شمارش این فولیکول‌های اولیه (Primary) در یک فرد با شرایط عادی جسمی امکان‌پذیر نیست. اما فولیکولی که حاوی تخمک بالغ است، رشد بهتری داشته و قابل رویت با سونوگرافی است. فولیکول‌های اولیه، با سیگنال‌های هورمونی رشد می‎کنند.

مقاومت این فولیکول‌ها در این روند رشد، آن‌ها را به مرحله رشد تخمک نزدیک‌تر می‌کند. در مرحله سوم رشد، فولیکول‌ها، یک حفره که با مایعی به نام آنتروم (Antrum) را جذب می‌کنند. فولیکول‌های دارای آنتروم را فولیکول‌های آنترال (Antral Follicle) می‌نامند.

این فولیکول‌ها تقریباً ۲۰۰ برابر فولیکول‌های معمولی هستند و با سونوگرافی قابل دیدن هستند. فولیکول‌های آنترال، مقدار زیادی از هورمون AMH تولید می‌کنند که باعث گردش خون می‌شود. به همین دلیل برای بررسی عملکرد تخمدان، در آزمایش خون، سطح AMH را نیز اندازه‌گیری می‌کنند.

بررسی فولیکول تخمدان

کم بودن تعداد فولیکول‌های آنترال، ممکن است بر اثر مشکلات نارسایی تخمدان باشد. طبیعی است که با بالارفتن سن، تعداد فولیکول‌های آنترال کم شود. اما بالا بودن این عدد به‌صورت غیرطبیعی، می‌تواند نشانه مشکلات خاص در تخمدان مانند تخمدان پلی کیستیک باشد.

فولیکول چه نقشی در درمان‌های باروری دارد؟

اهمیت دانستن تعداد فولیکول‌ها و اندازه آن‌ها، در درمان‌های باروری بسیار مهم است. اما صرف دانستن یک عدد، نشان‌دهنده وضعیت باروری فرد نیست. تعداد زیاد فولیکول‌ها یا عدم وجود فولیکول در تخمدان، و نقش هریک در باروری، مواردی است که توسط پزشک بررسی می‌شود.

معمولاً با بالارفتن سن، و باتوجه‌به سبک زندگی، کیفیت تخمک‌های آزاد شده تغییر می‌کند. معمولاً بعد از ۳۵ سالگی، روند آزاد شدن تخمک و باروری کمی با مشکل روبرو می‌شود. به همین جهت گاهی افراد به سراغ روش‌های باروری مختلف می‌روند.

پزشک تعداد و کیفیت فولیکول‌ها را از طریق سونوگرافی پیگیری می‌کند. درمان‌های مختلف باروری هرکدام به نوع و تعداد خاصی از فولیکول‌ها نیاز دارند. دانستن در مورد هرکدام از آن‌ها، باعث می‌شود که فرد از نظر روحی آمادگی هر مسئله‌ای را داشته باشد.

درمان باروری با کلومید

در این نوع درمان، وجود یک یا دو فولیکول رشد یافته، کافی است. اینکه فولیکول تخمدان برای بارداری باید چند باشد؟ سؤالی است که در روند باروری زیاد پرسیده می‌شود. برای لقاح، تنها به یک فولیکول رشد یافته نیاز است و تعداد زیاد فولیکول، خیلی هم نکته مثبتی نیست. در واقع فولیکول‌ های ریز در تخمدان هیچ فایده‌ای در باروری ندارند. فولیکول بالغ، تخمک آزاد می‌کند. زمانی که دو فولیکول بالغ در تخمدان وجود داشته باشد، امکان بارداری دوقلو وجود دارد. نکته اینجاست که ممکن است هیچ‌کدام از این فولیکول‌ها تخمک آزاد نکنند و بارداری صورت نگیرد.

باروری

درمان باروری با IUI

در این‌جا هم یک یا دو فولیکول بالغ نیاز است. در این روش درمان، ممکن است بر اثر تزریق‌های انجام شده، تعداد فولیکول‌های بالغ، بیشتر از یکی باشد. این موضوع احتمال چندقلو زایی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل ممکن است پزشک تصمیم به قطع دوره درمان داشته باشد. بارداری چند قلویی، هم برای سلامت مادر و هم جنین‌ها، خوب نیست. به همین دلیل اگر پزشک بخواهد که ارتباط جنسی وجود نداشته باشد، فرد باید به این نکته توجه کند. در غیر این صورت احتمال بارداری چند قلویی بسیار بالاست.

درمان باروری با IVF

در روش آی وی اف، پزشک با تحریک تخمدان‌ها، تلاش می‌کند تعداد فولیکول‌های بالغ را بیشتر کند. از آن‌جایی که هر فولیکول لزوماً یک تخمک با کیفیت را آزاد نمی‌کند، پزشک فولیکول‌های اضافه را با سورن سونوگرافی تخلیه می‌کند.

کیست فولیکولی چیست؟

آیا فولیکول تخمدان خطرناک است؟ این سؤالی است که بسیاری از خانم‌ها آن را می‌پرسند. دلیل این پرسش، اشتباهی است که بین فولیکول و کیست فولیکولی به وجود آمده است. فولیکول‌ها باید در تخمدان وجود داشته باشند تا با آزادکردن تخمک، باعث باروری افراد شوند.

اما در مباحث مربوط به فولیکول‌ها، یک عارضه مرتبط نیز وجود دارد که خوب است در مورد آن بدانید. کیست فولیکولی (Follicular Cyst) یکی از انواع کیست تخمدان است که خوشبختانه سرطانی نیست. بسیاری از افراد با شنیدن نام فولیکول، و آمدن نام آن در کنار نام کیست تخمدان، به‌اشتباه فکر می‌کنند که این عارضه‌ای خطرناک است.

در طول چرخه قاعدگی، فولیکول تخمدان یا باید تخمک رها کند، و یا از هم متلاشی شده و جذب بدن شود. در مواردی نادر، این فولیکول، نه‌تنها تخمک آزاد نمی‌کند، بلکه به رشد خود ادامه می‌دهد و دیواره‌ای ضخیم در اطرافش تشکیل می‌شود که به آن کیست فولیکولی می‌گویند. اندازه این کیست معمولاً بین ۶ تا ۸ سانتی‌متر است.

علائم کیست فولیکولی چیست؟

کیست فولیکولی یا کیست تخمدان فانکشنال، مشکلی شایع در میان زنان است و معمولاً هیچ علامت و نشانه‌ای هم ندارد. این اتفاق در سنین باروری رخ می‌دهد و امکان وقوع آن پیش از بلوغ و در دوران یائسگی وجود ندارد. این کیست با انواع دیگر کیست تخمدان متفاوت است و مشکلی خوش‌خیم است. زمانی که این کیست‌ها یا بسیار بزرگ شوند و یا پاره شوند، علائم زیر را نشان خواهند داد:

  1. حالت تهوع و استفراغ
  2. درد شدید زیر شکم
  3. اختلال در سیکل قاعدگی
  4. احساس پر بودن در زیر شکم

در بعضی موارد در کنار این علائم، تب هم دیده می‌شود. با مشاهده این علائم، باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کرد.

دریافت مشاوره آنلاین از دکتر آنلاین متخصص  زنان

درمان کیست

درمان کیست فولیکولی

به دلیل شباهت علائم کیست فولیکولی با بسیاری دیگر از مشکلات مربوط به اندام‌های شکم، تشخیص سریع آن کمی مشکل است. پزشک با بررسی علائم و نشانه‌ها، ابتدا یک سونوگرافی برای شکم و لگن انجام داده و در این میان آزمایش خون نیز انجام می‌شود. بعد از بررسی نتایج، باتوجه‌به میزان درگیری تخمدان‌ها درمان مناسب انتخاب خواهد شد.

گاهی این کیست‌ها خودبه‌خود از بین می‌روند یا با درمان‌های دارویی این مشکل رفع خواهد شد.

اما اگر کیست شرایط زیر را داشته باشد، چاره‌ای به جز جراحی نیست:

_ پاره شدن کیست که باعث درد بسیار شدیدی می‌شود

_ خونریزی و درد زیاد

_ زمانی که کیست ابعادی بزرگ‌تر از ۷ سانتی‌متر دارد

_ زمانی که بر کارکرد اندام‌های دیگر تأثیر گذاشته باشد

_ اگر احتمال سرطان رحم داده شود

کیست لوتئال چیست؟

نوع دیگری از کیست فانکشنال تخمدان را با نام کیست “جسم زرد” یا کیست لوتئال کورپوس

 (Corpus Iuteum Cyst) می‌شناسند. در این نوع کیست، فولیکول، تخمک را آزاد می‌کند اما بعد از آن از بین نمی‌رود و تشکیل جسم زرد را می‌دهد. درصورتی‌که باروری صورت نگیرد، این جسم زرد، با خون پر می‌شود. این کیست نیز به‌مرورزمان از بین می‌رود اما در بعضی موارد، ممکن است بزرگ شده و به‌مرورزمان بترکد. این ترکیدن کیست باعث ایجاد درد شدید و خونریزی خواهد شد.

درمان کیست لوتئال

در مورد این کیست نیز درمان همانند کیست فولیکولی است. بر اساس اندازه کیست و شرایط آن درمان‌های مختلفی را انجام خواهند داد.

قرص ضد بارداری: با مصرف این قرص‌ها هم اندازه کیست فعلی بزرگتر نمی‌شود و هم کیست‌های جدید به وجود نخواهند آمد.

 لاپاراسکوپی: کیست‌های کوچک با کمک این عمل به‌راحتی از تخمدان خارج خواهند شد. این جراحی به‌صورت ایجاد یک شکاف در کنار ناف و واردکردن ابزار مخصوص برای خارج کردن کیست انجام می‌شود.

لاپاراتومی: اگر اندازه کیست بزرگتر باشد از این روش جراحی استفاده می‌شود. برشی بزرگتر روی شکم ایجاد شده و بعد از نمونه برداری از کیست و اطمینان از سرطانی نبودن آن، کیست را خارج می‌کنند.

 هیسترکتومی: اگر در حین جراحی لاپاراتومی مشخص شد که کیست سرطانی است، با روش جراحی باز هیسترکتومی، تخمدان و رحم را کاملاً خارج خواهند کرد.

راه‌های پیشگیری یا درمان کیست فولیکولی

امکان پیشگیری از کیست فولیکولی عملاً وجود ندارد. اما انجام معاینات دوره‌ای زنان، باعث می‌شود که اگر پزشک در مورد هر نوع کیستی در تخمدان مشکوک شود، بتواند به‌سرعت آن را شناسایی و درمان کند. در بسیاری از این کیست‌ها، با ورزش‌های کششی، یا یوگا و مدیتیشن، امکان کنترل دردها وجود دارد.

 استفاده از کیسه آب گرم، نیز در فواصل زمانی می‌تواند در کم کردن درد تأثیر داشته باشد. در کنار این‌ها، ماساژ نواحی شکم و لگن نیز در کم کردن درد تأثیر دارد. این موارد البته در زمانی است که کیست در حالت خطرناک و بزرگ نباشد.

مصرف بعضی مواد غذایی می‌تواند رشد کیست را کم یا متوقف کند.

  1. غذاها و مواد غذایی سرشار از فیبر
  2. سبزیجات و میوه‌هایی مانند کلم بروکلی، توت، کدو و بادام
  3. غذاهای حاوی پروتئین مانند ماهی و جوجه
  4. در زمان درمان کیست فولیکولی و کیست‌های بی‌خطر تخمدان، مصرف بعضی مواد غذایی را باید به حداقل خود رساند. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، اولین گروه غذایی است که باید از برنامه تغذیه حذف شود.
  5. سیب‌زمینی سفید از دیگر مواد غذایی مضر در این دوران به این موارد می‌توان اشاره کرد:
  6. نان سفید
  7. مواد غذایی با آرد سفید
  8. شیرینی، شکلات، انواع مواد غذایی حاوی شکر مانند کیک‌ها و دسرها

مراجعه به پزشک

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

فولیکول و تمامی مسائل مربوط به آن، یکی از مباحث پیچیده و تخصصی در شاخه زنان و زایمان و نازایی است که نمی‌توان پاسخ سؤالات آن را به‌راحتی پیدا کرد. ممکن است بر اثر خواندن مطالب گوناگون یا صحبت با اطرافیان، بابت اندازه و تعداد فولیکول‌ها دچار استرس شوید. این موضوع از نظر روحی می‌تواند باعث نگرانی زنانی که درمان باروری دارند، شود.

وجود فولیکول در تخمدان به چه معناست؟ یا فولیکول تخمدان برای بارداری باید چند باشد؟ یا تخمدان فاقد فولیکول چیست؟ و سؤالاتی ازاین‌قبیل، پاسخ‌هایی کاملاً تخصصی دارند که تنها یک پزشک متخصص زنان و زایمان قادر به دادن اطلاعات است. اگر تحت درمان باروری هستید، یا تصمیم به بارداری دارید، و اگر در زمینه فولیکول‌ها احساس نگرانی دارید، می‌توانید ضمن مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص زنان در سامانه پذیرش ۲۴، سؤالات تخصصی خود و هرآنچه در مورد درمان برای باروری نیاز دارید را بپرسید.

دریافت مشاوره آنلاین از پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان

۳.۱/۵ (۱۶ نظر)

منبع
ivfgreece.comivi-fertility.comcancer.govwellbeingacademy.netarobgyn.combostonurogyn.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
139 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
27 روز قبل

سلام دختر مجردی هستم دو تا فولیکول به قطر ۱۹ و۲۰ میلیمتر دارم چکار کنم اگه نروم دکتر اشکال نداره

فريبا
فريبا
27 روز قبل

فریبا

فولیکول سمت راست۲۰ وسعت چپ۱۲است آیا باردار میشوم

لیل
لیل
2 ماه قبل

لیلا مردای ذرفول

شقایق
شقایق
2 ماه قبل

ببخشید فولیکول۱۷در سمت چپ برای بارداری خوبه

شقایق
شقایق
2 ماه قبل

فولیکول ۱۷درسمت چپ و ۱۳,۱۴در سمت راست

شقایق
شقایق
2 ماه قبل

سلام ببخشید فولیکول۱۷برای بارداری خوبه

یگانه
یگانه
3 ماه قبل

سلام من ۱۸سالمه و مجردم فولیکول راستم ۱۹mmمیشه بگید علتش چیه

اعظم امانی پور
اعظم امانی پور
3 ماه قبل

سلام وخسته نباشید من فولیکول سمت راستم ۳۱در۲۳میلی مترهست که بزرگترینش۱۱میلی ولی سمت چپم حاوی۴عددفولیکول که بزرگترینش ۸میلی خاستم بپرسم میتونم بارداربشم

مریم حسینی
مریم حسینی
3 ماه قبل

من ۳۰ سالمه برای بارداری اقدام کردم.رفتم دکتر برام سونو انجام داد .فولیکول اصلا نداشتم الان چیکار باید بکنم

زهرا
زهرا
5 ماه قبل

سلام من ۲۵سالمه و مجردم یک فولیکول به دیامتر ۲۰mmدرتخمدان سمت راستم هست این باید عمل بشه چجوریه لطفا پاسخ بدین

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط زهرا
فاطمه
فاطمه
پاسخ به  زهرا
4 ماه قبل

نه عزیزم اصلا مشکلی نداره یه کیست معمولیه

زهرا
زهرا
5 ماه قبل

آیا یک فو لیکول با قطر ۱۸میلیمتر در تخمدان راست مشهود شود بار دار می شویم

مریم
مریم
6 ماه قبل

اندازه طبیعی فولیکول چند mmاست

نگین
نگین
6 ماه قبل

اگر فولیکول ۱عددباش آزاد سازاش ۲۷باشدبهتراست امکان حاملگی چقدراست

هاجر
هاجر
9 ماه قبل

ایا فلکول بیست برای باداری خوبه

هاجر
هاجر
پاسخ به  هاجر
9 ماه قبل

برای بارداری باید فلکول چند باشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  هاجر
4 ماه قبل

۲۰

سراب
سراب
10 ماه قبل

باسلام ومهر
آیا وجود دوفولیکول ۱۵م م باعث باروری میشود در دوره اول لتروزول و دوره دوم پزشکم کلومیفن دادنروزی دوتا بمدت ۵روز

گمنام
گمنام
10 ماه قبل

فولیکول بالغ به دیامتر ۲۰ میلی متر در تخمدان چپ خطرناک است؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  گمنام
4 ماه قبل

نه عزیزم هیچ خطری نداره

اسما
اسما
10 ماه قبل

سلام من ۴۰ سالمه العان فولیکول ۲۲ درتخمدان چپ دارم آیا نیازبه جراحی داره خطرناکه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  اسما
4 ماه قبل

نه عزیزم

سعادت
سعادت
10 ماه قبل

عرض سلام من خانم ۳۶ ساله هستم وفولیکول۱۷ میلی دارم آیا خطرنگ است وباید جراحی شوم

الهه کیا
الهه کیا
پاسخ به  سعادت
2 ماه قبل

روز ۱۳ قاعدگی سونو واژینال شدم دو فولیکول ۲۳ و ۱۶ در سمت چپ و ۱۴ در سمت راست دارم و یه پولیپ ۱۱ در ۶ میلی متر در بخش فوندال کاویته آندومتر دارم خواستم بدونم برای بارداری مشکلی نیست

mahsa
mahsa
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.
من امروز رفته بودم سونو گرافی .یک فولیکول درشت به ابعاد۱۸mm در تخمدان چپ دیده شده.
و یک سنگ در کالیس میانی کلیه چپ به قطر ۴.۷mm دیده شده.
ممنون میشم راهنماییم کنید که خطرناکه باید اقدام کنم به درمان ؟
بیشتر بخاطر فولیکول نگرانم.

هاجر فدای افشار
هاجر فدای افشار
1 سال قبل

سلام خسته نباشید یک فیلیکول ۱۸ در تخمدان راست من هست آیا ای فیلوکول قابل درمان هست یا نه

برف
برف
1 سال قبل

سلام دکتر بهم گفته فولیکول هام ۸ بهم قرص امپول داده آیا نزدیکی داشته باشم تعثییر امپول قرص از بین نمیره

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام دکتر، من چن بارسونوگرافی دادم همه چیز معمولیه فقط فولیکول من۱۰هست چه قرصی بخورم فولیکولم ۱۸برسه باتشکر

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من pcoهستم وپری نمیشودم ۵ماه رفتم دکتر امپول داد دوتا باهم زدم پری شدم بعد تخمکامو سونو کرد گفت ۱۵تاست ایا بااین میتونم باردار شم یا نه

ازاده
ازاده
1 سال قبل

سلام لطفا کمکم کنیددکتر برام سونو نوشت،گفت روز دوازده پریودیت انجام بده رفتم انجام دادم نوشته که در تخمدان چپ یک فولیکول ۲۰mm وجود داره بعد دیروز انجام دادم رفتم که نشون دکتر بدم دکترم مطب نبود امروزم تعطیل بود حالا نمیدونم چیکار کنم لطفا بگید چیکار کنم خیلی میترسم

ازاده
ازاده
1 سال قبل

سلام خوب هستین ببخشید من دکتر برام سونوگرافی نوشت گفت روز دوازدهم پریودیت انجام بده بعد انجام دادم یک فولیکول ۲۰mmدر تخمدان چپم هست بعد رفتم پیش دکترم نیومده بود مطب امروزم تعطیل بود حالا خیلی استرس دارم نمیدونم چیکار کنملطفا کمکم کنید

سراب
سراب
پاسخ به  ازاده
10 ماه قبل

خب بایدامشبتا ۲۴ساعت بعد عمل لقاح انجام بشه جهت بارداری

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
ببخشید من سونوگرافی انجام دادم هر دو تخمدان حاوی استرومای برجسته و فولیکولهای متعدد کوچک پریفرال ب قطر ۵ میلیمتر هستند ،قطرشون طبیعیه آیا ؟ فولیکول طبیعی باید چند میلی باشع ؟

موسوی
موسوی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من ۹ماه خاندار هستم و تقریبا پریودیم مرتب بوده ۳ماه اقدام به بارداری کردم جواب سونوگرافی را واسه دکترم بردم واسه ام امپول اچ سی جی ۵۰۰۰ که هر دوتا رو دور ناف تزریق کردم وداروی فمارز ۵ شبی ۲عدد به مدد ۵شب مصرف کردم لک بینی افتادم که بعداز تزریق امپولا خوب شدم واز شب ۱۴پریودیمپروژسترون هم مصرف کردم یک ورق بیشتر مصرف کردم الان ۱۰ روز پریودیم عقب افتاده و چند روزی دوباره لک بینی دارم آیا امکان داره باردار باشم یا نه؟لطفا راهنماییم کنید ممنون

مهدیه
مهدیه
1 سال قبل

سلام من فولیکول تخمدان دارم ۴/۵میلی باید چه داروی استفاده کنم

اسرا
اسرا
1 سال قبل

سلاممم حداقل ۱۰-۱۲ فولیکول ب قطر ۳-۶ م م در هر تخمدان رویت شد ایا بچه دار میشم

سراب
سراب
پاسخ به  اسرا
10 ماه قبل

فولیکولهای ۱۸تا۲۴ بالغ هستند وآماده باروری بقیه جذب میشن

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  سراب
6 ماه قبل

تخمدان حاوی چندین فولیکول ۲.۵ایا با عمل برطرف ف میشه یا عمل جراحی

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  مرضیه
6 ماه قبل

یاورزش

Soli
Soli
1 سال قبل

سلام سونو انجام دادم یک فولیکول به قطر ۱۷م م در تخمدان چب و۱۰-تا۱۲ به ۳_۶قطرم م در هر تخمدان دیده شده باید چیکارکنم؟ خطر ناکه؟

معصومه گودرزی
معصومه گودرزی
پاسخ به  Soli
5 ماه قبل

سلام سنو انجام دادم فولیکول۱۷م م دارم چکار کنم باید جراحی کنم

افسانه شهدادی
افسانه شهدادی
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من امروز رفتم سنو دادم پنج روز از پریودیم میگذره آندومتر ۸mm بود و تخمدان چپ ۱۸×۳۴ بود و تخمدان راست ۲۶×۴۱بود
ویک فولیکول یونی لوکولار بدون اکوی داخلی به ابعاد ۲۵در ۲۳ mm در تخمدان راست بود… من قصد باردار شدن دارم میشه کمک کنید سنوم چطوره؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط افسانه شهدادی
Zahra
Zahra
1 سال قبل

سلام من ۲۱سالمه ومجردم تویه سنوم نوشته
هردو تخمدان حاوی چند فولیکول به دیامتر حداکثر ۱۰میلیمتر مشاهده شد.
ایامشکلی داره؟

مرجان
مرجان
1 سال قبل

سلام بنده فولیکول دامیننت در تخمدان راست دارم که ۶ mmاست .آیا خطر ناک چه درمانی باید انجام بدم دکترم مسافرت هست

آسیه مقدم
آسیه مقدم
1 سال قبل

من فولیکول غالب به دیامتر ۲۱ میلیمتر در تخمدان سمت چپ دارم زیاد یا چکار کنم مشگلی داره فقط پریود کم میشم

ناهید
ناهید
پاسخ به  آسیه مقدم
1 سال قبل

سلام من فولیکول غالب ۱۶mmدرسمت
چب دار
م آیا مشکل ساز است لطفا پاسخ دهید

سارا
سارا
پاسخ به  آسیه مقدم
10 ماه قبل

سلام من پولیپ ۱۴ میلی دارم آیا میتونم حامله بشم؟

صدیقه سادات
صدیقه سادات
1 سال قبل

سلام آیا امکان دارد کمکم کنید ؟

پرستو‌پالانی
پرستو‌پالانی
پاسخ به  صدیقه سادات
3 ماه قبل

سلام‌ من‌دوبارببارداری‌اقدام‌کردم‌نشد‌وب‌پزشک‌مراجعه‌کردم‌‌توی‌ی‌همی‌ازمایشاتم‌هیچ‌مشکلی‌نداشتم‌ولی‌سونو‌دادم‌گفت‌فولیکول‌سمت‌چپ‌۶,۶,۴,۴,۸وفولیکول‌سمت‌راست۱۱,۱۱,۶,۶,۴ دوباره سونو دادم گفت چپ ۱۲و راست۱۰و‌چهار‌تا‌امپل‌سسینال‌اف‌زدم‌بعدش‌ی‌HCGتزریق‌کردم‌بعدشم‌گفت‌شنبه‌عصرش‌اقدام‌داشتوین

سلماز
سلماز
1 سال قبل

سلام خانم خسته نباشید آیا درست که اگر تخمدان راست بیشتر از چب کار کنه بچه پسر میشه

شکیلا
شکیلا
1 سال قبل

و رحمم هم به ابعا۷۸×۴۳×mm37 دیده شد منظم اس غیر منظم

شکیلا
شکیلا
1 سال قبل

من رفتم سونوگرافی انجام دادم بعد تو سونوگرافی نوشته که فولیکول به قطر ۱۲mmدر تخمدان راست دیده شده یعنی چی

معصومه تاجمیری
معصومه تاجمیری
پاسخ به  شکیلا
1 سال قبل

من رفتم سونوگرافی فولیکول سمت راستم ۱۳عه اما فولیکول سمت چپم ۲۵ در ۲۳ است ذخیره تخمک هایم حداقل نرمالن یعنی چی؟

رقیه
رقیه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر .میخواستم اینو بپرسم ؟
فولیکول به دیامتر ۱۷ میلیمتر در تخمدان چب خطر ناک هس.

شکیبا سرفرازی
شکیبا سرفرازی
پاسخ به  رقیه
4 ماه قبل

سلام رفتم سنو گرفتم ضعیفی تخمدان داشتم میشه بهم راحنمایم کنی

مژگان
مژگان
1 سال قبل

سلام در سونوگرافی واژینال من نوشته
تصویر کورپوس لوتئوم به دیامتر ۱۶ میلیمتر در تخمدان راست
و تصویر یک فولیکول به دیامتر ۱۹ میلیمتر در تخمدان چپ روئت شد .میشه بفرمایید معنیش چیه ممنون

نفس
نفس
پاسخ به  مژگان
1 سال قبل

سلام فولیکول سمت چپ من ۱۹هست پسند راست ۷است آیا خوب است

رشیدی
رشیدی
1 سال قبل

سلامسلام وقت بخیر.آیافولیکول ویامیوم نقشی دردردپستان دارند؟

سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام خدا قوت ،فولیکول به دیامتر ۱۸mmدر تخمدان راست یعنی چی؟من همیشه احساس درد وپر بودن در زیر شکمم دارم

ملیکابخشی
ملیکابخشی
1 سال قبل

سلام خسته نباشیددرتخمدان راستم فولیکولی ب قطر۲۱میلی متردیده شده ایامن میتونم باردارشم

معصومه
معصومه
پاسخ به  ملیکابخشی
1 سال قبل

سلام منم یک فلیکول ۱۲درتخمدان سمت راستم دارم ایا نشانه چیه خوبه یانه

عهدی
عهدی
پاسخ به  ملیکابخشی
4 ماه قبل

برای باردار شدن فولیکول باید چند باشه

ملیکابخشی
ملیکابخشی
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدفولیکولی غالب ب قطر ۲۱میلی متردرتخمدان راستم دیده شده آیااین برای بارداری خوب نیس

فاطی
فاطی
1 سال قبل

سلام من سونی دادم رحم ب ابعاد۶۰.۲۶ میلی تر و ضخامت اندومتر ۱۰ میلی متر مشاهدشد برای بارداری لطفا راهنمایی کنید

مامانی
مامانی
1 سال قبل

من سونودادم توداخل رحمم یک یادو فولیکول به قط ۱،۲قطرمشاهده شده ایا مشکل من جدیه؟امکان طبیعی باردارشدن دارم

احلام
احلام
1 سال قبل

سلام من درسمت راست تخمدان کیست اکوفری وفولیکول به ابعاد ۱۷میلی متر است خواهشن جواب بدید میتونم باردار بشم

مریم دلدار
مریم دلدار
پاسخ به  احلام
1 سال قبل

سلام من تخمدان ها یک فولیکول به قطر ۱۵ م م در تخمدان راست حداقل ۱۰ ۱۲ فولیکول به قطر ۵ ۳ م م در دو تخمدان دیده شد امکان بارداری دارم

سعد
سعد
1 سال قبل

سلام من درسمت راست تخمدان کیست اکوفری وفولیکول به ابعاد ۱۷میلی متر است خواهشن جواب بدید میتونم باردار بشم

احلام
احلام
1 سال قبل

سلام من درسمت راست تخمدان کیست اکوفری وفولیکول به ابعاد ۱۷میلی متر است خواهشن جواب بدید میتونم باردار بشم

مهدیه اصغرپور
مهدیه اصغرپور
پاسخ به  احلام
1 سال قبل

سلام .من قصدبارداری دارم ودرتخمدان چپم فولیکول به اندازه ۱۵ میباشد آیامیتوانمباردارشوم.سنم ۳۸است

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

سلام خسته نباشید افزایش استرومای تخمدان ها مشاهده شد و فولیکول های ریز محیطی به قطر متوسط ۳تا۶میلیمتر رویت شد .شواهد فوق می‌تواند مطرح کننده ی PCODباشد .میشه یه راهنمایی بکنین لطفا بدونم جواب سونوم چیه ممنونم عز شما و وقت با ارزشی ک میزارین

دکمه بازگشت به بالا