داروی پرازوسین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Prazosin

همه چیز در رابطه با زمان مصرف قرص پرازوسین، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن

 داروی پرازوسین Prazosin

پرازوسین Prazosin  جزء داروهایی است که پزشکان از آن برای درمان بیماری فشار خون استفاده می کنند. این دارو برخی از بیماری های قلبی مانند فشار خون، سکته های قلبی، بیماری های عروقی کشنده و انفارکتوس میوکارد را کاهش می دهد یا باعث جلوگیری از بروز این بیماری ها می شود. پرازوسین در بازار با نام های دیگری نیز شناخته می شود که از جمله این نام ها می توان به پرازو، پرازین و یا مینی پرس اشاره کرد.
این دار جزء آن دسته از دارو هایی می باشد که می توان آن را همراه با برخی از داروها استفاده کرد. داروهای مسدود کننده بتا آدرنرژیک و یا داروی های دیورتیک داروهایی هستند که می توان همراه با پرازوسین استفاده کرد. نحوه اثر این دارو به گونه ای است که مقاومت محیطی و سیستمیک را کاهش می دهد و باعث انبساط عروق می شود.
هر دارویی نیمه عمر به خصوص خود را دارد که نیمه عمر پرازوسین حدود ۲ الی ۳ می باشد که ین زمان ممکن است دو برابر شود در بیماری نارسایی احتقانی قلب. پرازوسین جزء داروهایی می باشد که به خوبی در مجاری گوارشی جذب می شوند. این دارو در بازار به اشکال مختلف کپسول ۱ میلی گرمی، کپسول ۵ میلی گرمی و کپسول ۲ میلی گرمی موجود می باشد.

نحوه استفاده از داروی پرازوسین Prazosin

داروی پرازوسین را باید طبق دستور پزشک مصرف کنید. پزشک مقدار مصرف پرازوسین را منوط به برخی شرایط پزشکی شما تعیین می کند. بزرگسالان می توانند این دارو را همراه با غذا یا بدون غذا استفاده کنند اما بهتر است که پرازوسین در کودکان همراه غذا مصرف شود. ممکن است از پرازوسین برای درمان کم خوابی، درمان هیپرنتروفی و برخی مسائل پزشکی دیگر استفاده شود.
اگر این دارو برای برطرف کردن کم خوابی مصرف شود، پزشک مقدار مصرف دارو را از دوز کم شروع می کند به خصوص اگر این دارو به صورت خوراکی مصرف شود؛ میزان مصرف باید در ابتدای درمان روزی  ۱ میلی گرم هنگام خواب باشد.
افزایش مقدار مصرف دارو با تجویز پزشک باید باشد بنابراین از افزایش خودسرانه مقدار دارو خودداری کنید. نباید فراموش کرد که اگر این دارو برای برطرف کردن کم خوابی استفاده می شود مقدار مصرف نباید بیشتر از ۱۵ میلی گرم در روز باشد. در صورتی که از پرازوسین خوراکی برای درمان هیپرنتروفی استفاده می کنید باید مقدار مصرف را از کم مانند نیم میلی گرم در هر ۱۲ ساعت شروع کنید و مقدار مصرف را با اطلاع و تجویز پزشک افزایش دهید.
اگر از این دارو برای درمان در کودکان استفاده می کنید باید بدانید که مقدار مصرف آن نباید روزانه یک بار باشد بلکه باید مقدار مصرفی را در چند وعده به کودک داد. باید از این دارو در طول روز در ۳ وعده برای کودکان استفاده کرد.

می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص خون و انکولوژی، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

ویزیت متخصص خون و سرطان

داروی پرازوسین

اثرات جانبی داروی پرازوسین Prazosin

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او با توجه به شرایط پزشکی شما قضاوت کرده است که سود داروی پرازوسین برای شما بیشتر از عوارض آن خواهد بود و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند ولی این موضوع دلیلی بر خود درمانی نمی باشد.

  • از جمله عوارض مصرف پرازوسین می توان به خواب آلودگی، قرمز شدن سفیدی چشم، سرگیجه هنگام راه رفتن و تغییر حالت از حالت افقی به عمودی، سرگیجه، استفراغ، سردرد، درد شکم، ضعف، خشکی دهان و خارش اشاره کرد. در صورتی که هر یک از این علائم بیان شده بهبود پیدا نکردن و یا حتی بدتر شدن حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • در برخی موارد این دارو می تواند عوارضی آلرژیکی مانند مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه ایجاد کند که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کرد.
  • برخی از عوارض دیگر استفاده از این دارو حالت تهوع، بزرگ شدن سینه در آقایان، غش، آب مروارید، تاری دید، عملکرد غیر طبیعی کبد، اسهال، درد چشم، ریزش مو، مشکلات پانکراس، گرفتگی بینی، سندروم عنبیه چشم، افسردگی، درد مفاصل، تکرر ادرار، بروز مشکلات نعوظ و بیماری های خود ایمنی می باشد.

موارد احتیاط داروی پرازوسین Prazosin

  • قبل از مصرف این دارو اگر حساسیتی به پرازوسین، دوکسازوسین و ترازوسین دارید حتما با پزشکتان در میان بگذارید.
  • فراموش نکنید که پرازوسین تنها کنترل کننده فشار خون می باشد نه درمان کننده آن.
  • فراموش نکنید که افراد مسن ممکن است بیشتر دچار عوارض جانبی هستند بنابراین افراد مسن این دارو را بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان استفاده نکنند. استفاده از این دارو در افراد مسن ممکن است باعث بروز برخی از عوارض باشد که شاید تحملش برایشان آزار دهنده باشد مانند خشکی دهان و تکرر ادرار.
  • بعد از مصرف این دارو کارهای که به تمرکز احتیاج دارند مانند رانندگی را انجام ندهید.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود مگر به تجویز پزشک باشد.
  • این دارو را خودسرانه به دیگران تجویز نکنید.
مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط . فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

تداخلات دارویی داروی پرازوسین Prazosin

  • برخی از داروها مانند سیلدنافیل، یوهیمب، تامسولوسین و وردنافیب با پرازوسین دارای تداخلات شدیدی هستند. بنابراین از مصرف همزمان این داروها با یکدیگر جدا خودداری کنید.
  • برخی از دارو ها نیز هستند که با پرازوسین تداخل دارند و نباید همزمان مصرف شوند که از جمله این دارو ها می توان به ترپروستینیل، بریمونیدین، تیزانیدین، اتانول، فنیل افرین و لوفکسیدین اشاره کرد.

نحوه نگهداری از داروی پرازوسین Prazosin

  • پرازوسین را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • دور از دسترس کودکان باشد.

ارتباط مستقیم با پزشک انلاین متخصص خون و انکولوژی

۳.۸/۵ (۱۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
33 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید رضا خرمی هستم از کرمانشاه
حمید رضا خرمی هستم از کرمانشاه
9 روز قبل

سلام آقای دکتر قرص پرازوسین ۱میلی برای پروستات مؤثر است ممنون

حسن جودی
حسن جودی
7 ماه قبل

سلام دکتربرایم قرص پرازوسین تجویزکزده مدتی که سرگیجه میگیرم آیا علتش همین دارو

کیاوش
کیاوش
10 ماه قبل

سلام ترازوکیم،یاهمون ترازوسین میخورم امشب طردرد شدید دارم ایا تداخل دارویی با نوافن ومیکن نداره؟

اسداله
اسداله
1 سال قبل

باسلام
پدرم پروستات داره ولی از عمل کردن دوری میکنه آیا مشکل پروستات با قرص یا کپسول پرازوسین حل میشه یا حتما باید جراحی بشه

مریم
مریم
پاسخ به  اسداله
1 سال قبل

سلام همسرم با مصرف این دارو به تازگی دچار زود انزالی شده ایشان میانسال هستند لطفاً راهنمایی فرمایید

احمدرضا ت
احمدرضا ت
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

احمدرضا ت

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  اسداله
1 سال قبل

با سلام وادب من شبی یک دو بار شاید بیشتر دستشویی برای ادرا از خواب بیدار می شوم وادرارم توام باسوزش است سونیگرافی هم گرفتم ودکترم میگه چیزه مهمی نیست می خواستم بدانم پس چرا تکرر ادرار همراه سوزش دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید

یعقوب احمدی
یعقوب احمدی
1 سال قبل

سلام،چرا پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرارو….پس ازمدتی طولانی بجای مدالوسین و فناستراید ،،پرازوسین تجویز کرده است؟

علی امیری دوماری
علی امیری دوماری
1 سال قبل

سلام. سوال داروی داشتم که در همین صفحه و همین سایت ارسال کردم هنوز پاسخی دریافت نکردم لطفا بگویید پاسخ به چه صورت ودر چه زمانی داده می‌شود یا جواب ها به ایمیل فرستاده می‌شود .ممنون از برنامه زیبا و آموزنده

علی امیری دوماری
علی امیری دوماری
پاسخ به  علی امیری دوماری
1 سال قبل

سلام صبح بخیر. من مدت دو ماه هست که به علت بیماری پروستات از کپسول تامسولوسین استفاده می کردم و حالا قرص پرازوسین را تجویز کردن ولی هنوز مشکل سرگیجه و توان جنسی را دارم لطفا راهنمایی کنید که تا چه مدت مصرف کنم و آیا با این قرص درمان قطعی می شود یا هر چیز دیگری که صلاح می دانید راهنمایی کنید. ممنون میشم از لطفتون.

علی امیری دوماری
علی امیری دوماری
1 سال قبل

سلام. من دچار بیماری فتق هستم با سایز ۱۴ میلیمتر. در پروستات pvR:10cc با حجم (۲۰cc) و اکوپترن هتروژن دیده شده.
و کیست کورتیکال ساده به سایز ۷میلیمتر در پل میانی کلیه راست دیده شده

برای درمان اولیه کپسول پروترال ۰/۴ میلی‌گرم بهم داده شد که اولین کپسول را خوردم دچار افت فشار خون شدم که به اورژانس برده‌ شدم و تعطیلات در پیش بود که به دکتر مربوطه خودم شرایط واکنش کپسول را بگویم تا امروز شنبه تاریخ ۱۴۰۱/۵/۲۲پیش دکتر مربوطه خودم رفتم که قرص پرازوسین ۱میلی گرم نوشته. هنوز امشب اولین قرص را مصرف کردم‌.
میخواستم از شما پزشکان محترم داروساز سوال کنم که به‌ نظر شما کدامین دارو را مصرف کنم‌ که زودتر بهبودی پیدا کنم. چون‌ به‌ لحاظ سنی سوال میکنم و مزاحم شما سروران گرامی میشوم اجرتان با امام حسین(ع) چون سن ۶۳ و قد ۱۶۵ و وزن هم پارسال ۷۴کیلو بودم‌ هم اکنون ۶۲ کیلو هستم لطفا نظرات و راهنمایی های لازم را برای این حقیر منظور بفرمایید. چون در جنوب شرق کرمان هستم و هوای اینجا هم بین ۴۸ تا ۵۰ درجه میباشد مشکلات زیادی داریم ارادتمند شما علی امیری دوماری

علی امیری دوماری
علی امیری دوماری
پاسخ به  علی امیری دوماری
1 سال قبل

سلام. من علی امیری هستم جلوتر سوال در مورد مصرف قرص پرازوسین ۱ میلی گرم کردم وشرح بیماری خودم را بیان کردم ولی هنوز جوابی برایم نیامده لطفا بگویید مشکل چیست و احتیاج به راهنمایی را دارم. متشکرم.

الهه
الهه
2 سال قبل

آیا قرص ترازوسین به جای پرازوسین میشوداستفاده کرد.الان این قرص پرازوسین نیست وداروخانه ها ترازوسین پیشنهاد نوشتن نسخه پزشک به بیماران میدهند.متشکرم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  الهه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

مهران
مهران
پاسخ به  الهه
4 ماه قبل

مهران رونق

موسوی
موسوی
2 سال قبل

قرص پرازوسین رو از کدوم داروخانه میشه تهیه کرد خیلی نایاب شده

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  موسوی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

اکبرگلزتری
اکبرگلزتری
2 سال قبل

سلام ایا میشود خود سرانه پروزاسین ترک کرد بعد از مصرف ۱۲ سال

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  اکبرگلزتری
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

ضيا الدین نژادی
ضيا الدین نژادی
2 سال قبل

سلام روز عالی متعالی
آیا برای شب ادراری در سنین بالای ۶۵ سال چه تاثیری دارد و به چه دز و مقدار می باید خورد؟؟؟

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  ضيا الدین نژادی
2 سال قبل

درود برشما. دروهله اول بایستی علت بیماری مشخص شود و بدون یافتن علت دادن این دارو منطقی نیست.

بهمن رحیمی
بهمن رحیمی
2 سال قبل

از وقتی پرازوسین میخورم آروغ زیاد میزنم.یبوست پیدا کردم.این قرص را بخاطر پروستات برای من تجویز کرده.در ضمن قرص وای فارین و قرص آهن هم میخورم.

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  بهمن رحیمی
2 سال قبل

سلام
سوال مشخص نیست.

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  بهمن رحیمی
2 سال قبل

سوال مشخص نیست

محمدامین جعفری
محمدامین جعفری
پاسخ به  بهمن رحیمی
1 سال قبل

این قرص را دکتر بیماریهای مثانه و مجرای ادرار بدلیل داشتن پروستات وعدم ادرار کامل برایم تجویز نمود الان چند ماهی قرص ترازوسین در بازار نیست و امروز قرص پرازوسین پیدا کردم که داروخانه گفت همان فرمول است ولی در اینترنت گشتم نوشته برای فشار خون بالاست لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام
من با مشکل عفونت ادرار به اورولوژ مراجعه کردم وبه دلیل تخلیه نشدن کامل ادرار از مثانه قرص پرازوسین مصرف میکنم (با توجه به جواب سونو و آزمایش ادرار )ولی این که تا چه زمان باید مصرف کنم برام جای سوال هست ؟
لطفا راهنماییم کنین ممنون

ساسان
ساسان
2 سال قبل

سلام خسته نباشی. من مشکل ادرار دارم. ادرار من دیر میاد. پیش دکتر رفتم این قرص داد. پراز سین ۱گرم . این قرص برای بیماری من خوب هست؟

دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  ساسان
2 سال قبل

سلام ممنون
باید قرص پرازسین مصرف کنید یا با یک اورولوژیسم مشورت کنید.

مقدم
مقدم
2 سال قبل

قرص پرازوسین ایا بانتروفرانتویین برای درمان انسداد مجاری ادرار استفاده می شود

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  مقدم
2 سال قبل

برای درمان انسداد مجاری ادراری فقط پزشک متخصص باید دارو تجویز کنه

غلامحسین حکیمی
غلامحسین حکیمی
3 سال قبل

سلام من۴ساله مصرف میکنم وهمراه نصف بیشترآلپروزلام ۱ آیاتغیرلازم است …ازتوضیح شماهم ممنونم

دکمه بازگشت به بالا