بهترین درمان خانگی سردرد قاعدگی +درمان گیاهی میگرن در پریود

فیزیولوژی بدن خانم‌ها در سنین باروری همراه با خونریزی ماهیانه است. اغلب خانم‌ها در طول دوران خونریزی با عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، کمردرد و کج‌خلقی هم روبرو می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی علت سردرد قاعدگی بپردازیم و بهترین راه‌های درمان سردرد دوران قاعدگی را به شما معرفی کنیم.

اگر می‌خواهید بدانید سردرد قاعدگی چگونه است یا چرا در دوران قاعدگی سردرد می‌گیریم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید. در این مقاله از علائم، ۵ علت اصلی سردرد قاعدگی و انواع روش‌های درمان خانگی آن صحبت می‌کنیم و ۷ دمنوش سردرد قاعدگی که میتوانند برای شما معجزه کنند را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید تا شما را از شر این درد راحت کنیم.

علائم سردرد دوران قاعدگی چیست؟

سردردهای قاعدگی باعث افت کیفیت زندگی خانم‌ها می‌شود و اجازه نمی‌دهد توانایی کافی برای پرداختن به امور عادی روزمره بپردازند. برخی از افراد نسبت به سردرد بی‌تفاوت هستند و از کنار آن به سادگی می‌گذرند. خانم‌هایی که از سردرد رنج می‌برند باید به نشانه‌های همراه با سردرد در دوران قاعدگی توجه کنند تا متوجه شوند علت سردردها به دوران قاعدگی ارتباط دارد یا اینکه علت آن مغزی است و نشانه‌ی یک بیماری خطرناک است.

موارد زیر علائم و نشانه‌هایی است که همراه با سردرد قاعدگی بروز می‌کند.

  • حالت تهوع
  • اسهال یا یبوست
  • حساسیت به صدا و نور
  • احساس خستگی شدید
  • درد عضلات و مفاصل
  • تغییرات خلق و خو و پرخاشگری
  • کاهش میل جنسی
  • آکنه و جوش
  • اختلال در حافظه

۵ علت سردرد دوران قاعدگی

سردرد دوران قاعدگی یک علت ندارد بلکه سردرد در دوران قاعدگی به علت‌های مختلفی بروز می‌کند که هر کدام از آن‌ها باید به طور جداگانه مورد توجه قرار بگیرند تا علائم و نشانه‌های سردرد کاهش پیدا کند.

موارد زیر مهم‌ترین علت‌های سردرد دوران قاعدگی است.

۱. تغییرات هورمونی و سردرد در پریود

سردرد در دوران قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. قبل از شروع خونریزی میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند و اغلب خانم‌ها در این دوران با تغییرات خلق و خو، سردرد و دمدمی مزاج شدن روبرو می‌شوند.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در همه‌ی خانم‌ها با یک شدت بروز نمی‌کند؛ برخی از خانم‌ها سردرد یا عوارض شدیدتری را تجربه می‌کنند، درحالی که در برخی دیگر درمان سردرد دوران قاعدگی به سادگی و با استفاده از روش‌های خانگی انجام می‌شود.

البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که خانم‌ها با سابقه‌ی ژنتیکی تغییرات هورمونی و سردردهای قاعدگی با احتمال بیشتری درگیر این عارضه می‌شود.

تغییرات هورمونی که موجب سردرد دوران قاعدگی می‌شود ممکن است به قدری شدید باشد که افسردگی یا عصبانیت بروز کند یا حتی خانم مبتلا به سردرد دوران قاعدگی نتواند کارهای روزمره و معمول را انجام دهد.

درمان خانگی میگرن قاعدگی
درمان خانگی میگرن قاعدگی

تغییرات هورمونی استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی با تغییر میزان سروتونین هم همراه است. سروتونین هورمونی است که کم شدن ترشح آن در مغز موجب انقباض رگ‌ها و بروز سردرد می‌شود. از طرف دیگر به دلیل اینکه سروتونین هورمون شادی بخش است، با تغییر میزان آن تغییرات خلق و خو و اختلالات خواب هم بروز می‌کند.

۲. میگرن قاعدگی

سردردهای شدید دوران قاعدگی که به صورت ضربان‌دار از یک طرف سر شروع می‌شوند از یک سردرد معمولی ناتوان کننده‌تر است و به نام میگرن قاعدگی معروف است.

به عبارت دیگر می‌توانیم ادعا کنیم، میگرن قاعدگی سردردهای هورمونی هستند که با نور و صدا تحریک می‌شوند و موجب آزار فرد مبتلا می‌شوند.

در تاپیک درمان سردرد قاعدگی نی نی سایت پیشنهادهایی برای معرفی بهترین پزشک‌ها وجود دارد، اما اگر می‌خواهید به بهترین دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید، بهتر است از به لیست پزشکان پذیرش۲۴ مراجعه کنید.

چرا میگرن قبل از شروع قاعدگی اوج میگیرد؟

برای پی بردن به علت سردرد قاعدگی در زنان باید از میزان تغییر هورمون‌ها اطلاع داشته باشیم. استروژن هورمون جنسی است که در اواخر دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند و موجب آزاد شدن تخمک می‌شود.پروژسترون هورمون جنسی زنانه دیگری است که با ترشح آن تخمک درون رحم قرار می‌گیرد.

پس بعد از آزاد شدن تخمک سطح هر دو هورمون کم می‌شود. به عبارت دیگر میزان هورمون استروژن و پرژسترون پیش از خونریزی ماهیانه در کمترین سطح است و همین کاهش موجب بروز سردرد قاعدگی در زنان می‌شود. البته درمان گیاهی سردردهای قاعدگی می‌تواند این دردها را به طور موثری تسکین دهد.

با توجه به اینکه این سردردها علت هورمونی دارد می‌توانیم انتظار داشته باشیم قبل از دوران یائسگی هم که تولید هورمون‌ها کاهش پیدا می‌کند هم سردرد بروز کند. اگر می‌خواهید از تجربیات خانم‌ها بیشتر بدانید می‌توانید به تاپیک علت سردرد بعد از قاعدگی در نی‌نی سایت مراجعه کنید.

۳. استرس علت سردرد در پریودی

استرس و اضطراب از عواملی هستند که موجب بروز سردرد دوران قاعدگی می‌شوند. برخی از خانم‌ها در دوران پریودی علاوه بر اینکه درد کمر و شکم، خشم و عصبانیت یا استرس و اضطراب را هم تجربه می‌کنند باید با سردرد هم کنار بیایند. چون اگر در شرایطی پر استرس زندگی یا کار کنند سردردها تشدید می‌شود.

بنابراین شدت سردردهای قاعدگی را به زندگی پر تنش هم ارتباط دهیم. اگر کامنت‌های مربوط به سردرد قاعدگی نی نی سایت را هم مطالعه کنید متوجه می‌شوید، بهترین راهکاری که به این افراد توصیه می‌شود کنترل استرس و استفاده از درمان گیاهی سردرد دوران قاعدگی و دور بورن از شرایط اضطراب‌‌آور است.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب با بررسی دقیق علائم و نشانه‌های همراه با سردرد سعی می‌کند علت آن را شناسایی کند و متناسب با علت درمان مناسبی را به بیمار پیشنهاد کند.

۴. بروز سردرد قاعدگی به دلیل خواب ناکافی

خانم‌هایی که دوران پیش از قاعدگی و همزمان با شروع خونریزی استراحت و خواب کافی نداشته باشند، مجبور باشند فعالیت زیادی کنند و امور مختلفی را تحت نظر داشته باشند، با احتمال بیشتری سردرد قاعدگی را تجربه می‌کنند. چون بدن در شرایط ضعف قرار می‌گیرد و لازم است خانم‌ها با تغذیه و استراحت کردن از خود مراقبت کنند. اما وقتی شرایط فراهم نباشد سردردهای قاعدگی بروز می‌کند.

درمان سردرد پریودی دکتر خیر اندیش غذاهای مقوی با طبع گرم را به خانم‌ها پیشنهاد می‌کند تا با استفاده از آن انرژی کافی داشته باشند و بتوانند دوران قاعدگی را با کمترین درد پشت سربگذارند.

دکتر سردرد سعی می‌کند با تجویز دارو‌های مسکن علائم سردرد قاعدگی را کنترل می‌کند تا از شدت درد و آزردگی کم شود. به این ترتیب به فرد کمک می‌کند کارهای روزمره را از سر بگیرد.

۵. سردرد قاعدگی به علت کم‌خونی

یکی دیگر از علت‌های شایع بروز سردرد دوران قاعدگی کم‌خونی است. خانم‌هایی که در دوران قاعدگی خونریزی شدیدی دارند با احتمال بیشتری دچار کم‌خونی می‌شوند و سردرد را تجربه می‌کنند. همچنین یکی از نشانه‌های قابل توجه برای کم خونی این است که در مدفوع فرد خون مشاهده شود و باعث شود خانم دچار کم خونی و سردرد دوران قاعدگی شود.

درمان خانگی سردرد پریودی
درمان خانگی سردرد پریودی

دکتر قاعدگی برای تشخیص علت سردرد در دوران قاعدگی از آزمایش خون برای تشخیص کم‌خونی استفاده می‌کند و درصورت ابتلا به این عارضه با تجویز مکمل‌های تغذیه‌ای سعی می‌کند کم خونی را از بین ببرد تا سردرد کاهش پیدا کند.

چگونه سردرد قاعدگی را درمان کنیم؟ درمان خانگی سردرد پریودی

انتخاب روش مناسب برای درمان سردرد قاعدگی بستگی به شدت درد دارد. برخی از اوقات درد به قدری شدید است که لازم از درمان دارویی در حد فاصل زمانی تخمک‌گذاری تا شروع قاعدگی استفاده شود اما در موارد دیگر درمان گیاهی سردرد قبل از قاعدگی می‌تواند موثر باشد.

درمان دارویی سردرد و پریودی

مسکن‌ها در درمان سردرد قاعدگی تاثیر زیادی دارند. تریپتان‌ها، ارگوتامین‌ها و DHE بدون ایجاد وابستگی می‌تواند درد را تسکین دهد. فلوکستین هم در مواردی که سردرد قاعدگی و اختلالات خلق و خو با هم بروز کند و درمان خانگی سردرد قاعدگی نتواند شدن درد را کم کند، توصیه می‌شود.

ناپروکسن هم از داروهای غیر استروئیدی است که با دو دوز در روز درد را تسکین می‌دهد و برای درمان سریع سردرد پریود توصیه می‌شود.

۷ دمنوش‌ سردرد پریودی که معجزه می‌کنند!

اگر شدت درد زیاد نیست و می‌خواهید از روش‌های ساده برای درمان استفاده کنید، بهتر است برای درمان خانگی سردرد در دوران قاعدگی از داروهای گیاهی استفاده کنید. برای سردرد قاعدگی طب سنتی هم راهکارهای موثری را به خانم‌ها پیشنهاد می‌کند. در ادامه چند روش موثر برای معضل «سردرد پریودی را چگونه درمان کنیم» معرفی می‌کنیم و امیدواریم با این راه‌های ساده شما را از درد شدید سر هنگام پریودی خلاص کنیم.

موارد زیر بهترین درمان گیاهی سردرد قاعدگی است که سردرد را کم می‌کند.

  1. دمنوش آویشن
  2. دمنوش بابونه
  3. دمنوش زنجبیل
  4. دمنوش سنبل الطیب
  5. دمنوش تخم گشنیز
  6. دمنوش لیمو
  7. دمنوش گل‌گاوزبان

تاپیک دمنوش برای سردرد پریودی نی نی سایت هم در مورد تجربه‌ی خانم‌های مختلف است و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. به خاطر داشته باشید با اینکه دارو درمانی به عنوان درمان قطعی میگرن قاعدگی شناخته می‌شود اما در برخی از افراد درمان میگرن قاعدگی با طبی سنتی هم امکان‌پذیر است.

استراحت کردن و ماساژ برای کاهش سردرد قاعدگی

درمان سردرد و حالت تهوع در پریودی با استفاده از استراحت کردن و ماساژ درمانی در بسیاری از خانم‌ها تاثیرگذار است. زیرا ماساژ درمانی باعث افزایش ترشح سروتونین می‌شود و به شل شدن عضلات گردن کمک می‌کند. به این ترتیب سردرد پریودی کاهش پیدا می‌کند.

به خصوص کسانی‌که دنبال درمان میگرن قاعدگی (میگرن در پریود) با یک روش ساده هستند می‌توانند از اثرات چشمگیر ماساژ درمانی استفاده کنند. زیرا ماساژ می‌تواند شدت حملات سردردهای میگرنی را کم کند.

ماساژ دادن شقیقه‌ها و پیشانی با روغن‌های گیاهی مانند روغن اسطوخودوس یا روغن نعنا فلفلی نیز می‌تواند شدت علائم سردرد را کم کند.

اگر نتوانستید از تاپیک درمان میگرن قاعدگی در نی نی سایت اطلاعات کافی دریافت کنید یا درمان گیاهی میگرن قاعدگی اثربخشی مطلوبی برای شما نداشت، بهتر است به دکتر میگرن مراجعه کنید تا داروهای تجویز شده دکتر وضعیت شما را بهبود بخشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد دوران قاعدگی در بین خانم‌ها شایع است و معمولاً با مصرف مسکن یا استراحت کردن از بین می‌رود و آن‌ها را نگران نمی‌کند. اما در صورتی که سردرد قاعدگی با هر کدام از موارد زیر همزمان باشد لازم است مراجعه به پزشک در اولویت قرار بگیرد.

  • خانم‌هایی که همراه با سردرد دوران قاعدگی اختلال دید یا سرگیجه و عدم تعادل تجربه کنند.
  • خانم با ضربه به سر دچار سردرد شود.
  • وقتی یک خانم با وجود استفاده از درمان خانگی سردرد شدید قاعدگی کاهشی در میزان درد احساس نکرده است.

پذیرش۲۴ وب سایت آنلاین است که امکان ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب را برای شما فراهم کرده است. برای دسترسی آسان‌تر شما اپلیکیشن پذیرش۲۴ هم طراحی شده و در اختیار شما قرار گرفته است.

سوالات متداول درباره سردرد در پریود

مزیت استفاده از درمان خانگی سردرد میگرنی دوران قاعدگی چیست؟

درمان‌های خانگی هزینه‌ی زیادی ندارد و در دسترس همه قرار دارند. از طرف دیگر هیچ عارضه‌ای هم برای خانم‌ها ایجاد نمی‌کنند.

میگرن قاعدگی موجب چه حدی از آسیب‌های مغزی می‌شود؟

خوشبختانه میگرن قاعدگی هیچ آسیب مغزی به دنبال ندارد و فقط موجب ایجاد ناتوانی در انجام کارهای روزانه در دوران قاعدگی می‌شود.

چه خوراکی‌هایی سردرد در قاعدگی را تشدید می‌کند؟

فست فود، شیرینی و شکلات و چیپس، نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل از خوراکی‌هایی هستند که شدت سردرد دوران قاعدگی را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل به خانم‌ها توصیه می‌شود، قبل از پریود این خوراکی‌ها را مصرف نکنند.

۳.۵/۵ (۲۴ نظر)

منبع
healthline.commy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یسنا۱۲۳
یسنا۱۲۳
5 ماه قبل

یسنا

یسنا۱۲۳
یسنا۱۲۳
پاسخ به  یسنا۱۲۳
5 ماه قبل

سلام دومین روز پریودیم هستش قسمت پیشانی و چشمهام درد میکنه خفیفه ولی عذاب آوره مخصوصا قسمت شقیقه…امکان داره از کمبود آهن باشه ..ذخیره آهنم پایینه

نرگس
نرگس
پاسخ به  یسنا۱۲۳
2 ماه قبل

منم همین مشکل رو دارم متاسفانه

زینب
زینب
8 ماه قبل

سلام آقای دکتر من وقتی پریودمیشم یکی دو رو قبلش سردردم شروع میشه وهرچه مسکن واینامیخورم بازدردمیکنه انگار ن انگار،بعضی اوقاتم اختلال دیدپیدامیکنم واعصابم خراب میشه وباصدا دردش بیشترمیشه، بچه کوچیکم دارم ،چیکارکنم؟

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  زینب
1 ماه قبل

سلام منم همین مشکل رودارم

لیلا
لیلا
9 ماه قبل

سلام خانم یااقای دکترمن الان ۷روزه بیشتره الکه بینی دارم قاعدگیم خیلی طولانی میشه بیشترازده روزسونوگرافیه سالمیه ازرحموتخمدانم دارم چکارکنم میخام باردارم بشم

انسیه حسینی
انسیه حسینی
1 سال قبل

سلام من دوروزقبل پریودسردردشدیدازسمت چپ سرمیگیره که چشم و گوش درکل سمت چپ درگیرمیشه سه روز اول خیلی کم درحدلک میادچیکارمیشه کردواقعاحالم بده

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی
پاسخ به  انسیه حسینی
1 سال قبل

سلام خدمت پزشک بزرگوار ۴۶سال سن دارم وقتی پریود میشم یاهمزمان سردردمیشم یا دوسه روز قبل واینکه تا دوروز فقط لک دارم اصلا خونریزی ندارم وچهارروزه تموم میشه ممنون میشم راهنمایم کنید خیلی عذاب اوره این سردردا.

سکین
سکین
پاسخ به  فاطمه محمدی
5 ماه قبل

منم دفیقا

ارزو
ارزو
پاسخ به  انسیه حسینی
3 ماه قبل

اره

اعظم
اعظم
1 سال قبل

سلام سردرد پریودی دارم؛دید چشمم ضعیف میشه و۳ الی ۴ روز اول لکه بینی دارم وخونریزیم خیلی کمه لطفا کمکم کنید

زینب
زینب
پاسخ به  اعظم
9 ماه قبل

کم خونی شدید دارید

فرزانه محمدی
فرزانه محمدی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشید آقای دکتر من چندروز نیمکره چپ سرم درد میکنه واین درد هم شامل کاسه چشممام هم شده لطف میکنید بنده چیکار کنم

زهرا گ
زهرا گ
پاسخ به  فرزانه محمدی
1 ماه قبل

سلام ببخشید من از دهم یازدهم پریودیم تا یک هفته بعدش سردرد میگرم وچشمام اذیته با خوابیدن خوب میشم ودقیقا بیدار شدم دوباره شروع میشه لطفا راهنمایی کنین درضمن فشارخونی هستم ولی کنترله ممنون

دکمه بازگشت به بالا