آنفولانزا در کودکان | علت، پیشگیری و درمان

آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا در کودکان، یک بیماری رایج، قدیمی و آشناست که هرچند به‌خودی‌خود، ترسناک نیست اما چنانچه در کنترل آن غفلت نموده یا در مواقع لازم، آن را به‌موقع درمان نکنید، می‌تواند به مقدمه‌ای برای اتفاقات ناخوشایند تبدیل شود.

باتوجه‌به سؤالات مختلفی که پیرامون این بیماری و همین‌طور موضوعاتی مثل دلیل آنفولانزا در کودکان و همین‌طور روش‌های پیشگیری و درمان آن مطرح هستند، در این راهنما قصد داریم اطلاعات مفیدی را خدمت شما همراهان گرامی ارائه دهیم.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت ویروسی حاد است که توسط یکی از سه نوع ویروس خانواده آنفولانزا یعنی A، B یا C ایجاد می‌شود.بسیاری از والدین، سرماخوردگی را با آنفولانزا در کودکان اشتباه می‌گیرند درحالی‌که این دو، بیماری‌های متفاوتی هستند. بیماری سرماخوردگی می‌تواند به‌واسطه طیف گسترده‌ای از ویروس‌هایی پدیدار شود که دستگاه تنفس فوقانی شامل بینی، دهان و گلو را آلوده می‌کنند. این بیماری معمولاً ظرف چند روز به‌صورت خودبه‌خود درمان می‌شود و فقط به استراحت و آب‌رسانی نیاز دارد. اما آنفولانزا، در اثر ویروس‌های خاصی پدیدار می‌شود و در مقایسه با سرماخوردگی، اغلب شدیدتر و خطرناک‌تر است.

نکته مهم اینکه کودکان زیر ۵ سال و همین‌طور افراد سالمند، به طور بالقوه نسبت به این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند و طبیعتاً در این زمینه چه از حیث پیشگیری و چه از جنبه درمان، به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

چه عواملی باعث بروز آنفولانزا در کودکان می‌شوند؟

آنفولانزا-در-کودکان

عوامل آنفولانزا در کودکان همانند بزرگ‌سالان، ویروس‌ها هستند. اپیدمی سالانه آنفولانزا در فصول سرد، به‌واسطه ویروس‌های نوع A و B رخ می‌دهند درحالی‌که ویروس نوع C، باعث بروز بیماری بسیار خفیفی می‌شود که در هر مقطعی از سال می‌تواند پدیدار شود. ویروس آنفولانزای نوع A را بر اساس ساختار شیمیایی آن به زیرگروه‌های مختلفی تقسیم می‌کنند که هر یک می‌توانند به‌نوعی، باعث ابتلای کودکان به بیماری شوند.

آیا آنفولانزا در کودکان، مسری است؟

بله؛ آنفولانزا در کودکان و همین‌طور در بزرگ‌سالان، یک بیماری بسیار مسری است که به دو روش انتشار می‌یابد:

  • روش مستقیم:

    اگر فردی ذرات و قطره‌های آلوده در هوا را که ممکن است به دلیل سرفه یا عطسه‌ یک فرد بیمار پخش شده باشد، استنشاق کند، ویروس به‌سادگی انتقال می‌یابد. علاوه بر این، هرگونه تماس با ترشحات دهان و بینی فرد آلوده در اثر اقداماتی مثل بوسیدن یا استفاده از قاشق و چنگال مشترک می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. فراموش نکنید که قطرات حامل ویروس آنفولانزا در اثر سرفه یا عطسه می‌توانند تا ۱.۸ متر پرتاب شوند و چنانچه کسی در این فاصله از فرد آلوده قرار داشته باشد، ممکن است بیماری را بگیرد.

  • روش غیرمستقیم:

    در این حالت، اجسام و سطوح هستند که به‌عنوان واسطه انتقال ویروس آنفولانزا عمل می‌کنند. یعنی اگر سطوح و اجسام در اثر عطسه یا سرفه، آلوده شوند و مدتی بعد، یک فرد سالم آن‌ها را با دست لمس کند و بین دست آلوده با مثلاً دهان یا بینی، تماسی ایجاد شود، ویروس می‌تواند به فرد سالم انتقال یابد. ویروس آنفولانزا بسته به نوع و ویژگی‌های خاصی که دارد، می‌تواند بین ۳ تا ۵ روز روی اشیاء و سطوحی مثل لیوان‌ها یا ظروف غذا، زنده باقی بماند.

دوره سرایت آنفولانزا در کودکان چقدر است؟

کودکان مبتلا به آنفولانزا می‌توانند یک روز قبل از بروز علائم، باعث ابتلای دیگران به بیماری شده و حتی تا هفت روز بعد از بروز علائم نیز می‌توانند ناقل بیماری باشند. گاهی ممکن است یک کودک، علی‌رغم اینکه نشانه شدیدی از ابتلا به بیماری ندارد، دیگران را به شدت بیمار کند. یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت انتشار ویروس آنفولانزا، امکان انتقال آن قبل از پیدایش علائم است.

دوره کمون بیماری آنفولانزا در کودکان چقدر است؟

دوره کمون یا همان نهفتگی بیماری آنفولانزا معمولاً ۲ تا ۴ روز است. یعنی ۲ تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن کودک، طول می‌کشد تا علائم بیماری خودشان را نشان دهند.

مشاوره آنلاین انفولانزا درکودکان

علائم آنفولانزا در کودکان چیست؟

آنفولانزا-در-کودکان

همان‌طور که گفتیم، علائم آنفولانزا در کودکان معمولاً ۲ تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن پدیدار شده و در اغلب مواقع، به‌سرعت گسترش می‌یابند. این علائم می‌توانند خود را به اَشکال زیر نشان دهند:

  • تب ۴۰ درجه، لرز، دردهای عضلانی، سردرد، گلودرد، سرفه خشک و بی‌حالی از علائم کلاسیک بیماری آنفولانزا هستند. اکثر این علائم معمولاً سه تا چهار روز باقی می‌مانند اما مواردی مثل سرفه و خستگی ممکن است تا یک یا حتی بعضاً دوهفته بعد از رفع تب نیز ادامه پیدا کنند.
  • آنفولانزای کودکان کوچک‌تر ممکن است شبیه به یک بیماری معمولی یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی مثل خروسک، برونشیت یا ذات‌الریه باشد. شکم‌درد، استفراغ و اسهال، از متداول‌ترین علائم آنفولانزا در کودکان هستند که معمولاً بیشتر از اسهال، شاهد استفراغ هستیم. تب در اغلب کودکان معمولاً بالاست و تحریک‌پذیری و کج‌خلقی در آن‌ها می‌تواند زیاد باشد.
  • آنفولانزا در نوزادان در اغلب مواقع تشخیص داده نمی‌شود زیرا علائم و نشانه‌های بروز بیماری در آن‌ها اختصاصی نیست و ممکن است حاکی از وجود یک عفونت باکتریایی باشد. آنفولانزا در نوزادان زیر ۶ ماه کمتر دیده می‌شود اما اگر نوزاد مبتلا شد معمولاً با علائمی مثل بی‌حالی، عدم اشتها و گردش خون ضعیف همراه است. والدین نوزاد، باید به میزان مصرف مایعات کودک، وجود هرگونه نشانه از عملکرد غیرعادی دستگاه تنفسی (مثل تعداد و عمق تنفس) و همین‌طور میزان تعامل و ارتباط کودک با خودشان توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر فواصل زمانی تعویض پوشک نوزاد از حالت عادی بیشتر شود، می‌توانید آن را به‌عنوان یکی از اولین نشانه‌های کم‌آبی بدن او تلقی کنید.

چه زمانی برای درمان به پزشک مراجعه کنیم ؟

اینکه برای درمان آنفولانزا در کودکان، چه زمانی با پزشک تماس بگیریم، از رایج‌ترین سؤالاتی است که والدین به‌کرات آن را مطرح می‌کنند. به‌هرحال باوجوداینکه آنفولانزا در اغلب موارد و بدون عارضه خاصی، درمان می‌شود، اما سهل‌انگاری در مواجهه با آن می‌تواند عواقب پشیمان‌کننده‌ای در پی داشته باشد. احتمال ابتلا به بیماری ذات‌الریه که می‌تواند یکی از عوارض و پیامدهای ابتلا به آنفولانزا باشد، یک نگرانی بزرگ است و به همین دلیل، در این قسمت، نکاتی مهم و کاربردی را با شما عزیزان درباره زمان مراجعه به پزشک برای درمان آنفولانزا در کودکان به اشتراک می‌گذاریم:

برای کودکان زیر ۵ سال، بالأخص کودکان زیر ۲ سال و همین‌طور همه کودکان در هر رده سنی که با بیماری‌های مزمنی مثل آسم درگیر هستند، حتماً دراسرع‌وقت با پزشک مشاوره آنلاین گفتگو نمایید.

برای کودکان بالای ۵ سال و به شرطی که کودک، بیماری مزمن یا زمینه‌ای خاصی نداشته باشد می‌توانید در صورت مشاهده علائم زیر از پزشک کمک بگیرید:

  • تب کودک، بعد از سه روز قطع نشود
  • ترشحات بینی بعد از ۱۰ روز کماکان ادامه داشته باشند
  • بیشتر از ۴ یا ۵ روز، ترشحات چرکیِ غلیظ سبز یا زرد از بینی مشاهده شود
  • ترشحات چشمی وجود داشته باشد

آنفولانزا در کودکان، گاهی به رسیدگی فوری نیاز دارد؛ بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر، بهتر است هر چه سریع‌تر و بدون فوت وقت، کودک را به بیمارستان برسانید:

  • کودک حتی با وجود تمیزکردن بینی‌اش، به شکل غیرعادی، سخت یا تند نفس بکشد
  • رنگ پوست بدن کودک در اثر تقلا برای تنفس، به آبی یا کبودی مایل شود
  • کودک نسبت به محرک‌های محیطی، واکنش نرمالی از خود نشان ندهد. مثلاً در مواقعی که انتظار می‌رود، گریه نکند؛ یا بیش‌ازحد کسل و بی‌حال است و با والدین، ارتباط چشمی برقرار نمی‌کند.
  • کودک به‌خوبی مایعات نمی‌نوشد یا علائم کم‌آبی در او دیده شود. عدم ریزش اشک همراه با گریه، کاهش میزان ادرار (پوشک تمیز)، خشکی غشای مخاطی مثل لب‌ها، زبان، چشم‌ها و کاهش انعطاف‌پذیری پوست از اصلی‌ترین علائم کم‌آبی در کودکان هستند.
  • کودک به طور شدید یا مداوم، استفراغ کند
  • کودک قادر به غذا خوردن نباشد
  • تبی که حتی با مصرف دوز مناسبی از استامینوفن یا ایبوپروفن، کاهش نمی‌یابد. هر یک از این داروها به طور طبیعی باید حرارت بدن کودکت را ۱ تا ۱.۵ درجه کم کنند.
  • تبی که همراه با پیدایش جوش و کهیر باشد
  • کودک تشنج کند

کدام دسته از کودکان نسبت به آنفولانزا آسیب‌پذیرتر هستند؟

آنفولانزا-در-کودکان

بعضی کودکان، بیشتر در معرض خطر عوارض ابتلا به آنفولانزا قرار دارند و به همین دلیل، در صورت بیمار شدن، باید بیشتر و زودتر از حد معمول، تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند که در اینجا به معرفی این دسته از کودکان می‌پردازیم:

  • کودکان شش‌ماهه و زیر شش ماه که برای واکسینه شدن، بیش‌ازحد کوچک هستند. در این شرایط توصیه می‌شود که همه اعضای خانواده، واکسینه شوند تا از طریق مصونیت جمعی، از ابتلای کودک به آنفولانزا پیشگیری کنند.
  • بروز آنفولانزا در کودکان شش‌ماهه تا پنج‌ساله، معمولاً به نظارت پزشک و گاهی بستری در بیمارستان نیاز پیدا می‌کند.
  • کودکانی که دارای مشکلات پزشکی مزمن مثل مشکلات ریوی (آسم و فیبروز کیستیک) هستند.
  • کودکانی که با اختلالات نورولوژی (عصب‌شناسی) خاص مثل فلج مغزی، صرع، ناتوانی ذهنی، تأخیر در رشد، دیستروفی عضلانی یا آسیب نخاعی درگیر هستند.
  • کودکانی که بیماری قلبی دارند
  • کودکانی که به دیابت یا سایر اختلالات غدد درون‌ریز مبتلا هستند
  • کودکانی که بیماری‌های کلیوی یا کبدی دارند
  • کودکانی که به‌واسطه بیماری‌هایی مثل ایدز، سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • کودکانی که به سرطان مبتلا هستند
  • کودکانی که از داروهای آستروئیدی استفاده می‌کنند یا تحت درمان طولانی‌مدت با آسپرین قرار دارند.

روش درمان آنفولانزا در کودکان چیست؟

روش درمان آنفولانزا در کودکان یکی دیگر از سؤالات رایج والدین است. بیشتر کودکان مبتلا به آنفولانزا، بیماری نسبتاً خفیفی را تجربه می‌کنند و به همین دلیل، در اغلب مواقع، به استفاده از داروهای ضدویروس نیازی ندارند. بااین‌حال، استفاده از این داروها می‌تواند به بهبود موارد شدیدتر ابتلا، کودکان کمتر از دو سال و همین‌طور کودکانی که دارای بیماری‌های مزمن هستند، کمک کند.

داروهای مختلفی از سوی پزشکان برای درمان آنفولانزا در کودکان تجویز می‌شوند که قویاً توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانه آن‌ها اجتناب کنید. زیرا پزشک دارو را باتوجه‌به درنظرگرفتن عوامل مختلفی تجویز می‌کند. بعضی از داروهایی که تجویز می‌شوند، ماهیت ضدویروسی ندارند و به‌جای درمان آنفولانزا، تنها شدت و دوره بیماری را کم می‌کنند. اما داروهایی مثل آمانتادین، زنامیویر و همچنین اوسلتامیویر مشخصاً جزء داروهای ضدویروس هستند که به معنای واقعی، بیماری را درمان می‌کنند. این داروها برای آنکه بیشترین اثرگذاری را روی درمان آنفولانزا در کودکان داشته باشند، باید طی ۴۸ ساعت بعد از مشاهده اولین علائم بیماری، مصرف شوند.

نوع ویروس مولد بیماری، نکته دیگری است که در ارتباط با بحث درمان آنفولانزا در کودکان باید به آن توجه کنید. داروهای مختلف، اثرات مختلفی روی ویروس‌های نوع A و B دارند و بد نیست بدانید که برای آنفولانزای نوع C، هنوز هیچ داروی ضدویروس مؤثری معرفی نشده است.

مشاوره پزشکی آنفولانزا در کودکان

آیا پیشگیری از آنفولانزا در کودکان امکان‌پذیر است؟

آنفولانزا-در-کودکان

اقدامات زیر در راستای پیشگیری از آنفولانزا در کودکان، بسیار مهم هستند:

  • دست‌های کودک را با آب و صابون بشویید یا آن‌ها را لت استفاده از ژل‌ها و محلول‌های الکلی ضدعفونی کنید.
  • ممانعت از لمس دهان، بینی یا چشم هم هرچند روش دیگری برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزاست اما قطعاً می‌دانید که عملی کردن این کار در ارتباط با کودکان، غیرممکن است! بنابراین مجدداً روی اهمیت شست‌وشوی دست‌ها، تأکید می‌کنیم.
  • از تماس کودک با افراد بیمار، جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که قطرات حاصل از سرفه و عطسه و حتی صحبت‌کردن فرد بیمار می‌تواند باعث انتقال عفوت شوند.
  • ازآنجایی‌که اشیاء و سطوح آلوده هم می‌توانند دلیل آنفولانزا در کودکان باشند، حتی‌الامکان سعی کنید تا کودک را از محیط یا اتاقی که فرد آلوده در آنجا قرار دارد، دور کنید. این‌گونه، خطر ابتلای کودک از روش غیرمستقیم را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهید.
  • استفاده از برخی داروها نیز می‌تواند باعث پیشگیری آنفولانزا در کودکان شود. البته این داروها فقط و فقط باید با صلاحدید پزشک معالج به کودک داده شود.
  • واکسیناسیون، اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزاست. با استناد به توصیه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا (CDC)، بهتر است همه کودکان ۶ ماهه و بیشتر، سالانه واکسن آنفولانزا بزنند. بااین‌حال، استفاده از واکسن آنفولانزا برای کودکان ملاحظات خاصی دارد که مبادرت به این اقدام، باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

آنفولانزا در کودکان را جدی بگیرید و هرگز به شکل خودسرانه و بدون مشورت پزشک، به مقابله با آن نروید. فراموش نکنید که هرگونه اشتباه در مراحل تشخیص تا درمان آنفولانزا، می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن حال کودک مبتلا شده و پیامدهای ناخوشایندی در پی داشته باشد.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره آنفولانزا در کودکان، پیشگیری، علت و درمان آن در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص اطفال پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

 

  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم

 

 

۴.۱/۵ (۵۵ نظر)

منبع
https://www.emedicinehealth.comhttps://kidshealth.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
62 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیدا
آیدا
2 ماه قبل

سلام ما چند روزه هممون مریض شدیم رفتیم دکتر گفته نمیدونیم کروناست یا آنفولانزا ما بهتریم ولی دخترم که شش سالشه اصلا تغییر نکرده باوجود اینکه دوبار بردمش دکتر اول بدنش دونه زم بعد تب کرد حالا هم سرفه میکنه درست نفس نمیکشه تب هم داره متخصص اطفال بردمش گفت ریه هاش التهاب داره براش سرم. آموکسی کلاو ودتا شربت دیگه داده خواهش میکنم راهنمایم کنید واقعا نگرانشم الان هفت روزه که اینجوره

آیدا
آیدا
2 ماه قبل

سلام دختر من شش سالشه حدودا شیش روزه که تب داره خیلی سرفه میکنه بی حال هم هست غذا هم به زور بهش میدم دوبار بردمش دکتر آمپول استامینی فون داخل سرم بهش زدن شربت آموکسی کلاو دادن دوتا شربت دیگه که برای سرفه است ولی انگار بدتر شده خواهش میکنم راهنمایی کنید

مستانه
مستانه
پاسخ به  آیدا
2 ماه قبل

ببرینش داخل سرم استامینوفن و آمپی سیلین بزنن تنهابا استا نمیشه دخترمنم ۵بار بردمش دکتر فقط استامینوفن زدن اثرنکرد داشت خفه میشد تا آمپی سیلینو زدن بچه کلا حالش عوض شد خوب شد بعدش آزیترومایسین بدین

اکبری
اکبری
2 ماه قبل

هنوز هم آنتی بیوتیک مصرف میکنه اصلا قطع نکردم شربت اموکسی کلاو ۶۴۳ دوتا شیشه مصرف کرد تموم شد وکپسول کلیندومایسین که هنوز داره میخوره واسپری هم دوپاف صبح ودوپاف شب استفاده میکنه

اکبری
اکبری
2 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر دخترم با امروز میشه پانزده روز هست که مریض شده هفته اول با سرماخوردگی ساده هفته دوم با شروع بیماری آنفولانزا یا حتی دکتری که بردیم گفت کرونا گرفته دوسه روز بود که عالی شده بود که دوباره امروز بعدظهر تب شدیدی کرد سوالم اینجاست که چرا خوب شده بود ولی آیت تب چیه دوباره اومده سراغش

آیناز
آیناز
2 ماه قبل

دخترک ۵سالشه چند روزه تب سرفه شکم درد،گوش درد داره دکتر بردم دارو داده ولی هنوز هم ادامه داره شکمش وسرش داغه لطفان راهنمایی کنید هچی هم اشتها نداره

قلی پور
قلی پور
3 ماه قبل

نوه هشت ساله دارم اول سفه های شدید می‌کرد بردم دکتر دارو دادلی خوب نشدالبته یک هفته دارو خورد دوباره بردم آنتی بیوتیک داد از دیروز گوشش وسرش درد می کند ‌.دوباره بردیم دکتر دارو داد ولی بازهم سردرد وگوش درد دارد ازهمکلاسی هایش گرفته

قلی پور
قلی پور
3 ماه قبل

ندا

امیر
امیر
3 ماه قبل

سلام پسرم تقریبا ۴روز تب ۳۹.۵داره با تب بر یک ساعت زمان میبره بیاد پایین ولی ۶ساعت بعد مجدد تب میکنه پزشک بردم تشخیص نمیده علت چیه چون ۳روز اول هیچ علائمی بجز تب نداشت آزمایش عفونت ادارشم منفی شده البته دکتر آنتی بیوتیک ۶۴۳ تجویز کرد ۲روز میدم فعلا تاثیری نداشته البته خداروشکر امشب تا ساعت ۵ صبح تب نکرده این ویروس به احتمال زیاد آنفولانزا جدید شاید باشه که بچهارو درگیر تب حاد کرده

زهره کریمی
زهره کریمی
3 ماه قبل

سلام پسرم آنفولانزا گرفته چی بهش بدم الان ۳ روزه هیچی غذا نخورده فقط آب یا بابونه با دوای تب بر خودم یه چرک خشک کن گرفتم بدنش چکار کنم تورو خدا

الهه شایگان
الهه شایگان
5 ماه قبل

سلام فرزندم ۴ونیم ساله است انفولانزا گرفته دوره اول بستری شدب مدت۴روزمرخص شد.دوباره بستری شدتشخیص انفولانزاهست.ولی هنو تبش قط نشده همینطورسرفه ش.بنابه تشخیص دکترمرخص شد هرچندبیمارستان کنترل میشد ولی خونه کنترل نمیشه چیکار کنم؟

زهره
زهره
پاسخ به  الهه شایگان
1 ماه قبل

پسر منم همینطور شد بردم تولشو درآوردم خب شد خداروشکر

بهار
بهار
5 ماه قبل

من الان انفالانزا گرفتم نزدیک ب یک هفتس عایا سرفه هام باعث واگیر ب اطرافیان میشه تا چتد روز امکان واگیره

بهار
بهار
5 ماه قبل

چند روزه واگیر داره

رضایی
رضایی
6 ماه قبل

چرا جواب مردمو نمیدین،شاید سوال هر یک نفر از اینا سوال ده نفر دیگه هم باشه ،مسخره کردین ملتو…..جمع کنید این مشاوره تون رو

پارسا
پارسا
6 ماه قبل

سلام من پسرم ۶سالشه آنفولانزا گرفته ۴روز دیگه عمل جراحی داره میخواستم بدونم براش مشکلی بوجود نمیاد

ارمان
ارمان
1 سال قبل

سلام پسر من انفلونزا گرفته تبش قطع شده ولی سرفهاش نه .واسپری استفاده میکنم چکار کنم لطفاً راهنمایی کنید

علیرضا آریاپور
علیرضا آریاپور
1 سال قبل

سلام پسرم ۴ ماهو ۱۵ روزش آنفولانزا گرفته بردم دکتر ولی تبش قطع نمیشه علتش چیه

نیما
نیما
پاسخ به  علیرضا آریاپور
6 ماه قبل

انفلانزا برای نوزدان خطرناک است

تانیا
تانیا
پاسخ به  نیما
2 ماه قبل

واقعأ چرا جواب نمیدین این چه کاریه تو همه کارای اینترنتی جواب ندادن مد شده

فرزانه
فرزانه
1 سال قبل

با سلام پسر۱۸ماه من یک هفته مبشود که به آنفلوآنزا مبتلا شده پیش دکتر بردم اما احساس می کنم که حالش بهبود نیافته وسرفه هایش هم بیشتر شده لطفاً بگید چی کار کنم

لاله
لاله
1 سال قبل

سلام خسته نباشین پسر من ۷ سالشه الان ۵ روزه که تب میکنه و دردعضلانی داره من با شیاف دیکلوفناک و قرص استامینوفن ۳۲۵اولایل هر ۶ ساعت الان هر ۱۲ ساعت میدم، تبش و کنترل میکنم. قرص آزیترومایسین ۲۵۰ میدم روزانه،شربت برونکلد هر ۱۲ ساعت برا سرفه ش،دوبارم تا حالا سرم آپوتل ب کمپلکس زدم ولی الان روز ۵ همچنان تب میکنه من چیکار میتونم بکنم لطفآ راهنماییم کنین

پریسا
پریسا
پاسخ به  لاله
4 ماه قبل

سلام دخترم ۱۵ سالشه تا العان یک ماهه که درگیر سرفه تب وگلو درد وچرک سبز رنگ ازبینی ۴ مرتبه به دکتر مراجعه‌ کردم ولی داروهای سرماخوردگی براش تجویز شده حتی پنی‌سیلین ولی همچنان سرفه های خشک و تب میکنه وگونه های صورت قرمز میشه لطفان راهنماییم کنید به کدام دکتر مراجعه کنم میتونه آنفولانزا باشه

اسامه
اسامه
1 سال قبل

سلام پسر چهار ساله دارم یک روز سرفه شدید میگیره بعد سرفه تبش خیلی بالا میره الان سه هفته است همین طور دکتر بردمش دارو آمپول بهش دادن ولی خوب نمی شه

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام پسر ۶ ساله دارم که ۶روز تب داشت چن بار به مزشک مراجعه کردم تا امروز که تبش قطع شده اما بشدت بی حال است و اشتهایی نداره همش خوابه راهنمایی کنید چکار کنم

درسا
درسا
پاسخ به  امیر
1 سال قبل

سلام من دخترم ۲ سال و ۴ ماهشه الان نزدیک ۲۰ روزه ک تب داره و بی حاله تا حالا ۵ بار بردمش دکتر شربت و آمپول بش دادن استفاده کرده ولی اصلا بهتر نمیشه ی روز خوبه دوباره تب میکنه و سرفه و آبریزش دیگه نمیدونم باید چیکار بکنم لطفا کمک کنین

امیرحسین
امیرحسین
پاسخ به  درسا
5 ماه قبل

سلام پسرمنم ۳سالشه سه روز تب شدیدوبدن دردداشت ایبوپروفن استامینوفن دادم خوب شده هیچی نمیخوره بیحاله خیلی میخوابه به زوربیدارش میکنم بازازحال میره راه حلی دارین بفرستین خیلی میترسم

محسن
محسن
1 سال قبل

آنفولانزا کشنده است یا خیر

زارعپور
زارعپور
پاسخ به  محسن
1 سال قبل

سلام پسرم ۵ سالشه یه هفته هس انفولانزا گرفته سه روز تب داشت تبش قطع شد بازم بعداز دوروز تب داره

هانیه
هانیه
پاسخ به  زارعپور
1 سال قبل

سلام دخترم یه ماهه انفلوانزا گرفته ولی خوب نمیشه یه هفته اموکسی دادم بعداز قطع کردن باز تب و استفراغ میاد دوباره یه هفته آزیترو دادم دوباره بعداز قط شدن تب اومده و دوباره سفیکسیم دادم الان دوباره تب اومده چکار کنم

محسن
محسن
1 سال قبل

آیا آنفولانزا کشنده است

ناصر پودینه
ناصر پودینه
1 سال قبل

سلام پسرم ۱۲ ماهش هست اسهال و استفراغ شدید داره دکتر بردم سرم بهش زد استفراغش چند ساعتی خوب شد بعد دوباره شروع شد اسهالش هم خیلی زیاد شده بی اختیار همش میریزه دارو هم دکتر یه قطره پرو بیبی داده گفت روزی یه بار بدم تو رو خدا راهنماییم کنید بچم دیگه نا نداره همش گریه و بیقرار هست

سوشیان ظهیری
سوشیان ظهیری
1 سال قبل

سلام ،پسر من ۷ سال و ۷ ماهشه و الان ۸ روزه که تب داره و تبش با وجود دوز دارویی که پزشک داده درمان نمیشه ،خیلی از تبش میترسم که طولانی شده لطفا بگین چیکار کنم؟

مونا
مونا
پاسخ به  سوشیان ظهیری
6 ماه قبل

سلام تب پسرتون چطور قطع شد
پسر منم شرایط مشابه دچار شده

ارسلان
ارسلان
1 سال قبل

سلام پسر ۶ساله هم سه شب تب ۳۹درجه داشت الانم دوروزه که صبح ها خوبه اما شب که میشه دوباره تب میکنه سرفه میزنه و از همون روز اول خلط از گلوش میومد چرا تب پسرم تموم نمیشه

غیاثوند
غیاثوند
1 سال قبل

سلام‌خسته‌نباشیدپسرم‌ازدیروزصبح‌سردرد‌داره‌الان‌تبم‌کرده‌۹سالشه‌چیکارکنم؟؟؟

فقط خدا
فقط خدا
پاسخ به  غیاثوند
1 سال قبل

اول اگه میشه پزشک،اگر در دسترس نیست شربت پروفن قبل خواب بدید که تبش قطع کنه اگر بازم نشد توصیه میکنم شیاف بردارید ولی دوز بچه گونه، و همچنین شربت مخصوص انفولانزا کودکان ،ولی به هر حال باید پزشک ببینه

سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام پسر ۷ساله دارم که مریض شد از پنج شنبه تب کرده دکتر بردم آزیترومایسین ۲۰۰داد وگفتند ۵سی سی هر ۱۲ساعت چند تا دارو ضد حساسیت واستامنیفون واکسپکستورانت وسرما خوردگی کودکان داده تو روز خوب هستش اما شب تب می‌کنه شدید و آب ریزش چشم داره و میگه قفسه سینه درد می‌کنه دکتر شیاف دیفلوکناک دادن که میزنم تب قطع میشه اما نگرانم برای اینکه میگه قلبم میزنم قفسه سینه درد می‌کنه.لطفا راهنمای

ویانا
ویانا
1 سال قبل

سلام .دخترم شش ساله ش ۱۰روز سرفه ی خشک داشت خوب شد بلافاصله ابریزش بینی وعطسه وداغ شدن رو بروز داد فقط آستامینوفن میدم واب میوه وسوپ ودم نوش وضعیتش ثابت نمی دونم به پزشک مراجعه کنم یا نه .ممنون

بی بی سادات حسینی
بی بی سادات حسینی
1 سال قبل

سلام. علت اینکه تب کمتر میشه ولی یک دفعه دوباره زیاد میشه چی هست. چی کار باید کرد.

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط بی بی سادات حسینی
فقط خدا
فقط خدا
پاسخ به  بی بی سادات حسینی
1 سال قبل

در بعضی بیماریهای فصلی مثل سرماخوردگی و..بدلیل مقاومت متفاوت بدن به دارو و حساسیت کودک بعضی مواقع تب کم و زیاد میشه ولی در کل بیشتر عمل طبیعی بدن برای سیستم ایمنی میباشد

حمید
حمید
1 سال قبل

دختر ۶دارم که آنفلوآنزا گرفته وتبش قطع نمیشه

گندم24
گندم24
1 سال قبل

سلام پسر ۸ ساله دارم که با وجود داروهایی که پزشک داده هنوز بعد یک هفته خوب نشده و تبش قطع و وصل میشه، چیکار باید کنم

سمیه
سمیه
پاسخ به  گندم24
1 سال قبل

سلام پسرم ۷سالش هستش از پنج شنبه شب تب کرده روزها خوب هستش اما شب تب می‌کنه در حدی که از شیاف ۵۰دیفنوکولاک استفاده میکنم وتبش قطع میشه تب طوری هستش که چشم های پسرم حالت اشک میگیره وبی حال میشه و میگه قفسه سینه درد می‌کنه دکتر بردم آزیترومایسین ۲۰۰ داد دوبار در روز ۵سی سی سرما خوردگی واکسپکستورانت پوند تا داروی ضد حساسیت لطفاً راهنمای کنید چون میگه قفسه سینه درد می‌کنه نگرانم

تایماز تیمورپور
تایماز تیمورپور
1 سال قبل

با سلام و وقت بخیر، آیا استفاده از قرص آنتی هیستامین را برای رفع ترشحات بینی کودک ۷/۵ ساله که مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی شدید است توصیه می فرمایید یا خیر؟ ممنون از راهنمایی تون

نسا
نسا
1 سال قبل

سلام دخترم انفولانزا گرفته براش سفکسیم دادیم سه روز تب کرد قطع شد تبش تمومشد بعد یه روز دوباره تب کرد علتش چیه

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من دختر ۲سالو نیمه دارم دوز تب کرد روز اول تب ضعیف وروز دوم تب شدید ،اما قطع شد تبش دوروز تب نداشت باز تب کرد ،،از خواهرش که مدرسه میرفت انفولانزا گرفته بود،ویروس رو گرفت ،ممنون میشم بگید این همون ویروس انفولانزا ،چرا دوباره تب کرد ،چه کار کنم

الی
الی
1 سال قبل

سلام .پسرم پنج روز تب متوالی داره آبریزش و عطسه و تک سرفه خشک دو روز هست .دکتر گفت آنفولانزاست و آنتی بیوتیک نمی‌ده .آخه اینهمه تب مگه میشه لطفاً بگین چیکار کنم

بهزاد
بهزاد
پاسخ به  الی
1 سال قبل

خواهر زاده من ۵ روز تب داشت الان بستریه ۷ روز همه چیش از کار افتاده الانم ک میگن منتظریم قلبش وایسه،معلوم نیس چه بلایی اومد سرش

طاهره
طاهره
پاسخ به  بهزاد
5 ماه قبل

خواهرزادتون الان در قید حیات هست ؟

احمدی
احمدی
1 سال قبل

سلام بچهای من الان چندروز تب بالای ۳۸ درجه دارن سرم امپول زدم بهشون شربت اموکسی کلاو پلارژین و ایبو بروفن میدم ولی اصلا تبشون پایین نمیاد بعضی اوقات بالای ۳۹ درجه هم رسیده لطفا راهنمایی کنید ۴و ۱۰ ساله هستن

الی
الی
پاسخ به  احمدی
1 سال قبل

سلام پسر منم الان پنج روز تب بالای ۳۸داره دکتر گفت آنفولانزاست خیلی نگرانم پنج روز مداوم تبش کم نمیشه شما بچه هاتون چند روز تب دارن

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  الی
1 سال قبل

روزی دوبار اب سیب و شیر بادوم بهشون بدین

بهزاد
بهزاد
پاسخ به  الی
1 سال قبل

تبش بخاطر عفونت حتما پیگیر شو ی فوق متخصص عفونی ببر

راشین
راشین
1 سال قبل

بهترین نوع آنفلوآنزا برای کودکان

آتنا
آتنا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید دخترم ۴سال چنین داره امروز ک ازخواب بیدار شدگفت دل درد دارم واسهال داره امکان داره آنفولانزا باشه؟

امیرمهدی
امیرمهدی
1 سال قبل

سلام پسرم. بعد از. اینکه. واکسن. هفت. سالگیش. زد. سرما. خورد. الان. هجده. روز. تموم. نشده. بعضی. وقتا. با. تب ولرزش و سرفه. همراهه که. تب. به. ۳۹ درجه. هم. میرسه. هر. چی. دارو. استفاده. میکنم. فایده. ندارن. چکار. کنم

ساناز کیا
ساناز کیا
1 سال قبل

دختر ۹ ساله دارم یه هفته پیش با علائم انفولانزا ب پزشک مراجعه کردیم تنها داروی ک داد سرماخوردگی و شربت پروفن بود ، بعداز یک هفته هیچ تغییری نداشته ودائم تب میکنه .چکار کنم

بهزاد
بهزاد
پاسخ به  ساناز کیا
1 سال قبل

ببر فوق متخصص عفونی تا کل بدنش درگیر نشده

رادوین
رادوین
2 سال قبل

سلام دکتر پسرم چهارماهشه خودم آنفولانزا گرفتم پسرمم یک روزه که سرفه می‌کنه شیر خودمو هم میخوره چیکارش کنم؟باید ببرمش دکتر؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  رادوین
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

زهرا دوستکام
زهرا دوستکام
پاسخ به  رادوین
1 سال قبل

دخترم سه و نیم ساله..چهار روزه تب داره ..تب بر میدم پایین میاد ..از دیروز کمتر شده ..نمیدونم سرما خورده یا نه چون علایم دیگه ندارن ..دختر بزرگم سرما خورده شدید…اینم با اون بوده

دکمه بازگشت به بالا