نحوه تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی چگونه است؟

شاید به تازگی نام رژیم کتوژنیک را زیاد شنیده باشید. بسیاری از افراد دارای اضافه وزن برای لاغری مؤثر و سریع از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند. در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات بسیار کمی مصرف می‌کنید و بیشتر پروتئین و چربی در رژیم غذایی شما وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی و اثرات این رژیم بر بیماری‌های مختلف مثل صرع و ام اس بپردازیم. اگر می‌خواهید درباره این رژیم غذایی معروف اطلاعات مفیدی کسب کنید، از طریق پذیرش۲۴ نیز امکان مشورت با بهترین دکتر مغز و اعصاب برای شما وجود دارد.

آیا رژیم کتوژنیک تاثیری در عملکرد مغز دارد؟

در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات تقریباً حذف می‌شود و به همین دلیل برخی از افراد تصور می‌کنند، گلوکز برای مغز ضروری است و در اثر کمبود این ماده در بدن، عملکرد مغز دچار اختلال می‌شود. بهتر است بدانید، کتون‌ها که از چربی تولید می‌شوند، به مراتب سوخت بهتری برای مغز هستند.

اجسام کتونی باعث افزایش منابع تولید انرژی در سلول‌های مغزی می‌شوند که همین موضوع باعث عملکرد بهتر مغز خواهد شد. در صورتی که مغز از کتون‌ها به عنوان سوخت استفاده کند، بسیاری از التهابات مغزی کاهش پیدا می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر اثرات رژیم کتوژنیک بر روی مغز می‌پردازیم.

تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی

تأثیر رژیم کتوژنیک بر اختلال دو قطبی

بر اساس تحقیقات، تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی در بهبود بیماری دو قطبی کاملاً مشهود است. این رژیم به دلیل کربوهیدرات کمی که دارد به بهبود بیماران دو قطبی کمک می‌کند. بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، دو زن مبتلا به اختلال دو قطبی نوع دو (Bipolar II disorder) که بیش از دو سال رژیم کتوژنیک داشتند، روند بهبودی آن‌ها با کمک این رژیم تسریع پیدا کرد.

تأثیر رژیم کتوژنیک بر بیماری اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی (Schizophrenia) که نوعی اختلال مغزی است نیز با کمک این رژیم بهبود می‌یابد. براساس تحقیقات، این رژیم با تغییر سوخت مغز از گلوکز به چربی باعث افزایش سطح GABA که مسئول پیام‌رسانی بین مغز و سیستم عصبی است، باعث بهبود بیماری اسکیزوفرنی می‌شود.

رژیم غذایی کتوژنیک باعث بهبود اختلالات عصبی می‌شود.

افسردگی و رژیم کتوژنیک

مطالعاتی که روی مدل‌های حیوانی انجام شده است نشان می‌دهد، تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی به گونه‌ای است که در درمان بیماری افسردگی مؤثر واقع می‌شود. البته نحوه تأثیر این رژیم روی افراد مبتلا به این اختلال به صورت دقیق مشخص نشده است و لازم است در مورد نوع انسانی تحقیقات بیشتری انجام شود.

تأثیر رژیم کتوژنیک در فلج مغزی (cerebral palsy)

حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار تشنج و صرع (epilepsy) می‌شوند. بیماری صرع با تشنج‌های خفیف یا شدید خود را در فرد نشان می‌دهد. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات درباره تأثیر رژیم غذایی کتوژنیک در صرع، این رژیم غذایی درکنترل تشنج، در افراد مبتلا مؤثر است.

رژیم کتوژنیک چگونه بیماری صرع را کنترل می‌کند؟

رژیم غذایی کتوژنیک در روند بهبود تشنج در بیماری صرع مؤثر است. زمانی که از این رژیم در اشخاص دارای فلج مغزی استفاده می‌شود، مغز سوخت خود را به چربی تغییر می‌دهد و سطح گلوکز در بدن پایین می‌آید. در نتیجه فرکانس‌های تشنج در شخص کاهش پیدا می‌کند. بهتر است برای جلوگیری از عوارض جانبی قبل از اقدام به استفاده از این رژیم در شخص مبتلا به فلج مغزی، از طریق پذیرش۲۴ با پزشکان مجرب مشورت کنید.

اما به طور کلی می‌توان گفت، اثر ضد تشنجی رژیم غذایی کتوژنیک در درمان صرع ثابت شده است. خصوصاً این رژیم در کنترل صرع میوکلویک موثرتر عمل می‌کند. همانطور که ذکر شد به دلیل تأثیر منفی این رژیم در رشد کودک بهتر است این رژیم غذایی با برنامه دقیق پزشک متخصص تغذیه انجام شود.

تأثیر رژیم کتوژنیک در بیماری‌ ام اس (Multiple Sclerosis)

بیماری ‌ام اس سیستم اعصاب مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث آسیب به سلول‌های عصبی در مغز و نخاع می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ روی ۶۰ فرد مبتلا به ام اس انجام شد، رژیم کتوژنیک تأثیر مثبتی در بهبود این بیماری در آن‌ها داشته است.

این رژیم غذایی سطح استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) را کاهش و سطح آنتی اکسیدان را در بدن افزایش می‌دهد. این موضوع باعث محافظت از سلول‌های مغزی و بهبود علائم بیماری در فرد مبتلا می‌شود.

آیا رژیم کتوژنیک بر بهبود عملکرد مغز تأثیرگذار است؟

پس از تحقیقات درباره تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی، محققان به نتایج خوبی از تأثیر رژیم کتوژنیک در بهبود عملکرد مغز رسیدند. کتون‌ها که مانند سوخت موشک برای مغز هستند باعث بهبود تنفس سلولی و عملکرد میتوکندریایی می‌شوند. در نتیجه قدرت حافظه، تمرکز و قدرت شناختی افزایش پیدا می‌کند.

کتون‌ها باعث ایجاد انرژی بیشتری در مغز می‌شوند و به قسمت‌هایی از مغز می‌روند که گلوکز به دلیل مقاومت انسولین به این قسمت‌ها دسترسی ندارد. همین موضوع باعث بهبود عملکرد مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود.

تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی
رژیم غذایی کتوژنیک اثر مثبتی در کاهش علائم بیماری‌ام اس دارد

سؤالات متداول تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی

عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

امکان بروز عوارض جانبی در اثر این رژیم غذایی وجود دارد که شامل این موارد می‌شوند: فشار خون پایین، سنگ کلیه، یبوست، بروز مشکلات قلبی و کمبود مواد مغذی در بدن.

آیا رژیم کتوژنیک باعث تقویت حافظه می‌شود؟

این رژیم باعث اشباع ماده‌ای به نام بتا- هیدروکسی بوتیرات در بدن می‌شود که این ماده حافظه را در شخص تقویت می‌کند.

رژیم کتوژنیک چه تاثیری در احساسات فرد دارد؟

بر اساس تحقیقات این رژیم باعث بهبود افراد دارای بیماری افسردگی شده است. با این وجود، ماهیت محدودکننده این رژیم غذایی ممکن است در احساسات برخی افراد اثر منفی بگذارد.

سخن آخر

رژیم غذایی کتوژنیک، رژیمی است که بسیاری از افراد برای کاهش وزن از آن استفاده می‌کنند که نتایج خوبی را برای آن‌ها در پی دارد. این رژیم غذایی علاوه بر لاغری، اثرات مثبتی در عملکرد مغز و بهبود بسیاری از اختلالات عصبی نیز دارد.

در این مطلب تأثیر رژیم کتوژنیک بر مغز و سیستم عصبی را مورد بررسی قرار دادیم. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره اثرات این رژیم غذایی از طریق پذیرش۲۴ با دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید و به جواب سؤالات خود در زمینه رژیم کتوژنیک برسید.

۳/۵ (۲ نظر)

منبع
diabetesmcleanhospitaleverydayhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا