نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی و بعد از عمل جراحی بینی چگونه رابطه جنسی داشته باشیم؟

مراقبت، نحوه خوابیدن و رابطه جنسی بعد از عمل جراحی بینی

عمل جراحی بینی چیست؟

یکی از عمل‌های جراحی پلاستیک که امروزه خیلی در جامعه مد شده عمل جراحی بینی است. البته عمل بینی جدا از اهداف زیبایی برای درمان خیلی از اختلالات و ناهنجاری‌ها هم به کار می‌رود. اما همین عمل جراحی به ظاهر ساده و شیک که خیلی از اطرافیانمان انجام می‌دهند، دردسرهای خودش را دارد که لازم است قبل از عمل با آن آشنا شویم؛ مثلاً این که بعد از عمل چطور بخوابید، چه غذاهایی بخورید، چه فعالیت‌هایی انجام ندهید و… . بنابراین گذراندن دوره بعد از عمل به این راحتی‌ها هم که فکر می‌کنیم نیست! برای دانستن مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی با ما همراه باشید.

جراحی بینی (رینوپلاستی) شامل تغییر شکل بینی به دلایل درمانی یا زیبایی است. انگیزه از انجام عمل ممکن است تغییر ظاهر بینی در جهت درمان ناهنجاری و یا زیبایی، اصلاح نقص‌های مادرزادی یا بهبود مشکلات تنفسی باشد. قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی است و قسمت پایینی آن را غضروف تشکیل می‌دهد. جراحی بینی می‌تواند استخوان، غضروف، پوست یا هر سه را تغییر دهد. هنگام تعیین نحوه جراحی بینی جراح شما ویژگی‌های چهره، پوست و  بینی را در نظر می‌گیرد.

گفتگوی آنلاین با متخصص گوش

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

تا مدتی بعد از جراحی بیشتر بیماران باید از آتل مخصوص بینی استفاده کنند و یا مداوم پانسمان بینی انجام دهند تا آن را در شرایط درمانی مناسبی نگه دارند. بیمارانی که در شرایط عمل جراحی بینی قرار می‌گیرند بیشتر اوقات نگرانند که آیا شکل و نحوه خوابیدن بر وضعیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد و سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد؟ باید بگوییم شکل خوابیدن تأثیر آنچنانی بر سلامت بینی ندارد شاید خیلی کم؛ بنابراین از بابت این قضیه نگران نباشید.

نکات سریع برای داشتن یک خواب راحت بعد از عمل جراحی بینی

جراحی بینی می‌تواند یک عمل فوق‌العاده رضایت‌بخش باشد؛ با این حال دستیابی به نتایج خوشحال‌کننده کمی زمان می‌برد. شما باید توصیه‌های بعد از عمل را با دقت انجام دهید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. بخشی از این دستورالعمل‌ها به نحوه راحت خوابیدن مربوط می‌شود.

مراقبت بعد از عمل جراحی بینی

بعد از عمل جراحی بینی به پشت بخوابید!

خوابیدن با سر بر روی بالش می‌تواند به کاهش ورم و آبریزش‌های احتمالی بینی بعد از عمل کمک کند. بعضی از بیماران به خاطر این که راحت‌تر نفس بکشند ترجیح می‌دهند به پشت بخوابند؛ مشابه همین کار را هنگامی که سرما می‌خورید انجام می‌دهید. خوابیدن به پشت رو به بالا از خونریزی بینی جلوگیری می‌کند؛ گردش خون و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و کبودی و ورم بینی را کاهش می‌دهد. شما باید یک یا دو بالش زیر سر خود قرار دهید و سر خود را تا زاویه ۴۵ درجه بالا نگه دارید زیرا خوابیدن مستقیم هم می‌تواند زمان کاهش ورم بینی را به تأخیر بیندازد.

معمولاً در هر شکلی بعد از عمل بخوابید بینی شما آسیب نمی‌بیند

هدف از پانسمان و آتل بینی بعد از جراحی این است که از بینی خود برای بهبودی محافظت کنید. اگر هنگام خوابیدن به پهلوی خود بچرخید ممکن است احساس ناراحتی ‌کنید؛ اما کم پیش می‌آید که نتیجه عمل شما را تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر زمانی از خواب بیدار شوید و بینی خود را روی بالش فشار دهید باز هم خطری تهدیتان نمی‌کند. تنها نکته منفی این است که ممکن است با پیشرفت روند بهبودی ورم و کبودی بیشتری احساس کنید که این مسئله باعث رنجش خاطر شما می‌شود. بنابراین وقتی به خواب می‌روید سعی کنید به پشت قرار بگیرید وگرنه جای نگرانی وجود ندارد.

بعد از عمل جراحی بینی روی معده نخوابید!

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی خیلی حساس نیست ولی این مورد جدی محسوب می‌شود. پس از عمل جراحی بینی باید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. خوابیدن روی صورت خطر آسیب و فشار به بینی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آیا خواب به بهبود بعد از عمل جراحی بینی کمک می‌کند؟

خواب برای یک سیستم ایمنی سالم و بهبود سریع ضروری است. بدن شما قرار است بعد از عمل فعالیت زیادی داشته باشد؛ بنابراین احساس خستگی در چند روز اول پس از عمل طبیعی است. استراحت در این زمان مهم است؛ بنابراین سعی کنید بیش از حد از خود کار نکشید.

علاوه بر این هنگام خواب بدن شما قادر است جریان خون بیشتری به ماهیچه‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده بفرستد. این خون اضافی اکسیژن و مواد مغذی بیشتر دارد و به بهبود کمک می‌کند. درنهایت خواب می‌تواند نقش مهمی در تعیین پاسخ رفتاری شما به درد داشته باشد زیرا خواب بیشتر به کاهش میزان درد کمک می‌کند. توصیه می‌شود افرادی که جراحی بینی انجام دادند ۸ ساعت کامل در شبانه‌روز بخوابند.

در طول دوره بهبودی بینی شما ظریف و شکل‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین همانطور که گفتیم بهتر است به شکم یا پهلو نخوابید زیرا به بینی شما فشار وارد می‌کند و خوابیدن در این زوایا می‌تواند سلامت بینی شما را به خطر اندازد! برای کاهش ورم باید هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید. اگر در کنار همسر یا حیوان خانگی خود می‌خوابید بهتر است مدتی جای خواب خود را جدا کنید. برخوردهای تصادفی افراد یا حیوان شما به صورت می‌تواند برای شما مضر باشد؛ بنابراین بهتر است از این آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

آیا بعد از عمل جراحی بینی خوابیدن سخت است؟

واقعیت این است در حالت طبیعی شکل خوابیدن افراد باهم متفاوت است. به همین دلیل مهم است که قبل از جراحی درباره نحوه خوابیدن مطالعات لازم را انجام دهید. برای تغییر وضعیت خواب تمرین زیادی نیاز است؛ بنابراین تمرین قبل از عمل به شما کمک می‌کند تا بعد از آن راحت‌تر به پشت بخوابید. معمولاً پزشک خوابیدن به پشت را حداقل برای ۱ هفته توصیه می‌کند. مشکل این است که خوابیدن بعد از جراحی بینی خیلی آسان نیست. از آنجا که بینی خیلی حساس می‌شود، باید مراقب باشید که هنگام خواب به بینی آسیب نرسانید.

برای مثال می‌توانید برای جلوگیری از چرخش بدن به سمت پهلو یا شکم زیر هر بازو یا زانو بالش قرار دهید. به محض این که متوجه شدید دارید که به حالت قبلی باز می‌گردید خود را کنترل کنید. پس از بهبود کامل می‌توانید در هر وضعیتی که دوست دارید استراحت کنید. با این حال بهتر است همچنان به پشت بخوابید. این فرم خواب به کاهش کمردرد و جلوگیری از ایجاد چین و چروک در صورت کمک می‌کند.

نکات مراقبت از بینی عمل شده

مراقبت‌ های بعد از عمل بینی

علاوه بر رعایت نحوه خوابیدن یک سری مراقبت‌های دیگر هم باید بعد از عمل انجام دهید تا هرچه زودتر روند بهبودی را طی کنید و به زندگی عادی بازگردید؛ این مراقبت‌ها شامل موارد زیر است:

مراقب پانسمان داخلی بینی خود باشید.

این پانسمان به مدت ۱ تا ۷ روز پس از عمل باقی می‌ماند. همچنین پزشک برای محافظت از آتل به بینی شما چسب می‌زند که معمولاً این چسب یک هفته روی بینی قرار می‌گیرد.

استفاده مداوم از پد قطره‌ای استریل را طبق تجویز پزشک فراموش نکنید.

خونریزی خفیف و تخلیه مخاط و خونابه چند روز پس از عمل یا پس از برداشتن پانسمان مسئله‌ای کاملاً طبیعی محسوب می‌شود. پزشک ممکن است یک پد قطره‌ای (یک تکه گاز کوچک که با نوار چسبیده است) زیر بینی شما قرار دهد تا ترشحات را جذب کند. گاز را مداوم طبق دستور دکتر جراحی بینی عوض کنید و هنگام استفاده پد قطره‌ای را محکم روی بینی خود قرار ندهید.

مصرف کافئین را کاهش دهید.

خیلی از افراد باید هر زمان از خواب بیدار می‌شوند قهوه یا چای بنوشند درواقع بخشی ضروری از برنامه روزانه آن‌ها محسوب می‌شود. با این حال نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند از خواب مناسب جلوگیری کند و بر ساعت بیولوژیکی بدن شما تأثیر بگذارد. بنابراین باید مصرف کافئین خود کاهش دهید؛ به ویژه قبل از خواب.

تلفن خود را دور نگه دارید.

دور نگه داشتن تلفن و نگاه نکردن به صفحه تلویزیون و رایانه هنگام خواب به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بخوابید و مدت زمان بیشتری استراحت کنید.

همچنین برای کاهش احتمال خونریزی و ورم ممکن است پزشک از شما بخواهد اقدامات لازم را تا چند هفته بعد از عمل رعایت کنید. این مراقبت‌ها به‌شرح زیر است:

  • از فعالیت‌های سنگین مانند انجام حرکات ایروبیک و دویدن خودداری کنید.
  • چون روی بینی خود بانداژ دارید هنگام حمام کردن خیلی احتیاط کنید و ترجیحاً از دوش گرفتن سر خودداری کنید.
  • به بینی خود دست نزنید.
  • برای جلوگیری از یبوست غذاهای پرفیبر مثل میوه و سبزیجات بخورید. زیرا یبوست می‌تواند به محل بخیه فشار وارد کند.
  • از ابراز واکنش‌های احساسی شدید صورت مانند لبخند زدن یا خندیدن خودداری کنید.
  • دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید تا حرکت لب بالا محدود شود.
  • لباسی بپوشید که دکمه دارد و از جلو بسته می‌شود. لباس‌هایی مثل پیراهن یا ژاکت نپوشید چون مجبورید روی سر خود بکشید و به بینی فشار وارد می‌کند.
  • حداقل ۴ هفته بعد از عمل عینک آفتابی استفاده نکنید چون روی بینی قرار می‌گیرد و به آن فشار وارد می‌کند.
  • وقتی بیرون هستید حتماً کرم ضدآفتاب استفاده کنید و توصیه می‌شود به پوست بینی هم بمالید. آفتاب زیاد ممکن است باعث تغییر رنگ نامنظم و دائمی در پوست بینی شما شود.
  • ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی بینی احتمال دارد ورم‌های موقت یا کبودی‌های سیاه و آبی روی پلک‌ها ایجاد شود. برطرف شدن ورم بینی بیشتر طول می‌کشد. سعی کنید برای رفع هرچه سریع‌تر ورم مواد غذایی حاوی سدیم مثل غلات و لبنیات مصرف نکنید. یادتان باشد بعد از جراحی هیچ چیزی مثل یخ یا کمپرس آب سرد روی بینی خود قرار ندهید.
  • شکل بینی شما در طول زندگی تغییر می‌کند چه عمل جراحی انجام دهید چه ندهید. به همین دلیل کمی سخت است بگوییم نتیجه دلخواه خود را چه زمانی به دست می‌آورید. با این حال بیشتر ورم بینی طی یک سال از بین می‌رود.

آیا می‌توانم برای راحت خوابیدن بعد از عمل بینی از قرص‌های خواب‌آور استفاده کنم؟

اگرچه خواب بعد از جراحی بینی خیلی مهم است اما باید سعی کنید بدون مصرف هیچ قرص خوابی به‌طور طبیعی بخوابید. در بعضی موارد قرص‌های خواب‌آور می‌توانند با داروهای شما تداخل داشته باشند. اگر بعد از عمل هنگام خوابیدن مشکل زیادی داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید و از او بپرسید که آیا مصرف قرص خواب به‌صلاح است یا خیر. در صورتی‌که به پزشک خود دسترسی ندارید، از طریق سایت پذیرش ۲۴، می توانید به پزشک آنلاین متخصص گوش، حلق و بینی یا متخصص زیبایی به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید.

چه زمانی می‌توانم بعد از عمل بینی به شیوه موردعلاقه خودم در خوابیدن برگردم؟

مدت زمانی که باید منتظر بمانید تا به حالت عادی برگردید به وضعیت شما از نظر بهبودی بستگی دارد. به‌طور کلی بیشتر بیماران می‌توانند بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز به وضعیت قبلی خواب خود بازگردند. فقط حتماً مطمئن شوید و ابتدا با پزشک در این باره مشورت کنید تا از هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

رابطه جنسی بعد از عمل بینی

چندماه بعد از جراحی بینی میتوان رابطه جنسی داشت؟

وقتی صحبت از عمل‌های جراحی صورت مثل عمل بینی می‌شود بزرگترین خطر افزایش فشار خون است که می‌تواند در محل جراحی یا سر ورم و خونریزی ایجاد کند. رابطه جنسی زودهنگام بعد از عمل ممکن است موفقیت جراحی بینی را مختل زیرا باعث ترشح آدرنالین زیاد در بدن می‌شود و هیجان را بالا می‌برد که به نوبه خود ورم و خونریزی بیشتری ایجاد می‌کند. ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بینی بعد از عمل کامل بهبود یابد. توصیه می‌شود رابطه جنسی را حداقل ۳ هفته تعویق بیندازید زیرا تنظیم فشار خون در حین فعالیت‌های فیزیکی دشوار است.

به‌طور کلی بینی ۶ ماه زمان نیاز دارد تا بعد از عمل کامل خوب شود! بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند بعد از گذشت مدت زمان مشخص از عمل هنگامی که قرار شد با مشورت جراح بینی رابطه جنسی را شروع کنید ملایم باشید و از فشردن لب‌ها مانند بوسیدن خودداری کنید؛ سعی کنید بینی شما کمترین تماس یا ضربه را هنگام رابطه متحمل شود تا این دوره را بدون استرس و با موفقیت به پایان برسانید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از انجام عمل جراحی بینی باید طی دوره‌های زمانی مشخص که پزشک بنا بر صلاحدید خود تعیین می‌کند به مطب یا بیمارستان مراجعه کنید و معاینه شوید. اما در کل اگر با ورم، کبودی یا خونریزی‌های غیرطبیعی در ناحیه سر و بینی مواجه شدید یا هر زمان قصد شروع رابطه جنسی داشتید حتماً به دکتر جراحی بینی ترمیمی تماس مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه حضوری برای شما فراهم نیست میتوانید با متخصصان پذیرش۲۴ آنلاین یا تلفنی مشورت کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص پوست، مو و زیبایی

حتماً با مطالعه مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی کمی دچار استرس شده‌اید؛ این طبیعی است ولی واقعاً جای نگرانی ندارد چون اگر طبق دستور پزشک عمل کنید و در خواب و تغذیه خود نهایت دقت را داشته باشید مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. شما می‌توانید این دوره حساس را ایمن در عین حال با سرگرمی‌های موردعلاقه خود سپری کنید؛ مثلاً غذاهای خوشمزه‌ای مثل میوه و سبزیجات هم برای درمان شما لازم است هم قطعاً طعم خوشایندی دارد؛ یا با نظر پزشک رابطه جنسی با همسر خود برقرار کنید و لذت ببرید اما مراقب بینی خود باشید.

۳.۸/۵ (۱۱ نظر)

منبع
medtour.helputswmed.orgwww.yetkinbayer.comwww.mayoclinic.orgariamedtour.comwww.wedofaces.comwww.advancedfacialplastic.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل

سلام من یک ماه جراحی کردم آیا میتونم پهلو بخوابم

مریم اقامتی
مریم اقامتی
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام من الان ۲ماه عمل کردم میتونم رو پهلو بخوابم

سارا
سارا
پاسخ به  فاطمه
5 روز قبل

نه

رقیه
رقیه
7 ماه قبل

سلام من ۲ هفتس عمل کردم بخیه هارا داشته ولی چند جا نخ سبز رنگ دیده میشه این مشگل نداره که مونده

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  رقیه
7 ماه قبل

سلام اگ نخ بخیه بیرون بینیته خودت میتونی بکشی شون

سارا
سارا
پاسخ به  فاطمه
5 روز قبل

نه جذب میشن

سارا
سارا
پاسخ به  رقیه
5 روز قبل

نه

M. M
M. M
1 سال قبل

سلام من تو هفته اول بعد از عمل بینی هستم گچ ب داشته ام و متاسفانه تو خواب ب خودم آمدم ب حالت سجده خوابیدم خطر جدید تهدیدم میکنه برا کج شدن بینی یا یکبار سریع تاثیر نمیزارم؟

هدیه
هدیه
پاسخ به  M. M
1 سال قبل

وای برای منم ۱ بار اتفاق افتاد!!!

دکمه بازگشت به بالا