پسوریازیس؛ نشانه ­ها و راه ­های درمان آن

چگونه پسوریازیس را درمان کنیم؟

پسوریازیس؛ نشانه­ ها و راه ­های درمان آن

پسوریازیس (Psoriasis) که با نام‌های بیماری صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می‌شود، نوعی اختلال پوستی است که باعث می­شود سلول­ های پوست تا ۱۰ برابر سریع­تر از حد طبیعی تکثیر شوند. سلول های پوست معمولاً هر ۱۰ تا ۳۰ روز تعویض می­شوند. با پسوریازیس­، سلول­ های جدید هر ۳ تا ۴ روز رشد می­کنند.

این عارضه باعث می­شود که روی پوست، لکه­ های قرمز ناهمواری که با پوسته­ های سفید پوشیده شده­اند، ایجاد شود. این لکه­ های پوستی می­توانند در هر جایی رشد از بدن کنند، اما بیشتر روی پوست سر، آرنج، زانو و کمر ظاهر می­شوند. پسوریازیس، مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی­شود.

پسوریازیس معمولاً در اوایل بزرگسالی ظاهر می­شود. در بیشتر افراد، تنها چند ناحیه را تحت­ تاثیر قرار می­دهد  اما در موارد شدید، پسوریازیس می­تواند قسمت­ های زیادی از بدن را پوشش دهد. اکثر انواع پسوریازیس دوره ­هایی را طی می­کنند، به مدت چند هفته یا چند ماه شعله ور می­شوند، سپس مدتی مدتی فروکش می­کنند و یا حتی کاملاً درمان می­شوند.

اگر می­خواهید همه ­چیز را درباره پسوریازیس بدانید، پیشنهاد می­کنیم که تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید!

علائم و نشانه ­های پسوریازیس

علائم و نشانه­ های پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است و این بیماری می­تواند نواحی مختلفی را درگیر کند. علائم و نشانه های پسوریازیس عبارتند از:

  • پینه­های ملتهب، برجسته و قرمز رنگ روی پوست
  • پوست قرمزی که ممکن است ترک بخورد و خونریزی کند.
  • احساس درد در اطراف پینه­ ها
  • مفاصل دردناک و متورم
  • احساس سوزش و خارش در اطراف پینه ­ها
  • فلس­ ها یا پلاک ­های نقره­ای روی پینه­ های قرمز
  • ضخیم شدن ناخن­ها، سوراخ­ شدن یا برآمده شده آن­ ها
  • تاول­ های پر از چرک روی لکه­ های قرمز پوست

عوارض پسوریازیس

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری­ ها هستید، از جمله:

  • آرتریت پسوریازیس، که باعث درد، سفتی و تورم در مفاصل و اطراف آن می­شود.
  • شرایط چشم، مانند التهاب ملتحمه ، بلفاریت و یووئیت
  • چاقی
  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی عروقی
  • سایر بیماری­های خود ایمنی مانند بیماری سلیاک، اسکلروز و بیماری التهابی روده به نام بیماری کرون
  • شرایط بهداشت روانی ، مانند اعتماد به نفس پایین و افسردگی

انواع پسوریازیس

انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد، از جمله:

  1. پسوریازیس پلاکی:

پسوریازیس پلاکی، شایع­ترین نوع پسوریازیس باعث ایجاد لکه های پوستی خشک، برجسته و قرمز می­شود. این ضایعات در پسوریازیس پلاکی از پوسته­ های نقره­ای پوشیده شده است. این پلاک­ها ممکن است خارش داشته باشند یا پوست حساسی داشته باشند. پسوریازیس پلاکی معمولاً در آرنج، زانو، کمر و پوست سر ظاهر می­شوند و ممکن است میزان سطح آن­ ها روی پوست کم یا زیاد باشد.

  1. پسوریازیس ناخن:

پسوریازیس می­تواند ناخن ­ها و انگشتان پا را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد حفره، رشد غیرطبیعی ناخن و تغییر رنگ آن شود. ناخن­های مبتلا به پسوریازیس، ممکن است شل شود و از بستر ناخن جدا شوند. موارد شدید ممکن است باعث خرد شدن ناخن شود.

  1. پسوریازیس گوتات:

پسوریازیس گوتات معمولاً توسط عفونت باکتریایی مانند گلودرد ایجاد می­شود. با ضایعات کوچک، قطره­ای و پوسته­ پوسته شده روی تنه، بازوها یا پاها مشخص می­شود.

  1. پسوریازیس معکوس:

پسوریازیس معکوس، به طور عمده روی چین­ های کشاله ران، باسن و پستان­ ها تأثیر می­گذارد. پسوریازیس معکوس، باعث ایجاد لکه­ های صاف در پوست قرمز می­شود که با اصطکاک و تعریق بدتر می­شود. عفونت­ های قارچی ممکن است باعث ایجاد این نوع پسوریازیس شود.

  1. پسوریازیس پوسچولار:

پسوریازیس پوسچولار، شکل نادری از پسوریازیس است که  باعث ایجاد ضایعات چرکی می­شود که در بخش­های گسترده (پسوریازیس پوسچول تعمیم یافته) یا در نواحی کوچکتر کف دست یا کف پا ایجاد می­شود.

  1. پسوریازیس اریتودرمیک:

کم­ترین نوع پسوریازیس، پسوریازیس اریتودرمیک است. این نوع پسوریازیس، می­تواند کل بدن شما را با نوعی بثورات قرمز بپوشاند که ­می­تواند خارش یا سوختگی شدیدی داشته باشد.

  1. آرتروز پسوریازیس:

آرتروز پسوریازیس، باعث متورم شدن و دردناک شدن مفاصل می­شود که نوع آرتروز است. بعضی اوقات علائم مفصل اولین یا تنها علامت یا نشانه پسوریازیس است. بنیاد ملی پسوریازیس تخمین می­زند که ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به پسوریازیس، آرتروز پسوریازیس نیز داشته باشند.

علل ابتلاء به پسوریازیس چیست؟

علل ابتلاء به پسوریازیس چیست؟

این­طور تصور می­شود که پسوریازیس، نوعی مشکل در سیستم ایمنی بدن است که باعث بازسازی پوست با سرعتی سریعتر از میزان طبیعی آن می­شود. در متداول­ترین نوع پسوریازیس که به پسوریازیس پلاکی معروف است، این گردش سریع سلول­ ها باعث ایجاد پوسته­ ها و لکه­ های قرمز می­شود.

اینکه چه عواملی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می­شوند، کاملاً مشخص نیست. محققان معتقدند که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در این امر نقش دارند.

هرکسی می­تواند به پسوریازیس مبتلا شود. حدود یک سوم موارد پسوریازیس از سال­ های کودکی شروع می­شود. این عوامل می توانند خطر ابتلای افراد به پسوریازیس را افزایش دهند:

سابقه خانوادگی: داشتن والدی که مبتلا به پسوریازیس است، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می­دهد و داشتن دو والد مبتلا به پسوریازیس، این خطر را حتی بیشتر می کند. پسوریازیس معمولاً در میان خانواده ­ها ایجاد می شود، اما ممکن است نسل­های بعدی به آن ابتلا پیدا نکنند. به عنوان مثال­، یک پدربزرگ و نوه او ممکن است تحت تأثیر پسوریازیس قرار بگیرند، اما لزوماً مادر کودک هم به این بیماری مبتلا نشود.

فشار روانی و استرس: از آنجا که استرس می­تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد، سطح بالای استرس ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می­دهد بلکه ممکن است شدت بیماری را نیز بالا ببرد. سیگار کشیدن نیز ممکن است در بروز اولیه بیماری نقش داشته باشد.

بسیاری از افرادی که مستعد ابتلا به پسوریازیس هستند، ممکن است سال­ ها هیچ علائمی نداشته باشند تا زمانی که بیماری توسط برخی از عوامل محیطی تحریک شود. عوامل محرک پسوریازیس عبارتند از:

عفونت­ها، مانند استرپتوکوک گلو یا عفونت­ ای پوستی آب و هوا، به ویژه سرماخوردگی، شرایط خشک آسیب به پوست، مانند بریدگی یا خراشیدن، گزش حشرات یا آفتاب­ سوختگی

روش­ های خانگی درمان پسوریازیس

خوشبختانه روش­ های زیادی برای درمان پسوریازیس وجود دارد. تعدادی از این درمان­ ها خانگی هستند و با مواد طبیعی می­توانند پسوریازیس را درمان کنند یا میزان آن را کاهش دهند. این درمان­ های خانگی عبارت­اند از:

 یوگا و مدیتیشن:

در آرتریت پسوریاتیک روزانه ۲۰ دقیقه یوگا ضمن کاهش استرس، به انعطاف ­پذیری مفاصل کمک زیادی می­کند.

 مصرف ماهی تازه:

ماهی تازه، به دلیل داشتن ویتامین A و D و امگا ۳ می­تواند به درمان پسوریازیس کمک کند. اگرچه در بیماری پسوریازیس، موارد حساسیت به ماهی کم نیست. قبل از مصرف، چک کنید که آیا به ماهی حساسیت دارید، یا خیر.

سرکه سیب :

این ماده دارای خواص زیادی است و می­تواند بسیاری از علائم بیماری پسوریازیس را کاهش دهد.در هنگام خارش شدید با یک پارچه پنبه ای آغشته به سرکه سیب مناطق دارای خارش را ماساژ دهید . برای درمان خانگی پسوریازیس در ضایعات پوست سر هم می توانید هر شب پوست سر را با سرکه سیب آغشته کنید و صبح با شامپوی کولتار شستشو دهید.

پودر زردچوبه :

ماده موثر در زردچوبه، نوعی ماده ضد التهاب پوستی است. استفاده خوراکی زردچوبه به میزان حداکثر یک گرم در روز، استفاده از صابون زردچوبه و یا استفاده از پودر زردچوبه با روغن­ های کاملا گیاهی مثل روغن نارگیل و روغن گل بنفشه، روغن سیاه دانه و روغن زیتون می‌تواند در کاهش علائم بیماری پسوریازیس به خصوص درد مفاصل بسیار مفید عمل کند.

ژل آلوئه ورا :

ژل آلوئه ­ورا به­ خاطر خواص ضدالتهابی و ترمیمی که دارد، می­تواند هم به صورت خوراکی و هم به شکل مالیدنی، علایم بیماری پسوریازیس را کاهش دهد.

ژل آلوئه ورا

 پوست موز:

برای درمان خانگی پسوریازیس، می­توان با خمیر کردن پوست موز و اضافه کردن کمی پودر زردچوبه، به راحتی  جلوی خارش ­های شدید را بگیرید.

 کیسه یخ:

در بسیاری از موارد، استفاده از کیسه یخ، می­تواند در کاهش خارش شبانه و کاهش درد مفاصل بیماران دارای آرتریت پسوریازیس موثر باشد.

خمیر سیر و ژل آلوئه­ ورا:

سیر و آلوئه ورا با داشتن ترکیبات خاص از بهترین و مهمترین ترکیبات ضد التهاب و ترمیم کننده پوست هستند. مالیدن این خمیر و تحمل آن به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست، می‌تواند بسیاری از علائم بیماری پسوریازیس را برطرف کند.

نمک دریا:

مقدار ۵۰ گرم از این نمک را در وان حمام بریزید و به مدت یک ساعت در آن غوطه ­ور شوید. اگر دارای زخم­های باز و پوست ترک­ خورده هستید، این کار کمی سوزش دارد، ولی تاثیر آن بر بسیاری از عوارض بیماری پسوریازیس آشکار است.

برگ کلم:

ابتدا کلم را رنده کنید. سپس، آن را آب­پز کنید و با کمی روغن بادام به هم بزنید و به صورت خمیر در بیاورید. این خمیر را به نواحی ضایعه پسوریازیس بمالید.

روغن کرچک:

استفاده از روغن کرچک در بسیاری از بیماران پسوریازیس، می­تواند باعث کنترل بسیاری از علائم گردد.

روغن کرچک

نوشیدن آب:

نوشیدن هشت لیوان آب که حدود یک و نیم لیتر می­شود با ورزش منظم و عرق کردن در بهبود بیماری پسوریازیس یک اصل اساسی است.

درمان پسوریازیس با داروها

برخی از داروهای درمان پسوریازیس، رشد سلول­های جدید پوست را کند می­کنند و برخی دیگر، خارش و خشکی پوست را تسکین می­دهند. پزشک با توجه به اندازه بثورات­، سن، سلامت کلی شما و سایر موارد، یک برنامه درمانی مناسب برای شما انتخاب خواهد کرد. درمان­های معمول عبارت­اند از:

  • متوترکسات: این دارو می­تواند باعث بیماری مغز استخوان و کبد و هم­چنین مشکلات ریوی شود، بنابراین فقط برای موارد جدی است.
  • نور درمانی: در این روش، پزشک نور ماوراء بنفش را به پوست شما می­تاباند تا رشد سلول­های پوست را کند کند.
  • کرم­های استروئیدی
  • مرطوب­ کننده ­های پوست خشک

آیا پسوریازیس، سرطان است؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که می­تواند باعث پوسته ­پوسته شدن و التهاب پوست شود. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، اما تصور می­شود که ژنتیک سهم زیادی در ابتلا به آن دارد. گفته می­شود که پسوریازیس “بیماری خود ایمنی” است ، به این معنی که در اثر واکنش غیرعادی سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.

محققان دریافته اند که پسوریازیس ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. یک بررسی پژوهشی در ۳۷ مقاله، نشان می­دهد که پسوریازیس ممکن است خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان­های دستگاه تنفسی فوقانی /دستگاه گوارش­، کبد­، دستگاه تنفسی­، لوزالمعده و دستگاه ادراری را افزایش دهد. این بررسی هم­چنین نشان می­دهد که افراد مبتلا به پسوریازیس، کمی بیشتر از بقیه، در معرض ابتلا به لنفوم غیر هوچکین­، لنفوم هوچکین و سرطان خون هستند.

در یک مطالعه جداگانه­، محققان متذکر شدند که میزان سرطان در افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر است. این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به پسوریازیس، به احتمال زیاد به سرطان­های پوستی غیر ملانوم­، سرطان­های لنفوم و سرطان­های حفره دهان­، حنجره، حلق، روده بزرگ­، ریه و کلیه مبتلا می­شوند.

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، اقدامات لازم برای مدیریت یا کاهش عوامل خطر سرطان وجود دارد. پیشنهاد می­کنیم در این مورد، حتماً با دکتر بیماریهای پوست مشورت کنید.

روش­ های درمان پسوریازیس چه تاثیری بر خطر ابتلاء به سرطان دارند؟

برخی از درمان های پسوریازیس شامل داروهایی هستند که روند تولید سلول­های پوستی را کند می­کنند. داروهای مختلفی که برای درمان پسوریازیس استفاده می­شوند، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می­کنند تا به کاهش علائم کمک کنند.

محققان دریافته­ اند که داروهایی که از موجودات زنده ساخته می­شوند، می توانند افراد با سیستم ایمنی ضعیف را در معرض خطر بیشتری برای سرطان قرار دهند.

پسوریازیس و ازدواج

افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند، معمولاً برای انتخاب همسر و ازدواج دغدغه­ های زیادی دارند. بسیاری از آن­ها از ازدواج واهمه دارند چون تصور می­کنند که به­خاطر ابتلاء به این بیماری و ضایعات پوستی ناشی از آن، کسی حاضر به ازدواج با آن­ها نخواهد شد و همین مسئله، اعتماد به­نفس آن­ها را از بین می­برد.

بهتر است در مراحل اولیه آشنایی، مشکلات خود با این بیماری را با طرف مقابل در میان بگذارید و از طرد شدن نترسید. مطمئن باشید که فردی پیدا خواهد شد که به چیزی فراتر از مشکلات پوستی در رابطه نیز فکر کند. اجازه ندهید این بیمار عزت نفس شما را تخریب کند و کاری کند که منزوی شوید و تنها بمانید.

پسوریازیس و کرونا

براساس گفته بنیاد ملی پسوریازیس، مشخص نیست که آیا داشتن پسوریازیس به طور معناداری خطرات ناشی از ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد یا شدت بیماری را بیشتر می‌کند.

موضوع شناخته شده این است که افراد مبتلا به پسوریازیس، بیشتر در معرض سایر بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و حتی بیماری انسداد ریوی مزمن هستند.

اگر به عنوان مثال، مبتلا به پسوریازیس و فشار خون بالا هستید، یا پسوریازیس و دیابت دارید، توصیه می‌شود تمام نکات و پروتکل‌های بهداشتی در برابر عفونت ویروس کرونا را با دقت رعایت کنید به ویژه اگر بیش از ۶۵ سال سن دارید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر، حتماً به دکتر پسوریازیس مراجعه کنید:

  • اگر شک دارید که به پسوریازیس مبتلا هستید
  • اگر این بیماری، مدام شدید یا گسترده می­شود
  • باعث ناراحتی و درد شما می­شود
  • باعث نگرانی از ظاهر پوست می شود
  • منجر به مشکلات مفصلی مانند درد ، تورم یا ناتوانی در انجام کارهای روزمره می­گردد

اگر به پزشک دسترسی ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پسوریازیس و راه‌های درمان آن، با مراجعه به سایت پذیرش ۲۴ یا نصب اپلیکیشن آن، با پزشکان متخصص پوست و مو مشورت کنید و از راهکارهای ایشان استفاده کنید.

مشاره آنلاین پوست و مو

۳.۱/۵ (۱۲ نظر)

منبع
mayoclinichealthlinewebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
135 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنا
آنا
4 روز قبل

اینجور که من متوجه شدم هیچی نباید بخوری، چون همه چیز باعث میشه این بیماری شدت بگیره،خوب اینجوری چطور ویتامین یا مواد مغذی دیگه رو بدن کسب کنه،لبنیات، گوشت قرمز و سفید،حبوبات هیچی نخوری

حامد
حامد
25 روز قبل

روی سروصورتم میزنه خواهشن هرکی راه درمان میدونه بگه ازهردمنوشی ودکترپشت مراجعه کردم مدتی خوبه باز میزنه

داود
داود
پاسخ به  حامد
3 روز قبل

من‌یه دکتر پوست رفتم داروی ترکیبی داد بهم با یه شامپو و دارو های تقویتی خیلی خوب بود از بین رفت ولی هرچی هست مال کمبود ویتامین هاست و به کبد ربط داره

امیر
امیر
پاسخ به  حامد
1 روز قبل

لوسیون بتامتازون ، ۱۲ ساله درگیرم

علی
علی
27 روز قبل

سلام امسال دوساله که اواخر اسفند و اوایل فروردین دقیقا در زمان عید نوروز پسوزیاریسم شروع میشه چکار کنیم چگونه پیشگیری کنیم که اصلا نیاد؟؟

Yazdan
Yazdan
29 روز قبل

سلام دوستان،من مثل شما چند سالی درگیر این بیماری بودم،اوایل دور دهنم خشک میشد و پوسته میزد،تا امسال که یکباره وسط سینم و سرم و الت تناسلیم وچند نقطه دیگه از بدنم شدت گرفت طوری که با خاروندن خونی میشد،دیوانم کرده بودو افسرده شده بودم کل پوست سرم رو درگیر کرده بود،دکتر پوست رفتم کلی دارو و مبالغ هنگفتی پرداخت کردم تو دوره درمانم،درصورتی که با یه داروی ۲۰هزارتومنی رفع شد،درکل این بیماری همیشه باهامون هست،درمان کامل نداره ولی این دارو ازبین میبرش ولی،اسم دارو هم لوسیون کلوتریزون هست ظرفش مثل قطره چشم هست ،شب ها هرجاییتون درگیر بزنید بعد مدتی رفع میشه،اگه رفع شد نباید دارو رو قطع کنید همیشه ادامه بدین که برنگرده،ولی پوستتون مثله روز اول صاف میشه.

زهرا کرمانی
زهرا کرمانی
پاسخ به  Yazdan
4 روز قبل

سلام ممنون از راهنماییتون

رضا
رضا
1 ماه قبل

منم روی سرم دارم پشت گوش هم است کسی راه درمان میدونه راهنمای کنه ممنون

امین
امین
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر آیا کسی درمان شده از این بیماری.هرکی درمان شده بخاطر رضای خدا راهنمایی کنه.که مشکلمون کمتر بشه

امیرمسیحا
امیرمسیحا
پاسخ به  امین
30 روز قبل

سلام بله درمان داره یه دکترپوست تواهواز هست ک درمان میکنه من شخصا ب چشم خودم دیدم

مجید هردان
مجید هردان
پاسخ به  امیرمسیحا
19 روز قبل

سلام میتونید اسم دکترو بگین و کجا هست ..من اهوازم و این بیماریو دارم

امیرمسیحا
امیرمسیحا
پاسخ به  مجید هردان
8 روز قبل

سلام دکتررضایعقوبی کیانپارس غربی ۱۳ فکرکنم..نوبت دهیش تا آخرفرودین ماهه تا سال بعدفرودین دیگه نوبت نمیده منم هنوزموفق نشدم نوبت بگیرم کاش برامنم یه نوبت بگیرین

امیرمسیحا
امیرمسیحا
پاسخ به  امیرمسیحا
8 روز قبل

بخداقسم من باچشم خودم دیدم خداروشکر خوب شدن ولی من چون راهم دوره موفق ب گرفتن نوبت نشدم وسالی دوهفته فقط نوبت دهی داره توکیانپارسه

مجید هردان
مجید هردان
پاسخ به  امیرمسیحا
19 روز قبل

کجای اهواز …

شیوا
شیوا
پاسخ به  امیرمسیحا
13 روز قبل

میشه اسنشونو بفرمایید ممنون میشم

امیر
امیر
پاسخ به  امیرمسیحا
8 روز قبل

سلام میشه اسمش رو بگید

امین
امین
1 ماه قبل

اگر کسی هست که واقعاً بیماریش بر طرف شده بخاطر رضای خدا راهمنایی کنه که زندگیمون به مشکل نخوره.زندگیم داره به مشکل میخوره.همه کاری کردم نتیجه ندیدم.

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  امین
30 روز قبل

آمپول سینورا

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  امین
11 روز قبل

سلام من امپول التبرل هم استفاده کردم یکم کنترل کرد ولی این بیماری راه درمان نداره

مجید
مجید
پاسخ به  امین
10 روز قبل

عصاره وانیل یا پودر وانیل اصل رو در آب جوش حل کن روزی یکبار بخور مثل چای… البته تحقیقات جدید مقالات پزشکی سرچ کنی میگه روند تکثیرشو کند میکنه تحقیق کن حساسیت به وانیل نداشته باشی…که بدتر کنه… انشالله خوب میشی…

مجید
مجید
پاسخ به  مجید
10 روز قبل

عصاره وانیل نوک قاشق چای خوری نه زیاد چون مسمومیت میاره

امین
امین
1 ماه قبل

سلام من پنج سال هست که سودا صدفی گرفتم هر دارو که گفتن بهم انجام دادم اما نتیجه نگرفتم آیا کسی هست درست راهنمایی کنه حقیقت بگه بخاطر رزای خدا بگه چکار کنیم.کسی هست که خوب شده باشه ؟؟؟

امیر
امیر
1 ماه قبل

من بالای زانو هام زده میشه راه درمان اونو بگید

عاطفه
عاطفه
1 ماه قبل

سلام بنده سه ساله این بیماری رو دارم دکتر هم رفتم یه آمپول تزریق کرد بهم بهتر شدن اوایل پوست سرم و لبام و اطراف چشام و…بودن الان کف دستم هم پوسته پوسته شده ۲۰ سالمه خواهش میکنم اگه کسی درمان قطعی این بیماری رو میدونه بگه لطفا دانشجو هستم بیشتر همکلاسی ها و فامیلام ازم دوری میکنن ،احساس میکنم افسرده شدم

نفس
نفس
پاسخ به  عاطفه
1 ماه قبل

سلام از روغن خارمریم استفاده کنید عالی

حسن
حسن
پاسخ به  عاطفه
30 روز قبل

سلام رفیق منم این مریضی رو داره چندین ساله، درمان هر مریضی روحیه آدمه توکل کن به خدا

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  عاطفه
30 روز قبل

آمپول سینورا

مریم
مریم
پاسخ به  عاطفه
21 روز قبل

از پماد الوکماد (مومتازون) استفاده کردم که ضد خارش هست و موثر بوده، حتی ازش روی پوست سرم هم استفاده کردم موثر بوده، برای گوشه لب یا زانو، خیلی خوب جواب میده. کلا باید سعی کنین از استرس دور باشین و باهاش کنار بیاین خوب میشه با توکل به خدا. خوب میشه حتما

مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام فقط قرص فروفورت بخورید

مریم
مریم
1 ماه قبل

البته از استرس و فکر است که بدن ضعیف میشه

مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام مادر من یک سال درگیر این بیماری بود که هر دکتر که میرفت میگفتن بیماری صدف .ولی پیشه یه دکتر رفت گفت ویتامین بدنت کمه. قرص فروفورت نوشت مادرم میخوره الحمداالله بهتر. بدونه نخسه پزشک این قرص را بخرید .ضرر نداره قیمتش۱۴۰ تومان

اسما
اسما
پاسخ به  مریم
20 روز قبل

تورو خدا دکترش کیه کجایه

مجتبی
مجتبی
1 ماه قبل

اسلامشهر. خیابان شهرداری(امام موسی کاظم) اولین داروخونه سمت چپ

Armin
Armin
1 ماه قبل

سلام و وقت بخیر دوستان من تازه این طوری شدم اثری از خارش نیست کف سرم خیلی کم پوست میده ولی توی اَبروم خیلی میده شاید هنوز یک ماه هم نشده لطفاً تا خیلی بد نشده یه راه چاره بگید

صلوات
صلوات
2 ماه قبل

سلام دوستان من کامنت بیشتری ها رو خوندم همه تا حدودی درست هستند ولی این دو روش رو انجام بدید انشالله بهبودی ‌کامل می گیرید
اول به عطاری برید و قرص زرد چوبه بگیرید یک ساعت بعد از ناهار و شام بخورید
دوم از عطاری سرکه انگبین بگیرید شب ها قبل از خواب یک سوم داخل لیوان بریزید و با آب ولرم میل کنید
از این ها پرهیز کنید
ماکارونی _ سس _ فست فود _ بستنی _ گوشت قرمز _ لبنیات _ شیرینی _ عدس و سردی ها
دوستان برای سلامتی خودتون و بنده یک صلوات

احمد
احمد
2 ماه قبل

سلام دوستا چند روزی ک روی کف پاهام و همینطور دستام جوشهای زیادی درآمده ولی فقط خارش داره هیچ زخم یا چیزی دیگه ای هم نداره!ب نظرم شما چکارکنم ممنون میشم اگه راهنمایم کنید واقعا لطف میکنید….

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  احمد
1 ماه قبل

سلام .ازمایس کبد بدید.حتما حتما حتما

احسان الله
احسان الله
2 ماه قبل

من مدت ۷ماه می شود که ارنج دست هام وسرم وزیر خصیه هایم وکمرم پست پسته می شود رنج میبرم یه رهنمایی کنید

حسین
حسین
2 ماه قبل

بخاطر این بیماری زنم از من جدا شده زیاد تو بدنم نیست ولی خوب دیگه چکار کنم راضیم به رضای خدا

حسین
حسین
2 ماه قبل

سلام سلام سلام فقط فقط استرس وفکر نکنید .

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام دوستان عزیز . من سه چهار سال پیش به این بیماری مبتلا شدم خیلی هزینه کردم بهترین دکترهای پوست رفتم انواع قرص ، شربت ، پماد ، هر چی شما فکر کنید استفاده کردم نزدیک به ۱۵ ملیون ویزیت و دارو ولی فایده نداشت
اگر به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستید سعی کنید از ادویجاتی که باعث تشدید بیماری میشه خوداری کنید ، حبوبات مثل عدس نخوری . بادمجان نخورید .
فقط سه راه کار میتونه این بیماری رو کنترل کنه

رحیم الله رسولی
رحیم الله رسولی
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

سه راه کار کدام است لطفا شریک سازید

فرشاد
فرشاد
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

لطفا سه راه کاروبگید ممنون میشیم

عباس
عباس
2 ماه قبل

سلام من از بچگی پسوریازیس دارم سر پشت گوش و یه‌مقدار وسط سینه و روی ارنج دارم زمستون بیشتره انگار ولی این سری پوست دست پاهام بدون هیچ لکه قرمزی یا پوست پوست شدن میسوزه گزگز داره کسی میدونه چیه ای مشکل

رحیمی
رحیمی
پاسخ به  عباس
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من یه بیمار دارم ومدت کمتر از بیست روز شکر خدا خیلی التهابات کم شده

خلیلیان
خلیلیان
2 ماه قبل

۰۹۱۳۳۸۲۹۷۰۹

خلیلیان
خلیلیان
2 ماه قبل

سلام.بنده راه درمان قطعی رو دارم

داریوش هاشمی
داریوش هاشمی
پاسخ به  خلیلیان
2 ماه قبل

سلام درمان قحطی چیه

رامین میکائیلی
رامین میکائیلی
پاسخ به  خلیلیان
2 ماه قبل

سلام میشه راه درمان رو بگید

فاطمه امیربیگی
فاطمه امیربیگی
پاسخ به  خلیلیان
2 ماه قبل

سلام من کف پاهام خیلی می‌خواره راه درمان چیه ممنون

نسیمه
نسیمه
پاسخ به  خلیلیان
2 ماه قبل

سلام اره بیماری چی هست من دارم

فرهاد .جهانگیرزاده
فرهاد .جهانگیرزاده
پاسخ به  خلیلیان
1 ماه قبل

راه درمانش چیه برادر؟

حامد
حامد
پاسخ به  خلیلیان
25 روز قبل

سلام میشه بگین

مهدی منتظری
مهدی منتظری
3 ماه قبل

سلام خسته نباشی. قبلا معده درد داشتم زیر نظر پزشک با دارو خوب شدم الان پهلو سمت راستم یموقا به حدی درد میگیره که دردش میافته تو کمرم میشه لطف کنید راهنماییم کنید از چه دارویی استفاده کن. ممنمون میشم

محمد
محمد
پاسخ به  مهدی منتظری
2 ماه قبل

سلام شما سنگ صفرا دارید شم نکنید .با یه سنوگرافی معلوم میشود

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

ترو خدا راهنماییم کنید

طیبه
طیبه
3 ماه قبل

دوستان یکی راهنماییم کنه شوهرم ۲۷سالشه سال ۱۳۹۹سرطان لنفوم هوچکین داشته الانم تو سرش خیلی پوسته پوسته میشه و خارش داره چیکار کنم

حسین
حسین
3 ماه قبل

سلام من. سیزده سال هست که درگیره بیماری پسوریازیس هستم یک قطره هست به نام ه کلوبتازول بهورزان رشد که برای سر خیلی موثرهست حتما برا سر استفاده کنید ازبین نمیبره ولی تا حدصفر می‌رسونه

افسر عباسی
افسر عباسی
پاسخ به  حسین
1 ماه قبل

سلام ۶۳ ساله هستم قارچ صدفی گرفتم چکار کنم روحیم را از دست دادم

محمد
محمد
3 ماه قبل

برگ تنباکو رو‌ بجوشونید و با پنبه اغشته کنید روی پوس بمالید

ارش
ارش
3 ماه قبل

تنها درمان پسوریازیس خام گیاه خواری هست فقط چیزای سفیدنخورید مثل لبنیات شکر قند ومرغ وگوشت نخور خوب خوب میشی

ارش
ارش
3 ماه قبل

سلام

حسین
حسین
3 ماه قبل

من سالها درگیر این بیماری بودم همه جور داروی شیمیایی و سنتی رو تست کردم. تنها راهش چهل روز آش آبغوره است.
اگه کسی واقعا مشکل داره و عاصی شده از این مرض، دواش فقط و فقط همینه
الکی با داروهای الکی و خود ایمنی وقتتونو تلف نکنید.
چهل روز آش آبغوره(طبیعی نه کارخونه ای) – آبغوره در حدی که حس کنید ترشی رو
دستورش تو اینترنت هست، اصلش اینه که چهل روز تو وعده های غذایی هیچ چیز دیگه ای جز آش آبغوره نخورید(صبح و ظهر و شب)
آش هم فاقد آهن باشه(عدس و اسفناج نداشته باشه). حبوباتشو با سبزی برای ۲۰ روز میتونید بپزید و فریز کنید.
بعد از روز سی ام تاثیراتش به وضوح آشکار میشه. از روز چهلم به بعد هم رو به کم شدن میذاره و کامل برطرف میشه. رژیم غذاییتونو بعد از اون کم آهن کنید و آبغوره چاشنی غذاهاتون باشه.
این متن رو هم صرفا از بابت تکلیف اخلاقی گذاشتم، تستش برای هیچکدومتون ضرر نداره ولی اراده میخواد واقعا.

ندا
ندا
پاسخ به  حسین
3 ماه قبل

عوارض نداره فقط یه نوع غذا مصرف کنیم؟

طیبه
طیبه
پاسخ به  حسین
3 ماه قبل

این اش ابغوره برای درمان چه بیماری هست

رسول
رسول
پاسخ به  طیبه
18 روز قبل

فک کنم برا پسوریازیس هست

الهام
الهام
پاسخ به  حسین
1 ماه قبل

سلام و درود,بیماری شما با این روش کامل درمان شد؟
خیلی هم رژیم سختیه ،ادم ضعیف میشه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  الهام
11 روز قبل

منم دختر دوستم ۴۰ روز همین اس رو خورد و در کنارش کلی دارو گیاهی دیگه هست اش الو هم خوبه وقتی کبد پاکسازی بشه بدن هم رو به بهبودی هست من خودم بخاطر همین رژیم سخت به داروهای شیمیای رو اوردم ولی کاش بتونم یکم به خودم سختی بدم چون خودم رفتم عطاری گفت اگه بتونی این رژیمو بگیری حتمن خوب میشی و دوست من دخترش خوب شد که سنشم خیلی پایین بود

موسی
موسی
4 ماه قبل

دوستان منم این بیماری رو داشتم اکثرا در پوست سرم وپشت گوشهام هستش درمان قطعی نداره اما وقتی آمپول تریامیسونولون استفاده میکنید حداقل برای یک ماه رفع میشه

امید
امید
4 ماه قبل

دوستان این بیماری هیچ درمانی ندارد معمولا هم زمستونا ب اوج خودش میرسه داروهای شیمیایی هم مصرف نکنید چون اونجوری اولش خوب میشه ولی بعدش باعث تحریک میشه و بیماری اوت پیدا می‌کنه و منی ک استفاده کردم یه مدت از داروهای شیمیایی ک باعث شد تعویض مفصل لگن هم انجام بدم فقط باید داروهای گیاهی مصرف کنید و اینکه تغذیه خودتونم درست کنید بدترین چیزم ک باعث تحریک این بیماری میشه استرس هست من ۱۵سال این بیماری رو دارم اولش کل بدنم میزد ولی با رعایت تغذیه و مصرف داروهای گیاهی فقط یکی دوتا تو سرم هست و یه کوچولو پشت گوشم برای این بیماری هم باید برید دکتر روماتولوژی یا دکتر پوست و مو

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  امید
3 ماه قبل

چه داروهای گیاهی باید استفاده کرد ممنون میشم کمک کنید

محمد
محمد
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

سلام به همه دوستان وقت بخیر من هم چند سال درگیر این بیماری بودم خیلی دکتر رفتم ولی متاسفانه جواب نگرفتم و در آخرین مراجعه به دکتر گفت یک آمپول هست میزنم کاملا خوب میشی ولی باعث عقیم شدن میشه که کلا بیخیال شدم تا اینکه یک دوست منو راهنمایی کرد و کلا مشکلم حل شد همیشه دعاش میکنم منم به شما میگم ان شا الله اگه مشکلتون حل شد منم دعا کنید
سرکه سفید رو تو ظرف پیرکس بزارید رو گاز به جوش که اومد با در بسته بذارید کنار تا سرد بشه بعد بریزید تو ظرف در بسته روزی سه بار با پنبه بمالید روی زخمها یکم میسوزونه ولی کاملا از بین می‌بره

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

مواردی که به بهبود بیماری کمک می کنه الف آب کلم بروکلی اب غوره آب لیمو ناشتا یک قاشق غذا خوری
ب غذاهایی که معده را اسیدی می کند بسیار مضر است اما اب لیمو واب غوره معده را قلیایی می کند ج زرده چوبه مفید است د پیاده روی مفید است ه استرس برای پسو ریازیس سم مهلک است و چرب کردن موضع با وازلین بدون بو موثر است سم زدایی پاها وبدن با نمک دریا جوش شیرین وسرکه سیب در یک طشت ریخته وطشت را پر از اب کنید و ۱۵ دقیقه پاها را در ان قرار دهید به امید سلامتی

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

من مدت چهل روز صبح ها ناشتا ونیم ساعت قبل از صبحانه خاکشیر ی که شب در اب خیسانده بودم همراه با کمی اب لیمو مصرف کردم کاملا بیماری از بین رفت اما چند روزی هست که دو باره پیدایش شده بیماری چندش آوری است

میلاد
میلاد
4 ماه قبل

سلام من جندسال هس بااین بیماری پسورزیاس هستم سرم پوسته میزنه یا جای گوش و ابرو بدنم هم جندتا لکه قرمز هس کسی هس راهنمایی کنه ممنون

امید
امید
پاسخ به  میلاد
4 ماه قبل

اول سرتون رو با ژل الوورا مرطوب و بعد پماد تریامسینولون بزنید ،کاملا رفع میشه

احمد
احمد
پاسخ به  میلاد
2 ماه قبل

روز ۳ وعده یا بیشتر هویج و سیب درختی میل کنید.حبوبات برنج گوشتهای قرمز نخورید

سهراب
سهراب
5 ماه قبل

سلام من۵۵سالمه در زمان جنگ درمعرض گازهای شیمیایی بودم بعدازجنگ دچارپسوریازیی شدم ممکن است براثرشیمیای باشد

سعید
سعید
پاسخ به  سهراب
1 ماه قبل

دقیقا درسته حرف شما، چون من شخصا تمام جانبازان شیمیایی رو که دیدم پسوریازیس شدید دارن که میگفتن المانم رفتیم درمان نداره که نداره

فردین
فردین
5 ماه قبل

سلام با استفاده از کرم ان ان به کلی از بین می‌ره

فرشاد
فرشاد
پاسخ به  فردین
2 ماه قبل

باسلام مشکل ازداخله باید ازداخا بدن درمان بشه سطحی وموضعی نیست

رسول
رسول
پاسخ به  فردین
18 روز قبل

دوباره تشدید میکنه

علی
علی
5 ماه قبل

سلام دوستان. من دچار پسوریازیس پوست سر و گوش هام هستم
هرروز یک قاشق مربا خوری زرد چوبه داخل یه لیوان اب جوش به صورت ناشتا میخورم
خداروشکر ۸۰ درصد بهتر شدم تحقیق کردم ضرری هم نداره ولی بهتره یه مقدار اب لیمو به این ترکیب اضافه کنید

مهدی
مهدی
5 ماه قبل

بعداز حمام کردن از پوماد NN استفاده میکنم ودیگه از بیماری ام خبری نیست واقعا عالی

احمد
احمد
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

اره اینم خوبه

سعید
سعید
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

من این پماد رو استفاده نکردم، ولی جدیدن پماد ۳۰درصد اوره ثمین میزنم خیلی خوبه

...
...
5 ماه قبل

کسانی که پسوریازیس دارید من خودم ۶ ساله دارم رفتم دکتر بهم کرتون داد خیلی بده فقط و فقط پماد آ د بزنید خداروشکر خیلی بهترم

Bygi
Bygi
پاسخ به  ...
4 ماه قبل

ارباب اون ویتامینه منم زدم تا دو روز خوبه باقیش دوباره برمیگرده

میرخوشخوی
میرخوشخوی
5 ماه قبل

پدر من هم مدت چند ماه دچار شده راه های درمانی زیادی انجام دادیم بهتر نشد که بیشتر بدنش رو گرفته خواهش میکنم راهنمایی کنید

طاهر ساسانی
طاهر ساسانی
پاسخ به  میرخوشخوی
4 ماه قبل

سلام علیکم
با آرزوی سلامتی کامل
از خوراکی‌های گرم مثل سیاهدانه ، کنجد ، ارده ، خرما ، انواع مربا و شیرینی ها، خربزه ، آناناس ، انبه ، قهوه ، کاکائو ، نسکافه، خورشت سبزی و قیمه …. جدا بپرهیزید .
تا می‌توانید از : لیمو شیرین و ترش ، انار ، رب انار ، آبغوره بی نمک ، خورشت آلو و کدو … استفاده کنید .

بهنازنصرتی
بهنازنصرتی
پاسخ به  میرخوشخوی
2 ماه قبل

باسلام فقط خوردن سرکه انگبین وسیاهدانه مخلوط باعسل طبیعی بمدت۶ماه این بیماری فقط غلبه بلغمه وازسردی بدن تشکیل میشه مطمئنم خوب خوب میشیم انشالله خوب شدین برامنم دعاکنیدخیلی گره توزندگیم افتاده چندسالیع

بهنازنصرتی
بهنازنصرتی
پاسخ به  بهنازنصرتی
2 ماه قبل

وسعی کنیدخوراکیهای گرم استفاده کنین همراه بامصلحش سرکه انگبین واستفاده ازسبزیجات خام ورنده شده که جذب بدن بشه غلبه سردی ریشه همه بیماریهای خطرناک منجمله سرطانه استفاده ازنوره روی کل بدن بجزنقاط زخم بمدت۱۰دقه بعدشستش.حنابکل بدن بمالیدبعد۱۵دقه بشوریدسم زدایی میشه،; بدن روگرم میکنه ومالید ن حناروی زخم زمدت۲۰دقه

سعادت
سعادت
5 ماه قبل

سلام
چند سالی درگیر این بیماری شدم مچ پاهام زیادی پوست میده وپوستم سیاه شده وقتی شروع به خارش می کنم خونریزی میکنه درضمن دچار فشار خون بالا ودیابت هم شدم ممنون میشم راهنماییم کنین

بهنازنصرتی
بهنازنصرتی
پاسخ به  سعادت
2 ماه قبل

عزیزم فقط سیاهدانه نیم کوب یک مشت پرداخل نیم کیلوعسل البته بعدکو.بیدن سریع توعسل بریزید تاباهوااکسیدنشه که تبدیل به یک سم میشه عسل طبیعی۲ق مرباخوری صب ناشتاتانیم ساعت چیزی نخوریدظهر۲ق م.وشب همینطور خوردن دمنوش رزماری برااین بیماری بسیارمفیدو.پایین آوردن قندچربی وضداسترس میباشد

سیدی
سیدی
5 ماه قبل

با یک رژیم ساده پسوریازیسم خوب شد ۰۹۲۲۱۱۸۵۳۵۱

نیما
نیما
پاسخ به  سیدی
5 ماه قبل

سلام بیشتر توصیخ بذه

میلاد
میلاد
پاسخ به  سیدی
4 ماه قبل

چطوری

صبا هستم
صبا هستم
7 ماه قبل

سلام.درنقطه ای از سرم بالای گردن دچار پوسته که خارش زیادی دارد شدم وخارش به کل سرم منتقل میشه..خیلی اذیت میشم.لطفا راهنمائیم کنین.با سپاس

محمــــــد
محمــــــد
پاسخ به  صبا هستم
6 ماه قبل

سلام (داروی ترکیبی بتامتازون وکلد کرم) ازداروخانه درخواست بده روزی ۳بار استفاده کن ب خواست الله بهبود پیدا میکنی.. تا بعد ازبهبودی دارو رو قطع نکن…

خلیلیان
خلیلیان
پاسخ به  صبا هستم
2 ماه قبل

ددمان قطعی دارم
بشرط

داریوش هاشمی
داریوش هاشمی
پاسخ به  خلیلیان
2 ماه قبل

درمان چیست

سارا
سارا
7 ماه قبل

سلام پسر ۸ساله دارم که به بیماری پسوریازیس مبتلا شد این بیماری در کل بدنش ایجاد شد پیش هر متخصص پوست رفتم هیچ نتیجه ای نگرفتم لطفا بگویید چکار کنم

محمــــــد
محمــــــد
پاسخ به  سارا
6 ماه قبل

سلام داروی ترکیبی بتامتازون وکلد کرم ازداروخانه درخواست بده روزی ۳بار استفاده کن ب خواست الله بهبود پیدا میکنه.. تامزاحم بعد ازبهبودی دارو رو قطع نکن

آرمان
آرمان
پاسخ به  سارا
3 ماه قبل

سلام من۱۷ ساله این مشکل رو دارم حتما ببرش کلینیک مهرگان تو جردن چهار راه جهان کودک خیابان پدیدار دکتر عبداله جوادی واقعا شفا میده من که خیلی راضیم

حسن
حسن
پاسخ به  آرمان
3 ماه قبل

سلام دارو چی داد به شما

خلیلیان
خلیلیان
پاسخ به  سارا
2 ماه قبل

درمان قطعی و بشرط
۰۹۱۳۳۸۲۹۷۰۹

خلیلیان
خلیلیان
پاسخ به  سارا
2 ماه قبل

۰۹۱۳۳۸۲۹۷۰۹
درمان

سيف الله مکرم
سيف الله مکرم
7 ماه قبل

سلام من از۱۵ فروردین دچار بیماری پوستی صدفی یا پسوریازیس شده ام مراجعه متخصص و راههای دیگر رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم ۰۹۱۶۸۱۳۸۵۱۳ لطفا راهنمایی کنید خارش زیاد هم دارم

بهروز
بهروز
پاسخ به  سيف الله مکرم
3 ماه قبل

کلبتازول استفاده کن پماد و کرمش را بگیری مخلوط کن روزی دوبار

مهدی
مهدی
پاسخ به  سيف الله مکرم
1 ماه قبل

سلام کلوبتازول خوبه ولی کورتون داره دوباره برمیگرده

پروانه
پروانه
پاسخ به  سيف الله مکرم
21 روز قبل

سلام بنظرم نوره یا همون پودر موبر راه درمانشه

Ghazal
Ghazal
10 ماه قبل

سلام این عادیه که پودر زردچوبه با روغن نارگیل روی زخم های پسوریازیس اولش خیلی میسوزه ؟؟

دکمه بازگشت به بالا