ماساژ بینی بعد از عمل بینی را چطور انجام دهیم؟ بهترین روش

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی یکی از تکنیک‌هایی است که به جراحان کمک می‌کند که فرم بینی را مطابق چیزی که از قبل طراحی کرده‌اند تنظیم کنند. یکی از مهمترین فواید ماساژ بینی بعد از عمل، کاهش تورم، افزایش جریان خون و همچنین فرم دادن به بینی است.

البته اگر طریقه ماساژ بینی بعد از عمل بینی درست نباشد ممکن است عوارضی را ایجاد کند؛ از جمله برجستگی یا فرورفتگی روی بینی، تورم نقطه‌ای، انحنای بینی و حتی کج شدن بینی بعد از عمل جراحی.

در این مقاله پس از توضیحی درباره رینوپلاستی، درباره ماساژ بینی، فوائد آن و نحوه ماساژ بینی بعد از عمل بینی صحبت می‌کنیم.

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی برای چیست؟

انجام تکنیک‌های ماساژ بینی بعد از جراحی بینی رینوپلاستی حدود دو هفته پس از جراحی شروع شده و می‌تواند به کاهش تورم در دیواره‌های کناری بینی و همچنین نوک بینی کمک کند. این ماساژ همچنین به کاهش بافت اسکار کمک می‌کند، زیرا جریان خون را به سمت بینی هدایت کرده و به بدن کمک می‌کند تا بهبودی را تسریع کند. همچنین ممکن است به شما کمک کند تا زمان بهبودی کامل پس از جراحی بینی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

علاوه بر این گاهی پزشکان به درخواست بیمار و یا از روی اشتباه بینی بیمار را تا جای ممکن کوچک می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که پس از برطرف شدن تورم، بیماران با یک بینی که به طور غیر طبیعی کوچک است و سبب مشکلات تنفسی می‌شود روبرو شوند. به همین دلیل نیاز به جراحی‌های ترمیمی و ثانویه دارند که وقتی پوست کشش خوبی ندارد، موفقیت آمیز نیست. ماساژ بینی به این بیماران کمک می‌کند تا پوست منعطف‌تری داشته باشند و بتوانند ترمیم بینی خود را بهتر انجام دهند. برای این بیماران ماساژ ۶-۸ بار در روز به صورت متناوب به مدت ۲-۵ دقیقه (در هر جلسه) در ۳ ماه متوالی انجام می‌شود.

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی
ماساژ بینی بعد از جراحی بینی

آیا ماساژ بینی بعد از عمل لازم است؟

بله لازم است. برای این‌که لزوم آن را متوجه شوید باید بدانید که در حین عمل چه تغییراتی اتفاق می‌افتد و ماساژ چطور آنها را تعدیل می‌کند.

در جراحی بینی معمولاً استخوان بینی استئوتومیزه (osteotomized) می‌شود، یعنی استخوان بالای بینی شکسته و جمع می‌شود. بنابراین در ۱۰ روز اول بعد از جراحی بینی معمولاً کبودی و تورم زیادی را تجربه می‌کنید. در این مدت، پوست، غضروف و استخوان در حال جوش خوردن هستند. بنابراین، مایع بینابینی بین پوست و استخوان یا غضروف بینی تشکیل می‌شود. این مایع که آن را به صورت تورم مشاهده می‌کنیم، در ۱۰ روز اول به به اوج خود می‌رسد.

پس از ۱۰ روز تا پایان ماه دوم، پوست شروع به کلاژن‌سازی می‌کند. مایع بینابینی نیز با فشار چسب بینی و همچنین ترمیم عضلات و استخوان‌ها، به تدریج کاهش می‌یابد که سبب می‌شود تورم از بین برود.

ماساژ بینی باعث می‌شود که مسیر لنفاوی فعال شده و مایع بینابینی را به قسمت‌های دیگر صورت هدایت کند تا بین پوست و غضروف بینی باقی نماند. بنابراین ماساژ بینی بعد از جراحی بینی برای کاهش ورم خوب است. یکی دیگر از فواید ماساژ بینی بعد از جراحی بینی جلوگیری از فیبروز و لخته‌شدن خون است. همچنین این کار راه حلی موثر برای کسانی است که بعد از عمل در نوک بینی احساس سفتی می‌کنند.

جدای از موارد ذکر شده، اهمیت ماساژ بینی را می‌توان به فرم دهی آن و رفع مشکلات ظاهری جزئی که ممکن است بعد از جراحی ایجاد شود دانست.

با این حال، ماساژ بیش از حد و تهاجمی، می‌تواند قسمت‌های بهبود یافته بینی را دچار مشکل کند. به عنوان مثال، استخوان‌های تیغه بینی و گرافت‌های نوک بینی ممکن است جابجا شوند. به همین دلیل انواع نامناسب ماساژ بینی بعد از جراحی بینی خطرناک است و می‌تواند عوارض بدی را داشته باشد. اما ماساژ ملایم و اصولی سال‌هاست که توسط جراحان زیبایی توصیه می‌شود.

آموزش ماساژ بینی بعد از عمل

همیشه باید قبل از انجام هر نوع ماساژ بینی بعد از عمل برای کاهش ورم و سایر عوارض، با دکتر جراحی بینی خود مشورت کنید. اگر او توصیه کرد که بینی خود را ماساژ دهید، دستورالعمل‌های خاص او را دنبال کنید. تکنیک‌های ماساژ می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. همچنین هر جراح پلاستیک ممکن است مجموعه‌ای از مراحل متفاوت را به بیماران خود آموزش دهد. بسیاری از افراد ماساژ را به مدت دو دقیقه، دو بار در روز – یک بار در صبح و یک بار در شب توصیه می‌کنند. با این حال در مورد افرادی که قرار است جراحی ترمیمی انجام دهند و نیاز دارند که پوست بینی آنها کاملا انعطاف‌پذیر شود، تعداد دفعات و مدت زمان آن، بر اساس چیزی که در سر تیتر قبلی توضیح دادیم (۶-۸ بار در روز به صورت متناوب به مدت ۲-۵ دقیقه) است.

چند نکته کلی که باید هنگام ماساژ بینی بعد از جراحی بینی ترمیمی و زیبایی رعایت کنید شامل موارد زیر هستند:

  • فشار زیادی وارد نکنید. در صورت فشار بیش از حد، ممکن است استخوان‌های بینی جابجا شود و نتایجی که انتظار داشتید را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ماساژ نباید باعث درد یا ناراحتی شود. اگر چنین شد، آن را متوقف کنید و با جراح بینی خود تماس بگیرید.
  • ماساژ بینی خود را جلوی آینه انجام دهید.
  • در چند هفته اول، از اعمال فشار و ماساژ نوک بینی بعد از عمل خودداری کنید، مگر اینکه جراح پلاستیک به شما دستور داده باشد.

پس از بیان این نکات به این موضوع می‌پردازیم که ماساژ بینی بعد از جراحی بینی چگونه است.

انواع ماساژ بینی بعد از عمل

بسته به نوع بینی (گوشتی یا استخوانی)، فرم بینی و این‌که هدف پزشک از تجویز ماساژ چیست، ۳ نوع مختلف ماساژ بینی بعد از جراحی بینی وجود دارد. با این حال، تنها جراح شما می‌تواند تشخیص دهد که که کدام‌یک از این ماساژها برای شما مناسب است. گاهی هم ممکن است ترکیبی از این سه نوع ماساژ به کار رود.

برای درک بهتر مفاهیم ماساژ می توانید نگاهی به آناتومی و توپوگرافی بینی در شکل زیر بیاندازید و همچنین عکس ماساژ بینی بعد از عمل را سرچ کنید.

آناتومی و توپوگرافی بینی و ماساژ بینی بعد از جراحی
آناتومی و توپوگرافی بینی و ماساژ بینی بعد از جراحی

ماساژ قسمت استخوانی بینی

قسمت استخوانی بینی در بالاترین قسمت است. این بخش به استخوان‌های فک بالا و پیشانی متصل می‌شود. برای ماساژ آن باید تمرکز روی قسمت استخوانی و دیواره‌های جانبی بینی باشد.

اگر ماساژ برای تسکین تورم عمومی بینی و هدایت مایع بینابینی است، دو انگشت خود را در دو طرف بینی قرار دهید، سپس بینی را به آرامی به سمت گونه‌ها و اطراف ماساژ دهید.

با این حال، اگر ماساژ با هدف تسکین تورم یک طرفه بینی یا کج شدن جزئی تیغه بینی پس از جراحی باشد، به هیچ وجه نباید نوک بینی و پشت آن را لمس کرد. یک طرف بینی با انگشت اشاره نگه دارید؛ سپس به سمتی که متورم یا کج شده کمی فشار ملایم وارد کنید. به این ماساژ، ماساژ فشار بینی (nasal pressure massage) نیز می‌گویند.

این ماساژ در کاهش التهاب عمومی بینی، التهاب یک طرفه بینی و همچنین رفع کجی بینی بعد از جراحی تاثیر بسزایی دارد.

ماساژ پشت بینی

فاصله بین فرورفتگی بالای بینی که در آن استخوان بینی به استخوان پیشانی (رادیکس) می‌چسبد تا نوک بینی، پشت بینی یا دورسم (Dorsum) نامیده می‌شود. محل اتصال استخوان به ماهیچه‌های بینی، جایی که معمولا قوز وجود دارد، راینیون (Rhinion) نامیده می‌شود.

در ماساژ پشت بینی با یک انگشت از پایین و نزدیک به نوک بینی به سمت بالا ماساژ می‌دهیم. مناطقی که برآمدگی بیشتری دارند باید بیشتر ماساژ داده شوند. ماساژ بینی بعد از جراحی بینی برای قوز و صاف‌کردن پشت بینی از این نوع است.

ماساژ نوک بینی

قسمت پایینی هرم بینی که از غضروف پایینی تشکیل شده است، نوک بینی نامیده می‌شود. ماساژ نوک بینی فقط روی همین قسمت انجام می‌شود. باید با دو انگشت اشاره نوک بینی خود را بگیرید و سپس آن را به آرامی به سمت بیرون ماساژ دهید.

این تکنیک معمولاً توسط دکتر گوش و حلق و بینی برای بینی‌های گوشتی با تیغه‌های بزرگ و ضخیم به منظور کاهش التهاب پوست و جوش‌دادن مجدد پوست به غضروف انجام می‌شود. گاهی اوقات پره‌های بینی را به همین روش ماساژ می‌دهند.

ماساژ نوک بینی بعد از عمل بینی
ماساژ نوک بینی بعد از عمل بینی

سوالات رایج درباره ماساژ بینی بعد از جراحی بینی

ایا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود؟

شاید پاسخ این سوال به صراحت بله یا خیر نباشد. ماساژ بینی تورم را می‌خواباند، پس می‌تواند بینی را کوچک کند. همچنین می‌تواند قوز بالای بینی را هدف قرار داده و آن را صاف کند. به طور کلی این نوع ماساژ ایرادات جزئی را بعد از عمل را برطرف کرده و به قرینه و زیبا شدن بینی و از بین رفتن تورم آن کمک می‌کند.

ماساژ بینی بعد از عمل چگونه است؟

برای این‌که دقیقا بفهمید چطور و کی باید بینی خود را ماساژ دهید باید از پزشک خود کمک بگیرید. با این حال به طور کلی ۳ شیوه ماساژ بینی برای برطرف کردن تورم، قوز و فرم‌دادن به نوک بینی وجود دارد که در این مقاله درباره آنها صحبت کردیم.

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

اگر منظور از خطرناک بودن به هم ریختن فرم بینی و از دست رفتن پولی است که برای جراحی صرف کرده‌اید، باید بگوییم بله؛ ماساژ بینی بعد از جراحی، اگر اصولی و صحیح انجام نشود با تغییر نامناسب فرم بینی می‌تواند خطر ایجاد کند. اما یک ماساژ اصولی و تحت نظر پزشک مشکلی ندارد.

سایت پذیرش ۲۴ ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید با کمک او اطلاعات بیشتری درباره ماساژ بینی بعد از جراحی بینی کسب کنید. همچنین هر سوال و یا مشکلی درباره عمل بینی و سایر موارد پزشکی داشتید می‌توانید با وقت گرفتن از پزشک متخصص، آنها را به شکل مجازی حل کنید.

سخن آخر

ماساژ بینی بعد از جراحی، اگر به شکل اصولی انجام شود فوائد زیادی دارد، از جمله اصلاح فرد بینی، برطرف شدن قوز و ورم. لازم است برای نحوه انجام ماساژ از پزشک خود کمک بگیرید.

۳.۹/۵ (۸ نظر)

منبع
medvikadrezzat

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تبریز
تبریز
1 ماه قبل

سلام من چهار ماه است عمل بینی انجام دادم خیلی خیلی ورود دارد آیا ورمش بهتر می شود

رویا
رویا
6 ماه قبل

سلام من ۴۰ روزه عمل کردم امروز به بینیم دست زدم احساس میکنم قوز بینیم برگشته و حس میکنم استخونش رو
چکار کنم ؟

محی
محی
پاسخ به  رویا
2 ماه قبل

بینیتون درست شد؟

الهام
الهام
7 ماه قبل

من هشت روز عمل کردم طرف چپ بینی م برجسته شده خیلی هم درد داره چی کار کنم

مهسا
مهسا
پاسخ به  الهام
6 ماه قبل

دقیقا برای من هم همینطوره.ولی درد ندارم.

زهرا
زهرا
پاسخ به  مهسا
3 ماه قبل

سلام الان ۳۶ روز عمل کردم خیلی ورم دارم واسه ورم هیچ چیزی استفاده نکردم آیا اناهیل تاثیر داره چون دکترم گفته اگه جوش میزنی استفاده نکن

ارش
ارش
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

سلام قرص اناهیل خیلی عالیه برا ورم ممکنه جوش بزنی تو پیشونی سر ولی اشکال نداره من خودمم اینجور بودم ولی اگر حساسی به جوش میتونی اناناس بخوری اناناس هم به ورم بینی کمک میکنه

دکمه بازگشت به بالا