بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس چیست؟ ۵ روش درمان و کنترل علائم ALS

بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس (Amyothrophic Lateral Sclerosis یا ALS) یک بیماری پیش‌رونده سیستم عصبی است که به نام اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نیز شناخته میشود. این بیماری سلول‌های عصبی مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می‎دهد و باعث از دست دادن کنترل عضلانی می‌شود. بیماریALS به نام بیماری لو گهریگ، بازیکن بیسبالی که نخستین بار به این بیماری دچار شد نیز نامیده می‌شود.

علائم این بیماری نادر، اغلب با انقباض عضلانی و ضعف در اندام یا گفتار نامفهوم شروع می‌شود. در نهایت، ALS بر کنترل ماهیچه‌های مورد نیاز برای حرکت، صحبت کردن، غذا خوردن و تنفس تأثیر می‌گذارد. در این مقاله پذیرش ۲۴ می‌خواهیم علل بروز این بیماری و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم، همراه ما باشید.

علل بروز بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس

تا کنون پزشکان و محققان نتوانسته‌اند علت بیماری ALS را کشف کنند با این حال، شواهد حاکی از آن است که ژنتیک و عوامل محیطی در بروز این بیماری تاثیر گذار هستند.

تاثیر ژنتیک در بیماری ALS

در سال ۱۹۹۳، دانشمندان با حمایت موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS) کشف کردند که جهش در ژن SOD1 با برخی از موارد آمیوتروفیک لاترال اسکلروزیس خانوادگی مرتبط است. از آن زمان، بیش از دوازده جهش ژنتیکی دیگر شناسایی شده است که بسیاری از آنها از طریق تحقیقات پشتیبانی شده توسط NINDS هستند. تحقیقات روی جهش‌های ژنی خاص نشان می‌دهد که تغییرات در پردازش مولکول‌های RNA ممکن است منجر به تخریب نورون‌های حرکتی می‌شود. در واقع نقص در مولکول RNA باعث اختلال در پروتئین سازی در بدن می‌شود که همین موضوع می‌تواند احتمال ابتلا به ALS را افزایش دهد.

فاکتورهای محیطی در ابتلا به ALS

محققان در حال بررسی تاثیر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض عوامل سمی یا عفونی، ویروس‌ها، آسیب‌های فیزیکی، رژیم غذایی و عوامل رفتاری و محیطی هستند. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض سموم در طول جنگ، یا فعالیت بدنی شدید، دلایل احتمالی این است که چرا برخی از جانبازان و ورزشکاران ممکن است در معرض خطر ابتلا به ALS (آمیوتروفیک لاترال اسکلروزیس) باشند. تحقیقات در حال انجام نشان می‌دهد که برخی از عوامل مانند سیگار کشیدن نیز در ایجاد یا پیشرفت این بیماری دخیل هستند.

علائم بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس

علایم بیمار اسکلروز ممکن است آنقدر خفیف باشد که قابل تشخیص نباشند، اما به تدریج این علائم به ضعف یا آتروفی آشکار تبدیل می‌شوند. علائم اولیه بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف عضلانی که بازو، ساق پا، گردن یا دیافراگم را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • گفتار نامفهوم و اختلال در تکلم
  • مشکل در جویدن یا بلعیدن

با پیشرفت ALS، ضعف عضلانی و آتروفی به سایر قسمت های بدن سرایت می‌کند. افراد ممکن است دچار مشکلاتی در حرکت، بلع (دیسفاژی)، صحبت کردن یا تشکیل کلمات (دیس آرتری) و تنگی نفس شوند. اگرچه توالی علائم در حال ظهور و سرعت پیشرفت بیماری می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، در نهایت افراد نمی‌توانند بایستند یا راه بروند، به تنهایی از رختخواب بیرون بیایند یا از دست ها و بازوهای خود استفاده کنند.

افراد مبتلا به ALS معمولا در بلع و جویدن غذا مشکل دارند که خوردن غذا را سخت می‌کند. این افراد معمولا سوخت و ساز بیشتری دارند. با توجه به این عوامل، افراد مبتلا به ALS و ممکن است دچار سوءتغذیه یا کاهش وزن شدید شوند.

از آنجایی که افراد مبتلا به ALS معمولاً توانایی تفکر، حل مسئله و درک بسیار بالایی دارند، با گذشت زمان دچار اختلالات عصبی، افسردگی و اضطراب می‎شوند. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد برخی بیماران ALS حتی ممکن است در طول زمان دچار نوعی زوال عقل شوند.

افراد مبتلا به ALS در نهایت توانایی نفس کشیدن خود را از دست می‌دهند و باید به دستگاه تنفس مصنوعی وابسته باشند. افراد مبتلا بهals همچنین با افزایش خطر ابتلا به ذات الریه در مراحل بعدی بیماری روبرو هستند. در برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به نوروپاتی دردناک (بیماری یا آسیب عصبی) نیز مبتلا شوند. هر چه علائم تنفسی در بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شدیدتر باشد، طول عمر آنها کوتاه تر خواهد بود، زیرا شایع‌ترین علت مرگ در بیماران ALS نارسایی تنفسی است.

انواع آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس

با توجه به این که بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس علت مشخصی ندارد، نمی‌توان دسته بندی علمی براساس منشاء بیماری برای آن در نظر گرفت؛ اما پزشکان براساس علائم بالینی و سطوح این بیماری، طبقه بندی زیر را برای این بیماری در نظر گرفته اند:

  • اسکلروز جانبی اولیه
  • اسکلروز کلاسیک
  • اسکلروز ژنتیکی
  • فلج بولبر (PBP)
  • آتروفی عضلانی (PMA)

اولین علامت ALS معمولاً در دست یا بازو ظاهر می‌شود و می‌تواند با کارهای ساده‌ای مانند بستن دکمه‌های پیراهن، نوشتن یا چرخاندن کلید در قفل، مشکل را نشان دهد. بر اساس محل بروز علائم نیز این بیمار را در دو گروه زیر طبقه بندی می‌کنند.

  • “limb onset ”ALS

در این دسته از بیماری اسکلروز، نخستین علائم بیماری در بازوها یا پاها بروز پیدا می‌کند.

  •  “bulbar onset ”ALS

نسختین علائم افراد مبتلا به این بیماری با مشکلات گفتاری و بلع بروز پیدا می‌کند.

راه های درمان بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس (ALS)

هیچ درمان قطعی برای بازسازی نورون‌های حرکتی آسیب دیده در بیماری اسکلروز وجود ندارد، اما بسیاری از روش‌های درمانی می‌توانند به کنترل علائم این بیماری کمک کنند. در زمینه درمان بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس علاوه بر پزشکان، مجموعه‌ای از متخصصان از جمله داروسازان، فیزوتراپیست‌ها، متخصصان تغذیه، تکنسین‌های مهندسی پزشکی، مددکاران اجتماعی، روانشناسان بالینی، و پرستاران در منزل و آسایشگاه در ارائه خدمات برای بهبود این بیماران تاثیر گذار هستند. این تیم ها می‎توانند یک برنامه درمانی فردی طراحی کنند و تجهیزات ویژه‌ای را با هدف حفظ تحرک، راحت و مستقل بودن افراد تا حد امکان فراهم کنند.

دارو بیماری ALS

از جمله داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده که برای درمان بیماران ALS تجویز می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریلوزول Riluzole (Rilutek)

این داروی خوراکی ضمن کاهش سطح گلوتامات، باعث کاهش آسیب رسانی به نورن‌های حرکتی می‌شود. رلوزول روند پیشرفت بیماری را کند می‌کند و از بروز علائم شدیدتر ین بیماری جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده که این دارو در افزایش طول عمر بیماران als نیز موثر است.

  • اداراون Edaravone (Radicava)

این دارو به شکل داخل وریدی به بیماری تزریق می‌شود و در کاهش علائم ALS بسیار موثر است.

علاوه بر داروهای فوق، پزشکان همچنین می‌توانند داروهایی را برای کنترل علائم بیماری اسکلروز تجویز کنند. درمان افسردگی، اختلالات عصبی ناشی از als، اختلالت خواب معمولا داروهای ضد افسردگی تجویز می‌شود. برای درمان علائمی مانند گرفتگی عضلات، بزاق بیش از حد، یبوست و… نیز بیمار باید تحت نظر دکتر اسکلروز جانبی آمیوتروفیک داروهای خاصی را استفاده کند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی بیماران ALS

فیزیوتراپی از جمله درمان‌های موثر در بهبود عملکرد حرکتی بیمار ALS است. فیزیوتراپیست‌ها معمولا تمریناتی مانند پیاده روی، ورزش‌های هوازی ملایم و شنا را برای جلوگیری از اسپاسم عضلانی و تقویت عضلات به این بیماران توصیه می‌کنند.

کاردرمانگر نیز با در نظر گرفتن میزان پیشرفت بیماری و علائم بیمار، دستگاه‌هایی مانند رمپ، بریس، واکر و ویلچر را پیشنهاد می‌کند. بیماران als با استفاده از این دستگاه‌های کمک حرکتی می‌توانند عملکرد خود را بهبود بدهند.

گفتار درمانی بیماری ALS

اختلال در گفتار از جمله علائم بیماری ALS است که برای درمان این نوع اختلالات باید به گفتار درمانگر مراجعه شود. در افرادی که مبتلا به بیماری als هستند ممکن است اختلالات گفتاری کمتر بروز پیدا کند و گفتار درمانگر تنها با انجام یک سری روش‌های با لینی توانایی ارتباط با دیگران را در این افراد تقویت کند.

در مواردی که بیمار قدرت تکلم خود را به طور کامل از دست داده باشد، گفتار درمانگر با استفاده روش‌های مبتنی بر رایانه از ابزارهایی برای ردیابی چشم و برقراری ارتباط با سایر روش‌ها استفاده می‌کند.

درمان علائم تغذیه ای بیماری ALS

برای کنترل علائم تغذیه‌ای در بیماران ALS، متخصصان تغذیه به بیماران و مراقبین آموزش می‌دهند که چگونه وعده های غذایی کوچکی را در طول روز مصرف کنند که کالری، فیبر و مایعات کافی را برای بیمار فراهم کند. همچنین توصیه می‌کنند از خوردن غذاهایی که بلع آن دشوار است پرهیز کنند.

در درجات شدید این بیماری افراد ممکن است شروع به استفاده از دستگاه‌های مکنده برای خارج کردن مایعات یا بزاق اضافی و جلوگیری از خفگی کنند. هنگامی که افراد دیگر نمی توانند غذا بخورند، پزشکان ممکن است توصیه کنند که یک لوله تغذیه قرار دهند، که خطر خفگی و ذات الریه را که می‌تواند ناشی از استنشاق مایعات به ریه‌ها باشد را کاهش دهد.

کنترل علائم تنفسی بیماری ALS

با پیشرفت بیماری ALS، افراد ممکن است به تهویه مکانیکی یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشند. پزشکان ممکن است یک لوله تنفسی را از طریق دهان قرار دهند یا ممکن است با جراحی یک سوراخ در جلوی گردن ایجاد کنند و یک لوله منتهی به نای را وارد کنند (تراکئوستومی). اگرچه کنترل علائم تنفسی با این روش‌ها می‌تواند مشکلات تنفسی را کاهش دهد و بقا را طولانی تر کند، اما تاثیری بر پیشرفت این بیماری آمیوتروفیک لاترال اسکلروزیس ندارد.

پیشگیری از بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس

از آنجایی که بیماری ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نوعی بیماری عصبی پیشرونده است و علت اصلی آن تا کنون کشف نشده، نمی‌توان روش قطعی برای پیشگیری از بیماری ALS در نظر گرفت. اما می‌توان برای جلوگیری از پیشرفت علائم این بیماری روش‌های درمانی فوق را انجام دهید. توجه داشته باشید که در صورت بروز هر یکی از علائم اولیه این بیماری باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید تا در صورت بروز علائم اصلی بتوان بیماری آمیوتروفیک لاترال اسکلروزیس را کنترل کرد.

روش‌ های تشخیص اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

تشخیص بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس بر اساس شواهد و علائم این بیماری امکان پذیر است. اما برای تشخیص این که بیمار در چه مرحله‌ای از ALS است، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • تصویر برداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای تصویربرداری از مغز و نخاع به منظور بررسی میزان آسیب دیدگی نورون‌های حرکتی
  • آزمایش خون و ادرار برای چکاپ کامل بیماری و اطمینان از ابتلا به سایر بیماری های مشابه
  • الکترومیوگرافی (EMG) برای بررسی عملکرد سلول‌های عضلانی
  • بیوپسی عضلات برای بررسی وضعیت بیمار از نظر ابتلا به سایر بیماری‌ها

تجویز هر یک از روش‌های فوق با نظر پزشک صورت می‌گیرد و به شرایط بیمار بستگی دارد. علائم اولیه این بیماری با ناتوانی در بازوها یا پاها بروز پیدا می‌کند که در صورت مشاهده این علائم می‌توانید از طریق وب سایت پذیرش ۲۴ با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در ارتباط باشید.

سوالات متداول آمیوتروفیک لاترال اسکلروزیس

آیا بیماری ALS ارثی است؟

علت اصلی بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس تا کنون مشخص نشده اما علت بروز این بیماری را می‌توان به مشکلات ژنتیک و عوامل محیطی مرتبط دانست.

آیا بیماری ALS درمان قطعی دارد؟

برای درمان بیماری ALS (آمیوتروفیک لاترال اسکلروزیس) تاکنون درمان قطعی کشف نشده است اما با استفاده از روش‌های دارو درمانی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و… می‌توان علائم این بیماری را کنترل کرد.

طول عمر مبتلایان به بیماری آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس چقدر است؟

بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد، معمولا افرادی که علائم تنفسی با شدت بیشتری بروز پیدا کند حدود ۳-۵ سال پس از این بیماری عمر می‌کنند. اگر علائم تنفسی کمتر باشد تا ۱۰ سال پس از بروز علائم ALS نیز عمر می‌کنند.

۳.۳/۵ (۱۲ نظر)

منبع
mayoclinic.orgals.orgninds.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
35 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
4 روز قبل

سلام علائمی که همه نوشتن داداش من نداره فقط پاش شل شده توی mri نوشته احتمال وجود als ایا میشه بطور قطع گفت که این مریضی رو گرفته؟

رضا موسوی
رضا موسوی
28 روز قبل

لطفا از خانواده هایی که تجربه شخصی داشتن از ریزترین علائم شروع بگن اخه منم هم احساس میکنم گرفتم
خواهش میکنم ریز به ریز بگین تشکر

محمد
محمد
پاسخ به  رضا موسوی
24 روز قبل

برادر من از پای راستش شروع شد.ابتدا یه ذره لنگ میزد.بعددستش را نمی‌توانست بالا بیاره و بعد هم گردنش حالت افتادگی پیدا کرد.وقتی دکتر بهش گفت امکان als هست.شروع کرد سرچ کردن و وقتی فهمید als چی هست استرس را تو نگاش میشد دید.و بعد از یک ماه نفسش مشکل پیدا کرد.به نظر من که اگه عزیزی را دارید اصلا بهش نگید als چیه.فقط پیگیر کاراش و مصرف داروش را جدی دنبال کنید.اینم بگم ما چون ابتدا خبر نداشتیم از چیزی.بدون اطلاع ما ده روز ریوزل که قرص اصلی بیمار بودش را نخورد.

Aram
Aram
1 ماه قبل

پدر من ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ بعد از ۵ سال تحمل مریضی alsبه رحمت خدا رفت. به شدت تنگی نفس داشت و دائم از دستگاه بای پپ استفاده میکرد. پدر من با این مریضی پر پر شد منم سوختم الان که نیست بیشتر میسوزم دلم بابام رو میخاد ولی سالم

ناصر
ناصر
1 ماه قبل

سلام متأسفانه مادر منم از این بیماریی گرفته ALS که تو یک سال و نیم جلو چشمان داره زره زره آب میشه و شرایطش خیلی سخته هر جای هم که تونستیم بردیم متأسفانه جواب نگرفته.فقط دوستان یه نصیحت بهتون میکنم تنها کمکی که میتونیم بهشون بکنیم مراقبت با اخلاق خوش و مهربانی بهشونه

رضا
رضا
1 ماه قبل

بچه ها اگه کسی پیاممو میبینه و میدونه اونور آب راه درمان داره این بیماری بهم اطلاع بدین ممنونم
صفرنوهصدوسی صدونودیک هفتاد نودوشیش

رضا
رضا
1 ماه قبل

منی که مادرم داییم و دوتا از خاله هام این بیماریو گرفتن چی بگم تازه یکی از خاله هام هم فوت شده ازین بیماری

فرحناز
فرحناز
1 ماه قبل

درود به همگی ، اسم بیماری من فیبرومیالژی است . کسی در مورد این بیماری اطلاعاتی داره؟ خیلی شبیه علایم این بیماری هست .

علی
علی
1 ماه قبل

سلام… سلول درمانی…

فرزاد
فرزاد
2 ماه قبل

پزشک های گدا صفت

فرزاد
فرزاد
2 ماه قبل

سلام به همه عزیزان.میخوام بگم که شماها باید خودتونو رو برای همه چی آماده کنین .الکی پولتون رو به این پزشک های گدا صفت خرج نکنین.مادر منم این بیماری رو داشت .داروی ریلوزول .آمپوا آلساوا فیزیوتراپی خلاصه هر کاری کردم نشد که نشد ذره ذره جلوی چشام آب شد.آخر سر همه داروهاش رو قطع کردم چون کوچکترین تاثیری نداشت. تا آخرین لحظه کنارش نشستم . آخرش ریه شو درگیر کرد و فوت کرد. خیلی بیماری بدیه .آدم یهویی بمیره ولی گرفتار این بیماری نشه. تنها یه چیز میتونین به بیمار عزیزتون بدین عشق و محبت و توجه.

ارام
ارام
پاسخ به  فرزاد
2 ماه قبل

سلام ببخشیدچند وقت قرص و آمپول رو استفاده کردن و مشکل بلع غذا رو هم داشتن ،پدرم تازگی گرفتار شده ولی خودش نمیدونه ،ما نمیدونیم چکار کنیم

سارا
سارا
پاسخ به  فرزاد
7 روز قبل

سلام امپولی ک واسه این مریضی هس هیچ تاثیری روی مادرتون نزاش؟

Aram
Aram
3 ماه قبل

پدر من هم الان ۴ ساله درگیر این بیماریه و این اواخر دائم بایت تنگی نفسش و عفونت ریه بستری بیمارستانیم
امن یجیب المضطر الرضا دعا و یکشفسو

سارا
سارا
پاسخ به  Aram
1 ماه قبل

سلام داروی ریلوزول استفاده نمیکنن؟

طاهره
طاهره
4 ماه قبل

سلام توروبه خدا برای برادر منم دعا کنید اونم تازه به این بیماری مبتلا شده .خیلی درد ناکه وقتی میبینی عزیزترین آدمهای زندگیت دارند درد میکشن.خدایاخودت کمک کن به این بیمارها

الله كمك كنه
الله كمك كنه
4 ماه قبل

یک و سالو نیم خواهرم مبتلا شده هر کاری که بگین کردیم ولی اصلا رو به بهبودم نبوده هر روزم بدتر از قبل داره میشه لوله به شکم – دستگاه تنفسی دائم -سوند .. خیلی بیماری بدیه خدا واسه هیچ خانواده ای نیاره

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط الله كمك كنه
سارا
سارا
پاسخ به  الله كمك كنه
2 ماه قبل

سلام علایم اولیش چی بود

Peyman
Peyman
5 ماه قبل

سلام به همه عزیزان عموی من دچار Alsشده.کسی دکتر متخصصی در این زمینه می شناسه.معرفی کنه

محمد
محمد
پاسخ به  Peyman
3 ماه قبل

دکتر نفیسی تو تهران
ولی راه درمان نداره
آمپول آلساوا مصرف میکنه

مهدی
مهدی
پاسخ به  Peyman
3 ماه قبل

سلام دکتر سجاد حریریان متخصص مغز و اعصاب در تبریز

شاهین
شاهین
پاسخ به  Peyman
2 ماه قبل

سلام دکتر اخوت تو امیر آباد بالاتر از مرکز قلب خیابان چهارم پلاک ۱۰طبقه دوم

علیرضا نامشاد
علیرضا نامشاد
پاسخ به  Peyman
2 ماه قبل

دکتر شهریار نفیسی در تهران با معرفی نامه ویزیت میکنن

حمید
حمید
پاسخ به  علیرضا نامشاد
1 ماه قبل

سلام من اهل یزدم پدرم ۱۰ سال درگیر این بیماری بود خیلی روحیه خوبی داشت سری اخریا سرش نمیتونست
رو ویلچر نیگر داره در اخر ایست قلبی کرد توجه کنیدد پدرم اکسیژن خونش اومده بود پایین همیشه ضربان قلبش بالا بود فک کنم علت ایست قلبیشم بالا بودن ضربان قلبش بود اکسیژن خون خیلی مهمه ….

حمید
حمید
پاسخ به  علیرضا نامشاد
1 ماه قبل

ده سال پیش رفتم تهران پیشش دکتر نفیسی گفت پدر شما بیماری ای ال اس خیلی کند رونده است ۱۰ سال طول میکشه تشخیصش عالی بود سر ۱۰ سال هم فوت کرد

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  Peyman
23 روز قبل

سلام شما از طریق اینترنت می تونید دریایی از اطلاعات رو بدست بیارید اسم بیماری رو سرچ کنید

جای لوله تغذیه درد شدید واسهال شدیدمتاسفانه مای بی
جای لوله تغذیه درد شدید واسهال شدیدمتاسفانه مای بی
6 ماه قبل

سلام پدرم هم یکساله که متاسفانه به این بیماری گرفتارشده ازبلع شروع شده دوماه بعدش نیازمنددستگاه تنفس شده ۴ ماه هم هست که لوله تغذیه زدیم الانم پاهاش درگیرن اینطوری داره عذاب میکشه لطفابراش دعاکنیدتانجات پیداکنه هرچی زودتر

سارا
سارا

سلام چه دارویی استفاده میکنن؟

علیرضا
علیرضا

خداوندا تمام بیماران را از عذاب رها و به سلامتی برسان

پریناز بهاری
پریناز بهاری
6 ماه قبل

مادرم عزیزترینم دارایی زندگیم رو دراثراین بیماری ازدست دادم الکی امیدندید لطفا روحم بامادرم رفت

ژیلا
ژیلا
پاسخ به  پریناز بهاری
6 ماه قبل

تسلیت میگم پریناز جان
متاسفانه مادر منم به این بیماری مبتلا هستن و من نمیدونم چطوری میتونم جلوی پیشرفت است بیماری زو بگیرم.

سارا
سارا
پاسخ به  ژیلا
2 ماه قبل

سلام مادرتون چ علایمی دارن و چجوری تشخیص دادن ؟

بهنام
بهنام
پاسخ به  پریناز بهاری
4 ماه قبل

سلام دکتر صراف که تو بیمارستان امام خمینی هستن و در بلوار کشاورز مطب دارند روی این بیماری دارن تحقیق میکنن متاسفانه پدر من هم درگیر این بیماری هستش و ما هر ۳ ماه میریم برای چکاپ واقعا این بیاری اعضا خانواده را درگیر خود میکند و آنها هم دچار ناراحتی و افسردگی میشوند ولی چاره ای نیست

شاهین
شاهین
پاسخ به  بهنام
2 ماه قبل

سلام می‌بخشید پدرتون چند وقته مبتلا شده.ایا جواب گرفتین از دکتر صراف ممنون میشم راهنمایی کنید .خواهر منم درگیر شده یک سال و نیم هست همه جا بردیم فایده ندارد.پیش دکتر نفیسی .دکتر ترابی .دکتر پاکیوند.دکتر اخوت .هیچ کدوم جواب نداد.فقط خدا کمک کنه به حق امام حسین و خانم فاطمه زهرا ص

حمید
حمید
پاسخ به  شاهین
2 ماه قبل

سلام. خواهرتون چند سالشه؟ متاسفانه خواهر منم ۱.۵ ساله درگیر شده و پیش هر دکتری که بگید بردیمش ولی متاسفانه تا حالا که هیچ درمانی جواب نداده

دکمه بازگشت به بالا