راهنمای کامل داروهای بعد از جراحی بینی و قبل از عمل بینی

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی است و همان‌طور که می دانید بازار آن در ایران هم داغ است. یکی از مسائلی که قبل، هنگام و بعد از این عمل مطرح می‌شود، مسئله داروها است. این که چه داروهایی را قبل از عمل نباید بخورید یا باید بخورید، داروهای بعد از جراحی بینی و داروهایی که تا مدتی باید از آنها اجتناب گردد.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا این موارد را پوشش دهیم؛ با این حال تاکید بیشتر این نوشتار بر داروهای بعد از جراحی بینی است. برای این‌که درباره این داروها بیشتر بدانید، تا آخر مقاله همراه ما باشید.

داروهای بعد از جراحی بینی

داروهای بعد از عمل بینی که تجویز می‌شوند اکثرا شامل این موارد هستند: آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، قرص‌های سرماخوردگی، قطره بینی، قرص‌های آنهال، قرص‌ها و پمادهای پردنیزولون.

داروها معمولاً ۶ تا ۸ ساعت پس از جراحی بینی شروع می‌شوند. نحوه مصرف داروها بعد از جراحی بینی بر اساس دستور جراح بینی است و برای هر دارو متفاوت است.

در این قسمت از مقاله هر کدام از این داروها را شرح می‌دهیم.

۱. آنتی بیوتیک‌ها

معمولاً برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ یکی از رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌هاست که هر ۸ ساعت یک بار مصرف می‌شود.

۲. داروهای ضد درد

داورهای ضد درد یا مسکن‌ها از جمله داروهای بعد از عمل بینی هستند که معمولاً بعد از غذا برای کاهش درد و تورم استفاده می‌شود. اکثر پزشکان و جراحان قرص ژلوفن و ناپروکسن را تجویز می‌کنند.

۳. قرص سرما خوردگی

از قرص‌های سرماخوردگی مانند استامینوفن برای کاهش عطسه و آبریزش بینی استفاده می‌شود. دکتر جراحی بینی معمولا تا ۳ روز پس از برداشتن پانسمان بینی، قرص سرماخوردگی را تجویز می‌کند.

۴. قطره بینی

قطره بینی معمولا برای جلوگیری از خونریزی احتمالی بعد از جراحی بینی تجویز می‌شود. یکی از معروف‌ترین قطره‌ها فنیل افرین (phenylephrine) نامید می‌شود که هر ۳ ساعت به مدت ۳ تا ۴ روز پس از عمل استفاده می شود.

۵. قطره رینوسالتین بعد از عمل بینی

یکی دیگر از داروهای بعد از جراحی بینی قطره رینوسالتین (Rinosaltin) است. پس از این‌که دکتر گوش حلق بینی، تامپون‌ها را از بینی شما خارج کرد لازم است از این قطره به مدت یک ماه استفاده کنید. برای این‌کار هر شش ساعت، چهار قطره در هر سوراخ بینی بچکانید. در نظر داشته باشید که بهتر است این قطره از طریق سوراخ بینی به حلق شما برسد. رینوسالتین رطوبت لازم را به بینی شما می‌رساند و از خشک شدن و چسبنده شدن مجاری تنفسی پیشگیری می‌کند.

۶. قرص آناهیل

قرص آناهیل بعد از عمل بینی استفاده می‌شود و از ماده‌ای به نام «بروملین» (Bromelain) موجود در آناناس ساخته شده است. بروملین در کاهش رینیت و کبودی بینی بعد از عمل موثر است. قرص‌های آناهیل نیز برای تسکین التهاب پوست بسیار مفید هستند.

۷. قرص پردنیزولون

کورتیکواستروئیدها از جمله قرص پردنیزولون عوارض زیادی دارند و اصلا توصیه نمی‌شوند. این داروها را فقط باید با تجویز پزشک و تحت نظر او مصرف کرد. با این حال گاهی در زمره داروهای بعد از جراحی بینی قرار می‌گیرند.

۸. پماد بعد از جراحی بینی

برای کاهش زخم‌ها و بخیه‌های بینی، می‌توان از پمادهای ترمیم کننده استفاده کرد. پماد تتراسایکلین و پماد اکسید روی دو مورد از مفیدترین پمادها هستند. پماد تتراسایکلین در داخل بینی و پماد زینک اکساید برای بخیه‌ها استفاده می‌شود.

داروهای بعد از جراحی بینی
داروهای بعد از جراحی بینی

چه داروهایی بعد از عمل بینی نباید مصرف کرد؟

هرگز از داروهایی مشابه داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده نکنید. همچنین به طور کلی از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین استفاده نکنید، زیرا خطر خونریزی بعد از جراحی بینی را افزایش می‌دهد. برخی از مکمل‌ها مثل جینسینگ نیز که خود را رقیق می‌کنند نباید مصرف شوند.

آیا مصرف مکمل بعد از عمل بینی مجاز است؟

چیزی که مهم است این است که از هیچ دارو یا مکمل رقیق‌کننده خون، از جمله مکمل های ویتامین E، MAOI و مواردی از این قبیل استفاده نکنید.

مکمل‌های زیر می‌توانند خون را رقیق کنند و به همیت دلیل باید از آنها اجتناب کنید. اما اگر مکملی که مصرف می‌کنید عاری از این موارد باشد، احتمالا مصرف آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال نظر پزشک خود را بپرسید.

  • آلوئه (Aloe): در صورت مصرف آلوئه ورا با داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین یا ایبوپروفن، خطر خونریزی وجود دارد.
  • زغال اخته: موارد مستندی از تداخل مکمل‌های کرن بری با وارفارین وجود دارد که می‌تواند منجر به خونریزی شود.
  • بابونه گاوی (Feverfew): مطالعات آزمایشگاهی روی پلاکت‌ها نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند بر توانایی آنها برای چسبیدن به هم و تشکیل لخته تأثیر بگذارد.
  • روغن ماهی: اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که روغن ماهی ممکن است باعث به هم چسبیدن پلاکت‌ها شود، اما به نظر می‌رسد که خطر خونریزی افزایش نمی‌یابد.
  • سیر: مطالعات حیوانی و انسانی نشان می‌دهد که سیر می‌تواند لخته شدن خون را کند کرده و منجر به خونریزی شود.
  • زنجبیل: شواهدی وجود دارد که زنجبیل در صورت مصرف وارفارین می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • جینکو: می‌تواند لخته شدن را کند کند. همچنین منجر به خونریزی در افرادی می‌شود که آن را به تنهایی یا با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کرده‌اند.
  • زردچوبه: کورکومین، یکی از ترکیبات فعال زردچوبه، دارای اثرات ضد پلاکتی است.
  • بید سفید: این مکمل اثراتی شبیه آسپرین در بدن دارد. این بدان معناست که ممکن است با مصرف آن پلاکت‌ها به هم نچسبد. هیچ مدرک مستندی مبنی بر تداخل آن با وارفارین وجود ندارد.
  • بابونه: این گیاه حاوی ترکیب کومارین است. وارفارین یک نسخه مصنوعی از کومارین در خود دارد. اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا این دارو بر لخته شدن خون تأثیر دارد یا خیر.
  • شبدر قرمز: تحقیقات محدودی در مورد این مکمل وجود دارد، اما این گیاه کومارین دارد.
  • روغن گل مغربی: مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که روند انعقاد را کند می‌کند و از چسبیدن پلاکت‌ها به هم جلوگیری می‌کند.
  • جینسینگ: برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که می‌تواند خون را رقیق کند، اما به تحقیقات بیشتری نیاز است.
داروهای قبل از جراحی بینی
داروهای قبل از جراحی بینی

حالا که به طور مفصل به داروهای بعد از جراحی بینی پرداختیم، خوب است که کمی هم درباره داروهایی که قبل از عمل باید مصرف شده و یا پرهیز گردند صحبت کنیم.

داروهای قبل از جراحی بینی

آگاهی درباره داروهایی که باید قبل از رینوپلاستی مصرف کنید بسیار مهم است. با این حال مهم‌تر از آن این است که چه داروهایی را نمی‌توانید قبل از جراحی بینی مصرف کنید؟

داروهایی که افرادی که می‌خواهند جراحی بینی انجام دهند معمولا مصرف می‌کنند به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. داروهای تجویزی
  2. داروهای بدون نسخه
  3. ویتامین‌ها و عصاره‌های گیاهی

هر دسته از این داروها ممکن است خطراتی را برای کسی که قرار است عمل بینی انجام دهد ایجاد می‌کند. به همین دلیل لازم است هر سه دسته را بررسی کنیم.

۱. داروهای تجویزی

هر دارویی که خون را رقیق می‌کند، مانند داروهای ضد التهاب، می‌تواند به معنای خونریزی قابل توجه در طول و بعد از جراحی بینی باشد. حداقل دو هفته قبل و بعد از جراحی بینی از مصرف Cartia (آسپرینCelebrex، Mobic و Voltaren خودداری کنید.

۲. داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه به ویژه خطرناک هستند زیرا می‌توانند خونریزی بینی را افزایش دهند. به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی بینی از مصرف داروهای نوروفن، ناپروژنیک، ایبوپروفن و داروهای سرماخوردگی مانند کودرال و سودافد خودداری کنید.

۳. ویتامین‌ها و عصاره‌های گیاهی

بسیاری از افرادی که تحت رینوپلاستی قرار می‌گیرند از اثرات نامطلوب این مواد بر جراحی بینی بی‌اطلاع هستند. روغن ماهی و ویتامین E می‌توانند خونریزی بینی را افزایش دهند، بنابراین یک هفته قبل و بعد از جراحی بینی از مصرف آنها اجتناب کنید. قرص های اکیناسه، جینکو، سیر یا زنجبیل نیز مشکل‌ساز هستند.

۴. داروهای ضد احتقان

داروهای ضد احتقان بینی نیز می‌تواند باعث خونریزی بینی شود. Sinex، Drixine و Otrivine خطرناک هستند اما Nasonex، Avamys و Rhinocort خوب هستند. اسپری‌های آسم نیز مشکلی ندارند.

۴. سیگار و الکل

اگرچه سیگار و الکل دارو نیستند، با این حال چون روی عمل جراحی اثر دارند و گیاهی هستند، آنها را در اینجا آوردیم.

کشیدن سیگار برای جراحی بینی یک خطر است. سیگار در جریان خون اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین بهبودی ضعیف‌تر و احتمال عفونت بیشتر است. سیگار کشیدن همچنین باعث سرفه در هنگام به هوش آمدن بعد از جراحی زیبایی بینی می‌شود. سرفه می‌تواند منجر به خونریزی شود و نتیجه جراحی بینی را مخدوش کند.

الکل ظرف ۴۸ ساعت قبل از بیهوشی می‌تواند مقدار دارویی را که متخصص بیهوشی باید بدهد تغییر دهد. بهتر است از آن اجتناب شود.

۵. قرص ضد بارداری خوراکی

قرص ضد بارداری خوراکی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر همراه با سیگار کشیدن باشد، ممکن است سبب انتقال لخته به ریه‌ها و حتی فوت فردی شود که تحت رینوپلاستی قرار گرفته است.

۶. روآکوتان

در یک گروه دیگر دارو، روآکوتان و استروئیدهایی مانند پردنیزون قرار دارند. هر دوی این داروها تا حدی بهبودی را به تاخیر می‌اندازند. به همین دلیل قبل از جراحی بینی توصیه نمی‌شود.

اطمینان حاصل کنید که به مدت شش ماه قبل از جراحی بینی از رواکوتان استفاده نکرده‌اید. از پزشک خود در مورد پردنیزون بپرسید، زیرا بر اساس دوزی که مصرف می‌کنید ممکن است اثرات و در نتیجه نظر پزشک متفاوت باشد.

سوالات رایج درباره داروهای بعد از جراحی بینی

مصرف قرص زینک بعد از عمل بینی مجاز است؟

بله مجاز است. با این حال دقت کنید که مکمل زینک دارای ترکیبات رقیق‌کننده‌ای که در قسمت‌های قبل به آنها اشاره شد نباشند.

چه مکمل‌هایی برای بعد از عمل بینی مناسب است؟

مواد مغذی کلیدی برای بهبود پس از جراحی بینی شامل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، روی و آهن هستند. مرکبات، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، سبزیجات با برگ سبز تیره، سبزیجات نارنجی یا زرد، و غلات غنی شده به تامین این مواد مغذی ضروری کمک می‌کنند. با این حال شما می‌توانید مکمل آنها را هم مصرف کنید.

قرص اورژانسی بعد از عمل بینی مجاز است؟

در این مورد اطلاعات دقیقی در منابع اینترنتی موجود نیست. لازم است این سوال را از پزشک خود بپرسید. با این حال به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی را ایجاد کند.

سایت پذیرش ۲۴ از معدود سایت‌هایی است که این امکان را برای شما فراهم کرده که با دکتر آنلاین گوش حلق بینی مشورت کنید. اگر نمی‌دانستید که آیا می‌توانید داروی خاصی را قبل یا بعد از عمل خود مصرف کنید و یا به پزشک جراح خود دسترسی نداشتید می‌توانید از طریق این سایت با جراحان بینی ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را بپرسید.

سخن آخر

داروهای بعد از جراحی بینی خیلی متفاوت هستند. همچنین برخی از داروها و مکمل‌ها هستند که نباید آنها را بعد از رینوپلاستی مصرف کنید. در این مقاله به طور مشروح به این داروها پرداختیم.

۳.۴/۵ (۹ نظر)

منبع
webmdmedvika

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پانیسا
پانیسا
2 ماه قبل

سلام
میشه قرص جی سی مصرف کرد ؟
من ده روز از عملم گذشته

مهسا
مهسا
4 ماه قبل

سلام من این ماه نوبت عمل بینی دارم ودارم قرص پیگمنتا میخورم اینا مشکلی نیست

و این که من یه بسته کامل از قرص رو باز کردم ریختم داخل قوطی ایا خاصیت خودش رو از دست میده

سام
سام
1 سال قبل

سلام من دو هفته ست از عمل بینیم میگذره قرص اورژانسی خوردم مشکلی ایجاد نمیکنه؟

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام من دوماهه ک بینیم عمل زیبایی کردم خیلی لاغر شدم بد اشتهاا هستم .میخوام اضافه وزن کنم چکار کنم از چ روشی استفاده کنم . اشتهاا آور میشه بخورم ؟؟ یا قرصای ویتامین مثل زینک پلاس
لطفاا جوابم بدین

دکمه بازگشت به بالا