ویروس کرونا | علائم، پیشگیری و راه‌های درمان

تمام اطلاعاتی که باید درباره ویروس کرونا، پیشگیری و درمان آن بدانید

فهرست مطالب

ویروس کرونا چیست؟

کرونا خانواده بزرگ و متنوعی از ویروس‌ها می‌باشند. تعداد زیادی از موجودات می‌توانند به این ویروس‌ها آلوده شوند که بطور طبیعی شامل پستانداران و پرندگان هستند. خفاش‌ها بهترین میزبان برای این ویروس‌ها می‌باشند و تنوع بیشتری از این ویروس‌ها در آن‌ها  وجود دارد.

شناخت کرونا ویروس نوین (Covid-19) که جدیدترین ویروس شناخته شده از خانواده ویروس‌های کرونا است در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین انجام شد. این ویروس عامل بیماری عفونی می‌باشد که معمولا دستگاه تنفسی و به خصوص ریه‌ها را درگیر می‌کند که یک بیماری مسری است. طبق آمار کرونا، این ویروس تا کنون بیش از ۲۱۹ کشور را درگیر کرده و همچنان در حال گسترش است.

از کجا بفهمیم کرونا داریم؟ کرونا چطور خود را نشان می‌دهد؟ بهترین زمان مراجعه به پزشک چه زمانی است؟
از علائم اولیه ابتلا به این ویروس می‌توان به تنگی نفس, تب و سرفه خشک اشاره کرد. در صورت بروز علائم ویروس کرونا, تب بالای ۴۰ درجه یا تب بالای ۳۹ درجه (بیش از ۵ روز) ,سرفه, تنگی نفس  و فشار روی قفسه سینه باید به پزشک مراجعه شود.

دو نوع آزمایش برای تشخیص مبتلایان به این ویروس انجام می‌شود که اولین و قطعی‌ترین آن,  تست تشخیص عفونی (PCR) می باشد, نتیجه مثبت این آزمایش به معنای ابتلای قطعی به این ویروس است, ولی در صورتی که نتیجه منفی بود اما علائم بیماری پس از آن در فرد دیده شد لازم است آزمایش دیگری انجام شود تا مشخص شود فرد به این ویروس  مبتلا است یا خیر.

دومین آزمایش تست آنتی بادی می‌‌باشد, که در آن وجود آنتی بادی مخصوص این ویروس در نمونه خون فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد, در مورد نتیجه این آزمایش باید با پزشک مشورت شود. زیرا بدن در طول سه هفته اول ابتلا به بیماری شروع به ساختن آنتی بادی مخصوص برای مبارزه می‌کند و ممکن است با وجود آلوده بودن به این ویروس نتیجه آزمایش منفی باشد.

چگونگی پخش کرونا ویروس

ویروس‌های کرونای انسان از طریق قطره‌های آلوده که با سرفه یا عطسه پخش می‌شوند، یا تماس با دست‌ها، سطوح یا اشیاء آلوده از کسی که ویروس کرونا دارد به دیگرانی که با او تماس نزدیک دارند منتقل می‌شوند.

فاصله زمانی بین وقتی که یک نفر در معرض ویروس قرار می‌گیرد تا وقتی که عوارض برای اولین بار ظاهر می‌شوند معمولاً ۵ تا ۶ روز است، اگر چه می‌تواند از ۲ تا ۱۴ روز باشد. به این دلیل، از کسانی که احتمالاً با یک مورد تایید شده تماس داشته‌اند خواسته می‌شود که خودشان را برای ۱۴ روز قرنطینه کنند.
به نظر می‌رسد که بیشتر موارد COVID-۱۹ از کسانی که عوارض داشته‌اند پخش می‌شود. تعداد کمی از افراد ممکن است قبل از ظهور عوارضشان عفونی بوده باشند.

راه‌های انتقال کرونا

ویروس کرونا (covid_۱۹) بزرگ و سنگین است به همین خاطر نمی‌تواند مدت زیادی در هوا معلق بماند و در نتیجه از طریق هوا انتقال نمی‌یابد, راه اصلی انتشار این ویروس از طریق قطرات ریز تنفسی است که در اثر سرفه یا بازدم فرد مبتلا به ویروس به روی سطوح و وسایل اطراف پخش می‌شود.

یکی از راه‌های انتقال این ویروس راه‌های انتقال کرونا از سطوح است. بیشترین احتمال تجمع این ویروس‌ها روی سطوحی است که به طور مکرر تحت تماس دست‌ها هستند. اگر سطوح به این ویروس آلوده باشند افراد سالم با دست زدن به این سطوح و در صورتی که پس از آن قبل از شستن دست‌ها دهان, بینی و چشم‌های خود را لمس کنند و یا غذا بخورند, به این ویروس مبتلا می‌شوند.

یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس, راه‌های انتقال کرونا از فرد ناقل است. این ویروس می‌تواند از طریق افرادی که هیچ یک از علائم بیماری را ندارند هم به دیگران منتقل شود. اگر فرد آلوده به این ویروس بطور مستقیم به صورت فرد سالم سرفه یا عطسه کند قطرات ریز تنفسی آلوده وارد چشم‌ها یا دستگاه تنفسی فرد سالم می‌شوند و او را نیز آلوده می‌کنند. بیشتر موارد انتقال این ویروس از طریق افراد به یکدیگر در فضای بسته و ارتباط با فرد بیمار برای مدت طولانی اتفاق می‌افتد
به گفته دانشمندان انتقال ویروس کرونا از طریق حیوان خانگی به حیوانات دیگر و یا انسان‌ها صورت نمی‌گیرد.

علائم ویروس کرونا

چند روز طول می‌کشد تا علائم کرونا مشخص شود؟

همانطور که مانند سایر مردم جهان می‌دانید، شیوع ویروس کرونا زندگی تمام افراد را شدیدا تحت‌تأثیر قرار داده است.

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که باعث عفونت‌های ریوی می‌شوند. این عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌توانند شامل یک سرماخوردگی ساده باشند تا بروز مشکلات ریوی جدی و در نهایت حتی باعث مرگ شوند.

یک شکل جدید از ویروس کرونا، مسبب اصلی بیماری کووید ۱۹ است که متأسفانه هنوز برای آن درمان یا واکسنی وجود ندارد.

بنابراین، با توجه به اهمیت این موضوع مطلب پیش رو را به معرفی علائم ویروس کرونا اختصاص دادیم تا از سلامت خود و سایرین پیش از انجام آزمایش کرونا مطمئن شوید.

گرچه، هر زمان که احساس کردید علائم زیر را دارید، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشکان آنلاین متخصص پیشگیری و درمان کرونا ویروس وب سایت پذیرش۲۴، به صورت متنی و تلفنی صحبت کنید.

علائم کروناویروس می‌توانند در هر فرد متفاوت با دیگری باشند. همچنین گروه‌های مختلف سنی ممکن است علائم یکسانی را تجربه نکنند.

بعضی از رایج‌ترین علائم ویروس کرونا که تا به حال گزارش شده اند به شرح زیر هستند:

  • شروع به سرفه یا بدتر شدن آن
  • کم آوردن نفس یا به سختی نفس کشیدن
  • دمای ۳۸ درجه بدن یا بیشتر از آن
  • احساس تب
  • لرز
  • احساس خستگی یا ضعف
  • دردهای بدنی یا عضلانی
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی
  • علائم مربوط به معده و روده (دل درد، اسهال، استفراغ)
  • احساس مریضی و ناخوشی

علائم ویروس کرونا ممکن است در کودکان به شکل دانه‌های پوستی یا تغییرات در ظاهر پوست باشد. علائم این بیماری پس از ابتلای فرد به این ویروس ممکن است ۱۴ روز طول بکشد تا ظاهر شوند.

باید توجه کنید شما ممکن است مبتلا به این ویروس باشید، ولی علائم را نشان ندهید. این ویروس ممکن است از فردی که علائم آن را نشان نمی‌دهد به فرد دیگری انتقال داده شود.

این نوع شیوع بیماری در بین افرادی رایج است که در تماس نزدیک با سایرین قرار دارند یا در مکان‌های عمومی و بسته فعالیت می‌کنند.

اگر علائم ویروس کرونا را دارید، خودتان را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطینه کنید تا جلوی انتقال این ویروس را به سایرین بگیرید.

همچنین باید برای اطمینان از سلامت خود، در صورت مشاهده علائم این بیماری به درمانگاه‌ها برای آزمایش مراجعه کنید.

گرچه، برخی افراد به دلیل خودداری از تردد در محیط‌های آلوده مانند بیمارستان نمی‌دانند چکار کنند.

اگر فکر می‌کنید علائم بیماری کرونا را دارید، پذیرش ۲۴ سیستم آزمایش کرونا در محل دارد تا با انجام تست کرونا در منزل یا محیط کار نگرانی را از خودتان دور کنید.

بزرگسالان و کودکانی که علائم ویروس کرونا را (در حد خفیف) دارند، می‌توانند در تمام طول مدت بهبود بدون نیاز به بستری در بیمارستان، در خانه به همراه یک مراقب بمانند.

علاوه بر این، باید دقت کنید اکثر افرادی که علائم شدیدی ندارند خودبه‌خود خوب می‌شوند.

در تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین جامعه باید به توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • از تجمع و تردد در اماکن شلوغ و بسته و تماس نزدیک با سایرین خودداری کنید.
  • اگر احساس مریضی می‌کنید در خانه بمانید و از سایرین دوری کنید.
  • با کارفرمای خود برای بررسی امکان دورکاری صحبت کنید.
  • تماس خود را با افرادی که خطر ابتلا به این بیماری برای آن‌ها بیشتر است محدود کنید، مانند سال‌خوردگان یا کسانی که مشکلات سلامتی یا سیستم ایمنی ضعیف دارند.
  • بیرون بروید و ورزش کنید.
  • حداقل ۲ متر از سایرین فاصله بگیرید.

در تماس با افراد داخل خانه نیازی نیست این فاصله را رعایت کنید، مگر این که بیمار باشند و در ۱۴ روز گذشته سفر کرده باشند.

همچنین باید دقت کنید رعایت نکات بهداشتی بسیار مهم است و به کاهش خطر ابتلا به این بیماری یا انتقال ویروس به سایرین کمک می‌کند. بنابراین انجام کارهای زیر را فراموش نکنید.

  • دستان خود را با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید.
  • اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضدعفونی کننده دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید.
  • زمان سرفه یا عطسه جلوی دهان‌تان را با دستمال یا بازوی خود بگیرید.
  • دستمالی که استفاده کردید سریعا داخل سطل زباله بیاندازید و دستان خود را پس از آن سریعا بشویید.
  • اگر دستان خود را نشستید هرگز با آن بینی، چشمان و دهان خود را لمس نکنید.
  • زمانی که به بیرون از خانه و به مکان شلوغ می‌روید، حتما در کنار رعایت فاصله فیزیکی با سایرین ماسک بزنید. از این مکان‌ها باید به پاساژهای خرید، مترو و مجموعه‌های خدمات فردی و فروشگاهی اشاره کنیم.

متاسفانه، بیماری کووید ۱۹ بسیار جدی‌تر از آن چه است که شاید فکر کنید. در صورتی که نکات بهداشتی و لازم را رعایت نکنید، نه تنها سلامت خود بلکه سایرین را به خطر می‌اندازید.

ویروس کرونا سبک زندگی افراد را تغییر داده است و باید تا مدت نامعلومی با آن زندگی کنیم. در این مقاله سعی کردیم به علائم ویروس کرونا اشاره کنیم و با توجه به پر شدن ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها تا جای ممکن از تردد در آن جا به علت سطح بالای آلودگی خودداری کنید.

پس اگر کوچک‌ترین علائم کرونا را در خود مشاهده می‌کنید،می‌توانید همین الان با پزشکان آنلاین متخصص بیماری های عفونی وب سایت پذیرش۲۴ تلفنی صحبت کنید، و از مشاوره های پزشکی ان‌ها برای اطمینان از سلامت خود استفاده کنید.

مدت ماندگاری covid-19 برروی سطوح

آیا کرونا از سطوح منتقل می‌شود؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اطمینانی نیست که ویروسی که باعث COVID-۱۹ می‌شود چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند، ولی به نظر می‌رسد که مثل سایر ویروس‌های کرونا عمل می‌کند. مطالعات (از جمله اطلاعات مقدماتی در باره ویروس COVID-۱۹) نشان می‌دهد که ویروسهای کرونا ممکن است از چند ساعت تا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این ممکن است در شرایط مختلف فرق کند (مثلاً نوع سطح، حرارت و رطوبت محیط).

اگر فکر می‌کنید که سطحی آلوده است، آن را با یک ماده ضدعفونی‌کننده خانگی رایج تمیز کنید تا ویروس را بکشید و از خودتان و دیگران محافظت کنید. دست‌هایتان را با یک ژل ضدعفونی‌کننده الکلی تمیز کنید یا با آب و صابون بشویید. از زدن دست به چشم‌ها، دهان و بینیتان اجتناب کنید.

 

مشاوره آنلاین کرونا ویروس

عوارض کرونا 

بیماران ممکن است تب، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس و عوارض دیگری داشته باشند.
در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند باعث ذات‌الریه همراه با ناراحتی شدید و حاد تنفسی بشود.

طول مدت عفونت کرونا

مدت عفونت بین افراد مختلف فرق می‌کند. عوارض ملایم در یک شخص سالم ممکن است در ظرف چند روز رفع شود. مشابه با آنفلوآنزا، برای کسی که مسایل بهداشتی دیگری مانند یک بیماری تنفسی دارد، بهبودی ممکن است هفته‌ها طول بکشد و در موارد شدید می‌تواند بالقوه کشنده باشد.

تشخیص کرونا ویروس

عفونت COVID-۱۹ با پیدا کردن شواهد ویروس در نمونه‌های تنفسی مثل سواب از پشت بینی و حلق یا مایع از شش‌ها تشخیص داده می‌شود. آزمایش برای COVID-۱۹ در آزمایشگاههای بهداشت عمومی انجام می‌شود

دستگاه تب سنج کرونا ویروس

پیشگیری از کرونا ویروس

  • دست‌هایتان را برای ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا ژل ضدعفونی‌کننده الکلی تمیز کنید.
  • وقتی سرفه یا عطسه می‌کنید بینی و دهانتان را با دستمال کاغذی یا آرنج تا شده خود بپوشانید.
  • از تماس نزدیک با هر کسی که عوارض شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد، اجتناب کنید.
  • اتیکت سرفه را رعایت کنید (از سایرین دور شوید، سرفه و عطسه را با دستمال کاغذی یا لباس بپوشانید) و دست‌هایتان را تمیز کنید.
  • کسانی که به آسیا سفر می‌کنند نباید به بازار پرندگان و حیوانات بروند، از جمله بازارهای “خیس

چگونه می‌توانم از خودم/خانواده‌ام محافظت کنم؟

بهترین راه محافظت همان است که برای هر عفونت تنفسی انجام می‌دهید. بهداشت خوب را از این طریق رعایت کنید:

  • مطمئن شوید که حد اقل برای ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا ژل ضد عفونی کننده الکلی دست‌هایتان را کاملاً تمیز کنید.
  • وقتی سرفه یا عطسه می‌کنید بینی و دهانتان را با دستمال کاغذی یا آرنج تا شده خود بپوشانید.
  • از تماس نزدیک با هر کسی که عوارضی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد اجتناب کنید.
  • مطمئن شوید که اگر مریض هستید در خانه بمانید.

تست و آزمایش دادن برای کرونا


دولت اکیداً به همه شهروندان توصیه می‌کند قبل از مراجعه به هر کلینیک / بیمارستان با پزشک عمومی خود مشورت کنند. تست کرونا فقط به توصیه پزشک متخصص عفونی انجام می شود. تعدادی آزمایشگاه معتبر دولتی و خصوصی برای آزمایش COVID-۱۹ در سراسر کشور فعالیت می کنند. با دکتر آنلاین کرونا تلفنی یا متنی مرتبط شوید.

انواع تست کرونا

تست‌های کرونا در سه دسته کلی قرار می‌گیرند که هر کدام با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

تست پی سی آر

پی سی آر یکی از انواع آزمایش کرونا است که برای تشخیص افرادی که دچار این ویروس شده‌اند، استفاده می‌شود.

برای انجام این تست از موکوس بینی یا حلق فرد آلوده نمونه می‌گیرند و تحقیقات در حال بررسی امکان انجام این تست روی بزاق فرد نیز هستند.

هدف از انجام تست پی سی آر پیدا کردن ماده ژنتیکی ویروس کرونا است و از فناوری به اسم PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) استفاده می‌کند.

این ماده ژنتیکی در افرادی شناسایی می‌شود که عفونت فعال دارند.

دقت تست پی سی آر

این تست کرونا قابلیت اطمینان بالایی دارد، گرچه باید به نکاتی دقت کرد. ابتدا ویروس کرونا ممکن است چند روز زمان ببرد تا در حلق و بینی فرد مبتلا تکثیر شود و بنابراین این تست در روزهای اولیه ابتلا ممکن است نتیجه را منفی نشان دهد.

از طرف دیگر، گوش پاک‌کن ممکن است نتواند از عفونت فعال به درستی نمونه‌برداری کند.

مدت زمان دریافت نتایج

سرعت جواب‌دهی این تست در مقایسه با دو تست کرونا دیگر آهسته‌تر است و نمونه‌ها باید به آزمایشگاه‌های مرکزی فرستاده شوند و ارائه نتیجه بنابراین شاید چند روز طول بکشد.

در اوایل شیوع کرونا، افراد به علت تراکم بالا باید مدت زمان بیشتری معطل می‌شدند.

این تست را همچنین به اسامی تست NAAT، تست تشخیصی و تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز نیز می‌شناسند.

 تست آنتی بادی

این تست برخلاف تست قبلی برای تشخیص افرادی است که قبلا بیماری کرونا را داشتند. این تست نمی‌تواند نشان دهد مبتلا به این بیماری هستید یا نه و در واقع سازمان بهداشت و سلامت به کمک آن وضعیت انتشار ویروس کرونا در بین یک جمعیت را پیگیری می‌کند.

این تست با نمونه‌گیری از خون انجام می‌شود و آنتی‌بادی‌ها برای بررسی وجود ویروس کرونا آنالیز می‌شوند.

بدن زمان مواجه شدن با عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس کرونا، آنتی‌بادی تولید می‌کند که تعداد آن‌ها پس از ۴ روز یا بیشتر از یک هفته پس از عفونت زیاد می‌شود.

دقت تست آنتی بادی

تست آنتی بادی بیش از ۱۲۰ نوع است و سازمان FDA آمریکا فروش تعدادی از آن‌ها بدون نیاز به نظارت این سازمان را اجازه داده است.

اگر نتیجه تست شما مثبت شد، هیچ تضمینی وجود ندارد که آنتی‌بادی‌های داخل بدنتان بتوانند مانع ابتلای شما به کووید ۱۹ شوند.

این تست‌ها اطلاعت خوبی در مورد وضعیت یک بیماری ارائه می‌دهند.

مدت زمان دریافت نتایج

در این تست با زدن سوزن به انگشت فرد از او خون می‌گیرند و نتیجه تست پس از ۱ تا ۳ روز اعلام خواهد شد. گاهی برای نتیجه دقیق‌تر باید این تست کرونا را مجددا انجام داد.

این تست را به اسامی آزمایش CRP و آزمایش igg نیز می‌شناسد.

تست آنتی ژن

این تست کرونا مانند پی سی ‌آر افراد مبتلا به این ویروس را تشخیص می‌دهد. مزیت اصلی تست آنتی ژن سرعت بالای نتیجه‌دهی آن است و برای تشخیص فوری استفاده می‌شود.

این تست می‌تواند وجود ویروس را بررسی پروتئین‌های ویروس و آنالیز آن در ترشحات بینی و حلق با تشخص دهد.

دقت تست آنتی ژن

این تست با توجه به این که به تازگی تایید شده است، هنوز از نظر دقت و صحت در حد تست PCR نیست، ولی به کمک آن افراد مبتلا به عفونت را غربال‌گیری می‌کنند.

بنابراین، اگر نتیجه تست شما منفی باشد ولی علائم بیماری را داشته باشید، پزشک انجام تست PCR را توصیه می‌کند.

مدت زمان دریافت نتایج

نمونه‌گیری از مخاط و حلق و بینی انجام می‌شود و نتیجه آزمایش در کمتر از یک ساعت اعلام خواهد شد بنابراین نام دیگر این تست، تست تشخیص سریع است.

تست ویروس کرونا

زمان مناسب تست کرونا

انجام تست کرونا به افراد آرامش خیال را هدیه می‌دهد و باید دقت هیچ‌کدام از تست‌های بالا دردناک نیستند و نمونه‌گیری سریع انجام خواهد شد.

هرکسی ممکن است که علائمی کوچک از سرما خوردگی یا کرونا را در خود احساس کند و بترسد، بهتر است قبل از صرف هزینه زیاد و رفتن به محیط آلوده با پزشک متخصص تلفنی صحبت کنید و بعد از شرح علائم خود و تائید او تست های مختلف کرونا را امتحان کنید.

شما می‌توانید در هرساعت از شبانه روز به صورت آنلاین، متنی و تلفنی با پزشکان در رابطه با بیماری کرونا صحبت کرده و از مشاوره های ایشان استفاده کنید.

نحوه آماده سازی برای قرنطینه خانگی


به عبارت ساده ، قرنطینه خانگی یک اقدام پیشگیرانه است که برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری در مناطق و شهرهای دیگری انجام شده است.
حتی در زمان خانه بودن ، رعایت این موارد احتیاطی برای کاهش خطر ابتلا به عفونت بسیار مهم است:

  • مسافت اجتماعی را تمرین کنید (حداقل ۶ فوت از اعضای خانواده دور باشید)
  • اطمینان حاصل کنید که خانه تهویه مطبوع و خوبی دارد
  • مرتباً سطوح مانند درها و پنجره ها را تمیز و ضد عفونی کنید
  • وعده‌های غذایی پخته و مغذی بخورید. مواد غذایی تقویت‌کننده ایمنی مانند آجیل، لیمو، پرتقال و ماست را نیز مصرف کنید.

انتظار می‌رود طی این شیوع ویروس، اکثر شهروندان در خانه باشند. این تغییر ناگهانی در کارهای روزمره فرد می‌تواند باعث ایجاد روحیه و احساسات مختلف شود. روزهای خود را برنامه‌ریزی کرده و فعالیت‌های سرگرم‌کننده و خلاقانه‌ای را برای مبارزه با بی‌حوصلگی و خستگی انجام دهید.

وحشت از ویروس کرونا

با موارد جدیدی که Coronavirus هر روز روشن می‌شود ، این وحشت در همه زمان‌ها بالا رفته است. دلایل اینکه چرا این ویروس باعث وحشت زیادی شده است:
این ویروس جدید است ، بسیار مسری است.

  • تحقیقات نشان می دهد که هر فرد آلوده به COVID-۱۹ می‌تواند بین دو تا چهار نفر آلوده شود.
  • این بیماری می‌تواند در طول فعالیت‌های روزانه و از طریق اشیاء استفاده روزانه به راحتی از فرد به فرد دیگر گسترش یابد.
  • از هر ۱۰ نفر ۱ نفر از بیماران مبتلا به Coronavirus به یک بیمار بدون علامت (شخصی که علائم آن را نشان   نمی‌دهد) آلوده شدند.
  • از بین تمام کسانی که به این عفونت مبتلا می‌شوند ، ۲-۳٪ احتمال ابتلا به این عفونت را ندارند و افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر بیشتری هستند. در مقایسه ، میزان مرگ و میر آنفولانزای خوکی ۰٫۰۲٪ بود.
  • این ویروس در حال حاضر به سرعت در حال گسترش است.
  • این ویروس ظاهراً سنگین‌تر از انواع معمول است و نمی‌تواند بیش از ۳-۶ پا طی کند.
  • ۸۰٪ از موارد کورونا ویروس علائم خفیفی نشان داده‌اند و گفته می‌شود که به طور کامل بهبود یافته است.
  • اقدامات احتیاطی لازم مانند ضدعفونی سطوح اطراف شما، تمیز کردن دستان شما با صابون و ضدعفونی‌کننده ، پوشیدن ماسک و جلوگیری از مسافرت می‌تواند به نگه داشتن ویروس‌ها کمک کند.

سهم من در زندگی فردی، خودمراقبتی و خودکنترلی

ویروس کرونا، شرایط ویژه‌ای را بوجود آورده که بسیاری از کسب‌وکارها  و افراد مختلف را مجبور به خانه‌نشینی کرده است. اگرچه راهکارهای پیشگیرانه برای همگان یکسان بوده اما رفتارهای یکسانی را از سوی افراد و قشرهای مختلف جامعه شاهد نبوده‌ایم. برخی از مردم هشدارها را جدی نگرفته و همچنان به شمار روزافزون مبتلایان به این ویروس مرگبار می‌افزایند. لازم به ذکر است که مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است و بدون یک اراده جمعی برای مقابله با این ویروس، امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد.

یکی دیگر از  راه های مقابله با استرس در طول شیوع ویروس کرونا

احساس غم، استرس و اضطراب، سردرگمی، ترس یا حتی عصبانیت در طول این دوره طبیعی است. بنابراین بهتر است با یک فرد قابل اعتماد دقایقی هم صحبت شوید.
با خانواده و دوستان خود بصورت تلفنی و تماس تصویری در ارتباط باشید،

طبق آنچه که در بالا گفتیم:

  1. در خانه بمانید و یک زندگی سالم را دنبال کنید.
  2. رژیم غذایی و خواب مناسب فراموش نشود.
  3. برای مقابله با احساسات منفی خود به سراغ نوشیدنی‌های الکلی، سیگار یا چیزهایی از این دست نروید.
  4. اگر احساس نگرانی یا آشفتگی می‌کنید؛ زمانی را که خود و خانواده‌تان صرف تماشا یا گوش کردن به اخبار ناراحت‌کننده در مورد این بحران می‌کنید، کاهش دهید.

حرکات یوگا، مدیتیشن یا حتی گوش دادن به موسیقی آرامش بخش کمک به کم کردن میزان استرس را دارد.

رفع استرس کودکان در هنگام کرونا

بچه‌ها به روش‌های  مختلفی به  همچین موقعیت‌های استرس‌زایی (مقابله با ویروس کرونا) واکنش نشان می‌دهند؛ مثلا وابستگی بیشتر، گوشه نشینی و انزوا، عصبانیت، اضطراب یا حتی شب ادراری.
برای مقابله با استرس کودکان در مقابل کرونا و رفتارهای متفاوت آن‌ها بهتر است یک شیوه حمایتی در پیش بگیرید.

یک پسر بچه با ماسک در دوران کرونا

  • به نگرانی‌های او گوش کنید
  • به فرزندان خود بیش از قبل عشق بورزید.
  • به رفتارها و گفتارشان بیشتر توجه کنید.
  • وقت بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهید.
  • با مهربانی با آن‌ها صحبت کنید.
  • به آن‌ها اطمینان خاطر دهید که با خود مراقبتی این شرایط را میتوان پشت سر گذاشت
  • فرصت‌های بازی و آرامش برای آنها خلق کنید.
  • از جدا کردن بچه‌ها از والدینشان به شدت پرهیز کنید.
  • اطلاعاتی در مورد نحوه محافظت از خود در مقابل ویروس در اختیار آن‌ها بگذارید.
  • استفاده از کلماتی که درک آن‌ها برای بچه‌ها با توجه به گروه سنیشان ممکن و آسان است.

 

مشاوره آنلاین کرونا ویروس


میزان خطر کرونا برای زنان باردار

کرونا در نوزادان چگونه است؟

اطلاعات پزشکی در این زمینه محدود به شمار اندکی از بیماران تحت مداواست اما همین اطلاعات اولیه نشان می‌دهد تأثیر ویروس کرونا بر زنان باردار یا نوزادان آن‌ها چندان شدید نیست. از طرفی احتمال آنکه زنان باردار به آنفلوانزا و سرماخوردگی شدید دچار شوند بیشتر است و این باعث نگرانی است.

بارداری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند ولی کرونا ویروس کمتر از مابقی ویروس‌های مشابه زنان باردار را تهدید می‌کند.
براساس شواهد پزشکی می‌توان گفت که زنان باردار در برابر ویروس‌های تنفسی از جمله سارس و… که کرونا هم شبیه آن‌هاست، آسیب‌پذیرتر از بقیه افراد هستند، گرچه شمار زنان بارداری که به این ویروس‌ها مبتلا شده‌اند کم بوده و تنها یک‌چهارم آن‌ها سقط جنین داشته‌اند.

علائم کرونا ویروس در مردان و افراد مسن

افراد مسن در مقایسه با افراد جوان بیشتر به این بیماری مبتلا شده اند.
طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین، نرخ مرگ ناشی از کروناویروس در مردان ۲.۸ درصد و در زنان ۱.۷ درصد است.

محققان و دانشمندان در حوزه سلامت معتقدند تلفیق تفاوت‌های جنسی و سنی می‌تواند بر واکنش افراد به عفونت ناشی از این ویروس تأثیر داشته باشد.
همچنین دانشمندان براین اعتقاد هستند که  عوامل متعددی می‌تواند در این آمار نقش داشته باشد، برخی از آن‌ها بیولوژیکی و برخی دیگر مرتبط با سبک زندگی مردان است. در واقع، می‌توان گفت مردان از نظر پاسخ ایمنی به عفونت‌ها، از زنان ضعیف‌ترند.

دکتر «گرگ پولند»، محقق واکسن، در این باره می‌گوید: «در کل، زنان در مقایسه با مردان، واکنش بهتری به بیماری‌های عفونی نشان می‌دهند. این نتایج در بیماری آنفلوانزا بدست آمده است. بروز علائم آنفلوانزا در مردان به مراتب شدیدتر از زنان است.

سوالات متداول در مورد ویروس کرونا

فاصله اجتماعی

نمونه‌هایی از مسافت اجتماعی چیست؟

دوری فاصله اجتماعی به طور آگاهانه باعث افزایش فاصله بدنی از افراد دیگر در طی تعامل برای کاهش شیوع بیماری‌های واگیر می‌شود. این یک اقدام پیشگیری غیر دارویی برای کاهش سرعت و میزان انتقال بیماری در جامعه است. لغو اجتماعات و اجتماعات بزرگ و تعطیلی مراکز ، مدارس ، سالن‌های بدنسازی ، موزه‌ها و اماکن عمومی دیگر نمونه‌هایی از مسافت اجتماعی است.

 قرنطینه خانگی

چه کسی باید قرنطینه را انجام دهد و تا کی؟

وقتی فردی که بدون علامت باشد (بدون علائم نشان می‌دهد) یا ناخوشایند نیست و یا علائم کرونا ویروس را نشان می‌دهد ، تصمیم به جداسازی خود از قرار گرفتن در معرض سایر افراد آلوده می‌دهد ، به عنوان قرنطینه شناخته می‌شود. چنین افرادی حرکات خود را در خارج از منازل بسته خود محدود می‌کنند ، به طور معمول برای حدود ۱۴ روز قرنطینه خانگی اقدامی است که برای کلیه افرادی که با یک مورد مشکوک یا تأیید شده از Coronavirus جدید در تماس بوده اند، قابل استفاده است.

 آیا هوای سرد و برف می‌تواند Coronavirus جدید را از بین ببرد؟

نه. هوای سرد و برف نمی توانند Coronavirus جدید را بکشند. دمای طبیعی بدن انسان بدون در نظر گرفتن دمای خارجی یا آب و هوا در حدود ۳۶٫۵ درجه سانتیگراد تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد باقی خواهد ماند. مؤثرترین راه برای محافظت از خود در برابر Coronavirus جدید ، شستن مکرر دستان خود با صابون و آب یا استفاده از ضدعفونی کننده دست است.

اسکنرهای حرارتی می‌توانند افرادی را که به دلیل عفونت با Coronavirus جدید تب ایجاد کرده‌اند ، تشخیص دهند. با این حال ، آن‌ها نمی‌توانند افرادی را که آلوده هستند شناسایی کنند و علائم تب را نشان نمی‌دهند. این امر به این دلیل است که بین ۲ تا ۱۴ روز طول می کشد تا افرادی که آلوده می‌شوند بیمار شوند و دچار تب شوند.

کشندگی کرونا ویروس

آیا اگر من Coronavirus را بگیرم، خواهم مرد؟

میزان مرگ و میر کروناویروس به طور قابل توجهی کمتر است ، یعنی ۲-۳٪. تقریبا ۸۰٪ از افراد طی ۲ هفته از علائم بهبود می‌یابند. علائم را می توان با مراقبت‌های پزشکی به موقع درمان کرد. فقط افراد مسن (بالای ۶۰ سال) در معرض خطر مرگ قرار دارند.

بر اساس اعلام مرکز مقابله و کنترل بیماری‌های آمریکا، با وجود این که قطرات ناقل ویروس در صورت عطسه یا سرفه شخص بیمار شکل می‌گیرند و در محیط پراکنده می‌شوند، ویروس جدید کرونا قادر است از فاصله ۱.۸ متری از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

انتقال کرونا از طریق تنفس و صحبت کردن

آیا ویروس کرونا از طریق صحبت‌ و تنفس هم منتقل می‌شود؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور چین زمانی که کارکنان بیمارستان تجهیزات خود را برمی‌دارند یا در محیط حرکت می‌کنند یا کف زمین نظافت می‌شود، ویروس کرونا در هوا به صورت معلق درمی‌آید. همچنین در تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه نبراسکا انجام گرفته است، مواد ژنتیکی ویروس کرونا در فاصله دورتر از ۱.۸ متر از محل استقرار بیماران شناسایی شده است. بنابر این ممکن است ویروس کرونا در قالب ذرات معلق در هوا در محیط باقی بماند و موجب آلودگی افرادی شود که بعدا در آن محیط رفت و آمد می‌کنند. البته در این گزارش آمده که ویروس کرونا به اندازه سل یا سرخک مسری نیست.

بر اساس این گزارش مدت زمان معلق بودن ویروس کرونا در هوا به عوامل مختلفی از جمله تعداد ویروس‌های خارج شده از بدن شخص آلوده در اثر تنفس و میزان تهویه هوای محیط بستگی دارد. وجود تعداد زیادی از ویروس در یک محیط بسته احتمال آلوده شدن افرادی را که بعدا به آن محیط وارد می‌شوند، افزایش می‌دهد، اما در فضای باز، وزش نسیم می‌تواند ویروس‌ها را پراکنده کند.

میزان خطر کرونا برای زنان باردار

اطلاعات پزشکی در این زمینه محدود به شمار اندکی از بیماران تحت مداواست اما همین اطلاعات اولیه نشان می‌دهد تأثیر ویروس کرونا بر زنان باردار یا نوزادان آن‌ها چندان شدید نیست.

ماسک زدن در زمان کرونا
از طرفی احتمال آنکه زنان باردار به آنفلوانزا و سرماخوردگی شدید دچار شوند بیشتر است و این باعث نگرانی است.
بارداری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند ولی کرونا ویروس کمتر از مابقی ویروس های مشابه زنان باردار را تهیدی میکند.
براساس شواهد پزشکی می‌توان گفت که زنان باردار در برابر ویروس‌های تنفسی از جمله سارس و …که کرونا هم شبیه آن‌هاست، آسیب‌پذیرتر از بقیه افراد هستند، گرچه شمار زنان بارداری که به این ویروس‌ها مبتلا شده‌اند کم بوده و تنها یک‌چهارم آن‌ها سقط جنین داشته‌اند.

آیا کرونا از طریق زخم منتقل می‌شود؟

ویروس کرونا می‌تواند از راه زخم روی دست وارد بدن شود؟

جناب آقای دکتر مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ویروس کرونا از راه زخم روی دست وارد بدن شود؟ گفت:
این ویروس طی ماه‌های گذشته شناخته شده و تحقیقات همه جانبه درباره آن صورت نگرفته است و زمان نیاز دارد برای بررسی و شناخت کامل این ویروس در مقابل سیستم ایمنی بدن، بنابراین به طور قطعی نمی‌توان پاسخ داد، اما با توجه به سرعت انتشار ویروس به ویژه از راه تماس دست ها اگر زخم دست باز باشد و کار ضدعفونی و پانسمان زخم صورت نگیرد ، مسلما می‌تواند یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا باشد.

همچنین وی اظهار داشت: کسانی که دچار زخم دست هستن، به ضدعفونی، پانسمان و مراقبت ویژه از زخم دقت کنند.

انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی

 آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

ویروس کرونا می‌تواند از طریق قطرات کوچک مترشحه از بینی یا دهان از فرد به فرد دیگر گسترش یابد که در هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ گسترش می‌یابد. قطرات آغشته به ویروس بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد بیمار باقی می‌ماند و سایر افراد در صورت تماس با این سطوح و عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است آلوده شوند و بهترین کار رعایت بهداشت فردی و خودمراقبی می‌باشد.

در مورد پایداری ویروس کووید ۱۹ در دستگاه تناسلی می‌توان گفت: اطلاعات معتبری موجود نیست اما برخی مطالعات موردی بر روی سایر کروناویروس‌ها، نمونه‌های مثبت از دستگاه تناسلی خانم‌های مبتلا را نشان داده‌اند.

بنابراین در مورد پایداری ویروس در دستگاه تناسلی زنان و مردان اطلاعات معتبری در دسترس نمی‌باشد اما با توجه به راه‌های ساده‌ی انتقال ویروس، انتقال این ویروس در رابطه جنسی، با توجه به نزدیکی بدنی دو نفر با هم می‌تواند از طریق انتقال تنفسی قطرات از فرد مبتلا یا ناقل صورت گیرد لذا در موارد ابتلا یا مشکوک به ابتلا از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

پیشگیری از کرونا با سیر و زنجبیل

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد که برای پیشگیری از بیماری‌ها باید تنوع و تعادل را در برنامه غذایی حفظ کرد.
وی افزود:در خصوص تغذیه درست و سالم برای پیشگیری ویروس کرونا بهتر است تغذیه درست باشد و تنوع و تعادل در آن رعایت شود
هنگامی که تنوع و تعادل در برنامه غذایی وجود داشته باشد در نتیجه سیستم ایمنی بدن تقویت شده است.
برای پیشگیری از همه بیماری‌ها و همچنین کرونا ویروس ،داشتن یک سیستم ایمنی قوی لازم است. بنابراین مردم باید به تغذیه خود توجه کنند.

وی همچنین اظهار داشت: باید توجه کرد در اینکه گفته می‌شود برخی مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل یا مکمل‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی چون کرونا موثرند، هیچ شواهد علمی و اثبات شده ای وجود ندارد، اما اگر مردم  تعادل را در تغذیه روزانه خود حفظ کنند، بسیار مفید است؛ به طوری که سبزی‌ها و میوه‌ها را هر روز در برنامه غذایی داشته باشند. زیرا سبزی و میوه منبع ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه اصلا نیازی به مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها نیست، گفت: باید توجه کرد که مصرف انواع منابع غذایی مانند همه سبزی‌ها و میوه‌های تازه حاوی ویتامین C، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین مصرف انواع منابع غذایی که حاوی بتاکاروتن یا ویتامین A هستند، مانند هویج، کدو حلوایی، شیر و لبنیات، سبزی‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره که این مواد مغذی را دارند، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهند کرد.

کرونا و لبنیات

 آیا نباید لبنیات را در زمان شیوع کرونا استفاده کرد؟

آزاده حکمت دوست پزشک تغذیه و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد:  با شیوع ویروس کرونا،نکاتی جهت اینکه بعضی از مواد غذایی در  این روزها مصرف نشود و برخی دیگر بیشتر مصرف شود اما باید  توجه داشته باشیم که از انواع مختلف مواد غذایی مورد نیاز، برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

همچنین وی افزود: برای جلوگیری و درمان ویروس کرونا باید یک رژیم غذایی سالم و متنوعی داشته باشیم.
هر خانواده‌‌ای باید از  انواع نان‌های سبوس‌دار، برنج سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های تازه، مواد پروتئینی و لبنیات مصرف شود.

لبنیات در زمان کرونا

برای کرونا شیر خوبه ؟

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مطالعه تایید شده‌ای درباره عدم مصرف لبنیات در زمان شیوع کرونا به دلیل داشتن طبع سرد آن وجود ندارد گفت: لبنیات بهترین منبع دریافت کلسیم و ویتامین B۲ در جمعیت ایرانی هستند.

وی با بیان اینکه برای داشتن سیستم ایمنی سالم مصرف پروتین‌ها ضروری است گفت: لبنیات حاوی پروبایتیک برای دستگاه گوراش مفید هستند می‌توانند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این ویروس تقویت می‌کنند.

این ۱۰ عادت سالم زندگی را در حالی که از خانه کار می کنید درگیر کنید:
  • حداقل هفته ای یک بار فضای کاری خود را تغییر دهید

کار کردن در تمام طول روز در همان فضای هر روز می‌تواند واقعاً کسل‌کننده باشد. تغییر فضای کاری شما به یک اتاق یا منطقه دیگر در خانه شما به شکستن یکنواختی کمک می کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا خلاق تر و پربار باشید.

  • یک برنامه تمرین روزانه را اصلاح کنید.

کار کردن همیشه لازم نیست که وزنه بردارید یا به طور روزانه به ورزشگاه ضربه بزنید. اگر تازه کار هستید ، هفته ای سه بار با یک پیاده روی ۲۰ دقیقه ای در خانه شروع کنید و با ایجاد استقامت خود را افزایش دهید. اگر به دنبال یک روال تمرین هدایت شده هستید ، Zumba ، ایروبیک یا سایر فیلم های تمرین در YouTube واقعاً مفید خواهند بود. ورزش منظم نه تنها سلامت شما را بهبود می بخشد بلکه به شما کمک می کند بهتر بخوابید و روحیه کلی خود را بهبود ببخشید.

  • کارهای خانگی مانند ورزش محسوب می شوند!

کارهای خانگی مانند جارو کردن، جابجایی، تمیز کردن خانه، انجام لباسشویی یا شستن ظروف دستی، درست کردن تختخواب یا کمد مخصوص خود و غیره باعث می‌شود تا در طول روز مشغول کار و همچنین به سوزاندن مقدار زیادی کالری باشیم. درگیر شدن با اعضای دیگر خانواده، این کار را سرگرم کننده‌تر می‌کند و به ما فرصتی می‌دهد تا مدتی با کیفیت را در کنار هم بگذرانیم.

توصیه‌های غذایی برای دوران کرونا

  • استفاده از سبزیجات و میوه‌های رنگی در سبد تغذیه روزانه یکی از توصیه‌های مهم متخصصان تغذیه می‌باشد.

زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.هویج، گل کلم، کلم بنفش، سیر، پیاز، گوجه فرنگی و … در گروه سبزیجات از جمله مواد رنگی هستند که خاصیت‌های بسیار زیادی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. ارتباط رنگ میوه و سبزیجات با خواص پیشگیری و درمانی آن‌ها:

۱رنگ نارنجی (هویج، پرتقال و…) به علت وجود بتا کاروتین و کاراتینئوید نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه دارای خواص تعدیل مشکلات تنفسی، ضد سل ریوی، سنگ کلیه و کیسه صفرا و افزایش شیر مادر است؛ میوه و سبزیجات زردرنگ، شادی‌آفرین، اشتهاآور، پاک‌کننده و سم‌زدایی کبد، بهبود عملکرد روده‌ها و تقویت‌کننده غدد لنفاوی است.

۲رنگ بنفش (کلم بنفش) رنگ بنفش نمایانگر وجود ترکیبات آنتوسیانین است که خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است.

۳رنگ سفید (سیر، پیاز و…) رنگ سفید نمایانگر وجود آلیسین و کوئرستین (سیر و پیاز) است که باعث کاهش خطر بیماری‌ها قلبی و عروقی می‌شود؛ سیر و پیاز خاصیت ضدمیکروبی داشته و در سبد روزانه غذا توصیه می‌شود.

۴رنگ قرمز (گوجه فرنگی، توت فرنگی و…) سبزیجات و میوه‌های رنگ قرمز سرشار از فیتوشمیکال و ریزمغذی‌های بسیار مفیدی هستند؛ این مواد با یاری رساندن به سیستم ایمنی بدن، توان آنان را در مواجهه با بیماری‌ها بالا می‌برند؛ تقویت عملکرد مغز و اعصاب، افزایش قدرت ذهن و اندیشه و … از دیگر فواید این مواد غذایی است.

۵رنگ سبز (کیوی، خیار و …) رنگ سبز مجموعه بسیار تاثیرگذار از ترکیباتی با خواص ضدسرطانی، قلبی و عروقی، یبوست، سنگ کلیه، مشکلات تنفسی، آسم و … است.

ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات

طریقه ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها در برابر ویروس کرونا

ویروس کرونا روی میوه و سبزیجات چقدر زنده می‌ماند

راه حل‌های خانگی بسیار زیادی وجود دارد که در صورت به کار بردن هر کدام از آنها، می‌توانید حجم بالایی از آلودگی‌های موجود بر روی سبزیجات و میوه‌ها را از بین ببرید. از جمله این روش‌ها شامل موارد زیر است:

۱. شستن میوه و سبزی با سرکه

در این روش می‌توانید انواع مختلفی از سرکه‌ها مانند سرکه سفید یا سرکه سیب را به کار ببرید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ظرفی متناسب با مقدار سبزیجات را در نظر گرفته و آن را با آب خنک پر کنید
  • سپس بسته به حجم میوه یا سبزی مقداری سرکه در آب حل کنید و آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در این محلول بخیسانید
  • در پایان سبریجات را با آب خنک آب کشی کنید

۲. شستن میوه و سبزی با جوش شیرین

برای شستن میوه و سبزی با جوش شیرین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ظرفی مناسب را از آب پر کنید
  • ۱ یا ۲ قاشق مربا خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. (برای نتیجه بهتر می‌توانید از چند قطره آب لیمو نیز در این محلول استفاده کنید)
  • آن‌ها را پس از گذشت چند دقیقه آبکشی کنید

نکته: توجه داشته باشید که مدت نگهداری میوه و سبزی‌ها در این محلول کمتر از روش قبل است.

۳. شستن میوه با محلول آب نمک

برای شستن میوه با محلول آب نمک به مراحل زیر توجه داشته باشید:

  • میوه و سبزیجات خود را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در محلول آب نمک رقیق قرار دهید
  • در پایان میوه و سبزیجات خود را با آب خنک شستشو دهید.
بهترین روش شستشوی سبزیجات و میوه‌ها

در صورت عدم شستشوی صحیح سبزیجات یا میوه‌ها، ممکن است به مشکلاتی نظیر اسهال خونی و یا انتقال انگل‌ها دچار شوید.  بنابراین برای شستن این مواد به بهترین شکل ممکن، علاوه بر انتخاب یک ماده ضدعفونی کننده مناسب و بی خطر، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. تمیز کردن

در این مرحله به طور معمول، سبزیجات تازه از قسمت‌های پلاسیده و اضافی جداسازی می‌شود.

۲. شستشوی اولیه

در گام بعدی بهتر است با یک شستشوی سطحی، سبزیجات و میوه‌ها را از گل و لای موجود بر روی آن‌ها پاک کنید.

۳. زدودن انگل‌ها و میکروب‌ها

در این مرحله بهتر است با استفاده از یکی از روش‌های خانگی که در قسمت قبل توضیح داده شد، نسبت به ضد عفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات خود اقدام کنید.

۴. آبکشی سبزیجات

در مرحله پایانی پس از گذشت زمان مناسب، میوه و سبزیجات خود را با آب نسبتاً سرد به خوبی شست و شو دهید.

  • در میان وعده‌های سالم انبار کنید

داشتن تنقلات سالم که در خانه قابل دسترسی باشد ، باعث می‌شود که وقتی احساس می‌کنیم چیز خاصی را احساس می‌کنیم ، به غذاهای آشغال نرسیم. تهیه تنقلات خود به جای خریدن آنها همچنین اطمینان حاصل می‌کند که در مقایسه با مواد غذایی بسته بندی شده و فرآوری شده ، بسیار سالم تر هستند.

گزینه‌های میان وعده سالم شامل: میوه‌ها ، آجیل‌ها / ماست‌ها / جوانه‌ها / ذرت آب‌پز / تخم‌مرغ‌های سخت جوشانده /  مرغ یا رول تخم‌مرغ و میان وعده های سرشار از پروتئین به شما کمک می‌کند تا طولانی‌تر بمانید و هوس‌های غذایی خود را در طول روز کاهش دهید. با این حال ، یک میان وعده سالم به این معنی نیست که می‌توانید بر روی آن چرت بزنید و اندازه‌های آن هنوز هم باید کنترل شود.

  • وعده‌های غذایی خود را از دست ندهید، مرتباً بخورید

غذا برای بدن سوخت است و خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر در طول روز به شما در حفظ سطح انرژی شما در طول روز کمک می کند. سطح پایدار انرژی به شما کمک می کند تا بر وظایف خود بهتر تمرکز کنید و انجام دهید. برنامه ریزی برای تغذیه در دوران کروناویروس خود بسیار مهم است زیرا یک روز شلوغ نباید بهانه ای شود تا از خوردن وعده های غذایی ما بپرهیزیم و روی غذاهایی که برای ما مناسب نیست، ناهار کنیم.

  • به یاد داشته باشید که خود را سالم نگه دارید.

پیگیری از میزان مصرف آب بسیار دشوار است وقتی که ما در انجام کار یا خیلی شلوغ برای گرفتن یک لیوان آب متمرکز هستیم. کم آبی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و بر توانایی ما در تمرکز و تمرکز روی کار تأثیر می‌گذارد. یک بطری آب روی میز خود نگه دارید و هر بار خالی کردن آن را پر کنید. همچنین می توانید هشدار / یادآوری را تنظیم کنید / یک ساعت قبل از غذا یا بعد از وعده‌های غذایی یک لیوان آب بنوشید و هر بار که از دستشویی استفاده می‌کنید به شما در ماندن در طول روز آبرسانی می‌کند.

نوشیدن یک فنجان یا دو قاشق چای یا قهوه می‌تواند از روال کار شما استراحت خوبی به شما دهد اما مصرف زیاد کافئین باعث کم آبی بدن می‌شود. نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای، قهوه یا چای یخ زده را به ۱-۲ لیوان در روز محدود کنید و در عوض نوشیدنی‌های غیر کافئین‌دار مانند آب لیمو، آب نارگیل، چای گیاهی، آب میوه و سبزیجات و غیره را انتخاب کنید.

  • از خواب خودداری کنید

همه ما می دانیم خواب خوب در خواب چقدر مهم است. با این وجود به دلایلی ، همه ما در تلاش هستیم تا در خواب کمتر بهره وری بیشتری را کاهش دهیم. دریافت ۷-۸ ساعت خواب مخصوصاً اگر احساس بیماری یا ورزش می کنید برای بهبودی بدن از یک روز کامل استرس بسیار مهم است و همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. کمبود خواب باعث احساس احساس گرگی می شود و این به نوبه خود بر بهره وری شما در محل کار تأثیر می گذارد. داشتن یک محیط خواب راحت و یک روال آرامش شبانه مانند دوش گرفتن گرم ، تهیه لیست کارهای انجام شده ، گوش دادن به موسیقی یا درست کردن تختخواب شما به شما در آموزش ذهن شما کمک می کند تا از یک روال روز خواب به عنوان یک آماده سازی برای خواب استفاده کند.

  • وقت گذاشتن برای خودتان خودخواهانه نیست

کار ، خانواده یا فرزندان ما را چنان اشغال می کنند که اغلب از خود غافل می شویم و فراموش می کنیم که به من نیاز داریم. عادتهای خودمراقبتی به ما کمک می کند تا برای خودمان وقت بگذاریم. این می تواند به سادگی نوشتن یک ژورنال ، گوش دادن به موسیقی ، خواندن کتاب ، تماشای تلویزیون ، دنبال کردن یک مراقبه راهنمایی یا احیای سرگرمی های قدیمی باشد. پاداش دادن به خودمان با برخی اوقات نه تنها باعث استراحت از تمام استرس ها نخواهید شد بلکه باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم و به بهزیستی عاطفی کلی خود کمک کنیم.

  • برای داشتن سلامت روانی به طور واقعی اجتماعی شوید

ما بیشتر روز خود را در محل کار می‌گذرانیم و انتقال به یک کار از خانه می‌تواند برای ما عادت کند. از آنجا که ما همیشه در محاصره دوستان ، همکاران یا کارفرمایان در محل کار هستیم ، کار کردن از خانه ممکن است به تنهایی لگد بزند و روحیه یا بهره‌وری ما را تحت تأثیر قرار دهد. سپری کردن وقت با کیفیت با خانواده و بچه‌ها ، تماس با یا تماس تلفنی با ویدیو هر روز که ممکن است تماس با شما را از دست داده و تعامل با همکاران خود داشته باشید به شما کمک می‌کند تا از احساس پریشانی، غرق شدن یا تنهایی دور شوید.

پیام take-home این است که به هرگونه تغییر و تحولاتی که از نظر جسمی ، روحی و عاطفی بر ما تأثیر می‌گذارد. آگاه باشید و مسئولیت رفع آن را نیز بر عهده داشته باشید و همچنین از سایر اطرافیان بخواهید که همین کار را انجام دهند. به همان اندازه مهم است که تأثیر COVID-۱۹ را در سراسر جهان تأیید کنیم، احتمالاً لازم نیست که به هر خبر خبری گوش دهید تا به خوبی آگاهی داشته باشید. زیرا این امر فقط باعث می‌شود شما را بیشتر نادیده بگیرند. به یاد داشته باشید که در این مواقع مسافت اجتماعی، برای رعایت استرس و اضطراب، از اقدامات خوب پیروی کنید.

سوالات متداول در باره ی بیماری کرونا

پاسخ ها مورد تایید و از نظر اقای دکتر مهدی فرخ سیر یکی از بهترین متخصصان بیماری های عفونی و کرونا پذیرش۲۴ می‌باشد.

نام داروی کرونا چیست؟

وقتی که مریض کرونایی میاد مرکز درمانی، ما دو جور درمان انجام می‌دهیم، یک سری از مریض‌ها هستند که به نظر میاد که کرونای آن‌ها شدید نیست، و فرم خفیف بیماری به شکل سرماخوردگی معمولی است. در این شرایط ما چهار داروی اصلی تجویز میکنیم، که خیلی موثر و علائم را برطرف می‌کنند.

آیا واقعا قرص آزیترومایسین کرونا را درمان می کند؟

یکی از آن داروها آزیترومایسین است.
که البته آزیترومایسین را به خاطره این به آن‌ها تجویز می کنیم، با این تفکر که آزیترومایسین آنتی بیوتیک است و چون ویروس‌کش است، نیست. چون اصلا آزیترومایسین روی ویروس‌ها اثر ندارد. ولی اثر جالب آن این است که باعث می‌شود التهاب ریه و مجاری تنفسی کم شود، و در روند درمان کرونا خیلی کمک خواهد کرد و  به خاطر این از آن استفاده می کنیم.

تاثیر ناپروکسن بر کرونا

داروی دوم ناپروکسن است، که آن هم همچنین  اثر ضد التهابی بر مجاری تنفسی دارد که ان هم همراه با آزیترومایسین تجویز میکنیم.

قرص فاموتیدین و کرونا

داروی سوم  فاموتیدین است که یک جور آنتی اسید برای مشکلات گوارشی، ولی در درمان کرونا اثر خوبی داشته است.

شربت دیفن هیدرامین برای کرونا

داروی بعدی دیفن هیدرامین است، و آن هم ضد التهابی است. و دارای اثر آرامبخشی است که ان هم به این داروها اضافه می‌کنیم. این دارو برای  بیماران سرپایی است.

کرونا در نوزادان چگونه است؟

کرونا بچه‌های زیر ۶ سال را درگیر نمی‌کند. علت آن هم این است که آنتی‌بادی‌های ضدویروس کرونا از طریق جفت مادر به جنین منتقل می‌‌شود.
این ها ایمنی ایجاد می‌کند.
خود آغوز شیر، آنتی‌بادی‌های دارد که می‌تواند، پیشگیری کند از بروز کرونا و در مجموع اگر هم نوزاد دچار کرونا باشد علائم آن خیلی خفیف است.

آیا کرونا از سطوح منتقل می‌شود؟

انتقال کرونا از سطوح احتمالش هست، به خاطر این‌که یکی از خاصیت های ویروس کرونا این است که قابلیت اتصال به سطوح دارد. و با توجه به جنس سطوح مختلف زمان مختلفی متصل می‌شود، بنابر این هر سطحی که مشکوک به کرونا است. بهتراست که به آن الکل بزنید، یا اینکه اگر که دستمان را به جایی می‌زنیم که در تماس عمومی هست بلافاصله اسپری کوچک به همراه داشته باشیم، که دستمان را با ان ضدعفونی کنیم.
به هر حال احتمال ابتلاء از سطوح به کرونا خیلی زیاداست، و اینکه حتی لباس های ما امکان دارد که به کرونا الوده شود و این‌که  وقتی شما از بیرون از منزل به منزل می‌آیید بهتر است جلوی در همه لباس‌ها رو در بیاورید و به آن الکل بزنید که اگر ویروس زنده‌ای به آن‌ها چسبیده از بین برود.

دسترسی به وب‌ سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن نوبت دهی  آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. حتما با پزشکان حاظر در حوزه شناسایی و درمان کرونا ویروس ، در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا که امکان مراجعه حضوری کمتر ممکن است، در مورد وضعیت کنونی خود صحبت کنید و از مشاوره های ایشان برای درمان بیماری کرونا استفاده کنید.

کرونای انگلیسی

کرونای انگلیسی

کرونای جهش یافته منطقه شبه جزیره انگلستان و ایرلند که بنام کرونای انگلیسی معروف شده است، نوع جدیدی از این بیماری و پاندمی می‌باشد که تفاوتهایی با نوع اولیه و کوید۱۹ شناخته شده دارد، از مهم‌ترین تفاوت‌های آن، میزان سرایت و انتشار آن است که تا ۷۰٪ نسبت به کرونای فعلی مسری‌تر می‌باشد، تفاوت بعدی و بسیار مهم بحث بیماریزایی آن در میان جوانان و بخصوص سنین زیر ۲۰ سال میباشد که برخلاف کرونای فعلی است که افراد مسن درمقابل ان آسیب پذیرتر بودند و جوانان کمتر مبتلا میشدند، هنوز اطلاعات کافی مبنی بر اینکه قدرت بیماریزایی و شدت بیماری حاصل از این گونه جهش یافته بیشتر از نوع فعلی هست یا خیر در دست نیست ولی ابن نکته مهم هست که وقتی تعداد افراد بیشتری بواسطه قدرت سرایت بیشتر مبتلا میشوند انتظار دیدن عوارض در تعداد بیشتری از جمعیت را باید داشته باشیم، پس توجه به حفظ اصول بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان بهترین سلاح ما در مقابل این ویروس وحشی و ناشناخته می‌باشد.
         دکتر نیما دستگیر متخصص بیماری های عفونی پذیرش۲۴

درمان با بخور جوش شیرین

بخور جوش شیرین رو شما تایید میکنید در درمان کرونا و یا بیماری های تنفسی

پاسخ دکتر رقیه زارع دکترای تخصصی تب سنتی ایرانی:

با سلام،. اثر اثبات ‌‌شده ای ندارد.

آیا بی حالی و بی اشتهایی می‌تواند از عوارض کرونا باشد؟

سوال بیمار:

حدودا یک ماه است بی حال و بی اشتها هستم تو این مدت فقط ۷یا۸ روز حالم خوب بوده دو یا سه بار معده درد و سر درد داشتم و چند بار تب کردم ولی علائم دیگه ای نداشتم دکتر رفتم سرم زدم فردای سرم حدودا ۴ یا ۵ روز خوب بودم و بعد دوباره بی حالی و بی اشتهایی امد سراغم الان روز ۲۷ ایا مشکوک به کرونا هستم؟
با سلام بی حالی و بی اشتهایی به تنهایی خیر ولی اگر تب بالای ۳۷,۸ یا تنگی نفس یا سرفه خشک دارید به پزشک مراجعه کنید

درد پهلو به دنبال نفس عمیق

سوال بیمار:

با سلام دو روزه چند دقیقه یکبار ناخود آگاه نفس عمیق میکشم و به دنبال اون پهلوی چپم درد میگیره . دردی تیز و شدید  البه حدودا دو روز هم شدیدا لرز داشتم و سر درد که لرزم رطرف شده اما سر درد رو همچنان دارم . ممنون میشم بفرمایید آیا مشکل تنفسی پیدا کردم یا شاید کرونا گرفتم؟

پاسخ دکتر عرفانه موحدی متخصص بیماری های داخلی:

با توجه به علایم،احتمال ابتلا به کرونا در شما زیاد می باشد.در صورت درگیری ریه و التهاب ریه و پرده خارجی آنها،با تنفس عمیق،ممکن است احساس درد داشته باشید.حتما قرنطینه خانگی را شروع کرده و برای شروع درمان دارویی،با پزشک مشاوره بفرمایید.

ایا بعد از حداقل ۲۰ روز ابتلا به کرونا و بهبودی با ظهور سرفه بعد ۲۰ روز هنوز ناقلم؟

سلام من حدود ۲۲ روز پیش با علائمی مث تب و بدن درد شدید روبه رو شدم نه تنها من پدر و مادر و برادرم هم بودند که شدید تر از همه پدرم بود که با سرفه و کمی مشکل تنفسی همراه بود و برای من خفیف بود و فقط یک و نیم روز طول کشید اما بعد از اون حس بویایی و چشایی مو از دست دادم اما دیگه الحمدلله هیچ مشکل دیگه ای نداشتم .الان بعد از حدود ۲۲ روز کمی مجاری تنفسیم میسوزه و گاهی سرفه خشک دارم یعنی چون کمی میسوزه و احساس گرفتگی دارم خودم عمدا سعی میکنم سرفه کنم ایا این کرونای مجدده؟؟و اینکه دیروز کولر روشن بوده یا تاثیر کولره؟؟و اینکه ایا ناقلم؟؟
اگر سرفه جدیده؛احتمالا یه اتفاق جدید افتاده،ولی اگر سرفه خاتون مربوط به کرونای قبلیه؛تا زمانی که سرفه می کنید ناقل هستین؛ اگر با چراغ قوه ته گلوتون رو نگاه کنید؛و متوجه عبور جریان مایع از بینی به پایین در ته گلو بشین،علت سرفه جدید همینه؛و بهترین درمان اسپری بینی فلوتیکازون هستش

آیا من کرونا دارم؟

سلام من چند روز قبل دچار گلو درد شدم به دکتر مراجعه کردم انتی بیوتیک و استامینیفون و یه امپول بتامتازون که استفاده کردم شرایطم بهتر شد سرفه ندارم یا خیلی به ندرت دارای کمی خلط کم خستگی اما حس بویایی ندارم لطفا راهنمایی کنید ممنون
سلام،علائم شما بیشتر احتمال یک عفونت ویروسی هست مثل ویروس سرماخوردگی(رینوویروس)و کرونا ویروس(کاهش حس بویایی یکی از علائم شایع کرونا هست).منتها چون علائم شدید نیست فعلا نیاز به اقدام خاصی نیست مگر در صورت تشدید علائم به خصوص علائم تنفسی

بادکش پشت و کرونا

سوال بیمار:

با سلام، در مورد تاثیر بادکش پشت ریه در کاهش طول درمان کرونا نظرتان چیست؟

بادکش گرم اثرات مثبتی در بهبود علائم و مخصوصا کنترل تنگی نفس بیماران دارد

سوال درباره کرونا

سوال بیمار:

سلام، خسته نباشید، من تقریبا ۱ ماه هست زیاد سر حال و میزون نیستم کمی درد در ناحیه سینوس ها و احساس سری و بی‌حسی گاهی در ناحیه بینی و کمی بی حالی و کمی درد در ناحیه قفسه سینه و احساس سرفه دارم، چند مرتبه به درمانگاه مراجعه کردم برام آنتی بیوتیک سفیکسیم ۴۰۰ یک دوره ۱۰ روزه و بعد از اون آنتی بیوتیک آزیترومایسین دوره ۶ روزه مصرف کردم الان هم تقریبا ۱۰ روزه که دارویی مصرف نمیکنم به درمانگاه مراجعه کردم میگه مشکلی نداری ولی اگر میخوای برو درمانگاه های منتخب برای بررسی کرونا ولی ترس از مراجعه به این مراکز دارم بخاطر شلوغی و احتمال ابتلا به کرونا، دیابت نوع یک دارم و ۳۰ سال سن
با سلام، در صورتی که تب بالای ۳۷,۸، تنگی نفس (افزایش تعداد تنفس بیش از ۲۴ در دقیقه) یا ضعف و بی حالی شدید داشتید به پزشک مراجعه کنید که درمان دارویی برایتان شروع شود. اگر مشکل در این حد نیست، مصرف مایعات گرم و استفاده از دم نوش بابونه، پونه مفید هست.

آیا خلط از نشانه های کرونا است

سوال بیمار:

شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را درزمینه عمل کرونا ویروس و سوالات مربوط به آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص کرونا ویروس پذیرش۲۴، به آن ها پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

 

مشاوره آنلاین کرونا ویروس

 

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۵/۵ (۳ نظر)

منبع
www.euro.who.intwww.google.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
27 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز
ساناز
13 روز قبل

سلام توروخدا یه راهنمایی کنید من مامانم سینوزیت داره بعد کرونا گرفته همش خلط سبز رنگ میاره بالا گاهی اوقات هم خلط خونی و سردرد شدید و تب و گاهی اوقات سرفه روز به روز حالش داره بدتر میشه الان دو هفته یا سه هفته میگذره ولی خوب نشد خیلی سرم و آمپول هم زدیم ولی بازم فایده نداشت دیگه نمی‌دونیم چیکار کنیم اینقد حالت تهوع داره که نمیتونه هیچی بخوره

آخرین ویرایش 13 روز قبل توسط ساناز
حیدری
حیدری
19 روز قبل

سلام من احساس میکنم قفسه سینه هام درد می‌کنه بدن درد و سرفه خشک دارم آیا کورنا دارم و خطر ناک هست ۲۷ سالمه هیچ گونه مریضی هم از قبل نداشتم دوتا دوز واکسن هم زدم خواهش میکنم راهنمایی کنید

رزا
رزا
1 ماه قبل

سلام من چند روز بود یهو چشم راستم ورم کرد بعد چشم چپم رفتم دکتر قطره داد فرداش من بایک بدن درد شید مواجه شدم که انگار داشتن خردم میکردن آیا اینها نشانه کروناست؟ممنون میشم جواب بدین

محمدرضا
محمدرضا
4 ماه قبل

من شش روزه بیمار شدم روز اول با اب ریزش شروع شد روز دوم اب ریزش و تب روز سوم با معده درد و سوزش قفسه سینه تنگی نفس من دیگه ابریزش بینی ندارم تب هم همین طور سرفه و عطسه هم نداشتم بعد از روز سوم فقط سر شب و سر صبح معده درد دارم با تنگی نفس وکلا بیحالی من درچه مرحله ایی از درمانم با گذشت چن روز دیگه درمانم طول میکشه

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط محمدرضا
محمد
محمد
11 ماه قبل

سلام من سرفه و خلط سفید داشتم و اسپری سامبیکورد ۳۲۰ زدم خوب شدم علت کرونا سرماخوردگی که طولانی بشه حالا راه حل چیه مرسی۰۹۱۰۹۸۵۷۴۳۳

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من الان۲۵روزه ک از مریضیم میگذره اول خلط از سینه داشتم (زرد رنگ)ک شروع کردم یسری دمنوش خوردم و شربت اکسپکتورانت وقرص ازیترو مایسین خوردم ولی سرفه هام کم نشد فقد خلط هام بی رنگ شده بود و ترشح و خلط از بینی هم اضافه شد به علائمم یسری اسپری و چرک خشک کن و امپول دگزا استفاده کردم بازم سرفه هام تموم نمیشد،خیلی ازار دهنده بود ب طوری ک دنده هام درد گرفته بود از شدت فشار سرفه هام و خلط هام ،باز قرص لوراتادین و شربت ضد سرفه و امپول بتا متازون زدم و الان بعد گذشت این مدت سرفه هام خیلی کم شده ولی هنوزم هست ی حس قلقلک طور در سینه و ریم دارم ک باعث سرفه هام میشه و هنوزم خلط سفید دارم ،چیکار کنم

شهلا
شهلا
2 سال قبل

سلام خس خس سینه دخترم ۷سابشه وگرفتگی صداش کرونا داره

محسن گل محمدی
محسن گل محمدی
2 سال قبل

سلام امروز ۸امین روزه که دچار کرونا ویروس شدم بد مراحل تب و سرفه و بدن درد رو گزروندم امروز دکتر رفتم بم چنتا امپول زد و یسری ویتامینا بم داده با قرص ایزوترومایسین و ناپروکسن. امروز یجور سنگینی رو قفسه سینم حس میکنم و وقتی نفس عمیق میکشم تا اخر نمیتونم و احساس ناخوشایندی با درد بم دست میده سوالی که دارم ایا ریم الان درگیر شده؟ و اینکه ایا درگیر شده هروز بیشتر میشه درگیریش؟ من باید چیکار کنم ممنون میشم جواب بدین

دکتر ندا ضامن میلانی
پاسخ به  محسن گل محمدی
2 سال قبل

شما الان در هفته دوم کرونا هستید هفته دوم کرونا هفته عوارض کرونا هست و حتی خطرناک تر از هفته اول کرونا است هر احساس سنگینی روی قفسه سینه هر احساس ناخوشایند موقع تنفس عمیق جز علایم خطر هستش و اگر این احساس رو دارید باید حتما سی تی ریه رو انجام بدید و بر اساس جواب سی تی ریه تصمیم بگیریم.

محمدی
محمدی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر. بعد از گذشت ۲۰ روز بیماری کرونا، برای برطرف شدن بی اشتهایی و کرختی بدن راهکار چیست؟ تشکر

دکتر ندا ضامن میلانی
پاسخ به  محمدی
2 سال قبل

اگر بی اشتهایی و کرختی بدن شدید هست ، نیاز به بررسی بیشتر و اخذ آزمایشات وجود دارد ولی در موارد خفیف با اقداماتی میتوان این علایم را کاهش داد:

۱.شروع حرکات کششی،صبح و عصر توصیه میشود ،به طوریکه زمان نرمش هر روز بیشتر از روز قبل باشد
۲.مصرف مولتی ویتامین روزانه
۳.پیاده روی روزانه ،زیر نور آفتاب
ضامن میلانی

محمد
محمد
3 سال قبل

خیلی کامل و مفید بود. خدا رو شکر هیچکدوم از نشونه‌هاش رو نداشتم

پریاز
پریاز
3 سال قبل

مقاله کامل و خوبی بود، تمام نکات و روش ها رو هم شامل میشد

Rana
Rana
3 سال قبل

با سلام. مطلب کامل و مفیدی بود. ممنون از پذیرش ٢۴

میلاد دریس
میلاد دریس
3 سال قبل

سلام وقت بخیر ؛ مقاله ارزنده ایی بود ولی یه سوال گونه‌های جدید ویروس کرونا چقدر ممکنه نگران کننده باشند؟

مهلا دهقان
مهلا دهقان
3 سال قبل

آیا در زمانی که بیمار به کرونا مبتلا می شود بعد از گذشت ۱۴ روز از رمان قرنطینه و بهبودی کامل گذشته است بهد ازآن هم بیمار میتواند ناقل باشد و موجب بیماری شخص دیگری شود؟
همچنین آیا مواردی که در رابطه با کرونا انگلیسی در این مدت اخیر شنیده شده است صحت دارد یا خیر؟

سجاد
سجاد
3 سال قبل

اگه استرسمون بخاطر کرونا بالا رفته باشه پیش چه دکتری باید بریم؟ روانپزشک یا مختصص کرونا؟

علی
علی
3 سال قبل

مقاله فوق العاده عالب و جامعی بود خیلی ممنونم ازتون. واقعا بهم کمک کرد.

سیدرضا ظل اللهی
سیدرضا ظل اللهی
3 سال قبل

بسیار عالی و جامع و کامل
سپاسگزارم

پذیرش 24
پذیرش 24
پاسخ به  سیدرضا ظل اللهی
3 سال قبل

از لطف و توجه شما ممنونیم لطفا مارو به دوستان و عزیزانتان نیز معرفی کنید با تشکر

دکمه بازگشت به بالا