هر آنچه باید درباره فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) بدانید!

افراد با فوبیاهای زیادی زندگی می‌کنند، یکی از انواع آنها فوبیای چشم است. حساسیت به نور یا فوتوفوبیا چشم زمانی رخ می‌دهد که نور به چشم آسیب وارد کند و فرد به فرار از نور برسد. واکنش چشم به نور علامتی رایج است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علل بروز فوتوفوبیا و میگرن متعدد است.

در موارد خفیف، چشم با نور ضعیف اتاق یا نور ضعیف خورشید مدام پلک می‌زند و در موارد شدید، هر نوری باعث درد چشم می‌شود. اما دلایل ایجاد فوتوفوبیا چیست؟ در این مطلب قصد داریم تا به بررسی فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) بپردازیم پس با ما همراه باشید.

عواملی که باعث ایجاد فوتوفوبیا می‌شود

برای پیدا کردن علت بیزاری از نور باید با بیماری‌هایی که عامل فوتوفوبیا هستند، آشنا شوید.

بیماری میگرن

یکی از علل رایج فوتوفوبیا، میگرن است. میگرن سر درد شدیدی است که در اثر تغییرات هورمونی، استرس و تغییراتی که در محیط رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود. در هنگام بروز میگرن ضربان در سر حس می‌شود و بیمار احساس حالت تهوع و استفراغ دارد. استفاده از عینک فتوفوبیا احتمال بروز میگرن را کاهش می‌دهد.

بیماری‌هایی که به مغز آسیب وارد می‌کنند

چند بیماری که به مغز آسیب وارد می‌کنند، عواملی هستند که باعث فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) می‌شوند. در این شرایط مهم است که با دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید.

بیماری آنسفالیت

هرگاه مغز به دلیل عفونت ویروسی ملتهب شود بیماری آنسفالیت رخ می‌دهد. در موارد شدید این بیماری خطر بزرگی برای زندگی فرد دارد.

بیماری مننژیت

نوعی عفونت باکتریایی است که باعث ایجاد التهاب در غشاهای اطراف مغز و نخاع می‌شود و علت بیزاری از نور است. از عوارض این بیماری کاهش شنوایی، آسیب مغزی، تشنج و در مواردی مرگ است.

بیماری خونریزی زیر عنکبوتیه

زمانی که بین لایه اطراف مغز و مغز خونریزی اتفاق بیفتد، خونریزی زیر عنکبوتیه رخ می‌دهد. این بیماری سکته، آسیب مغزی و مرگ به همراه دارد.

میگرن و فوتوفوبیا

شرایطی که چشم آسیب ببیند

برخی افراد که دچار بیماری‌های چشمی هستند، ممکن است از فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) رنج ببرند.

بیماری سایش قرنیه

قرنیه به عنوان خارجی‌ترین قسمت چشم، هنگامی که با شن، خاک، ذرات فلزی و سایر مواد خارجی تماس پیدا کند، دچار سایش می‌شود. در مواردی این تماس‌ها باعث ایجاد عفونت می‌شود که زخم قرنیه را به وجود می‌آورد.

بیماری اسکلریت

زمانی که قسمت سفید چشم ملتهب شود نشان‌دهنده وجود فوتوفوبیا چشم است. دلیل به وجود آمدن این بیماری بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس است. این بیماری با درد، آبریزش و تاری دید همراه است.

بیماری ورم ملتحمه

در این بیماری که به چشم صورتی معروف است، قسمت سفید چشم عفونی و ملتهب می‌شود. عامل ایجاد این بیماری ویروس، باکتری و آلرژی‌ها است. خارش، درد و قرمزی چشم از عوارض این بیماری است و باعث فرار از نور می‌شود.

سندروم خشکی چشم

اگر غدد اشکی به مقدار لازم اشک تولید نکنند، چشم دچار خشکی می شود که عامل فتوفوبیا است. عوامل محیطی، شرایط پزشکی، داروها و سن در خشکی چشم تاثیر دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

حال که دانستید ترس از نور چیست، اگر فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) دارید و به شرایط زیر رسیدید، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

  • تاری دید: قرمزی، درد و سوزش و احساس وجود شی خارجی در چشم
  • آنسفالیت: سردرد شدید، تب وگیجی
  • مننژیت: سردرد شدید، تب و لرز، گرفتگی ناحیه گردن، تهوع و استفراغ
  • خونریزی زیر عنکبوتیه: سردرد شدید به خصوص در ناحیه پشت سر، احساس گیجی و بی‌حسی در نقاطی از بدن
مراجعه به چشم پزشک
مراجعه به چشم پزشک

چطور فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) درمان می‌شود؟

برای درمان فوتوفوبیا چشم دو راه حل وجود دارد.

درمان فتوفوبیا در منزل

برای در امان ماندن از فوتوفوبیا بعد از پیدا کردن علت بیزاری از نور، بهتر است ساعتی که نور خورشید زیاد است در منزل بمانید. هیچ گاه به طور مستقیم به نور نگاه نکنید و از عینک فتوفوبیا استفاده کنید.

درمان فتوفوبیا به روش های پزشکی

پزشک با معاینه چشم و پرسیدن چند سوال به دنبال راه حلی برای حل مشکل می‌گردد. نوع درمانی که پزشک مطرح می‌کند به دلیل ایجاد این بیماری مربوط است. در واقع با از بین بردن دلیل ایجادکننده فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) آن را درمان می‌کنند. برخی از راهکارهای درمانی شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای درمان میگرن
  • قطره چشمی برای کاهش التهاب
  • انتی بیوتیک برای کاهش ورم
  • اشک مصنوعی برای درمان سندرم خشکی چشم
  • آنتی بیوتیک برای درمان مننژیت
  • جراحی مغزی برای خارج کردن خون‌های خونریزی مغزی

چطور از فوتوفوبیا جلوگیری کنید؟

حال که دانستید فوتوفوبیا چیست و چگونه درمان می شود، بهتر است با روش های پیشگیری از ابتلا به آن نیز آشنا شوید. به علت فرار از نور، مقابله با نور دشوار است اما راه‌هایی برای جلوگیری از بروز علائم فتوفوبیا وجود دارد.

  • از محرک‌های ایجادکننده میگرن دوری کنید.
  • مراقبت و حفظ بهداشت چشم راهی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن است. همچنین هیچگاه از لوازم آرایش مشترک استفاد نکنید.
  • همانطور که گفتیم مننژیت یکی از دلایل ایجاد فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) است. با شستن مرتب دست‌ها و دروی از افراد آلوده، از ابتلا به مننژیت جلوگیری کنید.
  • از محل‌هایی که حاوی پشه و کنه هستند نیز دوری کنید و واکسن آنسفالیت را دریافت کنید.
عیتک فوتوفوبیا
عیتک فوتوفوبیا

سخن آخر

کاهش علائم و جلوگیری از آسیب شدید توسط فوتوفوبیا قابل کنترل است اما برای این کار بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک با بررسی عوام مختلف دلیل اصلی این بیماری را پیدا می‌کند و مطابق با آن راه درمان تجویز می‌کند. برای درمان فوتوفوبیا (عدم تحمل نور)، مراجعه به دکتر مغز و اعصاب آنلاین توصیه می‌شود

سوالات متداول

چه چیزی باعث فوتوفوبیا می‌شود؟

نور خورشید یا نور داخلی شدید و غیرمناسب باعث ایجاد شرایط سخت و دردناکی برای چشم می‌شوند. فوتوفوبیا به خودی خوب بیماری نیست بلکه علائم بیماری دیگری است که به نور بستگی دارند.

کدام قسمت مغز تحت تاثیر فوتوفوبیا است؟

در اعماق مغز و در قسمت تالاموس که درک درد و هوشیاری را مدیریت می کند، نورون‌هایی وجود دارند که هنگامی که در مقابل نور قرار می‌گیرید، ایجاد احساس درد شدید می‌کنند.

آیا فوتوفوبیا نیاز به عینک دارد؟

در حالت عادی باید از عینک آفتابی استفاده کنید. اما اگر نسبت به حالت عادی احساس ناراحتی بیشتری دارید، باید از عینک فوتوفوبیا استفاده کنید که در مقابل نور‌ از چشم بیشتر محافظت کند.

۲.۹/۵ (۷ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
........
........
3 ماه قبل

سلام وقتی به تلوزیون یا گوشی یا نور های ویترین ودکور ها نگاه میکنم چشم کمی درد میگیره ولی وقتی. تو نور شدید آفتاب میرم بیرون درد نمیگیره
میشه لطفا کسی جوابمو بده
خیلی ترسیدم

سامیار
سامیار
1 سال قبل

سلام خسته نباشید پسرم ۹ سالشه و حدود ی هفتس نور منزل چشماشو اذیت میکنه،، میخاستم دلیلشو بدونم،، در ضمن چشمشون ضعیف هم عست، ولی درد ، تورم ، قرمزی، سردرد ،، هیچ کدام و ندارن،، ممنون میشم راهنمایی منید

مریم شیراوند
مریم شیراوند
پاسخ به  سامیار
4 ماه قبل

سلام دخترم اینجوری بود ،بعد از چند بار دکتر رفتن متوجه شدم سونزیت داره،دو دوره چرک خشکن دادم خوب شد

دکمه بازگشت به بالا